eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸۳-۶۹ سوره هود بخش اول وَلَقَدْ جَاءتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُـشْرَى قَالُواْ سَلاَمًا قَالَ سَلاَمٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاء بِعِجْلٍ حَنِيذٍ {69} و به راستى فرستادگان ما براى ابراهيم مژده آوردند سلام گفتند پاسخ داد سلام و ديرى نپاييد كه گوساله‏اى بريان آورد {69} فَلَمَّا رَأَى أَيْدِيَهُمْ لاَ تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُواْ لاَ تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ {70} و چون ديد دستهايشان به غذا دراز نمى‏شود آنان را ناشناس يافت و از ايشان ترسى بر دل گرفت گفتند مترس ما به سوى قوم لوط فرستاده شده‏ايم (از جانب خدا){70} وَامْرَأَتُهُ قَآئِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَقَ وَمِن وَرَاء إِسْحَقَ يَعْقُوبَ {71} و زن او ايستاده بود خنديد پس وى را به اسحاق و از پى اسحاق به يعقوب مژده داديم {71} قَالَتْ يَا وَيْلَتَى أَأَلِدُ وَأَنَاْ عَجُوزٌ وَهَـذَا بَعْلِي شَيْخًا إِنَّ هَـذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ {72} [زن ابراهيم] گفت اى واى بر من آيا فرزند آورم با آنكه من پيرزنم و اين شوهرم پيرمرد است واقعا اين چيز بسيار عجيبى است {72} قَالُواْ أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ {73} گفتند آيا از كار خدا تعجب مى‏كنى رحمت ‏خدا و بركات او شامل شما خاندان [رسالت] بوده و هست بى‏گمان او ستوده‏اى بزرگوار است {73} فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الرَّوْعُ وَجَاءتْهُ الْبُشْرَى يُجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ {74} پس وقتى ترس ابراهيم زايل شد و مژده [فرزنددار شدن] به او رسيد در باره قوم لوط با ما [به قصد شفاعت] چون و چرا مى‏كرد {74} إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُّنِيبٌ {75} زيرا ابراهيم بردبار و نرمدل (و بسیار دعا کننده) و بازگشت‏كننده [به سوى خدا] بود {75} يَا إِبْرَاهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا إِنَّهُ قَدْ جَاء أَمْرُ رَبِّكَ وَإِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ {76} اى ابراهيم از اين [چون و چرا] روى برتاب كه فرمان پروردگارت آمده و براى آنان عذابى كه بى‏بازگشت است‏ خواهد آمد {76} وَلَمَّا جَاءتْ رُسُلُنَا لُوطًا سِيءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا وَقَالَ هَـذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ {77} و چون فرستادگان ما نزد لوط آمدند به [آمدن] آنان ناراحت و دستش از حمايت ايشان كوتاه شد و گفت امروز روزى سخت است {77} ادامه دارد.... آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 63 سوره صفحه_40 💯 هنگام ها: هم ،هم 🔶 وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ‌ «250» بقره و هنگامى كه(سپاه طالوت) در برابر جالوت و سپاهيان او قرار گرفتند، گفتند: پروردگارا صبر و شكيبايى بر ما فرو ريز و قدمهاى ما را ثابت و استوار بدار و مارا بر گروه كافران پيروز فرما. 1⃣- هميشه و به خصوص در جبهه‌ها، همراه با لازم است، نه دعا به جاى حركت. «بَرَزُوا لِجالُوتَ ... رَبَّنا أَفْرِغْ ...» 2⃣- در شدايد، انسان به صبرِ بسيار محتاج است. «افرغ» به معناى نزول فراوان است. كلمه «صبراً» نيز در قالب نكره آمده است كه نشانه‌ى صبر بزرگ است. 👈«أَفْرِغْ» از فِراغ، همچون فراغت و فارغ شدن از كار، به نوعي خالي بودن [از خستگي] و آمادگي به پُر شدن [از اشتغال] را مي‌رساند. در جملة «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا»، هم مفهوم خالي كردن نفس از تزلزل و سُستي، ترس و وحشت وجود دارد، و هم پُر كردن آن با صبر و مقاومت. آية 126 اعراف (7:126) نيز عيناً همين درخواست مطرح شده است. 3⃣- وظيفه‌ى انسان، حركت و تلاش است، امّا پيروزى به دست خداست. «رَبَّنا ... وَ انْصُرْنا» 💫📚تفسير نور و بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️احتراز از گذاري در سنت 🛑قسمت چهارم ❇مرز بین سنت و بدعت را به درستی بايد شناخت در هر مسیری ملاحظه می فرمایید كه امكان بدعت هست. یکی از بهترین سنن الهی در نماز، است. این نماز شب در سنت رسول گرامی اسلام بود در قرآن هم بر آن تأکید شده بود و انسانهای مؤمن هم به این سنت عمل می کردند و می کنند، اما در زمان خلیفه دوم این نماز شب به صورت خوانده شد به عنوان نماز تراویح به جماعت خواندند و این یک بدعتی شد که خود خلیفه دوم آمد و گفت این است، اما نعم البدعه و این است و همین باعث شد که علمای اهل تسنن به سختی و به صعوبت بیافتند و از سنت پیامبر فاصله بگیرند برای توجیه این سخن خلیفه دوم خیلی تلاش کردند و وقتی علی بن ابی طالب علیه السلام هم به حکومت رسید، هرگز با این سنتی که آنها یا بدعتی که آنها پایه گذاری کردند همراه نبود موافق نبود و با آنها این نماز را نمی خواند. ♦بنابراین باید دقت بکنیم هم در اسلام همچنین مسائلی اتفاق افتاده و می افتد و هم در غیر اسلام و جامعه دینی چه جامعه یهودی نصرانی باشد مسلمان باشد اینها باید به شدت تلاش بکنند که مرز بین سنت و بدعت یا غیر سنت را به درستی بشناسند و تمام اهتمام شان براین باشد که اینکار، یعنی سنت باقی باشد و بدعت به راه سنت خدای نکرده کشیده نشود. ⭕از جمله سنتهای حسنه و ارزشمند و متعالی در دین اسلام سنت و و ماتم برای سالار شهیدان حسین بن علی است و این سنت بسیار شریف است و فضایل فراوانی نقل شده و در آن مقداری که در روایات آمده است نشان دهنده اصل این سنت و همچنین قلمرو آن است، چون یک مسئله این است که سنت چیست دوم این است که محدوده و قلمرو آن تا کجاست که امروز گاهی اوقات تعدی می شود و این قلمرو و محدودیتها جعل می شود و آن محدودیت اصلیش در حقیقت نادیده گرفته می شود، این خودش آثار و تبعات و نتایج بسیار منفی را برای یک جامعه به همراه خواهد آورد. ⭕ خطر افراط در توسعه سنت ها ♦آن عاملی که منشأ این بدعت‌ها از یک سو و توسعه در این بدعت‌ها از سوی دیگر یا حتی توسعه در سنت‌ها از سوی دیگر هست جریان‌های افراطی است. # افراط‌گرایان معمولاً به چنین مسائلی مبتلا می‌شوند، شاید نیت خیر داشته باشند یا به تعبیر قرآن «الا ابتغاء رضوان‌الله» در کارشان باشد ولکن چون آشنای با دین و سنت نیستند و قلمرو سنت را نمی‌شناسند، بدعت می‌گذارند از یک سو و گاهی اوقات هم همین سنت‌ها را بلاوجه توسعه می‌دهند که این هم همان افراط در سنت‌ها است و ناصواب خواهد بود. ♦ناتوانی در حقیقت دین منجر به می شود عرض کنم که یکی از جهاتی که این جریان‌های بدعت یا توسعه ناصواب در سنت را ایجاد می‌کند مسئله ظاهرگرایی است و چون در باطن و حقیقت این گونه از مناسک ورود ندارند، آشنایی ندارند، مبتلا می‌شوند به این‌گونه از مسائلی که ناصواب است. به جهت عدم دسترسی و ناتوانی در فهم علت، حكمت و اسرار عبادات در حقیقت مجبور می‌شوند، که کنند و به همین ظواهر در حقیقت بچسبند و اکتفا کنند. ⭕تبعات ظاهرگرايي و غفلت از 🔶اگر گفته می‌شود که «الصَّوْمُ جُنَّهٌ مِنَ النّار» واقعا این جنه بودن و سپر بودن برای مردم، علت حکمت و راز و رمز روزه را روشن بکند و👈 چون متأسفانه ما چنین سرمایه ای از معرفت و را ندارند، به همین ظاهر بسنده می کنند و چون تریبونها و قدرت و نظایر آن در دست اینهاست، طبعا جامعه را هم به همین سمت می کشند و کسانی که صاحب حکمتند صاحب شناسایی رمز و راز عبادتند و یا علت عبادت را می دانند، اینها متأسفانه در انزوا هستند و محرومند و تریبونی برای بیان این گونه از حقایق ندارند، بنابراین آنچه که باعث می شود این انجام بشود و ظواهر آموزه های دینی مورد توجه بشود، اما و روح این مناسک در متن جامعه قرار نگیرد تا از این راه هم دینداران هم غیر دینداران به عظمت و جلال و شکوه این احکام دسترسی پیدا بکنند باعث می شود که چنین انحرافاتی حاصل بشود. 🎙استاد مرتضي جوادي املي ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰مراسم دهه آخر صفر 1⃣شب اول عنوان : آزادی سیاسی در سیره حکومتی اسلام و اهل بیت (ع) سخنران: دکتر زمان : یکشنبه ۱۱ شهریور _ساعت ۲۰:۴۵ شب 2⃣شب دوم عنوان: صلح امام حسن(ع)، سازشکاری یا سازگاری سخنران: دکتر زمان: دوشنبه ۱۳ شهریور_ساعت ۲۰:۴۵ شب 3⃣شب سوم عنوان: کتاب و حکمت در اسلام سخنران: استاد زمان: سه شنبه ۱۳ شهریور _ساعت ۲۰:۴۵ شب 🔸شروع برنامه ساعت ۲۰:۴۵ شب 📍مکان برنامه : قم_خیابان صفائیه، کوچه ۳۹، پلاک ۳۹_ مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم https://t.me/majmaqomh
❇️مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) سخنرانان: دکتر مجید معارف 📆یکشنبه ۱۱ شهریور استاد هادی سروش 📆دوشنبه ۱۲ شهریور آیت‌الله محمد سروش‌محلاتی 📆سه‌شنبه ۱۳ شهریور ⏰ساعت ۲۰:۰۰ همراه با مرثیه‌خوانی ذاکرین اهل‌بیت (ع) مکان: میدان توحید، خیابان پرچم، کانون توحید 🟢🕌@Kanontohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲 رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنا رَبَّنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ الممتحنه/۵ پروردگارا! ما را وسیله آزمایش [و هدف آزار، چیرگی و سلطه] برای کافران قرار مده، و پروردگارا! ما را بیامرز که همانا تو توانای شکست ناپذیر و حکیم @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 34 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5952048335442416947.mp3
2.98M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️خدای بخشنده و بنده‌ی 💠‏وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ (۳۴/ابراهیم) 🌱‏و (خداوند) از هر آنچه كه از او خواستيد (و نياز داشتيد) به شما داده است، و اگر (بخواهيد) نعمت خدا را بشماريد، نمی‌توانيد آنها را به دقت شماره كنيد همانا انسان بسيار ستمگر و ناسپاس است. ‏🔹عوامل توليد در اختيار انسان است. (آب، خاك و نور خورشيد ...) اگر نارسايی و كمبودی وجود دارد به خاطر مديريّت غلط و توزيع نامطلوب است. وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِ‌ ... إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ ‏🔹خدايی كه بشر را آفريد، همه‌ی نيازهای او را از راه درست برآورده ساخت، اما انسان به دنبال رفع نيازهای خود از راه گناه است. آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ‌ ... إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ ‏🔹انسان موجودی نيازمند و محتاج است. «سَأَلْتُمُوهُ» ‏🔹انسان قدرت ندارد نعمت‌های خدا را بشمارد، چه رسد به اين كه بخواهد شكر آنها را به جای آورد. «لا تُحْصُوها» 🔹اگر انسان از نعمت‌های الهی درست استفاده نكند، بسيار ستمگر و كفران كننده است. «لَظَلُومٌ كَفَّارٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️روزی که از حرکت باز می‌ایستد 💠وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصارُ 🌱به هیچ وجه خدا را از کردار ستم‌کاران، غافل مپندار. (او کیفر) آنان را فقط برای روزی که چشم‌ها خیره می‌ماند، به تأخیر انداخته است. إبراهیم - ۴۲ 🔹از آنجا که در آیات گذشته سخن از «روز حساب» به میان آمد، به همین مناسبت در اینجا وضع ظالمان و ستمگران را در آن روز مجسم می‌سازد. ضمنا با بیان این بخش از مسائل معاد، بخشهای توحیدی گذشته تکمیل می‌گردد. 🔹نخست با لحنی تهدید آمیز (تهدیدی نسبت به ظالمان و ستمگران) چنین آغاز می‌کند: ای پیامبر! گمان مبر که خداوند، از آنچه ظالمان انجام می‌دهند، غافل است» (وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ). 🔹این سخن در حقیقت پاسخی است به سؤال کسانی که می‌گویند اگر این عالم خدایی دارد، خدایی عادل و دادگر، پس چرا ظالمان را به حال خود رها کرده است؟ قرآن در برابر این سؤال می‌گوید: خدا هرگز غافل نیست، اگر به فوریت آنها را مجازات نمی‌کند به خاطر آن است که این جهان میدان و محل آزمایش و پرورش انسانهاست، و این هدف بدون آزادی ممکن نیست. 🔹سپس می‌گوید: «خدا مجازات آنها را به روزی تأخیر می‌اندازد که در آن روز، چشمها (از شدت ترس و وحشت) از حرکت می‌ایستد و به یک نقطه دوخته شده، بی‌حرکت می‌مانند» (إِنَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصارُ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸۳-۶۹ سوره هود بخش دوم وَجَاءهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُواْ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ قَالَ يَا قَوْمِ هَـؤُلاء بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَلاَ تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ {78} و قوم او باسرعت سويش آمدند در حالیکه همدیگر را هل میدادند و پيش از آن كارهاى زشت مى‏كردند (باین کار خو گرفته بودند) [لوط] گفت اى قوم من اينان دختران منند آنان براى شما پاكيزه‏ترند پس از خدا بترسيد و مرا در كار مهمانانم رسوا مكنيد آيا در ميان شما آدمى رشید پيدا نمى‏شود {78} قَالُواْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا لَنَا فِي بَنَاتِكَ مِنْ حَقٍّ وَإِنَّكَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِيدُ {79} گفتند تو خوب مى‏دانى كه ما را به دخترانت‏حاجتى نيست و تو خوب مى‏دانى كه ما چه مى‏خواهيم {79} قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ {80} [لوط] گفت كاش براى مقابله با شما قدرتى داشتم يا به تكيه‏گاهى استوار پناه مى‏جستم {80} قَالُواْ يَا لُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَن يَصِلُواْ إِلَيْكَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّيْلِ وَلاَ يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ إِلاَّ امْرَأَتَكَ إِنَّهُ مُصِيبُهَا مَا أَصَابَهُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ {81} گفتند اى لوط ما فرستادگان پروردگار توييم آنان هرگز به تو دست نخواهند يافت پس پاسى از شب گذشته خانواده‏ات را حركت ده مگر زنت كه آنچه به ايشان رسد به او [نيز] خواهد رسيد و هيچ كس از شما نبايد واپس بنگرد ( یا به آنها متمایل شود) بى‏گمان وعده‏گاه آنان صبح است مگر صبح نزديك نيست {81} فَلَمَّا جَاء أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ {82} پس چون فرمان ما آمد آن [شهر] را زير و زبر كرديم و سنگ‏پاره‏هايى از [نوع] سنگ گلهاى لايه لايه بر آن فرو ريختيم {82} مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ وَمَا هِيَ مِنَ الظَّالِمِينَ بِبَعِيدٍ {83} [سنگهايى] كه نزد پروردگارت نشان‏زده بود و [خرابه‏هاى] آن از ستمگران چندان دور نيست {83} ♻️عصاره فراز آیات ۸۳-۶۹ : موعد عذاب زشتکاران قوم لوط که رسید حتی پادرمیانی ابراهیم هم که مشمول رحمت خدابود و بشارت فرزند را توسط فرشتگان مامور عذاب قوم، دریافت کرده بود، عذاب شان را به تاخیر نینداخت و همه شهر حتی زن لوط هلاک شده و پیروان لوط نجات یافتند. -کلمه رشید در قرآن تنها در سوره هود آمده و سه بار تکرار شده است. -برکات ۳ بار در قرآن آمده که ۲ بار در سوره هود است. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 64 سوره صفحه_41 ⁉️آيا بنشينيم تا و را بكَنًد؟ 🔸 فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَـوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَـمِينَ "بقره/251" پس [با چنين روحيه و توكلي] به اذن الهي آنان را درهم شكستند و داوود [كه سرباز مؤمن و شجاعي در سپاه طالوت بود] جالوت را به قتل رساند و خدا [به دليل لياقت‌هايش، بعدها] به او فرمانروايي [=قدرت] و حكمت داد و آنچه مي‌خواست به او آموخت. و اگر [قانونمندي] دفع الهيِ برخي از مردم [ستمگر] توسط برخي ديگر [از حق‌طلبان] نبود، زمين را حتماً تباهي [=گسيختگي عمومي] فرا مي‌گرفت، اما خدا بر جهانيان صاحبِ فضل [=برتري‌بخشی و برتر آورنده از مشكلات] است. 🔶 دست از آستين آزادگان ملت‌ها بيرون مي‌آيد. اين خود مردم هستند که بايد غيرت به خرج دهند و با اتّحاد و همبستگي ملي، ستمگران را از مواضع قدرت برانند. نسبت دادن امر دفاع به خدا [دَفْعُ اللهِ]، در حالي که او دخالت مستقيم نمي‌کند، دلالت بر ويژگي‌هايي در روح و روان ملت‌ها مي‌کند که اگر در معرض ظلم و ستم قرار گيرند، همچون گياهان و حيوانات، به تدريج، سيستم دفاعي آنان، غيرت‌ها و قدرت‌هاي ذاتيِ خاموش شده‌اي را برمي‌انگيزد و به فعليت و تحرک وا مي‌دارد. اين همان ياري خدا به کساني است که [بندگان] او را ياري مي‌کنند. 🔹 وقتي ملتي شد و به حرکت درآمد، نظاماتي که خدا در جوامع انساني مقدّر کرده، به ياري او مي‌آيند. آيات 38 تا 40 سورة حج نيز دقيقاً به همين قانونمندي دفع الهي اشاره كرده است. کلمه جامعي است که شامل هر نوع آشفتگي و نابساماني و فقدان نظم و تعادل مي‌گردد. بازداشتن بندگان از حقوقي که خالق آنها مقرّر داشته ، هم فسادي است که جامعه را از تعادل دور مي‌سازد. 🔶 وفضل الهى از راه عوامل طبيعى عملى مى‌شود. «دَفْعُ اللَّهِ ... بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ» اگر در برابر متجاوز و ظالم دفاع صورت نگيرد، فساد و تباهى زمين را فرا خواهد گرفت. «لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ ... لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ» 📚تفاسير نور و بازرگان ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌اخرین هشدار پیامبر خطاب به حاکمان: مردم را و خوار نکنید. مردم تقصیر شماست امام (ع) فرمود: این آخرين سخنرانی پيامبر اکرمﷺ بر بالای منبر مسجدالنبی است. چنين فرمود: «أُذَكِّرُ اللَّهَ الْوَالِيَ مِنْ بَعْدِي عَلَي أُمَّتِي أَلَّا يَرْحَمَ عَلَي جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهُمْ وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي ثُمَّ قَالَ قَدْ بَلَّغْتُ وَ نَصَحْتُ فَاشْهَدُوا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَذَا آخِرُ كَلَامٍ تَكَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِﷺ عَلَي مِنْبَرِهِ» (الکافی، ج۱، ص۴۰۶) 🔅پيامبر اکرمﷺ در حساس‌ترين لحظۀ عمرشان بيشترين نگرانيش مربوط به حاكمان بعد از خودش است. تا مبادا با حكمراني ناشايست امت اسلامي را از دين و دنيا محروم كنند. 🔻آن حضرت معتقد بود اگر مردمی دنيا نداشته باشند دينشان نيز درست نخواهد بود. : «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً» (الکافی، ج۲، ص۳۰۷)؛ و اين آخرين سفارش پيامبر اکرم(ص) به قدرتمندانِ به حکومت رسيدۀ بعد از خود است: 🔸قدرتمندان به عموم مردم مسلمان رحم کنند. 🔸بزرگان را احترام كنند، زيرا آنان سرمايه‌های يک ملت هستند و بايد علم و دانش و تجربۀ آنها را مورد استفاده قرار داد. 🔸به ضعيفان و ناتوانان رسيدگی کنند. 🔸دانشمندان را در جامعه تکريم کنند و به سراغ آنان بروند و از علمشان بهره بگيرند؛ يعنی علم و دانش در جامعه مورد تکريم قرار گيرد. 🔸مردم را تحت قرار ندهند و به خفت و نيفکنند. 🔸مردم را نکنند که در نتيجه، کافر و بی‌دين بشوند (فقر، کفر می‌آورد. 🔴پيامبر اکرمﷺ به حاکمان اسلامی که بعد از او به حکومت می‌رسند می‌فرمايد: اين شما هستيد که مردم را بی‌دين می‌کنيد. پس آن حضرت کفر را به حکومت دينی نسبت می‌دهد) 🔸درب را به روی مردم نبندند و مردم به حاکمان خود دسترسی داشته باشند، در غير اين صورت اغنياء ضعيفان را می‌خورند. 🔸زياد مردم را به جنگ و جبهه نفرستند و به نسل امت من آسيب نرسانند و نيروهای انسانی مسلمانان را در خطر قرار ندهند. برای آنان آرامش و آسايش فراهم کنند. استاد نقویان @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🏴 سالروز رحلت حضرت محمد مصطفی(ص) 🖤 و شهادت سبط اکبرشان، امام حسن مجتبی علیه السلام را به مخاطبان گرامی تسلیت عرض می‌کنیم🏴 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا