eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره پیام های آیات ۳۸-۳۱ سوره از ◀️ اجتناب از گناه باید سیره و ملکه انسان باشد. «یَجْتَنِبُونَ» (فعل مضارع نشانه استمرار و دوام است) ◀️ روشن ترین نشانه نیکوکاران،دوری از گناهان کبیره و گناهانی است که قبح بیشتری دارند. اَلَّذِینَ أَحْسَنُوا ... اَلَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ ◀️ نزدیک شدن به گناه،انسان را به گناه می کشاند.(لذا قرآن،واژه اجتناب و دوری از گناه را به کار برده است.) «یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ» ◀️ در زمین به سراغ فرشته نگردید،انسان،جایزالخطا است و حتّی نیکوکاران در معرض لغزش و خطا هستند. اَلَّذِینَ أَحْسَنُوا ... اَلَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ ... إِلاَّ اللَّمَمَ ◀️ مربّی باید خطاپوش باشد و از یک سری لغزش ها،گذشت کند. «إِلاَّ اللَّمَمَ» ◀️ از گناهانی که لحظه ای انجام می گیرد و لجاجت و اصراری بر آن نیست،باید گذشت. «إِلاَّ اللَّمَمَ» ◀️ انگیزه در عمل،اثر دارد.گناهانی که با انگیزه سرپیچی و نافرمانی صورت نمی گیرد،مورد عفو است. «إِلاَّ اللَّمَمَ» ◀️ توجّه به ناچیزی و ضعف و ذلت سابق،انسان را از خودستایی باز می دارد. «إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّهٌ فِی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ» ◀️ اصلاح رفتار مردم باید از طریق اصلاح عقاید باشد.عقیده به علم و نظارت الهی انسان را از خودستایی باز می دارد. هُوَ أَعْلَمُ ... فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ ◀️ اگر کمالی داریم همه از اوست،چرا به خود افتخار می کنیم. أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ ... فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ ◀️ کسی که نادار است و مقدار کم انفاق می کند،قابل ستایش است، «لا یَجِدُونَ إِلاّ جُهْدَهُمْ»[80]ولی اگر فرد دارا و متمکّن به مقدار قابلی کمک نکند،شایسته توبیخ است. «أَعْطی قَلِیلاً» ◀️ کمی انفاق گاهی حکیمانه است،نظیر غذای کم به کودک که اگر زیاد شد موجب ضرر و زیان می شود،ولی گاهی ریشه آن بخل است که مورد انتقاد می باشد. «أَعْطی قَلِیلاً وَ أَکْدی» ◀️ از کجا می دانید که آینده فقیر می شوید و از حالا بخل می ورزید. «أَعْطی قَلِیلاً وَ أَکْدی أَ عِنْدَهُ عِلْمُ الْغَیْبِ فَهُوَ یَری» ◀️ گرچه در کتب آسمانی تحریفاتی صورت گرفته ولی باز هم جاهایی از آنها قابل استناد است. «أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِما فِی صُحُفِ مُوسی» ◀️ ادیان آسمانی،اصول مشترکی دارند. «أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِما فِی صُحُفِ مُوسی وَ إِبْراهِیمَ» ◀️ به اتکای دیگران،خود را گرفتار خلاف نکنید که آنان بار شما را به دوش نخواهند کشید. «أَلاّ تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری» ◀️ در عزل و نصب ها،انحرافات بستگان و نزدیکان را به پای مردم نگذارید. «أَلاّ تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری» 💢🔸💢💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیستم 🌹🌹وجود عالمان دینی و ، و در جامعه را افزایش میدهد. 🔶لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ ﴿۸۲﴾مائده خرمشاهی: يهوديان و مشركان را دشمن ترين مردم نسبت به مؤمنان [مسلمانان] مى يابى، همچنين مردم را نسبت به مؤمنان [مسلمانان] كسانى مى يابى كه مى گويند ما مسيحى هستيم، اين از آن است كه در ميان ايشان كشيشان و راهبانى [ ] هستند و نيز از آن روى است كه نمى ورزند خداوند میفرماید مسیحیان ونصاری نسبت به مشرکین ویهودیان با مسلمانان تر هستند.زیرا کشیشان و راهبانی دارند که نمی کنند(خود را مطلق و برتر نمی دانند و در برابر خاضع اند) 💫اما نکته ای که در تفاسیر به آن اشاره نشده است 👈👈 وجود چنین مبلغان دینی است که پذیری و و را در میان مردم جامعه نیز گسترش میدهد. 🖊سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه ادامه موضوع مراجعه نمایید👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst492_wjwd-lmn-dyny-khdtrs-w-Gyr-mtkhbr-Hq-pdhyry-w-mhrbny-dr-jmh-r-fzysh-mydhd.aspx 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ *⃣قسمت اول در این مورد پاسخهایی از اساتید مختلف ارسال شد که جهت استحضار مخاطبان ارسال می کنیم:🔰🔰 ابتدا دو آیه ای از قرآن که این واژه در آن به کار رفته را مرور میکنیم: 🌸يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَصَدٌّ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِندَ اللّهِ  🌸وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَن يَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ  🌸فَأُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۲۱۷﴾سوره بقره 🍀فولادوند: از تو در باره ماهى كه كارزار در آن حرام است مى پرسند بگو كارزار در آن بزرگ و باز داشتن از راه خدا و كفر ورزيدن به او و باز داشتن از مسجدالحرام [=حج] و بيرون راندن اهل آن از آنجا نزد خدا [گناهى] بزرگتر و فتنه [=شرك] از كشتار بزرگتر است  و آنان پيوسته با شما مى جنگند تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند و كسانى از شما كه از خود برگردند و در حال بميرند آنان كردارهايشان در دنيا و آخرت تباه مىشود و ايشان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود 🌺يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿۵۴﴾سوره مائده 🍀فولادوند: اى كسانى كه آورده ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى آورد كه آنان را دوست مى دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى ترسند اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مى دهد و خدا گشايشگر داناست 🖋سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه «یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مقلب‌القلوب ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ» «ای خداوند! ای رحمان! ای مهربان! ای دگرگون‌کننده دلها! دل مرا بر دینت پایدار کن» @quranpuyan
📖 ؟ "اِنَّکَ مَیِّتٌ و اِنَّهُم لَمَیِّتُونَ"( تو میرنده ای و آنها نیز قطعاً مردگانند!) مرگ اندیشی، فکر منفی نیست. اتفاقاً تقویت مثبت اندیشی است. زیرا مثبت اندیشی، ریشه در واقعیت دارد، و مرگ از بارزترین واقعیات این دنیاست. مرگ اندیشی، روح را ورزیده و آن را پرورش می دهد. بسیاری حتی از حرف زدن راجع به مرگ می ترسند و می گویند حرفش را نزن! حرف خوب بزن! حال آنکه آگاهی از مرگ، از خوبترین سخن هاست. زیرا تو باید واقیعات این جهان را بخوبی بشناسی، تا بهترین تعامل را نسبت به آن اتخاذ کنی. و مرگ، بخش مهم زندگی است. یک سالک آنقدر روی مرگ مراقبه می کند تا آن را بفهمد و از آن گذر کند. زیرا فهم هر چیز، باعث عبور از آن است. وقتی بتوانی از آن گذر کنی، دگر مرگ نمی تواند چون یک شکارچی تو را غافلگیر کند. پس بالاجبار هدیه بزرگ تو را خواهد داد. زیرا تو، شجاعانه آن را فهمیده ای. یکی از برکات آن هدیه اینست که در می یابی تو پیش از این مرده بودی! و پس از ملاقات با مرگ است که تازه زنده می شوی! این دنیا جایگاه مردگان است. تاریک و ظلمانی است، پر از سؤال، مملو از نامرادی و رنج، اسیر زمان و گرفتار در بند دوگانگی هاست. آدمی با فهم همین نکته است که از همینجا از آن خلاص و به کیفیت"حیات طیّبه" نائل می شود. کیفیتی که دگر مرگ در آن راه ندارد و آنچه هست، جریان حیات ناب و سیری جاودانه است. بی پرده بگویم؛ از نگاهی سالکانه، "دنیا" تجربه ی مردگی، و "حیات طیّبه"، تجربه ی زندگی است. و سیرِ ما، از مرگ به زندگی، از خواب به بیداری، از ظلمت به نور، از جهل و نافهمی به معرفت و آگاهی، و از غربت و بی کسی به قربت دوستِ جاودانه است. "وَ مَا یَستَوِی الاَحیَاءُ وَ لَا الاَمواتُ" ( و زندگان با مردگان برابر نیستند!) بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره پیام های آیات ۴۹-۳۸ سوره از ◀️ ایمان به بقای عمل و نظام عادلانه کیفر و پاداش،انسان را در برابر رفتار خود، هم دلگرم و تشویق و هم محتاط و مسئول می کند. «وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُری» ◀️ هیچ عملی در هستی محو نمی شود. «سَعْیَهُ سَوْفَ یُری» ◀️ دنیا،ظرفیّت جزای کامل را ندارد و باید قیامتی باشد تا حق مطلب ادا شود. «ثُمَّ یُجْزاهُ الْجَزاءَ الْأَوْفی» ◀️ گرچه در دنیا نیز مجازات هایی هست،امّا مجازات کامل در قیامت است. «الْجَزاءَ الْأَوْفی» ◀️ قیامت،روز خنده گروهی و گریه گروهی دیگر از مردم است. ثُمَّ یُجْزاهُ الْجَزاءَ الْأَوْفی ... أَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکی ◀️ مرگ و حیات،جلوه ای از ربوبیّت الهی است. رَبِّکَ الْمُنْتَهی ... هُوَ أَماتَ وَ أَحْیا قانون زوجیّت را خداوند در نظام آفرینش قرار داده است،نه آنکه امری قراردادی میان افراد بشر باشد. «أَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَ الْأُنْثی» ◀️ هم اصل خلقت از اوست، «خَلَقَ» هم تنوّع خلقت. «الزَّوْجَیْنِ» هم مایه خلقت را آفرید، «نُطْفَهٍ» هم آفرینش او تکرار و استمرار دارد. «النَّشْأَهَ الْأُخْری» و هم تدبیر امروز و فردای آفریده ها به دست اوست. «أَغْنی وَ أَقْنی» ◀️ بی نیازی را از او بخواهیم نه از دیگران. «هُوَ أَغْنی» ◀️ اکنون که نیاز و بی نیازی به دست اوست،بخل و غرور و نیازخواهی از غیر او چرا؟ «هُوَ أَغْنی وَ أَقْنی» 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_سوم تمرین بیستم #حق_پذیری ◀️خداوند متعال می فرمایند: ♦️♦️لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَـكْـتُمُوا الْحَقَّ وَ اَ نْتُمْ تَعْلَمونَ؛ [سوره بقره، آيه ۴۲] 🔶حق را با باطل مخلوط نكنيد، و حقيقت را با اين كه مى دانيد، پنهان نكنيد. 👌پیام 👈 نه حقّ را با باطل مخلوط كنيم و آن را تغيير دهيم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازيم. «لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ، لا تكتموا الحق» تفسیر نور 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ *⃣قسمت دوم فقها درباره و شرایط آن دیدگاه های متفاوتی دارند. نظر هر یک و دلیل و فلسفه آن را می‌توان از خودشان پرسید؛ اما استاد علی صفایی حائری معتقد است ارتداد تنها آنجا تحقق پیدا می‌کند که فرد با اینکه می داند اسلام حق است، آن را کنار می‌نهد. او از معنای لغوی ارتداد و معنای لغوی کفر به این نتیجه می‌رسد. ارتداد از «ردّ» به معنای بازگشت است و کفر به معنای پوشاندن است. بنابراین معنای لغوی ارتداد این است: بازگشت به . به عبارت روشن‌تر ارتداد یعنی پوشاندن آگاهانه حق. بر این اساس اگر کسی مثلا اگر جوانی دچار شبهه شد یا به جهت سرخوردگی از دین یا احساسات یا... از ا،سلام خارج شد، مرتد محسوب نمی‌شود. تنها کسی است که با اینکه بینات را دیده و پذیرفته است، آگاهانه و از روی اختیار و بدون هیچ شبهه ای، اعلام خروج از دین می‌کند. http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 http://yon.ir/Qp534
هِنگـام صُبـوح آمَـد ای هـَم نَفسـان خیـزیـد یاران مُوافِق را از خواب بَرانگیـزیـد... #عطار روزتان زیبا و پرنشاط @quranpuyan
📖 آیات وجملات دینی 🍃🌸خداونددرآیه ی(108)سوره ی مبارکه ی انعام مومنان را به رعایت حتی درقبال کسانی که خدا را نمی پرستند امر میکند. 💢وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَيَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَيْرِ‌ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَ‌بِّهِم مَّرْ‌جِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 🍃🌸آیتی : چيزهايى را كه آنان به جاى اللّه مى‌خوانند، دشنام مدهيد كه آنان نيز بى‌هيچ دانشى، از روى كينه‌توزى به اللّه دشنام دهند. اينچنين عمل هر قومى را در چشمشان آراسته‌ايم. پس بازگشت همگان به پروردگارشان است و او همه را از كارهايى كه كرده‌اند آگاه مى‌سازد http://yon.ir/nb0G7 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره پیام های آیات ۵۶-۵۰ سوره از ◀️ مجازات ها منحصر به قیامت نیست،خداوند برخی اقوام را در دنیا هلاک می کند. «أَهْلَکَ عاداً الْأُولی» ◀️ از بدعاقبتی و هلاکت پیشینیان منحرف عبرت بگیریم. أَهْلَکَ عاداً ... وَ ثَمُودَ ... وَ قَوْمَ نُوحٍ ◀️ ظلم و طغیان به خصوص استمرار آن،عامل نابودی است. أَهْلَکَ ... کانُوا هُمْ أَظْلَمَ وَ أَطْغی ◀️ در مطالعه تاریخ و حوادث و تحوّلات آن،به علت و فلسفه ی آنها باید توجّه کرد. «کانُوا هُمْ أَظْلَمَ وَ أَطْغی» ◀️ هلاک شدن ستمگران،یکی از نعمت ها و الطاف الهی است. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکَ» ◀️ وظیفه اصلی همه ی پیامبران و کتب آسمانی،هشدار و انذار بوده است. «هذا نَذِیرٌ مِنَ النُّذُرِ الْأُولی» 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیستم 🔶سئوال: ايا ،براي همه افراد در يك زمان و با شرايط يكسان مشخص ميشود؟ 👈پاسخ: دو آيه مهمي كه راجع به لزوم و عدم بي توجهي يا تكذيب حقيقت در سوره هاي زمر و عنكبوت بودند را مجددا مرور مي كنيم. فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَى اللّهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْکافِرِینَ .(32)سوره زمر 🔶وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ ﴿۶۸﴾ عنکبوت 🔸هر دو ايه حاوي نكته ظريفي هستند. استفاده از لفظ "اذ جاءه "به همراه ضمیر ه به معنای به سراغ فرد امدن و رسیدن به فرد،این معنا را تایید میکند که لزوما خبر به همه افراد جامعه نمیرسد بلکه هرکس بنابر انچه به وی رسیده ،موظف به تصدیق یا تکذیب و واکنش صحیح می باشد.نباید انتظار داشت که همه افراد دریک مقطع زمانی واکنش یکسان نشان دهند. و اين مشابه ساير اياتي است كه بر رسيدن هر فرد به علم و يقين تاكيد دارد. بكارگيري تركيبات فراوان "من بعد ماجائكم العلم،من بعد ماجائهم العلم و حتي براي پيامبر من بعد ماجائك من العلم" و عدم استفاده از لفظ مطلق من بعد ما جاء العلم گوياي ان است كه رسيدن به و علم و يقين براي هر فرد با توجه به مجموع شرايط فكري و فردي و اجتماعيش متفاوت است و نمي توان انتظار داشت همه افراد واكنش همزمان نشان دهند. 👌مهم ان است كه هر كس بسته به توان خود وقتي را دريافت،انرا بپذيرد و بر حرف قبلي خود اصرار نكند. 🖊سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه ادامه موضوع مراجعه نمایید👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm10154_ljbzy-w-pfshry-dr-nkr-Hqyqt-bzrgtryn-Zlm-dr-qrn-st.aspx#post10154 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰 ✅قسمت سوم آیات مربوط به ارتداد در قرآن به سه دسته تقسیم می¬شوند:🔰🔰🔰 ✔️1-دسته اول آیاتی هستند که واژه ارتداد در آن بکار رفته است.( آیه 217 سوره بقره، آیه 54 سوره مائده،) ✔️2-دسته دوم آیاتی هستند که واژه ارتداد در آن بکار نرفته است. بلکه کفر بعد از ایمان آمده است؛( یعنی مفهوم برگشت دین در آن است) ارتداد هم در واقع کفر بعد از ایمان است.( آیات 90 آل عمران، 106 و86و 77آل عمران و ، آیه 137 سوره نساء.) ✔️3-دسته سوم آیاتی هستند که در آن مشاّقه با رسول یا مشاّقه با خدا در آن ذکر شده است.( مشاقه یعنی لجاجت کردن با خدا و رسول) آیه 13 سوره انفال ، آیه 32 سوره محمد و آیه 4 سوره حشر) ✳️نکته: یک دسته از آیات به منافقین پرداخته ولی علماء شیعه کمتر به منافقین پرداخته¬اند؛ که البته یک بحث حکومتی است.( منافقین در قرآن کرارا آمده است که اینها به خاطر این مجازات می¬شدند که داعیه حکومت داشتند؛ اگر منافقین، داعیه حکومت نداشتند، این مجازات خاص(قتل) متوجه آنها نمی¬شد.( کنار ارتداد بحث نفاق مطرح می¬شود) ابوالعلا معری، دین نداشته و حرفهای کفرآمیز می¬زده، از جمله می¬گفته: آدمی که عقل نداره دین دارد و آدمی که دین داره عقل ندارد. این در حالی است که وی مجازات نشده است. ادامه دارد.... http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫رَبِّ أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ✨پروردگارا فرزندانم را صالح گردان. احقاف/۱۵ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن کریم 🍃🌸🍃🌸 تاکیدبر اقامه 💢💢در شرايط جنگي هم نماز جماعت ترك نميشود ولي گروهي موظف به نگاهباني هستند 💫وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ 💫و هر گاه در ميان ايشان بودى و برايشان نماز برپا داشتى، پس بايد گروهى از آنان با تو [به نماز] ايستند؛ و بايد جنگ‌افزارهاى خود را برگيرند. 🔺 ايه ۱۰۲سوره نسا https://goo.gl/fGNNHE 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅فایل سخنرانی آقای سیدکاظم در نشست قرآن‌پویان-سال96 ✅ بررسی اجمالي قرآن و شناخت شرايط و رفتارهای مخاطبان عصر نزول @quranpuyan✅✅
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیستم 🌹امام على عليه السلام: 🔶مَنْ رَكِبَ الْباطِلَ اَذَلَّهُ مَرْكَبُهُ. مَن تَعَدَّى الحَقَّ ضاقَ مَذْهَبُهُ؛ 🔸كسى كه بر سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه منحرف شود راه بر او تنگ خواهد شد. 📗عيون الحكم والمواعظ، ص ۴۴۴ 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰 ✅قسمت چهارم بررسی آیات دسته اول: ✔️1-آیه 217 سوره بقره که میفرمایند: من یرتدد منکم عن دینه... چناچه آیات قبلش را نگاه کنیم مربوط به ماههای حرام است؛ میتوانیم از این آیه استفاده کنیم که در زمان پیغمبر و نزول وحی عده ای از مسلمانان به سنت کفر میگرویدند و بالعکس؛ این در حالی است که در قرآن مجازاتی برای آنها تعیین نشده است. 🌸ترجمه: هرکس از شما از آئینش برگردد و در حال کفر بمیرد، تمام اعمال او در دنیا و آخرت بر باد می¬رود و چنین کسانی اهل دوزخند. ✔️2-یک آیه دیگر هست که خدا خطاب به مسلمین میکند که شما درگیر نشوید و دخالت نکنید؛ این آن مسئله را تایید می¬کند که باور انسانها چه قبل از اینکه وارد حوزه دین میشوند و چه بعد از اینکه وارد حوزه دین میشوند و انکار می¬کنند، مجازات اخروی دارد.  👈بر این اساس در قرآن چنین مجازاتی(قتل) برای وجود ندارد، البته منکر مجازات اخروی نمیشویم، و مجازات اخروی وجود دارد. بحث بر سر این مسئله است که دنیوی (قتل) در قرآن نیامده است.( بنابراین نه شان نزول آیات و نه استناد فقها در مسائل مربوط به ارتداد به این آیات نبوده است.) 🔶آیا آیاتی از قرآن که حکمی قطعی در آن باشد که مربوط به زمان خودش باشد و همچنین قابل اجرا در زمان خودش باشد ولی در زمان ما قابل اجرا نباشد، هست؟ ⬅️در پاسخ به این سوال باید گفت که بله داریم، بدین صورت که آیات دوجور هستند: 🔺1-یک وقت موضوعش الان نیست، به عنوان مثال: نساءالنبی، ای زنان پیغمبر اگر فحشا کنید مضاعف میشود؛ که الان موضوعیت ندارد. 🔺2-یک وقت اینطور نیست که موضوعیت نداشته باشد، پس قابل اجرا نیست، (خطابات مشافهه) یعنی خطابهایی که مخاطبش افراد آن زمان بوده اند؛ مشهور اصولیین معتقدند که مخاطب تنها حاضرین بودند. ممکن است کسی بگوید: این مسئله ارتداد که در آیات مربوط به ارتداد آمده و حکمی در آن آیات نیامده، مربوط به زمان پیامبر است و شامل زمان ما نمیشود. در پاسخ به این شبهه میتوان گفت: علما در هیچکدام از آیات بغیر از خطابات مشافهه که عمدتا جمله خبریه است، قائل به این نیستند که تنها مربوط به زمان پیغمبر است بلکه شامل تمام زمانها می¬شود. سیوطی در خصوص آیه 54 سوره مائده ( یا ایها الذین آمنوا من یرتد) معتقد است، این آیه را به عنوان خبر ذکر کرده¬اند، یعنی اینطور معنا کرده که خداوند میخواسته بگوید: بعد ها پیدا میشوند و این خبر است؛ میدانیم که در تاریخ اسلام جنگهایی داشته ایم به نام جنگهای ردّه؛ سیوطی معتقد است این خبر از آن ارتداد میدهد؛ طبیعی است زمانی که این آیه نازل شد، اهل بصره که مخالفت با حضرت علی(ع) میکنند؛ وجود نداشتند. ✳️نکته: ما در قرآن کریم شاهد دو گونه تفسیر خواهیم بود؛ یک تفسیر همان روشن کردن معنا است؛ و یک گونه دیگر از آن تاویل است که بدین صورت که بیائیم واقعیه ای را که اتفاق افتاده و مشابه با واقعیه است که در زمان پیغمبر و شان نزول آیه یا عمل پیغمبر بر آن تطبیق کنیم. امام حق دارد که این تاویل را بکند. بر این اساس اینکه برخی گفته¬اند: این آیه مربوط به بصریون است، این بر اساس تاویل است و تاویل را ما مجاز نیستیم انجام بدهیم بلکه این تنها از ناحیه معصوم میباشد. بنابراین تاویلهایی که معصومین(ع) انجام داده اند را ما قبول داریم. ادامه دارد... http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آیتی ازخداست معصومه لطف بی انتهاست، معصومه جلوه ای از جمال قرآنی چهره ای حق نماست، معصومه ✨میلاد حضرت معصومه (س)مبارک✨ @quranpuyan
#دعاهای_روزانه سپاس، همه آن خدایی که مرا از خوابگاهم برانگیخت هر چند اگر می خواست آنرا تا روز رستاخیز خوابگاه ابدی من می کرد. @quranpuyan
📖 وآداب اجتماعی در قرآن کریم 😡عصبانيت و غيظ خود را كنترل كنيد. در سوره ال عمران ايات 133و134 ،خداوند در اوصافي از متقين را ذكر كرده است: ⚡️وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۳﴾ 🌻انصاریان: و به سوی آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنایش [به وسعتِ] آسمان ها و زمین است بشتابید؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است؛ ⚡️الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۳۴﴾ 🌻انصاریان: آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد. https://goo.gl/FLj6gj 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
پیامبر اکرم (ص) البَناتُ هُنَّ المُشفِقاتُ الُمجَهَّزاتُ المُبارَكاتُ . اين دخترانند كه دلسوز و مددكار و با بركتند . كنزالعمّال : ۴۵۳۹۹ منتخب ميزان الحكمة : ۶۱۲ 🌸روز دختر مبارک باد🌸 @quranpuyan
با سلام به مخاطبان و قرآن دوستان گرامی ✅✅با توکل برخدا در نظر داریم در تابستان جاري یک دوره آموزشی فهم و تدبر قرآن را برای نخستین بار در کشور برگزار نماییم عزیزانی که امکان در اختیار گذاشتن یک در مدرسه، مسجد یا دانشگاه یا... را در محدوده مرکزی تهران، یک جلسه در هفته، دارند لطفا به نام کاربری زیر پیام دهند 💐🙏 @farpuy
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیستم ♦️♦️ و و تقليد نااگاهانه از موانع پذيري 👌استوارترین پایه بندگی خدا، تسلیم و فروتنی در برابر است و در مقابل، هر گونه و ، مایه دوری از و محروم شدن از سعادت است. نمونه آشکار و بی جا، تقلیدهای کورکورانه و به دور از تحقیق مردم از گذشتگان خویش است، که مانعی بزرگ در راه پذیرش سخن به شمار می آید. 🔶 خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید: 🔸هنگامی که به آنها (مشرکان عرب) گفته شود که از آنچه خدا نازل کرده است، پیروی کنید، می گویند: ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم، پیروی می کنیم. (بقره: 170) 👈بنا بر این آیه، مشرکان گفتار پیامبر را انکار نمی کردند، بلکه به قدری گرفتار بودند که آیین نیاکانشان را بر آن مقدم می شمردند. ♦️ و ، بر چشم و گوش انسان پرده می افکند، تا آن جا که او را به پافشاری در عقیده نادرستش وامی دارد. بدین ترتیب، آنچه برای او اهمیت دارد، تنها عقیده خود اوست و دیگر سخن ها ارزشی برای او ندارند، حتی اگر بر زبان پیامبری جاری شود. ادامه موضوع👇👇 https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3280/4984/43182/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AD%D9%82-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا ✨پروردگارا از پيش خود براى او سلطنتى پيروزى آفرين قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan