بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهم
تمرین #سی_دوم
✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان
🌹امام حسن مجتبی (علیه السلام)می فرمایند :
🔶أحسِن جِوارَ مَن جاوَرَک تَکن مُسلِماً.
🔸🔹با #همسایه ات به #نیکی_همسایگی کن تا مسلمان باشی.
📚بحارالأنوار، ج 78، ص 112
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا #ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي #قصاص مردِ قاتلِ يك زن،نصف ديه پرداخته شود ؟🔹🔹🔹
قسمت دوم:
🔺🔻"در قرآن در مورد #دیه تفاوتی بین زن و مرد مشاهده نمیشود.
خداوند فرموده: «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاَّ خَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ دِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى أَهْلِهِ». (نساء: ۹۲).
✔اما در فقه ما و در دستهای از روایات این تفاوت به وجود آمده است؛ پس از منظر قرآن، فرقی بین زن و مرد از لحاظ دیه وجود ندارد.
✔نکته اساسی که ما به آن استناد میکنیم، قرآن است، روایات را از جنبه تاریخی برسی میکنیم، آن هم صرف نظر از اشکالاتی که بر برخی از این روایات وارد است.
این تفاوت موجود در فقه مشکلاتی ایجاد کرده و اشکالاتی را به وجود آورده است.
✔نکته دیگر، آیه شریفه ظاهراً بهقاعده اشتراک زنان با مردان در احکام بهصراحت بر وجوب دیه در قتل غیرعمد و عدم تفاوت میان مردان با زنان دلالت دارد و در این باره عام افرادی و زمانی دارد و شائبه هيچ تخصيصى در آن نيست و تفصیلی هم نداده و اگر قرار بوده چنین تفصیلی بدهد، باید مانند بسیاری دیگر از آیات این تفصیل را خود قرآن بدهد و اگر آنگونه که مشهور از فقها میگویند، تفصیل در روایات ناظر به تخصیص این آیات تلقی میشود.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
بنابراین ديه؛
به معناى جبران خون است و نه خونبها، يعنى مالى كه از طرف جانى به شخص مورد جنايت قرار گرفته- اگر عضوى از دست داده باشد- و يا به ورثه او- اگر كشته شده باشد- میدهند.
همه شواهد و قرائن نشان میدهد که باید مبنای دیه را این نظریه قرارداد که به شخص آسیب دیده دیه برای جبران خسارت مالی پرداخت شود و ملاک اصلی کلیت دیه بر مبنای تعالیم قرآن کریم و روش عقلا در تمام جهان است."
ايت الله سيد محمد علي ايازي
ادامه دارد
💫💫جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.👇👇
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا صَلاحاً، وَ أَوْسَطَهُ فَلاحاً، وَ آخِرَهُ نَجَاحاً
بار خدايا! ابتدای امروزم را خير و صلاح، و ميانه امروزم را رستگاری و پايانش را كاميابی قرار ده
بخشی از دعای روز دوشنبه
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
✅هر #توبه= دو بازگشت
توفیق کار #خیر را اول خدا عنایت می کند
ثُمَّ تٰابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا (١١٨ توبه)
سپس خدا رحمتش را شامل حال آنها نمود ، ( و به آنان توفیق داد ) تا توبه کنند
🌸🌸🌸
هر توبه برابر دو بازگشت است
🔶 ﻋﻠﺎﻣﻪ ، ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻴﻦ #ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻰ (ﺭﻩ ) ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ :
🔸ﺗﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﻩ ، ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺍﻭﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺎ ﭘﺸﻴﻤﺎﻧﻰ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ، و از جانب خداوند نیز ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻭﻯ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻳﺎ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻭ ،
🔸ﻣﻜﺮﺭ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ، ﻣﺴﺎﻭﻯ ﺑﺎ ﺩﻭ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ - ﺑﻪ ﺣﺴﺐ ﺑﻴﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ
🔸 ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮﺑﻪ ﻳﻚ ﻋﻤﻞ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺑﻪ ﻧﻴﺮﻭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺮﻭ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻫﻢ ﺧﺪﺍﺳﺖ .
🔸 ﭘﺲ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺍﻭﻝ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻨﺪﻩ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ ،
🔸 ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺧﺪﺍ ، ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﻯ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ .
🔸ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : ﺛﻢ ﺗﺎﺏ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻟﻴﺘﻮﺑﻮﺍ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺑﻪ ﺩﻭﻣﻰ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ، ﺗﻮﺑﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ
برگرفته از کانال حفظ قرآن
https://goo.gl/t71aPK
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #حمد
منظور از #ایاک_نستعین چيست؟
👈(و اياك نستعين )، يعنى همين عبادتمان نيز باستقلال خود ما نيست ، بلكه از تو نيرو مى گيريم ، و استعانت ميجوئيم .
پس بر رويهم دو جمله : (اياك نعبد و اياك نستعين ) يك معنا را مى رسانند، و آن عبادت خالصانه است كه هيچگونه شائبه اى در آن نيست .
👈👈وجه تقدم مفعول در ((اياك نعبد و اياك نستعين ))
پس خدايتعالى مالك على الاطلاق و بدون قيد و شرطها است ، و ما و همه مخلوقات مملوك على الاطلاق ، و بدون قيد و شرط اوئيم ، پس در اينجا دو نوع انحصار هست ، يكى اينكه رب تنها و منحصر در مالكيت است ، و دوم اينكه عبد تنها و منحصرا عبد است ، و جز عبوديت چيزى ندارد، و اين آن معنائى است كه جمله : (اياك نعبد...) برآن دلالت دارد، چون از يكسو مفعول را مقدم داشته ، و نفرموده (نعبدك ، مى پرستيمت ) بلكه فرموده : تو را مى پرستيم يعنى غير تو را نمى پرستيم و از سوى ديگر قيد و شرطى براى عبادت نياورده ، و آنرا مطلق ذكر كرده ، در نتيجه معنايش اين مى شود كه ما به غير از بندگى تو شاءنى نداريم ، پس تو غير از پرستيده شدن شاءنى ندارى ، و من غير از پرستيدنت كارى ندارم .
برگرفته از ترجمه تفسير الميزان
ytre.ir/Qp8879
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهم
تمرین #سی_دوم
✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان
◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند :
🔶وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالًا فَخُوراً «36»نساء
🔶و خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد و به بستگان و يتيمان و بينوايان و #همسايهى_نزديك و #همسايهى_دور و #يار_همنشين و در راه چمانده و زيردستان و بردگانتان (نيز نيكى كنيد.) همانا خداوند، هر كه را متكبّر و فخرفروش باشد، دوست نمىدارد.
🔶👈آيت الله صادقي تهراني در
🔸 تفسير فرقان ،نكات زير را براي ايه بالا(36 سوره نسا)مطرح كرده است:
🔹1- اين آيه جامع ترين آيه در مورد احسان و نيكى است كه در آن نه گروه گوناگون از مؤمنان بر حسب اولويت نام برده شده اند، مراد از #احسان تنها #احسان_مالى نيست، بلكه نيكى به اين افراد با #تمام_نيرو است- چه مالى و چه حالى- احسان بر حَسَب افراد و موقعيتها داراى درجاتى است،
🔸2-از اينكه احسان و نيكى بعد از عبادت خدا ذكر شده نيتجه مى گيريم، كه عبادت خدا فقط عبادات خالص فردى و اعتقادات قلبى نيست، بلكه نيكى به بندگان خدا نيز عبادت خداست، و محبوب ترين بندگان خدا كسى است كه بندگان خدا را بخاطر او دوست مى دارد.
🔹3-" الجار ذى القربى" #همسايگان_نزديك اند چه مكانى، يا سببى، يا نَسَبى، و چه عقيدتى، به هر حال نزديكتران بر دورتر مقدم اند.
4- " الجار الجنب" يعنى #همسايگان_دور، و در احاديثى چند #حدّ_همسايگى چهل خانه از هر طرف معين شده است.
5-" الصاحب بالجنب" يعنى #همراه در #كنارتان، و از برترين مصاديق آن #همسر است، و سپس #همكار و #همسفر اگر چه كافر باشند.
6-" ما ملكت ايمانكم" يعنى آنكه در دست داريد و #تحت_سرپرستى شماست، اين هم شامل #همسر_وفرزند و #غلامان_وكنيزان است، و هم شامل كسانى كه #تحت_تعليم يا #تربيت و يا #استخداممان هستند،
💫💫ادامه موضوع 👇👇
http://quranpuyan.com/yaf_postsm5344findunread_Hsn-bh-hmsyh-h-w-hmrhn-w-hm-nshynn.aspx#post5344
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و ديه چيست؟🔹🔹🔹
قسمت سوم:
"در قرآن كريم، فقط در يك آيه، از ديه نام برده شده است كه در آن به مقدار و تفاوت ديه زن و مرد اشاره نشده است. بنابراين، دلايل عمده، روايات و اجماع فقها است:
. روايات:
رواياتي كه بر نصف بودن ديه زن نسبت به مرد، دلالت دارند، دو دستهاند
يا ناظر به قتل نفس و يا در خصوص ديه اعضا و جراحات هستند. جالب اينكه اغلب آنها صحيحاند.
به عنوان نمونه، از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه "ديه زن نصف ديه مرد است" و رواياتي كه همين محتوا را دارند. همين طور درباره ديه اعضا و جراحات، صحيح ابان بن تغلب از امام صادق را داريم كه از مستندات اصلي فقها در باب حرمت قياس است. مضمون حديث اين است: از امام صادق ـ عليه السلام ـ سؤال كردم: نظر شما درباره مردي كه يك انگشت از انگشتان زني را قطع كرده، چيست؟ فرمود: ده شتر، دو انگشت بيست شتر، سه انگشت سي شتر، اگر چهارتا را بريد، ديهاش بيست شتر. گفتم: منزه است خداوند، اين چه حكمي است؟ (ديه سه انگشت بيشتر از ديه چهار انگشت)! زماني كه در عراق بوديم اين حكم را شنيديم اما از گوينده آن بيزاري جستيم و گفتيم اين از القائات شيطان است.
امام صادق فرمود: آهسته باش اي ابان! آنچه گفتيم حكم پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ است. زن تا يك سوم ديه با مرد برابر است. هرگاه به اين حد رسيد به نصف بر ميگردد. اي ابان! تو از در قياس با من وارد شدي و هرگاه قياس در سنت راه يابد، دين نابود ميشود.
همانگونه كه پيشتر اشاره شد، محور پاسخ را در اين روايات تعبد تشكيل ميدهد.
▪▪▪اهل سنت نيز از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و امام علي ـ عليه السلام ـ و صحابه نقل كردهاند كه "ديه زن نصف ديه مرد است"."
✳ نقل از سايت مركزپاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم
▪▪▪" اهل سنت ، بر خلاف شیعه، درباره مردی که زنی را به قتل رسانده، قصاص را بدون رد فاضل دیه از سوی اولیای زن مقتول لازم میدانند، در حالی که اجماع یا قول مشهور در میان شیعیان این است که در صورتی که اولیای زن بخواهند حکم قصاص را بر قاتل جاری کنند، باید نصف دیه کامل مرد را، که همان ما به التفاوت دیه مرد و زن است، به اولیای مرد بپردازند."
✳ نقل از كتاب تفاوت زن و مرد در قصاص
ادامه دارد
📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan
آیات و جملات #قصار
✅ فرمان خدا مبنی بر بازگرداندن #امانت و #عدالت در داوری
👌در آیه ی ۵۸ سوره ی #نساء دو موضوع مهم بیان شده است.
۱. بازگرداندن امانات به صاحبان آن
۲.عدالت در قضاوت و داوری
💠«إِنَّ اللَّـهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا»
صادقی تهرانی : خدا بهراستی شما را فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانشان بازگردانید. و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید. همواره چه نیکوست چیزی که خدا به آن پند میدهد. بهراستی خدا بسی شنوای بینا بوده است.
مهرداد پورشهاب
https://goo.gl/wxwzuR
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #حمد
منظور از #رحمان و #رحيم چيست؟
👈 رحمان و رحیم : تصورش را بکنید : کسی که مربی همه جهانیان باشد باید چه صفاتی داشته باشد .
دو کلمه بخشنده و مهربان در فارسی بجای رحمان و رحیم بکار می رودکه ریشه مشترک از واژه رحمت دارد . هر یک از این دو کلمه به یک جنبه خاص از رحمت الهی اشاره دارد .
مثال:یک مادر نسبت به فرزندانش رحمت دارد اما رحمت خودرابه دو صورت اِعمال می کند:
1- مرتب کردن اوضاع عمومی منزل برای امکان یک زندگی مناسب برای بچه¬ها ، بطوریکه در منزل چیزهای خطرناک را از دسترس بچهها دور می کند ، سرما و گرمای خانه را مرتب و مطلوب و نظافت و بهداشت و تفریح و امنیت داخلی و غیره را طوری در کنترل دارد که جریان عادی زندگی همراه با رشد بچه ها دچار خللی نشود .
2- رسیدگی های خاص و موردی در لحظات خاص ، مثلاً اینکه وقتی بچه ای دچار هر امر نامطلوبی شود و گریه کند ، مادر خود را به او می رساند و مشکلش را رفع می کند. یا اگر بچه به چیز خاصی احتیاج داشته باشد و از مادر بخواهد (یا نخواهد و مادر رأساً متوجه شود) آن چیز را در اختیار او قرار می دهد و غیره و غیره.
رحمانیت خداوند، چنانکه از مطالب سوره رحمان فهمیده میشود، ناظر به اداره عمومی جهان هستی است که سرتاسر پر از رحمت (عمومی) است و رحیمیت خداوند نیز ناظر است به نظر دائمی که در هر لحظه به هر یک از آفریدگانش دارد.
از تفسير آقای گنجه ای
ytre.ir/Qp8879
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهم
تمرین #سی_دوم
✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان
🔺#حقوق_همسایه:
🔺 باید با #همسایه با #مهربانی و #ملاطفت سلوک کرد و #احسان خود را از او دریغ نداشت، آنچه به آن نیازمند است، از او مضایقه نکرد و او را مانند شریک در مال خود دانست، بر او سلام کرد و از چیزهائی که می خواهد پنهان باشد، تفتیش نکرد.
🔺هنگام مرض از او عیادت و به هنگام مصیبت تعزیت و در عزا، همراهی و در شادی، به او تهنیت گفت. اگر به عیبی از او آگاهی یافت پوشانید و اگر خطائی از او سر زد عفو کرد و اگر بخواهد بر دیوار، عملی کند مانع نشد. ( مثلا ًاگر ناودانی خواست به فضای #همسایه اش گذارد مانع نشد). از اسباب خانه که مورد لزومش هست، دریغ نداشت.
🔺 باید چشم خود را از #اهل _وعیال #همسایه پوشانید و چون در خانه نباشد، از خانه اش غافل نشد. با اولادش ملاطفت و مهربانی کرد و به آنچه مصلحت دین و دنیایش باشد، راهنمائیش نمود. اگر یاری خواست، باید یاریش کرد و اگر قرض خواست، باید قرضش داد. بنای خانه خود را نباید بدون اجازه اش بالا بری، که هوای خانه اش حبس گردد. از غذاهای لذیذی که به خانه آورده می شود، باید برای #همسایه فرستاد یا در صورتی که میسّر نیست، باید پنهان داشت تا اطفال #همسایه بویش را نشنوند و او را ناراحت کنند، شاید نتواند برایشان تهیّه نماید.
💫💫📙برگرفته از کتاب گناهان کبیره
ایت الله شهید دستغیب
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و ديه چيست؟🔹🔹🔹
قسمت چهارم:
در آیات قرآن، دو جا به قصاص در ضرب و جرح و نیز قتل نفس اشاره شده است.
در مائده ٤٥ به قصاص نفس در برابر نفس تاكيد شده
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
و در بقره 178 به قصاص زن در برابر زن اشاره شده است.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ
آيا اين دو آيه تناقض دارند؟
🔹🔸🔹در سوره مائده كه حكم تورات بيان شده است،خداوند قصاص نفس در برابر نفس را مقرر نموده است.اما در سوره بقره عبد در برابر عبد و انثي در برابر انثي ذكر شده است.
شايد بتوان گفت با توجه به مفهوم كلي قصاص كه مقابله بهمثل است،اجراي چنين معادل سازي در ساختار قوميتي و عرفي اعراب كه نظام مولا و بنده رايج بوده و بين زن و مرد اختلاف قايل بودند،
به قصاص عبد در برابر عبد و زن در برابر زن منجر شده و در واقع حكم امضايي بوده است.🔹🔸🔹
🔹🔸🔹و يا از زاويه ديگري اين تفكيك مطرح شده و آن لزوم مسئوليت پذيري همه افراد در برابر قتل بوده يعني گناه قتل و قصاص بر ذمه خود قاتل است حتي اگر بنده باشد يا زن باشد و تحت سرپرستي مرد ديگري باشد.
(با توجه به اينكه در برخي گناهان،حد بردگان،نصف افراد آزاد بوده است)🔹🔸🔹
✔در واقع،ايه ،قصاص مرد در برابر زن يا زن در برابر قتل مرد را نفي نكرده بلكه زن در برابر زن را تاكيد كرده نه اينكه منحصر كرده باشد و جمع آن با آيه قتل نفس در برابر نفس، قصاص را فارغ از جنسيت تاييد می کند.
سيدكاظم فرهنگ
ادامه دارد
📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan
✅ تفسیر آیتالله مجتبی تهرانی از یک روایت امام حسن عسکری(ع)
🔹- مرحوم آیتالله آقا مجتبی تهرانی در یکی از درس های اخلاق خود به تفسیر روایتی از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در مورد زاهدترین، با ورعترین، عابدترین و با کوششترین مردم پرداخته بودند.
◾️بهمناسبت روز شهادت امام یازدهم شیعیان و گرامیداشت یاد آیت الله مجتبی تهرانی، این روایت و تفسیر آن، تقدیم میشود:
🔶روی عن حسن بن علی العسکری علیه السلام قال: اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ اَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ، اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ، اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ.
🔹روایت از امام حسن عسگری صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: با ورع ترین مردم کسی است که وقتی به یک عمل وکاری رسید که نمی داند حرام است یا حلال، آن کار را انجام ندهد. "اورع الناس من وقف عند الشبهة"؛ وقتی به یک عملی می رسی که شبهه ناک است، یعنی نمی دانی این کار باطل است یا صحیح، حرام است یا حلال، اینجا توقف کن! آن کار را انجام نده! با ورع ترین مردم این شخص است.
🔹"اعبد الناس من اقام علی الفرائض"؛ عابدترین مردم کسی است که واجباتش را انجام بدهد. واجباتش را اقامه کند. این عابدترین مردم است. خوب توجه کنید! اصلاً در آن نه مستحباتی دارد و نه چیز دیگری غیر از واجبات. هیچ چیز نیست. کسی که فقط واجباتش را انجام دهد، از عابدترین مردم است. حالا بعضی خیال می کنند عابدترین مردم کسی است که شب تا به صبح بایستد و نماز بخواند. یا روزه مستحبی بگیرد. نخیر . کسی که مقید باشد واجباتش را انجام دهد، این عابدترین مردم است.
🔶"ازهد الناس من ترک الحرام"؛ زاهدترین مردم کسی است که مرتکب حرام نشود. به این معنا که حرام را ترک کند. در باب زهد چون غالباً جنبه های مالی پیش می آید، فقط همین امور به ذهن آدم می آید. یعنی معمولاً ما از زهد این را میفهمیم که انسان مقید باشد، مال حرام را ترک کند. ما این فرد را زاهدترین مردم میدانیم. اما حضرت میفرماید: زاهدترین مردم از حرام خودداری میکند، چه مال باشد و چه غیر مال. یعنی مرتکب حرام نمیشود.
🔶حضرت نفرمود که زاهدترین مردم آن کسی است که مثلاً نان خشک بخورد! اصلاً و ابداً. یا مثلاً کسی است که زیرش فرش نیاندازد و روی مقوا بخوابد! زیر سرش بالش و متکا نگذارد و مثلاً آجر بگذارد! مرحوم پدرم میفرمود: هیچ وقت از این ادا و اطوارها در نیاورید! این عین تعبیر پدرم بود که گفتم. ایشان میه فرمود: از این ادا اطوارها در نیاور! اینها کار شیطانی است. اینها کار الهی نیست. در این کارها خدا نیست. این حرف ایشان است. "ازهد الناس من ترک الحرام"؛ کسی که کار حرام انجام ندهد، زاهدترین مردم است.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
#احادیث
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
▪️بئسَ العَبد عَبدٌ یَکُون ذاوجهَین و ذالسَانینِ، یطرِی أخاه شَاهِداً، و یأکله غائباً، إن أَعطی حَسَده، و إن ابتَلی خَانَه
🏴 حضرت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) فرمودند:
چه قدر بد است بنده دورو و دو زبان، که در حضور برادرش او را می ستاید و در غیاب او بدگوئیش می کند. اگر عطایی به برادرش رسد حسد برد، و اگر گرفتار گردد او را وانهد.
تحف العقول، ص ۵۱۸
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهم
تمرین #سی_دوم
✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان
🌹🌹امام صادق (ع) میفرماید:
♦️🔸لیس منا من لم یحسن مجاوره من جاوره.
🔹از ما نیست کسی که با #همسایگانش #خوشرفتار نباشد.
📚کافی، جلد 2 صفحه 668
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیه چیست؟🔹🔹🔹
قسمت پنجم:
✳ خون بهاى مرد مسلمان دو برابر زن مسلمان است، براساس آيه ى «الحربالحر و الانثى بالانثى» (سوره ى بقره، آيه ى 178)
كه مرد را برابر مرد، و زن را برابر زن قرار داده، و نه برابر با مرد، و در سنت قطعى هم خون بهاى مرد دو برابر زن است، از جهاتى چند كه مهم ترش امكان بيشتر توليد مثل مرد است نسبت به زن بنابراين اين دو برابر بودن از نظر ارزش جسمانى است و نه ارزش هاى روحى كه از آن جهت «انّ اكرمكم عنداللَّه اتْقاكُم» است.
▪ ديه ى اعضاى هريك از مرد و زن هم نسبت به خون بهاى خود آنان است.
از رساله آيت الله صادقي تهراني
ادامه دارد:
📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"لَتَرکَبُنَّ طَبَقَاً عَن طَبقِِ" (انشقاق/۱۹)
(شما از کیفیتی به کیفیتی دگر گذر می کنید!)
وجود شما ثابت نیست و ثابت نمی ماند، شما همواره از کیفیتی به کیفیت دگر سیر می کنید. در هر مرحله از حیات، چیزی هستید که در مرحله ی قبل نبوده اید. حیات شما و آگاهی های تان از لایه های عدیده تشکیل شده است. ورود به لایه ی آگاهی برتر به معنای خروج از لایه ی فروتر است. این جهان همواره به پیش است. و مرگ چرخاننده ی این چرخه است. و مسیر، حرکت به سوی ربّ تان است. ربّی که با خود شماست و در عمق وجودتان خانه دارد. "اِلَی رَبِّکَ المُنتَهی". این حیات، که می بینی یک کارخانه ی عظیم تصفیه سازی است. یک پالایشگاه بزرگ است و مرحله به مرحله آنچه را که بخواهد خالص می سازد. یک سالک این روند را می شناسد و گذر از این مراحل را با جان و دل می پذیرد. تسلیم محض، بدین معناست.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #حمد
🔹 فراز دوم آیات 7-6
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ {6}ما را به راه راست هدايت فرما {6}
{صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ {7}راه آنان كه گرامىشان داشتهاى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان {7}(راه کسانی که در صراط مستقیم نیستند و غیر خدا را پرستیدند و ستودند و استعانت خواستند)}
♻️ عصاره فراز آیات 7-6 :استعانت جستن از خدا برای هدایت به صراط مستقیم که همان انحصار حمد و عبادت و استعانت از اوست
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
ytre.ir/Qp8879
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهم
تمرین #سی_دوم
✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان
🌹🌹نبي اكرم صلی الله_علیه_وآله_وسلم فرمودند:
♦️🔶"لا يُؤْمِنُ الَّذِي لا يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَايِقَهُ".
🔸 مومن نیست كسي كه #همسايه اش از #شرش در امان نباشد.
📚نهج الفصاحه حدیث ۲۳۸۳
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیه چیست؟🔹🔹🔹
قسمت ششم:
✔علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل ایه قصاص در سوره بقره بدون توضیح بیشتری،اینگونه نوشته است:
((يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم القصاص فى القتلى ، الحر بالحر))
در اينكه خطاب متوجه خصوص مؤمنين كرده ، اشاره است باينكه حكم قصاص مخصوص جامعه مسلمين است و كفارى كه در كشورهاى اسلامى بعنوان اهل ذمه زندگى مى كنند و غير آنان از كفار، مشمول آيه نيستند و آيه از كار آنها ساكت است .
و اگر اين آيه را با آيه : ((اءن النفس بالنفس )) بسنجيم ، نسبت تفسير را براى آن دارد، پس ديگر وجهى براى اين سخن كه چه بسا كسانى گفته باشند (كه اين آيه ناسخ آن است و به حكم اين آيه به خاطر كشتن برده اى قاتل آزاد اعدام نميشود و به خاطر كشتن زنى قاتل مرد اعدام نميشود) باقى نمى ماند.
ترجمه تفسیر المیزان جلد 1 صفحه 656
ادامه دارد:
📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan