#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_187
❇️#برائت از مشرکین چرا و چگونه؟
💠 بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکينَ "1/توبه"
💠 وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَريءٌ مِنَ الْمُشْرِکينَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذينَ کَفَرُوا بِعَذابٍ أَليمٍ "3/توبه"
🌱 ( این آیات ) اعلام بیزاری ( و نسخ پیمان و رفع امان ) است از جانب خداوند و فرستاده او ، به سوی کسانی از مشرکان که با آنها پیمان بسته اید.1/توبه
🌱 پس ( ای مشرکان ) چهار ماه ( از زمان اعلام برائت ) در روی زمین ( آزادانه ) گردش کنید و بدانید که شما ناتوان کننده خدا نیستید ( از چنگ او نتوانید گریخت ) و خداوند خوارکننده کافران است.2/توبه
🌱 و ( نیز این آیات ) اعلامی است از جانب خداوند و فرستاده او به ( عموم ) مردم در روز بزرگ حجّ که خدا و فرستاده او از مشرکان بیزارند ( هیچ تعهدی با آنها ندارند ) پس ( ای مشرکان ) اگر توبه کنید ( و اسلام آورید ) برای شما بهتر است ، و اگر روی برتابید بدانید که شما ( نه با مقابله و نه با فرار ) ناتوان کننده خدا نیستید. و ( ای پیامبر ) کسانی را که کفر ورزیدند به عذابی دردناک بشارت ده! 3/توبه
🌱 مگر کسانی از مشرکان که با آنها پیمان بستید سپس چیزی ( از تعهداتشان ) را از شما کم نگذاشته اند و احدی ( از دشمنانتان ) را بر ضد شما یاری نکرده اند پس پیمان آنها را تا آخر مدتشان به پایان رسانید ، که همانا خداوند پرهیزکاران را دوست دارد4/توبه
✍ترجمه آیت الله مشکینی
🔷✨(برائت )یعنی بیزاری و کناره گیری از هرچیزی که مجاورت باآن مکروه باشد،خطاب آیه متوجه به مؤمنین ، یا مؤمنین و رسولخدا(ص ) است ،این آیه تشریع نیست ، بلکه عین انشاء حکم بر برائت از مشرکین زمان نزول آیه است و معنای آن برداشتن امان از مشرکان است و این مطلب هم گزاف و بی جهت واقع نشده ، بلکه بدلیل آنست که مشرکان هیچ پایبندی به عهد و پیمانشان ندارندو جز شیوه خیانت و نقض پیمان روش دیگری را نمی شناسند و اکثرا فاسق بوده و مراعات حدود و عهود را نمی نمایند.
🔷✨لذا مفاد آیه این است که عهد مشرکینی که با مسلمانان پیمان بسته و آنگاه اکثرشان آن پیمان را نقض کردند، لغو و باطل است ،چون نسبت به سایر آنان هم اعتماد و وثوقی وجود ندارد و مسلمانان از شر و نیرنگ آنها ایمن نیستند.
🔷✨(اذان )به معنای اعلام است ، و منظور آنست که بیزاری خدا و رسول را از مشرکین برای همه مردم علنی نماید و تفاوت این آیه با آیه اول در همین مطلب است ،چون در آن آیه اعلام برائت تنها متوجه خودمشرکان بود،اما در اینجا خطاب به همه مردم است تا این مطلب را بدانند و همه برای نفوذ دادن امر خدا(یعنی کشتن مشرکین ) بعد از انقضاء چهار ماه آماده شوند.
🔷✨در مورد روز (حج اکبر) مفسرین اختلاف کرده انداز احادیث ائمه اهل بیت استفاده می شود که مراد از آن روز عید قربان سال نهم هجری است و این سال آخرین سالی بود که در آن مسلمانان و مشرکان با هم حج به جای آوردند،
اما در روایات اهل سنت آمده است که روز دهم ذی الحجه از هر سال روز حج اکبر است ، بعضی دیگر آن را روز عرفه ، یعنی روز نهم ذی الحجه دانسته اند و ...
👈 به هر جهت در این روز به همه مردم اعلام شد که از مشرکین بیزاری بجویندو این مطلب را به سایرین نیز اعلام نمایند.
👌لذا طریق اسلام هدایت و حیات است نه غافلگیر نمودن و خونریزی و کشتار.
📚تفسیر المیزان
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst277_lm-bry-t-z-mshrkhyn-dr-Hj.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_187
❇️#ايمان_زائيده_علم_است
💠وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّـهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ
🌱(اینک) اگر یکی از مشرکان، (در این اوضاع، برای تحقیق،) از تو پناه خواست، پناهش بده تا سخن خدا را بشنود؛ سپس او را بهجایگاه امنش برسان. این (فرمان)، بدان علت است که اینان، افرادی ناآگاهاند.
توبه - ۶
🔷✨از آيه فوق اين نكته استفاده میشود كه عامل مهم بی ايمانی جهل است و سرچشمه اصلی ايمان علم و آگاهی است، لذا برای ارشاد و هدايت مردم بايد امكانات كافی برای مطالعه و انديشه در اختيار آنها گذارد تا بتوانند راه حق را پيدا كنند نه اينكه كوركورانه و يا از روی تقليد اسلام را پذيرا شوند.
🔹به درخواست پناهندگی دشمن برای تحقيق و شناخت عقايد و افكار اسلامی، پاسخ مثبت دهيد. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ»
🔹راه فكر و تعقّل، حتّی برای مشركان مهدورالدّم باز است و برای احتمال هدايت يك نفر هم بايد حساب جداگانه باز كرد. «أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
🔹اسلام، دين رأفت، شرافت و كرامت است. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ»
🔹به دشمن هم فرصت فكر و انتخاب بدهيد و حتّی در شرايط جنگی نيز مردم را از رشد فكری باز نداريد. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ»
🔹انتخاب حقّ وپذيرش عقايد صحيح، مهلت میطلبد. «فَأَجِرْهُ حَتَّی يَسْمَعَ كَلامَ اللَّـهِ»
🔹قرآن، كلام قابل فهم است كه زمينهی هدايت را فراهم میسازد و چنان نيست كه فهمش خارج از عهدهی انسان باشد. «يَسْمَعَ كَلامَ اللَّـهِ»
🔹حكومت اسلامی بايد زمينهی شنيدن كلام خدا و فرصت مطالعه آن را برای منحرفان فراهم كند، چون انحراف بعضی، به خاطر عدم تبليغ ماست، نه از روی كينه. چه بسا اگر حق را بشنوند، تغيير يابند. «حَتَّی يَسْمَعَ كَلامَ اللَّـهِ»
🔹اسلام، دين آزادی است و ايمان از روی فهم ارزش دارد، نه از روی ترس يا اجبار. «فَأَجِرْهُ، يَسْمَعَ، أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ»
🔹مكتبی كه منطق دارد، عجله ندارد. به دشمن فرصت دهيد تا آن را بشنود، و امنيّت او را تضمين كنيد تا با فكر آسوده انتخاب كند. «يَسْمَعَ، أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ»
🔹كفر بعضی، از جهل سرچشمه میگيرد و اگر آگاه شوند، حقّ را میپذيرند.
📚تفسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
💐💐مژده به علاقمندان فراگيري روش #تدبر قران
💢💢💢آغاز ثبت نام #هجدهمین_دوره_آموزشی
"روش مطالعه و #فهم_بهتر قرآن "
پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سورههاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد #مجازی روش #تدبر اعلام ميگردد:
💢زمان ثبت نام: از روز شنبه 19 خرداد ماه همزمان با شروع ماه پربرکت ذیحجه الحرام
لغايت 4 شنبه 30 خرداد ماه
✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها در گروه ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند.
♻اين دوره سالي دو بار برگزار ميگردد. دوره بعدي به خواست خداوند، در پاییز خواهد بود
❇ در این دوره، روش تدبر در سوره ها اموزش داده میشود و قران اموزان حداقل دو سوره را در دوره بصورت عملی تمرین خواهند نمود.
مدت دوره در حدود 10 هفته خواهد بود.
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در #ايتا) و حل تمرين با حضور مدرس دوره و تمرين عملي #تدبر بر دو يا سه سوره
و جلسات رفع اشكال آنلاين در برنامه #اسكايپ
✅دريافت فايلهاي #صوتي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقایان مرحوم مهندس جمال گنجه ای و سيدكاظم فرهنگ) بصورت افلاين
✅دريافت يك جلد #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ، و اطلاعات بیشتر ثبت نام به لينكهاي زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣ تدبر در سوره #مسد
🔹فراز آیات ۵-۱ سوره مسد
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ {1}
خسران کرد (ناکام ماند) دستان (امکانات و توان) ابولهب و (خودش هم) خسران کرد{1}
مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ {2}
دارايى او و آنچه بدست آورد به کارش نخورد (به مقصودش نرساند) {2}
سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ {3}
بزودى در آتشى پرزبانه (شعله ور) درآيد {3}
وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ {4}
و زنش نیز به آتش در آید. در حالیکه آورنده هيزم است{4}
فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ {5}
و بر گردنش طنابى از ليف خرماست (برای حمل هیزم ها){5}
♻️عصاره فراز آیات ۵-۱ : ابی لهب (از سران مقابله با رسول الله و پیام وحی) علیرغم استفاده از همه توانش ناکام ماند و در آخرت به همراه یاری دهندگانش ،در آتش اعمالشان خواهند سوخت.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/6rkpp
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره1⃣
#نڪات_آموزنده_قرآنی : سوره #حمد #صفحه_1
❇️حمد چيست؟ رب كيست؟
💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَـمِينَ 2/فاتحه
🌱حمد [=سپاس و ستايش] به تمامه براي خدايي است که ربّ 5 [=صاحب اختيار] جهانيان است
🕊 الف و لامي که در ابتداي «الْحَمْد» آمده است، منحصر شناختن هر حمدي براي خداست، يعني منشاء هر حمدي در جهان خداوند است و بقية ستايشها در طول [نه درعرض] حمد خدا هستند. اگر كسي هنري دارد، عقلش به چيزي مي رسد، از دنيا بهرهمند است، يا توفيق خير و خدمتي پيدا ميکند، تماماً از خدا ناشي شده است. پس «الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»، يعني خدا رئيس، گرداننده، سَرور و صاحب اختيار همة انسانها است.
🕊حمد، احساس ستايشي است نسبت به هرآنچه خوب و زيباست، ديدن يک گل زيبا و خوشبو ما را به تحسين وا ميدارد! ولي اغلب آن را به باغ و باغبان نسبت ميدهيم. ديدن يک منظره يا تابلوي زيبا نيز تحسين ما را بر ميانگيزد و آنها را ستايش ميکنيم، ولي بايد از خود بپرسيم که پديد آورندة اصلي آنها کيست؟
✨🌸به قول مولوي:
اي دوست شکر خوشتر يا آنکه شکر سازد
خـوبـي قمـر بهتـر يـا آنـکه قمـرسـازد؟
⁉️بخشي از علايق بشر به شيرينيها و غذاهاي خوشمزه است. اما خدايي که ميوهها، شيرينيها را ساخته بهتر است یا تهیه کننده آن؟
🕊دراين آيه بر ربوبيّت، که صفت بعدي خداوند است، اشاره ميکند. ممکن است خدا را به عنوان خالق جهان و آفرينندهاي مهربان و دلسوز باور داشته باشيم، ولي ندانيم که او رئيس ماست و جهان را همو ميگرداند.
🕊خيلي فرق ميکند که شما کسي را صاحب اختيار و همه کارة خود بدانيد، تا اين كه فقط آفريدگاريِ او را قبول داشته باشيد! ‼️
👈در حالت اول، به او نيازمند بوده و سعي ميکنيد رضايتش را جلب کنيد،
👈 و در حالت دوم او را ساعت سازي ميدانيد که بعد از ساخت، کاري به آنچه ساخته ندارد.
🕊خيليها هر وقت نيازي و حاجتي داشته باشند سراغ خدا ميروند! 😔
👈اين خداشناسي خودخواهانه است که خدا، پيامبر و امام را در خدمت برآورده شدن حاجات خود ميخواهد❌
🕊اما کسي که «ربّ» را شناخته باشد، بيم و اميدش به اوست، دلش به ياد او ميطپد و ميداند نفسش به نعمت او دم و بازدم ميکند و پلک چشمش به لطف او باز و بسته ميشود.
👈👈پس اين سوره با خداشناسي در سه بُعد:
↩️الوهيّت،
↩️رحمانيّت.
↩️ و ربوبيّت شروع ميشود و کل قرآن بر اين سه اصل بنا شده است.
📚تفسیر آقاے بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
نماز #وواعدنا و #ميقات_موسي.
🛑قسمت اول:
در دهه اول ذيحجه ،اقامه دو ركعت نماز در بين نماز مغرب و عشا جهت مشاركت در ثواب حجاج توصيه شده است كه در ان پس از سوره توحيد ،ايه 142 سوره اعراف قرائت ميشود.
وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لأخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ (١٤٢)
و با موسى سى شبه وعده كرديم و آن را به ده شب ديگر كامل كرديم، و وعده پروردگارش چهل شب تمام شد موسى به برادر خويش هارون گفت :ميان قوم من جانشين من باش و به اصلاح كارشان پرداز و طريقه مفسدين را پيروى مكن
به همين مناسبت مروري براين ايه و #ميقات موسي خواهيم داشت:
⭕️"جنبه #درونی و #بیرونی #میقات
جریان میقات #حضرت_موسی بن عمران دو جنبه دارد:
↩️یک جنبه درونی
↩️و یک جنبه بیرونی.
⏪جنبه درونی این است که بر حضرت موسی در این #چهل_شب چه میگذشت؟
⏪و جنبه بیرونی این است که در غیبت حضرت موسی در میان مردم چه اتفاقی افتاد؟ یعنی ماجرای #گوساله ی سامری.
قرآن کریم اهتمام دارد که هردو جنبه را بیان کند؛ هم آن معنویتی که برای حضرت موسی بود و آثار آن و هم آن اتفاقاتی که در میان مردم رخ داد.
✏️تفسیر این ماجرا را خداوند در سورة مبارکة اعراف از آیه ۱۴۲ تا ۱۵۴ بیان فرموده است.
👈دعوتی سی روزه بود و مجدداً ده روز افزایش پیدا کرد و حضرت موسی، برادرش #هارون را مأموریت داد تا در میان مردم بماند و امور را اصلاح کند؛ این پرده اول.
⭕️اما پرده دوم؛
🔸و لَمََّا جَاءَ مُوسَى لِمِیقَاتِنَا وَ كَلََّمَهُ رَبَُّهُ قَالَ رَبَِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیْكَ وقتی موسی در آن میقات حضور پیدا کرد و خدا با او سخن گفت و کلیم اهلل شد، از خدا درخواست رؤیت کرد که میخواهم تو را ببینم.
👈خطاب آمد که امکان ندارد؛
قَالَ لَنْ تَرَانِی وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرََّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی فَلَمََّا تَجَلََّى رَبَُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًَّا وَخَرََّ مُوسَى صَعِقًا .
اینها اتفاقاتی است که در آن خلوت پیش آمد و خدا برای ما گزارش میکند، ولی چه لزومی دارد که خدا خلوت حضرت موسی را برای ما گزارش کند؟ همین کافی بود که خداوند بفرماید: ما او را آوردیم و عبادتی کرد و خلوتی داشت و بعد هم تورات را در اختیار او قرار دادیم.
بیان این جزئیات چرا؟
👈وقتی انسان این ماجرا را مرور میکند، سؤالاتی برایش مطرح میشود:
❓سؤال اول این است که این وعدة برای میقات، در چه مقطعی از زندگی حضرت موسی اتفاق افتاده است؟
❓سؤال دوم اینکه بین این وعده و میقات با اخذ تورات و نزول تورات چه رابطه ای وجود دارد؟
❓سؤال سوم اینکه چرا ابتدا وعده سی شب و سپس ده شب افزوده میشود؟
❓و سؤال چهارم که مهمتر از همه این سؤالا ت است در مورد درخواست #حضرت_موسی برای #رؤیت_خداوند است و اینکه رؤیت چیست و این پاسخ منفی خداوند در مقابل چه درخواست حضرت موسی بود؟
↩️اینها مطالبی است که باید در این دهه مورد #تأمل قرار بگیرد و سفارش به آن نماز با تلاوت این آیه به خصوص نیز ظاهراً برای زنده کردن این سوژه است.
باید هر سال حتی مسلمانان - نه یهودیان - موضوع #میقات حضرت موسی و اتفاقات درونی و اتفاقات بیرونی آن و ... را مورد تأمل قرار دهند."
🎙استاد سروش محلاتي
ادامه دارد
جهت مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد
http://quranpuyan.com/yaf_postst28_chr-dr-nmz-dhh-wl-dhyHjh--yh-w-wdnmwsy-r-mykhwnym.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
⚜ آرزوی برکت در نعمت
ای خداوند!
در هر چه مرا روزی کرده ای و در هر چه بخشیده ای و در هر نعمت که ارزانی ام داشته ای برکت ده.
📖 ترجمه صحیفه سجادیه : نیایش بیست و دوم
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 7 تا 13
📄#صفحـہ_188
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_188
❇️#تجاوزکاران_پیمان_شکن!
💠كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّـهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ إِلاَّ الَّذِينَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
🌱(بااینهمه پیمانشکنی،) چگونه (ممکن است که) مشرکان نزد خدا و نزد پیامبرش عهدی داشته باشند؟ البته کسانی که در کنار مسجدالحرام (با آنان)عهد بستید، (پیمانشان پابرجاست). بنابراین، تا زمانی که (بر سر پیمان خود) با شما استوارند، (شما هم بر عهد خود) با آنان پایبند باشید؛ زیرا خداوند، پرهیزکاران را دوست دارد.
توبه - ۷
🔷✨همانگونه که در آیات قبل دیدیم اسلام پیمانهاى مشرکان و بتپرستان را - مگر گروه خاصى - لغو کرد ، تنها چهار ماه به آنها مهلت داد تا تصمیم خود را بگیرند ، در آیات مورد بحث دلیل و علت این کار را بیان مىکند ، نخست به صورت استفهام انکارى مىگوید : چگونه ممکن است مشرکان عهد و پیمانى نزد خدا و نزد پیامبرش داشته باشند ؟ ! ( کیف یکون للمشرکین عهد عند الله و عند رسوله).
یعنى اینها با این اعمال و اینهمه کارهاى خلافشان نباید انتظار داشته باشند که پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) بطور یک جانبه به پیمانهاى آنها وفادار باشد.
بعد بلافاصله یک گروه را که در اعمال خلاف و پیمان شکنى با سایر مشرکان شریک نبودند استثنا کرده مىگوید : مگر کسانى که با آنها نزد مسجد الحرام پیمان بستید ( الا الذین عاهدتم عند المسجد الحرام).
این گروه ما دام که به پیمانشان در برابر شما وفادار باشند شما هم وفادار بمانید" (فَمَا اسْتَقامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ).
" زیرا خداوند پرهیزکاران و آنها که از هر گونه پیمان شکنى اجتناب مىورزند دوست دارد" (إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_188
❇️#رضای_الهی و #بهشت ابدی را به دنيای زودگذر نفروشیم
💠اشْتَرَوْا بِآياتِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۹/توبه)
🌱(مشركان پيمان شكن،) آيات خدا را به بهای اندكی فروختند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، به راستی آنان بد اعمالی انجام میدادند.
🔹انسان در عمل و گزينش راه، دارای حقّ انتخاب است. «اشْتَرَوْا»
🔹در برابر از دست دادن آيات الهی، هر چه به دست آوريم، كم است، چرا كه همهی دنيا و آنچه در آن است، در برابر الطاف الهی به مؤمنان، متاع قليل و ناچيز است. اشْتَرَوْا ... ثَمَناً قَلِيلًا ... ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
🔹دنياطلبی، سبب مبارزه با دين و باز داشتن مردم از راه خداست. «اشْتَرَوْا بِآياتِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِيلًا فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِهِ»
🔹رضای الهی و بهشت ابدی را به دنيای زودگذر و پرآفت فروختن، بدترين كار است. اشْتَرَوْا ... ثَمَناً قَلِيلًا ... ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
آياتی كه بر داد وستد انسان دلالت دارد، نشانه اختيار انسان است.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌹🌹منتخب نظرات قرآن آموزان 17 دوره اموزش #روش_ساده_فهم_قرآن
بخش اول
✳ همیشه موقعی که قران رامطالعه میکردم احساس #فهم_پراکنده داشتم لذا این روش برایم جالب و #لذتبخش بود چون انسجام وهدفمندی سوره ها رابهتر متوجه میشدم .
✳ احساس بسیار خوبی دارم.این دوره برای من بسیار پر برکت و #ماندگار بود . تدبر، در واقع کتاب اسمانی ما را از دور دست ها آورده و قابل دسترسی برای ما کرده .حالا دیگه بعد از عمری قران خواندن فهمیدیم که باید بدانیم محتوای کلی یا درس سوره چیست؟ .
✳ همیشه موقع تلاوت سوره واسم سوال بود چرا اینقدر مطالب پراکنده هست به قول معروف از این شاخه به اون شاخه شده متاسفانه راه برقراری ارتباط بین مطالب را بلد نبودم و این دلسرد کننده بود
ولی اکنون با شیوه اموزشی این دوره تونستم تا حدود قابل رضایت خودم راه های ارتباط دهی ایات یک سوره وبرداشت پیام سوره قدم بردارم. خیلی #روش_ساده ودر عین حال #موثری بود و #جذاب.
✳ روش درک و فهم بهتر آیات یک نگاهی نو بود که #شیرینی و لذت آن را با تمام وجود احساس کردم
✳ دوره ای بسیار جالب و مفید بود چرا که نگاه تازه و نو آورانه ای به کلام خدا داشت و این اعتماد به نفس رو به ما داد که ما هم می توانیم با مقداری مطالعه ، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کنيم
✳واقعا،کار #بسیار_شیرینی هست، واینکه ایات را با توجه به معنا وقتی در کنار همدیگه قرار میدهیم ،واقعا فهم ایات برامون خیلی عالی میشود. این حقیر به عنوان ،خادم قران ،خیلی خوشحال هستم که میتوانم ،تلاوتهای معنی محور با توجه به معنای ایات داشته باشم
✳ در این روش نه تنها از قرائت آیات کریمه قرآن لذت بردم که با تدبر و تامل در این آیات نورانی و درک بهتر از زمان و موقعیت نزول آیات ، #لذت_فهم آن برایم دوچندان شده است . روشی که هرکس به اندازه غور خود در این آیات میتواند ، به درک مقصود حضرت حق نزدیک شود و خود را مخاطب خداوند عزّوجلّ احساس کند و شیرینی این مصاحبت را با تمام وجود حس کند
✳ بنده با وجود داشتن کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و مطالعه بسیاری از متون تاریخی، تفسیری و روشی در حوزه های گوناگون قرآنی عرض میکنم که این روش بسیار عالی جواب میدهد. روشی بسیار خوب برای فهم سریع و دقیق و مبتنی بر دانش و آگاهی فرد و باصطلاح درونی شده. روشی ساده و #مفید برای تحلیل #محتوای_سوره ها. تفاوت عمده این دوره، جایگزینی نگاه " #جامع، کل نگر و #سیستمیک از طریق دیدن ارتباط بین آیات، فرازها و سوره ها" با روش ترجمه صرف آیه به آیه است
✳ قبل از آشنايي با اين طرح، خودم آيات را با توجه به موضوعاتشان دسته بندي ميكردم اما بدون هدف و روش صحيح. و گويا سالها در ذهنم يك روش گمشده اي داشتم براي فهم بهتر قران كه با گذراندن اين دوره ، به اين مهم دست يافتم. و همواره در طول تدريس #مترجمی_زبان_قران ، به قران آموزان عزيزم فراگيري اين دوره مفيد و كاربردي را توصيه خواهم كرد
اين روش باعث ميشود كه ايات در #حافظه دراز مدت ثبت شود كه اين امر هم براي #عمل به قران و هم براي فراموش نكردن ترجمه آيات مفيد است.
✳ فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .قبلا قران را برای #ثواب می خواندم و فقط کتابی مقدس وقابل احترام بود ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، #روشنایی ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم
✅جزئیات بیشتر ثبت نام دوره جديد و ساير نظرات قران اموزان دوره هاي قبل در
ایتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan
واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣ تدبر در سوره #مسد
🔹نکات فراز آیات ۵-۱ سوره مسد
۱- در قرآن تنها در این سوره است که بطور کاملا مشخص و با ذکر کنیه، به یکی از سران مخالفین قران و پیامبر اشاره شده است و مشابه دیگری ندارد. این امر حاکی از اوج اقدامات همه جانبه و مستمر ابی لهب در هرگونه مخالفت با پیامبر اسلام و پیام توحیدی ایشان و سردمداری وی در این جریان می باشد. اما این امر باعث انحصار محتوا و درس سوره به ابی لهب نمیشود بلکه بر تمام افراد و جریانهای مشابه ابولهب که در راه خداوند و رسولانش و پیام وحی، آتش مقابله می افروزند، صادق است.
۲- یدا در ایه 1 کنایه از تمام قدرت و نیرو است که ابولهب آنرا در مبارزه با حقیقت بکار گرفته بود.
۳- در آیه ۲ ماله و ماکسب (یعنی همه انچه کسب کرده اعم از قدرت و نفوذ و شهرت و اعتبار و ..) میتواند تبیین مصداق دو دست (یدا) باشد. هم چنین ما اغنی نیز تبیین مفهوم خسارت دستان و امکانات ابولهب در دنیا میباشد که امکاناتش او را به هدفش در شکست اسلام نرساند. ایه 3 هم به خسران و هلاکت ابولهب در آخرت اشاره می کند.
۴- در سوره حجر هم در بیان عذاب قوم ثمود فرمود فما اغنی عنهم ما کانوا یکسبون. در سوره حاقه هم از زبان اصحاب شمال در قیامت بیان شد که ما اغنی عنی مالیه هلک عنی سلطانیه.
۵- لهب به معنای شعله ور شدن آتش در اثر شدت حرارت است. کاربرد این کلمه در ایه 1 (ابی لهب) و آیه 3(ذات لهب) گویای تجسم اعمال در اخرت است. یعنی همان پدرِ آتش که در دنیا برافروزندهِ آتش علیه پیامبر و قرآن بود، در آخرت نیز در آتش خودساخته میسوزد.
۶- چرا زنش نیز با او می سوزد؟ با توجه به نکته بالا در تجسم اعمال و مفاد آیات 4و5 میتوان فهمید که همسر ابی لهب نیز همراه و همکار وی در آتش افروزی و شعله ور نگه داشتن ان بوده که خداوند او را حماله الحطب ،هیزم بیار آتش ،معرفی کرده است.
۷- از نکات قابل تامل سوره این است که در خود سوره به علت نزول چنین آیات شدیدی علیه ابی لهب و همسرش اشاره نشده است. یعنی افعال و رفتار انها که باعث نزول چنین آیاتی شده را بیان نکرده بلکه فقط نتیجه اعمال انها را بیان کرده است.
در اینجا فهم قران به ترتیب نزول سوره ها (بدون مراجعه به روایات منقول تفسیری) می تواند کمک کند. در سوره های قبل به کرات از انواع مخالفتها و آزار و اذیت مشرکان و کافران مکه علیه پیامبر و مسلمانان و هم چنین ناراحتی و دلتنگی پیامبر از لجاجتها و حق ناپذیری ایشان صحبت شد. هم چنین از انجا که در سوره های متعدد بارها سرنوشت جهنمی کافران و منکران معاد و قران و مشرکان و بت پرستان و نیز مخالفان و مکذبان رسولان الهی بیان شده، اختصاص این سوره به ابولهب بعنوان مصداقی از این افراد منطقی نیست بلکه تنها زمانی این کار مفهوم دارد که ابولهب، سردمدار و چهره شاخص و موثر و فعال مخالفان باشد که تاریخ نیز این را تایید میکند.
هم چنین این امر موید ان است که نمی توان جایگاه پنجمین یا ششمین سوره را در فهرستهای روایی ترتیب نزول برای این سوره پذیرفت. زیرا در ابتدای بعثت پیامبر که هنوز پیامهای ایشان به مخاطبان منتقل نشده و چنین مخالفتها و هجمه هایی علیه اسلام شکل نگرفته، نزول ایات شدید و غلیظی علیه ابی لهب و همسرش بعید می نماید.
حتی برخلاف لیستهای ترتیب نزول روایی، در روایات شان نزول آمده است که پس از نزول آیه فاصدع بما تومر درسوره حجر و دعوت صریح پیامبر در میان عموم، ابولهب به ایشان توهین و مردم را از شنیدن پیام وحی منصرف کرد که متعاقب ان، سوره مسد نازل شد. (که این امر یعنی قرارگیری سوره تبت بعد از سوره حجر با روال ترتیب نزول پیشنهادی ما نیز قابل قبول می نماید.)
✅ درس سوره : ابی لهب (از سران مقابله با رسول الله و پیام وحی) علیرغم استفاده از همه توانش ناکام ماند و در آخرت به همراه یاری دهندگانش ،در آتش اعمالشان خواهند سوخت.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/6rkpp
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره2⃣
#نڪات_آموزنده_قرآنی :
سوره #حمد #صفحه_1
🌸 #هدایت به #صراط_مستقیم یعنی چه؟
🔸 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ "6/فاتحه"
ما را به [شاه] راه مستقيم راهبر باش.
♦️ صراط راه است، اما کلمات زياي در قرآن معناي راه دارد؛ طريق، جاده و سبيل، مذهب ، مسلک و... #صراط کلمهاي رومي است که وارد زبان عربي شده. «Street» نام لاتين و معادل يونانياش «استراتو» است که به جادههاي وسيع و سنگفرش امپراطوري روم باستان، همچون بزرگراههاي کنوني در شهرها، گفته ميشد. در معناي صراط [که ريشة عربي آن با سين بوده] جذب و بلعيدن هم نهفته است. اين راهي است اصلي و مستقيم که ما را به سمت خودش جذب ميكند، نه راهي پُر پيچ و خم که رهرو را خسته و افسرده سازد.
♦️ما روزي ده بار در نمازهاي پنجگانه از خدا ميخواهيم ما را به #صراط_مستقيم هدايت کند. اگر كسي بپرسد: منظورت از صراط مستقيم چيست، چه پاسخي داريم؟ آيا نبايد بدانيم چگونه راهي را از او طلب ميكنيم؟! اگر ندانيم، چه تأثيري در زندگيمان ميگذارد❓
♦️در روز قيامت خداوند از بندگان سئوال ميکند: اي فرزندان آدم، مگر با شما عهد نبسته بودم كه رام و تسليم شيطان نباشيد،
🔸«يَا بَنِي آدَمَ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ أَن لاَّ تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ»، بلکه تنها مرا عبادت کنيد [دلتان هموار پذيرش حق باشد] که صراط مستقيم همين است، «وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ».
🔷 هدايت راه «نمايي» نيست، راه «بردن» است، «ايصال بالمقصود» است. کسي که از شما آدرس ميخواهد؛ اگر به او نشانة راه بدهيد، راهنمايياش نمودهايد، ولي اگر جلو بيفتيد و او را به مقصد برسانيد، هدايتش کردهايد.
🔷در #هدايت دانستن راه کفايت نميکند، #تبعيّت از #هادي و رفتن در راه درست ضرورت دارد، به همين دليل قرآن فقط براي متّقين، مؤمنين و محسنين و مسلمين [تسليم حقيقت شدگان] هدايت است، با عمل به اين صفات است که ميتوان به دنبال هادي [کتاب و سنّت] به سوي مقصد رفت. دانش ديني بدون آن صفات کسي را به مقصد نميرساند.
🔷در ابتدي سورة بقره آمده است: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ»، نميگويد«هدي للعلماء، للفقهاء». اگر معناي هدايت راهنمايي بود، اين کتاب ميبايست براي كسي که آن را بشناسد و بخواند و حافظ يا مفسر آن باشد هدايت باشد، اما ميگويد براي متّقين هدايت است.
🔷 تقوا همان ارادة کنترل نفس و ترمز داشتن در خطرات مسير زندگي است؛ خطر خواهشهاي دل و هوي و هوس و رذايل اخلاقي که راهزن مسير حقند.
🔷🔸قبل از اسلام، «هادي» به کسي گفته ميشد که کاروان را از صحاري سوزان، شبانه با شناختي که از موقعيت ستارهها و جهات جغرافيايي داشت به مقصد ميرساند. در آن زمان به علت گرماي شديد عربستان، مسافران شبها با نور ستارگان سفر ميکردند و به کارشناس و هادي يا «بلدِ راه» احتياج داشتند.
👈 پيامبران نيز هادياني بودند که به راههاي آسمان حقايق آشنا بودند و مردمان را به سوي سعادت و نجات از سرابهاي زندگي به مقصد رهبري ميکردند.
👌کسي ممکن است بهترين قرآن شناس جهان باشد، ولي هنوز هدايت نشده باشد. ميگويند تيمور لنگ ميگفت حافظ هنري نکرده! من قرآن را از آخر هم حفظ هستم!! با اين حال بزرگترين لذت جهان و تماشاييترين مناظر را، فَوَران خون به هنگام گردن زدن مخالفين ميدانست!! در سپاهش هميشه محراب سياري همراه داشت که بيست نفر آنرا حمل ميکردند و به هر شهري كه به زور وارد مي شد، ابتدا با علمايش مباحثه ميکرد! ولي هنر و معروفيتش در قتل عام مردم بود. آيا چنين حافظي را ميتوان هدايت يافته تلقي كرد❓
🌹🌹در اين سوره جاي «من» نيست، همهاش «ما» است. سرنوشت ما به هم ارتباط دارد. همگي به اصطلاح، بر يك كشتي سواريم. در سورة حمد دعا ميکنيم: «اهدِنَا»، ما را هدايت كن، نه اِهْدِني، تنها من را. بلکه دستان ما را بگير و به ما توفيق ده تا بتوانيم با #هدايت و #دستگيري تو، به #صراط مستقيم بياييم.
💫تفسیر آقاے بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
نماز #وواعدنا و #ميقات_موسي.
🛑قسمت دوم :
#میقات، پش از #هلاكت_فرعون
نکته ی اول این است که این مربوط به چه دورهای است؟
↩️ از خود قرآن کریم استفاده میشود که این بعد از #نابودی_فرعون و فرعونیان است. وقتی دورة مبارزه به پایان رسید و بنی اسرائیل نجات پیدا کردند،
⭕️ آنوقت مسئلة دعوت و #میقات و تورات و شریعت و امثال آن مطرح شد.
👈بعضی از #اهل_معرفت مثل استاد معظّم آیت الله حسن زاده آملی نسبت به این موضوعات معموالً تأویل
درونی دارند و به تعبیر خودشان »تفسیر أنفسی« میکنند و از این تقدم و تأخر این دو جریان، به این ترتیب استفاده میکنند که هرکه میخواهد اشراقات الهی و الهامات ربّانی شامل حالش شود و خداوند با او سخن بگوید و چیزی بدست آورد، اول باید #فرعون_درون خود را نابود کند، یعنی فرعون نفس خودش را به قتل برساند. تا آن فرعون زنده است چیزی گیر انسان نمیآید
#میقات، مقدمه دریافت #تورات
↩️مطلب دوم این بود که موسی بن عمران میخواهد تورات را بگیرد، بسیار خب؛ این برنامه ها، مقدمات و این تمهیدات که سی روز بیا یا سی شب بیا و بعد ده شب اضافه شود، دیگر چه لزومی دارد؟ پیامبر الهی است و میخواهد برنامهای را از طریق وحی دریافت کند، این مقدمات چه ضرورتی دارد؟
این موضوع به حضرت موسی هم اختصاص ندارد. این آیات نخستین سورة مزمل، خیلی هشداردهنده است که خدا به پیامبر میفرماید:
🔸یَا أَیَُّهَا الْمُزََّمَِّلُ قُمِ اللََّیْلَ إِلََّا قَلِیلًا ، باید شب زنده داری داشته باشی. خدا خیلی هم صریح با پیغمبر خودش صحبت میکند و حد و حدودش را هم مشخص میکند، یعنی به پیغمبر محول نمیکند که مقداری شب زنده داری کن، نه! نصف یا کمی کمتر یا بیشتر از شب را باید برخیزی؛
🔸 نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیالً أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیال .
🔸 و بعد؛ إنََّا سَنُلْقِی عَلَیْكَ قَوْلًا ثَقِیلًا ،
ما میخواهیم قول ثقیل و سخن سنگینی در اختیار تو قرار دهیم. قول ثقیل به یک #ظرفیت بزرگ احتیاج دارد و بار سنگین توسط کسیکه ظرفیت بالایی داشته باشد قابل تحمل است
↩️اینجا هم از آیات شریفة مربوط به #حضرت_موسی بن عمران، همین نکته استفاده میشود که موسی باید بیاید و این برنامه این خلوت شبانه و این ریاضت را داشته باشد و بعد خطاب میشود:
🔸یا مُوسَى إِنَِّی اصْطَفَیْتُكَ عَلَى النََّاسِ بِرِسَالَاتِی وَ بِكَلَامِی فَخُذْ مَا آتَیْتُكَ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرین
📌اگر چیزی گیر کسی میآید، مفت و مجانی نیست، راهش را هم خداوند بیان کرده است؛ شب زنده داری و #مناجات_شبانه.
🖋علامه طباطبایی میفرماید معمولا وعده، قرار و دعوت برحسب »روز« است .مثل اینکه چند روز کجا بودیم و چند روز کی دعوت کرد و...(، اما اینجا تعبیر »شب« است. بعد هم:
🔸وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً.
👈 به هر حال؛ تأکید روی #شب است، چون این برنامه #میقات، اگرچه شب و روز با هم بود، یعنی چهل شبانه روز بود، اما آن قسمت اصلی مربوط به شب بود و روز هم در میقات میماند تا شب فرا برسد و مناجات شبانه داشته باشد
🌴.میدانیم که پیغمبر اکرم قبل از نبوّت هم چنین #خلوتی را در غار #حرا داشتند
#میقات و افزایش #توقف
↩️نکتة سوم این تغییر از سی شب به چهل شب است. در سورة بقره مجموع #چهل_شب مطرح شده است،
🔻ولی در سورة اعراف آمده که وعده سی شب بود و بعد خداوند ده شب اضافه کرد. خب، خدا از اول خدا چهل شب دعوت میکرد، مسئلة این تکمیل و پیوست زدن چیست؟ برای ما که همیشه در حال استدراک هستیم،
طبیعی است، اما خدا چطور؟ این هم برای علماء و مفسران معمایی شده است که قضیه چیست؟
↩️احتمال دارد که سی شب اعلام شد )با اینکه #میقات چهل شبه بود.
به خاطر آزمایشی که باید برای
بنی اسرائیل اتفاق میافتاد، چون تأثیر برای آنها بود و گفتند که تخلف صورت گرفته و زمینه ی برای آن انحراف پیدا شد، چون انتظارشان سی روز بود و اگر چهل روز انتظار میکشیدند، آن حادثه ی سامری معلوم نبود اتفاق بیافتد. پس این تغییر و افزایش، زمینة #آزمایش بنی اسرائیل بود.
↩️احتمال دیگری که بعضی از بزرگان مطرح کرده اند و در بعضی از آثار استاد مطهری هم هست
🔻 این است که خدا #دعوتی سی شبه داشت، بر این اساس که با سی شب آمادگی الزم برای #حضرت_موسی تحقق پیدا میکند، ولی بعداً مثل اینکه آن نصاب الزم هنوز اتفاق نیافتاده و مجدداً برای اینکه آمادگی کامل پیدا شود،خداوند فرمود که ده روز اضافه کند. .
↩️احتمالات دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد، ولی به هر حال این موضوعی که خدا بیان نکرده و از
خود آیة شریفة قرآن نیز نمیتوان استنباط و استظهار کرد. فقط از این آیه میشود فهمید که گاهی، تغییراتی در قرارهای خدا وجود دارد، لذا ائمه گاهی به این آیه برای امکان موضوع »بداء« استدلال کرده اند
🎙استاد سروش محلاتي
مطالعه ساير نظرات لينك زير 👇
B2n.ir/p05646
🆔@quranpuyan