eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️مراحل چهارگانه 💠وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفِيها فَفَسَقُوا فِيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمِيراً (۱۶/إسراء) 🌱‏و هرگاه بخواهيم (مردم) منطقه‌ای را (به كيفر گناهشان) هلاك كنيم، به خوشگذرانان آنان فرمان می‌دهيم، پس در آن مخالفت و عصيان می‌كنند، كه مستحقّ عذاب و قهر الهی می‌شوند، سپس آنجا را به سختی درهم می‌كوبيم. 🔷گر چه بسياری از مفسران احتمالات متعددی در تفسير اين آيه داده‌اند، ولی به اعتقاد ما آيه طبق ظاهر آن يك تفسير روشن بيشتر ندارد، و آن اينكه: ‏خداوند هرگز قبل از اتمام حجت و بيان دستوراتش كسی را مؤاخذه و مجازات نمی‌كند، بلكه نخست به بيان فرمانهايش می‌پردازد، اگر مردم از در اطاعت وارد شدند و آنها را پذيرا گشتند چه بهتر كه سعادت دنيا و آخرتشان در آنست، و اگر به فسق و مخالفت برخاستند و همه را زير پا گذاشتند اينجا است كه فرمان عذاب در باره آنها تحقق می‌پذيرد و به دنبال آن هلاكت است. 👈‏اگر درست در آيه دقت كنيم، چهار مرحله مشخص برای اين برنامه بيان شده است: ‏۱- مرحله اوامر (و نواهی). ‏۲- مرحله فسق و مخالفت. ‏۳- مرحله استحقاق مجازات. ‏۴- مرحله هلاكت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۸۵ وَيَاقَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ   و اي قوم من، عدالت را در پيمانه و ترازو به تمام و کمال رعايت کنيد و از [ارزش] کالاي مردم [که براي مبادله عرضه مي‌کنند] نکاهيد ۹۸ [=بر سر مال مردم نزنید] و در زمين به فساد [=بي‌عدالتي در مناسبات اقتصادي] مکوشيد. ۹۹  ۹۸- کم بهاء قائل شدن براي اشياء و کالاهاي مردم و کم قيمت نهادن بر آنچه با صرف هزينه و عمر تهيه کرده‌اند، در حقيقت کم بهاء دادن به شخص و شخصيت توليد کننده آن است و به همين دليل گفته شده «لاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُم» [نه: لاَ تَبْخَسُواْ أَشْيَاء النَّاسَ]. ۹۹- فساد مقابل عدالت و تعادل است و انواع آن، بر حسب مورد، در اقتصاد، فرهنگ، سياست، اخلاق و... جلوه مي‌کند. اگر در ميان قوم لوط فساد در مناسبات غريزه جنسي جلوه کرده بود، در ميان شعیب اين فساد در خريد و فروش و تبادل محصولات با کالا خود را نشان مي‌داد. منظور از «وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ»، نهي از تلاش‌هاي سوداگرانه به شيوه‌هاي ناعادلانه مثل: کم فروشي، کلاه گذاري، تقلب، احتکار، اجحاف و غيره است. اگر در هر يک از مناسبات ميان آحاد جامعه‌اي [در خدمات و سرويس‌هائي که به يکديگر مي‌دهند] اصل انصاف و عدالت رعايت گردد، اخلاق و روحيات آنها بر همين اساس شکل مي‌گيرد و به جنبه‌هاي ديگر سرايت مي‌کند، و گرنه کم فروشي و کلاه گذاري عادت شده و در همه زمينه‌ها ظهور و بروز پيدا مي‌کند. هود : ۸۶ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ  باقيمانده خدائي [=سود حاصل از معامله‌اي عادلانه] براي شما بهتر است، اگر [واقعاً] مؤمن باشيد و [اين را نيز بدانيد که] من پاسدار [=نگهبان؛ شما براي اجراي عدالت] نيستم. ۱۰۰  ۱۰۰- تأکيد ديگري است بر اصل «لا اکراه في الدين». وقتي پيامبر اسلام مأمور اجرا و پياده کردن اجباري دين نبوده و جز بشارت و انذار، نقش حفاظت و وکالتي بر ايمان آنان نداشته، چگونه کساني براي خود حق توليت در دين قائل مي‌شوند؟ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 83 سوره صفحه_47 💫 در پرتو و ، با خدا و مردم 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌ بقره "277/بقره" همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام داده‌اند و نماز برپا داشته و زكات پرداخته‌اند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين مى‌شوند. 👈اين آيه، برابر كه «كفّار اثيم» هستند، سيماى مؤمنان را ترسيم مى‌كند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مى‌دارند و زكات پرداخت مى‌كنند. تا اشاره به اين باشد كه‌ زمينه‌ى برچيده شدن ربا در جامعه، توجّه به و واحياى نماز وزكات است. ♦️اگر از خدا و مردم بريده‌اند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ايمان و عمل صالح بوده و از طريق نماز، با خداوند مرتبط مى‌باشند و با پرداخت زكات با مردم پيوند دارند. 1⃣ اسلام در كنار مسائل عبادى وفردى، به مسائل اقتصادى ومردمى نيز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ» 2⃣ ذكر نماز وزكات بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در ميان كارهاى شايسته حساب اين دو جداست. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ» 3⃣ پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح و نماز وزكاتند، نظر ويژه‌اى دارد. 4⃣ امنيّت وآرامش واقعى، در سايه‌ى ا و وپيوند با خدا ومردم‌ است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» 👈مردم چهار گروهند:🔻 1⃣. گروهى ايمان آورده و عمل صالح انجام مى‌دهند كه اينان «مؤمنانند». 2⃣. گروهى، نه ايمان آورده ونه كار شايسته انجام مى‌دهند كه اينان «كافرانند». 3⃣. گروهى ايمان دارند، ولى عمل صالح ندارند كه اينان «فاسقانند». 4⃣. گروهى ايمان ندارند، ولى اظهار ايمان مى‌كنند و در ظاهر كار نيك انجام مى‌دهند كه اينان «منافقانند». 📚تفسير نور ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰 دفاع از بالاتر از دفاع از خود است. ◻️کسانیکه نطق ظالمانه نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل را شنیدند یاد تمام جنایتکارترین موجودات بشری در تاریخ افتادند! او بر ادامه "غزه" و عدم امکان موجودیت تصریح کرد! و بر طبل جنگ نابودکننده با کوبید ! و ایران را تهدید به حمله و ادعای در دسترس بودنِ نقاط مختلف کشور نمود! او کشتنِ بیش چهل هزار مرد و زن و کودک را افتخار دانست و بر تمام آنان نام تروریست نهاد! 🔻 روشن است ؛ خدای متعال به مردان غیور غزه و حزب الله لبنان، اذن دفاع داده ؛ ♦️ « أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصۡرِهِمۡ لَقَدِيرٌ ».(حج/۳۹) ◻️امروز ؛ این ما هستیم که باید پشتیبان دفاع مردانه آنان از آب و خاک شان باشیم . حال که انسانیم و دارای فطرت انسانی هستیم حتما ندای فطرت که دعوت به حمایت از مظلوم از نهان ما در جوشش است را یافته ایم. 🔻شهیداستادمطهری میگوید؛ "اگر جان یا مال و یا سرزمین مردمی قرار گرفت، شرکت در از مظلوم ، نه تنها صحیح است بلکه بالاتر است از وقتی که از خودش دفاع میکند، چون اگر انسان از خودش دفاع کند از خودش دفاع کرده اما اگر از آزادی دیگری دفاع کند از آزادی دفاع کرده که خیلی مقدس تر است." 🔻در این عرصه ؛ گویندگان و نویسندگان و اصحاب رسانه باید به حمایت معقول و مقبول از مظلومان گسیل شوند. در فرهنگ قرآن ؛ غفلت و بی توجهی به این مهم ؛ نابود کننده تمام پایگاه های معنویت در جهان خواهد بود ؛ ♦️وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ(40حج) ◻️امروز به جهت پیچیدگی های پیش رو در جهان کنونی ، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالمِ خونخوار باید همراه با انتخاب بهترین تاکتیکِ سیاسی و نظامی باشد . این همان چیزی است که قرآن از آن به " " یاد کرده و ما را به انتخاب راهکارهای مقبول و معقول در اوج زیرکی فرا خوانده است ؛ ♦️ « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ» (نساء / ۷۱) آنچه در نطق زهرآگین نتانیاهو بود ؛ توسعه دامنه جنگ به ایران بود و باید بمقتضای آیه فوق او را ناکام گذاشت و کام درنده او را در جای دیگری که به فکرِ تاریکشان خطور نمیکند به تلخی دائمی رساند. 🔻اسلام ؛ منادیِ "الصلح خیر" (نساء /۱۲۸) است، و 👈👈نظام حقوقی دین بر " " است . این اصولِ دینی و انسانی ما در جایی تحقق پذیر است که در برابر درنده ای که هیچ یک از قوانین جنگی و بین المللی را پشیزی قبول ندارد و به ندای هیچ بنی بشری اعتناء نمیکند ، نباشیم. ✍️استاد هادی سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى لَاأَرْجُو إِلّا فَضْلَهُ، وَلَا أَخْشىٰ إِلّا عَدْلَهُ، وَلَا أَعْتَمِدُ إِلّا قَوْلَهُ، وَلَا أُمْسِكُ إِلّا بِحَبْلِهِ، 🌸🌹به نام خدا که رحتمش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، به نام خدایی که جز به فضل و بخشش او امید نبستم و جز از عدالت او نهراسم و جز به سخن او اعتماد نکنم و جز به ریسمانش چنگ نزنم 💫 فرازی از دعای روز یکشنبه 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 18 تا 27 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6035027408543815609.mp3
2.8M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️خطوط زندگی 💠مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً (۱۸/إسراء) 🌱‏هر كس پيوسته زندگی دنيای زودگذر را بخواهد، به مقداری كه بخواهيم و برای هركه اراده كنيم، در اين دنيا بشتاب فراهم می‌كنيم، سپس جهنّم را برايش قرار می‌دهيم كه با شرمندگی وطردشدگی، وارد آن خواهد شد. 🔹از آنجا که در آیات گذشته، سخن از مخالفت گردنکشان در برابر اوامر الهی و سپس هلاکت آنها بود در اینجا به علت واقعی این تمرّد و عصیان که همان حب دنیاست اشاره کرده، می‌گوید: «کسانی که تنها هدفشان همین زندگی زود گذر دنیای مادی باشد، ما آن مقدار را که بخواهیم به هر کس صلاح بدانیم در همین زندگی زود گذر می‌دهیم سپس جهنّم را برای او قرار خواهیم داد که در آتش سوزانش می‌سوزد در حالی که مورد سرزنش و دوری از رحمت خداست» (مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِیها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً). 🔹قابل توجه اینکه نمی‌گوید هر کس به دنبال دنیا برود، به هرچه بخواهد می‌رسد، بلکه دو قید برای آن قائل می‌شود، اول این که تنها بخشی از آنچه را می‌خواهد به آن می‌رسد، همان مقداری که ما بخواهیم «ما نَشاءُ». دیگر این که: همه افراد به همین مقدار نیز نمی‌رسند، بلکه تنها گروهی از آنها به بخشی از متاع دنیا خواهند رسید، آنها که ما بخواهیم «لِمَنْ نُرِیدُ». 👈و به این ترتیب نه همه دنیاپرستان به دنیا می‌رسند و نه آنها که می‌رسند به همه آنچه می‌خواهند می‌رسند، زندگی روزمره نیز این دو محدودیت را به وضوح به ما نشان می‌دهد، چه بسیارند کسانی که شب و روز می‌دوند و به جایی نمی‌رسند، و چه بسیار کسانی که آرزوهای دور و دراز در این دنیا دارند که تنها بخش کوچکی از آن را به دست می‌آورند. 🔹قابل توجه این که کیفر این گروه، ضمن این که آتش جهنم شمرده شده است، با دو تعبیر «مَذْمُوماً» و «مَدْحُوراً» تأکید گردیده، که اولی به معنی مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفتن و دومی به معنی دور ماندن از رحمت خداست. در حقیقت آتش دوزخ، کیفر جسمانی آنهاست، و مذموم و مدحور بودن کیفر روحانی آنها، چرا که معاد هم جسمانی است و هم روحانی و کیفر و پاداش آن نیز در هر دو جنبه است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️دعا به و ، فرمان خدا و نشانه‌ی شكرگزاری از آنان است 💠‏وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً (۲۴/إسراء) 🌱‏و از روی مهربانی و لطف، بالِ تواضع خويش را برای آنان فرودآور و بگو: پروردگارا! بر آن دو رحمت آور، همان گونه كه مرا در كودكی تربيت كردند. 🔹فرزند در هر موقعيّتی كه هست، بايد متواضع باشد و كمالات خود را به رُخ والدين نكشد. «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ» 🔹تواضع در برابر والدين، بايد از روی مهر و محبت باشد، نه ظاهری و ساختگی، يا برای گرفتن اموال آنان. وَ اخْفِضْ لَهُما ... مِنَ الرَّحْمَةِ 🔹فرزند بايد نسبت به پدر مادر، هم متواضع باشد، هم برايشان از خداوند رحمت بخواهد. وَ اخْفِضْ‌ ... وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما 🔹دعای فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمی‌داد. وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ... ‏🔹دعا به پدر و مادر، فرمان خدا و نشانه‌ی شكرگزاری از آنان است. قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ... 🔹در دعا از كلمه‌ «رَبِّ» غفلت نكنيم. «قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما» 🔹رحمت الهی، جبران زحمات تربيتی والدين است. «رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي» گويا خداوند به فرزند می‌گويد: تو رحمت خود را دريغ مدار، واز خدا نيز استمداد كن كه ادای حقّ آنان از عهده‌ی تو خارج است. 🔹گذشته‌ی خود، تلخی‌ها و مشكلات دوران كودكی وخردسالی را كه بر والدين تحميل شده است از ياد نبريد. «كَما رَبَّيانِي صَغِيراً» 🔹پدر و مادر بايد بر اساس محبّت فرزندان را تربيت كنند. «ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي» 🔹انسان بايد از مربّيان خود تشكّر وقدردانی كند. «ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۷-۸۴ سوره هود از تفسیر نور ۱- انبیا علیهم السلام،تنها مسائل اعتقادی و اخلاقی را مدّ نظر نداشتند،بلکه به امور اقتصادی و عوامل فساد آن نیز می پرداختند. «لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ» ۲- توجّه دادن به مبدأ و معاد،سرلوحه ی دعوت همه انبیا علیهم السلام بوده است. اُعْبُدُوا اللّهَ ... أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ ۳- ایمان به روز حساب،زمینه ی تقوی در همه ی امور زندگی است. «لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ، عَذابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ» ۴- از قهر خداوند نمی توان فرار کرد. «عَذابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ» ۵- برقراری عدالت و قسط در همه مسائل،از دستاورد حرکت انبیاست. أَوْفُوا ... بِالْقِسْطِ ۶- در صورتی که گناه در جامعه به حالت عادت در آید،باید با تکرار تذکّر و پیگیری مداوم،آن را بر طرف کرد.در این آیه،چند بار مسئله ی رعایت وزن و پیمانه تکرار گردیده است. أَوْفُوا ... لا تَبْخَسُوا ۷- باید بر داد وستدها وامور اقتصادی،نظارت وکنترل باشد. أَوْفُوا ... لا تَبْخَسُوا ۸- باید قسط و عدل را نسبت به همه ی مردم مراعات کرد،نه تنها در حقّ مؤمنین. «لا تَبْخَسُوا النّاسَ» ۹- کم گذاشتن حقّ مردم تنها در محدوده ی چیزهای وزنی و کشیدنی و یا پیمانه ای نیست،بلکه شامل همه ی چیزهایی که مردم داد و ستد می کنند و امانات نیز می شود. «أَشْیاءَهُمْ» ۱۰- ضایع کردن حقّ مردم در مسائل اقتصادی،یکی از بارزترین نمونه های فساد است.زیرا اقتصاد ناسالم،جامعه را به فساد می کشاند. «لا تَبْخَسُوا ، مُفْسِدِینَ» ۱۱- بالاتر و بدتر از عمل فساد،داشتن روحیّه و خصلت افراد مفسد است. «لا تَعْثَوْا،مُفْسِدِینَ» ۱۲- رزق اندک ولی حلال و پاک،بهتر از درآمدهای بسیار،امّا حرام است. «بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ» ۱۳- دنیا،فانی و آخرت باقی است،لذا آخرت گرایی بهتر از دنیاطلبی است. «بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ» ۱۴- اگر کم فروشی نکنیم،مشتریان بیشتر و در نتیجه سود ما در آینده،زیادتر و گواراتر خواهد گردید. «بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ» ۱۵- کسی که حرام را بهتر از حلال بداند،در ایمان خود شک کند. «إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» ۱۶- انسان ها در عقاید خود آزادند و حتّی انبیا هم بر آنان تحمیلی ندارند. «وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ» ۱۷- اگر به خاطر حرام خواری،دارایی و زندگیتان تباه شد،من ضامن نیستم. «وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ» ۱۸- همه ی انبیا علیهم السلام با مخالفانی روبرو بوده اند. قالُوا یا شُعَیْبُ ... ۱۹- نماز،در ادیان گذشته نیز بوده است. «أَ صَلاتُکَ» ۲۰- نماز واقعی،انسان را به ارشاد دیگران و امر به معروف و نهی از منکر آنها وامی دارد. «أَ صَلاتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ» ۲۱- تقلید از نیاکان،درمقابل دلیل ونصّ،سرچشمه ی بسیاری از انحرافات است. «یَعْبُدُ آباؤُنا» ۲۲- راه انبیا،مانع از آزادی بی قید و شرط است. «نَفْعَلَ فِی أَمْوالِنا ما نَشؤُا» ۲۳- مالکیّت بر چیزی،دلیل جواز بر هر نوع مصرف کردن آن نیست. نَتْرُکَ ... أَنْ نَفْعَلَ فِی أَمْوالِنا ما نَشؤُا (در قوانین شعیب،قانون کنترل مصرف بوده است) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 84 سوره صفحه_47 💢از و از همین امروز از باقی مانده پول صرف نظر کنید 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌ «278 بقره» 🔸اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! تقواى الهى پيشه كنيد و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها كنيد، اگر ايمان داريد. 👈در آيات قبل به مفاسد ربا اشاره شد كه ربا فرد وجامعه را از تعادل خارج و آشفته مى‌كند؛ «يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ» وروشن شد كه ربا در حقيقت كم شدن است، نه زياد شدن؛ «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» اكنون نهى از ربا را صريحاً بيان مى‌كند. «ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا» 👈در تفاسيرِ مجمع البيان، الميزان و مراغى نقل شده است كه وقتى آيه تحريم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن وليد، عباس وعثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبكارى خود، از پيامبر صلى الله عليه و آله كسب تكليف كردند و آيه فوق نازل شد. 🌹پيامبر صلى الله عليه و آله بعد از نزول اين آيه فرمود: عباس، عموى من نيز حقّ مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، بايد خويشان من دست از ربا بردارند. 1⃣- رباخوار، مالك بهره نمى‌شود واسلام سود رَبَوى را به رسميّت نمى‌شناسد.«ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا» 2⃣- لازمه‌ى ايمان وتقوا، صرف نظر كردن از مال حرام است. «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» 💢جالب این که: آیه فوق هم با ایمان به خدا شروع شده و هم با ایمان ختم شده است. و در واقع تأکیدى است بر این معنى که با روح ایمان سازگار نیست، بنابراین، هنگامى ایمان براى آنها حاصل مى شود که را پیشه کنند و باقى مانده ربا یعنى مطالباتى که در این زمینه دارند را رها سازند. 📚تفسیر نور و نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴 و ، ياد مرگ و توجه به روشي براي ترك دنياي مذموم 🖤🖤بخشهايي از سخنرانی شهيد ، در مراسم در شب دهم محرم امسال 🟠 برخی از مردم به جای اینکه باشند، هستند، بدان عشق می ورزند و تعلق خاطر زیادی به این دنیا دارند. 🔴 دنیا دو نوع زمان دارد: زمان عام یعنی خلقت آن و زمان خاص یعنی زندگی و عمر ما که این بخش دوم اهمیت دارد. 🟠 بردگی دنیا انواعی دارد که بندگی شهوات، قدرت، حاکمیت، ثروت از مصادیق آن هستند. 🔴 نحوه برخورد ما با دنیا مهم است که شکل مذموم داشته باشد یا پسندیده. 🟠 تجارت و مال جهت زراعت، صنعت، مساعدت دیگران جزء شئونات آخرت است نه دنیا. 🔴 دنیا، اولا مجموعه فرصت هایی برای آخرت و ثانیا ایجاد حیاتی پاک و طیب در همین عالم است. 🟠 هر آنچه در دنیا جزء عناوین واجب و مستحب باشد، جزء است نه . 🟠 طبق حدیث امام علی (ع): دنیا مصلای ملائکه و تجارت خانه اولیاء الله است. 🔴 پیامبر ضمن تأکید بر لزوم و تلاش برای دنیا فرمودند: از دنیا بر حذر باشید. 🟠 مالی که از ،، ، تزویر و امثالهم به دست آید، جزء دنیای مذموم است. 🔴 روی آوردن به دنیا همیشه باعث نمی شود به دنیا دست یابی و چه بسا از دنیا و حتی از آخرت محروم شوی. 🟠 چه انسان هایی که خود را ذلیل و خوار اغنیا یا قدرتمندان کردند چون ترس از جان خود داشتند. 🔴 راه ، توجه به مکاتب و اسلوب ، و . 🟠 یکی از مهم ترین مواردی که پیغمبر اسلام (ص) ما را برای علاج دنیای مذموم بدان رهنمون شده اند؛ است. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: از نابود کننده لذت ها زیاد یاد کنید. پرسیدند: ویران کننده لذات چیست؟ پاسخ فرمودند: مرگ. 🔴 یکی از فواید یاد مرگ این است که متوجه می شوید، دنیا بقا ندارد و فانی است. 🟠 یاد مرگ باعث می شود مرگ برای آدمی آسان شود و از آمدنش غافلگیر نشود. 🔴 قلب مرده، است و از دیدن درد و رنج مردم و جهان متأثر نمی شود. 🟠 مرگ قطعا آمدنی است پس باید بدان اندیشید. 🔴 از اوضاع و احوال گذشتگان یکی از موارد یاد مرگ است. 🟠 باید به احوال پادشاهان و سلاطین توجه کرد که الان کجا هستند؛ الان کجاست؟ ریگان و جورج بوش پدر رؤسای جمهور آمریکا کجایند؟ ♨️ نتانیاهو برای اینکه در قدرت بماند، هر کسی چه مسلمان، چه مسیحی را می کشد؛ این سلوک جزء است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹اگر شاکر باشید بر نعمتهایتان افزوده می شود وَإِذْ تَأَذَّنَ رَ‌بُّكُمْ   لَئِن شَكَرْ‌تُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَ لَئِن كَفَرْ‌تُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (ابراهیم /۷) و آن‌گاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعا سپاسگزارى كنيد، البته نعمت شما را افزون خواهم كرد، و اگر ناسپاسى كنيد عذاب من بسيار سخت است. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا