#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_195
❇️#منافقان_بهانه_تراش
💠وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَ لا تَفْتِنِّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ
🌱برخی از آنان میگویند: «به ما اجازهی (ترک جهاد) بده و ما را به (گناه و) فتنه مینداز.» آگاه باشید که آنان (با این کفر و نفاقشان، هماکنون) در فتنه (و گناه) سقوط کردهاند. (آری؛) قطعاً جهنّم بر کافران احاطه دارد.
توبه - ۴۹
👈در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
🔷✨يكی از راههای شناخت گروه منافقان در هر جامعهای دقت در طرز استدلال آنها و عذرهايی است كه برای ترك انجام وظائف لازم میآورند چگونگی اين عذرها به خوبی باطن آنها را روشن میسازد.
آنها غالبا به يك سلسله موضوعات جزئی و ناچيز و گاهی مضحك و خنده آور متشبث میشوند تا موضوعات مهم و كلی را ناديده بگيرند، و برای اغفال افراد با ايمان به گمان خود از الفبای فكری آنها استفاده میكنند، و پای مسائل شرعی و دستور خدا و پيامبر را به ميان میكشند، در حالی كه در ميان گناه غوطهورند و شمشير به دست گرفته بر پيامبر ص و آئين او میتازند.
🔷✨مفسران در تفسير جمله" و إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ" گفتگوهای مختلفی دارند بعضی میگويند اين جمله كنايه از آن است كه عوامل و اسباب ورود به جهنم يعنی گناهان آنها را احاطه كرده است.
و بعضی گفتهاند كه اين از قبيل حوادث حتمی آينده است كه به صورت" ماضی" يا" حال" بيان میشود، يعنی به طور قطع در آينده جهنم آنها را در بر خواهد گرفت.
👈ولی اين احتمال نيز وجود دارد كه جمله را به معنی حقيقیاش تفسير كنيم و بگوئيم هم اكنون جهنم موجود است و در باطن و درون اين جهان قرار دارد و آنها در ميان جهنم هستند، اگر چه هنوز فرمان تاثير كردن آن صادر نشده است، همانگونه كه بهشت نيز هم اكنون وجود دارد و در باطن و درون اين جهان به همه احاطه كرده است منتها بهشتيان چون تناسب با بهشت دارند با آن مرتبط خواهند بود و دوزخيان چون متناسب با دوزخند با دوزخ.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_195
❇️شرط #ايمان، #توكّل بر خداست
💠قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلاَّ ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (۵۱/توبه)
🌱بگو: هرگز جز آنچه خداوند برای ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسيد.
او مولای ماست و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل كنند.
🔹رهبر و امّت در غم و شادی شريك همند. آيهی قبل «تُصِبْكَ» اينجا «يُصِيبَنا»
🔹ما مأمور به تكليفيم، نه ضامن نتيجه. جهاد میكنيم، ولی مقدّرات به دست خداست. «إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا»
🔹مؤمنان واقعی حتّی سختیهای جبهه را در راستای منافع و مصالح خود میبينند. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا»
🔹مقدّرات انسان، از پيش نوشته شده است. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا»
🔹آنچه خداوند برای مؤمن مقدّر كرده خير است، چون مولی برای بندهاش، بد نمینويسد. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا»
🔹مؤمن، خود را تحت ولايت خدا میداند. «هُوَ مَوْلانا»
🔹بالاترين درجهی توحيد، حركت در مدار قانون الهی و سپردن سرنوشت به دست خدای حكيم است. «هُوَ مَوْلانا»
🔹تنها بايد بر خدا تكيه كرد. «عَلَی اللَّهِ»
🔹شرط ايمان، توكّل بر خداست. «فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از قران پویان
🌹🌹🌹#عید، روزی است که ارتباط انسان ها با یکدیگر نیز مستحکم میشود.
🔸 نشاط انسان در عبادت است. وقتی كه از عبادت فارغ شد آن روز، #روز_عید است.
مستحضرید که عید رسمی اسلام، #بدرقه_یک_عبادت است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد #جشن می گیرد و این جشن برای همین دو #عبادت بزرگ اسلامی است.
🔸 درست است كه برنامه های دینی ما در سایه #ارتباط_با_خداست ولی #خلق_خدا را خودِ خدا فرمود فراموش نكنید!
در نامگذاری میبینید عید فطر به نام عید صوم نامگذاری نشده
در نامگذاری عید قربان به عنوان عید طواف، عید زیارت، عید رمی، عید وقوف نامگذاری نشده
#عید_قربان نامگذاری شد كه در آنجا #خدمتی_به_مردم مطرح است
ذبحی هست، نَحری هست، اطعامی هست
🔶🔶 آنجا كه #رابطه_انسانها با یكدیگر مستحكم است آنجا #عید نام میگیرد.
🔸 خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این #سنت_الهی افراد #جامعه را نسبت به هم مهربان می کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می کند.
🎙آیت اله جوادی آملی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
کانون توحید - استاد علی بزازی.mp3
42.81M
🔹 موضوع: اعتماد به خداوند
سعدیا گر بکند سیل فنا خانهٔ عمر
دل قوی دار که بنیاد بقا محکم از اوست
✅ چگونگی#اعتماد به خداوند در زندگی
#ترس / #احراق
⏱ 00:23
✅توضیح پیرامون حقیقت #اخلاص با توجه به سخنی از #حضرت_عیسی علیه السلام
⏱ 14:21
✅ #مقایسه راه اخلاص و #محبت در مسیر سلوک
#الحمدلله
⏱ 20:20
✅ در مسیر اخلاص، به عذاب وجدان و ملامتگری نفس چقدر باید توجه کرد؟
#تلنگر / #یقظه
⏱ 23:01
✅ تا چه میزان میتوان به احساسات و دریافتهای درونی خود اعتماد کرد؟
🔸 معیار #عقل
⏱ 27:22
✅ چگونگی خارج شدن از حالات روحی خاص!
#محبت / #نعمت
⏱ 29:19
✅ توضیح خطبه ۲۸ #نهج_البلاغه
🔸 #عمل / #ظاهر اعمال / #باطن اعمال
⏱ 32:55
✅ توضیح آیه ۹۳ #سوره_مائده
إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَأَحْسَنُوا
#توحید / #محبت پروردگار
⏱ 39:30
✅ چگونه میشود در اوج #سختی و درد، یاد خدا افتاد؟
#سحره_موسی
⏱ 42:11
✅ سریعترین، بهترین، صافترین و پاکترین راه رسیدن به کمالات چیست؟
🔸همنشینی با انسان صاحب کمالات
🔸منظور از #همنشینی چیست؟
#باور / #نشستن و زانو زدن / #صدق
⏱ 44:50
✅ آیا میشود طلب ارتباط با خوبان و...اولیا الهی در ما باشد اما آنها پذیرا نباشند؟
بزم #محبت
⏱ 56:37
✅ دلیل نبودن حلاوت و شیرینی در اعمال و عبادات چیست؟
⏱ 1:01:09
✅ حقیقت اعمال عبادی
⏱ 1:01:53
✅ گفتارهایی از علی بزازی
🆔 @bazzazi_ali
@quranpuyan
🎊💐🎉شادی #عید برای کسانی است که #دوست_بدارند، #ببخشند و #فداکاری کنند و #درد و #رنج_امت خود را درک کنند
🌹"میگویند عید شده است. پس مقدم آن را گرامی بداریم و از آن سخن بگوییم
شگفتا! عید کی ساکت بوده است تا به کسی نیاز داشته باشد که از طرف آن سخن بگوید؟
#عیدی که با صدای زنگش گوش #جهانیان را پر و دل انسانهای غمگین را آکنده از #سرور میکند؛
عامل تحرک بخش بزرگی که کاروان انسانیت را به سرمنزل برادری، #محبت و فداکاری سوق میدهد؛
این نشانه الهی بر زخم دردمندان مرهم میگذارد،
با خستگان و درماندگان همدردی میکند
و دل انسانهای درگیر با هم را به هم نزدیک میکند.
عید به خاطر #مردم در #عزا و ماتم است و مردم به خاطر او شادمان و خوشحالاند. ولی… ولی عید برای آنان اندوهگین است و جوهر و روح خود را از دست داده است.
🪄پیام #عید_قربان با روش کسانی که آن را جشن میگیرند و گرامی میدارند، متفاوت است.
🔻🔻 عید به آنان میگوید: کسی که میگیرد ولی #نمیبخشد، #مرده است و امتی که در ساخت بنای انسانیت نقش نداشته باشد
و فقط با تکیه بر بخشش و عطای دیگران زندگی میکند،
از زمره امتها بیرون است
و سرنوشت آن بدون دخالت اراده اش رقم میخورد.
🟠شادی عید برای کسانی است که از بند #خودخواهی رها شده و توانسته باشند #دوست_بدارند، #ببخشند و #فداکاری کنند.
کسی که خواهان موفقیت است باید از نفس و خواستههای نفسانی به سوی خداوند و #خدمت_به_خلق خداوند مهاجرت کند.
معراج و برتری و پیشرفت مختص کسانی است که احساسی بزرگ داشته باشند و #درد و #رنج_امت خود را درک کنند
و با آنان مانند یک پیکر باشند که اگر عضوی از آن به درد آید دیگر اعضا نیز به خاطر او به بیخوابی و درد و تب مبتلا میشوند.
💢همه اینها پیام عید قربان است.
عید نمیپذیرد که کسی با وجود #اندوه دیگران رقص و پایکوبی کند.
💢پذیرفتنی نیست که اندوهها را با زینتکردن،
و #فجایع ملی و #مصیبتهای_رنجدیدگان را با #مظاهر_فریبکارانه
و آئینهای سنتی بپوشانیم.
عید قربان، تسلیمشدن و تباهی و بی مسئولیتی را رد میکند.
⚫عید قربان عزادار است؛ عزادار خود و دیگر اعیاد و همه اعیاد نیز #عزادار_عبادتها، #عزادار_ایمان و عزادار سخن [حق] اند…!
💢از این روست که عید ساکت است و هر آنچه ما میگوئیم یا مینویسیم، مرثیه خوانی و نوحه سرایی است.
پس ساکت شویم و به ندای عید گوش بسپاریم و به #حرکت برخیزیم،
شاید از این راه بتوانیم روح و زندگی را به سخن و عید و همه عوامل تحرک بخش زندگی و الگوهای جوامع بازگردانیم.
🔸«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقوُا اللهَ وَ قُولُوا قَولاً سَدیداً. یُصْلحْ لَکُمْ اَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُم.»"
🖌بخشی از یادداشت امام موسی صدر که به مناسبت عید قربان و در تاریخ ۱۹۷۳/۱/۷ در ضمیمه روزنامه الحیاه بیروت منتشر شده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قران یک کل به هم پیوسته است که اجزای آن با هم مرتبطند و این موضوع بسادگی در کتاب بیان شده است.
🎙بخشی از سخنرانی اقای دکتر حری.24 مرداد97.در مراسم #رونمایی "کتاب مبانی و روش #ساده_فهم قران".
💫مشاهده اطلاعات بيشتر درخصوص دوره اموزشي روش ساده فهم قران در
@tadabbor_quranpuyan
🟥آيا خداوند دستور #قتل_فرزندش را به #ابراهیم داد؟ ايا اين كار قبيح و #غير_اخلاقي نيست؟ ❓
1⃣ "در باب ذبح اسماعیل یا اسحاق توسط پدر، نظریات گوناگونی عرضه شده است.
اینکه پدری پسرش را بی هیچ گناهی به قتل برساند، عملی غیر اخلاقی محسوب می شود و این که خدایی دستور به قتل بی گناهی -یعنی یک گناه کبیره- بدهد از آن غیر اخلاقی تر و عجیب تر به نظر می رسیده است. لذا متفکران مسلمان در این باب تاویل ها کرده اند.
1⃣-عده ای بر آنند که #خدا، #ابراهیم را #امتحان کرده است که ببیند ابراهیم دست به قتل می زند یا نه؟⁉️
و ابراهیم در این امتحان قبول نشد. اما برغم این نظر، در کتب مقدس و من جمله قرآن هیچگونه مذمّتی متوجه ابراهیم (ع) نشده است.
2⃣- دسته دیگر می گویند البته امتحانی در کار بود که ببیند ابراهیم در هر حالت و شرایطی حکم خدا را بی چون و چرا اجرا می کند و ابراهیم در این امتحان قبول شد و می دانست حکم خدا حکمتی دارد و غیر اخلاقی نیست. چنانچه در ماجرای موسی و بنده صالح خدا نیز بر این اعتماد تاکید شده است. این نظر اکثر مفسران است.
3⃣-کسی مانند کی یرکه گور معتقد است که سنجش ایمان ابراهیم، مسئله ای فرافقهی و فرااخلاقی است. یعنی از دائره ی فقه و اخلاق متعارف فراتر است. بحث بر سر بَرگذشتن از سنجه های متعارف و دلبستگی های متعارف بر اساس عشق و ایمان و اعتماد و توکل است که ابراهیم در آن سرافراز شد. این نظر دکتر سروش هم هست.
4⃣-ابن عربی می گوید ابراهیم خوابش را درست پنداشت و اشتباه کرد. در واقع رویایش را درست تعبیر نکرد. به همین دلیل خداوند مانع کارش شد. چنانکه قرآن در سوره صافات می فرماید: قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۰۵﴾ رؤيا[ى خود] را درست پنداشتی. ما نيكوكاران را چنين پاداش مى دهيم.
این تاویل هم قدری دور از ذهن است. به خصوص که در ادامه ی آیه سخن از پاداش و نیکوکاری ابراهیم است.
5⃣-در بین این تفاسیر، تفسیر دوم مقبول تر به نظر می رسد. اما در کنار آن هم می توان قائل به معنای اسطوره ای برای داستان شد.
👈بر این اساس کل ماجرا مبین انتقال بشر از مرحله ی #قربانی کردن #انسان به قربانی کردن #حیوان در سیر تکاملی ادیان است. فرستادن گوسفند به عنوان جایگزین، موید این نظر است.
اگر مقصود تنها امتحانِ میزانِ اطاعت ابراهیم بود، دیگر نیازی به قربانی گوسفند به جای آن نبود. قصه با قبولی ابراهیم پایان می یافت.
همچنین می توانیم بگوییم قربانی کردن اسماعیل، نوعی تعلیم برای گذر کردن از دوران قربانی کردن انسان بوده است."
🖌امین مروتی
2⃣" برخي علما از جمله آيت الله جوادي آملي اينگونه پاسخ داده اند كه چون خداوند مالك مطلق و حتي مالك جان و بدن انسانها ست،صدور چنين دستوري از سوي مالك ايرادي ندارد.
اما در پاسخ به اين نكته بايد گفت اصلا بناي فكري شيعه عدليه،اين است كه خداوند به همان مفهومي كه عقلا ميفهمند به عدل امر ميكند. با پذيرش امر خداوند به كار قبيح و عير اخلاقي،بناي تفكر شيعه در پذيرش حسن و قبح عقلي دچار مشكل ميشود.
💫مرحوم امام خميني با تاسي به استادشان ايت الله شاه ابادي،موارد فوق را اينگونه پاسخ داده اند كه اصلا به #ابراهيم #وحيي در اين زمينه نشده است بلكه او در #رويا مي بيند كه مقام وي در حب به خدا و ترك ماسوي الله بجايي رسيده است كه مي تواند از فرزند خود دل بكند و او را #ذبح نمايد. لذا در تحقق اين موضوع بر مي ايد كه نهايتا خداوند بعد از مشاهده اين صحنه #دل_كندن، او را از ادامه كار بازميدارد."
🖌محمد سروش محلاتی
3⃣ "روايات #تورات از اين ماجرا با #قران سه #اختلاف مهم دارد:
↩️خدا به ابراهيم چنين دستوري ميدهد ، فرزند اسحاق بوده نه اسماعيل، ابراهيم به فرزندش چيزي نمي گويد و او را به مذبح ميبرد و دست و پايش را مي بندد.
↩️ اما در قران اينگونه نيست: دستوري از جانب خدا نيامده بلكه ابراهيم رويايي مي بيند كه اينگونه برداشت ميكند
ان فرزند اسماعيل بوده كه فرزند بزرگتر بوده و بعد از ان بشارت اسحاق را دريافت ميكند
👈و نهايتا در #قرآن مجيد دو نفر، يعني ابراهيم و اسماعيل، با هم آزمايش ميشوند و هر دو از #آزمايش سربلند بيرون ميآيند.
🔻اما در روايت توراتي، تنها ابراهيم(ع) آزمايش ميشود و فرزند در آن نقشي ندارد و ابراهيم او را به زور و بدون اينكه بخواهد، براي ذبح آماده ميكند.
📌اما در آياتي كه نقل شد، #ابراهيم(ع) تنها ماجراي رؤياهاي مكرر خود را براي #اسماعيل(ع) نقل ميكند و رأي و نظر او را ميخواهد. در واقع اين اسماعيل است كه از رؤياي پدر خواست الهي را ميفهمد و تسليم آن ميشود
پس روايت قران بر خلاف تورات دستور مستقيم ندارد."
🖌عبدالرحیم سلیمانی
جهت مطالعه نظر سایر مفسران به لینک زیر مراجعه نمایید
http://B2n.ir/t97293
@quranpuyan
⚛💮 #قربانی، از #اینجا
قربانی، از #آنجا
♦️تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست: پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از #مردم» قربانی «میگیرند»
🔶در ماجرای حضرت ابراهیم (ع) و دستور به او برای قربانی فرزندش، رمزهای فراوانی وجود دارد. یکی از آنها این است که باید قربانی «از خودت» باشد.
او باید پاره تن خود را به قربانگاه ببرد و گرنه «قربانی کردن دیگری» هنری نیست. ابراهیم خلیل با این آزمون، شایسته #امامت گردید تا سپس از دیگران هم قربانی بخواهد.
🔷تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست:
پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از مردم» قربانی «میگیرند».
چه اینکه اباعبدالله الحسین(ع) از خود قربانی آورد و اصحاب را آزاد گذاشت، در حالیکه یزید و عبیدالله خود نشستند و مردم کوفه را به زور برای قربانی شدن اعزام کردند.
🔶دنیاطلبان بر لاشه های مردم خود بالا میروند تا نشان دهند که قهرمانند،
#دیگران را به میدان میفرستند تا ثابت کنند که #انقلابیاند،
آنان را روانه شِعب میکنند تا بگویند که اهل #مقاومتند و آنان را به چوبه دار میاویزند تا ژست مبارزه با #فساد بگیرند.
این در حالی است که هرگز خودشان و اطرافیانشان قربانی نمیشوند. چرا که پیوسته در #حصار_امن قرار داشته و از خطر به دورند.
🔷اگر مردم در خانه های ناامن ساکنند و زیر #آوار قرار میگیرند و قربانی میشوند، آنان در مستحکمترین پناهگاهها سکونت دارند
واگر مردم با استفاده از داروی بی کیفیت و کمبود امکانات درمانی، قربانی میدهند، آنان از بهترین تجهیزات و امکانات دارویی استفاده میکنند
و اگر مردم مورد حسابرسی قرار میگیرند و به عنوان فساد و #اختلاس قربانی میشوند، آنان به هیچ کس حساب پس نمیدهند و از هفت دولت آزادند.
👈 و این است فرق قربانی از خود و از اینجا (نزدیک) با قربانی از دیگران و از آنجا(دور).
📚محمد سروش محلاتی
@quranpuyan
#آیههاینور
🔹وفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ
🔸 ما ذبح بسیار بزرگی را به جایِ قربانی شدنِ اسماعیل قرار دادیم
📗سوره صافات، آیه ۱۰۷
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 55 تا 61
📄#صفحـہ_196
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_196
❇️به #عاقبت_امور توجّه كنيد، نه به جلوههای آن
💠فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ (۵۵/توبه)
🌱پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتی نيندازد. جز اين نيست كه خداوند میخواهد به اين وسيله آنان را در زندگی دنيا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود.
🔹مؤمنان معاصر پيامبر در مقايسه با منافقان، در ضعف مالی بودند. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ ...
🔹چه بسيار نعمتهايی كه در باطن نقمت است و چه بسا توانهای اقتصادی كه وسيلهی نابودی و بدبختی میشود. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها»
🔹به ذلّت كشاندن ثروتمندانِ منافق، از سنّتهای الهی است. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها»
🔹عذاب الهی تنها در آخرت نيست، در دنيا هم وجود دارد. «فِي الْحَياةِ الدُّنْيا»
🔹مرگ، جدايی روح از بدن است، نه نيست و فانی شدن. «تَزْهَقَ»
🔹جان منافق، ارزش گرفتن ندارد، خود خارج میشود. «تَزْهَقَ»
🔹منافقِ ثروتمند، سخت جان میدهد. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ»
🔹مال و اولاد فراوان منافقان، زمينهی كافر مردن آنان است. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ
🔹به عاقبت امور توجّه كنيد، نه به جلوههای آن. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_196
❇️منظور از" #مؤلفة_قلوبهم" چه اشخاصی هستند؟
💠إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
🌱درآمد زکات، مخصوص فقیران و بیچارگان و مأموران (جمع و پخش) آن، و کسانی که (برای جذبشان به اسلام) از آنان دلجویی میشود، و برای (آزاد کردن) بردگان، و (گرهگشایی از) بدهکاران، و (هر گونه هزینه) در راه خدا، و برای (کمک به) شخصِ در راه مانده است. (این حکم،) بهطور قطعی از سوی خدا واجب شده است. خداوند، بسیار دانا و حکیم است.
توبه - ۶۰
🔷✨آنچه از تعبير" مؤلفة قلوبهم" فهميده میشود آن است كه يكی از مصارف زكات كسانی هستند كه به خاطر ايجاد الفت و محبت به آنها زكات داده میشود، ولی آيا منظور از آن كفار و غير مسلمانانی است كه به خاطر استفاده از همكاری آنها در جهاد از طريق كمك مالی تشويق میشوند؟ يا مسلمانان ضعيف الايمان را نيز شامل میگردد؟
🔷✨همانگونه كه در مباحث فقهی گفتهايم مفهوم آيه، و همچنين پارهای از روايات كه در اين زمينه وارد شده مفهوم وسيعی دارد، و تمام كسانی را كه با تشويق مالی، از آنها به نفع اسلام و مسلمين جلب محبت میشود، در بر میگيرد، و دليلی بر تخصيص آن به كفار نيست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🔷🔶 « ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن #تدبر كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند.ص 29
🌹🌹 اگر شما هم علاقه داريد كه:
☘هنگام خواندن قران ،آیات خدا و مفهوم سوره را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید
☘هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنخراج کنید
🔰🔰شما را به حضور در دوره #مجازي (در ايتا)
#روش_ساده_فهم بهتر قرآن دعوت می کنیم.
✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند.
👈 اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات دوره و کلیپهای اموزشی در كانال اطلاع رساني دوره
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا👆
https://b2n.ir/p92928
✅ در واتساپ👆
مهلت ثبت نام تا چهارشنبه 30 خرداد
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣ تدبر در سوره #مسد
🔹تفسیر سوره مسد از عبدالعلی بازرگان
پیشگفتار سوره مسد (۱۱۱)
اين سوره را «ابيلهب»، مَسَد يا «تَبّت» خواندهاند كه هر سه به سرنوشت يك زوج آتشافروز و فتنهانگيز، در آغاز رسالت پيامبر اسلام، در مكه برميگردد. ابيلهب كنية عبدالعزّي [بندة بُت عزّي] عموي نا اهل پيامبر بود كه به رغم حمايت همة بنيهاشم از رسول خدا(ص)، به رسم پيوندهاي عشيرهاي آن روزگار، با كينهتوزي و بغض و عداوت، به همراه همسرش «اُمّ جميل»، كه خواهر ابوسفيان [سركردة مخالفان پيامبر] بود، با رسول خدا مقابله ميكرد. كنية «ابيلهب» را به گفته برخي مفسرين به دليل سرخ بودن گونههايش، و به گفته بيشتر آنان مردم يا خدا به دليل آتش افروز بودنش بر او نهاده بودند. آية سوم اين سوره «نَارًا ذَاتَ لَهَب» نيز روايت دوم را تقويت ميكند.
سبك و سياق قرآن همواره پرهيز از نام بردن از اشخاص و جزييات وقايع، و پرداختن به تجزيه و تحليل حوادث براي شناخت ريشهها و علل وقايع عبرتگيري از آنهاست، اما جاي تأمل دارد كه چرا در اين سوره ذرّهبين مذمّت را هرچند با كُنيه، بر زوجي ظالم در زماني خاص نهاده است؟ آيا حسادت و عداوت يك خوديِ خطرناكتر از دشمن موجب اين مذمّت شده، يا اشارهاي است عام بر هر مرد و زني كه در برابر هر دعوت به حق و خيري فتنهانگيزي و آتشافروزي ميكنند؟
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
مسد : ۴
وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ
و زنِ او باركش هيمه است6 [=آتشبيار معركه و تحريك كنندة فتنههاست].
۶ - «حَطَبِ» به خار و هيمهاي كه براي تهية آتش فراهم ميكنند گفته ميشود. اين واژه يكبار ديگر در قرآن آمده است: جن ۱۵ (۷۲:۱۵) - «وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا». عدالت ستيزان [برخلاف عدالتطلبان كه بناكنندة بهشتاند] براي جهنم خار و هيمه جمع ميكنند [انرژي خود را صرف آتشافروزي ميسازند]. مبالغه ذكر شدن «حَمَّالَهَ» دلالت بر شدت فتنهانگيزي ميكند. درضمن سخنچيني و آشوب بين ديگران را «حَمَّالَهَ الْحَطَب» گويند، در اينصورت نقش همسرِ «ابيلهب» كه خواهر ابوسفيان [دشمن درجة يك پيامبر] بود، در جاسوسي و واسطة شرّ بودن ميان بنيهاشم و بنياميه بهتر روشن ميشود.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
مسد : ۵
فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ
در گريبانش ۷ ريسماني از رشتههاي به هم تابيده است. ۸
۷ - «جِيدِ» به قسمتي از بالاي سينه بانوان گفته ميشود كه گردنبند بر آن قرار ميگيرد. اين سخن از سالار شهيدان است كه: «خُطَّ الموتُ عَلى وُلدِ آدَمَ مَخَطَّ القِلادَهَ عَلى جِيد الفَتاهِ» مرگ [در راه حق] بر آدميان همچون گردنبند بر گردن دختران جوان زيبنده است. كلمات ديگري نيز همچون رَقَبه و عُنُق در زبان عربي وجود دارد كه نگرش و مفهوم ديگري از گردن ميباشد [ر ك به: بلد ۱۳ (۹۰:۱۳) ، نساء ۹۲ (۴:۹۲) ، اسراء ۱۳ (۱۷:۱۳) و ۲۹ (۱۷:۲۹) ].
اين تمثيل و تشبيه، تصوير مسخ شده زني را نشان ميدهد كه به جاي گردنبندي از مرواريد، طناب ضخيمي براي هيمه كشي به گردن گرفته است! اگر اولي نمادي از زيبايي فطري است، دومي نماد باركشي و اسارت نفس است.
۸ - «مَسَدٍ» كه يكي از نامهاي اين سوره، و شايد معروفترين آنهاست، دلالت بر پيچيده و بافته شدن رشتههايي ميكند كه در بافت الياف پشم و پنبه [در صنعت نخريسي و نسّاجي] و نيز در بافت رشتههاي ليف خرما و چرم مشهود ميباشد. مكتسبات آدميان نيز در طول زندگي به تدريج بافته و برهم نهاده ميشود و مجازاً ملازم گردن سرنوشت او ميگردد: «وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ...» [اسراء ۱۳ (۱۷:۱۳) ]. آيا در «فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ» اشارهاي به سرنوشت خودساختة همسر ابيلهب ديده نميشود؟
https://zaya.io/6rkpp
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛