#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_268
❇️ابتدا #مرکبت را مهیا کن
💠“وَ تَحمِلُ اَثقالَکُم اِلَی بَلَدٍ لَّم تَکُونُوا بِبالِغِیهِ”7/نحل
🌱(و بارهای شما را به سرزمین هایی حمل می کنند که شما خود قادر به رساندن نبودید)
🔷✨ به هر جا که بخواهی بروی، مَرکَب مناسب به همانجا را می خواهی. تا سر کوچه دنیا بخواهی بروی، مَرکَبی به نام بدن می خواهی. فهم چیزی را طالب شوی، مَرکَبی به نام خِرَد می خواهی. قصد عشق ورزی کنی، مَرکَبی به نام احساس می خواهی. اگر بخواهی باران شوی و بباری، بی مَرکب ابر نتوانی. حتی اگر طالب معراج شوی، مَرکَبی چون بُراق را نیازمندی… می بینی که مَرکَب ها گوناگون اند. پس قصد هر فعلی را که داشتی، ابتدا مَرکَب ات را مهیّا کن، که هر کاری را مَرکَبی است. و مَرکَب مراقبه، بی ذهنی است.
📚مسعود ریاعی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_268
❇️#شکرگزار نعمتهای بی پایان خداوند باشیم
💠هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً لَكُمْ مِنْهُ شَرابٌ وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ «10»نحل
🌱اوست آنكه براى شما از آسمان آبى فرستاد كه نوشيدنى شما از آن است و گياهانى كه (چهارپايان خود را) در آن مىچرانيد، (نيز) از آن است.
🔷در این آیه باز به سراغ نعمتهای مادی میرود تا حس شکرگزاری انسانها را برانگیزد، آتش عشق خدا را در دلهایشان بیفروزد، و آنها را به شناخت بیشتر بخشنده این نعمتها دعوت کند.
میگوید: «او کسی است که از آسمان آبی فرستاد» (هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً).
آبی حیات بخش، زلال، شفاف، و خالی از هرگونه آلودگی «که نوشیدن شما از آن است» (لَکُمْ مِنْهُ شَرابٌ).
«و نیز گیاهان و درختانی از آن به وجود میآید که (حیوانات خود را) در آن به چرا میفرستید» (وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِیهِ تُسِیمُونَ).
🔷بدون شک منافع آب باران تنها نوشیدن انسان و روییدن درختان و گیاهان نیست، بلکه شستشوی زمینها، تصفیه هوا، ایجاد رطوبت لازم برای طراوت پوست تن انسان و راحتی تنفس او، و مانند آن همه از فوائد باران است، ولی از آنجا که دو قسمت یاد شده، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده روی آن تکیه شده.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣6⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۷۸-۷۷ سوره هود از تفسیر نور
۱- علم انبیا محدود است. «لَمّا جاءَتْ رُسُلُنا» (حضرت لوط نمی دانست که این میهمانان فرشته ای در صورت انسانند)
۲- مرحله ی اوّل مبارزه با منکر،مرحله ی قلبی است. «سِیءَ بِهِمْ»
۳- گاهی جامعه ی انسانی چنان سقوط می کند که مردم با شتاب به سوی انحراف و گناه می روند. «یُهْرَعُونَ إِلَیْهِ»
۴- نفس سرکش،انسان را به سوی گناه سوق می دهد. «یُهْرَعُونَ»
۵- با انجام هر گناه،زمینه برای گناهان بعدی فراهم می شود. «وَ مِنْ قَبْلُ کانُوا یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ»
۶- برای جلوگیری از منکرات باید ابتدا راههای معروف را باز کرد و به مردم نشان داد. «هؤُلاءِ بَناتِی، لا تُخْزُونِ»
۷- معنای عفّت و پاکدامنی،انزوا نیست،بلکه رعایت پاکی در رفت و آمد طبیعی و عادّی است. «هؤُلاءِ بَناتِی» (حضرت لوط در حضور مردان،به دختران خود اشاره می کند)
۸- برای هدایت جامعه،موعظه و راهنمایی کافی نیست،باید در مواردی ایثار کرد. «بَناتِی»
۹- پیشنهاد ازدواج از طرف پدر دختر،مانعی ندارد. «هؤُلاءِ بَناتِی»
۱۰- ازدواج،تنها راه صحیح و پاک برای ارضای غریزه ی جنسی است و راههای دیگر نادرست و ناپاک است. «هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ»
۱۱- عادّی شدن گناه،تکلیف انسان در نهی از منکر را ساقط نمی کند. «وَ مِنْ قَبْلُ کانُوا یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ، فَاتَّقُوا اللّهَ»
۱۲- همجنس بازی،در ادیان گذشته،حرام،منفور ومطرود بوده است. «فَاتَّقُوا اللّهَ»
۱۳- با اینکه احتمال اثر بسیار کم است،ولی باز هم باید نهی از منکر کرد.
«فَاتَّقُوا اللّهَ»
۱۴- توهین و آزار میهمان،اهانت و اذیّت به میزبان محسوب می شود. «لا تُخْزُونِ فِی ضَیْفِی»
۱۵- ارزش میهمان نوازی به اندازه ای است که شریف ترین انسان ها بیشترین زجرها را برای آن تحمّل می کنند. «لا تُخْزُونِ فِی ضَیْفِی»
۱۶- دفاع از میهمان،یک حقّ انسانی و بی تفاوتی نسبت به او یک کار ناجوانمردانه است. «لا تُخْزُونِ فِی ضَیْفِی»
۱۷- در ارشاد جاهل،از عواطف و احساسات مردم کمک بگیریم. «أَ لَیْسَ مِنْکُمْ رَجُلٌ رَشِیدٌ»
۱۸- همجنس بازی،با مردانگی،رشادت و غیرت سازگار نیست. «أَ لَیْسَ مِنْکُمْ رَجُلٌ رَشِیدٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 71
سوره #بقره صفحه_43
🛍 #انفاق ارزشمند،بدون #منت_و_اذيت
🔶 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذىً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ«262» بقره
كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مىكنند و سپس به دنبال آنچه انفاق كردهاند، منّت نمىگذارند و آزارى نمىرسانند، پاداش آنها برايشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى دارند و نه غمگين مىشوند.
👈هدف اسلام از انفاق، تنها سير كردن شكم فقرا نيست، بلكه اين كار زيبا بايد بدست افراد خوب، يا شيوه خوب و همراه با اهداف خوبى باشد.
💢گاهى انسان گامى براى خدا بر مىدارد و كارى را به نيكى شروع مىكند، ولى به خاطر عوارضى از قبيل غرور يا منّت يا توقّع و يا امثال آن ارزش كار را از بين مىبرد. با منّت، اثر انفاق از بين مىرود، چون هدف از انفاق تطهير روح از بخل است،
💢ولى نتيجهى منّت، آلوده شدن روح مىباشد. منّتگذار، يا در صدد بزرگ كردن خود و تحقير ديگران است و يا مىخواهد نظر مردم را به خود جلب كند كه در هر صورت از اخلاص بدور است. مگر خداوند به خاطر همهى نعمتهايى كه به ما داده بر ما منّت گذاشته تا ما با بخشيدن جزئى از آن بر خلق او منّت بگذاريم.
🌹🌱در مجمع البيان حديثى روايت شده است كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند:
🍁خداوند در قيامت به منّت گذاران، نگاه لطف آميز نمىكند.
1⃣- اسلام حافظ شخصيّت محرومان وفقراست و كوبيدن شخصيّت فقرا از طريق منّت را سبب باطل شدن عمل مىداند. «لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذىً»
2⃣- اعمال انسان، در يكديگر تأثير دارند، يعنى يك عمل مىتواند عمل ديگر را خنثى كند. انفاق براى درمان فقر است، ولى منّتگذارى آنرا مايهى درد فقرا مىگرداند. «يُنْفِقُونَ ... لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذىً»
📚تفسير نور
🌱#انفاق به نوعي از خود بيرون آمدن و آزاد شدن از وابستگي مال است، بنابراين #خلوص نيّت و قصد قربت در آن شرط اوليه است. كسي كه منّت ميگذارد و با بازگو كردن كمك خود به شخص موجب سرافكندگي و آزار روحي او ميشود، نشان ميدهد هنوز از خود خارج نشده و انتظار قدرداني و تشكر دارد.
💫تفسير بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
❇️نظر #آیتالله_طالقانی در مورد #حجاب بانوان
🔖روز شانزدهم اسفند 1357، روزنامۀ کیهان به نقل از #امام_خمینی تیتر زد که «زنها باید با حجاب به وزارتخانهها بروند». این خبر موجب اعتراض بخشی از زنان و برگزاری تجمعات اعتراضی شد.
↩️در واکنش به این رویدادها، #آیتالله_طالقانی در مصاحبهای بر #مطلوبيت و #اسلامي بودن حكم #حجاب و در عين حال #عدم_اكراه به ان تأکید کردند.
👌"ما، اسلام، #قرآن و مراجع دینی میخواهند #زنهای ما #شخصیتشان حفظ شود. اصل مطلب این است. هیچ اجباری هم در کار نیست. مسألۀ چادر هم مطرح نیست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا به حال زنهای ما چه جور زندگی میکردند؟ مگر چادر میپوشیدند؟. این زنان زحمتکش، این زنهای خدمتگزار، دهات ما، کردستان ما، مازندران ما، ایلات ما همه يك روسری می بستند، دوش بدوش مردان کار میکردند. مگر کار منحصر به رفتن به اداره و پشت میز نشستن؟! این هم کار است دیگر!
⭕️ کی در این راهپیمائیها، خانمها، خواهران ما، دختران ما را مجبور نکرد که اینها با #حجاب یا بیحجاب بیایند. هیچ طرفش مجبور نبودند، ولی خودشان با احساس مسئولیت اسلامی که این لباس یکی از شعارهای اسلامی ایرانی است اصالت خودشان را خواستند نشان دهند و به دنيا هم فهماندند. مورد اعجاب دنیا هم قرار گرفتند. اما حالا اینکه روسری ببندند، نبندند هیچکس اجباری در این کار نکرده است ولی ما درخواست می کنیم. حضرت آیت الله خمینی هم اجباری و اکراهی، به صورت اکراه بیان نکرده ‼️
خبرنگار:❓ آیا #اقلیتهای مذهبی که اعتقادی به #حجاب ندارند مجبورند که آنها هم به علت اینکه شناخته نمیشوند یا به علت اینکه باید ظاهر را رعایت کنند حجاب داشته باشند؟
آیت الله طالقانی: من در خلال صحبتها گفتم این مسئله را که حتی اجبار برای زنهای مسلمان هم نیست، چه اجباری؟ حضرت آیت الله خمینی نصيحتی کردند مانند پدری که به فرزندش نصيحت میکند. راهنمائیش میکند که شما اینجور باشید، به این سبك باشید بهتر میتوانید روح اسلام و همانطور که گفتم سنت ایرانیت را متجلی کنید. استقلال و شخصیتتان را حفظ کنید. وقتی نسبت به آنها اینطور نیست،
❓چطور ما میتوانیم بگوئیم که اقلیت های مذهبی، مسیحی، زردشتی، یهودی که اکثر اینها خصوصاً یهودیها و زردشتیها، برخوردم میبینم مقید به #حجاب یا همان سنن ایرانی که از قبل بوده، برای آنها هم اجباری نیست و در اسلام هم همیشه بارها گفتیم و گفتیم و عملا هم نشان دادیم حتی اقلیتهایی که به اسم مذهب هستند نه اینکه مذهب صحيح باشند، مذهب ساختگی، مذهب استعماری، مذهب اسرائیلی بودند و اینها وسیلۀ ریاست استعماری و جاسوسی بودند و ما جلوگیری کردیم که معترض به آنها نشوند، چه رسد به اقلیتهایی مانند زردشتیها، یهودیها، کلیمیها، مسیحیها و دیگر #اقلیتها که همیشه جزو این مملکت بودند، مورد احترام بودند و فرقی نداشتند در زندگی اجتماعی و اقتصادی با دیگرا
🧕 حجاب اسلامی یعنی #حجاب_وقار، حجاب شخصیت. ساختۀ من و فقيه و اینها نیست، این #نص_قرآن است. آن قدری که قرآن بیان کرده. نه ما میتوانیم از آن حدود خارج شویم و نه زنهایی که #معتقد به این کتاب عظیم آسمانی هستند که رحمه للعالمین است.
👈هر سورهاش به نام دو گونه #رحمت_خدا آغاز میشود. بسم الله الرحمن الرحيم. چندین سوره برای حقوق زنها و حدود #زنها؛ سوره نساء، سوره نور. سوره نور اساسش پاکسازی داخل خانوادههاست و پاکسازی زنها و مؤمنات است. آنهایی که متعهدند، آنهایی که مسئول هستند. آنهایی که در راه خدمت انقلاب اسلام هستند،
🎙بخشهايي از مصاحبه روزنامه اطلاعات با مرحوم طالقاني 1357/12/20
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
🔹إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ
🔸قرآن فقط وسيلۀ يادآورى و پند براى جهانيان است
📗سوره تکویر، آیه ۲۷
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 15 تا 26
📄#صفحـہ_269
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_269
❇️خداوند #عالم به همه امور #آشکار و #پنهان است
💠وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ (۱۹/نحل)
🌱وخداوند آنچه را پنهان میكنيد وآنچه را آشكار میسازيد میداند.
🔹علم خداوند نسبت به همه امور، چه آشكار و چه پنهان يكسان است.
«ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ»
🔹اگر بدانيم كه خداوند به كارهای ما آگاه است تقوا پيشه میكنيم. «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ»
🔹خداوند به نيّتها و اهداف ما نيز آگاه است. «يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_269
❇️هيچكس بار #گناه ديگري را به دوش نميكشد،بجز...
👈همه ،جمله معروف زیر را که ایه 15سوره اسرائ در قران کریم است شنیده اید
💠وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى
🌱هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد،
🔷✨اما در سوره نحل ایه 25 یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان ،در گناه دیگران هم شریک هستند.
اینها کسانی اند که بدون داشتن اگاهی ودانش کافی به یک موضوع،صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند.
💠لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ ﴿۲۵/نحل﴾
🌱فولادوند: تا روز قيامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نيز] بخشى از بار گناهان كسانى را كه ندانسته آنان را گمراه مىكنند آگاه باشيد چه بد بارى را مىكشند.
🌱مکارم: آنها بايد روز قيامت بار گناهان خود را بطور كامل بر دوش كشند، و هم سهمي از گناهان كساني را كه بخاطر جهل گمراهشان ساختند،
👈بدانيد آنها بار سنگين بدي بر دوش ميكشند.😢
📚برگرفته از سایت قرآن پویان
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst118_hychks-br-gnh-dygry-r-bh-dwsh-nmykshd--bjz---yh-25swrh-nHl.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣6⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۸۳-۷۹ سوره هود از تفسیر نور
۱- انسان در اثر گناه،چنان مسخ می شود که طبیعی ترین راه برای او زشت،و زشت ترین راه برایش حقّ وزیبا جلوه می کند. ما لَنا فِی بَناتِکَ مِنْ حَقٍّ ...
۲- اگر می توانیم،جلوی فساد را بگیریم،وگرنه خود را از محیط فاسد دور کنیم.
لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّهً أَوْ آوِی ...
۳- گاهی انبیا در میان قوم خودشان نیز غریب بودند. لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّهً أَوْ آوِی ...
۴- خداوند قبل از هلاکت هر قومی،پیامبرشان را در جریان می گذارد. إِنّا رُسُلُ رَبِّکَ ...
۵- فامیل پیامبر بودن،وسیله ی نجات نیست. «إِلاَّ امْرَأَتَکَ»
۶- نظام ارزشی باید بر اساس ضوابط باشد،نه بر محور روابط. «إِلاَّ امْرَأَتَکَ»
۷- انسان ها در انتخاب راه آزادند،حتّی همسر پیامبر در خانه ی او،راه انحرافی را انتخاب می کند. «إِلاَّ امْرَأَتَکَ» (زن یک موجود مستقلّ است)
۸- حسابِ شخصیّت های مذهبی را از حساب خانواده و نزدیکان آنها جدا کنیم.
«إِلاَّ امْرَأَتَکَ»
۹- کارهای خداوند بر اساس زمان بندی است. «مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ»
۱۰- در قهر خداوند عجله نکنیم. «أَ لَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ»
۱۱- کیفر کسانی که فطرت انسانی را واژگون می کنند آن است که شهر بر سرشان واژگون شود. «جَعَلْنا عالِیَها سافِلَها»
۱۲- قدرت الهی می تواند به جای باران،سنگباران کند. أَمْطَرْنا ... حِجارَهً
۱۳- انحرافات اخلاقی و جنسی،ظلم است. «مِنَ الظّالِمِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 72
سوره #بقره صفحه_42.
🛍🌸 #ادب_انفاق و مواجهه با #سائل
🔶 قَـوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ (بقره:263)
گفتاري به نيكويي شناخته شده [مطابق عُرف نيكوي زمانه] و گذشت [از گفتار يا رفتار نسنجيده ديگران] بهتر از صدقهاي است كه در پي آن آزاري [=مِنَّتي يا برملا كردني] باشد و خداوند بينياز بردبار است.
__
🔸- تقاضاي مستمندان ممكن است موجب آزردگي كسي كه از او درخواست شده گردد و پاسخي سرد و نوميد كننده بدهد.
👈 اولين توصية اين آيه به كساني است كه ندارند، يا نميخواهند بدهند. در اين صورت بهتر است با حفظ #حرمت متقاضي سخني پسنديده بگويند. در آية 28 سورة اسراء (17:28)
نيز در چنين مواردي توصيه به وعده اميدوار كننده دادن، در صورت فراهم شدن امكانات، كرده است. توصية دوم «مَغْفِرَهٌ» [گذشت] است.
💢 ممكن است سوء رفتار درخواست كننده عاملي براي امتناع از كمك به او گردد، اما اگر #انفاق به قصد قربت باشد، اهميتي ندارد كه چه رفتاري با ما داشته است. اين كار براي رضايت خداست و چه بهتر كه به نيروي تقوا آن را خالص گردانيم.
نكتة ديگر، انتظار تشكر و تقدير از كسي است كه انفاقي به او كردهايم، اين نيز خلاف اخلاص در عمل و نوعي شرك در خودبيني است. بدتر آن كه اگر گيرنده قدر ناشناسي كرد و كمك ما را ناديده گرفت يا حرفي زد و كاري كرد كه نميپسنديم، با تفرعن و زخم زبان تحقيرش كنيم.
🌹رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
💢اگر سائلى نزد شما آمد، به يكى از اين دو روش عمل كنيد؛ «بذل يسير او رد جميل» «.تفسير قرطبى ونمونه، ذيل آيه.»
يا چيزى كه در توان داريد به او عطا كنيد، يا به طرز #شايستهاى او را ردّ نماييد. همچنين فرمود:
👈اگر با مال نمىتوانيد به مردم رسيدگى كنيد، با اخلاق برسيد.
📚«تفسيركاشف، ج 1، ص 272.»
1⃣- آبرو و شخصيّت فقير، با ارزشتر از حفظ شكم فقير است. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ»
2⃣- فقير را با محبّت و دلسوزى به كار مفيدى كه زندگى او را تأمين كند، راهنمايى كنيد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ»
3⃣- انفاق بايد همراه با اخلاق باشد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ»
4⃣- گفتگوى خوش با فقير، موجب تسكين او و عامل رشد انسان است، در حالى كه صدقه با منّت، هيچكدام را بهمراه ندارد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ»
5⃣- اگر #فقيرى بخاطر فشار وتنگدستى، #ناروايى گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ»
💫📚تفسیر نور و بازرگان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
❇️ #اسلام دین #غم یا #شادی؟
🛑قسمت سوم :
❇️ #شادی در نگاه #شهید_بهشتی: شادي يك نياز طبيعي است
📝 در قسمتهاي قبل اهمیت شادی در دین اسلام روشن گردید. در ادامه با دیدگاه شهید بهشتی آشنا می شویم که این شهید بزرگوار شادی را جزء ضروریات زندگی بشر می دانند نه اینکه محدود به دست یابی نیرو و تجدید قوا باشد!
✅ شهید بهشتی که از گذشته های بسیار دور در پی احیا گری دین بود و با این نگاه به سازگاری میان دین و تمدن جدید می اندیشید و تلاش می کرد، فعالیت های اجتماعی بویژه درحوزه ی رفتار در جوامع صنعتی را با دین و معنویت تطبیق دهد، چون به خوبی از تحولات جوامع آگاه بود ، اسلام سنتی را که مشحون از خرافه ها و تحریف ها و زواید می دید، مورد نقد و بررسی قرار می داد. طرح او در بازگشت به دین، تفسیر های نو و پالایش اندیشه ی دینی از افکار غلط ومسایلی که نوعی تضاد و گریز از دین را فراهم می ساخته بود.
✅ درباره تفریح دراسلام ، در دوره ی معاصر دو نظریه وجود دارد:
↩️اول: #تفریح در حد #ضرورت جایزاست و باید محدود به صورتی شود که برای دست یابی نیرو تجدید قوا شود.
↩️دوم: تفریح یکی از #نیازهای زندگی انسان است، از این رو تنها در محدوده ی ارزش های اخلاقی و دینی مشروع است و نه تنها جایز، بلکه #ضروری است.
✅ #شهید_بهشتی از طرفداران نظریه ی دوم است و در رساله ای که در این باره دارد، چنین می نویسد:
⭕"به استناد برخی از #روایات_صوفیانه که نمی تواند هیچ ارتباط اصیلی با قرآن و پیشوایان اسلام داشته باشد، قرنهای متمادی تفریح کردن، داشتن نشاط در زندگی و امثال این امور را برای یک مسلمان ارزنده، نقطه ضعف معرفی می کرده اند."
✅ ایشان درادامه چنین توضیح می دهد :
"چون تفریح یکی ازنیازهای زندگی انسان است،لازم است نه این که تفریح را محدود به تأمین قوا کنیم،بلکه به عنوان یکی از نیازها در کنار نیازهای دیگر مانند غذا، پوشاک و خواب."
↩️البته ایشان اعتراف می کند که دراین زمینه کار اساسی انجام نگرفته، ولی روشن است وقتی شادی یکی از نیازهای طبیعی است، باید به مثابه ی یکی دیگر غرایز تلقی گردد. اگر هدف خوردن غذا از نظر طبیعت کسب انرژی باشد، یعنی آن مقدار از کالری و انرژی که بدن مصرف می کند مجددا از راه خوردن غذا تولید شود . این یک نیاز طبیعی است که هدفش تأمین قوای تحلیل رفته است ؛ اما یک نیاز طبیعی است نه ارادی .
#تفریح برای انسان ها یک چنین حالتی دارد؛ یک نیاز طبیعی است نه یک نیاز ارادی .
✅ این واقعیت در کلمات معصومان تأیید شده است. از امام علی (ع) رسیده است :
🔻السروریبسط النفس ویثیر النشاط.
#شادی سبب #انبساط روان آدمی است و نشاط را دردرون وی بر می انگیزاند.
📚(غررالحکم،ج ٢، ص۱۱۳)
👈 درکلام دیگری ازآن حضرت آمده است:
🔻 بقدرالسروریکون التنغیص .
به اندازه شادی ها تلخکامی ها وجود دارد.
📚(همان ،ج3، ص216)
🖊ايت الله سيد محمد علي ايازي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩🏴شهادت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام و #امامت حضرت #ولیعصر عجلاللهتعالی
📽محمدعلی انصاری
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━