eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 🕊🌱 اینجا محیط است، به وسیله آیات و دعاها باید در فکر و اراده، انقلابی پدید آید و چشم به باز شود. باید توبه نمود و میان زندگی و عمر گذشته سراسر غفلت و خودپرستی و ظلم با آینده سراسر تنبّه و بیداری و حق شناسی و خداپرستی پرده ای آویخت. 🕊🌺 هر چه دامن سایه ها گستره تر می شود و اشعه نور بالاتر می رود، جنب و جوش زیادتر می گردد. بانگ وناله های سراسر بیابان را پر کرده است. در زمان های سابق ناله های عمیق و ممتدِ شترها و بانگ اسبها نیز با این صداها مخلوط می شد. دسته هایی از فقرای بیابان با چهره های سیاه و موهای ژولیده راه افتاده در مقابل خیمه ها با هم سرود توحید می خوانند؛ «ربّ ازلی، ابدی، احدی، لا ضِدَّ و لا نِدَّو لا مثل لمولی ...» 🕊🌱دامن خیمه شب اطراف بیابان عرفات گسترده می شود. دامن های خیام کم کم برچیده می گرد. اشعه رنگارنگ آفتاب، از قلّه های کوه عرفات بالا رفت، بوق ماشین ها اعلام حرکت می کنند. 💫جرس فریاد می دارد که بر بندید محملها 🕊🌱فاصله های نازک پرده های چادرها هم از میان رفت. مردمی که تا شعاع یک فرسخ منزل گرفته اند، به هم پیوستند. همه متحرک به یک اراده و رو به یک هدف متوجهند. 🕊🌺ارواح و نفوس انسانی، چون قطرات آب صاف و شفاف است که از دریای بیکران وجود، پی در پی در عالم طبیعت می ریزد، چون با ماده آمیخته وآلوده شد، فاصله های زمان و مکان و عوارض ماده، همه را از همه دور و بیگانه می کند. محیطهای ایمانی، فواصل و بیگانگی ها را از میان می برد.محیط نماز جماعت و حج و عرفات، محیط حکومت ایمان و آشنایی انسان است. 🕊🌱محیط عرفات، مظهر کامل این عرفان اس. عصر عرفات و هنگام کوچ، این حقیقت ظاهرتر است. از انضمام قطرات ، جویها و از آن نهر بزرگی از حیات و ایمان و اراده به راه می افتد؛ «فَاذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ ...» این تعبیر معجزآسا، برای فهماندن وحدت حیاتی این اجتماع است! 📚کتاب به سوی خدا می رویم 🖋سیدمحمود طالقانی، http://quranpuyan.com/yaf_postsm269_HDwr-dr-srmyn-rft-w-mshrlHrm.aspx#post269 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💕عیدقربان💕 جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌺🤲 اللَّهُمَّ هَذَا يَوْمٌ مُبَارَكٌ مَيْمُونٌ ، وَ الْمُسْلِمُونَ فِيهِ مُجْتَمِعُونَ فِي أَقْطَارِ أَرْضِكَ ، يَشْهَدُ السَّائِلُ مِنْهُمْ وَ الطَّالِبُ وَ الرَّاغِبُ وَ الرَّاهِبُ وَ أَنْتَ النَّاظِرُ فِي حَوَائِجِهِمْ ، فَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ وَ هَوَانِ مَا سَأَلْتُكَ عَلَيْكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ 🌺 خدایا! امروز، روز خجسته و کامیابی است؛ مسلمانان در این روز در نواحی زمینت گرد هم آمده‌اند؛ مسلمانان گدا و خواهنده و امیدوار و ترسان، در اجتماعات حاضر می‌شوند و تو بینای به نیازهای آنانی؛ پس به سخاوت و بزرگواری‌ات و آسان بودن آنچه را که از تقاضایم بر عهدۀ توست، از تو می‌خواهم که بر محمّد و آلش درود فرستی. 💫فرازی از دعای روز عید قربان 🌸💞🌸 عید قربان عید شکوفایی ایمان و یقین  مبارک باد کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 48 تا 54 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6014693530125996812.mp3
2.24M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَ لا تَفْتِنِّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ 🌱برخی از آنان می‌گویند: «به ما اجازه‌ی (ترک جهاد) بده و ما را به (گناه و) فتنه مینداز.» آگاه باشید که آنان (با این کفر و نفاقشان، هم‌اکنون) در فتنه (و گناه) سقوط کرده‌اند. (آری؛) قطعاً جهنّم بر کافران احاطه دارد. توبه - ۴۹ 👈در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد: ‏ 🔷✨يكی از راههای شناخت گروه منافقان در هر جامعه‌ای دقت در طرز استدلال آنها و عذرهايی است كه برای ترك انجام وظائف لازم می‌آورند چگونگی اين عذرها به خوبی باطن آنها را روشن می‌سازد. ‏آنها غالبا به يك سلسله موضوعات جزئی و ناچيز و گاهی مضحك و خنده آور متشبث می‌شوند تا موضوعات مهم و كلی را ناديده بگيرند، و برای اغفال افراد با ايمان به گمان خود از الفبای فكری آنها استفاده می‌كنند، و پای مسائل شرعی و دستور خدا و پيامبر را به ميان می‌كشند، در حالی كه در ميان گناه غوطه‌ورند و شمشير به دست گرفته بر پيامبر ص و آئين او می‌تازند. 🔷✨مفسران در تفسير جمله" و إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ‌" گفتگوهای مختلفی دارند بعضی می‌گويند اين جمله كنايه از آن است كه عوامل و اسباب ورود به جهنم يعنی گناهان آنها را احاطه كرده است. ‏و بعضی گفته‌اند كه اين از قبيل حوادث حتمی آينده است كه به صورت" ماضی" يا" حال" بيان می‌شود، يعنی به طور قطع در آينده جهنم آنها را در بر خواهد گرفت. 👈‏ولی اين احتمال نيز وجود دارد كه جمله را به معنی حقيقی‌اش تفسير كنيم و بگوئيم هم اكنون جهنم موجود است و در باطن و درون اين جهان قرار دارد و آنها در ميان جهنم هستند، اگر چه هنوز فرمان تاثير كردن آن صادر نشده است، همانگونه كه بهشت نيز هم اكنون وجود دارد و در باطن و درون اين جهان به همه احاطه كرده است منتها بهشتيان چون تناسب با بهشت دارند با آن مرتبط خواهند بود و دوزخيان چون متناسب با دوزخند با دوزخ‌. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شرط ، بر خداست 💠‏قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلاَّ ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (۵۱/توبه) 🌱‏بگو: هرگز جز آنچه خداوند برای ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسيد. ‏او مولای ماست و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل كنند. ‏🔹رهبر و امّت در غم و شادی شريك همند. آيه‌ی قبل‌ «تُصِبْكَ» اينجا «يُصِيبَنا» ‏🔹ما مأمور به تكليفيم، نه ضامن نتيجه. جهاد می‌كنيم، ولی مقدّرات به دست خداست. «إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا» ‏🔹مؤمنان واقعی حتّی سختی‌های جبهه را در راستای منافع و مصالح خود می‌بينند. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا» ‏🔹مقدّرات انسان، از پيش نوشته شده است. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا» ‏🔹آنچه خداوند برای مؤمن مقدّر كرده خير است، چون مولی برای بنده‌اش، بد نمی‌نويسد. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا» ‏🔹مؤمن، خود را تحت ولايت خدا می‌داند. «هُوَ مَوْلانا» ‏🔹بالاترين درجه‌ی توحيد، حركت در مدار قانون الهی و سپردن سرنوشت به دست خدای حكيم است. «هُوَ مَوْلانا» ‏🔹تنها بايد بر خدا تكيه كرد. «عَلَی اللَّهِ» ‏🔹شرط ايمان، توكّل بر خداست. «فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
🌹🌹🌹، روزی است که ارتباط انسان ها با یکدیگر نیز مستحکم میشود. 🔸 نشاط انسان در عبادت است. وقتی كه از عبادت فارغ شد آن روز، است. مستحضرید که عید رسمی اسلام، است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد می ‌گیرد و این جشن برای همین دو بزرگ اسلامی است. 🔸 درست است كه برنامه‌ های دینی ما در سایه ولی را خودِ خدا فرمود فراموش نكنید! در نامگذاری می‌بینید عید فطر به نام عید صوم نامگذاری نشده در نامگذاری عید قربان به عنوان عید طواف، عید زیارت، عید رمی، عید وقوف نامگذاری نشده نامگذاری شد كه در آنجا مطرح است ذبحی هست، نَحری هست، اطعامی هست 🔶🔶 آنجا كه با یكدیگر مستحكم است آنجا نام می‌گیرد. 🔸 خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این افراد را نسبت به هم مهربان می ‌کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می ‌کند. 🎙آیت اله جوادی آملی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
کانون توحید - استاد علی بزازی.mp3
42.81M
🔹 موضوع: اعتماد به خداوند سعدیا گر بکند سیل فنا خانهٔ عمر دل قوی دار که بنیاد بقا محکم از اوست ✅ چگونگی به خداوند در زندگی / ⏱ 00:23 ✅توضیح پیرامون حقیقت با توجه به سخنی از علیه السلام ⏱ 14:21 ✅ راه اخلاص و در مسیر سلوک ⏱ 20:20 ✅ در مسیر اخلاص، به عذاب وجدان و ملامتگری نفس چقدر باید توجه کرد؟ / ⏱ 23:01 ✅ تا چه میزان می‌توان به احساسات و دریافت‌های درونی خود اعتماد کرد؟ 🔸 معیار ⏱ 27:22 ✅ چگونگی خارج شدن از حالات روحی خاص! / ⏱ 29:19 ✅ توضیح خطبه ۲۸ 🔸 / اعمال / اعمال ⏱ 32:55 ✅ توضیح آیه ۹۳ إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَأَحْسَنُوا / پروردگار ⏱ 39:30 ✅ چگونه می‌شود در اوج و درد، یاد خدا افتاد؟ ⏱ 42:11 ✅ سریع‌ترین، بهترین، صاف‌ترین و پاک‌ترین راه رسیدن به کمالات چیست؟ 🔸همنشینی با انسان صاحب کمالات 🔸منظور از چیست؟ / و زانو زدن / ⏱ 44:50 ✅ آیا می‌‌شود طلب ارتباط با خوبان و...اولیا الهی در ما باشد اما آنها پذیرا نباشند؟ بزم ⏱ 56:37 ✅ دلیل نبودن حلاوت و شیرینی در اعمال و عبادات چیست؟ ⏱ 1:01:09 ✅ حقیقت اعمال عبادی ⏱ 1:01:53 ✅ گفتارهایی از علی بزازی 🆔 @bazzazi_ali @quranpuyan
🎊💐🎉شادی برای کسانی است که ، و کنند و و خود را درک کنند 🌹"می‌‏گویند عید شده است. پس مقدم آن را گرامی بداریم و از آن سخن بگوییم شگفتا! عید کی ساکت بوده است تا به کسی نیاز داشته باشد که از طرف آن سخن بگوید؟ که با صدای زنگش گوش را پر و دل انسان‌های غمگین را آکنده از می‌‏کند؛ عامل تحرک ‏بخش بزرگی که کاروان انسانیت را به سرمنزل برادری، و فداکاری سوق می‌‏دهد؛ این نشانه الهی بر زخم دردمندان مرهم می‌‏گذارد، با خستگان و درماندگان همدردی می‌‏کند و دل انسان‌‏های درگیر با هم را به هم نزدیک می‌کند. عید به خاطر در و ماتم است و مردم به خاطر او شادمان و خوشحال‌اند. ولی… ولی عید برای آنان‏ اندوهگین است و جوهر و روح خود را از دست داده است. 🪄پیام با روش کسانی که آن را جشن می‌‏گیرند و گرامی می‌‏دارند، متفاوت است. 🔻🔻 عید به آنان می‌‏گوید: کسی که می‌‏گیرد ولی ‏بخشد، است و امتی که در ساخت بنای انسانیت نقش نداشته باشد و فقط با تکیه بر بخشش و عطای دیگران زندگی می‌‏کند، از زمره امت‌ها بیرون است و سرنوشت آن بدون دخالت اراده‏ اش رقم می‌‏خورد. 🟠شادی عید برای کسانی است که از بند رها شده و توانسته باشند ، و کنند. کسی که خواهان موفقیت است باید از نفس و خواسته‌های نفسانی به سوی خداوند و خداوند مهاجرت کند. معراج و برتری و پیشرفت مختص کسانی است که احساسی بزرگ داشته باشند و و خود را درک کنند و با آنان مانند یک پیکر باشند که اگر عضوی از آن به درد آید دیگر اعضا نیز به خاطر او به بی‏‌خوابی و درد و تب مبتلا می‌‏شوند. 💢همه این‌ها پیام عید قربان است. عید نمی‌‏پذیرد که کسی با وجود دیگران رقص و پایکوبی کند. 💢پذیرفتنی نیست که اندوه‏‌ها را با زینت‌کردن، و ملی و ‏دیدگان را با و آئین‌های سنتی بپوشانیم. عید قربان، تسلیم‌شدن و تباهی و بی‏ مسئولیتی را رد می‌‏کند. ⚫عید قربان عزادار است؛ عزادار خود و دیگر اعیاد و همه اعیاد نیز ، و عزادار سخن [حق] اند…! 💢از این روست که عید ساکت است و هر آنچه ما می‌گوئیم یا می‌‏نویسیم، مرثیه ‏خوانی و نوحه‏ سرایی است. پس ساکت شویم و به ندای عید گوش بسپاریم و به برخیزیم، شاید از این راه بتوانیم روح و زندگی را به سخن و عید و همه عوامل تحرک‏ بخش زندگی و الگوهای جوامع بازگردانیم. 🔸«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقوُا اللهَ وَ قُولُوا قَولاً سَدیداً. یُصْلحْ لَکُمْ اَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُم.»" 🖌بخشی از یادداشت امام موسی صدر که به مناسبت عید قربان و در تاریخ ۱۹۷۳/۱/۷ در ضمیمه روزنامه الحیاه بیروت منتشر شده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قران یک کل به هم پیوسته است که اجزای آن با هم مرتبطند و این موضوع بسادگی در کتاب بیان شده است. 🎙بخشی از سخنرانی اقای دکتر حری.24 مرداد97.در مراسم "کتاب مبانی و روش قران". 💫مشاهده اطلاعات بيشتر درخصوص دوره اموزشي روش ساده فهم قران در @tadabbor_quranpuyan
🟥آيا خداوند دستور را به داد؟ ايا اين كار قبيح و نيست؟ ❓ 1⃣ "در باب ذبح اسماعیل یا اسحاق توسط پدر، نظریات گوناگونی عرضه شده است. اینکه پدری پسرش را بی هیچ گناهی به قتل برساند، عملی غیر اخلاقی محسوب می شود و این که خدایی دستور به قتل بی گناهی -یعنی یک گناه کبیره- بدهد از آن غیر اخلاقی تر و عجیب تر به نظر می رسیده است. لذا متفکران مسلمان در این باب تاویل ها کرده اند. 1⃣-عده ای بر آنند که ، را کرده است که ببیند ابراهیم دست به قتل می زند یا نه؟⁉️ و ابراهیم در این امتحان قبول نشد. اما برغم این نظر، در کتب مقدس و من جمله قرآن هیچگونه مذمّتی متوجه ابراهیم (ع) نشده است. 2⃣- دسته دیگر می گویند البته امتحانی در کار بود که ببیند ابراهیم در هر حالت و شرایطی حکم خدا را بی چون و چرا اجرا می کند و ابراهیم در این امتحان قبول شد و می دانست حکم خدا حکمتی دارد و غیر اخلاقی نیست. چنانچه در ماجرای موسی و بنده صالح خدا نیز بر این اعتماد تاکید شده است. این نظر اکثر مفسران است. 3⃣-کسی مانند کی یرکه گور معتقد است که سنجش ایمان ابراهیم، مسئله ای فرافقهی و فرااخلاقی است. یعنی از دائره ی فقه و اخلاق متعارف فراتر است. بحث بر سر بَرگذشتن از سنجه های متعارف و دلبستگی های متعارف بر اساس عشق و ایمان و اعتماد و توکل است که ابراهیم در آن سرافراز شد. این نظر دکتر سروش هم هست. 4⃣-ابن عربی می گوید ابراهیم خوابش را درست پنداشت و اشتباه کرد. در واقع رویایش را درست تعبیر نکرد. به همین دلیل خداوند مانع کارش شد. چنانکه قرآن در سوره صافات می فرماید: قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۰۵﴾ رؤيا[ى خود] را درست پنداشتی. ما نيكوكاران را چنين پاداش مى‏ دهيم. این تاویل هم قدری دور از ذهن است. به خصوص که در ادامه ی آیه سخن از پاداش و نیکوکاری ابراهیم است. 5⃣-در بین این تفاسیر، تفسیر دوم مقبول تر به نظر می رسد. اما در کنار آن هم می توان قائل به معنای اسطوره ای برای داستان شد. 👈بر این اساس کل ماجرا مبین انتقال بشر از مرحله ی کردن به قربانی کردن در سیر تکاملی ادیان است. فرستادن گوسفند به عنوان جایگزین، موید این نظر است. اگر مقصود تنها امتحانِ میزانِ اطاعت ابراهیم بود، دیگر نیازی به قربانی گوسفند به جای آن نبود. قصه با قبولی ابراهیم پایان می یافت. همچنین می توانیم بگوییم قربانی کردن اسماعیل، نوعی تعلیم برای گذر کردن از دوران قربانی کردن انسان بوده است." 🖌امین مروتی 2⃣" برخي علما از جمله آيت الله جوادي آملي اينگونه پاسخ داده اند كه چون خداوند مالك مطلق و حتي مالك جان و بدن انسانها ست،صدور چنين دستوري از سوي مالك ايرادي ندارد. اما در پاسخ به اين نكته بايد گفت اصلا بناي فكري شيعه عدليه،اين است كه خداوند به همان مفهومي كه عقلا ميفهمند به عدل امر ميكند. با پذيرش امر خداوند به كار قبيح و عير اخلاقي،بناي تفكر شيعه در پذيرش حسن و قبح عقلي دچار مشكل ميشود. 💫مرحوم امام خميني با تاسي به استادشان ايت الله شاه ابادي،موارد فوق را اينگونه پاسخ داده اند كه اصلا به در اين زمينه نشده است بلكه او در مي بيند كه مقام وي در حب به خدا و ترك ماسوي الله بجايي رسيده است كه مي تواند از فرزند خود دل بكند و او را نمايد. لذا در تحقق اين موضوع بر مي ايد كه نهايتا خداوند بعد از مشاهده اين صحنه ، او را از ادامه كار بازميدارد." 🖌محمد سروش محلاتی 3⃣ "روايات از اين ماجرا با سه مهم دارد: ↩️خدا به ابراهيم چنين دستوري ميدهد ، فرزند اسحاق بوده نه اسماعيل، ابراهيم به فرزندش چيزي نمي گويد و او را به مذبح ميبرد و دست و پايش را مي بندد. ↩️ اما در قران اينگونه نيست: دستوري از جانب خدا نيامده بلكه ابراهيم رويايي مي بيند كه اينگونه برداشت ميكند ان فرزند اسماعيل بوده كه فرزند بزرگتر بوده و بعد از ان بشارت اسحاق را دريافت ميكند 👈و نهايتا در مجيد دو نفر، يعني ابراهيم و اسماعيل، با هم آزمايش مي‌شوند و هر دو از سربلند بيرون مي‌آيند. 🔻اما در روايت توراتي، تنها ابراهيم(ع) آزمايش مي‌شود و فرزند در آن نقشي ندارد و ابراهيم او را به زور و بدون اينكه بخواهد، براي ذبح آماده مي‌كند. 📌اما در آياتي كه نقل شد، (ع) تنها ماجراي رؤياهاي مكرر خود را براي (ع) نقل مي‌كند و رأي و نظر او را مي‌خواهد. در واقع اين اسماعيل است كه از رؤياي پدر خواست الهي را مي‌فهمد و تسليم آن مي‌شود پس روايت قران بر خلاف تورات دستور مستقيم ندارد." 🖌عبدالرحیم سلیمانی جهت مطالعه نظر سایر مفسران به لینک زیر مراجعه نمایید http://B2n.ir/t97293 @quranpuyan
⚛💮 ، از قربانی، از ♦️تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست: پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از » قربانی «میگیرند» 🔶در ماجرای حضرت ابراهیم (ع) و دستور به او برای قربانی فرزندش، رمزهای فراوانی وجود دارد. یکی از آنها این است که باید قربانی «از خودت» باشد. او باید پاره تن خود را به قربانگاه ببرد و گرنه «قربانی کردن دیگری» هنری نیست. ابراهیم خلیل با این آزمون، شایسته گردید تا سپس از دیگران هم قربانی بخواهد. 🔷تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست: پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از مردم» قربانی «میگیرند». چه اینکه اباعبدالله الحسین(ع) از خود قربانی آورد و اصحاب را آزاد گذاشت، در حالیکه یزید و عبیدالله خود نشستند و مردم کوفه را به زور برای قربانی شدن اعزام کردند. 🔶دنیاطلبان بر لاشه های مردم خود بالا میروند تا نشان دهند که قهرمانند، را به میدان میفرستند تا ثابت کنند که ، آنان را روانه شِعب میکنند تا بگویند که اهل و آنان را به چوبه دار میاویزند تا ژست مبارزه با بگیرند. این در حالی است که هرگز خودشان و اطرافیانشان قربانی نمیشوند. چرا که پیوسته در قرار داشته و از خطر به دورند. 🔷اگر مردم در خانه های ناامن ساکنند و زیر قرار میگیرند و قربانی میشوند، آنان در مستحکمترین پناهگاهها سکونت دارند واگر مردم با استفاده از داروی بی کیفیت و کمبود امکانات درمانی، قربانی میدهند، آنان از بهترین تجهیزات و امکانات دارویی استفاده میکنند و اگر مردم مورد حسابرسی قرار میگیرند و به عنوان فساد و قربانی میشوند، آنان به هیچ کس حساب پس نمیدهند و از هفت دولت آزادند. 👈 و این است فرق قربانی از خود و از اینجا (نزدیک) با قربانی از دیگران و از آنجا(دور). 📚محمد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ 🔸 ما ذبح بسیار بزرگی را به‌ جایِ قربانی شدنِ اسماعیل قرار دادیم‌ 📗سوره صافات، آیه ۱۰۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 55 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan