eitaa logo
قران پویان
475 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ . 💠وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَنْفَعُهُمْ وَ لا يَضُرُّهُمْ وَ كانَ الْكافِرُ عَلى‌ رَبِّهِ ظَهِيراً «55 فرقان» و آنان غير از خداوند چيزهايى را مى‌پرستند كه نه سودشان مى‌دهد و نه زيانشان مى‌رساند؛ و كافر همواره در برابر پروردگارش پشتيبان (گمراهان و خطوط انحرافى) است. 🔻 به همین دلیل در این آیه دو دستور مهم را که دو برنامه اساسی پیامبران را تشکیل می‌دهد بیان می‌کند، ↩️ نخست روی سخن را به پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله کرده، می‌فرماید: «بنا بر این از کافران اطاعت مکن» (فَلا تُطِعِ الْکافِرِینَ). 🔻در هیچ قدم راه سازش با آنها را پیش مگیر که سازشکاری با منحرفان، آفت دعوت به سوی خداست. ↩️و اما دستور دوم این که: «به وسیله قرآن با آنها کن» (وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبِیراً). جهادی بزرگ به عظمت رسالتت، و به عظمت جهاد تمام پیامبران پیشین، جهادی که تمام ابعاد روح و فکر مردم را در برگیرد و جنبه‌های مادی و معنوی را شامل شود. 👈این تعبیر را نیز باز گو می‌کند، چرا که سلاحی است برنده، که قدرت بیان و استدلال و تأثیر عمیق و جاذبیتش ما فوق تصور و قدرت انسانهاست. ✒️📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره دخان از عبدالعلی بازرگان دخان : ۱۶ يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرَى إِنَّا مُنتَقِمُونَ  [غافلانه چنين کنيد، اما] روزي که [ستمگران را] به بزرگترين گرفتن‌ها بگيريم،8 [در آن روز] ما بي‌گمان طرد و دفع كننده [ستمگران] هستيم!9  __ ۸- «بطش»، گرفتن با شدت است. همچون دستگيري جاني فراري با شدت عمل و سخت‌گيري پليس. آدميان در دنيا به دليل اختيار به حال خود رها شده‌اند، ولي روز جزا هر کسي در گرو دستاورد خويش و کيفر طبيعي اعمالش است. سکته قلبي يا مغزي، نمونه و مثال دنيايي قابل فهمي از «بطش» شديد، يعني گرفتار شدن شخص به نتايج سوء تغذيه و زياده‌روي و عوارض جسمي و روحي است. ۹- مشتقات کلمه انتقام ۱۷ بار در قرآن تکرار شده که در ۱۳ مورد، صفت «مُنتَقِم» يا «ذوانتقام» به خدا نسبت داده شده است. منتقم از نام‌هاي نيکوي الهي است، در حالي که انتقام گرفتن در اخلاق ديني مذمت شده است. علاوه بر آن، خداوندي که منزه از تأثيرپذيري از مخلوقات است، چگونه ممکن است دچار خشم و غضب يا انتقام، که تماماً احساساتي انساني‌اند، شود؟ اما کلمه انتقام از ريشة «نَقَمَ» به معني نفي و انکار شئ مي‌باشد، خواه با زبان، خواه با عقوبت. بدن ما در تزريق خون يا پيوند اعضاء، تا هماهنگي لازم حاصل نشود، عضو جديد را پس مي‌زند، نظامات جهان و آخرت نيز به گونه‌اي است که انسان‌هاي نا‌هماهنگ با نظامات هستي را دفع و طرد مي‌کند. دستگاه گوارش ما نيز غذاي مسموم را به شيوه‌هاي مختلف دفع [Reject] مي‌کند. چنين است مكانيسم انتقام الهي. https://zaya.io/m42dk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 159 سوره صفحه_64 🟧 خود را فقط به ها بگوييد ⭕️يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ ال عمران:118 اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، جز از خودتان دوستِ همرازي نگيريد [ آنها] از هيچ كوششي در آشفته ساختن [امور] شما كوتاهي نمي‌كنند. دوست دارند كه شما را گرفتار مشكلات سازند. خشم و كينة آنها از دهانشان [=سخنانشان] آشكار است و آنچه در سينه‌هاشان پنهان مي‌دارند بزرگتر است. __ 🔸 «بِطَانَه» به مي‌گويند كه از بطن و بود و نبود شخص آگاه باشد. به آستر لباس كه همچون زيرپيراهني به تن مي‌چسبد نيز مي‌گويند كه مفهوم دارد. مخاطب اين آيه جمع مسلمانانند. ⭕️منظور# روابط_سياسي_اقتصادي با است كه همواره با از بايد همراه باشد. اگر جوامع اسلامي در روزگار ما به چنين و پراكندگي گرفتار شده‌اند، يكي از عواملش همين راه دادن بيگانگان به اندرون خانه و سپردن كليد آن به مستشاران قدرتهاي جهاني است كه به دنبال منافع ملي و سياست‌هاي و استثماري خودشان هستند.. 💫تفسير بازرگان 👈هر هم كه مصداق‌ «دُونِكُمْ» باشد، نبايد قرار گيرد، زيرا در ميان مسلمانان نيز افراد و ، كم نيستند. «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ ...» 📚تفسير نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و اشنايي به ، دو ويژگي ديني از منظر ع 🔸 زمان امام باقر (ع) زمان سرآغاز تفکر و تعلم و علم است. اگر می بینیم شیعه و بلکه اسلام به علم شناخته می شود، این مرهون حضرت است. در مورد استفاضه و بهرمندی شیعه از علوم امام باقر (ع) تردیدی نیست، آیت الله بروجردی بر این نظر بوده؛ شیعیان تا قبل از امام به فقه عامه و اهل سنت عمل می کردند. ❇ است اولین نگاهی که امام باقر به انسان منتقل می کند این است که نگاه شما به دانش و علم باید فراتر از مادیات باشد. منصور صیقل می گوید از امام باقر (ع) شنیدم که گفتگوی علمی را درس معرفی نمود و درس را به عنوان یک نماز یادآور شد. / تَذَاکُرُ اَلْعِلْمِ دِرَاسَهٌ وَ اَلدِّرَاسَهُ صَلاَهٌ حَسَنَهٌ . (کافی / ۲۷) نکته ابنجاست که هر علمی دارای قداست است، اما وقتی موضوع آن علم دارای مفاهیم متعالی و مقدسی باشد به تعبیر استاد مطهری؛ تقدس در تقدس است. 🔸سخن عالمان جامعه باید منطبق بر باشد امام باقر (ع) فرمود: هر نسبت و پیوند و خویشاوندی و پشت و پناه و بدعت و شبهه‌ای منقطع و نابود است؛.. جز آنچه قرآن آن را ثابت نموده باشد. لَا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللهِ وَلِیجَهً فَلَا تَکُونُوا مُؤْمِنِینَ فَإِنَّ کُلَّ سَبَبٍ وَ نَسَبٍ وَ قَرَابَهًٍْ وَ وَلِیجَهًٍْ وَ بِدْعَهًٍْ وَ شُبْهَهًٍْ مُنْقَطِعٌ إِلَّا مَا أَثْبَتَهُ الْقُرْآنُ. (الکافی، ج۱، ص۵۹) 🔸 در بیان دیگری امام باقر (ع) می فرماید: هر وقت من حدیثی به شما بگویم از من بپرسید تا از قرآن شاهدی برای آن نقل کنم. یعنی آنچه می گویم مستند به قرآن است. در همین جا بود که شخصی از امام باقر سوال نمود اینکه پیامبر از سه چیز نهی فرموده؛ قیل و قال و حرف بیهوده، تضییع و اسراف و افساد مال و نیز از زیادی سوال، این سه چیز در کجای قرآن است؟ امام باقر (ع) برای هر یک آیه از قرآن را تلاوت نمود؛ در مورد حرفهای بیهوده آیه؛ «لاخیر فی کثیر» است و در مورد اسراف و افساد اموال آیه؛ «لا توتوا السفهاء» است، و در مورد سوال و پرسش های متعدد آیه؛ «لاتسئلوا عن اشیاء» دلالت دارد. / اذا حدثتکم بشئ فاسالونی من کتاب الله ثم قال فی بعض حدیثه ان رسول الله ص نهی ان القیل و القال و فساد المال و کثره السوال. فقیل له یابن رسول الله این هذا من کتاب الله .. (کافی/۳۹) 🔸 و ضرورت شناخت زمان مشکل امروز جهان اسلام و عالمان دینی است که بسیاری از آنان نمی دانند و یا نمی توانند با زبانِ زمانِ خود سخن بگویند! 🌹در کلام ع توجه و شناخت زمان و زمانه و اقتضائات زمان جایگاه درخور توجهی دارد . در کلام زیبایی فرمود : ” ما هرکسی را نمیشماریم مگر آنکه در جامعه را شناخته باشد و این بنا برگفته خدای عزّوجل است که فرمود : لَتَعرفنّهم فی لَحنِ القول [سوره محمد/۳۰]. آنان را در روش و مقاصد گفتار خواهی شناخت… / إنّا لا نَعُدُّ الرجل فقیهاً عالماً حتی یعرِفَ لحنَ القول و هو قولُ اللّه عزّوجلّ: «وَ لَتعرفَنَّهم فی لحنِ القول… 📚( الحیات، ج ۲، ص. ۴۶۲) 🎙استاد هادي سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
🌙 ولادت باسعادت حضرت امام محمد باقر (عليه السلام ) و حلول ماه رجب  بر تمامی شیعیان جهان مبارک باد‏. @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
"یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ" ‌ای که برای هر خیری به او امید دارم بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 56 تا 67 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan