♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
🔷نکات فراز اول :
✅ تداوم اتهامها به پیامبر و پاسخ خدا:
مخالفان، پیام های پیامبر و آیات قران را کار یک انسان معمولی نمیدانستند و از طرفی هم نمیخواستند الهی بودن آنرا بپذیرند لذا نسبتهای شاعر،کاهن و مجنون را به پیامبر میدادند.کاهن یعنی فردی که ادعای ارتباط با غیب دارد(به هر وسیله ای)مجنون هم یعنی فردی که جن زده است و با جنیان ارتباط دارد . در سوره تکویر برای نخستین بار از اتهام مجنون به پیامبر صحبت شد.که خداوند هم با قسم و تاکید تصریح کرد که اینها سخن فرستاده ای امین از جانب خداست نه جنیان و پیامبر هم این رسول را دیده و اطمینان به الهی بودن این پیام ها دارد. این طور نیست که صرفا از القائاتی در درون خود که منشا نامشخص داشته باشد،را به شما منتقل کند.
👈علیرغم این تصریح در سوره تکویر،اما این اتهام و اتهامات مشابه همچنان تکرار میشد بطوریکه در سوره طور خداوند به پیامبرش خطاب کرد که فذکر فما انت بنعمه ربک بکاهن ولا مجنون.
با ادامه این اتهام زنی ها و عدم پذیرش حرف پیامبر مبنی بر رویت جبرییل در سوره تکویر،خداوند در ابتدای سوره نجم با ذکر اینکه این ارتباط از نوع وحی بوده و از جانب خدا توسط جبرییل به پیامبر اموخته شده است توضیح بیشتری از دیدار پیامبر و جبرییل ارایه میدهد.(اولین لفظ وحی در سوره نجم بکاررفته است) و ضمن نکوهش جدال انان بر این رویت ،تاکید میکند که ان دیدار رخ داده و پیامبر اشتباه نکرده است.
👈همانطور که المیزان نیز اشاره کرده،افق اعلی در سوره نجم همان افق مبین سوره تکویر است. همچنین بمنظور رفع بیشتر شک و شبهه انان مطرح میکند که این رویت یکبار دیگر هم انجام شده است که در سدره المنتهی بوده است.
👈این آیات انتهایی فراز هم میتواند ناظر به معراج پیامبر باشد و هم ناظر به یک مکان مادی در شهر مکه.
با توجه به اینکه سوره نجم مطابق همه ترتیبهای نزول در ردیف ۳۰-۲۰ نزول یعنی در سالهای اول بعثت (سالها قبل از نزول سوره اسرا) نازل شده و هم چنین توجه به سیاق ایات که در مقام پاسخ گویی به اتهامات مجنون و کاهن و شبهات پیرامون وحی بوده و این رویت قبلی را شاهد و مویدی بر رویت اخیر اورده است و لذا باید قابل درک و تایید توسط مخاطبان باشد بنابراین احتمال اینکه ایات،دلالت بر مکانی در شهر مکه یا حومه ان که درختان سدر و باغهایی داشته باشد ،بیشتر است چرا که ادعای رویت در اسمانها قابل تایید توسط مردم نبوده و مشکلی بر ادعای قبلی اضافه میکند.
👈نکته دیگر آنکه مردم ان زمان می دانستند که ارتباط با غیب امکان پذیر است و افرادی که موفق به این ارتباط شوند،دارای اطلاعات و اخبار بیشتری از گذشته و اینده خواهند بود. وجود افرادی با عنوان کاهن و نیز ایه41 سوره طور (ام عندهم الغیب فهم یکتبون)و نیز ایه 35همین سوره که در مقام پاسخ به مخالفان است (أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرَى )این نکته را تایید میکند.
👈لذا چالش اصلی در تعیین منشا و چگونگی این ارتباط پیامبر با غیب بود؟ایا منشا الهی دارد یا شیطانی؟ ایا ناشی از جنیان است یا بافته های نفسانی؟ ایا قابل اطمینان است یا خیالی ؟ آیا یقینی است یا ظنی ؟
آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سی_ام
تمرین نوزدهم
#حسادت
🌹امام صادق علیه السلام می فرمایند:
🔶«ان الحسد یاکل الایمان کما تاکل النار الحطب؛
🔸 #حسد ایمان را می خورد همان گونه که آتش هیزم را می خورد» .
اصول کافی ج5ص207
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآنپويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با #عمومي_سازيفهم و عمل به قرآن
⚛️تالارگفتگوي قرآنپویان 👇👇
www.quranquyan.com
⚛️شناسه #کانال قرآنپویان در تلگرام و ايتا👇
@quranpuyan
⚛️لینک دانلود #اپیلیکیشنتنزیل 👇👇
https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
⚛️ لینک كانال #کتاب_مبانی وروش مطالعه و #فهمسادهقران 👇👇
@fahmequran
⚛️ لینک اطلاع رساني #دورههایاموزشی روش ساده فهم قران 👇👇
@tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان #فوروارد نماييد.
#غلو_خرافه_پرستی_مهلک
قسمت دوم
✳️ #مراتب_غلو 👇👇
غلو را درجات و مراتبی است؛
👈 درجه ای از آن الوهیت دادن به اولیا و ائمه و یا بردن آنان به درجه پیامبر است.
👈 درجه دیگری از آن زیاده روی در دین است. اینکه دین را همه کاره و حلال همه مشکلات جامعه بدانیم و برای عقل و تجربه بشری و متخصصان چیزی قائل نشویم، نوعی غلو است. بدون شک دین قلمرویی دارد و برای برطرف کردن نیازهایی ارسال شده که بدون آن محقق نمی شود.
اگر جامعه ای که باید برای کارها به کارشناس و صاحب نظر مراجعه کند، یا در انجام کار به افکار عمومی توجه کند به جای آن همه این امور را از روحانیان یا متولیان دین بخواهد در واقع به گونه ای در جایگاه و مقام این افراد غلو کرده است.
✅ گاهی غلو در برخی از مراسم و اعمال دینی صورت می گیرد. یک مراسم مستحبی که وقت و موقع خاصی دارد و باید در روزهایی خاص برگزار شود جای همه چیز را می گیرد و به عملی هر روزی تبدیل می شود. هم جای عبادات دیگر را می گیرد و هم جای اعمال روزمره را.
⬅️ نمونه آن زیارت عاشورا یا مراسم عزاداری است که گاهی به صورتی عجیب و ناخوشایند در جامعه ما دیده می شود. کارمند اداره در ساعتی که باید پاسخگوی ارباب رجوع باشد به خواندن زیارت عاشورا می پردازد و اطفال خردسال به زور در سرما و گرما مجبور به شرکت در چنین مراسمی می شوند که نتیجه آن دل زدگی نسبت به دین است.
⬅️ یا اینکه چنان مراسم عزاداری و گریه همه زندگی را می گیرد که گویا همه زندگی غم و اندوه و گریه است. روشن است که اموری اینگونه چهره دین را مخدوش و زشت می گرداند.
🔹گاهی این غلو درباره مکان هایی است که اساسا سند و مدرک معتبری برای آنها وجود ندارد. امام زاده هایی که هر روز کشف می شوند و مردم به سوی آنها دعوت می شوند تا اعمالی را انجام دهند یا اماکنی مانند مسجد جمکران شهر قم که با اعمال غیر متعارفی که در آن صورت می گیرد اصل مهدویت و انتظار مخدوش می گرددو…
🔸باید این نکته را تذکر دهیم که کسی با خواندن نماز و اجتماع و حتی کارهایی که در روایات معتبر آمده، در این مسجد و یا هر مسجد دیگر که خصوصیتی هم ندارد، مخالف نیست. آنچه جای شگفتی دارد، تأکید های ویژه و ذکر قصه های شگفت انگیز و خواب های غیر مستند و مبالغه بیش از اندازه و مترتب کردن آثار بر این مسجد و خلاصه غلو و رواج خرافات است.
🔹نکته دیگر اینکه امور متعددی که درباره این مسجد صورت می گیرد مانند حرکت از راه های دور به قصد نماز و تشویق و ترویج بی اندازه و درست کردن دستگاه های عریض و طویل و برپا کردن اموری مانند: چاه عریضه، محراب ویژه، و آداب و رسوم خاص برای پرداخت نذورات، دلیل معتبر دینی ندارد.
✅ نمونه دیگر #غلو، که از همه سخیف تر و مهلک تر است، اینکه در جامعه ما دیده می شود که کرامات و معجزات بسیار عجیب و شگفت آوری به انسان های عادی نسبت می دهند .
نویسنده : استاد سید محمد علی ایازی
http://yon.ir/qp3936
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5915955049489499396.mp3
6.81M
#تدبر در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را میدانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟
حجت الاسلام صبوحي
@tadabbor_quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#آموزشي كمنظير:آياشماهم مايليدروش #فهم بهتر سوره های قران را در8 هفته بطور مجازي فرا بگيريد؟اطلاعات بيشتر در لينك زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan لطفا براي سايرعلاقه مندان #فورواردنماييد.
آیات و جملات #قصار
✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم
#توصیف_زندگی_دنیایی
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
بدانید که زندگی دنیا بازی و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به یکدیگر و رقابت در افزایش اموال و فرزندان است. همانند باراني كه محصولش كشاورزان را در شگفتي فرو ميبرد ، سپس خشك ميشود به گونه اي كه آن را زرد رنگ ميبيني،سپس خس و خاشاک گردد ... زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.
سوره حدید آیه ۲۰
https://goo.gl/WAFpFk
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅انتشار بخشي از روش #تدبر در قرآن پيشنهادي آقاي مهندس جمال #گنجهاي
(#مدرس دوره و مبدع روش ساده فهم قرآن)در روزنامه كيهان در سيزدهم رمضان سال قبل
✅«ما درهرسوره، پرتکرارترین مفهوم را پیداکرده و آن را به عنوان محور سخن در نظر گرفتهایم. هر سوره قرآن یک واحد مستقلِ گفتاری است که به لحاظ موعظه بودن حالت جُنگ را دارد و لذا برای فهم بهتر آن تفکیک به مولفههای تشکیل دهندهاش ضروری است. تفکیک مذکور باید طوری باشد که هر قسمت در درون خویش وحدت موضوعی داشته باشد.»
✅این قرآن پژوه در تکمیل صحبت هایش میگوید: «ما الگوریتمی ساختهایم که به کمک آن، پیام هر سوره به راحتی استخراج میشود.سپس به کمک پیامِ استخراج شده سعی میشود سوره بازخوانی شود و در این حالت خودِ کاربر درک میکند که نسبت به قبل دارد بهتر میفهمد.
✅از آن چه گفته شد این نتیجه روشن میگردد که هنگام قرائت و #تدبر در سورههای قرآن کریم، دو نکته را باید جویا باشیم:
الف) در ارتباط آیات با یکدیگر بیندیشیم.
ب) در جستوجوی مسئله محوری سوره برآییم
http://www.magiran.com/ppdf/nppdf/2827/p02827216420051.pdf
جهت مطالعه اثار ايشان به سايت زير ميتوانيد رجوع نماييد:
http://jamal-ganjei.com/
👈👈چهارمين #دوره_مجازي روش مطالعه و فهم قرآن از هفته آينده آغاز ميشود.
جهت ثبت نام و دريافت اطلاعات بيشتر به كانال زير مراجعه نماييد.
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
✅منظور از #شديدالقوی كيست؟ خدا يا جبرييل؟ آيا پيامبر، خدا را ديد يا جبرييل را؟ آيا آيات به نزول وحی اشاره دارد يا به #معراج؟
در آيات ابتدای سوره نجم بين مفسران اختلاف نظر وجود دارد. نگاهی خلاصه به برخی نظرات می اندازيم.
مَا يَنطِقُ عَنِ الهَْوَى إِنْ هُوَ إِلا وَحْىٌ يُوحَى
منظور از كلمه(هوى )هواى نفس و رأى و خواسته آن است، و جمله(ما ينطق )هر چند مطلق است ، و در آن نطق به طور مطلق نفى شده ، و مقتضاى اين اطلاق آن است كه هواى نفس از مطلق سخنان پيغمبر نفى شده باشد (حتى در آن سخنان روزمره اى كه در داخل خانه اش دارد)، و ليكن از آنجايى كه در اين آيات خطاب(صاحبتان )به مشركين است ، مشركينى كه دعوت او را و قرآنى را كه برايشان مى خواند دروغ و تقوّل و افتراى بر خدا مى پنداشتند، لذا بايد به خاطر اين قرينه مقامى بگوييم : منظور اين است كه آن جناب در آنچه كه شما مشركين را به سوى آن مى خواند، و آنچه كه از قرآن برايتان تلاوت مى كند، سخنانش ناشى از هواى نفس نيست ، و به رأى خود چيزى نمى گويد، بلكه هر چه در اين باب مى گويد وحيى است كه خداى تعالى به او مى كند.
💢ثمَّ دَنَا فَتَدَلى
كلمه(دنّو)كه مصدر فعل(دنى )است به معناى نزديكى است ، و كلمه(تدلى )مصدر فعل تدلى است ، به معناى بسته شدن و آويزان گشتن به چيزى است ، ولى به طور كنايه در شدت نزديكى استعمال مى شود.
بعضى گفته اند: به معناى امتداد به طرف پايين است ، چون از واژه(دلو)براى انداختن در چاه ساخته شده گرفته شده است .
و معناى آيه بنابر اين كه هر دو ضمير به جبرئيل برگردد اين است كه : جبرئيل سپس نزديك رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) شد و به دامن وى دست آويخت تا با آن جناب به آسمان ها عروج كند.
و بعضى گفته اند: معنايش اين است كه : جبرئيل از افق اعلا پايين آمد و رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) نزديك شد تا آن جناب رامعراج ببرد.
و اما بنابر اين كه دو ضمير به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) برگردد معنايش اين مى شود .
رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) به خداى تعالى نزديك شد، و قرب خود را زياد كرد.
مراد از كلمه(شديد القوى )به طورى كه گفته اند جبرئيل است ، چون خداى سبحان او را در كلام مجيدش به اين صفت ياد كرده و فرموده :(انّه لقول رسول كريم ذى قوّة عند ذى العرش مكين)، بعضى هم گفته اند: مراد از آن خود خداى سبحان است .
تفسیر المیزان
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سی_ام
تمرین نوزدهم
#حسادت
🌹🌹امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید :
🌹امام علی علیه السلام می فرمایند :
🔶لا یَرضَی الحَسُودُ عَمَّن یَحسُدُهُ إلَّا بالمَوتُ أو بِزَوالِ النِّعمَهِ .
♦️ #حسود تا مرگ خود یا زوال نعمت از #محسود هرگز از او راضی نخواهد شد و دست از #حسادت بر نخواهد داشت.
📗غررالحکم حدیث 408
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#غلو_خرافه_پرستی_مهلک
راههای پیشگیری از گسترش خرافات :
قسمت اول :
✳️ رواج خرافات در جامعه بیماری است، بیماری که واگیر و خطرناک است و همواره رشد آن جامعه را تهدید می کند. یکی از روشهای درمان جامعه خرافات زده، پیشگیری و تمهید از غلطیدن مردم به سمت افراد شیاد و کلاهبردار و نشان دادن عیب و آفت آن است.
⬅️ نخستین مسئولیت متوجه اهل اندیشه و مصلحان جامعه و بویژه رهبران دینی است. نمی توان پذیرفت که دانایان نسبت به این بیماری خطرناک بی تفاوت باشند.
شأن عالمان دین شأن پیامبران است که با غلو و خرافات مبارزه می کرده و سکوت را روا نمی شمردند. در این زمینه در روایات رسیده از اهل_بیت با عنوان نفی بدعت ها، به این مسئولیت عالمان توجه داده شده است. زیرا بالابردن سطح دانش و آگاهی و توجه به عواقب سوء خرافات و غلو به روشهایی بر می گردد که به صورت بنیادی با این انحراف برخورد می شود.
✅ روش برخورد با خرافات و غلو :
🤔 آیا قرآن روش و مجرای خاصی در مبارزه با خرافات دارد، و ويژگيهاي طرح درست عقايد و رفتارهای منطقی و معقول و زدودن عقاید باطل درقرآن چیست؟
🔹در این زمینه قرآن کریم با روش پیشگیری، به مبارزه با عقاید سخیف از چند جهت گام برمی رود
1⃣ نهادینه شدن تدّبرو تفكردرعقاید .
2⃣ آزادی اندیشه .
3⃣ اهتمام به علم و دانش .
نویسنده : استاد سید محمد علی ایازی
http://yon.ir/qp3936
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#آموزشي كمنظير:آياشماهم مايليدروش #فهم بهتر سوره های قران را در8 هفته بطور مجازي فرا بگيريد؟اطلاعات بيشتر در لينك زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan لطفا براي سايرعلاقه مندان #فورواردنماييد.
📖 #قرآنچهمیگوید؟
سوره انفال آيه ۵۳:
ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
خدا نعمتي که به قومي عطا کرد تغيير نمي دهد تا وقتي كه آن قوم حال خود را تغيير دهند.
چو نعمت به قومي نمايد عطا
نه آن را دگرگون نمايد خدا
مگر آن که آن قوم احوال خود
دگرگون نمايند از آنچه بد
That is so, because Allah will never change the bounty which has bestowed upon a people unless they change what is in themselves.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🔰اطلاعيه شماره #دو ثبت نام #ششمين_دوره_مجازي_آموزشی "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن "
💢تمديد فرصت ثبت نام تا پايان روز #جمعه 24 خرداد
💢اين مهلت،مجددا تمديد نميشود.
✅مخاطبان این دوره:
1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم سوره ها جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند.
2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،مترجمي قران،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند.
✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند.
✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود.
🔴 میزان شهریه چقدر است؟ 90هزارتومان
(لازم به توضيح است اين مبلغ ،صرف فعاليتهاي قراني ميشود و مدرسين و دست اندركاران دوره،بصورت افتخاري همكاري مي نمايند)
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در #تلگرام و در صورت اختلال در تلگرام در پيام رسان داخلي #گپ)
✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري(با تدريس اساتيد دوره آقايان جمال گنجه اي و سيدكاظم فرهنگ)
✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري
✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط
✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال
✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره
🔴ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و
👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط #فوروارد نماييد
.
♻️♻️💢💢نظر سركارخانم انصاري قرآن آموخته دوره نخست مجازي #روش_فهم_بهتر_ قران و مربي قرآن
✅سلام
👈فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .
در کل میتونم بگم نوع مواجهه مرا با قران عوض کرده بعد از شرکت در این دوره به قران به دید یک همنشینی زنده وبسیار عالم ودلسوز نگاه می کنم .برام مراجعه به قران بسیار #جذاب شده👌🙏
قبلا ایات یک سوره را پراکنده وبدون ربط با یکدیگر می دیدم ویا برای ثواب می خواندم وفقط کتابی مقدس وقابل احترام بود
👌ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، روشنایی ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم ومسیری بس طولانی پیش رویم هست با منظره هایی وصف نشدنی،
همراه باافسوسی از زمانی طولانی که در بی خبری از قران پشت سر گذاشتم البته با ترسی از ناتوانی در پیمودن این مسیر ولی با فراگیری وتمرین در سوره ها
✅با این شیوه گامهایم استوار تر شده چون هرگامی را با دقت و نورافکنی مطالب اندوخته شده از سوره های قبل بر می دارم وهمراهی اساتید گرامی که با وسواس خاص ما را همراهی می کنید به مانند امدادگران در مسیر عبورمان پیمودن این راه را برایمان بی خطر تر وبا خیالی آسوده تر می کند
وهمواره به همه دوستان خصوصا دوستان قرانیم که در انواع رشته های قرانی مثل حفظ، تفسیر ترجمه ، تجوید تحصیل می کنند اهمیت وکاربردی بودن این رشته را توضیح میدم و کسانی که علاقمند می شوند مژده شروع دوره ی بعدی را میدم واز اینکه می تونن بدون هدر دادن وقت در مسیر کلاسها از منزل این رشته را تحصیل کنند
وپیشنهاد می کنم یکبار هم که شده قران را بر اساس ترتیب نزول مطالعه کنند چون قران قراره فرهنگ سازی کنه قراره اعتقاد انسان ، دید انسان به هستی را بسازه پس مطالعه به ترتیب نزول در رسیدن به این هدف راه میانبر هست
امید که روزی فرا برسه که همه به قران برای تدبر واندیشه جهت یافتن مسیر عبور زندگیمان جهت ارتباط بهتر با خدا وانسانهای دیگر وجهان هستی مراجعه کنیم🙏
تشکر از همه مسئولان قران پویان خصوصا شما استاد فرهنگ واستاد گنجه ای زندگیتان جاویدان
http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
💢ذُو مِرَّةٍ فَاستَوَى
كلمه(مرّة )به كسره ميم و تشديد راء - به معناى شدت و يا پختگى عقل و رأى است ، و يا از ماده مرور گرفته شده ، و قيافه كلمه ، قيافه بناى نوع است ، و مفسرين آيه را به هر سه معنا تفسير كرده اند، البته آنهايى كه آيه را وصف جبرئيل دانسته اند، در نتيجه اين طور معنايش كرده اند: (همان جبرئيل در راه خدا شدت به خرج مى دهد، يا آن جبرئيلى كه عقلى پخته دارد، يا آن جبرئيلى كه به نوعى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) مرور و عبور مى كند، با اين كه خودش در هواست )
بعضى هم گفته اند: مراد از(ذو مرّة )خود رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) است ، او است كه در مقابل دستورات الهى شديد و سخت است ، و يا داراى عقل و راءيى محكم است . و يا داراى نوعى مرور و عبور است كه با داشتن آن مى تواند به معراج برود.
(فاستوى ) اين كلمه به معناى استقامت و مسلط شدن بر كار است ، و فاعل اين فعل جبرئيل است ، و ضمير فاعل آن به وى برمى گردد، و معنايش اين است كه : جبرئيل به همين صورت اصليش كه به آن صورت خلق شده در آمده . همچنان كه در روايت هم آمده كه جبرئيل براى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) به صورتهاى مختلفى ظاهر مى شد، و تنها دو نوبت به صورت اصليش خود را به آن جناب نشان داد. ممكن هم هست معنايش اين باشد كه جبرئيل با قوت خود مسلط شد بر آنچه مأمور انجامش شده بود.
همه اينها در صورتى است كه فاعل جمله را جبرئيل بدانيم ، و اگر فاعل آن را رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) بدانيم ، معنايش اين مى شود كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) استقامت ورزيد و بر انجام مأموريت خود مستقر شد.
كلمه ((زيغ )) كه مصدر فعل ((زاغ )) است به معناى انحراف از حالت تعادل و استقامت است ، و كلمه طغيان كه مصدر فعل ((طغى )) است ، در هر عملى معناى تجاوز از حد در آن عمل است ، و ((زيغ بصر)) به معنا است چشم آدمى چيزى را به آن صورت كه هست نبيند، و طورى ديگر ببيند، و ((طغيان بصر)) به اين معنا است كه چيزى را ببيند كه حقيقت ندارد، و منظور از ((بصر)) چشم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) است .
و معناى آيه اين است كه : چشم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) آنچه را كه ديد بر غير صفت حقيقيش نديد، و چيزى را هم كه حقيقت ندارد نديد، بلكه هر چه ديد درست ديد، و مراد از اين ديدن رويت قلبى است نه رويت با ديده سر، چون مى دانيم منظور از اين ديدن همان حقيقتى كه در آيه ((و لقد راه نزلة اخرى )) منظور است ، چون صريحا مى فرمايد: رؤيت در اين نزله كه نزله دومى است مثل رؤيت در نزله اولى بود، و رؤيت نزله اولى رؤيت با با فواد بود، كه درباره اش فرمود: ((ما كذب الفواد ما راى افتمارونه على ما يرى )) - دقت بفرماييد و غفلت نورزيد.
تفسیر المیزان
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سی_ام
تمرین نوزدهم
#حسادت
♦️♦️ #حسد.
👈 #حسد ناخشنودی از موفقیت کسی و زوال نعمت او را تمنا کردن است.
#حسد حد افراطیِ رفتار کسی دانسته شده است که از نیک بختی مردمان رنج میبرد.
بر پایه تعریفی، #حسد، آرزوی نابودیِ نعمت های دیگران و خواستن آن نعمتها فقط برای خود است، لیکن در تعریفی دقیق تر، آرزوی زوالِ نعمت های دیگران است که چه بسا با تلاش برای نابودی آن همراه باشد.
🔶برخی از مفسران واژه #حسد را در اصل به معنی چیزی را بر چیزی ساییدن چندان که خراشیده شود، دانسته اند.
🔶برخی از فرهنگ نویسان، اصل این واژه را از حَسْدَل به معنای کَنِه دانسته اند؛ همان گونه که کَنه پوست تن آدمی را زخم میکند و خونش را میمکد، #حسد نیز با جان و روان حاسد چنین میکند.
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#غلو_خرافه_پرستی_مهلک
#راههای_پیشگیری از #گسترش_خرافات
🌺قسمت دوم :
1⃣ نهادینه شدن تدّبرو تفكردرعقاید:
اصولا هرنظام فکری و طرحي در حوزه اعتقادات، بایداز مساله عقل آغاز شود. در زمینه تشخیص عقیده صحیح از غیر صحیح نیز این عقل است که به کمک انسان می آید و مرز میان حقیقت و خرافه را معین می کند.
هرچند گاه عقل خطا می کند، اما اگر عقل نباشد، وسیله تمییز میان حق و باطل، صحیح از خطا نیست، هرچند که روایت از معصوم رسیده باشد
👈چون تشخیص کلام معصوم و تصور درست از کلام ،وابسته به فهم کلام و بهره گیری از خرد است. و این خود دلیل برمرجعیت عقل است.
✅ علامه طباطبائي درباره اهمیت جایگاه عقل درعقاید قرآنی، چنين ميگويد:
اگرکتاب الهی را تفحص کامل کرده و درآیاتش دقت شود، شایدبیش از سیصد آیه وجود دارد که مردم را به تفکر، تذّکر وتعقّل دعوت کرده، و یا به پیامبر استدلالی را برای اثبات حقی و یا از بین بردن باطلی، آموخته است.👈 خداوند در قرآن حتی در یک آیه، بندگان خود را امر نفرموده که نفهمیده به خدا و یا هر چیزی که ازجانب اوست، ایمان آورند ویا راهی کورکورانه بپیمایند.. 🤔
⬅️ از سوی دیگر عقل، زبان مشترک همه انسانها است . اگر عقل نباشد، هیچ نقطه اتکایی برای سخن گفتن و مبادله کلام وجود ندارد.
✅ پس قوام انسان به انديشيدن است،
به همین دلیل به نظر می رسد که محور طرح قرآن درعقاید و جلوگیری از شکل گیری غلو و خرافات، و طرح عقاید و تصحیح و تثبیت آن دعوت به تدبر وتفکر است که خود نمونه ای از اهتمام قرآن به اندیشیدن است.
مثلاً فرموده :
1⃣ كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ. (ص /29). (اين) كتابي مبارك است كه آن را به سوي تو نازل كردهايم تا درباره آن بينديشيد، و خردمندان پند گيرند.
2⃣ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ. (النحل/44). و اين قرآن را به سوي تو فرود آورديم، تا براي مردم آنچه را به سوي ايشان نازل شده است توضيح دهي، و اميد كه آنان بينديشند.
3⃣... كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الآْياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (البقره/، 219). اين گونه، خداوند آيات (خود را) براي شما روشن ميگرداند، باشد كه در (كار) دنيا و آخرت بينديشيد.
🔸همگي اين آيات، ما را تشويق به تدبر در كتاب خود ميكند و از ما ميخواهد تنها قرآن را نخوانيم، بلكه بينديشيم و از آن براي توسعه فكر و فهم خود در انتخاب بهترین ها استمداد كنيم.
نویسنده : استاد سید محمد علی ایازی
http://yon.ir/qp3936
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
آیات و جملات #قصار
#نپذیرفتن_حق و اصرار بر حرف قبلی:رفتار مشترک اقوام پیشین
در آیه ۷۴ سوره #یونس چنین آمده است:
👈ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ
فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ
كَذَلِكَ نَطْبَعُ عَلَى قُلوبِ الْمُعْتَدِينَ ﴿۷۴﴾👉
👈آنگاه پس از وى رسولانى را به سوى قومشان برانگيختيم و آنان دلايل آشكار برايشان آوردند
ولى ايشان بر آن نبودند كه به چيزى كه قبلا آن را دروغ شمرده بودند ايمان بياورند 😞
اين گونه ما بر دلهاى تجاوزكاران مهر مى نهيم (۷۴)👉
http://yon.ir/lJGMw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan