eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❌خطراتِ در کمین دین ، آدمی و جامعه از نگاه امام جواد ع در بیان امام (ع) در راستای دین و انسان و جامعه ، سه خطر غیر قابل انکار معرفی شده است . نابودیِ دین ؛ در است ، و تباهی انسان در طمع اوست ، و سقوط جامعه ؛ در رهبری و ریاست زمامداران و مسئولانِ فاسد قرار دارد! "ولاهَدْمَ لِلدّينِ مِثْلُ الْبِدَعَ ، وَلااَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الطـَّمَعِ ، وَ بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ ؛ - امام جواد عليه السلام فرمود: هيچ چيز مثل بدعت دين را از بين نمى برد، و هيچ چيز مثل طمع مرد را تباه نمى كند، و به واسطه رؤساء مردم هم اصلاح مى شوند.."(مسندالامام الجواد / ۲۴۶) ✅️تاثیر بر نابودی اخلاقی و سیاسی جامعه "بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ" ، پس مسئولان و رفتار مدیریتی آنان تاثیر غیر قابل انکار بر خیر و صلاح و نیکی جامعه دارد و نباید آدرس غلط به کسی دهیم! گرچه این جایگاه مدیریتی قابل انکار نیست ، اما اسلام در بخش مدیریت جامعه در مبارزه مستقیم با جاهلیت به تئوریِ متفاوتی در مدیریت و رهبری و مسئولیت دست زد و به تاثیر سوء رهبران و مدیران فاسد توجه نمود. ♦امام علی (ع) به شیوع و اشاره نمود و به سرداران لشکر نوشته‌اند: "حاکمان سابق مردم را از حقشان بازداشتند و در نتیجه مردم مجبور شدند با رشوه دادن حق خودشان را بخرند. ؛ - أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ" (نهج ، نامه ۷۹) در مورد دیگری تصریح نمود ؛ ظلم مدیران جامعه در معال ؛ باعث نابودی حکومت است ! در همان نامه به سرداران نوشته‌اند "تنها چیزی که موجب نابودی حکومتهای قبل شد همین بود که را از بازداشتند و مردم مجبور شدند حقشان را بخرند.؛ - إِنَّمَا أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ". ✅️باید از فاصله گرفت لذاست که ائمه دین (ع) توصیه های مهمی را در این رابطه ایراد داشته اند.نمونه آن در این بیان امام صادق (ع) به ابن‌ابان فرمود: «ای گروه نوجوانان! از خدا بترسید و به رؤسا مراجعه نکنید. آنان را رها کنید تا از ریاست بیفتند و خوار شوند و رجال را دوست و محرم اسرار به‌جای خدا قرار ندهید. به خدا! ما برای شما از آنان بهتریم . سپس با دست به سینه‌اش زد ؛ - یَا مَعْشَرَ الْأَحْدَاثِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تَأْتُوا الرُّؤَسَاءَ وَ غَیْرَهُمْ حَتَّی یَصِیرُوا أَذْنَاباً لَا تَتَّخِذُوا الرِّجَالَ وَلَائِجَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنَا وَ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْهُمْ ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ.» (وسایل الشیعه، ج۲۷، ص۱۳۳) ✅️در اسلام‌ نداریم به این عبارت استادمطهری توجه نمایید: ❌❌" مردم قبل از اسلام این طور گمان می کردند که آنها آفریده شده اند که از کورکورانه اطاعت نمایند اراده فقط اراده اداره کنندگان بود. اسلام آمد این ترتیب را بهم زد و 👈👈برای هر فردی حق و رقابت در مورد حکومت قائل شد و برای هر فردی در امر حکومت قرار داد ” . 🎙حجت الاسلام هادی سروش. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇انتشار کتاب" " با تالیف اقای سید حسین ترابی پيش گفتار مولف: این‌جانب پس از چندین سال تدریس زبان عربی و قرآن در مدارس و مساجد، متوجه شدم که در کنار کتاب‌های درسی مفاهيم قران، جای یک لغت‌نامه‌ی سبک و یک جلدی که برای قرآن‌آموز قابل حمل باشد و بتواند در کلاس از آن استفاده کند خالی است. از این‌رو، دست به‌‌کار تألیف آن شدم که حاصل تلاش پنج ساله‌ام این «فرهنگ قرآن‌آموز» است. این فرهنگ، برگرفته از «المُعجم الوسیط» می‌باشد که فرهنگستان کشور مصر آن را به چاپ رسانده و از نظر جامعیّت، اعتبار و ارزش در میان فرهنگ‌های جدید بی‌نظیر است. در «فرهنگ قرآن‌آموز» هر مدخل با حروف «سیاه» نشان داده‌شده. برای هر مدخلِ اسم یا حرف، معنی یا مترادف آن آمده و برای هر مدخل فعل، هر جا که نیاز بوده، یک مثال کوتاه و متناسب با کاربرد آن در قرآن، نشان داده شده است. پس از این مرحله، آیه‌ای که کلمه‌ی موردنظر در آن به‌کار رفته است آمده و به‌عنوان شاهد قرآنی ترجمه شده است؛ ترجمه‌ای نه تحت‌اللفظی، نه آزاد، بلکه مقیّد." ♦اين كتاب در 467 صفحه با قيمت 300 هزار تومان منتشر شده است. علاقمندان ميتوانند با تماس با شماره 09124164251 آنرا با 30درصد خريداري نمايند. ❇جهت مشاهده فایل پی دی اف فهرست و بخشی از صفحات ابتدا و انتهای کتاب و نیز دانلود رایگان فایل ورد ان به سایت مراجعه نمایید. http://quranpuyan.com/yaf_postsm20200_ntshr-khtb--frhng-qrn-mwz-w-dnlwd-rygn-fyl-dyjytl-n.aspx#20200 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ و هر که به خدا ايمان بیاورد ، خدا قلبش را هدايت می‌كند ، و خدا به همه چيز دانا است. 🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر آقای و توضیح صفحه وگزیده نکات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 1 تا 6 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از مشرکین چرا و چگونه؟ 💠 بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکينَ "1/توبه" 💠 وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَري‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِکينَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذينَ کَفَرُوا بِعَذابٍ أَليمٍ "3/توبه" 🌱 ( این آیات ) اعلام بیزاری ( و نسخ پیمان و رفع امان ) است از جانب خداوند و فرستاده او ، به سوی کسانی از مشرکان که با آنها پیمان بسته اید.1/توبه 🌱 پس ( ای مشرکان ) چهار ماه ( از زمان اعلام برائت ) در روی زمین ( آزادانه ) گردش کنید و بدانید که شما ناتوان کننده خدا نیستید ( از چنگ او نتوانید گریخت ) و خداوند خوارکننده کافران است.2/توبه 🌱 و ( نیز این آیات ) اعلامی است از جانب خداوند و فرستاده او به ( عموم ) مردم در روز بزرگ حجّ که خدا و فرستاده او از مشرکان بیزارند ( هیچ تعهدی با آنها ندارند ) پس ( ای مشرکان ) اگر توبه کنید ( و اسلام آورید ) برای شما بهتر است ، و اگر روی برتابید بدانید که شما ( نه با مقابله و نه با فرار ) ناتوان کننده خدا نیستید. و ( ای پیامبر ) کسانی را که کفر ورزیدند به عذابی دردناک بشارت ده! 3/توبه 🌱 مگر کسانی از مشرکان که با آنها پیمان بستید سپس چیزی ( از تعهداتشان ) را از شما کم نگذاشته اند و احدی ( از دشمنانتان ) را بر ضد شما یاری نکرده اند پس پیمان آنها را تا آخر مدتشان به پایان رسانید ، که همانا خداوند پرهیزکاران را دوست دارد4/توبه ✍ترجمه آیت الله مشکینی 🔷✨(برائت )یعنی بیزاری و کناره گیری از هرچیزی که مجاورت باآن مکروه باشد،خطاب آیه متوجه به مؤمنین ، یا مؤمنین و رسولخدا(ص ) است ،این آیه تشریع نیست ، بلکه عین انشاء حکم بر برائت از مشرکین زمان نزول آیه است و معنای آن برداشتن امان از مشرکان است و این مطلب هم گزاف و بی جهت واقع نشده ، بلکه بدلیل آنست که مشرکان هیچ پایبندی به عهد و پیمانشان ندارندو جز شیوه خیانت و نقض پیمان روش دیگری را نمی شناسند و اکثرا فاسق بوده و مراعات حدود و عهود را نمی نمایند. 🔷✨لذا مفاد آیه این است که عهد مشرکینی که با مسلمانان پیمان بسته و آنگاه اکثرشان آن پیمان را نقض کردند، لغو و باطل است ،چون نسبت به سایر آنان هم اعتماد و وثوقی وجود ندارد و مسلمانان از شر و نیرنگ آنها ایمن نیستند. 🔷✨(اذان )به معنای اعلام است ، و منظور آنست که بیزاری خدا و رسول را از مشرکین برای همه مردم علنی نماید و تفاوت این آیه با آیه اول در همین مطلب است ،چون در آن آیه اعلام برائت تنها متوجه خودمشرکان بود،اما در اینجا خطاب به همه مردم است تا این مطلب را بدانند و همه برای نفوذ دادن امر خدا(یعنی کشتن مشرکین ) بعد از انقضاء چهار ماه آماده شوند. 🔷✨در مورد روز (حج اکبر) مفسرین اختلاف کرده انداز احادیث ائمه اهل بیت استفاده می شود که مراد از آن روز عید قربان سال نهم هجری است و این سال آخرین سالی بود که در آن مسلمانان و مشرکان با هم حج به جای آوردند، اما در روایات اهل سنت آمده است که روز دهم ذی الحجه از هر سال روز حج اکبر است ، بعضی دیگر آن را روز عرفه ، یعنی روز نهم ذی الحجه دانسته اند و ... 👈 به هر جهت در این روز به همه مردم اعلام شد که از مشرکین بیزاری بجویندو این مطلب را به سایرین نیز اعلام نمایند. 👌لذا طریق اسلام هدایت و حیات است نه غافلگیر نمودن و خونریزی و کشتار. 📚تفسیر المیزان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst277_lm-bry-t-z-mshrkhyn-dr-Hj.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّـهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ 🌱(اینک) اگر یکی از مشرکان، (در این اوضاع، برای تحقیق،) از تو پناه خواست، پناهش بده تا سخن خدا را بشنود؛ سپس او را به‌جایگاه امنش برسان. این (فرمان)، بدان علت است که اینان، افرادی ناآگاه‌اند. توبه - ۶ 🔷✨‏از آيه فوق اين نكته استفاده می‌شود كه عامل مهم بی ايمانی جهل است و سرچشمه اصلی ايمان علم و آگاهی است، لذا برای ارشاد و هدايت مردم بايد امكانات كافی برای مطالعه و انديشه در اختيار آنها گذارد تا بتوانند راه حق را پيدا كنند نه اينكه كوركورانه و يا از روی تقليد اسلام را پذيرا شوند. 🔹به درخواست پناهندگی دشمن برای تحقيق و شناخت عقايد و افكار اسلامی، پاسخ مثبت دهيد. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ» ‏ 🔹راه فكر و تعقّل، حتّی برای مشركان مهدورالدّم باز است و برای احتمال هدايت يك نفر هم بايد حساب جداگانه باز كرد. «أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» ‏ 🔹اسلام، دين رأفت، شرافت و كرامت است. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ» ‏ 🔹به دشمن هم فرصت فكر و انتخاب بدهيد و حتّی در شرايط جنگی نيز مردم را از رشد فكری باز نداريد. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ» ‏ 🔹انتخاب حقّ وپذيرش عقايد صحيح، مهلت می‌طلبد. «فَأَجِرْهُ حَتَّی يَسْمَعَ كَلامَ اللَّـهِ» ‏ 🔹قرآن، كلام قابل فهم است كه زمينه‌ی هدايت را فراهم می‌سازد و چنان نيست كه فهمش خارج از عهده‌ی انسان باشد. «يَسْمَعَ كَلامَ اللَّـهِ» ‏ 🔹حكومت اسلامی بايد زمينه‌ی شنيدن كلام خدا و فرصت مطالعه آن را برای منحرفان فراهم كند، چون انحراف بعضی، به خاطر عدم تبليغ ماست، نه از روی كينه. چه بسا اگر حق را بشنوند، تغيير يابند. «حَتَّی يَسْمَعَ كَلامَ اللَّـهِ» ‏ 🔹اسلام، دين آزادی است و ايمان از روی فهم ارزش دارد، نه از روی ترس يا اجبار. «فَأَجِرْهُ‌، يَسْمَعَ‌، أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ» ‏ 🔹مكتبی كه منطق دارد، عجله ندارد. به دشمن فرصت دهيد تا آن را بشنود، و امنيّت او را تضمين كنيد تا با فكر آسوده انتخاب كند. «يَسْمَعَ‌، أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ» ‏ 🔹كفر بعضی، از جهل سرچشمه می‌گيرد و اگر آگاه شوند، حقّ را می‌پذيرند. 📚تفسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐مژده به علاقمندان فراگيري روش قران 💢💢💢آغاز ثبت نام "روش مطالعه و قرآن " پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سوره‌هاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد روش اعلام ميگردد: 💢زمان ثبت نام: از روز شنبه 19 خرداد ماه همزمان با شروع ماه پربرکت ذیحجه الحرام لغايت 4 شنبه 30 خرداد ماه ✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها در گروه ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. ♻اين دوره سالي دو بار برگزار ميگردد. دوره بعدي به خواست خداوند، در پاییز خواهد بود ❇ در این دوره، روش تدبر در سوره ها اموزش داده میشود و قران اموزان حداقل دو سوره را در دوره بصورت عملی تمرین خواهند نمود. مدت دوره در حدود 10 هفته خواهد بود. 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ ✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در ) و حل تمرين با حضور مدرس دوره و تمرين عملي بر دو يا سه سوره و جلسات رفع اشكال آنلاين در برنامه ✅دريافت فايلهاي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقایان مرحوم مهندس جمال گنجه ای و سيدكاظم فرهنگ) بصورت افلاين ✅دريافت يك جلد "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ، و اطلاعات بیشتر ثبت نام به لينكهاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۵-۱ سوره مسد بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ {1} خسران کرد (ناکام ماند) دستان (امکانات و توان) ابولهب و (خودش هم) خسران کرد{1} مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ {2} دارايى او و آنچه بدست آورد به کارش نخورد (به مقصودش نرساند) {2} سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ {3} بزودى در آتشى پرزبانه (شعله ور) درآيد {3} وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ {4} و زنش نیز به آتش در آید. در حالیکه آورنده هيزم است{4} فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ {5} و بر گردنش طنابى از ليف خرماست (برای حمل هیزم ها){5} ♻️عصاره فراز آیات ۵-۱ : ابی لهب (از سران مقابله با رسول الله و پیام وحی) علیرغم استفاده از همه توانش ناکام ماند و در آخرت به همراه یاری دهندگانش ،در آتش اعمالشان خواهند سوخت. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/6rkpp کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره1⃣ : سوره ❇️حمد چيست؟ رب كيست؟ 💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَـمِينَ 2/فاتحه 🌱حمد [=سپاس و ستايش] به تمامه براي خدايي است که ربّ 5 [=صاحب اختيار] جهانيان است 🕊 الف و لامي که در ابتداي «الْحَمْد» آمده است، منحصر شناختن هر حمدي براي خداست، يعني منشاء هر حمدي در جهان خداوند است و بقية ستايش‌ها در طول [نه درعرض] حمد خدا هستند. اگر كسي هنري دارد، عقلش به چيزي مي رسد، از دنيا بهره‌مند است، يا توفيق خير و خدمتي پيدا مي‌کند، تماماً از خدا ناشي شده است. پس «الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»، يعني خدا رئيس، گرداننده، سَرور و صاحب اختيار همة انسان‌ها است. 🕊حمد، احساس ستايشي است نسبت به هرآنچه خوب و زيباست، ديدن يک گل زيبا و خوشبو ما را به تحسين وا مي‌دارد! ولي اغلب آن را به باغ و باغبان نسبت مي‌دهيم. ديدن يک منظره يا تابلوي زيبا نيز تحسين ما را بر مي‌انگيزد و آنها را ستايش مي‌کنيم، ولي بايد از خود بپرسيم که پديد آورندة اصلي آنها کيست؟ ✨🌸به قول مولوي: اي دوست شکر خوش‌تر يا آن‌که شکر سازد خـوبـي قمـر بهتـر يـا آنـکه قمـرسـازد؟ ⁉️بخشي از علايق بشر به شيريني‌ها و غذاهاي خوشمزه است. اما خدايي که ميوه‌ها، شيريني‌ها را ساخته بهتر است یا تهیه کننده آن؟ 🕊دراين آيه بر ربوبيّت، که صفت بعدي خداوند است، اشاره مي‌کند. ممکن است خدا را به عنوان خالق جهان و آفريننده‌اي مهربان و دلسوز باور داشته باشيم، ولي ندانيم که او رئيس ماست و جهان را همو مي‌گرداند. 🕊خيلي فرق مي‌کند که شما کسي را صاحب اختيار و همه کارة خود بدانيد، تا اين كه فقط آفريدگاريِ او را قبول داشته باشيد! ‼️ 👈در حالت اول، به او نيازمند بوده و سعي مي‌کنيد رضايتش را جلب کنيد، 👈 و در حالت دوم او را ساعت سازي مي‌دانيد که بعد از ساخت، کاري به آنچه ساخته ندارد. 🕊خيلي‌ها هر وقت نيازي و حاجتي داشته باشند سراغ خدا مي‌روند! 😔 👈اين خداشناسي خودخواهانه است که خدا، پيامبر و امام را در خدمت برآورده شدن حاجات خود مي‌خواهد❌ 🕊اما کسي که «ربّ» را شناخته باشد، بيم و اميدش به اوست، دلش به ياد او مي‌طپد و مي‌داند نفسش به نعمت او دم و بازدم مي‌کند و پلک چشمش به لطف او باز و بسته مي‌شود. 👈👈پس اين سوره با خداشناسي در سه بُعد: ↩️الوهيّت، ↩️رحمانيّت. ↩️ و ربوبيّت شروع مي‌شود و کل قرآن بر اين سه اصل بنا شده است. 📚تفسیر آقاے بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
نماز و . 🛑قسمت اول: در دهه اول ذيحجه ،اقامه دو ركعت نماز در بين نماز مغرب و عشا جهت مشاركت در ثواب حجاج توصيه شده است كه در ان پس از سوره توحيد ،ايه 142 سوره اعراف قرائت ميشود. وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لأخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ (١٤٢) و با موسى سى شبه وعده كرديم و آن را به ده شب ديگر كامل كرديم، و وعده پروردگارش چهل شب تمام شد موسى به برادر خويش هارون گفت :ميان قوم من جانشين من باش و به اصلاح كارشان پرداز و طريقه مفسدين را پيروى مكن به همين مناسبت مروري براين ايه و موسي خواهيم داشت: ⭕️"جنبه و جریان میقات بن عمران دو جنبه دارد: ↩️یک جنبه درونی ↩️و یک جنبه بیرونی. ⏪جنبه درونی این است که بر حضرت موسی در این چه میگذشت؟ ⏪و جنبه بیرونی این است که در غیبت حضرت موسی در میان مردم چه اتفاقی افتاد؟ یعنی ماجرای ی سامری. قرآن کریم اهتمام دارد که هردو جنبه را بیان کند؛ هم آن معنویتی که برای حضرت موسی بود و آثار آن و هم آن اتفاقاتی که در میان مردم رخ داد. ✏️تفسیر این ماجرا را خداوند در سورة مبارکة اعراف از آیه ۱۴۲ تا ۱۵۴ بیان فرموده است. 👈دعوتی سی روزه بود و مجدداً ده روز افزایش پیدا کرد و حضرت موسی، برادرش را مأموریت داد تا در میان مردم بماند و امور را اصلاح کند؛ این پرده اول. ⭕️اما پرده دوم؛ 🔸و لَمََّا جَاءَ مُوسَى لِمِیقَاتِنَا وَ كَلََّمَهُ رَبَُّهُ قَالَ رَبَِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیْكَ وقتی موسی در آن میقات حضور پیدا کرد و خدا با او سخن گفت و کلیم اهلل شد، از خدا درخواست رؤیت کرد که میخواهم تو را ببینم. 👈خطاب آمد که امکان ندارد؛ قَالَ لَنْ تَرَانِی وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرََّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی فَلَمََّا تَجَلََّى رَبَُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًَّا وَخَرََّ مُوسَى صَعِقًا . اینها اتفاقاتی است که در آن خلوت پیش آمد و خدا برای ما گزارش میکند، ولی چه لزومی دارد که خدا خلوت حضرت موسی را برای ما گزارش کند؟ همین کافی بود که خداوند بفرماید: ما او را آوردیم و عبادتی کرد و خلوتی داشت و بعد هم تورات را در اختیار او قرار دادیم. بیان این جزئیات چرا؟ 👈وقتی انسان این ماجرا را مرور میکند، سؤالاتی برایش مطرح میشود: ❓سؤال اول این است که این وعدة برای میقات، در چه مقطعی از زندگی حضرت موسی اتفاق افتاده است؟ ❓سؤال دوم اینکه بین این وعده و میقات با اخذ تورات و نزول تورات چه رابطه ای وجود دارد؟ ❓سؤال سوم اینکه چرا ابتدا وعده سی شب و سپس ده شب افزوده میشود؟ ❓و سؤال چهارم که مهمتر از همه این سؤالا ت است در مورد درخواست برای است و اینکه رؤیت چیست و این پاسخ منفی خداوند در مقابل چه درخواست حضرت موسی بود؟ ↩️اینها مطالبی است که باید در این دهه مورد قرار بگیرد و سفارش به آن نماز با تلاوت این آیه به خصوص نیز ظاهراً برای زنده کردن این سوژه است. باید هر سال حتی مسلمانان - نه یهودیان - موضوع حضرت موسی و اتفاقات درونی و اتفاقات بیرونی آن و ... را مورد تأمل قرار دهند." 🎙استاد سروش محلاتي ادامه دارد جهت مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/yaf_postst28_chr-dr-nmz-dhh-wl-dhyHjh--yh-w-wdnmwsy-r-mykhwnym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ آرزوی برکت در نعمت ای خداوند! در هر چه مرا روزی کرده ای و در هر چه بخشیده ای و در هر نعمت که ارزانی ام داشته ای برکت ده. 📖 ترجمه صحیفه سجادیه : نیایش بیست و دوم 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 7 تا 13 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا