💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 94 تا 102
📄#صفحـہ_278
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_278
❇️این گونه #قرآن بخوان!
💠فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّـهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ (۹۸/نحل)
🌱هنگامی كه قرآن میخوانی از شر شيطان مطرود شده، به خدا پناه بر.
🔷✨این آیه طرز استفاده از قرآن مجید و چگونگی تلاوت آن را بیان میکند، زیرا پربار بودن محتوای قرآن به تنهایی کافی نیست، باید موانع نیز از وجود ما و از محیط فکر و جان ما برچیده شود تا به آن محتوای پربار دست یابیم.
لذا نخست میگوید: «پس هنگامی که قرآن میخوانی از شرّ شیطان مطرود شده به خدا پناه بر» (فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ).
البته منظور تنها ذکر جمله «اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم» نیست، بلکه باید این «ذکر» را تبدیل به «فکر» کنیم و این فکر مقدمه تحقق حالتی در نفس و جان انسان گردد، حالت توجه به خدا، حالت جدایی از هوی و هوسهای سرکشی که مانع فهم و درک صحیح انسان است و به هنگام خواندن هر آیه به خدا پناه بریم از این که وسوسههای شیطان حجابی میان ما و کلام حیاتبخش خداوند گردد.
و تا چنین حالتی در روح و جان انسان پیدا نشود، درک حقایق قرآن برای او ممکن نیست.
جمال یار ندارد حجاب و پرده ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد!
تا نفس مبرّا از نواهی نشود دل آینه نور الهی نشود!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_278
❇️ريشهی بعضی #انتقادات و #تهمتها #جهل است
💠وَ إِذا بَدَّلْنا آيَةً مَكانَ آيَةٍ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُنَزِّلُ قالُوا إِنَّما أَنْتَ مُفْتَرٍ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۱۰۱/نحل)
🌱وهرگاه آيهای را جايگزين آيهای كنيم، در حالی كه خداوند به آنچه نازل میكند داناتر است، (و میداند در چه شرايطی چه دستوری دهد) مخالفان گويند: همانا تو دروغ بافی، (چنين نيست) بلكه بيشترشان نمیدانند (كه تغيير قانون بخاطر هوس، پشيمانی و ضعف و سردرگمی نيست، بلكه بر اساس مصلحت است.
👈گاهی پزشك بخاطر تغيير حال بيمار، نسخه را تغيير میدهد و اين نوع تغيير در آيات و احكام نيز هست كه به آن نسخ میگويند. مخالفان پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله همين كه میديدند دستوری عوض شد میگفتند: تو يارانت را مسخره كردهای و هرروز قانون و دستوری را به دروغ میبافی و قانون قبل را لغو میكنی.
🔹دين دو نوع قانون دارد؛ ثابت ومتغير و تغيير آن بدست خداست. «بَدَّلْنا»
🔹همه قوانين الهی در زمان و شرايط خودش ارزش دارد. «آيَةً مَكانَ آيَةٍ»
🔹مردم اسرارِ قوانين الهی را نمیدانند. وَ اللَّهُ أَعْلَمُ ... أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ
🔹تغيير قانون الهی، نشانه شك، پشيمانی، رشد علمی و تجربی يا ضعف قانونگذاری نيست، بلكه نشانه تدبير، حكمت وتوجّه به شرايط است. إِذا بَدَّلْنا ... وَ اللَّهُ أَعْلَمُ
🔹دشمن از هر فرصتی سوءاستفاده كرده و هر چيزی را دستاويز قرار میدهد.
بَدَّلْنا آيَةً مَكانَ آيَةٍ قالُوا ...
🔹ريشهی بعضی انتقادات و تهمتها جهل است. «بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣7⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب)
❓معنای لایلتفت احد منکم در ماجرای خروج شبانه لوط و پیروانش چیست؟
معنای لغوی التفات چیست؟
۱- یلتفت از ریشه لفت: اصل الواحد در ماده، توجه و ميل به جهتي است و ميل در اين معنا، سبكتر از ليّ است؛ زيرا لَيّ؛ انحراف كلّي به سويي است. مانند: گردانندن همه بدن و پس از لَيّ، انحراف است كه ميل تامّ و كامل است و پس از آن انصراف از سويي به سوي ديگري است و از مصاديق آن: لَفت الرجل؛ يعني برگرداندن كسي از رأيش به سويي ديگر است
و لفت (گرداندن) صورت به سويي است و اگر اين دو قيد نباشند، كاربرد ماده، مجازي خواهد بود.
سوره مباركه يونس آيه ۷۸ : قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَلْفِتَنَا عَمَّا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا، گفتند: آيا به سوی ما آمده ای تا ما را از شيوه ای كه پدرانمان را بر آن يافتهايم بازگردانی.يعني تا ما را از سيره پدرانمان بگرداني و ما به سويي ديگر روي كنيم.
سوره مباركه هود آيه ۸۱ : فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ، پس، پاسی از شب گذشته خانواده ات را حركت ده و هيچكس از شما نبايد واپس بنگرد
نقل از التحقیق فی کلمات القران
۲- لفت: ؛ ج ۶، ص: ۱۹۷
لفت: برگرداندن. منصرف كردن. «لفته عن كذا: صرفه عنه». التفات: رو كردن است بجهتيكه ميخواهد و نيز بمعني رو گرداندن است از جهتيكه بآن رو كرده بود، فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ وَ لٰا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ … هود: ۸۱. خانواده ات را در پاسي از شب ببر و كسي از شما بعقب بر نگردد و به پشت سرش نگاه نكند ظاهرا اين براي آن بود كه زود از منطقۀ خطر خارج شوند. ايضا آيۀ ۶۵. حجر.
[قاموس قران - لغو: ؛ ج ۶، ص: ۱۹۶]
۳- با توجه به معني لغت و استعمال ديگر ان در قران
لزوما به معناي نگاه كردن به پشت سر نيست
بلكه ميتواند مايل شدن قلبي به قوم و بازماندگان در شهر باشد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 82
سوه لقمان-ايه 18
⭕نهي قرآن از #تكبر و نگاه نيم رخ به مردم
﴿وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ﴾
صورتت را #نيمرخ به #مردم نشان نده
"وقتي حرف ميزني با تمامرخ نگاه كن
يك طرف جاي ديگر نگاه كني يك طرف به مردم نگاه كني اين با ادب اسلامي سازگار نيست
برخيها اهل تخيّلاند و همين كج نگاه كردن،
نيمرخ نگاه كردن را #فخر ميپندارند
برخيها اينچنين نيستند ولي به دنبال فيلم و عكس و مسائل رسانهاي هستند وقتي دارند با شما سخن ميگويند مصاحبه دارند گفتگو دارند يك گوشه چشمشان به #دوربين است اين در اثر كوتاهي فكر، كميِ همّت، نازل بودن آن هويّت دروني است.
🟢 #خلق_عظيم رسول خدا(ص) و سيره او در گفتگو
ميبينيد اگر ذات اقدس الهي درباره پيغمبر فرمود:
﴿إِنَّكَ لَعَلَي خُلُقٍ عَظِيمٍ﴾
اگر خداي سبحان عليّ عظيم است
و قرآن او قرآن عظيم است
و آورندهٴ قرآن داراي خلق عظيم است
نموداري از اين خلق عظيم را شما چگونه تبيين ميكنيد
ميبينيد در حديث هست كه وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) با هر كه حرف ميزد با تمام چهره حرف ميزد نه يك گوشه چشم به طرف ديگري، يك گوشه چشم به طرف ديگري براي اينكه اين متخلِّق به اخلاقي الهي است.
❓خب #متخلّق به #اخلاق_الهي است يعني چه؟
يعني خدا كه در سورهٴ «بقره» فرمود اگر شما دعا كرديد من جواب ميدهم نه نيمرخ جواب ميدهم، خدا نيمرخ و بعض و جزء كه ندارد اگر ذات اقدس الهي پاسخ سؤالي را ميدهد با تمامرخ جواب ميدهد و اگر در دعاها آمده است كه او «باسط اليدين بالعطيّة» است با هر دو دست دارد عطا ميكند كه اين نشانه تكريم است با اينكه دست ندارد
👈 اگر #خدا با كسي #حرف ميزند با #تمام_رخ حرف ميزند
اگر خدا به كسي چيزي ميدهد با تمام دو دست ميدهد
پيغمبرش هم وقتي با كسي حرف ميزد با تمام رخ حرف ميزد نه اينكه يك طرفش شرق باشد يك طرفش غرب باشد گاهي مخاطب را نگاه كند اينطور نبود
اين يك #ادب_جهاني است.
"
🎙ایت اله جوادی املی - تفسیر سوره لقمان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
🟢 چهار ركن همگاني و هميشگي بودن اسلام
🔸 پیامبر اسلام (علیه آلاف التحیة و الثناء) وقتی مبعوث شدند، اعلام کردند من برای جمیع بشر «إلی یوم القیامة» آمده ام؛ پیام من نه مرز و بوم می شناسد و نه عصر و تاریخ.
🔸 آنچه در گستره زمان و زمین مطرح است یعنی می تواند کلی و دائم، همگانی و همیشگی باشد، باید در درون #انسانیت_انسان_ها حضور فعال داشته باشد و آن
#عقلانیت است از یک سو،
#فطرت است از سوی دیگر،
#وحدت_خواهی است از سوی سوم و
#آزادی_طلبی است از سوی چهارم
و سایر کمالات به این اصول چهارگانه برمی گردند.
🔸 اگر چیزی عقلانی نباشد نمی تواند کلی و دائم باشد؛ یا اگر عقلانی است ولی مطابق با فطرت نباشد، همگانی و همیشگی نخواهد بود
و اگر وحدت گرا نباشد، نمی تواند همگانی و همیشگی باشد و اگر اصول #اخلاقی را در نظر نگیرد،
نمی تواند کلی و دائم باشد.
◀️ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که آمد، برای رفع #جاهلیت موجود و دفع جاهلیت ممکن، برنامه ریزی کرده است.
👈 آن جاهلیتی که وجود داشت را با برنامه ریزی رفع کرد و برداشت و جاهلیت هایی که ممکن است در اعصار بعدی بیایند، زمینه دفع و جلوگیری از آنها را فراهم کرد
و آن با تشریح همین منابع و مبادی چهارگانه است:
عقلانیت، فطرت، آزادی و مسئله فضایل اخلاقی.
🎙آیت الله جوادی املی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
🔹 وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا
🔸از ما بگذر، و ما را بیامرز، و به ما رحم کن!
📗سوره بقره، آیه ۲۸۶
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 103 تا 110
📄#صفحـہ_279
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_279
❇️زشتی #دروغ از دیدگاه اسلام
💠إِنَّما يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّـهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْكاذِبُونَ
🌱تنها کسانی که به آیات و نشانههای خدا ایمان ندارند، دروغ میبافند. آنان، دروغگویان حقیقیاند.
نحل - ۱۰۵
🔷✨و در این آیه اضافه میکند: «تنها کسانی (به مردان حق) دروغ میبندند که ایمان به آیات الهی ندارند، و دروغگویان واقعی آنها هستند» (إِنَّما یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْکاذِبُونَ).
و چه دروغی از این بزرگتر که انسان به مردان حق اتهام ببندد و میان آنها و انسانهایی که تشنه حقیقتند، سدّ و مانعی ایجاد کند.
🔷✨آیه فوق از آیات تکان دهندهای است که در زمینه زشتی دروغ سخن میگوید و دروغگویان را در سر حدّ کافران و منکران آیات الهی قرار میدهد.
👈اصولا در تعلیمات اسلام به مسأله راستگویی و مبارزه با کذب و دروغ فوق العاده اهمیت داده شده است. تا جایی که در روایات اسلامی دروغ به عنوان «کلید گناهان» و راستگویی به عنوان «برات بهشت» شمرده شده است.
علی علیه السّلام میفرماید: «راستگویی دعوت به نیکوکاری میکند، و نیکوکاری دعوت به بهشت».
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_279
❇️انسان هر لحظه در معرض #خطر و #بدعاقبت شدن است
💠مَنْ كَفَرَ بِاللَّـهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ وَ لكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّـهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ (۱۰۶/نحل)
🌱كسیكه بعد از ايمان به خدا كافر (و مرتد) شود، نه آنكه او را به زور وادار كردهاند (كه با زبان اظهار كفر كند) در حالی كه قلبش به ايمان خويش مطمئن است، بلكه كسی كه سينه به روی كفر بگشايد (و بعد از ايمان با شادی به استقبال كفر برود) پس بر آنان از طرف خداوند غضبی است و برايشان عذابی بزرگ است.
🔹كيفر مرتّد قهر، الهی در دنيا و آخرت است. مَنْ كَفَرَ بِاللَّـهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ ... غَضَبٌ مِنَ اللَّـهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ
🔹انسان در معرض خطر وبدعاقبت شدن است. «كَفَرَ بِاللَّـهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ»
🔹اسلام برای موارد استثنايی و ضرورتها، حساب جداگانهای باز نموده است.
«إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ»
🔹وظيفهی انسان در حال اكراه تغيير میكند. «إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ»
🔹اقرار واعتراف، در حال اكراه (فشار وشكنجه) ارزش ندارد. مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ ...
🔹روح اسلام ايمان قلبی است. «وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ»
🔹اكراه پذيری مربوط به جسم است نه قلب. «أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ»
🔹بدترين نوع كفر جدا شدن از مسلمانان وباز كردن آغوش برای كفر است. «شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً»
🔹ايمان دو نوع است؛ نوعی كه روح انسان با آن گِره میخورد و پايدار است، «قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ» و نوعی كه عارضی است. كَفَرَ ... بَعْدِ إِيمانِهِ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11