eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدوسی و چهار ✅محاسبه ی نفس ✴️کتاب حکمتها و اندرزها ج۲۲،ص۱۱۵_۱۱۴ قرآن كریم می فرماید:👇👇 ای صاحبان ایمان و دلهای بیدار، داشته باشید و مراقب خویش باشید كه چه پیش می فرستید. باز هم تقوای الهی داشته باشید و بدانید كه خدا از همه ی كارهای شما آگاه است . اعمال انسان به منزله ی كالا و متاعی در نظر گرفته شده كه پیش فرستاده می شود و آدمی خود بعداً به آن متاع ملحق می گردد، مانند كسی كه قبل از آنكه به سفری برود كالاها و متاعهایی می فرستد و بعد خودش می رود. 🍃آدمی كمتر توجه دارد كه سعادت جز عمل چیزی نیست، سرمایه ی خوشبختی در دنیا و آخرت جز عمل نیك چیزی نیست؛ و چون توجهی به این اصل ندارد خیلی عمل خود را ساده می گیرد، در صورتی كه اگر ایمان به آخرت داشته باشیم باید بدانیم كه آخرت صرفاً خانه ی عمل است، خشت و گل و در و دیوار و سقف و ساختمان آن خانه جز عمل چیزی نیست؛ یعنی همان اعمالی كه در دنیا انجام می دهیم اگر نیك باشد در آن جهان به صورت مصالح ساختمان خانه ی سعادت و به صورت درخت و باغ و نهر جاری تجسم می یابد و اگر خدای ناخواسته ایمان ما به جهان آخرت ضعیف است باز صورت مسئله فرق نمی كند.🍃🍃 🌺یعنی باز هم باید بدانیم كه مهمترین چیزی كه ما در گرو اوست عمل ماست، متاع اصلی سعادت و شقاوت ما طرز كار و فكر و نیت و اخلاق ماست. 💫💫💥💫💥💥💫💫💥💥 در قدیم علمای اخلاق و مربیان، دستور ی می دادند. محاسبه ی نفس یعنی از نفس حساب كشیدن كه چكار كردی و چكار نكردی، چرا فلان جا این طور كردی و چرا فلان وقت این طور نكردی؟ ممكن است كسی چنین تصور كند كه محاسبه ی نفس كار ریاضت كشان و ارباب سیر و سلوك است و اما مردم عادی معنی ندارد كه برای خود محاسبه ی نفس داشته باشند. عرض می كنم این طور تفكر اشتباه است. اولاً قرآن كریم كه ابتكار این دستور را كرده و همچنین اولیای دین، این دستور را مخصوص یك دسته ی معین نكرده اند. 👇👇 ✨اگر كسی ایمان دارد به حساب و كتابی در جهان و به اینكه عمل گم نمی شود، باید محاسبه ی نفس داشته باشد. 👆👆 ✳️ علی علیه السلام می فرماید: «از نفس خود حساب بكشید قبل از آنكه از نفس شما حساب بكشند. » مگر در جهان دیگر تنها از ریاضت كشان و ارباب سیر و سلوك حساب می كشند؟ ! نه، از همه ی مردم حساب می كشند. 👈پس هركس كه ذره ای ایمان به عدالت حق و روز جزا و تأثیر اعمال در سرنوشت و سرانجام دارد باید از نفس خود مراقبت كند و آن را وا نگذارد و از آن حساب بكشد. یكی از بزرگترین علمای اخلاق اسلامی می گوید: ⬅️بزرگان و گذشتگان صالح ما را عقیده بر آن بود كه هركس اهل محاسبه ی نفس نیست، یا اصلاً به جهان دیگر ایمان ندارد و یا آنكه عقل سلیم ندارد و الاّ چگونه می شود كسی ایمان و اعتقاد داشته باشد به اصلی كه قرآن می گوید: «اگر به وزن ذره ای انسان عمل نیك یا عمل بد داشته باشد، در آن جهان آن عمل را می بیند و به آن ملحق می شود» و در عین حال بی حساب كالای عمل را پیش بفرستد و نفهمد چه كرده و چه می كند؟ . ✨⚡️✨⚡️✨⚡️⚡️✨ 👈پس ما اگر از نظر شرع و دین به این دستور بنگریم می بینیم كه عمل مراقبت و محاسبه ی نفس اختصاص به اشخاص معین و طبقه ی معین ندارد، و اگر هم تنها از نظر عقل بنگریم باز می بینیم چنین است، یعنی می بینیم وظیفه ی محاسبه ی نفس یك وظیفه ی عمومی است. ✴️اساساً عمل حساب كشیدن از خود قبل از آنكه یك وظیفه ی شرعی و دینی باشد یك وظیفه ی عقلانی و همگانی است. فرق مؤمن و غیر مؤمن در این نیست كه این خطا می كند و آن خطا نمی كند؛ فرق آنها در این است كه مؤمن خطای خود را تكرار نمی كند، بیش از یك بار خطا نمی كند، اما غیر مؤمن چندین بار صدمه ی كاری را می خورد و باز آنقدر بصیرت ندارد كه بار دیگر تكرار نكند. 🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸. https://telegram.me/quranpuyan
💐💐 #چاپ‌سوم كتاب روش فهم ساده قران بزودي منتشر ميشود. در چاپ جديد،با هدف تسهيل فراگيري،ضمن ارايه مثالهاي بيشتر، توضيحاتي نيز درخصوص چگونگي جمع قران و ترتيب نزول سوره ها ارايه شده است. قيمت چاپ جديد كتاب 15000 تومان است.اشخاص و موسساتي كه سفارش بيش از 50 جلد داشته باشند،بمدت يك هفته (6-13 اسفند) از #تخفيف_33درصدي بهره مند خواهند شد. لينك سفارش https://idpay.ir/quranpuyan/shop/82062
#دعاهای_روزانه 💫پروردگارا! از جانب خود به ما رحمتی بخش و کار ما را برای ما به سامان رسان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ سوره آل عمران آيه ۱۹۳ :  رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ  پروردگارا! از گناهان ما درگذرو زشتي كردار ما را بپوشان و محو ساز و هنگام جان سپردن ما را با نيكان و صالحان محشور گردان. خدايا ببخشا ز ما هر گناه    بديهای ما را بپوش ای اله پس از آنکه تسليم کرديم جان    تو محشورمان ساز با صالحان So O, our Creator & Nurturer! Forgive our sins and remit from us over evil deeds, and make us die in the state that the righteous die. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
ُ ۖ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ" (64) سوره یوسف پس خدا بهترين نگهبان است، و اوست مهربانترين مهربانان.»🌹🌹 🔶 🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
👈 به بندگان من که ایمان آورده‌اند بگو نماز را برپا دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، پنهان و آشکار، کنند؛ پیش از آنکه روزی فرا رسد که نه در آن خرید و فروش است، و نه دوستی! ايه 31سوره ابراهيم گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره : 🔸فراز چهارم آیات 36-29 إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ {29} [آرى در دنيا] مجرمین آنان را كه ايمان آورده بودند به ريشخند مىگرفتند  وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ {30} و چون بر ايشان مى گذشتند اشاره چشم و ابرو با هم رد و بدل مىكردند  وَإِذَا انقَلَبُواْ إِلَى أَهْلِهِمُ انقَلَبُواْ فَكِهِينَ {31} و هنگامى كه نزد خانواده[هاى] خود بازمىگشتند به شوخ طبعى مى پرداختند  وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاء لَضَالُّونَ {32} و چون مؤمنان را مى ديدند مى گفتند اينها [جماعتى] گمراهند  وَمَا أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حَافِظِينَ {33} و حال آنكه آنان براى بازرسى [كار]شان فرستاده نشده بودند {33} فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُواْ مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ {34} ولى امروز مؤمنانند كه بر كافران خنده مى زنند  عَلَى الْأَرَائِكِ يَنظُرُونَ {35} بر تختها[ى خود نشسته] نظاره مى كنند  هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ {36} [تا ببينند] آيا كافران به پاداش آنچه مى كردند رسيده اند  💠عصاره فراز آیات (29-36)کفار که دردنیا مومنان را مسخره کرده و گمراه می نامند،در اخرت به جزای خود خواهندرسید. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته 11 🔸خداوند متعال در قرآن کریم سوره مبارک بقره ایه 254 می فرماید : ◀يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِمَّا مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُون َ ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﻛﻨﻴﺪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺭﻭﺯﻯ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﺘﺪﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻭ ﻧﻪ ﺷﻔﺎﻋﺘﻰ ﻭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻧﻨﺪ . 🔹نکات قابل توجه : کنید از انچه به شما روزی داده ایم . بدانیم انچه می کنیم خداوند به ما داده است. 🔸در اعتدال باش .(مما رزقناکم، نه همه ان ) در ایات دیگرنیز این موضوع تاکید شده است. 🔹آنچه امروز می کنیم در روزی که امکان بهره وری از دوست یا تجارت نیست ، سودش را دریافت می کنیم. 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 از و در چیست؟ - و در قران- تعريف محكم و متشابه از ديد ✨✨قسمت اول پاسخ از علامه طباطبايي "مطابق آيه 7 سوره آل عمران  «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا» (ترجمه: خدا كسي است كه بر تو كتاب را نازل كرد در حاليكه برخي از آن آيات محكم ميباشند كه آنها مادر- مرجع و اساس مسلم- كتابند و برخي آيات متشابه هستند اما كسانيكه در دلهاشان ميل بكجروي و انحراف از استقامت است از متشابه كتاب پيروي ميكنند براي فتنه و فريب دادن مردم و براي اينكه تأويلش را ميخواهند و حال آنكه تأويل آن را جز خداي نميداند و آنان كه در علم خود ثابت قدمند- در مورد آيات متشابه- ميگويند بآن ايمان داريم 👈اولا محكم آيه ايست كه در مدلول خود محكم و استوار باشد و معني مراد آن بغير مراد اشتباه نيفتد و متشابه بر خلاف آنست. و ثانيا وظيفه ايماني هر مؤمني كه در ايمان خود رسوخ دارد اينست كه بآيات محكمه ايمان بياورد و عمل كند و  بآيات متشابهه ايمان آورد ولي از عمل بآنها توقف و خود داري نمايد"👌👌 آيات محكمه بامهات مطالب كتاب مشتملند و مطالب بقيه آيات بر آنها متفرع و مترتب ميباشند. و لازم بيّن اين مطلب آنست كه آيات متشابهه از جهت مدلول و مراد بآيات محكمه برگردند. يعني براي استيضاح معني آيات متشابهه آنها را بسوي محكمات رد كنند 👉👉 و بنابراين در قرآن مجيد آيه‌اي كه هيچگونه دسترسي بمراد واقعيش نباشد نداريم 👍👍و آيات قرآني يا بلاواسطه محكمند مانند خود محكمات و يا با واسطه محكمند مانند متشابهات 👈👈اما نظر مفسرين سابق كه مورد تاييد علامه نبوده است: "آنچه عملا پيش مفسرين از صدر اول تا كنون دائر و مورد اعتماد است اينست كه  آيات متشابهه آياتي هستند كه ظاهرشان مراد نيست و مراد واقعي آنها را كه تأويل آنها است جز خداي نداند و بشر را راهي بآن نيست😡، باينگونه آيات بايد ايمان آورد ولي از پيروي و عمل بآنها توقف و خودداري نمود. اين قول با اينكه عملا ميان اكثر مفسرين دائر و مورد اعتماد است از چند جهت بمتن آيه كريمه «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ الخ» و باسلوب دلالت ساير آيات قرآني انطباق ندارد ." از كتاب قران در اسلام  ✨✨پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود✨✨ http://yon.ir/Qp8709 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
همگی رهگذر هستیم به ‌کسی کینه نگیرید دل بی‌کینه قشنگ است به همه مهر بورزید به خدا مهر قشنگ است بشناسید خدا را هرکجا یاد خدا هست سقف آن خانه قشنگ است سلام روزتان سرشار از مهر خدا https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن 💰😡📛 💫✨حضرت امام رضا علیه السلام در روايتي برای حرمت دو دليل ذكر كرده‌اند. که نخست حرمت به استناد سخنان خداوند در قرآن مجيد و دليل دوم اكل مال به باطل است. هشام بن حكم كه يكي از اصحاب معروف امام صادق (ع) است از آن حضرت پرسيد چرا حرام شده است؟ 💫✨ حضرت فرمودند: اگر حلال بود مردم كارهاي مفيد تجاري و توليد آن چه كه به آن احتياج می‌شد را ترك می‌كردند. 💫✨امام جعفر صادق علیه السلام در روايتي ديگر می‌فرمايند: خداوند را حرام كرد تا مردم از حرام، به كسب و كار روی آورندوبه خريدوفروش بپردازند. http://yon.ir/Gz2zL 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
"اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ." خداست که هيچ معبودِ [بحقى‌] جز او نيست و زنده [پاينده‌] است.(2)سوره ال عمران ✨✨🍃 Allah - there is no deity except Him, the Ever-Living, the Sustainer of existence. 🌹🌹 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفي اپليكيشن #تنزيل در شبكه قرآن سيما،ارايه #درس_سورهها به ترتيب نزول @quranpuyan
👈👈 «چگونه با درک خویش را از قرآن بهبود بخشیم؟»🤔🤔 اپلیکیشن تنزیل نسبت به سایر برنامه های قرانی،حاوی اطلاعات اضافه و منحصر بفردی است که شما را در فهم بهتر منظور و مراد هر آیه و هر سوره کمک میکند. ✅در هنگام مطالعه هر سوره ابتدا شرح و را مشاهده كنيد .در اين صورت از مطالعه سوره لذت بيشتري خواهيد برد. ✅✅در هنگام مطالعه هر آیه،با تامل در و درس سوره،نقش و مفهوم آن آیه در کل سوره را بهتر درک می کنید. جهت مشاهده مثال به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/qp3938 جهت دانلود و نصب ،به لینک زیر مراجعه نمایید https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره : 🔸نکات فراز چهارم آیات ۳۶-۲۹ بخش اول ۱)این فراز کمی متفاوت از فرازهای قبل سوره است هم بلحاظ مفهومی و هم بلحاظ صفات افراد مورد خطاب الذین اجرموا و کفار و الذین امنوا و حال انکه در فراز های قبل صحبت از فجار و مکذبین و ابرار و مقربون بود.👌 👈آیه ۳۵ علی الارائک ینظرون دقیقا مشابه ایه ۲۳ است که مرجع ضمیر ان ابرار بود. مقایسه آیه ۳۴ و ۲۹ هم نشانگر اشتراک داشتن مصداق مجرمین و کفار است. بنابراین ابرار بهشتی ،همان الذین امنوا در دنیا هستند که مورد تمسخرکافران و مجرمان – که در اخرت در اتش جحیم هستند-قرار میگرفتند اما در اخرت،این تمسخر و ترحم برعکس میشود. ۲)بررسی ارتباط بین و 👈بررسی سوره های سالهای اول نزول نشان میدهد که در همه سوره هایی که از مجرمین و الذین اجرموا سخن رفته(مدثر،مرسلات،معارج، مطففین،قلم،صافات ،قمر،ذاریات ورحمان) تکذیب و تصدیق معاد و یوم الدین نیز بعنوان یکی از صفات انها مطرح شده است. اما برعکس آن اینگونه نیست. یعنی سوره هایی هستند که اشاره به تکذیب دارند اما عنوان مجرم استفاده نشده است لذا میتوان نتیجه گرفت یکی از شاخصه های رفتاری مجرمین ،تکذیب است. 👈با توجه به دو بند فوق و نیز اصل ارتباط مطالب سوره با هم،مراد از الذین امنوا ،ایمان اورندگان و تصدیق کنندگان یوم الدین و ایات خدا و مراد از کفار و مجرمان هم منکران و مکذبان این امر هستند. ۳)باطل پنداری اهل حق و رویارویی با انها : 👈در این فراز به رفتار زشت دیگری از و نتیجه همان سیاهی قلب و تکذیب معاد است اشاره میکند و ان تمسخر اهل ایمان بدلیل حق پنداری خود و باطل انگاری مومنین(طرف مقابل) است که ضمن انذار از جزای اخروی،به معکوس شدن این صحنه در اخرت اشاره میکند.و البته دلداری به مومنین نیز هست در واقع این نوع برخورد،شدت غوطه ورشدن فرد در گناه و تکذیب را نشان میدهد. چه بسا افرادی که معاد یا عقیده دیگری را قبول ندارند اما کاری هم به معتقدان به ان عقیده نداشته و در جامعه بدون تقابل با هم زندگی میکنند. اما در اینجا به کفاری اشاره شده که علاوه بر تکذیب ایات الهی و معاد، به جبهه گیری علیه پیامبر و یارانش که معتقد و مبلغ این عقیده هستند،اقدام کرده اند که شرح اقدامات مختلف انها در سوره های بعدی خواهد آمد. 👈البته عامل دیگر تمسخر هم تمایل به ادامه رفتارهای خود و حذف رفتارهای مغایر بوسیله تمسخر است. درواقع فرد با استهزای افراد باورمند به یک عقیده یا عامل به یک رفتار،ضمن مبرا کردن خود،میخواهد طرف مقابل را هم به انفعال وا دارد. 👌آیات این فراز و خطابهای آن کلی بوده به تمسخر اهل ایمان و ابرار توسط مجرمین و اهل کفر پرداخته است. ولی یکی از مصادیق ان با توجه به فرازهای ابتدای سوره، همان مطففین و کم گذاران در هر صنف هستند که افراد منصف و مراعات کننده حقوق مردم را مورد تمسخر قرار می دهند. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته 11 🔸خداوند متعال در قرآن کریم سوره مبارک بقره ایه 267 می فرماید : ◀يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ◀اﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ، ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻫﺎﻯ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﭘﻰ ﻧﺎﭘﺎﻙِ ﺁﻥ ﻧﺮﻭﻳﺪ ﻛﻪ [ﺍﺯ ﺁﻥ ] ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ [ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ] ﺟﺰ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻰ [ﻭ ﺑﻰ ﻣﻴﻠﻰ ] ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ، ﻧﻤﻰ ﮔﺮﻓﺘﻴﺪ، ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﻰ ﻧﻴﺎﺯ ﺳﺘﻮﺩﻩ [ﺻﻔﺎﺕ ] ﺍﺳﺖ. نکات قابل توجه : 🔹هدف از رهایی از بخل است نه رهایی از کالاهای بی ارزش و پست. 🔸در کرامت محرومان حفظ شود. 🔹اثر به خود ما باز می گردد .خداوند از انفاق ما بی نیاز است. 🔸وقتی کالای نامرغوب را می کنیم محرومان نه بدلیل رضایت بلکه بدلیل ناچاری ان را دریافت می کنند. 🔔سعی کنیم در هفته احسان و نیکو کاری از بهترین انچه داریم ؛ کنیم . 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 از و در چیست؟ - و در قران- تعريف محكم و متشابه از ديد ✨✨قسمت دوم 👈روش معصومين در برخورد با محكم ومتشابه چه بوده است؟ پاسخ از علامه طباطبايي "پيغمبر اكرم (ص) در وصف قرآن مجيد ميفرمايد: «و ان القرآن لم ينزل ليكذب بعضه بعضا و لكن نزل يصدق بعضه بعضا فما عرفتم فاعملوا به و ما تشابه عليكم فآمنوا به» (ترجمه: بدرستي قرآن نازل نشده براي اينكه برخي از آن برخي ديگر را تكذيب كند ولي نازل شده كه برخي از آن برخي ديگر را تصديق نمايد پس آنچه را كه فهميديد بآن عمل كنيد و آنچه بشما متشابه شد بآن- تنها- ايمان بياوريد). امام ششم (ع) ميفرمايد: «المحكم ما يعمل به و المتشابه ما اشتبه علي جاهله» (ترجمه: محكم قرآن آن است كه بآن بتوان عمل كرد و متشابه آنست كه بكسيكه نداند مشتبه شود) و از روايت استفاده ميشود كه محكم و متشابه نسبي ميباشند و ممكن است آيه‌اي نسبت بكسي محكم و نسبت بكس ديگر متشابه باشد.👉👉 و از امام هشتم منقول است كه فرمود: «من رد متشابه القرآن الي محكمه هدي الي صراط مستقيم- ثم قال- ان في اخبار نا متشابها كمتشابه القرآن فردوا متشابهها الي محكمها و لا تتبعوا متشابهها فتضلوا» (ترجمه: كسيكه متشابه قرآن را بمحكم آن رد كرد براه راست هدايت يافت. 👌👌 پس از آن فرمود: بدرستي در اخبار ما متشابه هست مانند متشابه قرآن پس متشابه آنها را بسوي محكم آنها برگردانيد و از خود متشابه پيروي مكنيد كه گمراه ميشويد).👉👉 👈👈چنانكه مشاهده ميشود روايات و خاصه خبر اخير صريح است در اينكه متشابه آيه ايست كه استقلال در افاده مدلول خود نداشته باشد و بواسطه رد بسوي محكمات روشن خواهد شد، نه اينكه هيچگونه راهي براي فهم مدلول آن در دسترس نباشد." از كتاب قران در اسلام جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp8709 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اَللّهُمَّ ارْزُقْنى خَیْرَهُ و خَیْرَ ما فیهِ وَخَیْرَ ما بَعْدَه 💫پروردگارا خیر این روز و آنچه درآن است و خیر روزهاى بعد را روزى من گردان فرازی از دعای روز پنجشنبه https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان 💢💢در سوره نور که بخش زیادی از آن به احکام روابط اجتماعی و حفظ شخصی افراد اختصاص دارد،خداوند از آنسانها میخواهد که بدون اجازه و معرفی خود ،وارد خانه های دیگران نشوند.هم چنین هنگام ورود نیز سلام نمایند. 💫✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿۲۷﴾ 🔺فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد به خانه هايى كه خانه هاى شما نيست داخل مشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام گوييد اين براى شما بهتر است باشد كه پند گيريد 💫✨فإِن لَّمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ﴿۲۸﴾ 🔺فولادوند: و اگر كسى را در آن نيافتيد پس داخل آن مشويد تا به شما اجازه داده شود و اگر به شما گفته شد برگرديد برگرديد كه آن براى شما سزاوارتر است و خدا به آنچه انجام مى دهيد داناست 💫✨فإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون ﴿۶۱﴾ 🔺هنگامي كه داخل خانه اي شديد بر خويشتن سلام كنيد، سلام و تحيتي از سوي خداوند، سلام و تحيتي پر بركت و پاكيزه، اينگونه خداوند آيات را براي شما تبيين ميكند شايد انديشه كنيد. ✳️این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن خصوصی افراد (چون ،،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.👌👌 http://yon.ir/aRYSO 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِين✨ که خدا همان حقيقت آشکار است"(25)سوره نور ✨✨🍃 it is Allah who is the perfect in justice. 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره : 🔸نکات فراز چهارم آیات ۳۶-۲۹ بخش دوم 👈۴) آیه اخر سوره "هل ثوب الکفار ماکانویفعلون "نیز همانند ایه "الایظن اولئک انهم مبعوثون"در فراز اول اشاره باین نکته دارد که این کفار اگر باور به جزای اخروی داشتند و میدانستند که در اخرت خود انها مورد تمسخر مومنین قرار میگیرند و این مومنینی که آنها را گمراه میخواندند اهل نجات و ساکن در نعیم هستند،دست به این کار نمیزدند. 👈۵)تاثیر متقابل فرد و اطرافیان (اهل) بر همدیگر: در سوره های نازله تا اینجا،چندین بار به سرمستی جهنمیان در میان اهلشان در دنیا اشاره شد: 👈ابتدا در سوره قیامت آیات ۳۲ و ۳۳ : ولکن کذب و تولی ثم ذهب الی اهله یتمطی یعنی این روگردانی و تکذیب پیام حق را دستمایه افتخار و تکبر در میان دوستان و هم کیشان خود قرار میدادند. 👈در سوره مدثر نیز یکی از رفتارهای مجرمین اهل سقر،یاوه سرایی در معیت سایر یاوه سرایان بود. در سوره انشقاق آیات ۱۲ و ۱۳ در مورد اهل اتش میگوید انه کان فی اهله مسرورا انه ظن ان لن یحور  در همین سوره انشقاق این مشخصه را برای اصحاب یمین منتهی در بهشت ذکر میکند: و ینقلب الی اهله مسرورا در سوره مطففین نیز در توصیف کافران میفرماید پس از مسخره کردن مومنان در میان اهل خود باین خاطر شادمانی و تکبر داشتند. 👌میتوان بدرستی و مطابق انتظار نتیجه گرفت یکی از عوامل انحراف و عدم تسلیم به حقیقت و باقی ماندن در رفتارهای غلط فعلی،حرف و واکنش اطرافیان است. انسان ها نوعا به تایید اعمالشان توسط اطرافیان خود و شادی و رضایت ناشی از ان توجه و نیاز دارند.لذا بخشی از افعالشان بخاطر خوشایند انها انجام میشود اما در اخرت،افسوس انرا میخورند. 👈۶)در سوره قبلی ،معارج، آیات ۳۹-۳۶ اشاره شد که کافرین که در توهمات خود انتظار ورود به بهشت را داشتند،با شنیدن ایات الهی و اینکه بهشت و جهنم تابع اراده و ملاکهای خداست نه ملاکها و عقاید انان ،خیره و متعجب از همه طرف به سمت پیامبر هجوم اورده نمیتوانستند حرفهای او را بپذیرند.خداوند در انجا به انها پاسخ دادکه شما که اصل عذاب اخروی را قبول ندارید و رفتارهایتان بر افراد جهنمی منطبق است نه بهشتیان،چگونه خود را مستحق بهشت میدانید؟مگر ملاکهای بهشت و جهنم را شما تعیین میکنید؟ایا میخواهید بر اراده و مشیت خدا غلبه کنید؟ خداوندی که شما را افریده و رب این جهان است،قادر است که شما را ببرد و افرادی بهتر از شما پدیدآورد که شایسته بهشت باشند.و شما در هیچ کدام از این امور،نمیتوانید بر خدا سبقت گیرید و مانع تحقق اراده او شوید. 👈لذا رفتار بعدی آنها بعد از تحیر و ناباوری،استهزا و تمسخر مومنان و گمراه خواندن انها بود که در سوره مطففین اشاره شده است.این امر بتدریج موجب رویارویی دو طرف و ازارو اذیتهای بعدی اهل ایمان توسط کفار شد. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 11 ◀ خدا وند سه بار در قران براي جبران مال شده وعده داده است : ✨1_ایه( 39) سوره سبا 💫قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ 🔶بگو: «پروردگارم روزى را براى هر كس بخواهد وسعت مى بخشد، و براى هر كس بخواهد تنگ (و محدود) مىسازد؛ و هر چيزى را (در راه او) كنيد، عوض آن را مى دهد (و جاى آن را پر مىكند)؛ و او بهترين روزى دهندگان است!» (39) 🔷 از معدود دستوراتی است که بسیار در قران تکرار شده است. در اینجا هم می گوید خدا روزی را برای هربنده اش که بخواهد وسعت میدهد یا تنگ میگیرد. وهرچیزی به هرمقداری کنید خدا جایگزین انرا به شما می دهد (ویا عوضش را می هد ان هم کریمانه )که بهترین روزی دهنده خداست. پس در ،تردید نکنید که معامله ای سوددار است.🌹🌹🌹 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 🌺🌺با تبریک حلول ماه رجب و سالگرد میلاد امام محمد باقر ع ✅در این شب جمعه اول ماه رجب، با مشارکت در چاپ سوم کتاب مبانی و روش فهم ساده قران، از طرف خود یا به نیابت از خود، از برکات دنیوی و اخروی قرانی بهره مند شوید. روشهای مشارکت: 1-مشارکت در اهدای کتاب از یک جلد تا 30 جلد (بازاء هر جلد 15000 تومان) ازلینک زیر https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/82062 2- مشارکت و اهدای بیش از 50 جلد کتاب:بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت، نام متوفا (در صورت درخواست اهدا کننده) در 50 جلد از کتابها درج شده، 5 جلد از این کتب نیز به فرد خیر اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196 با تشكر اجرکم عندالله
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 از و در چیست؟ - و در قران- تعريف محكم و متشابه از ديد ✨✨قسمت سوم اقاي دكتر جعفر نكونام در مقاله"تفسير معناشناسانه آيات محكم ومتشابه" در شماره 16 مجله پژوهش ديني به بررسي پيشينه نظرات مختلف در تفسير آيه 7 سوره آل عمران پرداخته و نظر خود را نيز اعلام كرده است كه بخشهايي از مقاله در اينجا ارسال ميشود ". 1-طرح مسأل برخي از مهم‌ترين سؤالاتي كه درباره اين آيه از ديرباز درباره اين آيه مطرح بوده، اين است كه مقصود از آيات متشابه چيست؟ تأويل چنين آياتي چگونه است؟ و چه كساني تأويل آيات متشابه را مي‌دانند؟  به نظر مي‌رسد، محوري‌ترين مبحث اين آيه «واو» در عبارت « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ » است. بسياري اين واو را مستأنفه و برخي آن را عاطفه دانسته‌اند. بنابراين كه آن مستأنفه باشد، تأويل آيات متشابه چيزي نيست كه قابل درك بشر باشد و آن را كسي جز خدا نمي‌داند؛ اما بنابراين كه آن عاطفه باشد، تأويل متشابهات قابل درك بشر است و آن را گروهي به نام «راسخان در علم» مي‌دانند. روشي كه ما در تفسير اين آيه به كار گرفته‌ايم، معناشناسي توصيفي است و مراد از آن شناسايي معناي واژگان و تركيبات آيه به كمك خود قرآن است. چيزي كه از آن به «تفسير قرآن به قرآن» تعبير مي‌كنند 2. پيشينة ديدگاه‌ها درباره آيه محكم و متشابه به نظر مي‌رسد، در خصوص اين آيه سه ديدگاه وجود دارد: ديدگاه اول اين است كه «واو» در عبارت « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ » مستأنفه است و به موجب آن تأويل مشتابهات قرآن را جز خدا نمي‌داند و راسخان در علم در عين حالي كه به آن علم ندارند، به آن ايمان مي‌آورند.  ديدگاه دوم اين است كه «واو» در اين عبارت عاطفه است و بر اساس آن تأويل متشابهات قرآن را هم خدا و هم راسخان در علم مي‌داند.  ديدگاه سوم به نوعي جمع ميان دو ديدگاه قبل است. براساس اين ديدگاه «واو» در عبارت مذكور مستأنفه است و معناي اين آيه اين است كه كسي جز خدا به تأويل متشابهات قرآن علم ندارد؛ اما از طريق ادله ديگري ثابت مي‌شود كه ديگران نيز به آن علم دارند. 3-ديدگاه ما مفاد آيه آل عمران اين است كه در قرآن دو دسته از آيات وجود دارد: آيات محكم و آيات متشابه. محكمات آياتي است كه الفاظ در آنها به همان معناي معهود مخاطبان استعمال شده و در آنها از حقايق معهود دنيوي سخن رفته است و تأويل و تحقق خارجي آنها در همين دنيا وجود دارد؛ از اين رو كافران مفاد اين آيات را انكار نمي‌كردند و دنبال تأويل و تحقق خارجي چنين آياتي نبودند؛ چون تأويل و تحقق خارجي آنها را به وضوح مي‌يافتند. اما متشابهات آياتي است كه الفاظ درآنها به معنايي غير معهود مخاطبان به كار رفته و در آنها از حقايق نامعهود از قبيل خوردني‌ها و نوشيدني‌ها و زنان بهشتي سخن گفته شده است و تأويل و تحقق خارجي آنها در اين دنيا وجود ندارد؛ از اين جهت كافران مفاد اين آيات را انكار مي‌كردند و تأويل و تحقق خارجي آنها را مي‌خواستند؛ اما مؤمنان در عين حالي كه به تأويل اين آيات علم نداشتند، به آن ايمان داشتند و اعتراف مي‌كردند كه پروردگارا تو مردم را در روزي كه شكي در تحقق آن نيست، گرد مي‌آوري و خلف وعده نمي‌كني. مهم‌ترين ادله‌اي كه بر اختصاص علم تأويل متشابهات به خدا دلالت دارد، به اين قرار است: اولاً، در عبارت « ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ» طلب تأويل مذموم دانسته شده و از صفات كساني معرفي گرديده است كه در دلشان زيغ و ميل به ضلالت است؛ لذا معنا ندارد كه آن در ادامه از صفات راسخان در علم خوانده شود كه مورد مدح قرار گرفته‌اند. ثانياً، در آيه آل عمران دو گروه معرفي شده است كه يكي از آنها كساني اند كه در دلشان زيغ و ميل به ضلالت است و طي عبارت « فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ» از آنها سخن گفته شده است. ترديدي نمي‌توان داشت كه گروه دوم راسخان در علم‌اند كه طي عبارت « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» از آنها سخن رفته است. ثالثاً، گروه راسخان در علم مؤمنان به تأويل متشابهات خوانده‌ شده‌اند و بي‌ترديد ايمان به اموري تعلق مي‌گيرد كه علم به آنها امكان ندارد. رابعاً، چنان كه از مقايسه سياق آيه آل عمران و آيات متحدالموضوع دانسته مي‌شود، مراد از تأويل متشابهات حقايق قيامت است كه هنوز تحقق پيدا نكردند تا بشر بتواند به آنها علم پيدا كند." جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp8709 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan