✴️ مختصری از زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی:
نسب حضرت عبدالعظیم حسنی با چهار واسطه، به امام حسن مجتبی (ع) و خاندان وحی میرسد، احمد بن علی نجاشی (که یکی از بزرگان علم رجال است) درباره نسب ایشان مینویسد: هنگامیکه جنازه او را برای غسل برهنه میکردند، در جیب لباس وی نوشتهای یافت شد که در آن، نسبش، اینگونه ذکرشده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم. ولی در کتابهای دیگر، میان «زید» -یعنی جدّ سوّم ایشان– و امام حسن (ع)، شخص دیگری واسطه نیست.
در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اختلاف وجود دارد اما به نقلی ایشان چهارم ربیع الآخر سال ۱۷۳ هجری قمری متولد شدند و در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ یا ۲۵۵ هجری قمری از دنیا رفتند. حضرت عبدالعظیم حسنی از اصحاب خاص ائمه (ع) بودند و امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کردهاند. بطوریکه احادیث بسیاری از طریق ایشان نقلشده است. او یکی از راویان ثقه و مورد اعتماد در احادیث شیعه محسوب میشود.
🔹بزرگی و مقام والای ایشان:
ابوتراب رویانی، روایت کرده است که شنیدم ابوحمّاد رازی میگفت: خدمت امام هادی (ع) در سامرّا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم. امام به پرسشهای من پاسخ داد و هنگامیکه خواستم از ایشان خداحافظی کنم به من فرمود:
یا أبا حمّاد إذا أشکل علیک شیء من أمر دینک بناحیتک فسل عنه عبد العظیم بن عبد اللّه الحسنی، و اقرأه منّی السّلام.
ای ابو حماد! هنگامیکه چیزی از امور دینی در منطقهات برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان.
این روایت نشانگر آن است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نهتنها محدث و شاگرد مکتب اهلبیت بودهاند، بلکه در فقه و مسائل علمی آنقدر مورد اعتماد بودهاند که امام هادی (ع) ایشان را تائید کردهاند و مردم را برای پاسخگویی به ایشان ارجاع میدهند.
همچنین در روایتی ایشان اعتقادات خود را بر امام هادی (ع) عرضه میدارند و امام عقاید ایشان را تایید میکنند.
برگرفته از کانال تقویم شیعه
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
تدبر در فراز آیات ۲۸-۱۹
✅ بت پرستي و #شفاعت در عقايد مشركان
👈👈از آیه های 19 و 20 و 21 و 23 معلوم میشود اعتقادات مشرکانه سران مخالفان آنحضرت بر پایه ای که برای مخاطب ها مستدل و روشن باشد استوار نبوده، بلکه پندارهایی «من در آری» (آیه 23) و «گمانی» (همان آیه) و «براساس خوش آمد هوای نفس» (همان آیه) و «نا معقول» (آیه 22) بوده است.
👌به عبارت دیگر، چیزی که آنحضرت ادعا میکرد، نزد شخص عاقل بی غرض چیزی بود که لا اقل ارزش تامل را داشت، اما، چیزی که مخالفان آنحضرت عرضه میکردند از همان برخورد اول، از نظر شخص ناقد، بی اصل و پوچ و بی ارزش به نظر می آمد.
از میان بت های 360 گانه مردمِ معاصر نزول آیات این سوره، لات و منات وعُزّی مهم تر بودند و مطابق آیه 21، جنسیتی که برای آنها فرض شده بود، جنسیت مؤنث بود.
👈البته بت فقط یک نماد بود و مردم اینطور عقیده داشتند که آنها نشانه سه فرشته (با جنسیت مؤنث) هستند که طبق آیه های 21 و 22 «دختران خداوند» هستند و به نفع علاقمندان خویش در روی زمین از قدرت های آسمانی خویش استفاه می کنند.
👈لذا معتقدانِ آنها برای حوائج خویش به آن بت ها مراجعه و دعا می کرده و نذرهایی می نمودند و هدایایی به کاهنانی که متولیِمنتسب به آنها بودند میدادند تا مثلاً دل آنها را به دست آورند و آنها را در جهت خیر رسانی به خویش یا دفع شر از خویش فعال کنند.
👈👈از آیه های 24 و 25 فهمیده میشود که این عقیده خرافی که میگوید «تو به یه تکه چوب خشک هم که ایمان بیاری، اگه ایمانت قوی باشه به مرادت میرسی»، سابقه ای هزاران ساله دارد و آن روز ها هم رایج بوده و چه بسا همان هم مانع شتافتن در راه ایمان به آنحضرت بوده است.
👈👈از آیه 26 فهمیده میشود یک مانع مهم شتافتن در راه ایمان به آنحضرت اعتقاد به شفاعت بوده است (مثلا این گفتمان: گیرم که این محمدبن عبدالله حق هم باشه، اگه من به او نگروم که اشکالی نداره، چونکه شفیع داریم و سر بزنگاه ها به کمکمون میان)
👈👈در آیه 27، بین نامگذاری دخترانه برای ملائکه و بی ایمانی به آخرت، رابطه ای قرار داده، که قابل فهم است که در آن روزها و قبل از آن چه اوضاع و احوال متلاطم و بی ثبات و نامطلوبی می باید بوده باشد تا موجد این نوع عقاید و سلیقه ها در آن روزها شده باشد.
(جنس مذکر را برای خودتان برمیدارید و جنس مونث را برای خداوند وامیگذارید و به عبارت دیگر چیزی را که خوب می انگارید را برای خودتان و چیزی را که بد می انگارید را برای خدا میخواهید)!
👈باید توجه داشته باشیم که روال کلام ، روالِ دیالوگِ انتقادی است ودر اینجا با توجه به نقطه نظرهای مورد قبول طرف مقابل (که در آن روزها به شدت مرد سالار بوده– یعنی به زبان مخاطب اولیه -) صحبت شده است.
آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8832
🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
✅ ۲۹ خرداد سالروز درگذشت زنده ياد دكتر علی #شريعتی را گرامی ميداريم.🌹🌹
جملات تکان دهنده دکتر شریعتی در مورد #قرآن
قرآن! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند” چه کس مرده است؟ “چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است.
قرآن! من شرمنده توام اگر تو را از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده است
یکی ذوق می کند که تو را بر روی برنج نوشته، یکی ذوق میکند که تو را فرش کرده، یکی ذوق می کند که ترا با طلا نوشته، یکی به خود می بالد که تو را در کوچک ترین قطع ممکن منتشر کرده و … آیا واقعا خدا ترافرستاده تا موزه سازی کنیم؟
قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می خوانند و تو را می شنوند، آن چنان به پایت می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند! … اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می زنند ”احسنت …!” گویی مسابقه نفس است …
قرآن! من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با شماره صفحه، خواندن تو از آخر به اول معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنانکه ترا حفظ کرده اند دانا کنی، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش نکنند.
خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو. آنان که وقتی ترا می خوانند چنان حظ می کنند، گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است.
آنچه ما با قرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم
برگرفته از کتاب پدر مادر ما متهمیم
مرحوم دکتر علی شریعتی
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيويكم
تمرین نوزدهم
#حسادت
🌹امام هادی (عليهالسلام):
🔶ايّاكَ وَ الحَسَدَ فِإِنَّه يَبينُ فيكَ و لايَعمَلُ في عَدُوِّكَ.
🔸برحذر باش و از #حسادت شديداً بپرهيز و اين را بدان که اثر آن تنها در خودت آشکار ميشود و اثري در دشمنت نخواهد داشت.
(بحار، ج ٧٨، ص ٣٧٠)
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است:👇👇
آيا #سكرات_مرگ در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟
✅سكرات و غمرات مرگ در قرآن
در سوره انعام نيز سختي ها و شدايد لحظه جان دادن با عبارت" #غمرات الموت"بيان شده است.
🌺وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَنْ قَالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ
وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ ﴿۹۳﴾🌺
انصاریان: چه کسی ستمکارتر از کسی است که به خدا دروغ می بندد، یا می گوید: به من وحی شده؛ در حالی که چیزی به او وحی نشده است، و نیز کسی که بگوید: من به زودی مانند آنچه خدا نازل کرده نازل می کنم؟!
ای کاش ستمکاران را هنگامی که در سختی ها و شداید مرگ اند ببینی در حالی که فرشتگان دست های خود را [به سوی آنان] گشوده [و فریاد می زنند] جانتان را بیرون کنید، امروز [که روز وارد شدن به جهان دیگر است] به سبب سخنانی که به ناحق درباره خدا می گفتید واز پذیرفتن آیات او تکبّر می کردید، به عذاب خوارکننده ای مجازات می شوید.
اين ايه نيز بيانگر ان است كه ظالمين در حق خود يعني انها كه از روي تكبر آيات و فرامين خداوند را نپذيرفته يا بدروغ مطالبي به خدا نسبت داده يا از خدا قطع انتساب كرده اند(مثلا اين قران،از جانب خدا نيست)در لحظه مرگ بسختي جان ميدهند.
جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید
http://yon.ir/Qp3338
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
سوره نساء آيه ۱۴۳ :
وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا
هر که را خدا گمراه کند پس هرگز او را به راه هدايت نخواهی يافت.
کسی را که گمره نمايد خدا
نبينی که يابد ره راست را
Whom Allah leaves straying never you can find a way for him
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
✅ گفتاری در باب #شفاعت
در هیچ آیه ای از قرآن، هرگز از شفاعت به عنوان یکی از راه های رستگاری یاد نشده، گرچه آن را نفی نیز نکرده، اما، آنقدر آن را محدود و مقید نموده، که تلویحا این معنی را میدهد که «کسی به شفاعت دل نببندد»
بطور کلی آیات شفاعت تقریبا همه اش غیر از یک مورد مکی است، و فحوایش هم همان است که عرض شد، آن یک موردِ مدنی هم آیه الکرسی است که اصلا معنیِ «یکی از راه های نجات» نمیدهد (والبته موردی که در سوره نساء آمده (من یشفع شفاعه حسنه . . ) از نوعِ شفاعت به مفهوم مشهورش نیست بلکه این کلمه به معنی لغوی اش آمده و معنی میانجیگری و اصلاح بین مردم و در این جهان را دارد، و اصلا از بابّ «آیات شفاعت» محسوب نمیشود.
علت این موضوع این است که تقریبا همه ادیان شرک، ستون خیمه شان، بر مفهوم شفاعت مبتنی است، و قرآن، در چالش پیگیر و دائمی و همه جانبه خویش با تمام عناصر شرک، ضمن اینکه آن را انکار نکرده، اما چنان قید و بند و شرایطی بر آن تعریف کرده که در حد نفی آن است، و بالاخره هم با اعلام «قل لله الشفاعه جمیعا»، آن را منحصر به خواست الهی نموده است.
🔹نام های زنانه برای ملائکه؟
بشر همواره برای ادامه بقای خویش با خطراتی مواجه بوده است.
خطراتی مانند خشکسالی، سیل، دشمنان، بیماری های عمومی مانند وبا و طاعون که در قدیم در مدتی کوتاه تمدن های بزرگی را خالی از سکنه می کرد، و غیره و غیره.
خیلی طبیعی است که چون با علوم و فنون شناخته شدهء خویش نمی توانست به جنگ آنها برود آرزوهایی در او شکل بگیرد که «کاش راهی وجود میداشت که از جائی کمکی برسد و آن خطرات را دفع کند»
اینطور بود که در طول تاریخ کهن مفاهیمی مانند «خدای باران»، «خدای جنگ»، «خدای باروری»، «خدای بیماری»، «خدای سلامتی»، «خدای باد» و ... و .... .در ذهن بشر شکل گرفت.
کم کم این مفاهیم به «فرشتگان مختلفی که هر یک متکفل امری از امور جهان هستند و در آسمان ها مستقر می باشند» تحول پیدا کرد.
چون بشرِ قدیم بشدت مرد سالار بود، خیلی طبیعی بود که آرزو کند «کاش این خدایان قدری حرف شنو باشند» و به این ترتیب جنسیت آن خدایان نیز شکل مادینه گرفت. زیرا در جهان مرد سالار، زن موجود ضعیف و طبعاً مطیع و فرمان بردار است و یک «خدای مطیع و فرمان بردار» خیلی مطلوب تر است از یک «خدای حکیم که برای کارهایش معیارهائی دارد و لازم نیست به هر تقاضائی پاسخ مثبت بدهد»
کم کم، این فکر، این تحول را هم یافت که «همین خدای مادینه مطیع و فرمان-بردار» بهتر است «قدرتمند» هم باشد، لذا کم کم به «فرزند خدای بزرگ» نیز تحول یافت، یعنی شد «دختر خدا» و یا «دختران خدا»
به عبارت دیگر در این نظام فکری، یک خدای بزرگ وجود دارد که جهان مخلوق اوست و بینهایت «دختران خدا» وجود دارند که هر یک متکفل امری از امور عالم هستند و آنها دل رحم و حرف شنو هستند و به اندک گریه زاری و اندک هدایا و نذوری نرم می شوند و خواسته ها را بر می آورند.
با این توضیح نه تنها آیه های 27 و 28 بلکه حتی آیه های 21 و 22 و نیمه اول آیه 23 نیز مفهوم میگردد.
از تفسير آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيويكم
تمرین نوزدهم
#حسادت
🌹«مولي اميرالمؤمنين عليهالسلام»:
🔶وَيحَ الحَسدَ ما أعدلهَ بَدَأ بصاحِبِه فَقتَلَه!
🔸به راستي که #حسد چه بزرگ دادگري است! از همان اوّل به سراغ خود #حسود ميرود و در پايان، به زندگي او خاتمه ميدهد!
(فهرست غررالحکم ، ص ٦٨)
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است:👇👇
آيا #سكرات_مرگ در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟
كيفيت متفاوت لحظه مرگ براي افراد مختلف
آيات انتهايي سوره واقعه لحظه مرگ سه گروه افراد يعني مقربين،اصحاب يمين و اصحاب شمال را توصيف كرده است:
فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ {88}و اما اگر [او] از مقربان باشد {88}
فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِيمٍ {89}پس [در] آسايش و راحت (جريان لطف و رحمت) و بهشت پر نعمت [خواهد بود] {89}
وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْيَمِينِ {90}و اما اگر از ياران راست باشد {90}
فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ {91}از ياران راست بر تو سلام باد {91}
وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ {92}و اما اگر از دروغزنان گمراه است {92}
فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ {93}پس با آبى جوشان پذيرايى خواهد شد {93}
وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ {94}و [فرجامش] درافتادن به جهنم است {94}
با توجه به اينكه در ايات 83 به بعد به لحظه مرگ انسانها پرداخته، لذا به نظر ميرسد اين آيات كلا به وضعيت پس از مرگ انسانها پرداخته است یعنی ابتدا لحظه جان دادن (و شايد عالم برزخ) و سپس حيات اخروي.
در آيه 91 به بشارتي از جانب اصحاب يمين به فرد محتضري كه از جزو اصحاب يمين است اشاره شده است .
لذا روح و ريحان ذكر شده در ايه 89 هم ميتواند از همين جنس باشد يعني مقربين ،بشارتي يا رايحه و نسيمي از لطف و رحمت را در هنگام مرگ دريافت مي كند.
در ايه 93 هم نزل من حميم ميتواند به مشاهده اين تصوير در لحظه مرگ محتضر دلالت داشته باشد.
يعني افراد گمراه تكذيب كننده معاد و قران،در لحظه مرگ تصاويري از عذابهاي خود را مشاهده ميكنند.
جنت و جحيم ايات 89 و 94 هم همان بيان سرنوشت نهايي انهاست.
این فرازنشانگر ان است که وضعيت كلي افراد از حيث قرار گيري در رده هاي سه گانه مقربون،اصحاب يمين و اصحاب شمال در همان لحظه مرگ مشخص است و لذا كيفيت جان دادن و مرگ انها نيز متفاوت است
🖊سید کاظم فرهنگ
جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید
http://yon.ir/Qp3338
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
✅وانزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب
🌹🌹🌹با سلام به مخاطبان گرامی
🔰به منظور فهم بهتر برخی از آیات قرآن و نیز شناخت نسبی از مجموعه شباهتها و تفاوتهای میان آیات قرآن با کتب مقدس ادیان قبل از اسلام،
و نيز با عنايت به استقبال مخاطبان عزيز كانال از اين مجموعه پستها كه ساليان قبل ارسال شد
بر آن شديم پستهاي صبحگاهي هر #شنبه را به اين موضوع كه شامل ترجمه یک آیه از قران کریم به همراه متن مشابه آن از کتب مقدس است،اختصاص دهيم.
👈باميد خدا اولين پست از روز شنبه اول تيرماه ارسال خواهد شد.
لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
✅ دین ادب آموز ، نفی #تملق ارباب قدرت
سروش محلاتی با بیان روایتی از کتاب قواعد مرحوم شهید اول گفت: در این روایت نقل شده است که پیغمبر اکرم(ص) خوش نداشت که کسی هنگام ورود حضرت در مقابل قدم حضرت بلند شود و چون پیغمبر این کار را دوست نداشت مسلمانان این کار را نمی کردند زیرا می دانستند پیغمبر از این کار خوشش نمی آید و نوع رفتار پیغمبر با عموم مسلمانان به گونه ای است که نمی خواهد شان و جایگاه خود در رفتار با دیگر مسلمانان امتیاز و تفاوت داشته باشد.
🔶سروش محلاتی تصریح کرد: متاسفانه بعضی چیزها کم کم برای ما جنبه تاریخی پیدا کرده زیرا فراموش شده است، دین ادب آموز و دینداران ادب گریز مقصود همین است، در روایات ما آمده است که پیغمبر اکرم (ص) در انتهای مجلس هرجا که جا بود می نشست نه اینکه جای مخصوصی برای ایشان در نظر گرفته شده باشد این ها در دین ما نیست و آنچه که سنت پیغمبر است باید به عنوان اسوه و الگو مورد توجه قرار گیرد.
👈او افزود: متاسفانه ما فرهنگ و ادب اسلامی را به هم زدیم و اگر بخواهیم آنگونه عمل کنیم، برای خیلی ها سنگین و غیر قابل قبول است. جلسه پیغمبر اکرم دوار بوده است و بالا و پایین نداشت تا تمایزی در کار نباشد و اگر شخص ناشناس وارد جمع می شد ناچار می پرسید که پیغمبر اکرم(ص) کدام یک از شما هستید.
🔶استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اسلام با هر کاری که رابطه تعلیم و تربیت بین عالم و مردم را به هم بزند و این رابطه علمی را تبدیل به رابطه مرید و مرادی کند موافق نیست مخصوصا اگر چنین عرف و عادتی بین رجال حکومت اتفاق افتد که مفاسدش بسیار بیشتر است.
🔶محلاتی گفت: نباید احترامی به کار برده شود که با عبودیت و بندگی ناسازگار باشد، ادب در برابر حق یک چیز است و ادب در برابر پیغمبر چیز دیگری است. پابوسی برای طاغوت و پادشاهان است ؛ برای کوروش نوشتند که در بابل نشست و پای خود را دراز کرد و تمام فرمانروایان را جمع کرد و گفت باید پای مرا ببوسید و صف می کشیدند برای اینکه پا ببوسند این سنت اعاجم بوده است اما اسلام آن را به هم زد و مهم این است که آیا مسلمانان در رفتار خودشان مخصوصا با طبقات و با حکام به گونه ای رفتار نکنند که جایگاه بندگی آنها فراموش شود و باید رعایت توحید شود.
👈او با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه گفت: در هنگام خطبه خوانی امیر المومنین(ع) در صفین برای عموم مردم در حقوق مردم ، یکی از افراد بلند شد و شروع کرد به تعریف کردن از امیرالمومنین علی(ع) اما ایشان جلو این فرد را گرفت و فرمودند این گونه شخصیت سازی و تعریف و تمجید با خدا پرستی سازگار نیست. حضرت فرمودند؛ من که از تعریف و تمجید دیگران بیزارم اما اگر فرضا از تعریف دیگران خوشم می آمد باز هم اجازه نمی دادم کسی آن کار را انجام دهد زیرا عظمت و کبریا مخصوص خدا است و این تعریف و تمجید ها عظمت خدا را از بین می برد ما بنده خدا هستیم.
🔶استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: شخصیت سازی افراد و افراد را مانند بادکنک باد کردن و تعریف و تمجید کردن با توحید سازگار نیست.
🔶محلاتی گفت: نباید احترامی به کار برده شود که با عبودیت و بندگی ناسازگار باشد، ادب در برابر حق یک چیز است و ادب در برابر پیغمبر چیز دیگری است. پابوسی برای طاغوت و پادشاهان است ؛ برای کوروش نوشتند که در بابل نشست و پای خود را دراز کرد و تمام فرمانروایان را جمع کرد و گفت باید پای مرا ببوسید و صف می کشیدند برای اینکه پا ببوسند این سنت اعاجم بوده است اما اسلام آن را به هم زد و مهم این است که آیا مسلمانان در رفتار خودشان مخصوصا با طبقات و با حکام به گونه ای رفتار نکنند که جایگاه بندگی آنها فراموش شود و باید رعایت توحید شود.
👈او با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه گفت: در هنگام خطبه خوانی امیر المومنین(ع) در صفین برای عموم مردم در حقوق مردم ، یکی از افراد بلند شد و شروع کرد به تعریف کردن از امیرالمومنین علی(ع) اما ایشان جلو این فرد را گرفت و فرمودند این گونه شخصیت سازی و تعریف و تمجید با خدا پرستی سازگار نیست. حضرت فرمودند؛ من که از تعریف و تمجید دیگران بیزارم اما اگر فرضا از تعریف دیگران خوشم می آمد باز هم اجازه نمی دادم کسی آن کار را انجام دهد زیرا عظمت و کبریا مخصوص خدا است و این تعریف و تمجید ها عظمت خدا را از بین می برد ما بنده خدا هستیم.
👌استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: شخصیت سازی افراد و افراد را مانند بادکنک باد کردن و تعریف و تمجید کردن با توحید سازگار نیست.♦️
@quranpuyan
4_5958356830651417904.mp3
11M
🎙ادب در فرهنگ اسلامی
دین ادب آموز، دینداران ادب گریز
جلسه چهارم:
♦️ادبهای شرک آلود
@mohammadsorooshmahallati
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيويكم
:✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته
در طول #سيويك هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم.
موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود:
1)#سبقت در نیکی ها
2)پرهیزاز سخنان بیهوده و #لغو
3)پرهیز از#غیبت
4)پرهیز از #دروغ
5)پرهیز از #تهمت
6)پرهیز از #عیب جویی و #زخم زبان
7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم
8) #اجازه_گرفتن برای ورود به #حریم_خصوصی دیگران
9) #نیکی به #پدر و #مادر
10) #وفای به عهد
11) #انفاق
12) #صلهرحم
13) #اسراف
14) #عدالت
15) #انفاق
16) #تکبر
17) #حرص_طمع
18) #صبر
19) #حسادت
❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟
❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟
❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟
💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟
نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد
@Farpuy
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآنپويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با #عمومي_سازيفهم و عمل به قرآن
⚛️تالارگفتگوي قرآنپویان 👇👇
www.quranquyan.com
⚛️شناسه #کانال قرآنپویان در تلگرام و ايتا👇
@quranpuyan
⚛️لینک دانلود #اپیلیکیشنتنزیل 👇👇
https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
⚛️ لینک كانال #کتاب_مبانی وروش مطالعه و #فهمسادهقران 👇👇
@fahmequran
⚛️ لینک اطلاع رساني #دورههایاموزشی روش ساده فهم قران 👇👇
@tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان #فوروارد نماييد.
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
1⃣ آدم و اسماء:
#قرآن
〰🌹بقره آیه ۳۱🌹〰
و همه ی نامها را به آدم آموخت، سپس آنها را بر فرشتگان عرضه داشت و گفت: اگر راست میگویید مرا از نامهای اینان خبر دهید.
#تورات
〰🌹پیدایش، فصل ۲ آیه ۱۹🌹〰
پس خداوند تمام حیوانات و پرندگان را از خاک زمین ساخت و نزد آدم آورد تا ببیند آدم چه نامی بر آنها خواهد گذاشت و هر نامی که آدم بر آنها گذاشت، همان نام آنها شد.
http://yon.ir/Qpt2713
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
🔹فراز آیات41-33 :
أَفَرَأَيْتَ الَّذِي تَوَلَّى {33}
پس آيا دیدی آن كسى را كه روى برتافت [از انفاق،بخاطر حرف فرد دیگری در پذیرش مسئولیت اخروی عدم انفاق)] {33}
وَأَعْطَى قَلِيلًا وَأَكْدَى {34}
و اندكى بخشيد و [از باقى] امتناع ورزيد {34}
أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرَى {35}
آيا علم غيب پيش اوست و او مىبيند {35}
أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَى {36}
يا بدانچه در صحيفههاى موسى [آمده] خبر نيافته است {36}
وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّى {37}
و [نيز در نوشتههاى] همان ابراهيمى كه وفا كرد {37}
أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى {38}
كه هيچ بردارندهاى بار گناه ديگرى را بر نمىدارد {38}
وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى {39}
و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست {39}
وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى {40}
و [نتيجه] كوشش او به زودى ديده خواهد شد {40}
ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى {41}
سپس هر چه تمامتر وى را پاداش دهند {41}
👈عصاره فراز آیات41-33 : مسئولیت رفتار هرکس با خود اوست و در اخرت جزای کامل را خواهد دید.
آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_دوم
تمربن بیستم
#حق_پذیری
👌نکته بسيار جالبی در ایه 32 سوره زمر وجود دارد و ان توصیف قران از کسانی است که چون خبر #راستی رامتوجه میشوند
انرا #تکذیب و رد می کنند.قران اینها را چزو #ظالم_ترین افراد بر شمرده است .
🔶"فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَى اللّهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْکافِرِینَ "(32)سوره زمر
ترجمه مکارم:
🔶 چه کسى ستمکارتر است از آن کسى که بر خدا دروغ ببندد و سخن #راست را هنگامى که به سراغ او آمده تکذیب کند؟! آیا در جهنم جایگاهى براى کافران نیست؟!
🖊سید کاظم فرهنگ
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst166_ljbzy-w-pfshry-dr-nkr-Hqyqt-bzrgtryn-Zlm-dr-qrn-st.aspx
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan