eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5821283177032849829.mp3
3.35M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠 قالَ رَبُّکِ هَوَ عَلَیَّ هَیِّن.... 🌱 پروردگارت گفت این کارها نزد من بسیار آسان است. مریم/21 👌سوره مریم را که باز می کنی،دنیایی سراسر شگفتی را می بینی... از دعای حضرت زکریا برای درخواست فرزند در نهایت پیری و نازایی،تا تولد بدون پدر حضرت عیسی و سخن گفتن در گهواره و ... 👈اما نکته ی جالب اینجاست... 🔹که خداوند می فرماید کارهایی که درنزد شما غیر ممکن است ومشکل بزرگ و لاینحل برایتان به حساب می آید ،این کارها نزد من بسیار آسان است. یعنی خداوند شگفت انگیزترین کارها برای ما را آسان ترین کارها برای خود می داند 🔹و جالب اینجاست این جمله را چندین بار تکرار می کند. تا همواره به من و تو اطمینان دهد که آن چه ما سخت و دشوار و محال می پنداریم نزد خداوند سختی و دشواری ندارد. 👈 پس به قدرتش اعتماد کن بر او توکل کن و قدم در مسیرش بگذار... 📚برگرفته از ڪانال نکات تفسیری ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ عنایت می‌کند؛ اما تو هم تکانی بخور! 💠وَ هُزِّی إِلَیْکِ بجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا(25/ مریم) 🌱تکانی به این تنه نخل بده تا برایت رطب تازه فرو ریزد. 🔷✨این سخن زمانی به مریم سلام الله علیها گفته می‌شود که او برای دنیا آوردن فرزندش از مسجد فاصله گرفته و پای تنه نخلی خشکیده نشسته است. وقتی فرزندش به دنیا می‌آید به او گفته می‌شود تو این نخل خشکیده را تکان بده به قدرت الهی این تنه، صاحب رطب تازه شده و بر تو فرو می‌ریزد. 🔷✨نکته قابل توجه در این داستان                          👈  برای خدایی که نخل خشکیده را پر ثمر کرده و آن را در یک چشم بر هم زدن، صاحب رطب تازه می‌کند؛ بی شک ریختن آن‌ها و در دسترس قراردادنشان نیز ممکن بود؛ اما این جریان به ما می‌آموزد که قرار نیست تمام امور بشر حتی برگزیدگان الهی از راه امدادهای غیبی اداره شود. کمک‌های ویژه و امدادهای غیبی الهی که از مسیر غیر عادی و ناشناخته نصیب برخی می‌شود حقیقتی است انکار ناپذیر؛ اما این بدان معنا نیست که چون خدا می‌تواند پس بشر بابد دست روی دست گذاشته و فقط منتظر غیب باشد. 🔷✨انسان باید بداند که این عنایت‌ها به مانند سایر اموری که از خداوند متعال صادر می‌شود تحت مدیریت حکمت الهی قرار دارند و هر کجا که حکمتش اقتضاء کند انسان را به امداد غیبی یاری می‌کند. 📚سایت قران پویان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱۶-۱۱۳ سوره هود از تفسیر نور ۱- هرگونه تمایل واعتماد به ستمگران داخلی وخارجی،ممنوع است. «لا تَرْکَنُوا» (ستمگران، لایق پیروی و رهبری نیستند) ۲- تکیه بر ستمگران،گناه کبیره است.(هر گناهی که قرآن درباره ی آن وعده ی آتش داده،گناه کبیره است) لا تَرْکَنُوا ... فَتَمَسَّکُمُ النّارُ ۳- به جای تمسّک به ظالم،به خدا توکّل کنیم. «وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ» ۴- رهبر باید الگوی مردم باشد. فَاسْتَقِمْ ... أَقِمِ ... ۵- نماز را باید با شرایط و آداب کامل بجای آورد.در کلمه ی«اقامه»،معنای کمال و تمام نهفته است. «أَقِمِ الصَّلاهَ» ۶- نماز،قوّت قلب مؤمنان است.چون در آیات گذشته،فرمان به استقامت و عدم اعتماد به ظالمان مطرح شد و این امور نیاز به روحیّه ی بالا دارد،لذا در این آیه،خداوند امر به تقویت روح با اهرم نماز می فرماید. فَاسْتَقِمْ ... وَ أَقِمِ الصَّلاهَ ۷- نمازها را باید در وقت مقرّر انجام داد. «طَرَفَیِ النَّهارِ» ۸- نماز،روشن ترین نمونه ی کار نیک است. أَقِمِ ... إِنَّ الْحَسَناتِ ... ۹- اعمال انسان در یکدیگر تأثیر دارند. «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» ۱۰- دستور به نماز،روشن ترین پند خداست. «ذلِکَ ذِکْری» (نماز،ذکر الهی است) ۱۱- همه ی افراد از تذکّرات الهی،بهره مند نمی شوند. «ذِکْری لِلذّاکِرِینَ» ۱۲- برپایی واقامه ی نماز،پشتکار وحوصله می خواهد «أَقِمِ الصَّلاهَ ،وَ اصْبِرْ» ۱۳- در همه ی زمان ها،افراد بی تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعی،محکوم و مورد انتقادند. فَلَوْ لا کانَ مِنَ الْقُرُونِ ... ۱۴- بیشترین مسئولیّت در نهی از منکر،بر عهده ی صاحبان علم و قدرت است. «أُولُوا بَقِیَّهٍ» ۱۵- در هر جامعه ای،افراد مصلح و دلسوز در اقلیّت هستند. «إِلاّ قَلِیلاً» ۱۶- رمز سقوط امّت های پیشین،بی تفاوتی و ترک نهی از منکر بوده است. «إِلاّ قَلِیلاً مِمَّنْ أَنْجَیْنا» ۱۷- نتیجه ی دلسوزی مصلحین و اصلاح جامعه،نجات از قهر الهی است. «أَنْجَیْنا» ۱۸- ظلم،عیّاشی و جرم،اضلاع مثلث شوم سقوط و هَلاکت اند. «ظَلَمُوا، أُتْرِفُوا ، مُجْرِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 105 سوره صفحه_51 ⭕️ ، هم ردیف ♦️إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (ال عمران:21) بي‌گمان كساني كه به آيات خدا كفر مي‌ورزند و پيامبران را بي هيچ حقّي مي‌كُشند و [نيز] كساني از مردم را كه نداي قسط [=عدالت اجتماعي و رهايي از ظلم ] سر مي‌دهند مي‌كُشند، آنها را به عذابي دردناك بشارت ده! _ -🍂👈 در 6 مورد به از سوي ستمگراني از اشاره كرده است، هرچند نامي از آن پيامبران را به ميان نياورده، ولي و در تواريخ ذكر شده است. مضارع آمدن افعال «يَكْفُرُونَ» و «يَقْتُلُونَ» دلالت بر و ادامة آن مي‌كند. كفر دائمي به آيات، همان انكار ارزش‌هاي اخلاقي و حقوق مردم است كه به تدريج نفوس طغيانگر را به تجاوز و تعدّي به ديگران مي‌كشاند. چنين سركشاني اگر به قدرت برسند، اولين اقدامشان كشتن پيام‌آوران الهي است كه دعوتشان به پيروي از كتاب خدا را در تضاد با منافع و سياست‌هاي سلطه‌گرانة خود مي‌بينند. نكره آمدن «بِغَيْرِ حَقٍّ» به جاي بغيرالحق، آن را با هر توجيه مردم فريبي مي‌رساند. 🌱🍃- امرین به قسط ، يا از پيروان همان پيامبران هستند كه پيام عدالت‌طلبانة آنان را در عصرها و نسل‌هاي بعد به مردم منتقل مي‌كنند، و يا از هر گروه و آئيني كه نداي عدالت ‌خواهي و مبارزه با مفاسد اجتماعي و اختلاف طبقاتي سر مي‌دهند . آنچنان كه در جنبش‌هاي آزاديخواهانه و عدالت طلب كشورهاي مختلف جهان شاهد هستيم. 👈در آیه و دعوت کنندگان به معروف و حق در ردیف شمرده شده اند، ⭕️و کفر به خداوند، کشتن پیامبران و کشتن این گونه افراد در یک سطح قرار گرفته است و این نهایت اهتمام اسلام را به مسأله بسط ، روشن مى سازد. ♨️از آیه بعد شدت مجازات کسانى که اقدام به قتل چنین مردم صالحى بکنند به خوبى روشن مى شود; زیرا سابقاً گفته ایم حَبْط درباره همه گناهان نیست بلکه در مورد گناهان شدیدى است که اعمال نیک را نیز از میان مى برد و از همه گذشته، نفى شفاعت از این اشخاص، نشانه دیگرى بر شدت گناه آنها است. 📚💫تفسیر نمونه و بازرگان قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، ممدوح يا مذموم؟ 🛑قسمت چهاردهم : ⭕️نمونه اي از : 🔻﴿قَدْ نَري‌ تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلِّيَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُون﴾ 💫آیه صد و چهل و چهارم سوره بقره 🔻بعد از اینکه پیامبر اسلام (ص) به رسالت مبعوث شد، در مقابل دو تعصّب جاهلانه قرار گرفت: تعصّب اول از ناحیه بود، می‌گفتند چرا ما بیت المقدس باشد؟ بیت المقدس قبله یهود و نصاری است؛ این تعصّب جاهلی در میان مسلمانان تحقق پیدا کرده بود که از نظر منطقی و شرعی درست نبود، با این حال تا سیزده سال قبله مسلمانان بیت المقدس بود. دوم مربوط به و بود که می‌گفتند قبله باید بیت المقدس باشد و شما مسلمانان نیز باید پیرو ما باشید. خداوند متعال هم تعصّب مسلمانان را به هم زد، لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله) سیزده سال به سمت بیت المقدس نماز می‌خواند و بدینوسیله با تعصّب مسلمانان مقابله کرد. بعد از سیزده سال با تعصّب یهود و نصاری مقابله کرد و کعبه را قبله مسلمانان قرار داد و بدین صورت به یهود و نصاری فهماند که فکر نکنید همه باید پیرو شما باشند؛ هرچه خداوند دستور دهد، باید عمل کنید نه آنچه که خواسته و میل شماست. 💫پیامبر (ص) در کشاکش خواسته‌های دو طرف بود؛ یهودی‌ها می‌خواستند، قبله بیت المقدس باشد و مسلمانان می‌خواستند کعبه قبله باشد، پیامبر (ص) هم اطلاع داشت که باید تغییری انجام شود، به آسمان نگاه می‌کرد و منتظر دستور خداوند بود که جبرئیل نازل شود و دستور خدا را بیان کند. 💫خداوند متعال خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید: به تحقیق ما می‌بینیم که تو مدام به آسمان نگاه می‌کنی. ﴿فَلَنُوَلِّيَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها﴾ جبرئیل نازل شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به طرف کعبه برگرداند. 🔻کنار گذاشتن : 👈👈ما باید از تجربیات خوب دیگران استفاده کنیم و نباید تعصب جاهلی داشته باشیم، تعصبات باطل را باید کنار گذاشت. گاهی مسلمانان تعصبات باطلی داشتند ولی خداوند به واسطه پیامبر(ص) با این تعصبات خشک بی منطق مبارزه می‌کند. 🎙ايت الله فقيهي تفسير سوره بقره ♦♦گاه تعصب ها و هوای نفس جلوی چشم و عقل انسان را می گیرد به طوری که انسان تصور می کند مؤمن است ولی در واقع مشرک می باشد، تصور می کند هدایت یافته است در حالی که گمراه است و یا تصور می کند از مقربان درگاه خداست در حالی که از مطرودین می باشد. معرفت و شناخت حجاب هایی دارد و از آن حجاب ها، کورکورانه و هوای نفس است. این دو امر موجب می شود که واقع کاملا وارونه به انسان نشان داده شود. گاه این تعصب به انسان می گوید که در زنان و کودکان بی گناه را بکشد و خودش را نیز به کشتن بدهد و وقتی می میرد در آغوش پیامبر می باشد. 👈👈 این تعصب به او اجازه نمی دهد که واقعیت را درک کند و بداند انسان های بیگناه هرگز در اسلام مأمور به نبوده است. تعصب نیز از شاخه های حب ذات است فرد که به خودش و به پدران و آئین و قومش علاقه دارد تعصبانه به این امر می نگرد و از واقعیت دور می ماند. درس خارج فقه ایت اله مکارم شیرازی پایان قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا