eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
خدایا ياريمان کن امروز را که مهمان توییم باعشق تو آغاز کنیم واین عشق ومحبت را به همه دوستان وعزیزان تقدیم کنیم سلام صبحتون سرشار ازعشق خدا @quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ها و ها در قرآن ✳️ نبردن نام خدا در هنگام ،باعث حرمت خوردن هر گوشتی است ذکر یاد خدا در هنگام قربانی و ذبح شرط لازم برای حلال بودن خوردن آنست که در سوره های مختلف قرآن تکرار شده است. از جمله در سوره انعام خدا میفرماید: فَكُلُواْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۸﴾ فولادوند: پس اگر به آيات او ايمان داريد از آنچه(ذبحی) نام خدا بر آن برده شده است بخوريد مَا لَكُمْ أَلاَّ تَأْكُلُواْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُم مَّا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلاَّ مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَإِنَّ كَثِيرًا لَّيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِم بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ ﴿۱۱۹﴾ فولادوند: و شما را چه شده است كه از آنچه نام خدا بر آن برده شده است نمى ‏خوريد با اينكه [خدا] آنچه را بر شما حرام كرده جز آنچه بدان ناچار شده ‏ايد براى شما به تفصيل بيان نموده است و به راستى بسيارى [از مردم ديگران را] از روى نادانى با هوسهاى خود گمراه مى ‏كنند آرى پروردگار تو به [حال] تجاوزكاران داناتر است وَلاَ تَأْكُلُواْ مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَآئِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ ﴿۱۲۱﴾ فولادوند: و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده است مخوريد چرا كه آن قطعا نافرمانى است و در خفا ‏شيطانها به دوستان خود وسوسه مى ‏كنند تا با شما ستيزه نمايند و اگر اطاعتشان كنيد قطعا شما هم مشركيد. http://yon.ir/Qpm982 https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌹💐 ✳✳ تالار گفتگوهاي جزو برگزيدگان يازدهمين شناخته شد آیین اختتام یازدهمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال به عنوان مهمترین آوردگاه حوزه محتوای دیجیتال درکشور، 22مرداد ماه سال جاری با حضور رييس دفتر رياست جمهور،وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی، دبیر شورای عالی فضای مجازی وجمعی از مدیران ارشد کشوری در تالار وحدت برگزارشد. ✅ یازدهمین جشنواره درهفت بخش موضوعی ، حکمرانی ومدیریت درفضای مجازی، امید و نشاط اجتماعی ، خانواده و فرهنک زندگی ، مسجد و مناسک دینی ، اقوام و فرهنگ ملی و محلی، انقلاب اسلامی و مقاومت کسب وکارهای نوپا پذیرای 1501 اثردر قالب های مختلف رسانه های دیجیتال شامل "پایگاه های اینترنتی، نرم افزارهای تلفن همراه، بازی های رایانه ای، نرم افزارهای رسانه ای، شبکه های اجتماعی ، هنرهای دیجیتال و ایده " بود. ❇❇ بنابر راي هيات داوران، در بخش و سبك زندگي به عنوان يكي از سه پايگاه اينترنتي منتخب،شايسته تقدير شناخته شد اين رويداد را به كليه مخاطبان عزيز قران‌پويان و قرآن دوستان تبريك گفته اميدواريم در راه گسترش مفاهيم قراني و عمل به انها بيش از پيش موفق باشيم www.quranpuyan.com
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ❓منظور از القای قول ثقيل چيست؟ آيه اين است كه : ما به زودى به تو وحى مى كنيم قولى را كه هم بر خودت سنگين است و هم بر امتت ، اما سنگينى آن بر خود تو از جهت صعوبت تحقق حقائق آن ، و از جهت مصائبى است كه در طريق ابلاغ آن خواهى ديد، و سلب راحت و فراغتى است كه از تو خواهد شد، و از جهت مجاهدت نفس و انقطاع به سوى خدا، و زحماتى است كه لازمه گرفتن وحى است . و اما سنگينى آن بر امتت از اين جهت است كه آنها هم در پاره اى از جهات ياد شده با تو شريكند، از آن جمله تحقق دادن به حقائق قرآن در نفس ، و نيز پيروى او امر و نواهى خدا و رعايت حدود آن است ، كه هر طايفه از طوايف امت به قدر وسع و طاقتش بايد اين رنجها را تحمل كند. تفسير الميزان http://yon.ir/Qp8919 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وهشتم ✅ و 👌💫ایه دیگری که به اصل و پرداخته، ایه 110 سوره ال عمران است: 🔶كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ (110) ترجمه: شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شديد (چه اينكه) مى‏كنيد و ، و به خدا ايمان داريد، و اگر اهل كتاب (به چنين برنامه و آئين درخشانى) ايمان آورند به سود آنها است (ولى تنها) عده كمى از آنها با ايمانند و اكثر آنها فاسق (و خارج از اطاعت پروردگار) مى‏باشند. 👌نكته جالب توجه اينكه در اين آيه مسلمانان به عنوان بهترين" امتى" معرفى شده كه براى خدمت به جامعه انسانى بسيج گرديده است، و دليل بهترين امت بودن آنها اين ذكر شده كه" و مى‏كنند و ايمان بخدا دارند" و اين خود مى‏رساند كه اصلاح جامعه بشرى بدون ايمان و دعوت بحق و مبارزه با فساد ممكن نيست، و ضمنا از آن استفاده مى‏شود كه اين دو وظيفه بزرگ با وسعتى كه در اسلام دارددر آئينهاى پيشين نبوده است. 👌👈ديگر اينكه در اينجا و بر ايمان بخدا مقدم داشته شده و اين نشانه اهميت و عظمت اين دو فريضه بزرگ الهى است، 💫از تفسیر نمونه: 💫ادامه موضوع 👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst148_wjwb-w-tryf-mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr--z-mnZr-qrn.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
عوامل در واقعه تاریخی قسمت پانزدهم از کتاب ملا آقای و «اسرار الشهادة» در شصت هفتاد سال پیش، مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد. تمام حرفهای روضة الشهداء را به اضافه ی یك چیزهای دیگر، همه را یكجا جمع كرد كه دیگر وا ویلاست!😞 واقعاً به اسلام باید گریست. حاجی نوری نوشته اند ما در درس مرحوم حاج شیخ عبد الحسین تهرانی بودیم- كه مرد بسیار بزرگواری و استاد حاجی نوری بوده است- و از محضر ایشان استفاده می كردیم، یك سید روضه خوانی اهل حِلّه آمد و یك كتاب مقتلی به ایشان نشان داد كه ایشان ببینند معتبر هست یا معتبر نیست. این كتاب نه اول داشت و نه آخر، فقط یك جایش نوشته بود كه تألیف فلان ملاّی جبل عاملی از شاگردان صاحب معالم است. مرحوم آقا شیخ عبد الحسین این كتاب را گرفت كه مطالعه كند. اولاً در احوال آن عالم نگاه كرد، دید چنین كتابی به نام او ننوشته اند. ثانیاً خود كتاب را مطالعه كرد، دید مملوّ از است. به آن سیّد گفت این كتاب همه اش است، مبادا این كتاب را بیرون بیاوری یا از این كتاب چیزی نقل كنی كه جایز نیست و اساساً این كتاب از آن عالم نیست، مطالبش هم همه دروغ است. حاجی می نویسد همین كتاب به دست صاحب اسرار الشهادة افتاد، از اول تا آخرش را نقل كرد.😳 اینها گریه دارد، خدا می داند گریه دارد. این حكایت را هم برایتان نقل كنم، كه تأثرآور است. باز ایشان نقل می كنند، نوشته اند یك مردی رفت خدمت مرحوم صاحب مقامع [1]و گفت من دیشب خواب وحشتناكی دیدم. گفت چه خواب دیدی؟ گفت: خواب دیدم كه با این خودم گوشتهای بدن امام حسین علیه السلام را دارم می كَنم. این مرد عالم لرزید، سرش را پایین انداخت، یك مدتی فكر كرد، گفت: شاید تو خوان هستی؟ گفت: بله آقا. گفت: دیگر بعد از این یا اساساً مرثیه خوانی را ترك كن یا از كتابهای معتبر نقل كن. تو با این دروغهایت داری گوشت بدن امام حسین را با این دندانهای خودت می كَنی. این لطف خدا بوده كه لااقل در این رؤیا به تو نشان بدهد. قبلاً عرض كردم، اگر كسی تاریخ عاشورا را بخواند، می بیند از زنده ترین و مستندترین و پرمنبع ترین تاریخهاست. ما احتیاجی [به این دروغها] نداریم. حالا گذشته از این كه اصلاً دروغ جعل كردن كار غلطی است، احتیاجی نیست، آن قدر راست هست كه همانها را اگر بگوییم كافی است. 👈 مرحوم آخوند خراسانی می گفته است اینهایی كه دنبال روضه ی نوِ نشنیده هستند بروند های راست را پیدا كنند كه آنها را احدی نشنیده است؛ و این طور است. https://telegram.me/quranpuyan
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ» «پروردگارا! همسران و فرزندانى به ما عطا کن که چشمان ما به ایشان روشن گردد». https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ "تَبَّت یَدا اَبِی َلَهَبِِ" (کوتاه باد دستان ابی لهب) وقتی نگاهی به درونت بیندازی، ابولهب را آنجا خواهی دید. نفسی آتشین و طماع که خورنده ای سیری ناپذیر است. اتفاقاً همسرش نیز که همان هواها و آرزوهاست، در همان حوالی، آتش بیار معرکه است. این نفس پر لهیب، با آنکه مال بسیار دارد، اکنون چشم طمع به حقایق الهی دوخته است. در اطراف "قلب" پرسه می زند. غافل از اینکه خداوند، دستانش را از چنین دستبردی کوتاه کرده است. او پس از قدرت مادی، اکنون متوجه قدرتهای معنوی شده است تا منیّت اش را بیش از پیش ارضاء کند. و زهی خیال باطل! او در چنین روندی شیطان صفتانه، حتی مالش را نیز از دست خواهد داد و از آن طرفی نخواهد بست. چنین نفسی، در بند گرفتاری ها، به دام خواهد افتاد و هر دم زیان خویش را به مشاهده خواهد نشست. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنابر راي هيات داوران يازدهمين جشنواره رسانه هاي ديجيتال ، در بخش و سبك زندگي به عنوان يكي از سه پايگاه اينترنتي منتخب،شايسته تقدير شناخته شد www.quranpuyan.com
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ❓منظور از واذکر اسم رب چیست؟ ذکر اسم با ذکر رب چه تفاوتی دارد؟ 👈مقصود از((ذكر)) در خطاب ،: ((واذكر اسم ربّك )) ظاهرا اين جمله مى خواهد نماز شب را توصيف كند، و بنا بر اين به منزله عطف تفسيرى براى جمله ((و رتل القران ترتيلا)) است ، و روى اين فرض مراد از ((ذكر اسم رب )) ذكر زبانى با رعايت مطابقت آن با قلب مى باشد، و همچنين مراد از تبتل ، تضرع و زارى با زبان است . از تفسیر المیزان http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وهشتم ✅ و 👌🔶یکی دیگر از ایاتی که اهمیت و را نشان میدهد،ایه 157 سوره اعراف است. 🔶الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ و... 👈این ایه در توصیف صفات و رفتار پیامبر گرامی اسلام است . 👌ویژگیهای پیامبر اسلام ازمنظر قران: 1-در ایه فوق اولین رفتاری که در توصیف پیامبر استفاده میشود، و است. 2- یعنی شناخته شده در میان مردم جامعه و یعنی ناشناخته 👈مثلا اگر شما در کشورهای غیر مسلمان نماز بخوانید ممکن است خیلی از مردم انرا نشناسند و با تعجب نگاه کنند.پس از دید انها است. اما در یک کشور مسلمان ،همه نماز را میشناسند. پس است. 3-از نظر ما شیعیان و مطابق زیارتنامه ها و دعاهایی که داریم معروف ،ان چیزی است که امام معصوم به ان امر کرده و منکر ان چیزیست که امام از ان کرده است."المعروف ما امرتم به والمنکر مانهیتم عنه" 4-اگر در جامعه دیدید که بسیاری از مردم ، نهی شده از جانب پیامبر و امامان را میشناسند(مثلا ربا)و دیگر ناشناخته نیست، نشان از انحراف جامعه و عوض شدن ارزشها دارد. 5- و شرایط دارد که حتما باید رعایت شود.در مرحله اول ان ،حتما باید با محبت همراه باشد. همانگونه که شما میخواهید فرزندتان را موعظه کنید و تذکر دهید،میباید با دیگران هم همانگونه رفتار کنید.تا تاثیر کند. چه بسا نامناسب،اثر منفی و معکوس هم در مخاطب ایجاد کند 💫ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst148_wjwb-w-tryf-mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr--z-mnZr-qrn.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
عوامل در قسمت شانزدهم از کتاب علاوه بر نقل كسانی كه حاضر وقعه ی عاشورا بوده اند، چه از دشمنان و چه از دوستان، [همه ی اینها جزئیات این حادثه را روشن كرده است. ] سه چهار نفر از دوستان امام حسین بودند كه جان به سلامت بیرون بردند.👉 از جمله غلامی است به نام عَقبة بن سمعان (یا عُقبة بن سمعان) و این مرد از مكه همراه امام بود و وقایع نگار قضیه ی كربلابوده است از لشكریان ابا عبد الله. در روز هم گرفتار شد ولی چون گفت غلام هستم، آزادش كردند. این مرد وقایع را نوشته است. مرد دیگری است به نام حمید بن مسلم كه وقایع نگار لشكر عمر سعد بوده است، او هم نوشته است. همچنین دیگران كه حاضر وقعه بوده اند، نوشته اند. یكی از حاضرین واقعه شخص امام زین العابدین علیه السلام است. ایشان خودشان از حاضرین وقعه بودند. تمام جزئیات را از اول تا آخر [شاهد] بوده اند و همه ی قضایا را نقل كرده اند. نقطه ی ابهامی در تاریخ امام حسین وجود ندارد. 👉 متأسفانه یك داستان جعلی و در باره ی امام زین العابدین علیه السلام هست كه حاجی نوری نقل [و انتقاد] می كند، به آن هم اشاره كنم. معمولاً می گویند كه در روز عاشورا، در وقتی كه هیچ كس برای ابا عبد الله نماند، حضرت رفتند به خیمه ی امام زین العابدین برای خداحافظی. آن وقت حضرت امام زین العابدین علیه السلام فرمود: پدر جان، كار شما و این مردم به كجا كشید؟ (یعنی اینها می گویند اصلاً تا آن وقت امام زین العابدین علیه السلام كاملاً بی خبر بوده است! ) فرمود پسر جان به جنگ كشید. عجب! جنگ واقع شد؟ بله جنگ واقع شد.😳 یكی یكی اصحاب را یاد كرد: حبیب بن مظهّر چطور شد؟ فرمود قُتِلَ. زهیر بن القین چطور شد؟ قُتِلَ. بریر بن خضیر چطور شد؟ قُتِلَ. هر كه از اصحاب را نام برد، فرمود كشته شد. بعد بنی هاشم را نام برد: قاسم بن الحسن چطور شد؟ قُتِلَ. برادرم علی اكبر چطور شد؟ قُتِلَ. عمویم أبو الفضل؟ قُتِلَ. 👈این، و دروغ است. امام زین العابدین كه آنجا- العیاذ باللّه- مریض و بی هوش نبود كه اصلاً نفهمد چه گذشته است. حتی تاریخ می نویسد در همان حال امام حركت كرد، به عمه اش فرمود: عصای من را با یك شمشیر بیاور. غرض اینكه یكی از كسانی كه حاضر واقعه بوده و آن را نقل كرده است شخص امام زین العابدین علیه السلام است. 👈پس بیاییم توبه كنیم، واقعاً باید كنیم. 👈بیاییم از این جنایت و خیانتی كه نسبت به ابا عبد الله الحسین علیه السلام و اصحاب بزرگوارش و یارانش و خاندانش مرتكب می شویم و همه ی افتخارات اینها را از میان می بریم، توبه كنیم و پس از این، طور دیگری باشیم كه از این مكتب تربیتی استفاده كنیم.👌 ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ زیبا از قرآن کریم تکلیف از ما.📝 نتیجه از خدا. 🏆 قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَىٰنَاۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ  سوره مبارکه توبه،‌ آیه ۵۱ بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسید. او مولاى ماست و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند. برگرفته از کانال حفظ قرآن http://yon.ir/Qp2641 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
، يكي از سه پايگاه اينترنتي منتخب در بخش خانواده و در يازدهمين رسانه هاي ديجيتال
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ❓منظور از واذکر اسم رب چیست؟ ذکر اسم با ذکر رب چه تفاوتی دارد؟ 👈پیامبر هنوز در اویل وحی است و تا اینجا فعلا حدود 4% از قرآن بر او نازل شده و لذا در آیه 8 خداوند او را به «اسم رب» ارجاع می دهد در حالی که چنانکه بعداً خواهیم دید در آینده به خود رب ارجاع داده می شود، مثلاً به جای «اذکر اسم ربک» خطاب می شود «واذکر ربک» و این نیز چیزیست که فقط کسانی متوجه می شوند که قرآن را به ترتیب نزول بخوانند و بقیه متوجه نمی شوند آقای مهندس گنجه ای http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وسوم تمرین بیست وهشتم ✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر 🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام در بخشی از خطبه 104 نهج البلاغه می فرمایند : 🔶وَانْهَوْا غَيْرَكُمْ عَنِ الْمُنْكَرِوَ تَناهَوْا عَنْهُ، فَاِنَّما اُمِرْتُمْ ،ْ بِالنَّهْىِ بَعْدَ التَّناهى. 🔶🔸 دیگران را از #منکر_نهى کنید و خود نیز از ارتکاب به آن بپرهیزید، زیرا مسئولید اول خود از #گناه کناره گیرى کنید سپس دیگران را از آن #نهى نمایید. 📗نهج البلاغه خطبه 104 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت هفدهم تحریفات معنوی از کتاب در این بحثی كه در باره ی «تحریفات در واقعه ی تاریخی عاشورا» كردیم، در جلسه ی اول عرض كردیم كه به طور كلی تحریف بر دو قسم است: تحریف لفظی و قالبی، و دیگر معنوی و روحی؛ و عرض كردیم این تاریخچه ی با عظمت كربلا كه به دست ما افتاده است، هم دچار تحریف لفظی شده است، یعنی ما از خودمان برگ و سازهایی بر پیكره ی این تاریخ بسته ایم كه چهره ی این تاریخ با عظمت و نورانی را تاریك و ظلمانی و قیافه ی زیبای آن را زشت كرده ایم، و نمونه هایی در این زمینه عرض كردم، و هم متأسفانه این حادثه ی تاریخی در دست ما تحریف معنوی پیدا كرده است، كه تحریف معنوی از تحریف لفظی صد بار خطرناكتر است. آنچه كه سبب شده است كه این حادثه ی بزرگ برای ما از اثر و خاصیت بیفتد تحریفات معنوی است نه تحریفات لفظی؛ یعنی اثر سوء تحریفات معنوی از اثر سوء تحریفات لفظی بیشتر است. 👈 یعنی چه؟ مثلاً در یك جمله ممكن است ما از لفظ نه كم كنیم و نه زیاد، ولی آنجا كه می خواهیم توجیه و تفسیر كنیم، طوری آن را توجیه و تفسیر كنیم كه درست بر خلاف و بر ضد معنی واقعی این جمله باشد. اگر بخواهیم حوادث و قضایا را تحریف معنوی كنیم، چگونه تحریف می كنیم؟ حوادث و قضایای تاریخی، از یك طرف علل و انگیزه ها دارد، از طرف دیگر منظور و هدفها دارد. یك حادثه ی تاریخی به این است كه یا علل و انگیزه های آن حادثه را چیزی بگوییم غیر از آنچه كه بوده است و یا هدف و منظور را طوری تفسیر كنیم غیر از آنچه كه بوده است. باز یك مثال كوچك: شما به منزل كسی می روید به عنوان اینكه از مكه آمده است. انگیزه ی شما این است كه زیارت كردن حاجی مستحب است. فردی می گوید می دانی فلان كس چرا به خانه ی فلان شخص رفت؟ می گوییم چرا؟ می گوید او فلان منظور را دارد؛ می خواهد دختر او را برای پسرش خواستگاری كند یا می خواهد دخترش را به بال پسر فلان كس بچسباند، موضوع مكه را بهانه كرده است. این طور منظور شما را تحریف می كنند. این را می گویند تحریف معنوی. در حادثه ی تاریخی عاشورا كه از یك طرف علل و انگیزه هایی دارد و از طرف دیگر هدفها و منظورهای عالی، ما مسلمانها، ما شیعیان حسین بن علی تحریف كردیم، همان طوری كه معاویة بن ابی سفیان جمله ی پیغمبر را كه در باره ی عمار فرمود: «تَقْتُلُكَ الْفِئَةُ الْباغِیَةُ» تحریف كرد؛ 👈 یعنی حسین یك انگیزه ای داشت، ما چیز دیگری برایش تراشیدیم؛ حسین و منظور خاصی داشت، ما یك هدف و منظور دیگری برای او تراشیدیم. 😞 أبا عبد اللّه نهضتی كرده است فوق العاده با عظمت و مقدس. تمام شرایط تقدس یك نهضت در نهضت أبا عبد اللّه هست كه نظیرش در دنیا وجود ندارد. آن شرایط چیست؟ ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan‌
آنچه خداوند میدهد پایانی ندارد و آنچه آدمی میدهد دوامی ندارد ✨سلام✨ زندگیتان پر از داده های خداوند مهربان.. @quranpuyan
📖 چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت دوم ✅ آیه دیگر درباره اهل جهنم است که وقتی مورد خطاب قرار می ‏گیرند یا خودشان مخاطبه می‏ کنند و بر سر این موضوع بحث می‏ کنند که چه چیزی ما را به اینجا کشانید، همه می‏ گویند: 🌱«اِنَّا أطَعْنَا سَادَتَنَا وَ کُبَرائِنَا فَأضَلُونَا السَّبِیلاً» [احزاب: ۶۷]، یعنی ما از اکابر خودمان حرف‏شنوی داشتیم و آنها ما را به این راه ها کشانیدند.🌱 👈این یعنی زندگی عاریتی و حرف‏شنوی از کسی، با اینکه از درون ما چیز دیگری برمی‏ خیزد. 🔹قرآن در مواردی، وقتی می‏ خواهد از طرف مقابل حرف‏شنوی داشته باشد می‏ گوید: از شما حرف‏شنوی می‏ توانیم داشته باشیم، ولی را بیاورید: 🍃«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إنْ کُنْتُمْ صَادِقینَ » [بقره: ۱۱۱].🍃 در مورد پیامبر ما و برخی پیامبران دیگر آمده است که وقتی مردم را دعوت می ‏کردند، مردم می ‏گفتند: ما حرف شمای پیامبر را قبول نمی‏ کنیم. چون روش پدران ما به گونه‌دیگری بوده است و ما هم همان روش را در پیش می ‏گیریم: 🍃«إنَّا وَجَدنَا آباءَنَا عَلَی اُمَّه و إِنَّا عَلَی آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ» [زخرف: ۲۲].🍃 «اثر» یعنی ردّپا، یعنی ما پایمان را همان جایی که ردّپای پدرانمان است می ‏گذاریم و درست همان راه را می ‏رویم. 👌 قرآن می‏ فرماید: حتی اگر پدرانشان هم ‏شعور و فهم نداشتند، اینها باید تبعیت کنند؟ 🌱«أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لایعْقِلُونَ شَیئاً» [بقره: ۱۷۰].🌱 🔹نمونه دیگری که باز هم در مورد پیامبر(ص) ما و انبیای سلف مشترک است، این است که معمولاً آنها در مقابل افکار عمومی جامعه خودشان می‏ ایستادند. 👈در قصص انبیا دائماً این هست که پیامبران چیزهایی می‏ گفتندکه مردم قبول نداشتند، ولی آنان ایستادگی می‏ کردند و نمی ‏گفتند که خوب ما هم مثل افکار عمومی بگوییم. من در جایی در مورد این آیه بحث می‏ کردم، کسی گفت: خوب، بله شما پیامبر بشوید، بعد هم در مقابل، افکار عمومی بایستد. 👈به او گفتم: پیامبری پیامبر را دیگران قبول داشتند یا فقط خودش قبول داشت؟ طبعاً دیگران که قبول نداشتند اما برای خودش مطلب واضحی بود. حالا اگر مطلبی مانند آفتاب برای بنده وضوح داشت، چه شما موافق بنده باشید و چه نه، من از شما تبعیت نمی‏ کنم. شکار سایه نمی ‏کنم، خودم را رها نمی‏ کنم تا به دنبال شما بروم. 👌پیامبری پیامبر هم برای او وضوح داشت، لذا می ‏گفت: اگر در دست راستم خورشید و در دست چپم ماه را بگذارید من از عقیده خود برنمی ‏گردم. ادامه دارد ... ✳️ استاد ، زندگی اصیل و مطالبه دلیل 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ♻️نكات فراز اول سوره مزمل (آیات ۹-۱) بخش اول 1⃣ سوره مزمل ،در ليستهای مشهور روايی ترتيب نزول سومين سوره بعد از علق و قلم قرار دارد.همان طور كه در مقدمه روش و ليست ترتيب نزول پيشنهادی اين نگارنده،ذكر شده است يكي از ايرادات وارده به اين ليستها اين است كه به لحاظ محتوایی و شرایط و روند طبیعی ابلاغ پیام وشکل گیری تدریجی مخالفتها،ناموجه به نظر ميرسند. مثلا سوره علق که در اکثر لیستها اولین سوره است، صرفا بدلیل نزول ۵ آیه نخست آن در ابتدای بعثت در اول لیست قرار گرفته ،حال آنکه در ادامه سوره صحبت از کسی است که پیام پیامبر را تکذیب کرده و خدا هشدار میدهد که اگر دست برندارد، او را به جهنم می کشانیم. واین کنش و واکنش در اولین سوره نازله بر پیامبر قطعا جایی ندارد. پس ادامه این سوره در زمان دیگری نازل شده که باید به دنبال آن بود. يا در سوره مدثر در همان ايات ابتدايی دستور صبر به پيامبر داده شده و سپس از واكنش برنامه ريزی شده يكي از مخالفان عنود قران خبر داده شده است كه بروز چنين مخالفتهايي در ابتدای نزول ايات كه هنوز پيامهای ايجابي قران ابلاغ نشده، ناموجه است.در سوره مزمل هم ضمن دستور به پيامبر مبنی بر صبر برگفته های مخالفان به دوری گزيدن از مكذبين صاحب قدرت تاكيد شده است.(واصبر علي ما يقولون و اهجرهم هجرا جميلا و ذرني و المكذبين اولی النعمه ..)كه با قرار گيري در جايگاه سومين سوره نازل شده ،متناسب نيست.هم چنين وجود دستور "ورتل القران ترتيلا" نشان از موجود بودن حداقلی از قران در زمان نزول سوره مزمل دارد و انطباق لفظ قران در زمانيكه فقط بخشي از دو سوره علق و مدثر نازل شده ،محل ترديد است. آنچه بطور طبيعی قابل انتظار است اينكه باید ابتدا پیام هاي مستقل و اصلی وحی به مردم منتقل شود تا بعد،تردیدها و مخالفتها و تكذيبها و دشمنی ها شکل بگیرد.يعنی سوره هاي ابتدايی نزول بايد مستقل از محتوای واكنشي مخاطبان به آيات قران و پيامبر باشد بلكه حاوی پيام هايی مستقل در راستای هدايت دينی مردم و تصحيح رفتارها و باورهای غلط انان باشد. http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وسوم تمرین بیست وهشتم ✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر 🌹🌹علی علیه السلام فرمودند: 🔶«وَ قَالَ: إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ الْمُنْكَرَ وَ لَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ يُنْكِرَهُ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ‌ وَ أَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ وَ عَلِمَ اللَّهُ صِدْقَ ذَلِكَ مِنْهُ فَقَدْ أَنْكَرَهُ." 👌🔸هرگاه یکی از شما کار #زشت و #ناپسندی را مشاهد کرد و توان انکه با دست وزبان از آن #جلوگیری کند ندارد .اما با دل خود آن را #انکار کند وخداوند از نیت صادقانه او آگاه باشد ، ان کار #ناپسند را به حقیقت #انکار کرده است. 📚غررالحکم موضوعی ج2, ص520 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت هجدهم ✨تحریفات معنوی از کتاب ✅شرایط تقدس یك 👈اولین شرط تقدس یك نهضت این است كه منظور و هدف آن نهضت، شخصی و فردی نباشد، بلكه كلی، نوعی، باشد. یك وقت یك كسی نهضت می كند به خاطر شخص خودش. یك وقت كسی نهضت می كند به خاطر اجتماع، به خاطر انسانیت، به خاطر حقیقت، به خاطر حق، به خاطر توحید، به خاطر عدالت و مساوات، نه به خاطر خودش، و در واقع به خاطر همه ی انسانها. در آن وقتی كه او نهضت می كند، دیگر خودش، خودش به عنوان یك فرد نیست، اوست و همه ی انسانهای دیگر. به همین جهت كسانی كه در دنیا، حركاتشان، اعمالشان، نهضتهایشان به خاطر شخص خودشان نبوده است، بلكه به خاطر بشریت بوده است، به خاطر انسانیت بوده است، به خاطر حق و عدالت و مساوات بوده است، به خاطر توحید و خداشناسی و ایمان بوده است، همه ی افراد بشر آنها را دوست دارند. همه می گویند: «حُسَیْنٌ مِنّی وَ اَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» . همین طوری كه پیغمبر فرمود: «حُسَیْنٌ مِنّی وَ اَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» ما اینطور می گوییم: «حُسَیْنٌ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْ حُسَیْنٍ» چرا؟ می گوییم برای اینكه حسین در 1328 سال پیش برای ما و به خاطر ما و به خاطر همه ی انسانهای عالم قیام كرد؛ قیامش قیام مقدس و پاك بود و از منظورهای شخصی بیرون بود. 👈شرط دوم اینكه قیامی مقدس باشد این است كه آن قیام با یك بینش و درك قوی و با یك بصیرت نافذ توأم باشد؛ یعنی چه؟ یك وقت هست مردمی، اجتماعی، خودشان در غفلتند، بی خبرند، نمی فهمند، جاهلند؛ یك آدمی پیدا می شود بصیر، چیزفهم، با درك، درد این مردم را از خود این مردم صد درجه بهتر می فهمد، دوای این مردم را از خود این مردم بهتر می فهمد. در وقتی كه دیگران هیچ نمی فهمند و هیچ چیزی را درك نمی كنند، در ظاهر هم نمی بینند و به اصطلاح آن چیزی را كه مردم دیگر در آینه نمی بینند او در خشت خام می بیند، قیام و نهضت می كند. پنجاه سال می گذرد، تازه ملت بیدار می شوند كه فلان شخص قیام كرد، حركت كرد، فلان اقدام راكرد، نهضت كرد چون منظورهای مقدسی داشت، ولی ما در سی سال پیش و پدران ما در پنجاه سال پیش ارزش این [كار] را درك نمی كردند. مثلاً مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی كه در حدود هفتاد سال پیش (ظاهراً فوت این مرد در 310 است، 14 سال قبل از مشروطیت) قیام كرد و یك در كشورهای اسلامی بپاكرد، شما امروز كه تاریخ این مرد را می خوانید، می بینید این مرد واقعاً غریب و تنها بوده است. درد این ملت مسلمان را احساس می كرد، دوای این ملت مسلمان را احساس می كرد، ولی خود ملت نمی فهمید، خود ملت به او دهن كجی می كرد، خود ملت او را مسخره می كرد، ملت از او حمایت نمی كرد (اُریدُ حیاتَهُ وَ یُریدُ قَتلی- عَبیرُكَ مِنْ خَلیلِكَ مِنْ مُرادی) . اما هفتاد سال گذشته است، تاریخ پشت سر تاریخ [نوشته می شود. ] وقتی كه درست زوایای تاریخ روشن می شود، می بینیم عجب! این مرد چه چیزهایی را در آن روز می فهمیده كه اكثریت نود و نه درصد ملت ایران نمی فهمیده اند. شما لااقل آن دو نامه ای را كه این مرد بزرگ، یكی به مرحوم آیت اللّه میرزای شیرازی بزرگ (اعلی اللّه مقامه) نوشته است و یكی هم به عموم علمای ایران به عنوان یك متحد المآل، مثلاً یكی برای مرحوم حاج شیخ محمد تقی بجنوردی در مشهد، یكی برای فلان عالم بزرگ در اصفهان و یكی برای فلان عالم بزرگ در شیراز، این نامه ها را بخوانید، ببینید این مرد چقدر خوب می فهمیده است! چقدر درك می كرده است! استعمار را چقدر خوب می شناخته است و چقدر خوب در صدد بیدار كردن این ملت بوده است! بگذرید از این مزخرفاتی كه بعضی از ابزارهای استعمار هنوز هم دارند می گویند، دیگر این حناها رنگ ندارند. این نهضت، مقدس است چون مردی در زمانی پیدا می شود، در پشت این ظواهر حقایقی را می بیند كه مردم عصر خودش نمی فهمیدند و درك نمی كردند ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan