May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در علوم قرآني محدود نشويد.در درياي مفاهيم قران #شناور شويد. با اين گمان كه تدبردر قران منحصر به اهل بيت است،از #تدبر در قرآن نهراسيد. بخشي از جلسه #دوم دروه اموزش روش مطالعه و فهم بهتر قران.
@tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣ تدبر در سوره #مسد
🔹نکات مهم تفسیری سوره مسد
بخش دوم
ابولهب چه دستاورد هائی داشت؟
مهم ترین دستاورد او حسب و نسب او بود که
اولا از قبیله قریش بود (که قبیله خوشنامی بود) و
ثانیا از طایفه بنی هاشم بود (که خوشنام ترین طایفه از قبیله قریش بود) و
ثالثا از اولاد عبدالمطلب بود (که محترم ترین شاخه بنی هاشم بود)
یعنی او در آن روزهایِ اهمیت حسب و نسب بهترین و قابل احترام ترین حسب و نسب ها را داشت .
علاوه بر آن ثروتمند هم بود – و در آن روزهای بشدت مردسالارانه – چندین فرزند ذکور هم داشت و مجموع همه اینها – در آن روزها - سبب احترام فوق العاده و نفوذ کلام هرشخصی – ازجمله او - میشد .
این سوره هنگامی نازل شد که ابولهب هنوز زنده بود و پیامبر(ص) مجبور بود مدت زیادی از رسالتش در مکه ، چنین عمو و چنان زن عمو و آن پسرعموها را تحمل کند.
امروز ما پس از پانزده قرن براحتی این سوره را می خوانیم و آنرا تصدیق می کنیم اما اگر خود را در اوضاع و احوال آن روزها قرار دهید خواهید دید چندان آسان نیست .
یکطرف ابولهب است که یکی از بزرگان قریش است و محترم و ثروتمند است و پسران رشیدی دارد که سبب اعتبار اجتماعی مضاعف اوست . بعلاوه فرزند عبدالمطلب هم هست که در جامعه آنروزی که حسب و نسب یکی از مؤلفه های بسیار مهم اهمیت و اعتبار بود ، سبب مزید اهمیت و اعتبار اوست .
مجموعه این عوامل، سبب می شد ابولهب به بالاترین اعتبار و اهمیت اجتماعی در چشم مردم برسد .
طرف دیگر پیغمبر(ص) است که از لحاظ سن از او کوچکتر است و مال و فرزندانی ندارد و ادعائی هم کرده که با مخالفت عده زیادی از «اشخاص مهم» جامعه روبرو شده است که تازه یکی از آن اشخاص مهمِ مخالف و مکذبِ او نیز همین عموی اوست که در نهایت اعتبار است .
واقعاً در آن روزگار ، تشخیص حق و باطل چندان آسان نبود.
پیشگوئی های تحقق یافته
با توجه به مطلب فوق، تصور کنید که چنین پیشگوئی بزرگی در چنان اوضاع و احوالی که همه چیز بر وفق مراد ابولهب و در جهت مخالف مراد پیامبر(ص) بنظر می رسد به زبان پیامبر، و به نقل از خداوند صادر شود، تحقق یافت و یک اعجاز دیگر قرآنی به وقوع پیوست.
از تفسير مهندس گنجه ای
https://zaya.io/6rkpp
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹مرحوم فاطمی نيا:
▫️روز عرفه ، از اعیاد بزرگ اسلام است
▫️در اين روز ، خداوند عنايت خاصي به بندگان دارد
▫️بزرگاني را ديدم كه به اين روز چشم دوخته بودند
▫️اعمال این روز را به قدر نشاط انجام دهید
▫️عمده این است که برای انسان معرفت حاصل شود
▫️در مضامین دعای عظیم عرفه تامل بفرمایید
▫️گاهی تامل در یک جمله،مسیر زندگی را تغییر میدهد
@quranpuyan
#زندگی_قرآنی
شماره7⃣
#باورهاورفتارهای_قرآنی.
سوره #بقره #صفحه_2
🌹ايمان به #غيب از صفات #متقين
🔶 ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ«3و 2 بقره»
اين كتاب شكي در ان نيست. هدايت است براي متّقين. كسانى كه به غيب ايمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهايم، انفاق مىكنند.
🌱نکته ها
👈قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مىكند:
↩️ عالم #غيب «1»
↩️ و عالم #شهود. متّقين به كلّ هستى ايمان دارند،
ولى ديگران تنها آنچه را قبول مىكنند كه برايشان محسوس باشد.
حتّى توقّع دارند كه خدا را با چشم ببينند و چون نمىبينند، به او ايمان نمىآورند. چنانكه برخى به حضرت موسى گفتند:
🔸 «لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً» «2»
ما هرگز به تو ايمان نمىآوريم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنيم.
اين افراد دربارهى قيامت نيز مىگويند:
🔸«ما هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما يُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ» «3»
جز اين دنيا كه ما در آن زندگى مىكنيم، جهان ديگرى نيست، مىميريم و زنده مىشويم و اين روزگار است كه ما را از بين مىبرد.
🙏متّقين نسبت به جهان غيب ايمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ايمان، عشق، علاقه، تعظيم، تقديس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، اين مسائل نيست
┄═❁❈❈❁═┄
1». غيب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدى عليه السلام اطلاق شده است.
«2». بقره، 55.
«3». جاثيه، 24.
📚تفسير نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💎 #عرفات
🕊🌱 اینجا محیط #عرفات است، به وسیله آیات و دعاها باید در فکر و اراده، انقلابی پدید آید و چشم به #اسرار_زندگی باز شود. باید توبه نمود و میان زندگی و عمر گذشته سراسر غفلت و خودپرستی و ظلم با آینده سراسر تنبّه و بیداری و حق شناسی و خداپرستی پرده ای آویخت.
🕊🌺 هر چه دامن سایه ها گستره تر می شود و اشعه نور بالاتر می رود، جنب و جوش زیادتر می گردد. بانگ #تکبیر وناله های #استغفار سراسر بیابان را پر کرده است. در زمان های سابق ناله های عمیق و ممتدِ شترها و بانگ اسبها نیز با این صداها مخلوط می شد. دسته هایی از فقرای بیابان با
چهره های سیاه و موهای ژولیده راه افتاده در مقابل خیمه ها با هم سرود توحید می خوانند؛ «ربّ ازلی، ابدی، احدی، لا ضِدَّ و لا نِدَّو لا مثل لمولی ...»
🕊🌱دامن خیمه شب اطراف بیابان عرفات گسترده می شود. دامن های خیام کم کم برچیده می گرد. اشعه رنگارنگ آفتاب، از قلّه های کوه عرفات بالا رفت، بوق ماشین ها اعلام حرکت می کنند.
💫جرس فریاد می دارد که بر بندید محملها
🕊🌱فاصله های نازک پرده های چادرها هم از میان رفت. مردمی که تا شعاع یک فرسخ منزل گرفته اند، به هم پیوستند. همه متحرک به یک اراده و رو به یک هدف متوجهند.
🕊🌺ارواح و نفوس انسانی، چون قطرات آب صاف و شفاف است که از دریای بیکران وجود، پی در پی در عالم طبیعت می ریزد، چون با ماده آمیخته وآلوده شد، فاصله های زمان و مکان و عوارض ماده، همه را از همه دور و بیگانه می کند.
محیطهای ایمانی، فواصل و بیگانگی ها را از میان می برد.محیط نماز جماعت و حج و عرفات، محیط حکومت ایمان و آشنایی انسان است.
🕊🌱محیط عرفات، مظهر کامل این عرفان اس. عصر عرفات و هنگام کوچ، این حقیقت ظاهرتر است.
از انضمام قطرات #نفوس، جویها و از آن نهر بزرگی از حیات و ایمان و اراده به راه می افتد؛ «فَاذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ ...» این تعبیر معجزآسا، برای فهماندن وحدت حیاتی این اجتماع است!
📚کتاب به سوی خدا می رویم
🖋سیدمحمود طالقانی،
http://quranpuyan.com/yaf_postsm269_HDwr-dr-srmyn-rft-w-mshrlHrm.aspx#post269
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💕عیدقربان💕
جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
🌺🤲 اللَّهُمَّ هَذَا يَوْمٌ مُبَارَكٌ مَيْمُونٌ ، وَ الْمُسْلِمُونَ فِيهِ مُجْتَمِعُونَ فِي أَقْطَارِ أَرْضِكَ ، يَشْهَدُ السَّائِلُ مِنْهُمْ وَ الطَّالِبُ وَ الرَّاغِبُ وَ الرَّاهِبُ وَ أَنْتَ النَّاظِرُ فِي حَوَائِجِهِمْ ، فَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ وَ هَوَانِ مَا سَأَلْتُكَ عَلَيْكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
🌺 خدایا! امروز، روز خجسته و کامیابی است؛ مسلمانان در این روز در نواحی زمینت گرد هم آمدهاند؛ مسلمانان گدا و خواهنده و امیدوار و ترسان، در اجتماعات حاضر میشوند و تو بینای به نیازهای آنانی؛ پس به سخاوت و بزرگواریات و آسان بودن آنچه را که از تقاضایم بر عهدۀ توست، از تو میخواهم که بر محمّد و آلش درود فرستی.
💫فرازی از دعای روز عید قربان
🌸💞🌸 عید قربان عید شکوفایی ایمان و یقین مبارک باد
کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 48 تا 54
📄#صفحـہ_195
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_195
❇️#منافقان_بهانه_تراش
💠وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَ لا تَفْتِنِّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ
🌱برخی از آنان میگویند: «به ما اجازهی (ترک جهاد) بده و ما را به (گناه و) فتنه مینداز.» آگاه باشید که آنان (با این کفر و نفاقشان، هماکنون) در فتنه (و گناه) سقوط کردهاند. (آری؛) قطعاً جهنّم بر کافران احاطه دارد.
توبه - ۴۹
👈در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
🔷✨يكی از راههای شناخت گروه منافقان در هر جامعهای دقت در طرز استدلال آنها و عذرهايی است كه برای ترك انجام وظائف لازم میآورند چگونگی اين عذرها به خوبی باطن آنها را روشن میسازد.
آنها غالبا به يك سلسله موضوعات جزئی و ناچيز و گاهی مضحك و خنده آور متشبث میشوند تا موضوعات مهم و كلی را ناديده بگيرند، و برای اغفال افراد با ايمان به گمان خود از الفبای فكری آنها استفاده میكنند، و پای مسائل شرعی و دستور خدا و پيامبر را به ميان میكشند، در حالی كه در ميان گناه غوطهورند و شمشير به دست گرفته بر پيامبر ص و آئين او میتازند.
🔷✨مفسران در تفسير جمله" و إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ" گفتگوهای مختلفی دارند بعضی میگويند اين جمله كنايه از آن است كه عوامل و اسباب ورود به جهنم يعنی گناهان آنها را احاطه كرده است.
و بعضی گفتهاند كه اين از قبيل حوادث حتمی آينده است كه به صورت" ماضی" يا" حال" بيان میشود، يعنی به طور قطع در آينده جهنم آنها را در بر خواهد گرفت.
👈ولی اين احتمال نيز وجود دارد كه جمله را به معنی حقيقیاش تفسير كنيم و بگوئيم هم اكنون جهنم موجود است و در باطن و درون اين جهان قرار دارد و آنها در ميان جهنم هستند، اگر چه هنوز فرمان تاثير كردن آن صادر نشده است، همانگونه كه بهشت نيز هم اكنون وجود دارد و در باطن و درون اين جهان به همه احاطه كرده است منتها بهشتيان چون تناسب با بهشت دارند با آن مرتبط خواهند بود و دوزخيان چون متناسب با دوزخند با دوزخ.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_195
❇️شرط #ايمان، #توكّل بر خداست
💠قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلاَّ ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (۵۱/توبه)
🌱بگو: هرگز جز آنچه خداوند برای ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسيد.
او مولای ماست و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل كنند.
🔹رهبر و امّت در غم و شادی شريك همند. آيهی قبل «تُصِبْكَ» اينجا «يُصِيبَنا»
🔹ما مأمور به تكليفيم، نه ضامن نتيجه. جهاد میكنيم، ولی مقدّرات به دست خداست. «إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا»
🔹مؤمنان واقعی حتّی سختیهای جبهه را در راستای منافع و مصالح خود میبينند. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا»
🔹مقدّرات انسان، از پيش نوشته شده است. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا»
🔹آنچه خداوند برای مؤمن مقدّر كرده خير است، چون مولی برای بندهاش، بد نمینويسد. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا»
🔹مؤمن، خود را تحت ولايت خدا میداند. «هُوَ مَوْلانا»
🔹بالاترين درجهی توحيد، حركت در مدار قانون الهی و سپردن سرنوشت به دست خدای حكيم است. «هُوَ مَوْلانا»
🔹تنها بايد بر خدا تكيه كرد. «عَلَی اللَّهِ»
🔹شرط ايمان، توكّل بر خداست. «فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از قران پویان
🌹🌹🌹#عید، روزی است که ارتباط انسان ها با یکدیگر نیز مستحکم میشود.
🔸 نشاط انسان در عبادت است. وقتی كه از عبادت فارغ شد آن روز، #روز_عید است.
مستحضرید که عید رسمی اسلام، #بدرقه_یک_عبادت است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد #جشن می گیرد و این جشن برای همین دو #عبادت بزرگ اسلامی است.
🔸 درست است كه برنامه های دینی ما در سایه #ارتباط_با_خداست ولی #خلق_خدا را خودِ خدا فرمود فراموش نكنید!
در نامگذاری میبینید عید فطر به نام عید صوم نامگذاری نشده
در نامگذاری عید قربان به عنوان عید طواف، عید زیارت، عید رمی، عید وقوف نامگذاری نشده
#عید_قربان نامگذاری شد كه در آنجا #خدمتی_به_مردم مطرح است
ذبحی هست، نَحری هست، اطعامی هست
🔶🔶 آنجا كه #رابطه_انسانها با یكدیگر مستحكم است آنجا #عید نام میگیرد.
🔸 خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این #سنت_الهی افراد #جامعه را نسبت به هم مهربان می کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می کند.
🎙آیت اله جوادی آملی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
کانون توحید - استاد علی بزازی.mp3
42.81M
🔹 موضوع: اعتماد به خداوند
سعدیا گر بکند سیل فنا خانهٔ عمر
دل قوی دار که بنیاد بقا محکم از اوست
✅ چگونگی#اعتماد به خداوند در زندگی
#ترس / #احراق
⏱ 00:23
✅توضیح پیرامون حقیقت #اخلاص با توجه به سخنی از #حضرت_عیسی علیه السلام
⏱ 14:21
✅ #مقایسه راه اخلاص و #محبت در مسیر سلوک
#الحمدلله
⏱ 20:20
✅ در مسیر اخلاص، به عذاب وجدان و ملامتگری نفس چقدر باید توجه کرد؟
#تلنگر / #یقظه
⏱ 23:01
✅ تا چه میزان میتوان به احساسات و دریافتهای درونی خود اعتماد کرد؟
🔸 معیار #عقل
⏱ 27:22
✅ چگونگی خارج شدن از حالات روحی خاص!
#محبت / #نعمت
⏱ 29:19
✅ توضیح خطبه ۲۸ #نهج_البلاغه
🔸 #عمل / #ظاهر اعمال / #باطن اعمال
⏱ 32:55
✅ توضیح آیه ۹۳ #سوره_مائده
إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَأَحْسَنُوا
#توحید / #محبت پروردگار
⏱ 39:30
✅ چگونه میشود در اوج #سختی و درد، یاد خدا افتاد؟
#سحره_موسی
⏱ 42:11
✅ سریعترین، بهترین، صافترین و پاکترین راه رسیدن به کمالات چیست؟
🔸همنشینی با انسان صاحب کمالات
🔸منظور از #همنشینی چیست؟
#باور / #نشستن و زانو زدن / #صدق
⏱ 44:50
✅ آیا میشود طلب ارتباط با خوبان و...اولیا الهی در ما باشد اما آنها پذیرا نباشند؟
بزم #محبت
⏱ 56:37
✅ دلیل نبودن حلاوت و شیرینی در اعمال و عبادات چیست؟
⏱ 1:01:09
✅ حقیقت اعمال عبادی
⏱ 1:01:53
✅ گفتارهایی از علی بزازی
🆔 @bazzazi_ali
@quranpuyan
🎊💐🎉شادی #عید برای کسانی است که #دوست_بدارند، #ببخشند و #فداکاری کنند و #درد و #رنج_امت خود را درک کنند
🌹"میگویند عید شده است. پس مقدم آن را گرامی بداریم و از آن سخن بگوییم
شگفتا! عید کی ساکت بوده است تا به کسی نیاز داشته باشد که از طرف آن سخن بگوید؟
#عیدی که با صدای زنگش گوش #جهانیان را پر و دل انسانهای غمگین را آکنده از #سرور میکند؛
عامل تحرک بخش بزرگی که کاروان انسانیت را به سرمنزل برادری، #محبت و فداکاری سوق میدهد؛
این نشانه الهی بر زخم دردمندان مرهم میگذارد،
با خستگان و درماندگان همدردی میکند
و دل انسانهای درگیر با هم را به هم نزدیک میکند.
عید به خاطر #مردم در #عزا و ماتم است و مردم به خاطر او شادمان و خوشحالاند. ولی… ولی عید برای آنان اندوهگین است و جوهر و روح خود را از دست داده است.
🪄پیام #عید_قربان با روش کسانی که آن را جشن میگیرند و گرامی میدارند، متفاوت است.
🔻🔻 عید به آنان میگوید: کسی که میگیرد ولی #نمیبخشد، #مرده است و امتی که در ساخت بنای انسانیت نقش نداشته باشد
و فقط با تکیه بر بخشش و عطای دیگران زندگی میکند،
از زمره امتها بیرون است
و سرنوشت آن بدون دخالت اراده اش رقم میخورد.
🟠شادی عید برای کسانی است که از بند #خودخواهی رها شده و توانسته باشند #دوست_بدارند، #ببخشند و #فداکاری کنند.
کسی که خواهان موفقیت است باید از نفس و خواستههای نفسانی به سوی خداوند و #خدمت_به_خلق خداوند مهاجرت کند.
معراج و برتری و پیشرفت مختص کسانی است که احساسی بزرگ داشته باشند و #درد و #رنج_امت خود را درک کنند
و با آنان مانند یک پیکر باشند که اگر عضوی از آن به درد آید دیگر اعضا نیز به خاطر او به بیخوابی و درد و تب مبتلا میشوند.
💢همه اینها پیام عید قربان است.
عید نمیپذیرد که کسی با وجود #اندوه دیگران رقص و پایکوبی کند.
💢پذیرفتنی نیست که اندوهها را با زینتکردن،
و #فجایع ملی و #مصیبتهای_رنجدیدگان را با #مظاهر_فریبکارانه
و آئینهای سنتی بپوشانیم.
عید قربان، تسلیمشدن و تباهی و بی مسئولیتی را رد میکند.
⚫عید قربان عزادار است؛ عزادار خود و دیگر اعیاد و همه اعیاد نیز #عزادار_عبادتها، #عزادار_ایمان و عزادار سخن [حق] اند…!
💢از این روست که عید ساکت است و هر آنچه ما میگوئیم یا مینویسیم، مرثیه خوانی و نوحه سرایی است.
پس ساکت شویم و به ندای عید گوش بسپاریم و به #حرکت برخیزیم،
شاید از این راه بتوانیم روح و زندگی را به سخن و عید و همه عوامل تحرک بخش زندگی و الگوهای جوامع بازگردانیم.
🔸«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقوُا اللهَ وَ قُولُوا قَولاً سَدیداً. یُصْلحْ لَکُمْ اَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُم.»"
🖌بخشی از یادداشت امام موسی صدر که به مناسبت عید قربان و در تاریخ ۱۹۷۳/۱/۷ در ضمیمه روزنامه الحیاه بیروت منتشر شده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قران یک کل به هم پیوسته است که اجزای آن با هم مرتبطند و این موضوع بسادگی در کتاب بیان شده است.
🎙بخشی از سخنرانی اقای دکتر حری.24 مرداد97.در مراسم #رونمایی "کتاب مبانی و روش #ساده_فهم قران".
💫مشاهده اطلاعات بيشتر درخصوص دوره اموزشي روش ساده فهم قران در
@tadabbor_quranpuyan
🟥آيا خداوند دستور #قتل_فرزندش را به #ابراهیم داد؟ ايا اين كار قبيح و #غير_اخلاقي نيست؟ ❓
1⃣ "در باب ذبح اسماعیل یا اسحاق توسط پدر، نظریات گوناگونی عرضه شده است.
اینکه پدری پسرش را بی هیچ گناهی به قتل برساند، عملی غیر اخلاقی محسوب می شود و این که خدایی دستور به قتل بی گناهی -یعنی یک گناه کبیره- بدهد از آن غیر اخلاقی تر و عجیب تر به نظر می رسیده است. لذا متفکران مسلمان در این باب تاویل ها کرده اند.
1⃣-عده ای بر آنند که #خدا، #ابراهیم را #امتحان کرده است که ببیند ابراهیم دست به قتل می زند یا نه؟⁉️
و ابراهیم در این امتحان قبول نشد. اما برغم این نظر، در کتب مقدس و من جمله قرآن هیچگونه مذمّتی متوجه ابراهیم (ع) نشده است.
2⃣- دسته دیگر می گویند البته امتحانی در کار بود که ببیند ابراهیم در هر حالت و شرایطی حکم خدا را بی چون و چرا اجرا می کند و ابراهیم در این امتحان قبول شد و می دانست حکم خدا حکمتی دارد و غیر اخلاقی نیست. چنانچه در ماجرای موسی و بنده صالح خدا نیز بر این اعتماد تاکید شده است. این نظر اکثر مفسران است.
3⃣-کسی مانند کی یرکه گور معتقد است که سنجش ایمان ابراهیم، مسئله ای فرافقهی و فرااخلاقی است. یعنی از دائره ی فقه و اخلاق متعارف فراتر است. بحث بر سر بَرگذشتن از سنجه های متعارف و دلبستگی های متعارف بر اساس عشق و ایمان و اعتماد و توکل است که ابراهیم در آن سرافراز شد. این نظر دکتر سروش هم هست.
4⃣-ابن عربی می گوید ابراهیم خوابش را درست پنداشت و اشتباه کرد. در واقع رویایش را درست تعبیر نکرد. به همین دلیل خداوند مانع کارش شد. چنانکه قرآن در سوره صافات می فرماید: قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۰۵﴾ رؤيا[ى خود] را درست پنداشتی. ما نيكوكاران را چنين پاداش مى دهيم.
این تاویل هم قدری دور از ذهن است. به خصوص که در ادامه ی آیه سخن از پاداش و نیکوکاری ابراهیم است.
5⃣-در بین این تفاسیر، تفسیر دوم مقبول تر به نظر می رسد. اما در کنار آن هم می توان قائل به معنای اسطوره ای برای داستان شد.
👈بر این اساس کل ماجرا مبین انتقال بشر از مرحله ی #قربانی کردن #انسان به قربانی کردن #حیوان در سیر تکاملی ادیان است. فرستادن گوسفند به عنوان جایگزین، موید این نظر است.
اگر مقصود تنها امتحانِ میزانِ اطاعت ابراهیم بود، دیگر نیازی به قربانی گوسفند به جای آن نبود. قصه با قبولی ابراهیم پایان می یافت.
همچنین می توانیم بگوییم قربانی کردن اسماعیل، نوعی تعلیم برای گذر کردن از دوران قربانی کردن انسان بوده است."
🖌امین مروتی
2⃣" برخي علما از جمله آيت الله جوادي آملي اينگونه پاسخ داده اند كه چون خداوند مالك مطلق و حتي مالك جان و بدن انسانها ست،صدور چنين دستوري از سوي مالك ايرادي ندارد.
اما در پاسخ به اين نكته بايد گفت اصلا بناي فكري شيعه عدليه،اين است كه خداوند به همان مفهومي كه عقلا ميفهمند به عدل امر ميكند. با پذيرش امر خداوند به كار قبيح و عير اخلاقي،بناي تفكر شيعه در پذيرش حسن و قبح عقلي دچار مشكل ميشود.
💫مرحوم امام خميني با تاسي به استادشان ايت الله شاه ابادي،موارد فوق را اينگونه پاسخ داده اند كه اصلا به #ابراهيم #وحيي در اين زمينه نشده است بلكه او در #رويا مي بيند كه مقام وي در حب به خدا و ترك ماسوي الله بجايي رسيده است كه مي تواند از فرزند خود دل بكند و او را #ذبح نمايد. لذا در تحقق اين موضوع بر مي ايد كه نهايتا خداوند بعد از مشاهده اين صحنه #دل_كندن، او را از ادامه كار بازميدارد."
🖌محمد سروش محلاتی
3⃣ "روايات #تورات از اين ماجرا با #قران سه #اختلاف مهم دارد:
↩️خدا به ابراهيم چنين دستوري ميدهد ، فرزند اسحاق بوده نه اسماعيل، ابراهيم به فرزندش چيزي نمي گويد و او را به مذبح ميبرد و دست و پايش را مي بندد.
↩️ اما در قران اينگونه نيست: دستوري از جانب خدا نيامده بلكه ابراهيم رويايي مي بيند كه اينگونه برداشت ميكند
ان فرزند اسماعيل بوده كه فرزند بزرگتر بوده و بعد از ان بشارت اسحاق را دريافت ميكند
👈و نهايتا در #قرآن مجيد دو نفر، يعني ابراهيم و اسماعيل، با هم آزمايش ميشوند و هر دو از #آزمايش سربلند بيرون ميآيند.
🔻اما در روايت توراتي، تنها ابراهيم(ع) آزمايش ميشود و فرزند در آن نقشي ندارد و ابراهيم او را به زور و بدون اينكه بخواهد، براي ذبح آماده ميكند.
📌اما در آياتي كه نقل شد، #ابراهيم(ع) تنها ماجراي رؤياهاي مكرر خود را براي #اسماعيل(ع) نقل ميكند و رأي و نظر او را ميخواهد. در واقع اين اسماعيل است كه از رؤياي پدر خواست الهي را ميفهمد و تسليم آن ميشود
پس روايت قران بر خلاف تورات دستور مستقيم ندارد."
🖌عبدالرحیم سلیمانی
جهت مطالعه نظر سایر مفسران به لینک زیر مراجعه نمایید
http://B2n.ir/t97293
@quranpuyan