eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و از هرجزء قرآن روز بیست و سوم: قسمت‌_سوم ✅ ، را ملعون ابدی کرد قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(۷۵) قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(۷۶)قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(۷۷) وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ‏ یَوْمِ الدِّینِ (۷۸- ص) خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟ تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم، چرا كه مرا از آتش آفریده ‏اى و او را از گل‏. خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت‏. 🔷دو درس مهمی که در این گفتگو نهفته است: ۱. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد او بود. استکباری که با اظهار نظر در برابر امر الهی وجودش ثابت شد. ۲. کسی که عالمانه و از روی عمد مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته. یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود.😔 🔷در سوره یس هم خداوند انسانها را از پیروی از برحذر داشته است: "اى فرزندان آدم! آیا با شما عهد نبستم كه شیطان را بندگى (اطاعت)نكنید كه او براى شما دشمن آشكارى است؟ و گفتم كه مرا بندگى كنید كه این، راه مستقیم است." (۶۱- یس) ✅ افت وحشت از حتي در ميان علما ما سَمِعْنا بِهذا فِي الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلاَّ اخْتِلاقٌ ما این (گفته) را در (این) آیین اخیر (که میان مردم متداول است،) نشنیده‌ایم. این فقط دروغ‌بافی ست؛ص - ۷ 🔷‏ترس از مسائل تازه و نوظهور در طول تاريخ يكی از علل اصرار اقوام گمراه بر انحرافات خود و عدم تسليم در برابر دعوت پيامبران الهی بوده است، آنها از هر چيز تازه‌ای وحشت داشتند، و به همين جهت به آئين انبيا با بدبينی فوق العاده می‌نگريستند، هنوز آثار اين تفكر جاهلی در اقوام زيادی وجود دارد، در حالی كه نه دعوت پيامبران به سوی توحيد مطلب تازه‌ای بود، و نه اگر چيز تازه‌ای باشد دليل بر بطلان آن می‌شود، بايد تابع منطق بود، و ، هر جا كه باشد و از هر كه باشد. عجب اينكه وحشت از نوآوری گاه مع الاسف دامن بعضی از دانشمندان را نيز می‌گيرد و در برابر نظرات علمی تازه علم مخالفت برمی‌دارند، و" إِنْ هذا إِلَّا اخْتِلاقٌ‌" می‌گويند! ‏اما اين سخن به آن معنی نيست كه هر مطلب تازه‌ای را به خاطر تازه بودنش مورد استقبال قرار دهيم، هر چند بی‌پايه و بی‌اساس باشد. 👌‏اعتدال اسلامی ايجاب می‌كند كه نه آن" افراط" در كار باشد و نه اين" تفريط". 📚تفسیر نمونه ✅ نشانه بودن، بودن است . وَآيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ ﴿۳۳﴾و زمين مرده برهانى است براى ايشان كه آن را زنده گردانيديم و دانه از آن برآورديم كه از آن مى ‏خورند (۳۳)یس خداوند در این آیه فرموده:زمین مرده را زنده کردیم و از ان دانه ای خارج کردیم که از ان میخورند. در ایه ۳۴ و ۳۵ هم ادامه میدهد که در زمین،باغهایی قراردادیم ،چشمه هایی در ان جاری ساختیم تا از ثمره اش بخورند. یعنی ثمر دادن و خروجی داشتن قابل استفاده برای سایر موجودات، بعنوان ویژگی زمین زنده و احیا شده ،بیان شده است. 🔹پس ماهم واقعا زنده باشیم. یعنی تولیدات، بروندادها و خدمات و ثمره هایی داشته باشیم که دیگران ،از آن بهره مند شوند. 👈 شبهای و احیا هم فرصتی است برای زنده شدن و احیای خود که نتیجه آن در مثمر ثمر بودن برای دیگران ،باید متجلی گردد. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء۲۳، سوره ، آیا و فهم قرآن، مخصوص معصومین و مفسرین است؟ سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
عکس‌نوشته ( ) از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan Www.quranpuyan.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء بیست و سوم 👌شنیدن سخن ها و تبعیت از : ویژگی هدایت شدگان در آیه ۱۸ سوره زمر خداوند هدایت شدگان را با ویژگی پیروی از بهترین قول معرفی میکند  💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ کسانی که  🔹به سخن گوش فرامى‌دهند 🔹و بهترين آن را پيروى مى‌كنند 🔹 اينانند كه خدايشان راه نموده 🔹 و اينانند همان خردمندان .  ﺁﻳﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﺪ، قول ﺍﺣﺴﻦ، ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻛﻨﺪ." تفسیر احسن الحدیث @quranpuyan
🌺🌺 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ ايه 185 سوره بقره ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان] تشخيص حق از باطل است ✅ با سفارش كتاب " " در ، ضمن روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح و تفسير مختصر نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. 👈 استقبال کاربران فضای دیجیتال از نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک در سایت و کانال و گروه قرآن پویان و گروههاي تقرب ارسال می گردید، باعث شد تا نکات کاربردی‌ آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻♻ لينك معرفي كتاب در https://www.aparat.com/v/huYxR 🔰 اطلاعات بیشتر در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و واتساپ https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ يا پيام به شماره 09123732102
❇️ ، حکومتی که رفتار کند مقبول خداست/ در 📧نامه به محمد ابن ابی بکر می نویسد جامعه مومن برای لایق‌تر از دیگر جوامع است. 🗣دکتر محمدرضا یوسفی در نشستهای امام علی و پاسداری از حقوق مردم در ماه مبارك رمضان 1403: 🔹حکومت ناشی از قرارداد مردم و حاکم است، بدون حکومت نظم اجتماعی شکل نمی گیرد و حق مردم از بین می‌رود، وظیفه حکومت ایجاد فضایی است که کافر و مومن استفاده کنند و امنیت ایجاد کند، با دشمنان مقابله کند و جلوی تعرض به حق ضعفا را بگیرد و عدالت را اجرا کند. 🔹امام علی در مکالمات با معاویه به الهی بودن حکومت خود اشاره نمی‌کند و صرفاً به بیعت مردم با خود به عنوان منشأ اعتبار حکومت اشاره دارد. 🔹امام علی به مردم می‌گوید اگر من به تعهداتم عمل نکردم، می‌توانید نافرمانی مدنی کنید. 🔹امامت و نبوت نیازمند شایستگی ذاتی برای راهنمایی مردم است اما حکومت بدون رضایت مردم ممکن نیست. 🔹قرآن جامعه مثال زدنی را دارای امنیت، و اطمینان از آینده و با ثبات می‌داند. تا وقتی مردم امنیت، معیشت و اطمینان از فردا ندارند، نمی‌توانند به دنبال نیازهای متعالی مثل هنر، ادبیات، معنویت و بالاتر از همه دین بروند. 🔹 اگر روابط مردم و حکومت در جامعه غلط شد، جامعه دچار و ناامنی می‌شود. در نامه امام علی ع به مالک به جای آنکه بر اساس کسری بودجه دولت گرفته شود، گفته شده باید طوری مالیات بگیری که مردم برای گسترش فعالیت اقتصادی و تولیدی خود شوق پیدا کنند. امام علی در نامه به محمد ابن ابی بکر می نویسد جامعه مومن برای در رفاه بودن لایق‌تر از دیگر جوامع است. 🔹الزامات حکومت برای ایجاد رفاه، شفافیت و فساد زدایی است. طبق نامه ۵۰ نهج البلاغه مردم باید به مسائل مختلف حکومت آگاه باشند و هیچ چیز جز اطلاعات نظامی و‌ امنیتی را نباید از مردم مخفی کرد. 🔹مهم‌ترین مانع توسعه کشورها در ادبیات جدید، است، کشوری که مناسباتش دارای فساد باشد توسعه پیدا نمی‌کند و کشورهای پیشرفته کمترین فساد را دارند. 🔹یکی از دلایل شورش مردم علیه حکومت ، حضور افراد فاسد در حکومت بود. امام علی گفت باید جامعه غربال و نظام ارزشی آن اصلاح شود. 👈در زمان عثمان نماز جمعه و جماعات و به راه بود، اما امام علی میگوید وضع جامعه است یعنی خدا و ارزشهای دینی در جامعه وجود ندارد. چون اگر خدا باشد، آسیب‌های اجتماعی به این شکل وجود نخواهد داشت. مسئله دوم ضروری، شایسته سالاری و نظارت بر آن است. که در خطبه ۱۶ بر آن تاکید میشود. 🖥نقل از کانال انجمن اندیشه و قلم @quranpuyan
🤲يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ لَسْتُ أَتَّكِلُ فِي النَّجَاةِ مِنْ عِقَابِكَ عَلَى أَعْمَالِنَا بَلْ بِفَضْلِكَ عَلَيْنَا لِأَنَّكَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ تُبْدِئُ بِالْإِحْسَانِ نِعَما وَ تَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ كَرَما فَمَا نَدْرِي مَا نَشْكُرُ أَ جَمِيلَ مَا تَنْشُرُ أَمْ قَبِيحَ مَا تَسْتُرُ أَمْ عَظِيمَ مَا أَبْلَيْتَ وَ أَوْلَيْتَ أَمْ كَثِيرَ مَا مِنْهُ نَجَّيْتَ وَ عَافَيْت َ يَا حَبِيبَ مَنْ تَحَبَّبَ إِلَيْكَ وَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ مَنْ لاذَ بِكَ وَ انْقَطَعَ إِلَيْكَ أَنْتَ الْمُحْسِنُ، وَ نَحْنُ الْمُسِيئُونَ فَتَجَاوَزْ يَا رَبِّ عَنْ قَبِيحِ مَا عِنْدَنَا بِجَمِيلِ مَا عِنْدَكَ وَ أَيُّ جَهْلٍ يَا رَبِّ لا يَسَعُهُ جُودُكَ أَوْ أَيُّ زَمَانٍ أَطْوَلُ مِنْ أَنَاتِكَ وَ مَا قَدْرُ أَعْمَالِنَا فِي جَنْبِ نِعَمِكَ وَ كَيْفَ نَسْتَكْثِرُ أَعْمَالا نُقَابِلُ بِهَا كَرَمَكَ [كَرَامَتَكَ‏] بَلْ كَيْفَ يَضِيقُ عَلَى الْمُذْنِبِينَ مَا وَسِعَهُمْ مِنْ رَحْمَتِكَ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ فَوَ عِزَّتِكَ يَا سَيِّدِي لَوْ نَهَرْتَنِي [انْتَهَرْتَنِي‏] مَا بَرِحْتُ مِنْ بَابِكَ وَ لا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ لِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنَ الْمَعْرِفَةِ بِجُودِكَ وَ كَرَمِك َ وَ أَنْتَ الْفَاعِلُ لِمَا تَشَاءُ تُعَذِّبُ مَنْ تَشَاءُ بِمَا تَشَاءُ كَيْفَ تَشَاءُ وَ تَرْحَمُ مَنْ تَشَاءُ بِمَا تَشَاءُ كَيْفَ تَشَاءُ لا تُسْأَلُ عَنْ فِعْلِكَ وَ لا تُنَازَعُ فِي مُلْكِكَ وَ لا تُشَارَكُ فِي أَمْرِكَ، 💫اى نعمت‏ ده ،اى فزونی بخش، من آن نيستم كه در رهايى از كيفرت بر اعمالمان تكيه كنم، بلكه به احسانت بر ما اعتماد دارم، چرا كه تو اهل تقوا و مغفرتى، از باب نعمت‏ دهى ابتداى به احسان می کنى، و از جهت كرم از گناه در مى‏گذرى،پس نمی دانم از چه سپاس گويم، 💫از زيبايى كه‏ مى‏گسترانى، يا كار زشتى كه مى‏پوشانى، يا بزرگ آزمونى كه آزمودى و شايسته نيكى نمودى،يا آن همه مشكلى كه مرا از آن رهانيدى ،و سلامت‏ كامل بخشيدى؟! 💫اى محبوب آن‏كه به تو دوستى ورزيد ،اى نور چشم كسی که به تو پناه آورد و براى رسيدن به تو از ديگران گسست، تو نيكوكارى‏ 💫و ما بدكارانيم، به زيبايى آنچه نزد توست، از زشتى آنچه پيش ماست 💫 درگذر،پروردگارا كدام جهلى است كه‏ جود تو گنجايش آن را نداشته باشد ،و كدام زمان طولانی تر از مهلت دادن توست، در كنار نعمتهايت ارزش اعمال ما چيست، چگونه‏ اعمال خود را بسيار انگاريم، تا با آنها با كرمت برابرى كنيم، 💫بلكه چگونه بر گنهگاران تنگ شود آنچه از رحمتت‏ شاملشان شده؟ ،اى گسترده آمرزش، اى گشاده‏دست به رحمت، 💫اى آقاى من به عزّتت سوگند ،اگر مرا برانى‏ از درگاهت دور نخواهم شد، و از چاپلوسى و تملق نسبت به تو دست نخواهم كشيد ،به خاطر شناختى كه به جود و كرمت‏ پيدا كرده ام، 💫تو انجام دهى آنچه را كه خواهى ،هركه را بخواهى عذاب می کنى به هرچه كه بخواهى و به هر صورتى كه بخواهى ،و رحم می کنى هركه را بخواهى، به هرچه كه بخواهى و به هر كيفيت كه بخواهى ،از آنچه كنى بازخواست نشوى، و در فرمانروايی ات نزاع در نگيرد ،و كسى در كارت‏ شريكت نگردد، ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ 🔹و أعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک 🔹و أسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ 🔹یا جَوادَ السّائلین. 🔸خدایا من از تو درخواست می کنم در این روز آنچه را خشنودت می کند. 🔸و پناه مى برم بتو از آنچه موجب اذیت و خشم توست. 🔸و از تو درخواست می کنم توفیق در این روز را ، براى اینکه اطاعت کنم تو را و نافرمانى نکنم تو را 🔸اى عطا بخش درخواست کنندگان 🆔 @quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بيست و چهارم: قسمت‌_اول جزء ۲۴ قرآن از ایه ۳۲ تا انتهای سوره زمر، سوره غافر و ایات ۴۶-۱ سوره فصلت تشکیل شده است. ✅ سرانجام : اصحاب قدرت در دوزخ كمكي به شما نمي توانند كنند 💠‏وَ إِذْ يَتَحاجُّونَ فِي النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفاءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا نَصِيباً مِنَ النَّارِ (۴۷/غافر) 🌱‏و (ياد كن) آن گاه كه در آتش به محاجّه (و آوردن دليل) می‌پردازند، پس زيردستان به كسانی كه تكبّر ورزيدند، گويند: «همانا ما پيرو شما بوديم، آيا (امروز) شما می‌توانيد حتّی بخشی از آتش را از ما دور كنيد؟» 🔷اين سخن از ايشان در حقيقت ظهور ملكه است كه در دنيا نسبت به و بزرگان خود داشتند كه در هر شدتى به آنها پناهنده مى شدند، نه به خداى تعالى و گرنه اگر ظهور قهرى آن ملكه نباشد، چگونه چنين درخواستى مى كنند. تفسير الميزان 🔹اين آيات گفتگوی مستكبران و تاريخ را با اطرافيان و ياوران متملّق آنان در دوزخ بيان می‌كند. آری احساس حقارت و خود كم بينی افرادی را به جمع شدن دور طاغوت‌ها وادار می‌كند ولی اين امر از نظر عقل و منطق و وحی پذيرفته نيست. 🔹مشكلات دنيوی مجوّز سرسپردگی به طاغوت نيست، بلكه اين سرسپردگی انسان را به دوزخ خواهد كشاند. 🔹خطر آن جا است كه انسان با تمام وجود پيرو باطل باشد. «تبع» (يعنی يك پارچه پيرو بوديم، بر خلاف «تابع») 🔹پيروی از باطل مشكل آفرين است؛ توجّه كنيم به دنبال چه كسی حركت می‌كنيم. «إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً» ‏📚تفسیر نور ♦هر وقت تودهٴ مردم بالا آمدند، فروکش مي‌کنند. تودهٴ مردم اينها که اهل تحقيق نبودند، مي‌گفتند قبول و نکول ما وابسته به تصديق و تکذيب نياکان ماست، ما چيزي را قبول مي‌کنيم که ﴿إِنَّا وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا عَلیَ أُمَّة﴾و چيزي را ردّ مي‌کنيم که ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في‌ آبائِنَا الْأَوَّلين﴾؛هر چه آنها تصديق کردند، مورد قبول ماست و هر چه که آنها تکذيب کردند، مورد نکول ماست. ♦دين آمده هم را به راه تحقيق آشنا کرد که اصلاً تحقيق يعني چه؟ هم تودهٴ مردم را گفت شما بيش از اين و برتر از اين مي‌ارزيد، چرا خودتان را !؟ هر وقت تودهٴ مردم گرفتار ﴿إِنَّا وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا عَلیَ أُمَّة﴾ و گرفتار ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في‌ آبائِنَا الْأَوَّلين﴾ شدند، فرعون‌ها ظهور مي‌کنند؛ 🔷🔷 هر وقت تودهٴ مردم بالا آمدند، فرعون‌ها فروکش مي‌کنند. تفسير سوره غافر ايت اله جوادي املي ✅ نابجا انسان را از دريافت الطاف الهی محروم می‌كند کذلک يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ (۳۵/غافر) 🌱 اين گونه، خدا بر دل هر متكبّر جبّاری مُهر می‌نهد. 🔹تكبّر نابجا انسان را از دريافت الطاف الهی محروم می‌كند. «يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» ‏🔹در نظامی كه حاكمش و جبّار است، در ارشاد مردم بايد كلماتی آورده شود كه آنان مصداقش را پيدا كنند. «يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» 📚تفسیر نور ✅ نزول فرشتگان بر مؤمنان إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (۳۰/فصلت) 🌱‏همانا كسانی كه گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر اين عقيده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند (و می‌گويند:) نترسيد و غمگين مباشيد و بشارت باد بر شما به بهشتی كه پی در پی وعده داده می‌شديد. 🔹‏سخن از مؤمنانی است كه در ايمانشان راسخ و پا بر جا هستند، و خداوند به هفت پاداش و موهبت كه برای آنها قرار داده اشاره می‌كند 🔹‏نخست می‌گويد:" كسانی كه می‌گويند پروردگار ما اللَّه است، سپس بر سر گفته خود می‌ايستند و كمترين انحرافی پيدا نمی‌كنند، و آنچه لازمه آن است در عمل و گفتار نشان می‌دهند فرشتگان الهی بر آنها نازل می‌شوند كه نترسيد و غمگين مباشيد" 🔹‏بسيارند كسانی كه دم از عشق اللَّه می‌زنند، ولی در عمل استقامت ندارند، افرادی سست و ناتوانند كه وقتی در برابر طوفان شهوات قرار می‌گيرند با ايمان وداع كرده، و در عمل مشرك می‌شوند، و هنگامی كه منافعشان به خطر می‌افتد همان ايمان ضعيف و مختصر را نيز از دست می‌دهند. 📚تفسیر نمونه جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و چهار به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze24 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بيست و چهارم: قسمت‌_دوم ✅ بندگان خدا! از او نشوید قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(۵۳- زمر) بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه‏] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مى‏ آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است‏ وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ﴿۵۴﴾ و پيش از آنكه شما را عذاب در رسد و ديگر يارى نشويد به سوى پروردگارتان بازگرديد و تسليم او شويد وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿۵۵﴾ و از نیکوترین چیزی که از طرف پروردگارتان به سوی شما نازل شده است پیروی کنید، پیش از آنکه ناگهان و در حالی که بی خبرید، عذاب به شما رسد؛ 🔶"خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مى‏ گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است. دقت در تعبیرات این آیه نشان مى‏دهد كه از امیدبخش‏ ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. شمول و گستردگی آن به حدی است كه طبق روايتی امير مؤمنان علی ع فرمود: 👈در تمام قرآن آيه‌ای وسيعتر از اين آيه نيست" تفسير نمونه ✅ ، قدرت و عزت همه از آن خداست. چرا سراغ دیگران میروید؟ قُلْ لِلّهِ الشَّفاعَهُ جَمِیعاً لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ «44»زمر :(ای پیامبر! به آنان)بگو:«تمام شفاعت ها(در دنیا و آخرت)برای خداست، برای اوست حکومت و فرمانروائی آسمان ها و زمین،سپس به سوی او برگردانده می شوید.» 🔹 روش تربیتی قرآن، آن است که تمام انگیزه های فاسد را از بین ببرد و همه ی انگیزه ها را در خداجویی متمرکز کند.لذا به کسانی که اطراف این و آن می روند تا عزیز شوند می فرماید: «إِنَّ الْعِزَّهَ لِلّهِ جَمِیعاً»تمام عزّت ها از آنِ خداست،چرا گرد دیگری می گردید؟! به کسانی که اطراف این و آن می روند تا قدرتی پیدا کنند،می فرماید: «أَنَّ الْقُوَّهَ لِلّهِ جَمِیعاً به کسانی که اطراف این و آن می روند تا آنان برایشان واسطه ای باشند،می فرماید: «قُلْ لِلّهِ الشَّفاعَهُ جَمِیعاً» 📚تفسیرنور جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و چهار به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze24 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بيست و چهارم: قسمت‌_سوم ✅ مرا بخوانید تا کنم شما را وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾ غافر و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من تکبّر ورزند، به زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند. 🌺"اين آيه دعوتى است از خداى تعالى به همه بندگانش ، دعوتى است به دعا و خواندن او، و وعده اى است به استجابت آنان . و به طورى كه ملاحظه مى كنيد هم دعا را مطلق آورده ، و هم مستجاب كردن آن را. البته باشرايطى كه در جاى جاى قرآن بيان شده، اگر هم تمامى اين شرايط مقرر گردد، وقت و كيفيتى براى اجابت تعيين نشده است، و تنها اصل اجابت برحسب مصلحت ربانى از نظر وقت و كم و كيفش مورد وعده است و بَس." تفسير الميزان و فرقان 🍃 "اگر دعايى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «أَسْتَجِبْ لَكُمْ» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مى‌كنم. 🍃 ، نكردن، نشانه‌ى تكبّر است. «يَسْتَكْبِرُونَ» 🍃 دعا عبادتى مخصوص و الهى است. «عِبادَتِي» 🍃 در دعا فقط خدا را بخوانيم، نه خدا و ديگران را در كنار هم. «ادْعُونِي» 🍃خداوند نيازهای ما را می‌داند، ولی دستور دعا نشانه‌ی آن است كه درخواست ما آثاری دارد. «ادْعُونِي»" تفسير نور 🔹در آیات 60 و 66 دعا و عبادت کنارهم قرار گرفته اند و نشان میدهداولا دعا زیر مجموعه و بخشی از عبادت است ثانیا دعا و درخواست حاجت خطاب به کسی است که عبادت و اطاعت و پرستش میشود. ✅ امور به خدا فَسَتَذْكُرُونَ ما أَقُولُ لَكُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ «44» فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ «45» غافر :پس به زودى آن چه را براى شما مى‌گويم متذكّر خواهيد شد و من كارم را به خدا واگذار مى‌كنم زيرا كه او به (احوال) بندگان بيناست. پس خداوند(مؤمن آل فرعون ) را از بدى‌هاى آن چه نمودند حفظ كرد و عذاب سختى آل فرعون را فراگرفت. ، واگذار كردن كارها به خداست و اين حالت بالاتر از توكّل است. چون در وكالت، موكّل مى‌تواند بر كار وكيل نظارت كند، ولى در تفويض همه‌ى كارها را به خدا مى‌سپاريم. البتّه تفويض و سپردن كارها به خدا كه شعار مؤمن آل فرعون بود، بعد از بكار بردن تمام تلاش خود در راه نجات موسى از قتل و بيدار كردن و هشدار دادن و تبليغ كردن بود. اين گونه تفويض است كه انواع حمايت‌هاى الهى را به دنبال دارد. در برابر و «مَكَرُوا» بايد به پناه برد. «أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ» تفسیر نور جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و چهار به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze24 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
عکس‌نوشته ( ) از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan Www.quranpuyan.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جز‌ء ، سوره ، چیست؟ 🎙سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء بیست و چهارم حَتَّىٰ إِذَا مَا جَاءُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ تا چون بدان رسند، گوششان و ديدگانشان و پوستشان به آنچه مى‌كرده‌اند، بر ضدّشان گواهى دهند. وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا ۖ قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ و به پوست [بدن‌] خود مى‌گويند: «چرا بر ضدّ ما شهادت داديد؟» مى‌گويند: «همان خدايى كه هر چيزى را به زبان درآورده ما را گويا گردانيده است، و او نخستين بار شما را آفريد و به سوى او برگردانيده مى‌شويد.» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ♦️مواجهه با همه حتی با معاندین و مخالفان وَ لا تَسْتَوِي اَلْحَسَنَةُ وَ لاَ اَلسَّيِّئَةُ اِدْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (٣٤)فصلت هرگز خوبى و بدى يكسان نيست، بدى را با خوبى دفع كن تا دشمنان سرسخت هم‏چون دوستان گرم و صميمى شوند. "-دفع بدى‌هاى دشمن با روش نيكو كافى نيست، بلكه به روش‌ها و برترين نياز است. -كيمياى واقعى، برخوردى است كه دشمنى را به محّبت تبديل نمايد. (روز فتح مكّه شعار بعضى از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولى پيامبر ص فرمود: امروز روز انتقام نيست بلكه روز و مرحمت است). -با رفتارهاى شايسته، لااقل شرمندگى در او به وجود مى‌آيد و او را به رفتار دوستانه وادار مى‌كند."تفسیر نور 👈 وقتي قرآن، چنين توصيه اي براي مواجهه با دشمن دارد، چرا در مواجهه با دوستان و آشنایان و رقبا و غیرهمفکران و مردم ، از بدترين روشها استفاده مي كنيم؟!!!😔 💫زیست قرآنی. ┏━━━🍃=🌸━━━┓    @zistequrani ┗━━━🌸=🍃━━━┛ https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
رویکرد ع به 🟢قسمت اول: 🟩 12 ویژگی : 1️⃣حکومت علی، بود، یعنی انسان و مردم مهمترین مساله حکومت بودند که حفظ شود، به خراج گیران دستور می‌داد براساس خوداظهاری و تمایل افراد مالیات و زکات بگیرید، به گونه ای که نشوند، نه مثل نظامهای مالیاتی که همه را دزد فرض می‌کنند و رضایت مردم در درجه آخر اولویتها هم نیست. خدا در قرآن درباره آدم غیرت دارد، به خاطر او به شیطان تشر می‌زند و به فرشته ها می‌گوید نمی‌فهمید و قتل هر یک انسان را معادل قتل کل انسانها می‌داند. 2️⃣حکومت علی، درجه یک و دو نداشت، مومن و حزب‌اللهی و غیر آن نداشت، همه بودند حتی اگر مخالف بودند یا مسلمان نبودند، 👈👈به مالک فرمود: با مردم مهربان باش که یا در دین مثل تو هستند و یا مثل تو انسانند. آیت‌الله سیستانی در ملاقات پاپ به همین تعبیر اشاره کرد که انعکاس زیادی داشت، علی(ع) اینگونه نبود که بیت المال یا امتیازات یا مناصب را متعلق به قشرخاصی بداند که چون شما طرفدار من هستید یا انقلابی و حزب‌اللهی هستید، مملکت مال شماست و دیگران که مخالف من هستند، حقی ندارند.😔 3️⃣ نسبت به حساسیت داشت، در نامه 14 نهج البلاغه که سندی درخشان برای امروز است فرمود: شروع به جنگ نکنید، افراد دشمن را در حال فرار نزنید، کشتگان را مثله نکنید و با زنان دشمن، خشونت به خرج ندهید، در صفین که زنان لشگر معاویه فحاشی می‌کردند، به یارانش دستور صبر داد و فرمود در جاهلیت هم عرب حرمت زنان را حفظ می‌کرد و آنها را نمی‌زد، حالا ببنید ما چگونه با زنان رفتار می‌کنیم! 4️⃣علی(ع) دشمن دشمن نمی‌کرد، در صفین سربازانش را از دادن به دشمن برحذر داشت و فرمود به جای دشنام، دعا کنید بین ما صلح برقرار شود و خونی از دو طرف ریخته نشود و آنان آگاه شوند. 5️⃣ اهل و بود. سرشناسی از حامیانش را عزل کرد فقط بدین خاطر که سر متهم فریاد زده بود 👈👈. وقتی قنبر که دستیارش بود، سه ضربه تازیانه اضافه به فردی زد، همانجا امیرمومنان به او سه ضربه تازیانه زد،👉👉 نسبت به نقض حقوق مردم مخصوصا مخالفان توسط مسئولان وکارگزارنش بسیار حساس بود. 6️⃣امیرمومنان با تبلیغات و برای حکومت مخالف بود، فرمود ما آن ابری نیستیم که رعد و برق زیاد و بدون بارش داشته باشد، بلکه ابری هستیم که بی سر وصدا باران سیل آسا فرومی‌ریزد، 7️⃣ پرهیز از مجازات قبل از ارتکاب جرم، وقتی طلحه و زبیر به نام عمره با امام خداحافظی کردند، معلوم بود دنبال فتنه هستند، اما علی ع گفت قبل از جرم نمی‌توان برخوردی با آنها کرد. 8️⃣علی(ع) با مقابله نمی‌کرد، به مالک نوشت با سنتهای مردم که آنها را دورهم جمع می‌کند و موجب الفت و مهربانی می‌شود، مخالفت نکن، چون بدنامی برایت می‌ماند. حالا این را مقایسه کنید با برخورد ما در همین سیزدهم نوروز که دنبال مچ گیری و اشتباه گیری از رفتار مردم هستیم. 9️⃣حفظ برایش مهم بود. مجازات زنی که خود اعتراف به فحشا کرد را به بهانه‌های مختلف تا بعد از به دنیا آمدن و شیر خوردن فرزندش عقب انداخت. ♦♦♦♦♦از حق الله کوتاه می‌آمد، اما خط قرمزش حق الناس بود. ما برعکسیم، اگر موی کسی پیدا شده با خداست، اما اگر کسی پول مردم را خورده با او چه می‌کنیم؟😔😔 🔟به ، حتی پیرمرد یهودی توجه داشت. 1️⃣1️⃣ اهل به مردم نبود و وقتی مردم در جنگیدن تعلل می‌کردند، فرمود من مجاز نیستم شما را به کاری که نمی‌خواهید وادار کنم. 2️⃣1️⃣به دنبال بالا رفتن و قدرت درک مردم بود. 🎙استاد مهدی مهریزی، شب 23 رمضان 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهايي از 🤲يَا رَبِّ ارْحَمْ ضَعْفَ بَدَنِى، وَرِقَّةَ جِلْدِى، وَدِقَّةَ عَظْمِى، يَا مَنْ بَدَأَ خَلْقِى وَذِكْرِى وَتَرْبِيَتِى وَبِرِّى وَتَغْذِيَتِى، هَبْنِى لِابْتِداءِ كَرَمِكَ وَسالِفِ بِرِّكَ بِى . ،يَا إِلٰهِى وَسَيِّدِى وَرَبِّى، أَتُراكَ مُعَذِّبِى بِنَارِكَ بَعْدَ تَوْحِيدِكَ، وَبَعْدَ مَا انْطَوىٰ عَلَيْهِ قَلْبِى مِنْ مَعْرِفَتِكَ، وَلَهِجَ بِهِ لِسَانِى مِنْ ذِكْرِكَ، وَاعْتَقَدَهُ ضَمِيرِى مِنْ حُبِّكَ، وَبَعْدَ صِدْقِ اعْتِرافِى وَدُعَائِى خَاضِعاً لِرُبُوبِيَّتِكَ؛ هَيْهاتَ أَنْتَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ تُضَيِّعَ مَنْ رَبَّيْتَهُ، أَوْ تُبْعِدَ مَنْ أَدْنَيْتَهُ، أَوْ تُشَرِّدَ مَنْ آوَيْتَهُ، أَوْ تُسَلِّمَ إِلَى الْبَلَاءِ مَنْ كَفَيْتَهُ وَرَحِمْتَهُ، پروردگارا! بر ناتوانی جسمم و نازکی پوستم و نرمی استخوانم رحم کن. ای که آغازگر آفرینش و یاد و پرورش و نیکی بر من و تغذیه‌ام بوده‌ای، اکنون مرا ببخش به همان بزرگواری نخستت و پیشینه احسانت بر من 💫ای خدای من و سرور و پروردگارم، آیا مرا به آتش دوزخ عذاب کنی، پس از اقرار به یگانگی‌ات و پس از آنکه دلم از نور شناخت تو روشنی گرفت و زبانم در پرتو آن به ذکرت گویا گشت و پس از آنکه درونم از باور به تو لبریز شد و پس از مخلص بودنم در اعتراف و درخواست متواضعانه‌ام در برابر پروردگاری‌ات؟ باور نمی‌کنم چه آن بسیار بعید است و تو بزرگوارتر از آن هستی که پرورده‌ات را تباه کنی یا آن را که به خود نزدیک کرده‌ای دور کنی یا آن را که پناه دادی از خود برانی یا آن را که خود کفایت نموده‌ای و به او رحم کردی به موج بلا واگذاری! ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan