eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
اللّٰهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ خدایا مرا به راه ره‌یافتگان بدار  🤲 دعای امام صادق (ع) در ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 61 تا 83 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6048672755866409351.mp3
2.21M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در عين است‌ 💠وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ 🌱و قطعاً این پروردگار توست که شکست‌ناپذیر و بسیار مهربان است. شعراء - ۶۸ 🔷‏اين نكته نيز قابل دقت است آخرين آيه مورد بحث كه يك نوع نتيجه‌گيری از مجموع كار موسی و فرعون و پيروزی لشكر حق و نابودی لشكر باطل است خداوند را به" عزت" و" رحمت" توصيف می‌كند، اولی اشاره به شكست‌ناپذيری قدرت او است و دومی وسعت رحمتش را نسبت به همه بندگان می‌رساند، و مخصوصا" عزيز" را بر" رحيم" مقدم داشته، تا اين توهم پيش نيايد كه رحمتش از موضع ضعف است، بلكه در عين قدرت رحيم است. 🔷‏البته بعضی از مفسران معتقدند كه توصيف به عزت اشاره به شكست دشمنان و توصيف به رحمت اشاره به پيروزی دوستان او است، ولی هيچ مانعی ندارد كه هر دو صفت شامل هر دو گروه گردد، چرا كه همه از رحمتش استفاده می‌كنند حتی گناهكاران و همه از سطوتش بيمناكند حتی نيكوكاران! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اگر ديد و بينش و صحيح بود، رفتار و و هم صحيح می‌شود. 💠‏رَبِّ هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ (۸۳/شعراء) 🌱‏(ابراهيم در ادامه‌ی سخن خود گفت:) پروردگارا! به من حكمت و دانش مرحمت فرما و مرا به صالحان ملحق كن! ‏🔹انسان برای رسيدن به كمالات بايد از خداوند استمداد كند. رَبِّ هَبْ لِي‌ ... 🔹استمداد از نام «ربّ»، در استجابت‌دعا مؤثّر است. «رَبِّ» ‏🔹حكمت و بينش همراه با عمل، هديه‌ی الهی است. «هَبْ لِي حُكْماً» ‏🔹قبل از درخواست جديد از خداوند، از نعمت‌های قبلی نامی ببريد و از او تشكّر كنيد. خَلَقَنِي‌- يَهْدِينِ‌- يَشْفِينِ‌- يَسْقِينِ‌- وَ ... رَبِّ هَبْ لِي‌ ‏🔹اگر حكمت باشد، ولی دوستان انسان نااهل باشند، حكمت كارايی ندارد. ‏«هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي» ‏🔹اگر ديد و بينش و تفكّر صحيح بود، رفتار و گفتار و نيّت هم صحيح می‌شود. ‏(حكمت به معنای ديد و فهم و نظر صحيح است). «حُكْماً» ‏🔹حكمت نظری، به تنهايی مفيد و نجات‌بخش نيست. حكمت بايد با عمل همراه باشد. «هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏🔹برخورداری از حكمت و معرفت در درون و زندگی در جامعه‌ی صالحان و صالح بودن، بالاترين درجه‌ی سعادت است. «حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏🔹حكمت وشناخت وبينش، بر عمل مقدّم است. «هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي» ‏🔹بهترين دعا را از بهترين افراد بياموزيم. (بهترين افراد، انبيا هستند و يكی از بزرگ‌ترين انبيا حضرت ابراهيم عليه السلام است كه در دعا از خداوند مغفرت، حكمت، نام نيك و حسن عاقبت می‌خواهد و در آيات ديگر از خداوند، فرزندان خوب و پيروان مسلمان درخواست می‌كند). ‏🔹حكومت‌خواهی برای انجام احكام الهی، مطلوب است. «هَبْ لِي حُكْماً»۲ ‏🔹هم انزوا ممنوع است و هم جذب نااهلان شدن. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏🔹پيش كسوتان صالح را ارج نهيم. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» (نفرمود: از صالحين باشم، بلكه فرمود: به آنان ملحق شوم. زيرا مقام سابقين برتر است). ‏🔹جامعه‌ای ارزش دارد كه افرادش صالح باشند. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏🔹انسان به رفيق خوب محتاج است. «وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹خلاصه تفسیر سوره دخان از تفسیر تسنیم آیت اله جوادی آملی بخش سوم اينکه نزول دفعي شد يعني چه؟ يعني کلّ اين قرآن دفعتاً نازل شد؟ اگر دفعتاً نازل شد، آن‌جا که سؤال و جواب هست، حضرت منتظر چيست؟ گاهي دو روز يا سه روز کمتر يا بيشتر منتظر است! ﴿وَ اللَّهُ يَسْمَعُ تَحاوُرَكُما﴾،[ زن و شوهر درباره مسايل خانوادگي خودشان محاوره‌ و مجادله‌اي داشتند، آمدند خدمت پيغمبر(ص) و سؤالاتي کردند، بعد حضرت منتظر جواب بود که جوابی آمده است، يا آن‌که همسر حضرت گفت که ﴿مَنْ أَنْبَأَكَ هذَا قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ﴾. اين قصه‌هاي تدريجي نشان مي‌دهد که حادثه‌اي اتفاق مي‌افتد، وجود مبارک حضرت منتظر دستور الهي است، بعد حکم الهي نازل مي‌شود و حکم مشخص مي‌شود. پس اين کتاب نمي‌تواند يک کتاب دفعي باشد! اگر نزول آن دفعي بود و دفعتاً کلّ مجموعه اين کتاب نازل شد، حضرت منتظر چه بود؟ قهراً بين آن نزول دفعي و اين نزول تدريجي بايد فرق گذاشته شود، بيان نوراني امام سجاد(سَلامُ اللهِ عَلَيهِ) در اين دعای پايانی قرآن کريم را ملاحظه بفرماييد؛ در دعاي 42 صحيفهٴ سجاديه اين جمله‌هاي نوراني آمده: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَهُ عَلَی نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُجْمَلًا وَ أَلْهَمْتَهُ عِلْمَ عَجَائِبِهِ مُكَمَّلًا وَ وَرَّثْتَنَا عِلْمَهُ مُفَسَّراً وَ فَضَّلْتَنَا عَلَی مَنْ جَهِلَ عِلْمَهُ وَ قَوَّيْتَنَا عَلَيْهِ لِتَرْفَعَنَا فَوْقَ مَنْ لَمْ يُطِقْ حَمْلَهُ»، اين بيان نوراني نشان مي‌دهد که قرآن به طور اجمال يک بار بر حضرت نازل شد و علم عجايب آن را ذات اقدس الهي الهام کرد، بعد مرحله تکميل و تفصيل ارائه شد مطلب ادامه دارد..... https://zaya.io/m42dk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛