eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره چرا در سوره كافرون ولا انتم عابدون ما اعبد تكرار شده است؟ در آیه ۳ چرا اینطور نفرمود «و لا انتم تعبدون ما اعبد»؟ 1⃣ و در تفسير قمى از پدرش از ابن ابى عمير روايت كرده كه گفت : ابو شاكر از ابى جعفر احول از سوره مورد بحث سؤال كرد، كه مگر يك سخنگوى حكيم اينطور حرف مى زند كه در يك سطر مطلبى را دو بار بگويد و تكرار كند؟ ابى جعفر احول جوابى از اين اشكال نداشت . ناگزير به طرف مدينه روان شد، و در مدينه از امام صادق (عليه السلام ) پرسيد حضرت فرمود: سبب نزول اين سوره و تكرار مطلبش اين بود كه قريش به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) پيشنهاد كرده بود، بيا تا بر سر پرستش خدايان مصالحه اى كنيم ، يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، باز يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، خداى تعالى در پاسخشان عين سخن آنان را يعنى تكرار مطلب را بكار برد، آنها گفته بودند يك سال تو خدايان ما را عبادت كن در پاسخ فرمود: ((لا اعبد ما تعبدون ))، آنها گفته بودند و يك سال ما خداى تو را، در پاسخ فرمود ((و لا انتم عابدون ما اعبد))، آنها گفته بودند باز يك سال تو خدايان ما را عبادت كن در پاسخ فرمود: ((و لا انا عابد ما عبدتم ))، آنها گفته بودند و يك سال ما خداى تو را در پاسخشان فرمود: ((و لا انتم عابدون ما اعبد لكم دينكم و لى دين )). ابوجعفر احول وقتى اين پاسخ را شنيد نزد ابى شاكر رفت ، و جواب را بدو گفت ، ابوشاكر گفت : اين جواب مال تو نيست اين را شتر از حجاز بدينجا حمل كرده ، (يعنى تو نزد جعفر بن محمد رفته اى و پاسخ را از او گرفته اى ). مؤلف : مفاد تكرار در كلام قريش اين است كه بيا تا به آخر عمر يك سال تو خدايان ما را و يك سال ما خداى تو را بپرستيم . ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۴۹ http://yon.ir/Qp8846 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم 🌹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : 🔶لا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا الامَانَةَ : 🔸امت من تا هنگامی که یکدیگر را دوست بدارند ،به یکدیگر هدیه دهند و کنند،در خیر وخوبی خواهند بود. 📚عیون أخبارالرضا، ج 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌹🌹مژده به علاقه‌مندان به فهم بهتر قرآن، ثبت نام دوره جديد آموزش #حضوري آغاز شد. لينك ثبت نام: yon.ir/MBLDO . تا سالروز ميلاد امام رضا ع ،ثبت نام با 10 درصد #تخفيف همراه است.لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد. 👈👈👈توضيحات بيشتر و اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل در https://t.me/tadabbor_quranpuyan
سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰 ✅قسمت نهم ✨خلاصه نظر حجت الاسلام ايازي محقق قرآن راجع به معناى ارتداد در تعاليم اسلامى قرآن و حديث و در سيره پيامبر و كاربرد آن در فرهنگ اسلامى صرفاً نمى تواند تغيير عقيده باشد. و بنابر آنچه قرآن تصريح مى كند مرتدان كسانى نبوده اند كه بدون علم و آگاهى و از روى جهل و قصور عقيده خود را تغيير داده باشند.  انگيزه آنها امر انسانى نبوده است تا جرم تلقى نگردد. براى آنها حق روشن بوده است: (من بعد ما تبين لهم الهدى.) ادله آشكار بر آنها عرضه شده و خود آنها تصديق به حقانيت كرده اند. (و شهدوا انّ الرسول حق و جاء هم البينات.) و بنابر آنچه در حديث تصريح شده تغيير عقيده با آگاهى و از روى عناد بايد باشد: «انما يكفر اذا جحد.» انكار از روى علم بوده است. بنابراين اگر كسى تغيير عقيده داد، اما پيش از آن براى او اسلام روشن نبوده و حقانيت اسلام را در نيافته يا تعليم و تربيت خانوادگى او به گونه اى نبوده كه زمينه عقيده و ايمان صحيح را براى او فراهم كند اين مورد از موارد ارتداد نخواهد بود.  همچنين اگر كسى به اشتباه افتاد و در اثر شبهه دچار توهم شد از موارد ارتداد نخواهد بود يا اگر صرفاً شبهه را عنوان كرد و اشكال خود را در باب عقايدى چون نبوت و توحيد بيان نمود، صدق ارتداد نمى كند. لذا اگر كسى در جو تبليغاتى مخالفان اسلام قرار گرفت يا فضاى فكرى و فرهنگى به گونه اى نبود كه بتواند حق را تشخيص دهد ـ با آنكه در خانواده مسلمان تولد يافته و در اسم مسلمان نام گرفته ـ چنين شخصى با تغيير عقيده مرتد نمى شود و احكام ارتداد ناظر به وى نيست. فقيهان مسلمان در مطاوى كلماتشان تعبير به خروج از اسلام كرده اند. لذا كسى كه از آغاز با بصيرت مسلمان نشده يا صرفاً شبهه و اشكالى را كه در نظرش راسخ شده مطرح كرده است، خروج از اسلام نخواهد بود و طرح و القاى شبهه صدق خروج از دين نمى كند. فقيهان در تحقق ارتداد عملى گفته اند: «اگر كسى عملاً دين را استهزا كرد و يا عقايد و احكام اسلامى را به مسخره گرفت و در عمل كارى كرد كه احساسات مسلمانان تحريك شود، مثلا، قرآن را در محل آلوده اى پاره پاره كند و قصدش از اين كار توهين باشد، يا به خدا و پيامبر توهين كند، دليل بر ارتداد است.» باز روشن است كه مسئله صرف تغيير عقيده نيست تا در مقوله محدود كردن آزادى عقيده باشد. توهين، افترا، تحريك احساسات مردم اگر از روى قصد و عمد باشد در هر جايى ممنوع و جرم است. به همين دليل اين سنخ از اعمال با آنكه در كلمات فقها آمده اما در آيات قرآن و احاديث شريف مطرح نشده، چون از مقوله ارتداد خارج است. نبايد نقد علمى و منطقى را با اهانت و مسخره گرفتن يكى به حساب آورد و فضاى بحث و گفتگو را به حساب توهين به مقدسات گذاشت. http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ پروردگارا ایمان آورده ایم، ما را بیامرز و بر ما رحمت آور، و تو بهترین مهربانانى مؤمنون/۱۰۹ @quranpuyan
📖 ؟ آنان که خدا را یافته اند، "چیز"ی نمی خواهند. آنان که "چیز"ی می خواهند، هنوز خدا را نیافته اند. زیرا آنکه خدا را دارد، اصل را دارد و آنکه اصل را دارد تمام هستی مسخّر اوست. پس به چیزش احتیاج نیست. چنین کسانی برتری شان بخاطر داشتن چیزهای بسیار نیست. برتری شان به برکت وجود خود خداوند است. و این است معنای "اَنتُم الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم" (شما برترین هستید زیرا خدا با شماست!) پس آنگاه که نزد خدای رحمن اند، در سکوتی اعجاب انگیز بسر می برند، و هیچ سخنی به درخواست نمی گویند مگر آنگاه که خداوند خود اذن شان دهد "لا یَتَکَلَّمُونَ اِلّا مَن اَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ"، که در این صورت نیز باز سخن شان خدایی است و جز به حق نمی گویند. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌹🌹مژده به علاقه‌مندان به فهم بهتر قرآن، ثبت نام دوره جديد آموزش #حضوري آغاز شد. لينك ثبت نام: yon.ir/MBLDO . تا سالروز ميلاد امام رضا ع ،ثبت نام با 10 درصد #تخفيف همراه است.لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد. 👈👈👈توضيحات بيشتر و اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل در https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره ❓چرا در سوره كافرون ولا انتم عابدون ما اعبد تكرار شده است؟ 2⃣ پيامبر ما فرمودند: «قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ» (كافرون/۱ و ۲) من آنچه شما مي‌پرستيد، و بعداً مي‌پرستيد، نمي‌پرستم. «وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ» شما هم شوخي مي‌كنيد. شما هم خداي مرا نخواهيد پرستيد. اين يك كار سياسي است كه شما انجام مي‌دهيد. اصلاً شما خداي مرا نخواهيد پرستيد.  بعضي از مفسرين فرمودند: اين يك اخبار غيبي است كه سران قريش هيچوقت با پيغمبر همراه نشدند. ولي شايد يك مقدار از اين فراتر است. چون اين فقط ناظر به سران قريش نيست. چون كفر آنها، كفر از سر غفلت نيست. كفر از سر علو و شقاق و عزت و غرور است. اينها دست از كفرشان برنداشتند. فرمودند: شما دست از بت‌پرستي‌تان برنمي‌داريد. شما در مقابل خداي متعال سجده نمي‌كنيد. من هم در مقابل غير خداي متعال سجده نمي‌كنم. «لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ» تعبير اول اين است «لا اعبد» من نمي‌پرستم، «وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ» يعني اصلاً شما اين كاره نيستيد. شما خداپرست نيستيد، شما اهل توحيد نيستيد. «وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ» دوباره تكرار مي‌شود. «وَ لَا أَنَا عَابِدٌ» و نه من مي‌پرستم، «مَّا عَبَدتمُ» آنچه شما مي‌پرستيد. 👈 تعبير اول اين بود، «قُلْ يَأَيهَُّا الْكَفِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ» آنچه شما مي‌پرستيد، من نمي‌پرستم. 👈 تعبير دوم اين است «وَ لَا أَنَا عَابِدٌ» من اصلاً اهل اين كار نيستم، مشي من و شما دو تا است. شأن من نيست، «وَ لَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتمُ» آنچه قبلاً پرستيديد، يعني نه معبود آينده‌تان، نه معبود فعلي‌تان، نه معبود گذشته‌تان، معبود من نيست.  دوباره مي‌گويد: «وَ لَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ» شما هم اهل پرستش آنچه من مي‌پرستم، نيستيد. اختلافي در تعبير اين آيات است كه بعضي بزرگان نكته خوبي گفتند. گفتند: در باب نبي اكرم يك چيز بيشتر نيست. «وَ لَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ» آنچه من مي‌پرستم، «مَا أَعْبُدُ» دو بار تكرار شده است. ولي در باب آنها يك باب اين است كه «مَّا عَبَدتم» اين علامت اين است كه آنچه مي‌پرستيد، پيداست آنها در پرستش تلوّن دارند. هر روز يك بتي انتخاب مي‌كنند. بت‌هايشان مي‌شكند، يك روز چوب است، يك روز سنگ است. حجت الاسلام ميرباقری  http://yon.ir/Qp8846 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم ♦️♦️رد واجب است . در را با بهانه هاي شرعي توجيه نكنيد. 🌹قران در سوره آل عمران ضمن بيان رفتار و باورهاي نادرست يهوديان،يكي از اعمال زشت آنها را خيانت در غير يهوديان عنوان مي كند. 🔶وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿۷۵﴾ 🔸انصاریان: و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی شماری، آن را به تو بازمی گرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار شماری، آن را به تو بازنمی گرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] می دانند بر خدا دروغ می بندند. 👌👈اين آيه منحصر به يهود ان زمان نيست. نكند ماهم با توجيهات و تقسيم بندي هاو قضاوتهاي ناموجه مثل خودي و غير خودي،مومن و بي ايمان،نمازخون و بي نماز ،مسلمان و كافر ،انقلابي و ضدانقلاب و ... ،در ديگران كنيم و انها را از حقوقي كه بطور تحت اختيار ماست، محروم كنيم. 🖊سید کاظم فرهنگ ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst485_mnt-r-mrt-khnyd-dr-mnt-khynt-nkhnyd.aspx 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰 ✅قسمت دهم 👈نتایج تحقیق حجت الاسلام باقري فر: ✔️1. ارتداد؛ یک فرآیند فکری، یا یک اقدام سیاسی؟! تأمل در آیات زیر نشان می‌دهد که مصادیق ارتداد در قرآن ـ یا حداقل مواردی از آن ـ پیش از آنکه محصول عملیات ذهنی و برآمده از یک فرآیند فکری باشد، حاصل فشارهای سیاسی از سوی عوامل سلطه است. به این آیات بنگرید: بقره/109، 127، آل‌عمران/72، توبه/64-66، 74، 79-80، کهف/20،‌ نحل/106 و 110، عنکبوت/12، محمد/25-26، منافقون/1-3 اگر موضوع در قرآن را، بیشتر یک حرکت سیاسی بدانیم ـ که طبیعت آن تنوع و دگرگونی در انگیزه‌ها و نوع ظهور و بروز است ـ چگونگی برخورد با آن نیز تابع شرایط سیاسی، و در حیطة مسئولیت صاحبان قدرت و حاکمان خواهد بود و نمی‌تواند یک حکم ثابت و تغییرناپذیر قلمداد شود. همچنانکه تأمل در آیة 66 سورة توبه، انصراف پیامبر اکرم| از قتل عبدالله بن ابی‌صرح، به علت شفاعت عثمان، و روش برخورد حضرت علی× با خوارج ـ که از نظر فقه، کافر و مرتدند ـ و تعزیری بودن حکم مرتد، این برداشت را تأیید می‌کنند. ✔️2. شرایط تحقق ارتداد تأمل در عباراتی همچون {إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإِيمَانِ} (نحل/106) {مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى} (محمد/25) {مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ} (بقره/109) {وَشَهِدُواْ أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ}‌ (آل‌عمران/86) {وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ} (آل‌عمران/101)، بیانگر این نکتة مهم است که ارتداد آنگاه عینیت می‌یابد که؛ 👈اوّلاً انسان با اختیار خویش و در کمال آزادی و به دور از فشارهای سیاسی ـ اجتماعی، راه کفر و بازگشت از ایمان را برگزیند،  👈ثانیاً هیچ ابهامی در فهم حقانیت توحید و رسالت، و درستی دین و راه هدایت نداشته و به اصطلاح حجت بر او تمام شده باشد.  ✨شاید با توجه به این نکته است که بعضی صاحبنظران گفته‌اند: «واژه‌های ایمان، کفر و ارتداد، در ارتباط با بعثت و دعوتی زنده، مفهومِ درخورِ خود را می‌یابند و گرنه به روز و روزگاری که دعوت بعثت، زیر لایه‌های بدعت و تحریف پوشیده‌ باشد، واژه‌های دیگر، چونان استضعاف فکری را باید به کار برد.» (معادیخواه، عبدالمجید، فرهنگ آفتاب، ج 1، ص 150) ادامه دارد... http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خداوندا! فراخ‌ترین روزی رسانی ات را بر من هنگام کهنسالی و واپسین سال های زندگانی‌ام قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 آیات وجملات گزاری 🙏پروردگارا امروز از تو می خواهم به من توفیق دهی که همواره گزار نعمت های تو باشم. رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ َ (١٩)نمل {خوشبختی از آن كسی ست كه درفضای زندگی كند} {چه دنيا به كامش باشدوچه نباشد چه آن زمان كه می دود ونميرسد} {وچه آن زمان كه گامی برنداشته خودرا در مقصد می بيند} 💢خوشبختی یعنی آرامش درون http://yon.ir/NO2nP 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌹🌹مژده به علاقه‌مندان به فهم بهتر قرآن، ثبت نام دوره جديد آموزش #حضوري آغاز شد. لينك ثبت نام: yon.ir/MBLDO . تا سالروز ميلاد امام رضا ع ،ثبت نام با 10 درصد #تخفيف همراه است.لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد. 👈👈👈توضيحات بيشتر و اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل در https://t.me/tadabbor_quranpuyan
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم 🌹🌹«پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: 🔶أَدِّ الأَمانَهَ اِلی مَنِ ائْتمَنَکَ وَ لا تَخُن مَن خانَکَ. 🔶اگر کسی تو را دانست و به تو سپرد آن را به او برگردان و اگر کسی به تو و دغلکاری کرد تو به او مکن. (شهاب‌الاخبار، ص ۳۲۶) 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰 ✅قسمت یازدهم 👈نتایج تحقیق حجت الاسلام باقري فر: 3. ارتداد چیست؟ همچنانکه از برخی عبارات فقها نیز می‌توان به دست آورد، «ارتدادی که خاستگاه اثر بیرونی است و پی‌آمدهایی را به همراه دارد»، صِرفِ تغییر عقیده نیست، بلکه در تعریف آن، برپا کردن عَلَم کفر و انکار خودخواهانة حقیقتِ واضح و روشن نیز دخالت دارد. بنابراین تغییر عقیده در اثر مطالعه و تحقیق و در یک فرآیند ذهنی و فکری مشمول تعریف قرآنی نمی‌شود. همچنانکه اگر کسی اساساً حقانیت اسلام برایش روشن نشده و اکنون عقیده‌ای مخالف گذشته ابراز می‌کند مرتد نیست. {مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ} و از چنین کسانی بیشتر باید به عنوان مستضعفان فکری یاد شود نه مرتد. دیدگاه برخی فقها و اندیشوران: 🌸3/1. صهردشتی از شاگردان سیدمرتضی و شیخ طوسی در تعریف ارتداد بر دو نکته تأکید دارد، نخست اظهار کفر، و دوّم، جحد. (سلسله الینابیع، ج 9، ص 171) و ابوالصلاح حلبی (374-447 هـ) از معاصران شیخ طوسی در تعریف ارتداد می‌گوید: «الرِدّة إظهارُ شعارِ الكُفرِ بَعْدَ الايمان بِما يكونُ معه مُنكِرَ نبوّة النّبي| أَوْ بشي‌ءٍ مِنْ معلومِ دينهِ كالصَّلاةِ و الزّكاةِ و الزّنا و شُرْبِ الْخَمُرِ، فأمّا ما يُعلَمُ كونُه كافراً له بِاستدلالٍ من جبرِ أَوْ تَشْبيهٍ أَو إنكارِ امامةٍ اِلى غَيرِ ذلكَ فليسِ بردّةٍ وَ اِنْ كانَ كُفراً.» (الکافی فی الفقه،‌ص 311). بر پایة این تعریف، با اموری از دین که با استدلال و منطق رد و اثبات می‌شود، نمی‌توان به ارتداد کسی حکم کرد. «جحد» هم که در سخن صهردشتی و در پاره‌ای از روایاتِ باب ارتداد آمده، به شهادت برخی لغت‌شناسان، انکار چیزی است که قلباً و واقعاً آن را پذیرفته است ولی از روی عناد یا انگیزه‌های دیگر تن به حقانیت آن نمی‌دهد و آن را انکار می‌کند.  🌸3/2. آیت‌الله منتظری: «... مجرد اندیشه و اعتقاد، یا تغییر آن، و یا ابراز آن و یا اطلاع از اندیشه و تفکری دیگر، حق هر انسانی است؛ و با هیچ یک از عناوین کیفری نظیر: ارتداد، افساد، توهین، افترا و مانند آن مربوط نیست.» 🌸3/3. در میان روایات باب ارتداد، دو روایت وجود دارد که در آن‌ها از تعبیر «جحد» استفاده شده است. هم‌چنین در روایت دیگری، فقط در صورت جحد، حکم به کفر گردیده است؛ یعنی هیچ فردی تا به مرحله شناخت حق نرسد و سپس حق را انکار نکند، کافر نیست. ابوبصیر از امام صادق پرسید: «ما تقول فیمن شکّ فی الله؟»  حضرت فرمود: «کافر است.» ابوبصیر همین سؤال را درباره شاک در رسالت پیامبر اکرم مطرح کرد، و امام دوباره فرمود: «کافر است.» ولی سپس فرمود: «فقط اگر انکار کند، کافر می‌شود؛ انما یکفر اذا جحد.»  🌸3/4. مرحوم حاج شیخ ابوالحسن شعرانی با استفاده از این حدیث می‌گوید: پژوهشگری که به دنبال دلیل و برهان است، اگر با شک مواجه شود و در صدد یافتن دین حق باشد، شک موجب کفر و ارتدادش در دوره تحقیق نمی‌شود، البته به شرط آن‌که با زبان به انکار نپردازد.» ادامه دارد... http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 🌹اَللّهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَدْحِضْ بِهِ الْباطِلَ 🍃پروردگارا! به آن حضرت، دين حق را پاينده دار و (بوسيله او) اهل باطل را محو و نابود ساز https://telegram.me/quranpuyan
🔰اطلاعيه شماره ثبت نام "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن " ✅مخاطبان این دوره: 1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم سوره ها جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند. 2-قاریان و حافظان قرآن،مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،مترجمي قران و تفسیر که علاقه مند به فهم بهتر قران و آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند. ✅✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ ✅دريافت رايگان يك جلد "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" ✅حضور در کلاس های دوره بمدت 8 هفته ✅انتخاب یک سوره و تمرین عملی ✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين و مباحثه با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال ✅شركت در امتحان پايان دوره 🔰زمان کلاس: چهارشنبه ها ساعت 18 تا 19.30 🔰مکان کلاس:تهران،تقاطع اتوبان محلاتي و خ 17 شهريور،زير پل آهنگ، خ مشهدي رحيم (زيبا)،پلاك 102،موسسه قرآني (بيت الزهرا س) ❇️مدرس دوره: آقای سیدکاظم فرهنگ(مدرس هفت دوره روش فهم بهتر قران و مولف کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن) 🔴 میزان هزینه دوره چقدر است؟ 100هزارتومان (لازم به توضيح است اين مبلغ ،صرف هزینه کلاس و فعاليتهاي قراني ميشود و مدرسين و دست اندركاران دوره،بصورت افتخاري همكاري مي نمايند) 👈عزیزانیکه تا سالروز ميلاد امام رضا ع ،(روز یکشنبه 23 تیر) ثبت نام نمایند از 10 درصد برخوردار میشوند. 👈همچنين به منظور امكان تصميم گيري دقيقتر عزيزاني كه مردد به حضور در دوره هستند،شركت در جلسه (4شنبه 26 تیر) رايگان در نظر گرفته شده است. 🔴ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: yon.ir/MBLDO 👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره قبلی و 👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد https://t.me/tadabbor_quranpuyan 💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط نماييد .
4_5825918425997772385.mp3
14.41M
🎧سخنرانی در جمع گروهی از مدیران تولید بمناسبت شهادت امام صادق(ع) ⭕️موضوع: نگاه دین به دنیا ♦️شهرری، ۱۰تیرماه ۹۸ @mohammadsorooshmahallati
✅✅احادیثی از امام صادق که کمتر شنیده ایم👆 پاسخ حضرت به منتقدان شیوه زندگی مادی ایشان،ایا ایثار واجب است؟ ایا در تامین معاش ،افراد خانواده و فامیل و کشور اولویت دارند یا دیگران؟ پاسخ سلمان فارسی به صحابه ای که از پس انداز کردن او انتقاد کردند
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم 🌹امام على عليه السلام می فرمایند: 🔶"اَلامانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و َالخيانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ؛ 🔸 روزى مى آورد وخيانت در فقر. 📚تحف العقول ص221 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج78، ص60، ح138 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
✳️ خدشه‌دار شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر 📌ارشاد به معنای راهنمایی است، یعنی کسی را که اطلاع و آگاهی ندارد، آگاه می‌کنند؛ البته چنین راهنمایی و ارشادی باید همراه با اقناع و پذیرش باشد و به گونه‌ای انجام شود که مخاطب فقط از مسئله آگاه نشود، بلکه نسبت به آن قانع نیز بشود؛ اما در امر به معروف و نهی از منکر، مخاطب از زشتی یا زیبایی مسئله آگاه است و در واقع عرف جامعه هنجار یا ناهنجار بودن مسئله را می‌شناسد؛ بنابراین به آنچه که می‌داند، امر شده یا از آن نهی می‌شود. باید میان ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر تفکیک قائل شویم چرا که ارشاد از مقوله آگاه کردن و امر به معروف و نهی از منکر از مقوله دستور دادن یا نهی کردن از انجام کاری است. ✅ امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرائض اساسی برای سلامت جامعه محسوب شده و به حیات اجتماعی آن مربوط می‌شود و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز از آن با عنوان اصل نظارت عمومی یاد شده است. در قرآن کریم، امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد. ✅ انجام نهی از منکر کار هر کسی نیست، قرآن می‌فرماید:«وَلتَکُن مِنکُم...»، یعنی گروهی از مردم باید این مسئولیت را بر عهده بگیرند و از آگاهی لازم برای انجام این مسئولیت برخوردار باشند؛ آگاهی صرف دانستن معروف و منکر نیست، بلکه چگونگی و نحوه صحبت کردن و ادای این وظیفه را نیز شامل می‌شود. اگر فرد عصبانی باشد و یا قدرت بیان و انتقال معنا را نداشته باشد، صلاحیت انجام امر به معروف و نهی از منکر را ندارد. ✅ کسی که امر به معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهد، باید احتمال تأثیر در مخاطب را نیز بدهد، اگر احتمال بدهد که انجام این کار تأثیری ندارد، وظیفه‌ای نیز بر ذمه او نیست. ✅ از طرف دیگر، امر به معروف و نهی از منکر متناسب با معروف یا منکر بودن دسته‌بندی می‌شود، یک طرف مواردی که مهم و اساسی و الزامی به حساب می‌آید، مثل نقد اعمال خلافی که حکومت‌ها انجام می‌دهند و امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه از آن با عنوان «کَلِمَۀ حَقٍ عِندَ اِمام باطل» یاد می‌کند و در طرف دیگر، مراتب و درجات پایین‌تر قرار می‌گیرند. ✅ بعضی آفت‌ها و عوامل هستند که باعث خدشه‌دار شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌شود. ممکن است کسانی که انجام این مسئولیت را بر عهده می‌گیرند، آن را خوب انجام ندهند و یا اینکه اولویت‌ها را در نظر نگرفته و در عوض، به مسائل جزئی و موردی بپردازند. از طرف دیگر، امکان دارد که جامعه آمادگی پذیرش مسئله‌ای را نداشته باشد و آمران به معروف و ناهیان از منکر بخواهند آن را مطرح کنند، در صورت زمینه‌سازی و ایجاد آگاهی لازم است. ✅ قرآن کریم در آیه ۱۲۵ سوره نحل می‌فرماید:«اُدعُ الی سَبیلِ رَبِکَ بِالحِکمَۀِ وَ المَوعِظۀ الحَسَنۀ وَ جادِلهُم بالتی هِیَ اَحسَن»، برای دعوت و ارشاد مردم باید از حکمت و منطق و موعظه و اگر کسی اهل موعظه نیست، باید از جدال احسن استفاده کرد. در مورد امر به معروف و نهی از منکر هم می‌بینیم که امام حسین(ع) هنگام مخالفت با حکومت یزید، علت خروج و قیام خود و این کار بزرگ و عظیم را امر به معروف و نهی از منکر ذکر می‌کنند. ✅ متأسفانه در کشور ما برای انجام امر به معروف و نهی از منکر، از روش‌های غلط استفاده می‌شود و بعضا بر موضوعات ساده، جزئی و حتی نامناسب انگشت گذاشته شده و مسائل اساسی که ظلم به افراد و جامعه است نادیده انگاشته شده و به همین دلیل، با همه عظمتی که این فریضه دارد، در جامعه ما لوث شده و آن را بد می‌دانند؛ مثلا اگر کسی در روزنامه‌ای نقد علمی راجع به شرایط و اوضاع اجتماعی بنویسد، آن را به حساب امر به معروف و نهی از منکر نمی‌گذارند، اما مسائل جزئی را که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد، به عنوان الگو و مصداق امر به معروف و نهی از منکر معرفی می‌کنند. ضایع ساختن یک مسئله این است که انسان از آن بد دفاع کند و در عرف جامعه ما، همین اتفاق برای این دو فریضه رخ داده است. نقل از کانال حدیث وحی استاد سید محمد علی ایازی
صبح را به رسم ادب با سلام آغاز می کنیم و با اندیشه های نو برای بهتر بودن تلاش روزانه را آغاز می کنیم به امید آنکه امروزمان بهتر از روزهای قبل باشد روز بخیر @quranpuyan
📖 ؟ ⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 4⃣ مجازات : 🌹بقره آیه ۵۴🌹 و آنگاه که موسی به قوم خود گفت: ای قوم من، شما با گوساله پرستی به خود ستم کردید، اینک بسوی آفریدگار خود باز گردید و خودتان را بکشید که این کار نزد آفریدگارتان برای شما بهتر است. پس بر شما بخشود که او توبه پذیر مهربان است. 🌹خروج، فصل ۳۲ آیه ۲۶🌹 بنابراین(موسی) درمقابل دروازه ی اردوگاه ایستاده فریاد کرد و گفت: تمام کسانی که طرف خداوند هستند ، اینجا پیش من بیایند. تمام طایفه ی لاوی به نزد موسی رفتند. موسی به آنها گفت: خدای بنی اسرائیل می فرماید هر یک از شما شمشیر خود را ببندد و از اینطرف به آنطرف اردو برود و برادر و دوست و همسایه ی خود را بکشد. لاویان دستور موسی را اطاعت کردند و در آنروز نزدیک به سه هزار مرد را کشتند. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐مژده به ساکنان محترم مناطق 11،12،13،14،15،16 و 7،6 تهران . دومین دوره آموزش حضوری #روش_ساده_فهم_قرآن در نزدیکی شما در موسسه قرآني #ام_الائمه برگزار خواهد شد. از 4شنبه 26 تیر بمدت 8 هفته .ساعت18-19.30 اطلاعات بیشتر در کانال زیر @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 3⃣ در آیه ۳ چرا اینطور نفرمود «و لا انتم تعبدون ما اعبد»؟ نکته لطیفی در اینجا هست و آن ¬هم این است که با انتخاب آن نوع جمله پردازی عبادت خداوند را از اینکه در همان سطح عبادت بت ها قرار داشته باشد متمایز کرده و آن را (چنانکه واقعاً هست) بالاتر قرار داده. در زبان محاوره خودمان نیز جمله «تو کنندۀ این کار نیستی» با جمله «تو این کار را نمی کنی» فرق زیادی دارد و انتخاب جمله آیه ۳ شبیه همان «تو کننده این کار نیستی» است و اگر می¬فرمود «و لا انتم تعبدون ما اعبد» (که قرینه آیه ۲ باشد) شبیه جمله «تو این کار را نمی کنی» می بود و فرق این دو جمله واضح است. از تفسير آقای گنجه ای http://yon.ir/Qp8846 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan