#دعاهای_روزانه
🤲 يَا شَدِيدَ الْقُوىٰ وَ يَا شَدِيدَ الْمِحالِ، يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِى شَرَّ خَلْقِكَ، يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ،...
🤲 ای سخت نیرو و سخت کیفر، ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز، همه آفریدگانت در برابر عظمتت خوار گشته، مرا از شر آفریدگانت کفایت کن، ای نیکوکار، ای زیباکار، ای نعمتبخش، ای افزونکننده،
فرازی از دعای ماه صفر
💫کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 31 تا 37
📄#صفحـہ_239
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_239
❇️#دعا و #نيايش و #استمداد از خداوند، يكی از راههای مصون ماندن از #گناه و انحرافات جنسی است
💠قال رب السجن احب الی مما یدعوننی الیه و الا تصرف عنی کیدهن اصب الیهن و اکن من الجاهلین 33/یوسف
🌱یوسف گفت : پروردگارا زندان برای من ازآنچه آنها مرا به آن می خوانند محبوبتر است و اگر نیرنگشان را از من دور نکنی ،به سوی آنها متمایل می شوم و از نادانان می گردم.
🔹یوسف در مقام مناجات برآمد و کمترین توجهی به زلیخا و آن زنان نفرمود، بلکه توجهش را تنها به درگاه پروردگارش معطوف کرد و نه به قصد نفرین به خود، بلکه در مقام بیان حالت ووضعیت خویش به خداوند عرضه داشت و گفت : خدایا زندان در نزد من ازآنچه این زنان مرا به سوی آن دعوت می کنند خوشتر و نیکوتر است ومی خواست بگوید در جنب محبت تو من زندان را بر لذت معصیت و مراوده بااینها و دوری از تو ترجیح می دهم.
و باز در مقام بیان زبان حال خود گفت : خدایااگر تو کید اینها را از من نرانی هر آینه من بسوی آنها مایل شده و عمل جاهلانه ای مرتکب می شوم و اگر تو افاضه خود را از من دریغ نمایی من هم مثل سایرین جاهل شده و در مهلکه هوسبازی می افتم و اگر تا حال مقاومت کرده ام به خاطر علمی است که تو به من تعلیم فرموده ای و این دعای خالصانه مؤمنی است که می داند هر چه دارد از خداست و لذا به عصمت خود مغرور نیست ،بلکه طلب زیادت و مزید توجه و ولایت الهی را می نماید.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_239
❇️اوّل #نيكوكاری خود را اثبات كنيد، سپس به #تبليغ_دين بپردازيد
💠وَ دَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيانِ قالَ أَحَدُهُما إِنِّي أَرانِي أَعْصِرُ خَمْراً وَ قالَ الْآخَرُ إِنِّي أَرانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزاً تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (۳۶)
🌱و با يوسف، دو جوان ديگر وارد زندان شدند. يكی از آن دو (نزد يوسف آمد و) گفت: من در خواب خود را ديدم كه (انگور را) برای شراب میفشارم و ديگری گفت: من خود را در خواب ديدم كه بر سرم نانی میبرم و پرندگان از آن میخورند، ما را از تعبير خوابمان آگاه ساز! همانا ما تو را از نيكوكاران میبينيم.
۱- زندان يوسف، عمومی بوده است. «مَعَهُ السِّجْنَ»
۲- خوابها را ساده نگيريم، در بعضی از آنها اسراری نهفته است. «أَرانِي أَعْصِرُ خَمْراً» (ممكن است انسانهای عادّی نيز خوابهای مهمی ببينند.)
۳- انسان همه جا میتواند مثمر ثمر باشد، حتّی در زندان. «نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ»*
۴- نيكوكاران با صفای دل چيزهايی درك میكنند كه ديگران آن را نمیيابند.
«نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»*
۵- اگر مردم اعتماد به كسی پيدا كنند، تمام رازهای خود را با او در ميان میگذارند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»
۶- انسانهای وارسته، در زندان نيز روی افراد تأثير میگذارند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»
۷- حتّی مجرمان و گناهكاران نيز برای نيكوكاران، جايگاه شايستهای قايلند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»
۸- نيكوكاران همه جا حتّی در زندان مورد احترام و پناهگاه مردم هستند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»*
۹- نيكوكاری يوسف عليه السلام قدم اوّل او در جذب و تبليغ بود. (احسان و خدمترسانی به زندانيان، سبب جذب قلوب و دريافت لقب محسن از زندانيان شد)*
۱۰- بدون تمكن مالی و آزادی هم میتوان محسن بود. (يوسف در زندان نه ثروت داشت، نه آزادی) «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»*
۱۱- اوّل نيكوكاری خود را اثبات كنيد، سپس به تبليغ دين بپردازيد. (يوسف كه در نظر مردم نيكوكار شناخته شد، قبل از تعبير خواب دوستان زندانی، به تبليغ و ارشاد آنان پرداخته و به يكتاپرستی دعوت نمود)*
۱۲- دادن آگاهیهای صحيح از مصاديق احسان است. (ما را از اسرار خوابی كه ديدهايم آگاه ساز) «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»*
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣3⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۳۴
وَلَا يَنفَعُكُمْ نُصْحِي إِنْ أَرَدتُّ أَنْ أَنصَحَ لَكُمْ إِن كَانَ اللَّهُ يُرِيدُ أَن يُغْوِيَكُمْ هُوَ رَبُّكُمْ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
من اگر بخواهم شما را نصيحت کنم، ۳۵
وقتي خدا خواسته باشد شما را در بيراهه رها سازد، ۳۶
نصيحت من سودي به حال شما نخواهد داشت، [پس بايد دل خودتان متوجه او باشد، چرا که] او صاحب اختيار [=ربّ] شماست و [همگي] به سوي او برميگرديد.
۳۵- نصيحت از «نَصْح»، اندرز خالص از هرگونه شائبه و نيت سوء است و جز خيرخواهي قصدي در آن نيست.
۳۶- «يُغْوِيَكُمْ» از ريشة «غَوَي»، و غواية به راه تباهي و هلاکت رفتن است، درست مقابل رشد که به راه سعادت منتهي شدن ميباشد. قرآن واژة «غوايه» را مقابل رشد قرار داده است. مثل: بقره ۲۵۶ (۲:۲۵۶) : لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ. [همچنين اعراف ۱۴۶ (۷:۱۴۶) ]. و اطاعت از حق، آدمي را به رشد ميرساند و عصيان در برابر آن، به غَي [وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى- طه ۱۲۱ (۲۰:۱۲۱) ]. البته خدا هيچ بندهاي را گمراه نميکند، همچنانکه هيچ معلمي بيجهت شاگردي را رفوزه نميکند. خود شخص است که قابليت هدايت خود را همچون شاگردي که شرايط قبولي را احراز نکرده، از دست ميدهد.
هود : ۳۵
أَمْ يَقُـولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَعَلَيَّ إِجْرَامِي وَأَنَا بَرِيءٌ مِّمَّا تُجْرِمُونَ
يا اينکه ميگويند: ۳۷
[محمّد] اين سخنان را از خودش بافته است! ۳۸
بگو: اگر من آن را بافته باشم، [کيفر] جرم من به عهده خودم است و از جرمي که شما مرتکب ميشويد مبري هستم ۳۹
[=هر کدام بار گناه خود را به دوش ميکشيم].
۳۷- اين آيه جمله معترضهاي است در وسط داستان نوح در ارتباط با منکرین رسالت پيامبر اسلام تا نشان دهد مخالفان پيامبرِ آخرين، همان حرفهاي مخالفين اولين پيامبر اولوالعزم را ميزنند! گویی در اين چند هزار سال تغييري در جبهة مخالف حق پديد نيامده است!
۳۸- «افتري» از ريشة «فَرَي»، سخناني من درآوردي و بيپايه و اساس و بافته شده است. در قرآن آمده است که ماجراي حضرت يوسف(ع) قصهاي بافته شده و ساختگي نيست، بلکه حقيقتي است که در کتابهاي پيشين نيز ذکر گرديده است: «...مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ...» [يوسف ۱۱۱ (۱۲:۱۱۱) ].
۳۹- بري بودن از کاري يا کسي، بيش از آنکه مفهوم بيزاري و تنفر داشته باشد، مفهوم برکناري، اعلام عدم موافقت و مبرا بودن از عواقب و آثار آن است. همچنانکه گفته ميشود فلان شخص از اتهامات وارده «تبرئه» شد و «برائت» يافت، اين کلمه به معناي بهبودي از بيماري [بري شدن از مرض] و شفا يافتن نيز در قرآن آمده است. کاري که حضرت عيسي(ع) به اذن خدا ميکرد [...وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللهِ...- آلعمران ۴۹ (۳:۴۹) ].
https://zaya.io/ldpig
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛