eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔷🔶 براي همه قرآن را بايد به قصد آموختن مطالعه كرد نه صرفا به قصد كسب ثواب 🔺قرآن در نظر شهيد مطهري: "مسئله ی دیگر مسئله ی آشنایی با زبان قرآن و تلاوت آن است. گروهی می پندارند منظور از تلاوت قرآن، تنها خواندن قرآن به قصد ثواب بردن است بدون آنكه چیزی از معانی آن درك گردد. 😔 اینها دائماً قرآن را دوره می كنند اما اگر یك بار از ایشان سؤال شود كه آیا معنی آنچه را می خوانید می دانید، از پاسخگویی عاجز می مانند. 👌خواندن قرآن از این جهت كه مقدمه ای است برای درك معانی قرآن، لازم و خوب است و نه صرفاً به قصد كسب ثواب. ⬅️در مورد قرآن بدون شك باید آن را به قصد و تعلیم یافتن مورد مطالعه قرار داد. قرآن خود در این زمینه تصریح می كند: كِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَیْكَ مُبارَكٌ لِیَدَّبَّروا ایاتِهِ وَ لِیَتَذَكَّرَ اُولُوا الْاَلْبابِ . https://t.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره قسم های ذکر شده در آیات 19-15 بلحاظ مفهومی با قسم های آیات 37-32 سوره مشابه است كَلَّا وَالْقَمَرِ {32}نه چنين است [که قران سحر و سخن بشر است] سوگند به ماه {32} وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ {33}و سوگند به شامگاه چون پشت كند {33} وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ {34}و سوگند به بامداد چون آشكار شود {34} إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ {35}كه آيات [قرآن] از پديدههاى بزرگ است {35} نَذِيرًا لِّلْبَشَرِ {36}بیم دهنده بشر است {36} لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ {37}هر كه از شما را كه بخواهد پيشى جويد يا بازايستد {37} در آنجا هم پس از اتهام سحر بودن قرآن،خداوند با چنین قسم هایی که بر رفتن شب و ظهور صبح دلالت داشت، بر نشانه الهی بودن قرآن تاکید کرد. در سوره هم پس از این قسم ها، رفع اتهام از قول شیطان بودن قرآن یا مجنون بودن پیامبر کرده و قرآن را قول جبرییل از جانب خداوند معرفی میکند. در سوره هم قول کفار مبنی بر اساطیر بودن قرآن بیان شده بود. آقای سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8703 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🌺🌺بمناسبت نیمه شعبان میلاد باسعات امام زمان عج و همزمان با نهمین سالگرد تاسیس تالارگفتگوهای قران پویان 👈👈👈❌❌امکان کلیه فایلهای داخل تالارگفتگوهای قران پویان برای کاربران نیز بمدت سه روز فراهم میباشد. کلیه علاقه مندان میتوانند بدون ورود به سایت (login)فایلهای مورد علاقه خود را دانلود نمایند. http://quranpuyan.com/yaf_topics58_frwsh-w-rDh-mHSwlt-w-hdyy-rygn-qrn-pwyn.aspx
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته پانزدهم ◀️ خداوند متعال می فرمایند : 🔶إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ 🔶 در حقيقت، کسانى که کتاب خدا را مى‌خوانند و نماز برپا مى‌دارند و از آنچه بديشان روزى داده‌ايم، نهان و آشکارا مى‌کنند، اميد به تجارتى بسته‌اند که هرگز زوال نمى‌پذيرد. 🍃🌼🍃 تهیه شده در گروه در پیام رسان ایتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌺🌺مژده به کاربران #تنزیل،همزمان با ایام عید سعید نیمه شعبان و سالگرد تاسیس قرآن پویان ،امکان 👈👈"مطالعه ترجمه آیات هر فراز" - بطور جداگانه و پشت سرهم- به تنزیل اضافه شد. دوستانی که قبلا تنزیل را نصب کرده اند، رایگان،بروزرسانی نمایند. کاربران جدید نیز از کافه #بازار موبایل دانلود و نصب نمایند. https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
فرد از احکام اقتصادی قران: ؟ و در قران كريم-رابطه ربا با چيست؟ ادامه آیات ربا در قران 4- «الذین یاکلون الربا لایقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربا و احل الله البیع و حرم الربا فمن جآئه موعظة من ربه فانتهی فله ما سلف و امره الی الله و من عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون» (29) «کسانی که می خورند به پا نمی خیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان دیوانه و آشفته حال شده است. به دلیل آن است که گفتند: بیع همانند رباست (تفاوتی میان آن دو نمی بینند) در حالی که خداوند را حلال و را حرام کرده است. کسی که اندرز الهی به او رسید، دست از رباخواری کشید؛ سودهایی که در گذشته به دست آورده مال اوست. خداوند او را می بخشد، اماکسی که مجددا به برگردد، در آتش دوزخ جاودان گرفتار می ماند.» 5- «یمحق الله الربا و یربی الصدقات و لله لایحب کل کفار اثیم» (30) 🔶«خداوند را نابود می کند و صدقات را افزایش می دهد و انسان ناسپاس و گنهکار را دوست ندارد.» 6- «یآ ایها الذین امنوا اتقوا الله و ذروا ما بقی من الربآ ان کنتم مؤمنین» (31) «ای ایمان آورندگان، از خدا بترسید، اگر ایمان به پروردگار دارید، آنچه از باقی مانده رها کنید.» 7- «فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله و ان تبتم فلکم رؤس اموالکم لاتظلمون و لاتظلمون» 279 بقره(32) «اگر دست از نکشید، بدانید که با خدا و رسول او به جنگ برخاسته اید و اگر توبه کنید، اصل سرمایه از آن شماست. در این صورت نه ستم کرده اید و نه ستم شده اید.» ♦️ _خواري = اعلان جنگ با خدا و رسولش 8- «و ان کان ذو عسرة فنظرة الی میسرة و ان تصدقوا خیر لکم ان کنتم تعلمون» (33) «اگر بدهکار قدرت پرداخت بدهی خود را ندارد به او تا زمان توانایی بازپرداخت، مهلت دهید ولی اگر ببخشید کار بهتر است.» جهت مشاهده متن كامل مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qp958 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر 💫پروردگارا در هر کار به تو توکل می‌کنیم و از تو استعانت می‌جوییم که بازگشت همه ما به سوی توست. @quranpuyan
📖 ؟ "و تَراهُم یَنظُرُون اِلَیک و هُم لا یُبصِرُونَ"( می بینی که آنها به تو می نگرند در حالیکه نمی بینند!) تو هر چیز را آنطور می بینی، که فکر می کنی. و این یعنی؛ در واقع تو فکر خود را نگاه می کنی، نه آن چیز یا واقعه را. برای اینکه خوب ببینی نباید هنگام دیدن فکر کنی. فکر، دیدن را مخدوش و مه آلود می کند. هنگامی که یک سالک می بیند، درونش خالی از هر دانستگی است. و خود این "دیدن" است که برایش هم آگاهی است و هم عمل. فرق دیدن سالکانه با دیدن عادی همین است. دیگران فکر می کنند که می بینند، حال آنکه نمی بینند. سالک فکر نمی کند و می بیند، پس هر لحظه تمامیت را می بیند. برای اینکه مستقیماً حقیقت را ببینی، باید فکر و پندار و پیش ذهنی هایت را به دور بریزی و نگاهت را پاک و بی انگیزه کنی. جز این باشد همواره توهّمات و تصورات خودت را خواهی دید، نه حقیقت را. برگرفته از سایت مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ "ما تلاوت برجسته‌ی قرآن را در این کشور دنبال میکنیم، برای این‌که و تلاوت قرآن در بین مردم پیدا کند. ❇️عزیزان من! باید با قرآن اُنس پیدا کنید. درست است كه زبان ما، زبان قرآن نیست؛ ولي میتوانیم به ترجمه‌ی قرآن مراجعه کنیم؛ ☑️ اما مضامین قرآنی فقط با مراجعه‌ی به ترجمه نمیشود 🔰🔰 با به دست می‌آید؛ با به دست می‌آید." آيت الله خامنه ای 🌹🌹 https://eitaa.com/quranpuyan https://t.me/quranpuyan
بخشي از نظرات #قرآن‌آموزان دوره #دوم مجازي روش فهم بهتر قرآن جهت #ثبت_نام دوره جدید به لینک زیر مراجعه نمایید https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر و فهم سوره تكوير : حوادث قبل و مقارن قيامت در سوره ،چرا از شتر ده ماهه صحبت شده است؟  ترجمه تفسیریِ آزاد بسم الله الرحمن الرحیم روزی که چنان اوضاع دنیا دچار اختلال گردد که به نظر رسد خورشيد در هم پيچيده و بي نور (1) و وقتي که ستارگان کدر شوند (2) و وقتی که کوهها خُرد و جابجا شوند (3) و وقتي که شتران حامله که جنين ده ماهه دارند، با آنهمه اهمیتی که دارند، بدون اینکه دیگر به آنها اهمیتی داده شود به حال خود رها شوند (4) و هنگامي که حيوانات وحشي (هم از انسانها و هم از موجودات دیگر) فرار نکنند (5) و هنگامي که درياها برافروخته شوند (6) و هنگامي که همه موجودات جاندار گرد آیند، آن روز روز قیامتی است که همه پیامبران هشدار وقوعش را داده اند (7)  و در آن روز در باره دختران زنده به گور و همه استعدادهایی که به ظلم از بالندگیی که حقشان بوده ممنوع شده اند سئوال شود (8) که به چه گناهي چنین رفتاری در باره آن‌ها شده (9) و وقتيکه کارنامه اعمال هرکس صادر شود (10) و وقتيکه آسمان برکنده شود (11) و وقتيکه جهنم شعله ور گردد (12) و وقتيکه بهشت نزديک گردد (13)  هر کس ميداند اعم از اعمال نیک و بد چه با خویش آورده است(14) قسم به آن پنهان شونده هایی(15) كه مانند شب و روز و ستاره ها و سیترات و فکرانسان، جريان دارِ بازگشت کننده اند (16) و قسم به شب وقتيکه شتابان ميگذرد (17) تا صبح که نَفَس مي کشد از راه برسد (18) که البته این قرآن قولِ جبرئیل است که فرستاده اي گرامي است(19) و صاحب قدرتي بزرگ است که نزد خداوندِ صاحب عرش مقامي والا دارد (20) و در آن عالَم بالا از او اطاعت ميشود و او امين است (21) و این پیامبر که رفيق شماست ديوانه نيست (22) و جبرئیل امین را در آن افق آشکار ديده است (23) و این قرآن راجع به مطلع کردن شما از حقایق غیبی با توجه به ظرفیت و استعداد شما بخيل نيست (24) و این قرآن چنان مقام والائی دارد که نمیتواند جز از گفته های هیچکسی غیر از خداوند که به جبرئیل تعلیم داده، باشد، چه رسد به اینکه به گفته دشمنان این پیامبر از سخنان شيطانِ رانده شدهءمطرود باشد (25) پس، حالا که این مطالب را فهمیده ایدچه خواهید کرد؟ (26) این قرآن جز پندي براي همه انسانها نیست (27) براي هر یک از شما که بخواهد مستقيم شود (28) و البته بدانید که معلوم نیست بعدا در چه موقعیتی خواهید بود و دست-دست و امروز- فردا نکنید که نمیدانید فرداتان چه خواهد بود و برای همسوشدن عجله کنید (29) 👈چنانکه در سوره انفطار دیدیم ، حوادث پاراگراف اول آن سوره، با«اختلال در جاذبه عمومی» قابل تعلیل بود .  در اینجا همان «خط فکری»جواب میدهد، منتها در اینجا علت آن نیز معلوم شده و آن هم همان چیزیست که در آیه 1 آمده است . یعنی به علت اختلال در جاذبه عمومی که حاصل چیزیست که در فیزیک نجوم به آن «پیری ستارگان» و سپس «مرگ ستارگان» گفته می شود(و خورشیدنیز یک ستاره است و به عقیده منجمان در اواخر عمر خویش است،و به علت پدیده «پیری»اختلالی در جاذبه عمومی حوزه نفوذش یعنی منظومه شمسی حاصل می شود)ودر نتیجه آن،در«آسمان»اتفاقاتی می افتد که در آیه( 1 )پاراگراف اول سوره انفطار و آیه( 11) همین پاراگراف مورد اشاره قرار گرفته است . و «آسمان» در این دو سوره به معنی «کره هوا» است که در سوره انفطار به «پاره شدن» آن، و در این سوره به «کنده شدن» آن، تصریح دارد .  👈توجیه آن نیز این است که در اثر اختلال در نیروی جاذبه ، در کره هوا خلل ایجاد می شود (سوره انفطار) و پس از مدتی به کلی از بین می رود (این سوره)  بقیه آیات نیز با این «خط فکری» مفهوم است . مثلاً در همان ضعیف شدن و سپس از بین رفتن کره هوا ،«شکست نور» حاصل از وجود کره هوا زائل شده و ستارگان طور دیگری رؤیت می شوند ، که به نظر می آید که کم نور شده باشند (آیه 2) و کوه ها جابه جا می شوند نیز با همان پدیده اختلال در جاذبه عمومی قابل فهم است (آیه 3) 👈اینها حوادثی است که در حوزه فیریک اتفاق می افتد اما حوادثی که در حوزه جانداران اتفاق می افتد (مثلاً آیه های 4 و 5) مربوط به اوایل و شروع این اتفاقات است زیرا وقتی که این حوادث پیش برود دیگر جانداری باقی نخواهد ماند . اما حوادثی که در حوزه ارواح مطرح است (آیه های 7 و 8 و 9 و 10) مربوط به تکمیل شدن پروسه وقوع قیامت و شروع حساب و کتاب است. 👈همچنین حوادثی که پس از وقوع قیامت و شروع حساب و کتاب مطرح است (آیه 12 و 13) به زبان مخاطب گفته شده و معنی آنها آن نیست که از لغت های به کار رفته فهمیده می شود و هیچ راهی برای فهم آنها نداریم مگر اینکه درباره آیه 12 بگوئیم ادامه پروسه فیزیکی مطلب است و درباره آیه 13 بگوییم کاملاً به زبان مخاطب است. ادامه دارد.. از تفسیر آقای مهندس گنجه ای http://yon.ir/Qp8703 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/qura
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی 🌱🌱🌱 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌺🌺💐💐💐💐💐💐مژده به علاقه مندان بهتر قرآن: 🌷🌷 با تبریک عید سعید نیمه شعبان و همزمان با نهمین سالگرد تاسیس تالار گفتگوهای قرآن پویان باستحضار ميرساند 👈فایل پی دی اف تدبر در سوره هاي قران اماده و قابل دانلود میباشد. 👈👈 این فایل شامل مجموع فرازبندی سوره ها،عصاره فرازها،درس سورهها و نکات و پرسشهاي مهم به قلم آقاي سيدكاظم فرهنگ در سوره های مرحله سوم نزول است که قبلا در کانال قران پویان بصورت پستهای روزانه ارسال شده بود و اكنون با ويرايش و بازنگري تكميلي،بصورت يكجا قابل دسترسي و مطالعه است. ✅✅ سوره هاي مرحله سوم نزول عبارتند از:سوره هاي نازعات انشقاق مدثر بلد واقعه مرسلات نبا معارج مطففین لازم بذکر است تدبر در سوره ها بر مبنای روش ساده فهم قران و باور به انسجام دروني سوره ها در قالب گروه مجازي" تدبر در سوره ها به ترتيب نزول" متشكل از قران اموزان روش فهم ساده قران ، انجام شده است. اين گروه از زمستان سال 1396 تشكيل شده و تا كنون فعال بوده ،هر دو هفته،به تدبر در يكي از سوره ها مي پردازد. جهت پس از ورود به سايت قران پويان،از لينك زير مي توانيد مشاهده و دريافت نماييد. http://quranpuyan.com/yaf_postst5068_dnlwd-fyl-py-dy-f-tdbr-dr-swrh-hy-mrHlh-swm-nzwl-brwykhrd-nsjm-drwny-swrh-h.aspx
وظايف_علمی_اجتماعي فرد از چه فرقی ميان و است ؟ چرا است و نيست ؟ اين اشكال ، اشكال مهمی است زيرا در عمل و در واقعيت هيچ فرقی نمیكند ميان اينكه كسی پولش را به ديگری بدهد در ظرف مدتی معين و مبلغی روی پول خود بكشد ، و اينكه كالايی را به يك مدت معين بفروشد و مبلغی روی قيمت آن بكشد . اين در واقع همان است . وقتی كه من كالايی را كه قيمتش هزار تومان است ، شش ماهه میفروشم به هزار و صد و بيست تومان ، در واقع كأنه اينطور میگويم : " من اين را به شما میفروشيم بههزار تومان ، و صد و بيست تومان علاوه بابت اين شش ماه تأخير " پس واقعيت نسيه همان واقعيت است ! در واقع يك استفادهای است از اضطرار . يعنی از نوع معاملات مضطر است البته نه به آن كسی كه جنسی را میخرد ، حتما به دليل اينست كه نمیتواند پول آن را نقد بدهد يا لا اقل برايش صرف نمیكند . فروشنده در فروش جنس خود آزاد است ، مشتری را در شرايط خاصی میبيند و آن اينكه پول را اكنون نمیتواند بدهد و میخواهد بعد از مدتی بپردازد . از اين حالت اضطرار او استفاده میكند و قيمت را بالا میبرد . بالا بردن قيمت است نه قيمت بعلاوه چيزی ديگر . بالا بردن قيمت در معامله نقدی هم فی حد ذاته [ موجب فساد معامله نيست ] . البته همان طور كه عرض كردم ممكن است باشد . حرمت تكليفی را با حرمت وضعی نبايد اشتباه كنيم. هم همينطور است . بنابراين مسئله صحت و فساد يك معامله يك مطلب است و مسئلهنامطلوب و بودن آن ، مطلب ديگر من خيال میكنم مسئله جز همان آزادی فروشنده در تعيين نرخ جنس خود چيزی ديگری نيست . البته اگر حكومت اسلامی ، قانونی برای معين كند كه قيمت نبايد از حد معينی بيشتر باشد قانون فوق قانون است و مانعی ندارد . 🖋از سخنرانی ها و نوشته های اقای مرتضی مطهری در خصوص 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹‌ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
ادامه نظرات #قرآن‌آموزان دوره #دوم مجازي روش فهم بهتر قرآن جهت اطلاعات بيشتر و #ثبت_نام دوره جدید به لینک زیر مراجعه نمایید. مهلت ثبت نام تا #جمعه 6 اردي بهشت https://t.me/tadabbor_quranpuyan
خدادر گُل،خدا در آب و رنگ است خدا نقاش اين جمع قشنگ است خدا ذات گُل و ذات قنارى است خدا اثبات باران بهارى است خدادر هرنظر آيينه ماست همين حالا خدا درسينه ماست سلام 💫صبحتون بخیر💫 @quranpuyan
📖 ؟ از قرآن وَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا ۚ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ و هر آنچه به شما داده شده است، كالاى زندگى دنيا و زيور آن است، و[لى‌] آنچه پيش خداست بهتر و پايدارتر است؛ مگر نمى‌انديشيد؟ دنیا اهل دنیا را غرور اندر غرور است؛ و آخرت اهل آخرت را سرور اندر سرور است؛ و دوستی حق اهل معرفت را نور اندر نور. «(تذکرة الاولیا عطار) بایزید بسطامی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ 👈"يكي از مصاديق بارز كردن قرآن كريم، تحجير است. تحجير به معني سنگ چين كردن يك محدوده براي تصاحب آن و ممانعت از ورود ديگران به آن است و تحجير فهم قرآن كريم بدين معني است كه فهم قرآن براي گروهي خاص ممكن است و عموم مردم را راهي براي فهم آن نيست 😔، در حالي كه توصيه‌هاي مكرر و عمومي قرآن به ، تفكر و ساير اقسام فهم، شاهدي بر بطلان اين مدعي است. ⬅️برخي مشتاقانه در فعاليتهاي مختلف قرآني شركت مي‌كنند، اما در ارتباط صحيح و كامل با معاني و معارف قرآن ناكامند. 😔 چنين افرادي يا از سقوط در وادي تفسير به رأي مذموم نگران‌اند و يا خود را از فهم قرآن كريم ناتوان مي‌بينند. 👈روش تدبر در قرآن كريم، اين دو مانع مهم روي آوردن به فهم كتاب خدا را برطرف مي‌‌سازد. توضيح: در قرآن به لحاظ موضوع از حيطه تفسير به رأي بيرون است، زيرا تدبر غير از تفسير است." از كتاب روش تدبر در سوره هاي قرآن كريم،حجت الاسلام علي صبوحي 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan https://t.me/quranpuyan
🌷🌷مژده به علاقه مندان فهم بهتر قرآن "مسئله در قرآن بمقتضاي آيات كثيره يك است" مرحوم علامه طباطبایی اطلاعيه شماره دوره_جديد ثبت نام "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن " 💢زمان ثبت نام: ازچهارشنبه 28 فروردين تا 2 اردي بهشت 👈شروع دوره:از هفته آينده ✅مخاطبان این دوره: 1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم قرانی جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند. 2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،مترجمي قران،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند. ✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 میزان شهریه چقدر است؟ 90هزارتومان (لازم به توضيح است اين مبلغ ،صرف فعاليتهاي قراني ميشود و مدرسين و دست اندركاران دوره،بصورت افتخاري همكاري مي نمايند) 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ ✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در و در صورت اختلال در تلگرام در پيام رسان داخلي ) ✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري(با تدريس اساتيد دوره آقايان جمال گنجه اي و سيدكاظم فرهنگ) ✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري ✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط ✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره 🔴ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و 👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد https://t.me/tadabbor_quranpuyan 💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط نماييد.
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر و فهم سوره تكوير : حوادث قبل و مقارن قيامت در سوره ،چرا از شتر ده ماهه صحبت شده است؟  💢کلام دو پهلوی اعجازی اینکه در آیه های 4 و 5 ذکر شده که شتران حامله ده ماهه(که نزدمخاطب آن روزچیزی بسیارعزیز و قیمتی بودند) به حال خودرها شوند، ،وحیوانات وحشی(با انسان) با هم مخلوط شوند، این معنی رامی دهد که هنگام وقوع قیامت هنوز زندگی در روی کره زمین جریان دارد(و این را قبلاً در سوره زلزال هم دیده بودیم) البته در آیه( 4) به زبان مخاطب آن روز صحبت شده اما به زبان مخاطب امروز هم هست. زیرا می دانیم که بشرِ امروز برای محیط زیست و منقرض نشدن حیوانات اهمیت زیادی قائل می شود،بطوریکه برای تولد اولاد گونه های نادر در باغ وحش ها جشن گرفتـه می شود و خبر آن به سراسر دنیا منعکس می گردد و از این منظر، شتر حامله ده ماهه (که نزدیک به زایمان است) مورد توجه دقیق متصدیان مربوطه است و وقتیکه چنین موجودی مورد غفلت و بی تفاوتی قرار می گیرد معلوم است که باید برای بشر اتفاقی افتاده باشد که نظام زندگی او را بشدت تحت تأثیر قرار داده باشد ، و همچنین است آیه 5 که از لحاظ مخاطب آن روز (که از وحوش می ترسید) عجیب است که چگونه ممکن است آنها قاطی انسانها شوند و از لحاظ بشر امروز هم (که وحوش را تحت نظارت و مراقبت دارد) عجیب است که چگونه ممکن است این نظارت و مراقبت و نگهداری قطع شده و آنها قاطی انسانها شده باشند. اینک بیش از هزار و چهارصد سال از نزول این آیات گذشته است اما چنانکه ملاحظه نموده اید لحن بیان آنها طوری است که مخاطب آن روز مفهوم آن را به خود می گرفت و آن را می فهمید و مخاطب امروز نیز آن را به خود می گیرد و می فهمد و این یکی از وجوه عجیب بیان قرآنی است ، که در آن ، هم پیشگوئیِ محقق شده در آینده (که بیش از 14 قرن طول کشیده) وجود دارد ، و هم بارِ فصاحت و بلاغت عجیبی دارد که به هر دو گروه مخاطب که اینهمه با هم از هر لحاظ فرق دارند ، می خورَد. المیزان اذا النفوس زوجت را به معنی ازدواج با حورالعین گرفته وجه خطا این است که تا آیه 6 مربوط به حوادث نزدیک به وقوع قیامت است و هنوز در روی زمین زندگی جاری است، از آیه 7 تا 9 ابتدای استقرار قیامت است، در آیه 10 نتایج مشخص میشود، و از آیه 11 آخرت (بهشت و جهنم) شروع میشود و چیزی که المیزان گفته مربوط به این قسمت است، اما، کلمه «زوجت» که در آیه مورد بحث آمده به آن معنی که المیزان گفته نیست، بلکه به معنی «گروه گروه میشوند» است،یعنی، معنیِ لغوی (که مناسب این محل است) را نادیده و بجای آن از معنیِ اصطلاحی استفاده نموده است. ادامه دارد.. از تفسیر آقای مهندس گنجه ای http://yon.ir/Qp8703 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین پانزدهم هر روز در صلوات ماه شعبان كه از امام زين العابدين ع نقل شده است،اين جمله را ميخوانيم 🍃🌸 وارْزُقْنى مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ، وَاَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّکَ🌸 ✅و روزى من گردان که کمک مالى دهم بر کسى که روزی‌ات را بر او تنگ کردى به‌وسیله آنچه بر من فراخ گرداندى از فضل خویش اما چيست؟ كاربرد «مواسات» در احاديث اسلامى ، منطبق بر ريشه لغوى آن است ، بدين معنا كه اين كلمه ، گاه در كردن ديگران با خود در بهره گيرى از مواهب زندگى و امكانات مادّى مورد نياز خويش ، و گاه در رعايت عدالت در برخورد با ديگران ، به كار مى رود . از نگاه احاديث اسلامى ، مالى ، موجب بقاى محبّت و پيوند برادرى ، بركت يافتن مال و زياد شدن روزى مى شود و برجسته ترين اثر مادّى آن ، ريشه كن شدن فقر و نياز از جامعه بشرى است ، همچنين از نظر معنوى ، ،يكى از عوامل اجابت دعاست و طبق فرموده امام صادق عليه السلام ، مهم ترين اثر معنوى آن ، اين است كه شخص مواسات كننده ، مشمول اين مژده الهى مى گردد كه : «يَـأَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَـلـءِنَّةُ * ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً * فَادْخُلِى فِى عِبَـدِى * وَ ادْخُلِى جَنَّتِى در ايام ماه شعبان ، با هموطنان را فراموش نكنيم 🌹🌹 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
وظايف_علمی_اجتماعي فرد از ؟ و در قران كريم-رابطه با چيست؟ ما نيز مانند ديگر فقيهان، بر اصل حرمت به استناد قرآن و سنّت، باور داريم، آن را ضرورى فقه اسلامى، بلكه ضرورى اسلام مى دانيم; ليكن عقيده داريم بايد در حرمت هر دو قِسم از (يعنى رباى معاملى و قرضى) تفصيل قائل شد. به سخن ديگر، ما تنها يك قِسم از معاملى و يك قِسم از قرضى را حرام مى دانيم و در قِسم ديگر از آنها، دليلى بر حرمت نمى بينيم. اينك به توضيح اين نظريه مى پردازيم. الف. معاملى معاملى، چنان كه گذشت، در جايى صدق مى كند كه كالايى از سنخ مكيل و موزون، به همان كالا به شرط زياده فروخته شود; مثلا يك تُن برنج در برابر دو تُن برنج و مانند آن. حال اگر يك تُن برنج با كيفيت عالى با دو تُن برنج درجه سه معامله شود كه در ماليت يكسان اند، گرچه زيادتى در كمّيت وجود دارد، حرمت چنين معامله اى جاى تأمّل دارد. طبق فتواى فقيهان، در چنين مواقعى براى رهايى از حرمت، فرد مى بايد يك تُن برنج عالى را به مبلغى بفروشد و سپس، دو تُن برنج درجه سه خريدارى كند; ليكن اين كار، نوعى حيله است و اگر زيادتى در اين جا موجب حرمت است، با اين حيله، حرمت آن ساقط نمى شود; زيرا استفاده از حيله براى خنثا سازى قانون است. بدين جهت، تعميم حرمت معاملى به همه صورت ها محلّ ترديد است. ب. قرضى امروزه براى قرضى دو قِسم تصوير مى شود: «رباى قرضى استهلاكى» و «رباى انتاجى و توليدى». استهلاكى، آن است كه قرض گيرنده به جهت گرفتارى و نياز، به قرض رو آورده و گاه ناتوانى اش به حدّى مى رسد كه چند نوبت، زمان پرداخت آن را به تأخير مى اندازد، تا آن جا كه بدهى اش دو برابر يا چند برابر قرض مى شود. از تفاسير و كتب روايى و تاريخى به دست مى آيد كه در زمان نزول آيات قرآن، رباى استهلاكى رواج داشته است. خواه در ابتداى قرض گرفتن، زياده شرط مى شد ـ كه از نظر فقهى به «قرض به شرط» تعبير مى شود ـ و يا براى تأخير در زمان پرداخت يا تقسيط بدهى دريافت مى شد، بدين ترتيب كه وقتى تاريخ بازپرداخت مى رسيد و بدهكار، توان اداى قرض را نداشت، طلبكار، تقاضاى مبلغى جهت مهلت دادن مى كرد. قرآن در اين مورد، چنين دستور مى دهد: وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَة فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَة .[34] و اگر ]بدهكارتان[ تنگْ دست باشد، پس تا ]هنگام [گشايش، مهلتى ]به او بدهيد[. اين دستور قرآنى، مطابق درك عقلايى است كه بايد به ميزان متعارف، مهلت داد. در اين فرض، اگر طلبكار اين دستور دينى را مراعات نكند و به گرفتن و زيادتى اقدام ورزد، مشمول آيات و روايات ياد شده مى گردد. اين صورت، رباى استهلاكى نام مى گيرد. 📘ایت الله صانعی 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️💢💢نظر سركارخانم انصاري قرآن آموخته دوره نخست مجازي قران و مربي قرآن ✅سلام 👈فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است . در کل میتونم بگم نوع مواجهه مرا با قران عوض کرده بعد از شرکت در این دوره به قران به دید یک همنشینی زنده وبسیار عالم ودلسوز نگاه می کنم .برام مراجعه به قران بسیار شده👌🙏 قبلا ایات یک سوره را پراکنده وبدون ربط با یکدیگر می دیدم ویا برای ثواب می خواندم وفقط کتابی مقدس وقابل احترام بود 👌ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، روشنایی ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم ومسیری بس طولانی پیش رویم هست با منظره هایی وصف نشدنی، همراه باافسوسی از زمانی طولانی که در بی خبری از قران پشت سر گذاشتم البته با ترسی از ناتوانی در پیمودن این مسیر ولی با فراگیری وتمرین در سوره ها ✅با این شیوه گامهایم استوار تر شده چون هرگامی را با دقت و نورافکنی مطالب اندوخته شده از سوره های قبل بر می دارم وهمراهی اساتید گرامی که با وسواس خاص ما را همراهی می کنید به مانند امدادگران در مسیر عبورمان پیمودن این راه را برایمان بی خطر تر وبا خیالی آسوده تر می کند وهمواره به همه دوستان خصوصا دوستان قرانیم که در انواع رشته های قرانی مثل حفظ، تفسیر ترجمه ، تجوید تحصیل می کنند اهمیت وکاربردی بودن این رشته را توضیح میدم و کسانی که علاقمند می شوند مژده شروع دوره ی بعدی را میدم واز اینکه می تونن بدون هدر دادن وقت در مسیر کلاسها از منزل این رشته را تحصیل کنند وپیشنهاد می کنم یکبار هم که شده قران را بر اساس ترتیب نزول مطالعه کنند چون قران قراره فرهنگ سازی کنه قراره اعتقاد انسان ، دید انسان به هستی را بسازه پس مطالعه به ترتیب نزول در رسیدن به این هدف راه میانبر هست امید که روزی فرا برسه که همه به قران برای تدبر واندیشه جهت یافتن مسیر عبور زندگیمان جهت ارتباط بهتر با خدا وانسانهای دیگر وجهان هستی مراجعه کنیم🙏 تشکر از همه مسئولان قران پویان خصوصا شما استاد فرهنگ واستاد گنجه ای زندگیتان جاویدان http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx https://t.me/tadabbor_quranpuyan
#دعاهای_روزانه خدایا! به حق خودت بر خودت، مرا به جایگاه اهل طاعتت، و جایگاه شایسته بر ساخته از خشنودی ات برسان، زیراکه من نه بر دفعى از خود قدرت دارم، و نه بر نفع خویش مالک هستم. @quranpuyan
در خدا و معصومین🌺🌺 ⚜قال الصادق علیه السلام :⚜ ✨✨یَنبَغی لِلمُؤمِنِ اَن لا یَموتَ ، حَتّی یَتَعَلَّمَ القُرآنَ ، اَو یَکونَ فی تَعلیمِهِ .✨✨ 🌷شایسته است که مؤمن از دنیا نرود، مگر آن که قرآن را فرا گیرد ویا در حال آموختن آن باشد🌷 .                                                                        اصول کافی 2/607 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan