بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهم
تمرین #سی_دوم
✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان
🔺#حقوق_همسایه:
🔺 باید با #همسایه با #مهربانی و #ملاطفت سلوک کرد و #احسان خود را از او دریغ نداشت، آنچه به آن نیازمند است، از او مضایقه نکرد و او را مانند شریک در مال خود دانست، بر او سلام کرد و از چیزهائی که می خواهد پنهان باشد، تفتیش نکرد.
🔺هنگام مرض از او عیادت و به هنگام مصیبت تعزیت و در عزا، همراهی و در شادی، به او تهنیت گفت. اگر به عیبی از او آگاهی یافت پوشانید و اگر خطائی از او سر زد عفو کرد و اگر بخواهد بر دیوار، عملی کند مانع نشد. ( مثلا ًاگر ناودانی خواست به فضای #همسایه اش گذارد مانع نشد). از اسباب خانه که مورد لزومش هست، دریغ نداشت.
🔺 باید چشم خود را از #اهل _وعیال #همسایه پوشانید و چون در خانه نباشد، از خانه اش غافل نشد. با اولادش ملاطفت و مهربانی کرد و به آنچه مصلحت دین و دنیایش باشد، راهنمائیش نمود. اگر یاری خواست، باید یاریش کرد و اگر قرض خواست، باید قرضش داد. بنای خانه خود را نباید بدون اجازه اش بالا بری، که هوای خانه اش حبس گردد. از غذاهای لذیذی که به خانه آورده می شود، باید برای #همسایه فرستاد یا در صورتی که میسّر نیست، باید پنهان داشت تا اطفال #همسایه بویش را نشنوند و او را ناراحت کنند، شاید نتواند برایشان تهیّه نماید.
💫💫📙برگرفته از کتاب گناهان کبیره
ایت الله شهید دستغیب
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و ديه چيست؟🔹🔹🔹
قسمت چهارم:
در آیات قرآن، دو جا به قصاص در ضرب و جرح و نیز قتل نفس اشاره شده است.
در مائده ٤٥ به قصاص نفس در برابر نفس تاكيد شده
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
و در بقره 178 به قصاص زن در برابر زن اشاره شده است.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ
آيا اين دو آيه تناقض دارند؟
🔹🔸🔹در سوره مائده كه حكم تورات بيان شده است،خداوند قصاص نفس در برابر نفس را مقرر نموده است.اما در سوره بقره عبد در برابر عبد و انثي در برابر انثي ذكر شده است.
شايد بتوان گفت با توجه به مفهوم كلي قصاص كه مقابله بهمثل است،اجراي چنين معادل سازي در ساختار قوميتي و عرفي اعراب كه نظام مولا و بنده رايج بوده و بين زن و مرد اختلاف قايل بودند،
به قصاص عبد در برابر عبد و زن در برابر زن منجر شده و در واقع حكم امضايي بوده است.🔹🔸🔹
🔹🔸🔹و يا از زاويه ديگري اين تفكيك مطرح شده و آن لزوم مسئوليت پذيري همه افراد در برابر قتل بوده يعني گناه قتل و قصاص بر ذمه خود قاتل است حتي اگر بنده باشد يا زن باشد و تحت سرپرستي مرد ديگري باشد.
(با توجه به اينكه در برخي گناهان،حد بردگان،نصف افراد آزاد بوده است)🔹🔸🔹
✔در واقع،ايه ،قصاص مرد در برابر زن يا زن در برابر قتل مرد را نفي نكرده بلكه زن در برابر زن را تاكيد كرده نه اينكه منحصر كرده باشد و جمع آن با آيه قتل نفس در برابر نفس، قصاص را فارغ از جنسيت تاييد می کند.
سيدكاظم فرهنگ
ادامه دارد
📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan
✅ تفسیر آیتالله مجتبی تهرانی از یک روایت امام حسن عسکری(ع)
🔹- مرحوم آیتالله آقا مجتبی تهرانی در یکی از درس های اخلاق خود به تفسیر روایتی از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در مورد زاهدترین، با ورعترین، عابدترین و با کوششترین مردم پرداخته بودند.
◾️بهمناسبت روز شهادت امام یازدهم شیعیان و گرامیداشت یاد آیت الله مجتبی تهرانی، این روایت و تفسیر آن، تقدیم میشود:
🔶روی عن حسن بن علی العسکری علیه السلام قال: اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ اَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ، اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ، اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ.
🔹روایت از امام حسن عسگری صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: با ورع ترین مردم کسی است که وقتی به یک عمل وکاری رسید که نمی داند حرام است یا حلال، آن کار را انجام ندهد. "اورع الناس من وقف عند الشبهة"؛ وقتی به یک عملی می رسی که شبهه ناک است، یعنی نمی دانی این کار باطل است یا صحیح، حرام است یا حلال، اینجا توقف کن! آن کار را انجام نده! با ورع ترین مردم این شخص است.
🔹"اعبد الناس من اقام علی الفرائض"؛ عابدترین مردم کسی است که واجباتش را انجام بدهد. واجباتش را اقامه کند. این عابدترین مردم است. خوب توجه کنید! اصلاً در آن نه مستحباتی دارد و نه چیز دیگری غیر از واجبات. هیچ چیز نیست. کسی که فقط واجباتش را انجام دهد، از عابدترین مردم است. حالا بعضی خیال می کنند عابدترین مردم کسی است که شب تا به صبح بایستد و نماز بخواند. یا روزه مستحبی بگیرد. نخیر . کسی که مقید باشد واجباتش را انجام دهد، این عابدترین مردم است.
🔶"ازهد الناس من ترک الحرام"؛ زاهدترین مردم کسی است که مرتکب حرام نشود. به این معنا که حرام را ترک کند. در باب زهد چون غالباً جنبه های مالی پیش می آید، فقط همین امور به ذهن آدم می آید. یعنی معمولاً ما از زهد این را میفهمیم که انسان مقید باشد، مال حرام را ترک کند. ما این فرد را زاهدترین مردم میدانیم. اما حضرت میفرماید: زاهدترین مردم از حرام خودداری میکند، چه مال باشد و چه غیر مال. یعنی مرتکب حرام نمیشود.
🔶حضرت نفرمود که زاهدترین مردم آن کسی است که مثلاً نان خشک بخورد! اصلاً و ابداً. یا مثلاً کسی است که زیرش فرش نیاندازد و روی مقوا بخوابد! زیر سرش بالش و متکا نگذارد و مثلاً آجر بگذارد! مرحوم پدرم میفرمود: هیچ وقت از این ادا و اطوارها در نیاورید! این عین تعبیر پدرم بود که گفتم. ایشان میه فرمود: از این ادا اطوارها در نیاور! اینها کار شیطانی است. اینها کار الهی نیست. در این کارها خدا نیست. این حرف ایشان است. "ازهد الناس من ترک الحرام"؛ کسی که کار حرام انجام ندهد، زاهدترین مردم است.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
#احادیث
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
▪️بئسَ العَبد عَبدٌ یَکُون ذاوجهَین و ذالسَانینِ، یطرِی أخاه شَاهِداً، و یأکله غائباً، إن أَعطی حَسَده، و إن ابتَلی خَانَه
🏴 حضرت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) فرمودند:
چه قدر بد است بنده دورو و دو زبان، که در حضور برادرش او را می ستاید و در غیاب او بدگوئیش می کند. اگر عطایی به برادرش رسد حسد برد، و اگر گرفتار گردد او را وانهد.
تحف العقول، ص ۵۱۸
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهم
تمرین #سی_دوم
✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان
🌹🌹امام صادق (ع) میفرماید:
♦️🔸لیس منا من لم یحسن مجاوره من جاوره.
🔹از ما نیست کسی که با #همسایگانش #خوشرفتار نباشد.
📚کافی، جلد 2 صفحه 668
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیه چیست؟🔹🔹🔹
قسمت پنجم:
✳ خون بهاى مرد مسلمان دو برابر زن مسلمان است، براساس آيه ى «الحربالحر و الانثى بالانثى» (سوره ى بقره، آيه ى 178)
كه مرد را برابر مرد، و زن را برابر زن قرار داده، و نه برابر با مرد، و در سنت قطعى هم خون بهاى مرد دو برابر زن است، از جهاتى چند كه مهم ترش امكان بيشتر توليد مثل مرد است نسبت به زن بنابراين اين دو برابر بودن از نظر ارزش جسمانى است و نه ارزش هاى روحى كه از آن جهت «انّ اكرمكم عنداللَّه اتْقاكُم» است.
▪ ديه ى اعضاى هريك از مرد و زن هم نسبت به خون بهاى خود آنان است.
از رساله آيت الله صادقي تهراني
ادامه دارد:
📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"لَتَرکَبُنَّ طَبَقَاً عَن طَبقِِ" (انشقاق/۱۹)
(شما از کیفیتی به کیفیتی دگر گذر می کنید!)
وجود شما ثابت نیست و ثابت نمی ماند، شما همواره از کیفیتی به کیفیت دگر سیر می کنید. در هر مرحله از حیات، چیزی هستید که در مرحله ی قبل نبوده اید. حیات شما و آگاهی های تان از لایه های عدیده تشکیل شده است. ورود به لایه ی آگاهی برتر به معنای خروج از لایه ی فروتر است. این جهان همواره به پیش است. و مرگ چرخاننده ی این چرخه است. و مسیر، حرکت به سوی ربّ تان است. ربّی که با خود شماست و در عمق وجودتان خانه دارد. "اِلَی رَبِّکَ المُنتَهی". این حیات، که می بینی یک کارخانه ی عظیم تصفیه سازی است. یک پالایشگاه بزرگ است و مرحله به مرحله آنچه را که بخواهد خالص می سازد. یک سالک این روند را می شناسد و گذر از این مراحل را با جان و دل می پذیرد. تسلیم محض، بدین معناست.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #حمد
🔹 فراز دوم آیات 7-6
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ {6}ما را به راه راست هدايت فرما {6}
{صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ {7}راه آنان كه گرامىشان داشتهاى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان {7}(راه کسانی که در صراط مستقیم نیستند و غیر خدا را پرستیدند و ستودند و استعانت خواستند)}
♻️ عصاره فراز آیات 7-6 :استعانت جستن از خدا برای هدایت به صراط مستقیم که همان انحصار حمد و عبادت و استعانت از اوست
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
ytre.ir/Qp8879
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهم
تمرین #سی_دوم
✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان
🌹🌹نبي اكرم صلی الله_علیه_وآله_وسلم فرمودند:
♦️🔶"لا يُؤْمِنُ الَّذِي لا يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَايِقَهُ".
🔸 مومن نیست كسي كه #همسايه اش از #شرش در امان نباشد.
📚نهج الفصاحه حدیث ۲۳۸۳
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیه چیست؟🔹🔹🔹
قسمت ششم:
✔علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل ایه قصاص در سوره بقره بدون توضیح بیشتری،اینگونه نوشته است:
((يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم القصاص فى القتلى ، الحر بالحر))
در اينكه خطاب متوجه خصوص مؤمنين كرده ، اشاره است باينكه حكم قصاص مخصوص جامعه مسلمين است و كفارى كه در كشورهاى اسلامى بعنوان اهل ذمه زندگى مى كنند و غير آنان از كفار، مشمول آيه نيستند و آيه از كار آنها ساكت است .
و اگر اين آيه را با آيه : ((اءن النفس بالنفس )) بسنجيم ، نسبت تفسير را براى آن دارد، پس ديگر وجهى براى اين سخن كه چه بسا كسانى گفته باشند (كه اين آيه ناسخ آن است و به حكم اين آيه به خاطر كشتن برده اى قاتل آزاد اعدام نميشود و به خاطر كشتن زنى قاتل مرد اعدام نميشود) باقى نمى ماند.
ترجمه تفسیر المیزان جلد 1 صفحه 656
ادامه دارد:
📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
آزادی، رهایی از بردگی.mp3
18.08M
🎙آزادی، رهایی از بردگی
✅ نفی رابطه عبد و رب در قران،مبنای نظام اجتماعی دینی است.
نکوهش قران از یهودیان که علمای خود را ارباب گرفتند
منظوراز عبودیت در کلام امام علی چیست؟
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهم
تمرین #سی_دوم
✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان
🌹امام على عليه السلام فرمود :
🔶 اللّه َ اللّه َ في جِيرانِكُم فإنَّهُم وَصيَّةُ نَبيِّكُم ، ما زالَ يُوصي بِهِمْ حتّى ظَنَنّا أنَّهُ سَيُوَرِّثُهُم .
♦️🔶خدا را، خدا را درباره #همسايگانتان ، كه آنان سفارش شده پيامبر شمايند ، و حضرتش صلى الله عليه و آله چندان درباره #همسايگان سفارش كرد كه گمان برديم آنها را ارث بَر قرار دهد.
( غرر الحكم : ۹۵۲۸ )
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیگه چیست؟🔹🔹🔹
قسمت هفتم:
ایا تنصیف حکم دیه زن،یک امر عرفی است یا شرعی؟
✔️ نظر استاد سروش محلاتی راجع به دیه زن و مرد:
🔹🔸🔹در حالی که نظریه معروف فقهی این امکان را منتفی میداند ، برخی فقهای معاصر از راه مناقشه در روایات دال بر تنصیف ، نظر به برابری میدهند . ولی ایا با قبول ان روایات هم، امکان حکم به برابری وجود دارد ؟ احتمالی که در اینجا مطرح شده ناظر به این پاسخ از راه بررسی "ماهیت حکم به تنصیف " با توجه به این مقدمات است :🔹🔸🔹
▪️الف ) دیه در جهت جبران خسارت وارده، یک امر عقلایی است و حکم تاسیسی شرع نمیباشد . ( جامع المدارک ج۵ ص۱۹۹)
▪️ب)تنصیف دیه نسبت به زنان ، حکمی است که از جاهلیت وارد اسلام شده و مورد امضا قرار گرفته مثل مقدر شدن دیه به صد شتر .(المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام ج۱۰ص۲۶۵)
▪️ج) مقدار دیه ، مستند به امضای شرع نیست بلکه مستند به امضاو تنفیذ ان سوی امام مسلمین است .
▪️د) امضای هر حکم تابع قلمرو خود ان حکم است .در امضای احکام عقلایی که مورد توافق عموم خردمندان است حکم کلی امضا میشود و در احکام صرفا عرفی ، امضا در همان حد اعتبار حکم در نزد عرف است که با انتفاء ان موضوعی برای امضا باقی نمیماند .
▪️ه) شارع میتواند حکم عرف را از قیود ان خارج نموده و اعتبار مطلق ببخشد در این صورت دیگر حکم ، امضایی نخواهد بود و اثبات این تغییر در ماهیت حکم نیاز به دلیل اثباتی دارد.
▪️و) اگر شارع در بیان خود در ناحیه موضوع حکم و یا خود حکم ، هیچ قیدی را لحاظ نکند و علتی هم برای ان ذکر ننماید ، قهرا امضای شرع متوجه همان ارتکازو بنای عرفی است که از قبل وجود داشته است .
براین اساس با تغییر عرف امکان تغییر حکم شرعی وجود دارد و اثبات دائمی بودن حکم به تنصیف از راه "قلت عقل زنان" (دراسات فی ولایه الفقیه ج۱ص۳۴۷ ) یا از راه نقش کمتر انان در اقتصاد و تولید (بحوث فقهیه هامه ص ۱۴۸) قابل مناقشه است . ارتکاز عرف در عصر صدور همان سخن سید مرتضی علم الهدی است : ان نفس المراه ناقصه القیمه عن نفس الرجل( الرسائل ج۱ ص۲۳۵)
✔️ لذا در عرف ،دیه "خون بها"ست همانطور که فقها هم تعبیر کرده اند ( مقدمه جامع عباسی شیخ بهایی)
ادامه دارد:
📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح)
5⃣1⃣ #بشارت به #مریم (س):
#قرآن
🌹آل عمران آیه ۴۵🌹
آنگاه که فرشتگان گفتند: ای مریم، خدا تو را به کلمه ای از جانب خود که نامش مسیح،عیسی بن مریم است نوید میدهد که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است.
#انجیل
🌹انجیل لوقا، فصل ۱ آیه ۳۰🌹
فرشته به او گفت: ای مریم، نترس زیرا خداوند به تو لطف فرموده.تو آبستن خواهی شد و پسری خواهی زایید و نام او را عیسی خواهی گذاشت.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #حمد
نکات:
👈ارتباط فراز اول دوم : آیا آیه 6 مستقل است يا مرتبط با فراز قبل است؟
در فراز اول ضمن بیان صفات والای الله،تاکید شد که حمد و پرستش و استعانت تنها شایسته اوست و انسانها نیز باید همین اصل را در باورها و رفتارهای خود در زندگی بکار بندند.در آیه 6 لزوم درخواست از خداوند برای هدایت و قرارگیری در صراط مستقیم ذکر شده است.با توجه به انسجام درونی سوره ها و مرتبط بودن آیات و فرازهای یک سوره با یکدیگر در راستای محور اصلی سوره، نتیجه می گیریم که صراط مستقیم همان باور و عمل به آیات فراز قبل یعنی "انحصار حمد و پرستش و استعانت از الله"است.
این موضوع در سوره های دیگر قرآن هم تصریح شده است که صراط مستقیم همان پرستش انحصاری خداوند است.
ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم (مریم 36) وان اعبدونی هذا صراط مستقیم(یس61)
درادامه این فرازهم انسان قرارگیری در این مسیر را به عنوان دعا و درخواست از خداوند مطرح مینماید.یعنی برای طی صراط مستقیم هم از خداوند استعانت می جوید. راهی که سرنوشت آن برخورداری از نعمت و در امان ماندن از غضب الله است.
✅ درس سوره : قرارگرفتن در صراط مستقیم باور باین اصل است که تنها الله (که واجد صفات والاو قدرت در دنیا و اخرت است) شایسته و بایسته محوریت در زندگی ماست.( آغاز امور با نام او ،بندگی و پرستش و ستایش او ،استعانت از او)
🖌آقای سیدکاظم فرهنگ
ytre.ir/Qp8879
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
قابل توجه مخاطبان عزيز كانال قرآنپويان
✅✅ گروه #عملبهقرآن
و پستهاي #زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
🌹 #يكساله شد.
♦♦ از انجا كه هدف اصلي #تدبر و انس با قران
#عمل به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است
⬅⬅سال گذشته در اين ايام ،بر ان شديم تا همزمان با تدبر در قران و ارسال پستهاي مرتبط با تفسير و تدبر قران،
ضمن تشكيل گروهي براي همفكري پيرامون عمل به پيام ها و تعاليم قراني،
هر هفته يا هر دو هفته نيز بر يك موضوع اخلاقي و اجتماعي از دستورات قراني تمركز كرده،با ارايه ترجمه و تفسير خلاصه ايات مزبور و نيز احاديث مربوطه در كانال سعي كرديم گامي در جهت عملياتي كردن مفاهيم اخلاقي قران برداريم.
✅ ان شالله كه در ادامه اين مسير نيز در ذيل الطاف خداوندي و همراهي شما مخاطبان عزيز موفق باشيم.
✴ ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند
لطفا به نام كاربري زير پيام دهند
@farpuy
فهرست موضوعات مطرح شده در پست هاي #زندگي قرآني
در يكسال اخير
1)#سبقت در نیکی ها
2)پرهیزاز سخنان بیهوده و #لغو
3)پرهیز از#غیبت
4)پرهیز از #دروغ
5)پرهیز از #تهمت
6)پرهیز از #عیب جویی و #زخم زبان
7)عدم انتشار اخبار و #فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم
8) #اجازه_گرفتن برای ورود به #حریم_خصوصی دیگران
9) #نیکی به #پدر و #مادر
10) #وفای به عهد
11) #انفاق
12) #صلهرحم
13) #اسراف
14) #عدالت
15) #انفاق
16) #تکبر
17) #حرص_طمع
18) #صبر
19) #حسادت
20) #حق_پذیری
21)#امانتداری
22) #رازداری
23)#سوءظن
24) #خشم
25) #لغو
26) عدم #همراهي با #یاوهگویان و مسخره کنندگان ایات خدا
27) #پرهیز از #ریا_و_دورویی
28) #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
29) #خوشرویی و #حسن_خلق
30) حفظ #حقوق_یتیمان و #نحوه_مواجهه با ان
31) اجتناب از #کم_فروشی و #فروكاستن از حقوق ديگران
32)#احسان به #همسایگان_وهمراهان
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶
🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیگه چیست؟🔹🔹🔹
قسمت هشتم:
🔹🔸🔹قصاص زن و مرد
✔️الف) قصاص نفس
فقهای شیعه به اتفاق بر این باور هستند که زن و مرد مسلمان در برابر یکدیگر قصاص میشوند؛ لیکن قصاص مرد در برابر زن مشروط به پرداخت «فاضل دیه» یعنی نصف دیه مرد به اولیای دم زن است.
روایات معتبر و متعددی بر نظریه مذکور دلالت دارد که مورد استناد فقهای شیعه قرار گرفته است.
✔️ب) قصاص عضو
مطابق نظریه فقهای شیعه، زن و مرد در قصاص عضو با یکدیگر برابر هستند، تا آنجا که دیه عضو به ثلث دیه کامل برسد. در آن صورت، قصاص عضو مرد در مقابل عضو زن، مشروط به پرداخت نصف دیه عضو مرد از سوی زن به مرد است. مستند این نظریه، روایات معتبری است.
🔹🔸🔹دیه مرد و زن
✔️الف) دیه نفس
از قوانین مورد اتفاق بین فقهای شیعه و اهل سنت، مقدار دیه مرد و زن است؛ به گونهای که تاکنون هیچ مخالفی در میان اندیشمندان شیعه، نداشته است و در میان علمای اهل سنت نیز مخالف قابل توجهی وجود ندارد.
همگان بر این عقیده هستند که دیه کامل تعیین شده در فقه جزایی اسلام، برای نفسِ مرد است و دیه نفس زن نصف آن است. فقهای شیعه در اینباره به روایات معتبری استناد کرده اند.
✔️ب) دیه عضو
فقهای شیعه درباره دیه عضو معتقدند که دیه عضو مرد و زن با یکدیگر برابر است تا آنگاه که دیه عضو مصدوم به ثلث دیه کامل برسد و در آن صورت دیه عضو زن به نصف دیه عضو مرد کاهش مییابد. مستند این نظریه روایاتی است.
❓❓❓دلایل برابری زن و مرد در دیه و قصاص
آنچه درباره قصاص و دیه نفس و عضو زن و مرد بیان شد، مورد اتفاق فقهای شیعه است. البته برخی از فقها در سالهای اخیر درباره برابری زن و مرد در قصاص و دیه نفس و عضو، نظریه هایی ارائه نموده اند و در اینجا به بیان دلایل این نظریه(از نظرات آیت الله صانعی) پرداخته میشود
که به دلیل زیاد بودن مطلب در قسمت بعد ارائه میشود .
نقل از مقاله دیه و قصاص و تکلیف حکومت و حق زنان،نویسنده
محمدعلی جورکویه
منبع: بازتاب اندیشه 1383 شماره 52
ادامه دارد:
📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
http://ytre.ir/qp5099
https://eitaa.com/quranpuyan