May 11
.
#نکته_تصویری
جزء بیست و پنجم
وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ {زخرف/۳۲}
و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان مىاندوزند بهتر است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
رویکرد #امام_علی ع به #حکومت
🟢قسمت دوم:
📌 در قسمت اول به 12 ویژگی #حکومت_علوی اشاره شد. در این قسمت به برخی تفاوتهای حکومت علوی با انچه که حکام معمولا شاخص و امتیاز می دانند، اشاره میشود.
🔸صرف نظر از #حکومتهای_استبدادی، حکومتها در تمدنسازی متداول و رایج چند هدف را دنبال میکنند: نخست #توسعه و رشد علوم و فنون؛ دوم عمران و آبادانی، سوم ایجاد اقتدار سیاسی، چهارم توسعه جغرافیایی یا حوزه اثرگذاری؛ پنجم تلاش برای ایجاد فرهنگ و آداب و رسومی که مردم و جامعه را به هم پیوند دهد.
🔹براساس بررسی نهج البلاغه و سایر روایات تاریخی و منابع حدیثی باید بگوییم 👈👈امیرمومنان هیچ یک از این اهداف را به صورت مطلق قبول نداشت و همه آنها را تحت الشعاع اصولی قرار میداد که همان تحقق عدل و بزرگ داشتن انسان است.
🔹البته امیرمومنان در حکومتش #مسئولیتپذیر بود، برخلاف حاکمانی که موفقیتها و خوبیها را به خود نسبت میدهند و شکستها و اشتباهات را به دیگر اجزاء حکومت مثل دولتها، علی(ع) مسئولیت عملکرد حکومتش را میپذیرفت و #حاکمیت_دوگانه تعریف نمیکرد، هم سیاستگذار بود و هم مجری.
1️⃣امیرمومنان دست به کشورگشایی و فتوحات نزد، دنبال توسعه کمی و افزایش قلمرو نفوذ و حکومت خود نبود، میفرمود این حکومت ارزش گرفتن یک کاه از دهان مورچه را ندارد.
2️⃣در مورد ایجاد اقتدار سیاسی هم به عکس دنبال آزادسازی فضای سیاسی بود، مردم را تشویق به انتقاد از خود میکرد و به ابن عباس فرمود این حکومت برای من پست تر از عطسه بز مریض است.
3️⃣دنبال ایجاد سرود ملی و ایجاد فرهنگ و ادبیات و هنر وابسته به قدرت هم نبود و به شدت جلوگیری میکرد. از اینکه هیات همراه و بدرقه و استقبال داشته باشد، گریزان بود و مردم را نهی میکرد که دنبال او حرکت کنند. دنبال اینکه #شاعران برایش بسرایند و کودکان سرود بخوانند نبود، مانند یک فرد عادی زندگی میکرد. بر عکس ما که نه تنها در مورد مقامات، بلکه در سطح یک پیشنماز هم دنبال ایجاد #تمایز و جداکردن این فرد از مردم عادی هستیم و طبیعی است این جدا کردن موجب تفاخر و توهم برای صاحبان قدرت و موقعیت میشود.
4️⃣برخلاف ما که دنبال تفاخر به تولید علم و مقاله، آن هم با تقلب و حواشی زیاد هستیم، امیر مومنان دنبال تولید علم نبود، دنبال رشد بود، همانگونه که به روایت قرآن موسی از خضر میخواهد او را رشد دهد و معیار قرآن هم در علم آموزی، هم عبادت و هم فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، رشد است، نه دستاوردهای کمی و ظاهرگرایی.
🔷در مجموع میتوان گفت اهداف حکومت و تمدن علوی در سه بخش متمرکز بود:
♦️نخست #انسان_گرایی به جای قدرت گرایی.
هدفش انسان بود، نه حکومت.
حتی #دین هم برای انسان است، نه انسان برای دین.
♦️دوم از هر ابزاری برای حفظ حکومت استفاده نمیکرد. فرمود خدا نبیند من برای حفظ حکومت از #اراذل و اوباش استفاده کنم، اما ما برای حفظ قدرت اینها را به خط میکنیم.
♦️سوم حکومت را برای ایجاد آرامش و #آسایش و #رشد مردم میخواست.
امام علی بیلان حکومت 4 ساله خود را اینطور میدهد که در کوفه همه آسایش و آرامش دارند، پایینترین طبقات نان گندم میخورند و سرپناه دارند و آب شیرین میخورند.
نمیگوید طول راهپیمایی #اربعین این قدر است. یا تعداد شرکت کنندگان در اعتکاف انقدر است.
🎙استاد مهدی مهریزی، شب 23 رمضان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_جوشن_کبیر
🟢قسمت پانزدهم :
🤲" 4٣﴾ يَا مَنْ إِلَيْهِ يَهْرَبُ الْخائِفُونَ
، يَا مَنْ إِلَيْهِ يَفْزَعُ الْمُذْنِبُونَ،
يَا مَنْ إِلَيْهِ يَقْصِدُ الْمُنِيبُونَ،
يَا مَنْ إِلَيْهِ يَرْغَبُ الزَّاهِدُونَ
، يَا مَنْ إِلَيْهِ يَلْجَأُ الْمُتَحَيِّرُونَ،
يَا مَنْ بِهِ يَسْتَأْنِسُ الْمُرِيدُونَ
، يَا مَنْ بِهِ يَفْتَخِرُ الْمُحِبُّونَ،
يَا مَنْ فِى عَفْوِهِ يَطْمَعُ الْخاطِئُونَ،
يَا مَنْ إِلَيْهِ يَسْكُنُ الْمُوقِنُونَ،
يَا مَنْ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ.
﴿۴۴﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ
يَا حَبِيبُ، يَا طَبِيبُ،
يَا قَرِيبُ، يَا رَقِيبُ،
يَا حَسِيبُ، يَا مُهِيبُ،
يَا مُثِيبُ، يَا مُجِيبُ،
يَا خَبِيرُ، يَا بَصِيرُ.
﴿۴۵﴾ يَا أَقْرَبَ مِنْ كُلِّ قَرِيبٍ،
يَا أَحَبَّ مِنْ كُلِّ حَبِيبٍ،
يَا أَبْصَرَ مِنْ كُلِّ بَصِيرٍ
، يَا أَخْبَرَ مِنْ كُلِّ خَبِيرٍ،
يَا أَشْرَفَ مِنْ كُلِّ شَرِيفٍ،
يَا أَرْفَعَ مِنْ كُلِّ رَفِيعٍ،
يَا أَقْوىٰ مِنْ كُلِّ قَوِيٍّ،
يَا أَغْنىٰ مِنْ كُلِّ غَنِيٍّ،
يَا أَجْوَدَ مِنْ كُلِّ جَوادٍ،
يَا أَرْأَفَ مِنْ كُلِّ رَؤُوفٍ.
4٣) ای آنکه هراسندگان
به درگاه او گریزند،
ای آنکه گنهکاران
بهسوی او پناه برند،
ای آنکه پشیمانان
آهنگ او کنند،
ای آنکه پارسایان
به او میل نمایند،
ای آنکه سرگشتگان
به او پناه برند،
ای آنکه ارادتمندان
به او انس گیرند،
ای آنکه شیفتگان
به او افتخار کنند،
ای آنکه خطاکاران
در عفوش طمع ورزند،
ای آنکه یقینیافتگان
بهسوی او آرام گیرند،
ای آنکه توکلکنندگان
بر او توکل کنند.
💫(44) خدایا! از تو درخواست
میکنم به نامت
ای دوستداشتنی،
ای پزشک،
ای نزدیک،
ای دیدهبان،
ای حسابرس،
ای هراسانگیز،
ای پاداشده،
ای اجابتکننده،
ای آگاه، ای بینا.
💫(45) ای نزدیکتر از هر نزدیک،
ای محبوبتر از هر محبوب،
ای بیناتر از هر بینا،
ای آگاهتر از هر آگاه،
ای برجستهتر از هر برجسته،
ای برتر از هر بلند،
ای تواناتر از هر توانا،
ای توانگرتر از هر توانگر،
ای بخشندهتر از هر بخشنده،
ای مهربانتر از هر مهربان."
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزبیستوششمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔹اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً
🔹و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً
🔹و عَملی فیهِ مَقْبولاً
🔹و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً
🔹یا أسْمَعِ السّامعین.
🔸خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانى شده
🔸و گناه مرا در این ماه آمرزیده
🔸و کردارم را در این ماه مورد قبول
🔸و عیب مرا در این ماه پوشیده
🔸اى شنواترین شنوایان.
🆔 @quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن
روز بیست و ششم: #جزء_بیست_و_ششم
قسمت_اول
جزؤ 26 شامل سوره هاي احقاف فتح محمد حجرات و قاف ميباشد.
✅ از انتشار و اقدام براساس #اخباري كه مطمئن نيستيد اجتناب كنيد كه مبادا به ديگران اسيبي بزنيد.
اى كسانى كه ايمان آورده ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد تحقیق کنید كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و [بعد] از آنچه كرده ايد پشيمان شويد {6} حجرات
♦هرچند اول آیه،ما را به تحقیق از اخبار نقل شده توسط اشخاص فاسق امر میکند،اما وقتی در قسمت دوم هدف از این دستور را می گوید
در واقع به ما توجه میدهد که از هرگونه اقدام و واکنش بر مبنای اخبار غیر قطعی و از روی نا آگاهی که ممکن است به دیگران، آسیبی (اعم از روحی و جسمی و مالی وآبرویی)بزند و موجب پشیمانی ما را فراهم کند،خود داری کنیم.
این مفهوم بارها در قرآن تذکر داده شده که بر اساس ظن و گمان اقدام نکنیم یا از آنچه که به آن علم نداریم،پیروی نکنیم.
❇️#تحقيق، داروی دردهای اجتماعی
🔹افراد مؤمن بايد اهل تحقيق و بررسی باشند، نه افرادی زودباور و سطحینگر.
🔹ايمان، با خوشباوری سازگار نيست. آمَنُوا ... فَتَبَيَّنُوا
🔹گاهی فاسق راست میگويد، بنابراين نبايد همه جا سخن او را تكذيب كرد، بلكه بايد تحقيق شود. «فَتَبَيَّنُوا»
🔹اقدام عجولانه و بدون بررسی و تحقيق، نوعی جهالت است. «بِجَهالَةٍ
🔹پايان كار نسنجيده، پشيمانی است. «نادِمِينَ
📚تفسیر نور
✅پرهیز از #سوءظن
مهم ترين اصول مثبت انديشي در اسلام و سوره حجرات ذکر شده است
:" ای کسانی که ایمان آورده اید، از بسیاری از گمانها بپرهیزید ،زیرا بعضی از گمانها گناه است"
(یا ایها الذین امنوااجتنبوا کثیرامن الظن ان بعض الظن اثم).(12)حجرات
👈منظور از این نهی، نهی از ترتیب آثار است، یعنی هر گاه گمان بدی نسبت به مسلمانی در ذهن شما پیدا شد در عمل کمترین اعتنایی به آن نکنید، طرز رفتارخود را دگرگون نسازید و مناسبات خود را با طرف تغییر ندهید.
🌹امیر مومنان علی (ع) در حدیثی فرمود:"
👌 رفتار برادرت را به بهترین وجه آن حمل کن تا زمانی که کاری از او سربزند که راه توجیه را بر تو ببندد،و هیچ گاه به سخنی که از دهان برادرت بیرون آید تا وقتی که برای آن محمل خوبی می یابی،گمان بد مبر.
"
🔶هم چنین در تفسیر البرهان حدیثی از امام صادق به نقل از امیرالمومنین آمده است: درباره برادر مومن خود بیشترین مقدار حسن ظن را داشته باش مگر زمانی که خلاف آن برایت ثابت شود.
هرگاه توجیهی برای نیکوکار بودن برادر مومنت داری،هرگز بخاطر خبری که درباره بی تقوایی او به تو رسیده،نسبت به او بدگمان مشو.
✅ #القاب_زشت دادن به ديگران ممنوع❌
وَ لاَ تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ اَلاِسْمُ اَلْفُسُوقُ بَعْدَ اَلْإِيمانِ آيه 11 سوره حجرات
و لقبهاى زشت بر يكديگر مگذاريد. چقدر بَد است فردى بعد از ايمان آوردن، اسم فاسق و كافر بر او نهاده شود.
✅ لقب زشت دادن یکی از مصادیق فحش و ناسزا و تمسخر محسوب می شود. اهل تقوا منزّه از آن هستند که به بهانه ی شوخی و یا در مقام تمسخر، دیگران را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنند.
"بسيارى از افراد بى بند و بار در گذشته و حال اصرار داشته و دارند كه بر ديگران القاب زشتى بگذارند، و از اين طريق آن ها را تحقير كنند، شخصيتشان را بكوبند، و يا احياناً از آنان انتقام گيرند، و يا اگر كسى در سابق كار بدى داشته سپس توبه كرده و كاملاً پاك شده باز هم لقبى كه بازگو كننده وضع سابق باشد بر او بگذارند. اسلام صريحاً از اين عمل زشت نهى مى كند، و هر اسم و لقبى را كه كوچك ترين مفهوم نامطلوبى دارد و مايه تحقير مسلمانى است ممنوع می شمرد."
📚 تفسیر نمونه ج22
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و شش به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze26
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن
روز بیست و ششم: #جزء_بیست_و_ششم
قسمت_دوم
✅ پیروان محمد ص در برابر #دشمنان، باشدت و در بین خودشان، مهربان
💠مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّـهِ وَ رِضْواناً (۲۹/فتح)
🌱محمّد، رسول خداست و كسانی كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند. آنان را پيوسته در ركوع و سجود میبينی، كه فضل و رضوان را از خدا میجويند.
♦مقصود از شدت بر کفار ﴿أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ﴾چيست؟
" نسبت به بيگانگان فرمود: ﴿أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ﴾ باشيد، سِتَبر باشيد، غليظ باشيد، ﴿وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً﴾، چقدر اين آيه بوسيدني است!! نفرمود حمله کنيد: «اُغلظوا عليهم»! نفرمود نسبت به ديگران #خشن باشيد!
فرمود طرزي باشيد که حتماً بيگانه شما را مثل يک کوه ببيند؛ يعني مثل کوه باشيد. يعني الا و لابد شما مثل قله دماوند بايد باشيد که هيچ کس طمع به نفوذ نکند، الآن هيچ آدم عاقلي کُلنگ نميگيرد برود به جنگ قله دماوند يا هيماليا! سرش به سنگ ميخورد، براي اينکه ميداند اينجا #نفوذناپذير است. فرمود شما طوري باشيد، دولت شما، ملّت شما، مسئولين شما نفوذناپذير باشيد، همين! نه اينکه حمله کنيد به ديگران؛ به ديگران حمله نکنيد، البته اگر ديوانه قصد حمله کرد دفاع ميشود ضروري؛
♦منظور از رُحَماءُ بَيْنَهُمْ چیست؟
وقتي انسان تمام خشم خود را نسبت به بيگانه به کار بُرد، نسبت به آشنا #خشم_زدايي دارد، نه خشم متقابل.
اما نسبت به آشنا در درون خود چه کار بکنيد؟ در درون خود با بد مبارزه کردن هنر نيست، با بدي مبارزه کردن هنر است.
با مخالف درگير شدن کار شما نيست، با مخالفت مبارزه کردن کار شماست.
شما بايد مخالفت را، اختلاف را، تنازع را برداريد، نه مخالف را و منازع را، ﴿وَ يَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ﴾ نه «اَلسَّيِّیء»! ﴿ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ﴾ نه «اَلسَّييِّء»!
👈👈بد، را برداشتن هنر نيست، بدي را برداشتن هنر است.
فرمود مردان الهي سيّئه را برميدارند، حالا چهار نفر با شما مخالف بودند آنها را زير پا لِه کنيد، کار شما نيست! سعي کنيد مخالفت را، مشکلات اينها را حلّ کنيد و حرفهاي اينها را گوش بدهيد، مخالفت در بين شما نباشد، نه اينکه #مخالف خود را لِه کنيد.
اينها برادران و همدين شما هستند، همآيين شما هستند، هم مرز شما هستند، هم خاک شما هستند، هموطن شما هستند، مگر اينکه ـ خداي ناکرده ـ نفوذي باشد که اين بيگانه است. اما اگر آشناست، منتها نظرش مخالف است، شما مخالفت را برداريد. پس نسبت به درون، وضع مشخص شد، نسبت به بيرون، وضع مشخص شد؛
ایت اله جوادی آملی
✅مومنان با هم #برادرند و در صلح و اشتی
انَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
(۱۰/حجرات)
🌱همانا مؤمنان با يكديگر #برادرند، پس ميان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتی برقرار كنيد و از خدا پروا كنيد تا مورد رحمت قرار گيريد.
🔹جمله" إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ" كه در آيات فوق آمده است يكی از شعارهای اساسی و ريشهدار اسلامی است، شعاری بسيار گيرا، عميق، مؤثر و پر معنی.
🔹 اسلام سطح پيوند علائق دوستی مسلمين را به قدری بالا برده كه به صورت نزديكترين پيوند دو انسان با يكديگر آنهم پيوندی بر اساس مساوات و برابری، مطرح میكند، و آن علاقه" دو برادر" نسبت به يكديگر است
تفسیر نمونه
❇️ اعمال خوب خود را #باطل نکنید
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (۳۳/محمد)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! خدا را اطاعت كنيد و از رسول (نيز) پيروی نماييد و كارهايتان را باطل نسازيد.
🔹از نكات حساسی كه در آيات مختلف قرآن از جمله آيه مورد بحث، به آن هشدار داده شده اين است كه مؤمنان مراقب باشند كه اعمالشان همچون كفار حبط و نابود نشود.و به تعبير ديگر اصل عمل مطلبی است، و نگاهداری آن مطلبی مهمتر، يك عمل پاك و سالم و مفيد عملی است كه از آغاز سالم و بیعيب باشد و محافظت و مراقبت از آن تا پايان عمر بشود.
👈عواملی كه اعمال آدمی را به خطر میافكند يا نابود میسازد بسيار است از جمله:
🔸۱-" منت گذاردن و آزار دادن"
🔸۲-" عجب"
🔸۳-" حسد"
🔸۴- مساله حفظ ايمان تا پايان عمر مهمترين شرط بقای آثار عمل است
📚تفسیر نمونه
🆔@quranpuyan
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و شش به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze26
༻🍃🌸🍃༺
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن
روز بیست و ششم: #جزء_بیست_و_ششم
قسمت_سوم
❇️#توجيه_گناه و اشتباه، بدتر از خود گناه
💠سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرابِ شَغَلَتْنا أَمْوالُنا وَ أَهْلُونا فَاسْتَغْفِرْ لَنا يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ قُلْ فَمَنْ يَمْلِكُ لَكُمْ مِنَ اللَّـهِ شَيْئاً إِنْ أَرادَ بِكُمْ ضَرًّا أَوْ أَرادَ بِكُمْ نَفْعاً بَلْ كانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً (۱۱/فتح)🌱به زودی باديهنشينان بازمانده از جنگ و جهادگريزان، (برای توجيه خلاف خود) به تو خواهند گفت: اموال و خانوادههايمان ما را مشغول و سرگرم ساخت (و نتوانستيم تو را همراهی كنيم). پس برای ما (از خداوند) طلب آمرزش كن. آنان به زبان چيزی میگويند كه در دلهايشان نيست. (به آنان) بگو: اگر خداوند برای شما زيانی اراده كند، يا برای شما سودی بخواهد، كيست كه در برابر خداوند از شما دفاع كند، بلكه خداوند به آنچه انجام میدهيد، آگاه است.
🔹هر قدر گناه سنگين باشد به سنگينی توجيه گناه نيست، چرا كه گنهكار معترف به گناه غالبا به سراغ توبه میرود، اما مصيبت زمانی شروع میشود كه پای توجيهگريها در ميان آيد كه نه تنها راه توبه را به روی انسان میبندد، بلكه او را در گناه راسختر و جریتر میسازد.
🔹اين توجيهگری گاه برای حفظ آبرو و جلوگيری از رسوايی در برابر مردم است، اما از آن بدتر زمانی است كه برای فريب و جدان صورت گيرد.
اين توجيهگری مطلب تازهای نيست، و نمونههای مختلف آن را در تمام طول تاريخ بشر میتوان يافت، كه چگونه #جنايتكاران بزرگ تاريخ برای فريب خود يا ديگران دست به توجيهات مضحكی میزدند كه هر انسانی را غرق تعجب میكند.
📚تفسیر نمونه
✅میل و علاقه شما به ایمان و دین، فضل خداست . منت نگذارید.
وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ ﴿۷﴾ ليكن خدا ايمان را براى شما دوست داشتنى گردانيد و آن را در دلهاى شما بياراست و كفر و پليدكارى و سركشى را در نظرتان ناخوشايند ساخت آنان [كه چنيناند] رهيافتگانند (۷)
فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَنِعْمَةً وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿۸﴾[و اين] بخششى از خدا و نعمتى [از اوست] و خدا داناى سنجيده كار است (۸)
يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۱۷﴾
از اينكه اسلام آورده اند بر تو منت مى نهند بگو بر من از اسلام آوردنتان منت مگذاريد بلكه [اين] خداست كه با هدايت كردن شما به ايمان بر شما منت مى گذارد اگر راستگو باشيد {17}
❇️اگر خدا را #ياری كنيد شما را ياری میكند
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ (۷/محمد)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! اگر خدا را ياری كنيد، شما را ياری میكند و گامهايتان را استوار میسازد.
🔹تعبير به ياری كردن خدا به وضوح به معنی ياری كردن آئين او است، ياری كردن پيامبر او، و شريعت و تعليمات او
🔹اما ببينيم وعدهای را كه خداوند در برابر دفاع از آئينش داده چيست؟ از كدام طريق؟
از طريق بسيار، در قلب شما نور ايمان و در روح شما تقوا، در اراده شما قدرت، در فكر شما آرامش میافكند.
از سوی ديگر فرشتگان را به ياری شما میفرستد، حوادث را به نفع شما تغيير مسير میدهد، قلوب مردم را به شما متمايل میكند، سخنانتان را نافذ، فعاليتهايتان را پر ثمر میسازد، آری ياری خدا جسم و جان و درون و برون را احاطه میكند.
اما در ميان تمام اشكال ياری كردن روی مساله" ثبات قدم" تاكيد میكند، چرا كه ايستادگی در برابر دشمن مهمترين رمز پيروزی است، و برندگان آنها هستند كه ثبات و استقامت بيشتری نشان میدهند.
👈آری نتيجه ثبات قدم پيروزی است.
📚تفسیر نمونه
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و شش به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze26
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء 26، نکاتی از سوره های #حجرات، فتح و محمد، سیدکاظم فرهنگ
@quranpuyan
عکسنوشته ( #اینفوگرافی)
#نکات_کلیدی از #جزء_26 قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
Www.quranpuyan.com
May 11
#نکته_تصویری
جزء بیست و ششم
#تجسس در کار دیگران ممنوع⛔️
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ{حجرات/۱۲}
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پارهاى از گمانها گناه است، و جاسوسى مكنيد، و بعضى از شما غيبت بعضى نكند؛ آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ از آن كراهت داريد. [پس] از خدا بترسيد، كه خدا توبهپذير مهربان است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ماه_رمضان، جلوه اي از دينداري جامع: توجه توام به #خدا و #بندگان_خدا
🌴پیامبر اسلام(ص) در خطبه شعبانیه ، درباره ماه مبارک رمضان برنامه جامعی را ارائه می دهد.
جایگاه و نقش یاد خدا در دینداری بسیار کلیدی و حساس است و هر چند انسان در همه لحظات زندگی می تواند به #یاد_خدا باشد اما مناسک خاصی در دین برای این امر در نظر گرفته شده که نماز مهم ترین آنهاست. حال انحراف عظیم از دین این است که زندگی فردی منحصر در همین امور گردد و از جنبه های دیگر غافل شود. اما با این حال کسی که دین را تنها در #خدمت_به_خلق یا توجه به حقوق مردم یا اخلاق منحصر کند و از عبادت غافل شود از دین قطعا منحرف شده است.
🌱در این ماه باید #دینداری به صورت جامع و کامل تمرین شود. این ماه تنها ماه نماز یا تلاوت قرآن یا لب فرو بستن از طعام و... نیست بلکه تمرین دینداری است و در آن باید تمرین کرد که به صورت درست و همه جانبه دیندار بود.
🌴حضرت پس از مقدمه ای با توجه کردن به دیگران و حقوق آنان آغاز می کند:
«با تشنگی و گرسنگی خود تشنگی و گرسنگی روز قیامت را بیاد آورید
و به #فقیران و #بیچارگان #صدقه دهید
🌱و سالخوردگان را تعظیم و احترام کنید
🌱 و به کودکان خود ترحم کنید
🌱 و خویشان خود را نوازش کنید
و زبان های خود را از آنچه نباید گفت و گوش های خود را از آنچه نباید شنید باز دارید
و با یتیمان مردم مهربان باشید تا بعد از شما با یتیمانتان مهربان باشند».
در این فقره آغازین بر حقوق دیگران و رعایت اخلاق تاکید شده و در واقع در راس برنامه های این ماه قرار گرفته است.
در فقره بعدی به یاد خدا و بازگشت به سوی او توجه شده که باز مقصود بازگشت به مرزها و رعایت حقوق و اخلاق است:
«گناهان را وا نهید
و به سوی خدا باز گردید
و در اوقات نماز دست به دعا بلند کنید
زیرا که این اوقات بهترین وقت هاست
و حق تعالی در آنها با رحمت بر بندگان خود نظر می کند و مناجات آنان را جواب می دهد و ندای آنان را لبیک می گوید و دعای آنان را مستجاب می گردانند.
ای مردم جان شما در گرو کردار شماست
🤲 پس با طلب آمرزش از خدا آن را از گرو به در آورید
و بار سنگین گناه بر دوش شماست،
آن را با طول سجده سبک گردانید
و بدانید حق تعالی به عزت و جلال خود قسم خورده که #نمازگزاران و #سجده کنندگان در این ماه را عذاب نکند و آنان را با آتش جهنم نترساند».
آری این ماه بهترین زمان برای بازگشت به سوی خدا از زندگی گناه آلود و اصلاح خویشتن است. کسی که سجده می کند و پیشانی بر خاک می ساید همه پلیدی ها را رها کرده و به حق گردن نهاده است و رحمت الهی حتما شامل حال چنین فردی خواهد شد.
📌در فقره بعدی آن حضرت توجه را به یک عمل ارزشمند ویژه #ماه_مبارک یعنی #افطاری دادن جلب می کند و می فرماید به هر اندازه که می توانید #افطاری دهید حتی به نصف خرما یا جرعه آب. شاید این کار تمرینی باشد برای بخشش و اطعام به دیگران.
📌اما در فقره بعدی آن حضرت به نکته ای توجه را جلب می کند که آن را در جای دیگر هدف رسالت خود به حساب می آورد و آن اخلاق است: «ای مردم هر کس که #اخلاق خود را در این ماه نیکو گرداند بر صراط در روزی که قدم ها بر آن بلغزد آسان بگذرد».
👈در ادامه آن حضرت سفارش هایی می کند که در واقع ترکیبی از #حقوق_انسان ها و #اخلاق است:
«هر کس در این ماه خدمت غلام و کنیز خود را سبک گرداند در قیامت خدا حساب او را آسان گرداند
و هر که در این ماه شر خود را از مردم بازدارد حق تعالی غضب خود را در قیامت از او بازدارد
👈 و هر کس در این ماه #صله_رحم کند و به خویشان خود #احسان کند خدا او را در قیامت به رحمتش وصل کند و هر کس در این ماه قطع صله و احسان با خویشان کند خدا در #قیامت از او #رحمت خود را قطع نماید».
🎙دكتر عبدالرحيم سليماني
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مناجات_شبانگاهی
فرازهای #دعای_ابوحمزه_ثمالی
🤲وَ لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ
وَ لا يَعْتَرِضُ عَلَيْكَ أَحَدٌ
فِي تَدْبِيرِكَ لَكَ الْخَلْقُ
وَ الْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
يَا رَبِّ هَذَا مَقَامُ مَنْ لاذَ بِكَ
وَ اسْتَجَارَ بِكَرَمِكَ
وَ أَلِفَ إِحْسَانَكَ وَ نِعَمَك
🔶َ وَ أَنْتَ الْجَوَادُ الَّذِي
لا يَضِيقُ عَفْوُكَ
وَ لا يَنْقُصُ فَضْلُكَ
وَ لا تَقِلُّ رَحْمَتُكَ
وَ قَدْ تَوَثَّقْنَا مِنْكَ
بِالصَّفْحِ الْقَدِيمِ
وَ الْفَضْلِ الْعَظِيمِ،( 13)
وَ الرَّحْمَةِ الْوَاسِعَةِ
أَ فَتَرَاكَ [تُرَاكَ] يَا رَبِّ تُخْلِفُ ظُنُونَنَا
أَوْ تُخَيِّبُ آمَالَنَا كَلا
يَا كَرِيمُ فَلَيْسَ هَذَا
ظَنَّنَا بِكَ وَ لا هَذَا
فِيكَ طَمَعَنَا
يَا رَبِّ إِنَّ لَنَا فِيكَ أَمَلا
طَوِيلا كَثِيرا إِنَّ لَنَا فِيكَ
رَجَاءً عَظِيما عَصَيْنَاكَ
وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْنَا
وَ دَعَوْنَاكَ وَ نَحْنُ نَرْجُو
أَنْ تَسْتَجِيبَ لَنَا
فَحَقِّقْ رَجَاءَنَا
مَوْلانَا فَقَدْ عَلِمْنَا
مَا نَسْتَوْجِبُ بِأَعْمَالِنَا
وَ لَكِنْ عِلْمُكَ فِينَا
وَ عِلْمُنَا بِأَنَّكَ لا تَصْرِفُنَا عَنْكَ
وَ إِنْ كُنَّا غَيْرَ مُسْتَوْجِبِينَ
لِرَحْمَتِكَ فَأَنْتَ أَهْلٌ
أَنْ تَجُودَ عَلَيْنَا
وَ عَلَى الْمُذْنِبِينَ
بِفَضْلِ سَعَتِكَ ،
💫و در داوری ات با
تو هماورد نشود
،و در تدبيرت احدى
بر تو اعتراض نكند،
آفرينش و فرمان
توراست،منزّه است
خدا پروردگار جهانيان
💫،پروردگارا اين است جايگاه
كسی که به پناهت آمد،
و به كرمت پناهنده گشت،
و به احسان و نعمتهايت
الفت جست
💫،تويى آن سخاوتمندى
كه گذشتت به تنگى نمی رسد،
و احسانت كاهش نمىپذيرد
،و رحمتت كم نمی شود
،و به يقين از چشمپوشى ديرينت،
و فضل بزرگت،
💫و رحمت گسترده ات
اعتماد نموديم،
آيا ممكن است
پروردگارا برخلاف گمانهاى
ما به خويش رفتار كنى،
يا آرزوهايمان را نسبت
به رحمتت نوميد سازى
هرگز اى بزرگوار،
چنين گمانى به تو نيست،
و طمع ما درباره
تو اين چنين نمی باشد
💫،پروردگارا،
ما را درباره تو آروزى طولانى
بسيارى است،
ما را در حق تو اميد
بزرگى است،
از تو نافرمانى كرديم
و حال آنكه اميدواريم
گناه را بر ما بپوشانى
،و تو را خوانديم،
و اميدواريم كه
بر ما اجابت كنى
💫،مولاى ما اميدمان
را تحقق بخش،ما دانستيم
كه با كردارمان سزاوار
چه خواهيم بود،
ولى دانش تو درباره ما،
و آگاهى ما به اينكه
ما را از درگاهت نميرانى
،گرچه ما سزاوار
رحمتت نيستيم
ولى تو شايسته آنى
كه بر ما و بر گنهكاران
به فضل گسترده ات جود كنى،
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزبیستوهفتمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔹اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ
🔹و صَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ
🔹و اقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ
🔹یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.
🔸خدایا روزى کن مرا در این روز فضیلت و برتری شب قدر را
🔸و برگردان امورات مرا در این روز از سختى به آسانى
🔸و بپذیر عذرهای مرا و محو و نابود کن از من گناه و بارگرانم را
🔸اى مهربان به بندگان شایسته خویش.
🆔 @quranpuyan
✍#نڪاتوپیامهايي از هر جزء قرآن
روز بیست و هفتم: #جزءبیستوهفتم
قسمتاول
جزء ۲۷ شامل سوره های ذاریات، طور، نجم، قمر، رحمان، واقعه و حدید می باشد.
✅ پاداش احسان، جز #نيكي نيست.
💠هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ
🌱آیا پاداش نیکی جز نیکی، است؟ الرحمن - ۶۰
🔹 اين ايه يك قانون عمومی در منطق قرآن است كه خدا و خلق و همه بندگان را شامل میشود.
عموميت اين قانون به همه مسلمانان تعليم میدهد كه هر نيكی را از هر كسی باشد جبران كنند، و به گفته امام صادق ع جبران آن نيست كه همانندش را انجام دهند، بلكه بايد برتر باشد، و گرنه آنكه ابتدا به احسان كرده است برتری خواهد داشت!
📚تفسیر نمونه
✅ قرآن، برای #فهم عموم و خواص، #آسان شده است.
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {32} قمر
و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده اى هست
این آیه 4 بار در سوره قمر تکرار شده است.
"آسان ساختن، همان #تسهيل كار است.
آسانسازي قرآن كريم، القاء آن است به گونهاي كه فهم مقصودهاي آن براي عموم و براي خواص، آسان و ميسر گردد و به نحو آسان در اختيار فهمهاي ابتدايي و بسيط و ادراكهاي عميق قرار گيرد. به گونهاي كه هر كدام به ميزان فهم خود بهره برند. "تفسير الميزان
✅#ظن و #گمان، هرگز كسی را به #حق نمیرساند
وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً نجم - ۲۸
آنان به این (پندار باطل)، هیچ #علم و دانشی در دست ندارند. آنان فقط از گمان پیروی میکنند؛ (حال آنکه) گمان به هیچ وجه (انسان را) از حقیقت بینیاز نمیکند.
🔹انسان متعهد و معتقد هرگز سخنی را بدون علم و آگاهی نمیگويد، و نسبتی را به كسی بی دليل نمیدهد، تكيه بر گمان و پندار كار شيطان و انسانهای شيطان صفت است، و قبول خرافات و موهومات نشانه انحراف و بی عقلی است.
✅ ارتباط موضوع #معاد با #توحید و نفی بت پرستی:
در 32 سوره نازل شده قبل از سوره نجم (به ترتیب نزول) ، به دفعات از تکذیب معاد و جزای اخروی توسط کافران و مکذبان نکوهش شده بود و ریشه ان در دنیا طلبی و میل انسان به ازادی برای فجور و گناه بیان شده بود.
در سوره نجم به یکی دیگر از عقاید خرافی انها که مانع یا بهانه عدم باور انها به معاد و مسئولیت پذیری در قبال اعمالشان میشود،اشاره شده است.
انها #فرشتگان را که کارگزاران خدا در اداره امور جهانند #دختر_خدا میدانستند. علت انثی دانستن انها هم این بود که طبق افسانه ها فرشتگان را موجوداتی مهربان و نرم و تاثیرپذیر تصور میکردند. لذا در برابر دعوت به تصدیق معاد، چون نمیخواستند زندگی غیر از این دنیا را قبول کنند، 👈ابراز میداشتند که حتی در صورت وجود اخرت، با پرستش #بتهایی که به عنوان سمبل این فرشتگان بودند،دختران خدا را تحت تاثیر عبادات و نذر و نیازهای خود قرار میدهند تا انها هم در جبران این اعمال انها،در نزد خدا شفاعتشان را کنند و باین ترتیب از مسئولیت و تبعات اعمال دنیوی خود رها شوند.
👈 همین موضوع است که اتصال موضوع معاد و توحید را که بعد از سوره نجم بطور زیادی در قران تکرار شده، برقرار میکند.
یعنی عقاید اشتباه و خرافی راجع به خدا و توحید و کارگزاران خدا از جمله #شفعا،باعث میشود تا انسانها بدون باور به جزای اخروی اعمالشان هر طور که مایلند رفتار کنند و خود را با امیدواری به این شفعا،از عذاب وجدان و ترس از عذاب اخروی برهانند.
✒سیدکاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هفت به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze27
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍#نڪاتوپیامهايي از هر جزء قرآن
روز بیست و هفتم: #جزءبیستوهفتم
قسمتدوم
✅ #جهنم ، نعمتی از مظاهر عدل و رحمت الهي
در سوره مباركه <الرحمن> كه آلاي الهي و نَعماي الهي شمرده ميشود و از جن و انس اقرار گرفته ميشود که فَبِأَيِّ آلاَءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ، همان طوري كه از بهشت و نعمتهاي بهشت سخن به ميان ميآيدو بعد ميفرمايد: فَبِأَيِّ آلاَءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ، از جهنم و سوخت و سوز آن هم سخن به ميان ميآيد ميفرمايد: هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ
♦جهنّم هم مِهر و عدل است؛ اگر جهنّم نبود كه بشر دست از پا نميشناخت و اين طغيانگري ادامه داشت. ، اگر جهنّم نبود اين كيفرِ ظالمان و طاغيان به عهده چه كسي بود؟! اين اشخاص كه ظالم و طاغياند بايد جايي داشته باشند كه تنبيه بشوند.
براي بسياري از افراد باايمان، جهنّم منشأ رحمت است؛ خيليها وقتي قيامت ميشود و جهنّم را ميبينند، از جهنم حقشناسي ميكنند ميگويند تو باعث شدي كه ما دست به خلاف نزنيم، اگر تو نبودي ما هم بيراهه ميرفتيم. بنابراين جهنم منشأ رحمت و بركت است.
تفسیر تسنیم
♦چرا جهنم، #نعمت قلمداد شده است؟
جهنم در مقایسه با #بهشت ،جهنم است، وجهِ نعمتیِ جهنم، این است که برای اشخاصی که طاقتِ تحملِ شرایطِ عالیِ بهشتی را ندارند، و به عبارت دیگر ناسالم (اعم از ناسالمیِ جسمی یا روحی) به قیامت و آخرت میروند، در جهنم، شرایط ویژه ای تدارک شده، که بسته به نوع و شدت ناسالمی شان، دوره خاصی را بگذرانند تا بتوانند یک زندگی معمولی را در شرایطِ عالیِ بهشتی داشته باشند.
تفسير مرحوم گنجه اي
✅خدای رحمان ،نعمت وضع معیار و #میزان را نیز عطا کرده تا از طغیان و فروکاستن در موازین اجتناب نمایند.
وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ {7} آسمان را برافراشت و (انواع ) معیار و میزان (در افرینش تکوینی و تشریعی) وضع کرد.{7}
أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ {8}تا مبادا در میزان و معیار(های متعارف خود) سرکشی و از حد گذرانی کنید{8}
وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ {9}و حق وزن کردن و سنجش را کامل ادا نمایید و در سنجش مكاهيد {9}
♦ #میزان در ایه 7 به انواع معیارها و میزان های سنجش مادی و معنوی که خداوند برای قوام جهان هستی و انسان ها افریده و تشریع کرده،اشاره دارد. مجموع ایات 7و8 اینگونه معنا میشود که خدا همانگونه که میزان و وسیله سنجش استمرار حرکت جهان برحساب و نظم مورد انتظار را قرار داد،با تعلیم قران و نزول کتب اسمانی،معیارهای و میزانهای مربوط به زندگی انسانها را هم تشریع کرد تا شما انسانها در معیار ها و میزان های زندگی خود طغیان و سرکشی نکنید و ازجمله در یکی از این میزان ها که ترازو و سنجش مادی اشیاست، کم نگذارید.
🔷 "فرمود ما ميزان فرستاديم: ﴿أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ﴾،
فرمود ميزان ستون زندگي است، هر کسي هر کاري انجام ميدهد، در برابر آن کار، يک حق ثابتي دارد نه کمتر نه بيشتر،👈فرمود ميزان، ستون زندگي است، چون عدل است. اين #عدل را با گفتن و سفارش و نصيحت و موعظه نميشود در جامعه احيا کرد.
اين ستون را بايد اقامه کرد ﴿وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ﴾؛
اما عدل به هر حال ميزاني ميخواهد. در مسائل علمي ميزان، کتاب و سنّت است.در مسائل مالي و اقتصادي، ميزان همين ترازو است, در قيامت يک ميزان ديگري است که غير از اين ميزانهاي علمي حصولي و مانند آن يا ميزان مادّيِ سنگ و ترازو است ."
تفسير تسنيم
✅ پـنـج خـصـلت در 5 مرحله زنـدگـى دنـيـا
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ
:بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است،(حدید/20)
از شـيـخ بـهـايـى نـقـل شده كه گفته است : اين پنج خصلتى كه در آيه ذكر شده، از نظر سنين عمر آدمى و مراحل حياتش مترتب بر يكديگرند،
👈 چون تا كـودك اسـت حـريـص در لعب و بازى است، و همين كه حد بلوغ مى رسدو استخوان بنديش مـحـكـم مـى شـود عـلاقه مند به لهو و سرگرمى ها مى شود،
👈و پس از آنكه بلوغش به حد نـهـايـت رسـيـد، آرايـش خـود و زنـدگـيـش مى پردازد و همواره به فكر اين است كه لباس فـاخـرى تـهـيـه كـنـد، مـركـب جـالب تـوجـهـى سـوار شـود، مـنـزل زيبايى بسازد، و همواره به زيبايى و آرايش خود بپردازد،
👈 و بعد از اين سنين به حـد كـهولت مى رسد آن وقت است كه (ديگر به اينگونه امور توجهى نمى كند، و برايش قـانـع كـنـنـده نـيـسـت، بـلكـه ) بـيـشـتـر به فكر تفاخر به حسب و نسب مى افتد، و چون سـالخـورده شـد هـمـه كـوشـش و تـلاشـش در بـيـشـتـر كـردن مال و اولاد صرف مى شود.
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هفت به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze27
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍#نڪات و #پیامهايي از هر جزء قرآن
روز بیست و هفتم: #جزءبیستوهفتم
قسمتسوم
✅ تنها، #توجهات به خدا باقی می ماند.
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ {26}هر چه بر [زمين] است فانى شونده است {26}
وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ{27}و توجه باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند {27}رحمان
♦ #وجه: چیزی است که به ان توجه میشود در هنگام مواجهه و رویارویی .وجه در امور روحانی و درباره خدا عبارت است از جهتی که بوسیله قلب مورد توجه قرار میگیرد. التحقیق فی کلمات القران
در سوره نحل نیز مفهومی مشابه ایه 27 رحمان برای بقا و فنا ارایه شده است: ماعندکم ینفد و ماعند الله باق. با ترکیب این دو ایه و عنایت به معنای لغت میتوان گفت 👈 آنچه که با توجه قلبی برای خدا انجام شده و نزد خدا ثبت شده است، باقی می ماند.
✅ نه بر #مصیبتها تاسف بخورید نه از #نعمات سرمست شوید
مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (22) لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿۲۳حدید)
ﻫﻴﭻ ﻣﺼﻴﺒﺘﻰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﻯ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻓﺮﻳﻨﻴﻢ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(22) تا بر انچه از دست دادید،تاسف نخورید و به انچه به شما داده شده شادمانی نکنید وخداوند هیچ متکبر فخرفروشی را دوست ندارد.(23)
⭕فلسفه #مصایب و سختی ها چیست؟
ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﻨﮕﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺑﺮ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ: ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻭ ﻛﻔﺎﺭﻩ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ، ﻇﻠﻤﻬﺎ، ﺑﻴﺪﺍﺩﮔﺮﻳﻬﺎ، ﺧﻴﺎﻧﺘﻬﺎ، ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻭ ﻧﺪﺍﻧﻢ ﻛﺎﺭﻳﻬﺎ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ.ﻭﻟﻰ ﺑﺨﺸﻰ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﻧﻘﺸﻰ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﺍﻣﺮ ﺣﺘﻤﻰ ﻭ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﻓﺮﺩ ﻳﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﺣﺴﺎﺏ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺍﻧﺒﻴﺎء، ﻭ ﺍﻭﻟﻴﺎء ﻭ ﺻﻠﺤﺎء ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ.
ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭽﻮﺟﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻣﻮﻟﻮﺩ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻧﻤﻰ ﺑﺎﺷﺪ مانند ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺳﻴﻠﻬﺎ ﻭ ﻃﻮﻓﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺁﻓﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻔﻮﺱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻣﻴﺮﻫﺎ، ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﻰ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻣﻘﺪﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ.
♦ اكنون ببينيم فلسفه تقدير اين مصائب در لوح محفوظ و سپس بيان اين حقيقت در قرآن چيست؟
انسان هميشه در جهان هستى با مشكلات و گرفتاريها و حوادث ناگوار رو بروست، و غالبا از خود سؤال مىكند: با اين كه خداوند مهربان و كريم و رحيم است اين حوادث دردناك براى چيست؟ قرآن مىگويد: «هدف اين بوده كه شما دلبسته و اسير زرق و برق اين جهان نباشيد». آرى اين مصائب شكننده تفاخر و غرور است، لذا در پايان آيه مى افزايد: و خداوند هيچ متكبر فخر فروشى را دوست ندارد». برگزيده تفسير نمونه،
✅فرصتهای الهی #انفاق را ازدست ندهیم
:آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ 7
به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق کنید؛ (زیرا) کسانی که از شما ایمان بیاورند و انفاق کنند، اجر بزرگی دارند!۷
:مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ11
🔹کیست که به خدا وام نیکو دهد (و از اموالی که به او ارزانی داشته انفاق کند) تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پرارزشی است!۱۱
در سوره حدید ابتدا خداوند از انسانها میخواهد که از اموال و دارایی های که به نیابت از خدا بر انها اختیار پیدا کرده،بخشی را به توصیه مالک اصلی انفاق کند.
در آیات بعد،نیز تاکید برانفاق و سرزنش از عدم انفاق را ادامه میدهد تا آیه ۱۱ که اوج دعوت و تشویق به انفاق است.
👈جایگاه خداونداز مالک اصلی دارایی که بافعل امر خطاب میکرد،به درخواست #قرض_گیرنده ای تبدیل میشود که نه تنها برگرداندن پول را به ذمه می گیرد،بلکه بازگشت حداقل #دوبرابری آنرا تعهد می کند.
👌🔸آیا کسی هست که باین معامله پرسود،لبیک بگوید؟و البته رد این درخواستهای مودبانه نیز دور از ادب و جسورانه است.
👈 پس سعی کنیم فرصتهای انفاق را براحتی از دست ندهیم..
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هفت به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze27
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
جزو_27،مروری_بر_سوره_واقعه_و_نکات_آن_سیدکاظم_فرهنگ2.mp3
24.69M
جزء 27،مرور کلی سوره #واقعه و نکات آن
🎙سید ڪاظم فرهنگ
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄