eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب) ❓معنای لایلتفت احد منکم در ماجرای خروج شبانه لوط و پیروانش چیست؟ معنای لغوی التفات چیست؟ ۱- یلتفت از ریشه لفت: اصل الواحد در ماده، توجه و ميل به جهتي است و ميل در اين معنا، سبكتر از ليّ است؛ زيرا لَيّ؛ انحراف كلّي به سويي است. مانند: گردانندن همه بدن و پس از لَيّ، انحراف است كه ميل تامّ و كامل است و پس از آن انصراف از سويي به سوي ديگري است و از مصاديق آن: لَفت الرجل؛ يعني برگرداندن كسي از رأيش به سويي ديگر است و لفت (گرداندن) صورت به سويي است و اگر اين دو قيد نباشند، كاربرد ماده، مجازي خواهد بود. سوره مباركه يونس آيه ۷۸ : قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَلْفِتَنَا عَمَّا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا، گفتند: آيا به سوی ما آمده ای تا ما را از شيوه ای كه پدرانمان را بر آن يافتهايم بازگردانی.يعني تا ما را از سيره پدرانمان بگرداني و ما به سويي ديگر روي كنيم. سوره مباركه هود آيه ۸۱ : فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ، پس، پاسی از شب گذشته خانواده ات را حركت ده و هيچكس از شما نبايد واپس بنگرد نقل از التحقیق فی کلمات القران ۲- لفت: ؛ ج ۶، ص: ۱۹۷ لفت: برگرداندن. منصرف كردن. «لفته عن كذا: صرفه عنه». التفات: رو كردن است بجهتيكه ميخواهد و نيز بمعني رو گرداندن است از جهتيكه بآن رو كرده بود، فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ وَ لٰا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ … هود: ۸۱. خانواده ات را در پاسي از شب ببر و كسي از شما بعقب بر نگردد و به پشت سرش نگاه نكند ظاهرا اين براي آن بود كه زود از منطقۀ خطر خارج شوند. ايضا آيۀ ۶۵. حجر. [قاموس قران - لغو: ؛ ج ۶، ص: ۱۹۶] ۳- با توجه به معني لغت و استعمال ديگر ان در قران لزوما به معناي نگاه كردن به پشت سر نيست بلكه ميتواند مايل شدن قلبي به قوم و بازماندگان در شهر باشد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 82 سوه لقمان-ايه 18 ⭕نهي قرآن از و نگاه نيم رخ به مردم ﴿وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ﴾ صورتت را به نشان نده "وقتي حرف مي‌زني با تمام‌رخ نگاه كن يك طرف جاي ديگر نگاه كني يك طرف به مردم نگاه كني اين با ادب اسلامي سازگار نيست برخي‌ها اهل تخيّل‌اند و همين كج‌ نگاه كردن، نيم‌رخ نگاه كردن را مي‌پندارند برخي‌ها اين‌چنين نيستند ولي به دنبال فيلم و عكس و مسائل رسانه‌اي هستند وقتي دارند با شما سخن مي‌گويند مصاحبه دارند گفتگو دارند يك گوشه چشمشان به است اين در اثر كوتاهي فكر، كميِ همّت، نازل بودن آن هويّت دروني است. 🟢 رسول خدا(ص) و سيره او در گفتگو مي‌بينيد اگر ذات اقدس الهي درباره پيغمبر فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلَي خُلُقٍ عَظِيمٍ﴾ اگر خداي سبحان عليّ عظيم است و قرآن او قرآن عظيم است و آورندهٴ قرآن داراي خلق عظيم است نموداري از اين خلق عظيم را شما چگونه تبيين مي‌كنيد مي‌بينيد در حديث هست كه وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) با هر كه حرف مي‌زد با تمام چهره حرف مي‌زد نه يك گوشه چشم به طرف ديگري، يك گوشه چشم به طرف ديگري براي اينكه اين متخلِّق به اخلاقي الهي است. ❓خب به است يعني چه؟ يعني خدا كه در سورهٴ «بقره» فرمود اگر شما دعا كرديد من جواب مي‌دهم نه نيم‌رخ جواب مي‌دهم، خدا نيم‌رخ و بعض و جزء كه ندارد اگر ذات اقدس الهي پاسخ سؤالي را مي‌دهد با تمام‌رخ جواب مي‌دهد و اگر در دعاها آمده است كه او «باسط اليدين بالعطيّة» است با هر دو دست دارد عطا مي‌كند كه اين نشانه تكريم است با اينكه دست ندارد 👈 اگر با كسي مي‌زند با حرف مي‌زند اگر خدا به كسي چيزي مي‌دهد با تمام دو دست مي‌دهد پيغمبرش هم وقتي با كسي حرف مي‌زد با تمام رخ حرف مي‌زد نه اينكه يك طرفش شرق باشد يك طرفش غرب باشد گاهي مخاطب را نگاه كند اين‌طور نبود اين يك است. " 🎙ایت اله جوادی املی - تفسیر سوره لقمان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 چهار ركن همگاني و هميشگي بودن اسلام 🔸 پیامبر اسلام (علیه آلاف التحیة و الثناء) وقتی مبعوث شدند، اعلام کردند من برای جمیع بشر «إلی یوم القیامة» آمده ام؛ پیام من نه مرز و بوم می شناسد و نه عصر و تاریخ. 🔸 آنچه در گستره زمان و زمین مطرح است یعنی می تواند کلی و دائم، همگانی و همیشگی باشد، باید در درون حضور فعال داشته باشد و آن است از یک سو، است از سوی دیگر، است از سوی سوم و است از سوی چهارم و سایر کمالات به این اصول چهارگانه برمی گردند. 🔸 اگر چیزی عقلانی نباشد نمی تواند کلی و دائم باشد؛ یا اگر عقلانی است ولی مطابق با فطرت نباشد، همگانی و همیشگی نخواهد بود و اگر وحدت گرا نباشد، نمی تواند همگانی و همیشگی باشد و اگر اصول را در نظر نگیرد، نمی تواند کلی و دائم باشد. ◀️ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که آمد، برای رفع موجود و دفع جاهلیت ممکن، برنامه ریزی کرده است. 👈 آن جاهلیتی که وجود داشت را با برنامه ریزی رفع کرد و برداشت و جاهلیت هایی که ممکن است در اعصار بعدی بیایند، زمینه دفع و جلوگیری از آنها را فراهم کرد و آن با تشریح همین منابع و مبادی چهارگانه است: عقلانیت، فطرت، آزادی و مسئله فضایل اخلاقی. 🎙آیت الله جوادی املی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا 🔸از ما بگذر، و ما را بیامرز، و به ما رحم کن! 📗سوره بقره، آیه ۲۸۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 103 تا 110 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6019154442073412972.mp3
2.57M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan