✅با توجه به استقبال و ابراز رضایت از دورههای حضوری و مجازی تدبر در قرآن ،دوره جدید #مجازی آموزش روش مطالعه و #فهم بهتر قرآن از هفته آینده برگزار میشود.
در این دوره آموزشی که در پیام رسانهای گپ و تلگرام با بیانی ساده برگزار میشود، قران آموزان در عرض دو ماه میتوانند فهم مناسبی از قرآن را داشته باشند.
به این صورت که فایلهای صوتی و متنی برای آنها ارسال میشود و سپس آنها با عضویت در گروه و حل #تمرین با حضور مدرسان دوره، این روش را بر سورهی انتخابی خود تمرین میکنند و در انتهای دوره نیز در آزمون شرکت میکنند.
سیدکاظم فرهنگ از مدرسان این دوره و مدیر تالار گفتوگوی قرآن پویان گفت: قرانآموزان دورههای قبل بیان داشتهاند:
👈«که دوره مجازی روش تدبر در قرآن، دورهای بسیار جالب و مفید بود؛ چرا که نگاه تازه و نوآورانهای به کلام خدا داشته و این اعتماد به نفس را به ما داد که ما هم میتوانیم با اندکی مطالعه، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کرده و فرامین آن را درک و در زندگی به کار ببندیم. در این روش هنگام تلاوت قرآن، با تدبر و تامل در آیات نورانی و درک بهتر از زمان و موقعیت نزول آیات، لذت فهم آن دوچندان شده است.»
بنا بر اظهار فرهنگ، حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و علاقهمندان به فهم بهتر آیات قرآن دارای دیپلم و بالاتر، با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت کنند. از مزایای این دوره این است که افراد در طول هفته هر زمان که فراغت داشته باشند میتوانند دروس را استماع و مطالعه کنند.
https://news.akhbarrasmi.com/news/13980131361578167/
◀️◀️اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره در كانال زير قابل دسترسي مي باشد:
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
لینک ثبت نام
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
4_396596098996647161.mp3
686.1K
#تلاوت_ترتیل_صبحگاهی
#صفحه_بیست_و_پنجم
#سوره_مبارک_هبقره
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
✅ برآنچه از دست داده اید،غم نخورید که به غمی دیگر مبتلا می شوید
خداوند در سوره #آل_عمران و در ضمن بیان داستان جنگ احد به شکست مسلمانان اشاره میکند که بعلت ترک ماموریت تعدادی از مسلمانان که در تنگه مستقر شده بودند ونگران از دست دادن غنایم بودندرخ داد.
سپس دشن حمله کرد و از ترس جان فرار کردند.
خداوند در آیه ۱۵۳ شرح حال انها را اینگونه بیان میکند:
💠 اذْ تُصْعِدُونَ وَلاَ تَلْوُونَ عَلَى أحَدٍ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ
فَأَثَابَكُمْ غَمًَّا بِغَمٍّ لِّكَيْلاَ تَحْزَنُواْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلاَ مَا أَصَابَكُمْ
وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۵۳﴾
فولادوند:
🔸[ياد كنيد] هنگامى را كه در حال گريز [از كوه] بالا مى رفتيد و به هيچ كس توجه نمى كرديد و پيامبر شما را از پشت سرتان فرا مى خواند
🔸پس [خداوند] به سزاى [اين بى انضباطى] غمى بر غمتان [افزود] تا سرانجام بر آنچه از كف داده ايد و براى آنچه به شما رسيده است اندوهگين نشويد
🔸و خداوند از آنچه مى كنيد آگاه است.
در واقع با این تغییر صحنه جنگ و حمله لشکر دشمن از تنگه فوق،غم و اندوه فرار و ترس از کشته شدن ، فرصتی برای تاسف و نگرانی اولیه انها یعنی نگرفتن غنیمت باقی نگذاشت.
البته برخی مفسران غم اولیه را همین شکست و فرار انها و غم ثانویه را پشیمانی مسلمانان بعد از جنگ از ترک تنگه و گوش ندادن به توصیه پیامبر دانسته اند.
سیدکاظم فرهنگ
https://goo.gl/pmh594
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدف ما در تفسیر یا تدبر #فهم مراد گوینده است. فهم مراد چه تفاوتی با ترجمه و مفهوم دارد؟
بخشی از سخنان آقای سیدکاظم فرهنگ در دوره حضوری آموزشی روش فهم بهتر قرآن
اطلاعات بیشتر دوره ها در
@tadabbor_quranpuyan
✅" روشهای بسیاری برای #فهم و نقد متون دینی وجود دارد که میتوانیم از طریق آنها به مطالعه و بررسی معارف دینی بپردازیم؛ ولیکن از میان روشهای تحقیق، روش «تحلیل محتوا» از امتیازها و ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است که باعث شده بسیاری از پژوهشگران برای پژوهشهای عمیق خود در حوزه معارف اسلامی و فهم متون دینی از این روش استفاده کنند.
وی تاکید کرد: این روش به محقق کمک میکند با گویاسازی متن و کشف لایههای عمیق و کدهای مرموز آن، به دریافت صحیح محتوایی برسد که متکلم یا مؤلف به دنبال ترسیم آن بوده و از پیشداوریهای اولیه نجات پیدا کند.
👈👈به همین دلیل از این روش برای ترسیم ساختار هندسی سورههای قرآن کریم، کشف #غرض اصلی سوره و نیز کشف #روابط میان آیات و #سیاقهای مختلف یک سوره استفاده میشود."
◀️بخشي از سخنان دكتر حسن بشير عضو هيات علمي گروه معارف دانشگاه امام صادق،در کارگاره آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی»23 ارديبهشت ،نمايشگاه قران
💢💢شايان ذكر است روش آموزشي مد نظر قرآنپويان نيز مبتني بر تحليل متن سوره،كشف روابط ميان آيات و #فرازها و سپس كشف غرض يا #درس يا محور اصلي سوره ميباشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوپنجم
تمرین #سی_پنجم
✅موضوع: #گواهی_حق دادن و #عدم_کتمان_حق
◀️خداونددر سوره نساء می فرمایند :
🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً فَاللَّهُ أَوْلى بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً «135»سوره النساء
♦️🔸اى كسانى كه ايمان آوردهايد! همواره بر پا دارندهى عدالت باشيد و براى #خدا_گواهى دهيد، گرچه به ضرر خودتان يا والدين و بستگان باشد. اگر (يكى از طرفين دعوا) ثروتمند يا فقير باشد، پس خداوند به آنان سزاوارتر است. پس پيرو هواى نفس نباشيد تا بتوانيد به عدالت رفتار كنيد. و اگر زبان بپيچانيد (و به #نا_حق #گواهى دهيد) يا (از #گواهى دادن به #حقّ) اعراض كنيد، پس (بدانيد كه) خداوند به آنچه می کنید آگاه است.
👌👈نکته
در گواهى دادن جز ملاحظهء #حقّ و احیاى آن هیچ منظورى نداشته باشید و اجر خود را از خدا بخواهد و ملاحظه منفعت شخصى یا خویشاوندى را نکنید و از #حق_ّگوئى در هیچ حالى دست برندارید) اگر آنچه بر علیه او شهادت داده مى شود ثروتمند یا تهیدست باشد پس خداوند سزاوارتر است به آنها (یعنى مبادا #ثروتمند را براى دارائیش احترام کنید و به ملاحظهء ثروتش بر ضررش گواهى به حقّ ندهید و بر #فقیر به سبب تهیدستیش بر او ترحّم کنید و بر علیه او هرچند #حقّ باشد #گواهى ندهید.
💫💫برگرفته از کتاب ارزشمند گناهان کبیره شهید دستغیب .
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:#استخاره از منظر قرآن و اسلام:
🔴 آیا استخاره حجیت دارد؟
🔴کجا و در چه مواردی باید از استخاره استفاده کرد؟
✅ قسمت دوم:حقيقت #استخاره در کلام علامه #طباطبائي:
🔶🔹🔶استخاره، جايگاه آن در زندگي و آداب و شرايط استفاده از آن.
"حقيقت امر اين است که انسان وقتي بخواهد دست به کاري بزند ناچار است زير و روي آن را بررسي نمايد و تا آن جا که مي تواند فکر خود را که موهبتي خدادادي است به کار اندازد و چنانچه از اين راه نتوانست صلاح خود را در آن کار تشخيص دهد ناگزير بايد از ديگران کمک فکري بگيرد و تصميم خود را با کساني که صلاحيت مشورت و قوه تشخيص صلاح و فساد دارند در ميان بگذارد تا به کمک فکري آن ها خير خود را در انجام يا ترک آن کار تشخيص دهد و اگر از اين راه هم چيزي دستگيرش نشد چاره اي ندارد جز اين که به خداي خود متوسل شده و خير خود را از او مسئلت نمايد.
✴ اين همان #استخاره است ✴
و نبايد اين کار را دعوي علم غيب دانست و نيز نبايد آن را تعرض به شئون الوهيت پروردگار نام نهاد همچنانکه مشورت را هم نبايد به خيال اين که تشريک خداي متعال در امور خود است شرک ناميد.
👈👈 و خلاصه هيچ مانع و محذور دينى در استخاره و مشورت نيست ، چون استخاره كارى جز تعيين يكى از دو طرف #ترديد را انجام نمى دهد، نه غير واجبى را واجب و حلالى را حرام و خلاصه حكمى از احكام خداى را تغيير مى دهد، و نه آدمى را به آنچه در پس پرده غيب است خبردار مى كند،
تنها و تنها مى گويد: خير صاحب استخاره در فعل است يا در ترك ، و به اين وسيله او را از حيرت و ترديد نجات مى دهد، و اما اثر فعل و ترك در آينده چه خواهد بود و چه حوادثى را به بار خواهد آورد از عهده استخاره بيرون است ، و استخاره از تعيين اين جهت ساكت است ،
👈 و آينده صاحب استخاره از خير و شر عينا مانند آينده كسى است كه استخاره نكرده ، و كار خود را با فكر و مشورت انجام داده است ."
(تفسير الميزان-ترجمه محمد باقر موسوي-1367-ج6- 185)
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇
https://b2n.ir/qp5092
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"عِبادُ اللهِ"
همه مخلوقات خدا هستند، اما همه بندگان خدا نیستند. این دو با هم فرق دارند. لفظ "عباد الله" که در هفت جای قرآن آمده است، اشاره به افراد خاصی است. هر کسی را شامل نمی شود، چه هر کسی بنده ی خدا نیست. بسیاری بنده ی دنیایند، بنده ی نفس خویش اند، بنده ی زر و زور و تزویر اند ... موسی(ع) هنگامی که سراغ فرعونیان می رود فقط خواهان "عباد الله" است، نه کس دیگر! "اَن اَدُّوا اِلَیَّ عِبادَ اللهِ" ( بندگان خدا را به من تحویل دهید)! حال برای اینکه بدانی "عباد الله"، کیانند، بهترین شرح را امام صادق(ع) فرموده اند که آن را از "حقائق التفسیر" ابو عبدالرحمن سُلَمِی(۲۲۱ص) برایتان ترجمه و نقل می کنم:
"عباد الله"، سه گونه اند: یکی بنده ای که با خداست. یکی بنده ای که با نور اوست. و یکی بنده ای که با ذکر اوست. اما آنکه با خداست از مشتاقین است و این درجه ی مصطفی (ص) و انبیاء (ع) است. اما آنکه با نور خداست، همان اهل ایمان اند که بر نور پروردگار خویش اند. و اما آنکه با ذکر خدای تعالی است، از عارفان است، "اَلا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ".
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت قران با سایر متن ها یا سخنان چیست که باید تفسیر و تدبر کنیم برای فهم ان.🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلایل تمایز قران با سایر کتب و سخنرانی ها که فهم آنرا دشوار تر می کند.
🔰🔰فايل صوتي بخشهايي از #جلسه_اول دوره جديد روش ساده فهم بهتر قرآن،ارايه شده توسط آْقاي سيدكاظم فرهنگ 👆👆👆
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
#تدبر وظيفهاي عمومي است نه مختص خواص و مفسرين
«أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقرآن وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا سوره: النساء آیه: ۸۲
"پس آيا دربارۀ (معارف) اين قرآن انديشه و پىگيرى فكرى نمىكنند؟! و اگر از جانب غير خدا بود مسلماً در آن اختلاف بسيارى مىيافتند."
-علامه #طبرسي در تفسیر مجمع البیان در ذيل آيۀ فوق بيان داشته است:
«معانی که ازاین آیه استفاده میشوند:
1-تقلید باطل است ودرباره اصول دین نباید طوق تقلید رابگردن افکند زیرا این آیه مردم راتشویق به تفکر و #تدبر می کند.
2- از این آیه میفهمیم که قول «حشویه»که گمان میکنند قرآن راجز به تفسیر پیامبر نمیتوان فهمید، اشتباه است😔 زیرا دعوت به تفکر وتدبر درباره قرآن، مستلزم این است که شخص بتواند مستقلا معنای آنرا درک کند.
3- این آیه دلالت دارد براینکه اگر قرآن ازجانب خداوند نبود، ازاختلاف وتناقض خالی نبود.»
تفسیر #المیزان در تبیین این آیه نتیجۀ زیر را بیان نموده است:
«قرآن کریم، کتابی است که #فهم_عادی به درک آن، دسترسی دارد.»
علامه طباطبایی در كتاب قرآن در اسلام نيز بر اين رأي است كه: «مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك #وظيفۀ_عمومي است.»
✅برگرفته از كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
مجازي اذر98.jpg
603.1K
👈 جهت اطلاعات بيشتر در خصوص محتوا و جزييات دورهها و #ثبتنام دوره جديد به كانال زير در تلگرام یا ایتا مراجعه نماييد.
@tadabbor_quranpuyan
لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوپنجم
تمرین #سی_پنجم
✅موضوع: #گواهی_حق دادن و #عدم_کتمان_حق
◀️خداونددر سوره بقره می فرمایند :
🔶...وَلاَ يَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ ...
🔸🔸و شاهدان چون به شهادت دعوت شوند، نباید که از شهادت خودداری کنند ..(282)سوره بقره
🌹🌹امام صادق عليه السلام ـ
👈في قولِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ : « و لا يَأْبَ الشُّهداءُ إذا ما دُعُوا » . حديث ـ : قَبلَ الشهادَةِ ، و قولِهِ : « و مَنْ يَكْتُمْها فإنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ » قالَ: بعدَ الشهادَةِ .
🔶درباره آيه: «و شاهدان چون به #شهادت دادن فرا خوانده شوند نبايد خوددارى كنند» ـ فرمود : منظور پيش از #شهادت است .حديث و درباره آيه «و هركه #شهادت_را_كتمان كند دلش گنهكار است» فرمود : [منظور] بعد از #شهادت است .
📚( البقرة : ۲۸۲ - البقرة : ۲۸۳ - وسائل الشيعة
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:#استخاره از منظر قرآن و اسلام:
🔴 آیا استخاره حجیت دارد؟
🔴کجا و در چه مواردی باید از استخاره استفاده کرد؟
☑قسمت سوم:
🔶🔷🔶 در اين پست توجه شما را به مطلبي از ايت الله گرامي كه در استخاره معروف هستند،جلب مي كنيم.
"استخاره اصلا جنبه استدلالى و فكرى ندارد. البته در همه جا اين طور نيست.
✅ما دو نوع استخاره داريم:
يك استخاره همان استخاره اى است كه در كتاب هاى فقهى پيرامون آن بحث شده و روايت هم دارد و انواع مختلفى هم برشمرده اند، اين نوع استخاره ممكن است مطابق با زندگى شما باشد و يا نباشد. در اين جا نوعى استنباط و فهم از قرآن وجود دارد.
در نوع دوم استخاره به بعضى از افراد نوعى اجازه باطنى داده مى شود كه ديگر استدلال ندارد و به فهم و استنباط مربوط نمى شود و در اكثر اوقات جواب ها كاملا مطابق با واقع در مى آيد.
لذا مى شود كه از يك آيه دو جور مطلب به ذهن استخاره كننده بيايد كه هر دو مطلب نيز مطابق با واقع باشد.
در باره خودم هم يك قضيه اى اتفاق افتاد كه خيلى قابل توضيح نيست. حتى با يك حالت تندى بعد از مدتى از آن واقعه به من گفته شد: پس دنبال فلان مقام هستى كه استخاره نمى كنى؟ پس مردم كجا بروند؟ معنايش اين بود كه فكر مى كنى استخاره كردن برايت عيب است. به هر حال برقى زده شد و چون تطابق زياد بود و تجربه هاى شيرين فراوان، تاكنون ادامه داده ام.
در اصل استخاره و در فهم از آيه برهان وجود ندارد لذا از آن زمان به بعد هنگام استخاره ديگر هيچ دعايى نمى خوانم.
✅در روايات آمده است: آن مطلبى كه در قلبت واقع مى شود، به همان عمل كن.
پس مهم همانى است كه در ابتدا در قلب واقع مى شود چه بسا با تأمل و دقت مطلبى به ذهن خطور كند كه با آنچه در ابتدا به ذهن آمده مخالف باشد. مهم همان است كه ابتدا در قلب واقع مى شود. البته مقدارى هم اين امر تجربى است.
🔻🔺استخاره از معجزات شيعه است. اگر استخاره كننده از جانب اهل بيت(ع) مجاز باشد حالا چه در خواب و چه در بيدارى، واقعاً از شهادت دو شاهد عادل اقرب است.🔺🔻
براساس تجربه اى كه ما به دست آورديم نود و پنج درصد از استخاره ها درست است.
به نظر من صلاح نيست كه فرهنگ حاكم و رايج جامعه اين باشد كه افراد در همان ابتدا براى هر كارى استخاره كنند.
اين كار درست نيست. مورد استخاره تحير و سرگردانى است. تحيرى كه نه با عقل و نه با شرع و نه با مشورت و رايزنى حل شود; مثل قرعه، ما در مواردى به قرعه پناه مى بريم. ولى كجا و در چه موارد بايد از آنها استفاده كرد؟
براى بعضى از مشكلات حل نشدنى قرعه جايز است. استخاره هم همين طور، وقتى مشكل حل نشد بايد به آن پناه برد.
🔸زمانى كه #عقل خود من يا ديگران مشكل را حل مى كند، جاى استخاره نيست. 🔸
🔸موضوع استخاره همان تحير است. 🔸
در بعضى از روايات آمده است كه در چيزى كه نمى دانى و متحير هستى استخاره كن. يك وقت است كه راه حلى نيست، خوب، تحير پيدا مى شود و مى توان به استخاره پناه برد."
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇
https://b2n.ir/qp5092
https://eitaa.com/quranpuyan