📖 #قرآنچهمیگوید؟
"عِبادُ اللهِ"
همه مخلوقات خدا هستند، اما همه بندگان خدا نیستند. این دو با هم فرق دارند. لفظ "عباد الله" که در هفت جای قرآن آمده است، اشاره به افراد خاصی است. هر کسی را شامل نمی شود، چه هر کسی بنده ی خدا نیست. بسیاری بنده ی دنیایند، بنده ی نفس خویش اند، بنده ی زر و زور و تزویر اند ... موسی(ع) هنگامی که سراغ فرعونیان می رود فقط خواهان "عباد الله" است، نه کس دیگر! "اَن اَدُّوا اِلَیَّ عِبادَ اللهِ" ( بندگان خدا را به من تحویل دهید)! حال برای اینکه بدانی "عباد الله"، کیانند، بهترین شرح را امام صادق(ع) فرموده اند که آن را از "حقائق التفسیر" ابو عبدالرحمن سُلَمِی(۲۲۱ص) برایتان ترجمه و نقل می کنم:
"عباد الله"، سه گونه اند: یکی بنده ای که با خداست. یکی بنده ای که با نور اوست. و یکی بنده ای که با ذکر اوست. اما آنکه با خداست از مشتاقین است و این درجه ی مصطفی (ص) و انبیاء (ع) است. اما آنکه با نور خداست، همان اهل ایمان اند که بر نور پروردگار خویش اند. و اما آنکه با ذکر خدای تعالی است، از عارفان است، "اَلا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ".
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت قران با سایر متن ها یا سخنان چیست که باید تفسیر و تدبر کنیم برای فهم ان.🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلایل تمایز قران با سایر کتب و سخنرانی ها که فهم آنرا دشوار تر می کند.
🔰🔰فايل صوتي بخشهايي از #جلسه_اول دوره جديد روش ساده فهم بهتر قرآن،ارايه شده توسط آْقاي سيدكاظم فرهنگ 👆👆👆
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
#تدبر وظيفهاي عمومي است نه مختص خواص و مفسرين
«أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقرآن وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا سوره: النساء آیه: ۸۲
"پس آيا دربارۀ (معارف) اين قرآن انديشه و پىگيرى فكرى نمىكنند؟! و اگر از جانب غير خدا بود مسلماً در آن اختلاف بسيارى مىيافتند."
-علامه #طبرسي در تفسیر مجمع البیان در ذيل آيۀ فوق بيان داشته است:
«معانی که ازاین آیه استفاده میشوند:
1-تقلید باطل است ودرباره اصول دین نباید طوق تقلید رابگردن افکند زیرا این آیه مردم راتشویق به تفکر و #تدبر می کند.
2- از این آیه میفهمیم که قول «حشویه»که گمان میکنند قرآن راجز به تفسیر پیامبر نمیتوان فهمید، اشتباه است😔 زیرا دعوت به تفکر وتدبر درباره قرآن، مستلزم این است که شخص بتواند مستقلا معنای آنرا درک کند.
3- این آیه دلالت دارد براینکه اگر قرآن ازجانب خداوند نبود، ازاختلاف وتناقض خالی نبود.»
تفسیر #المیزان در تبیین این آیه نتیجۀ زیر را بیان نموده است:
«قرآن کریم، کتابی است که #فهم_عادی به درک آن، دسترسی دارد.»
علامه طباطبایی در كتاب قرآن در اسلام نيز بر اين رأي است كه: «مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك #وظيفۀ_عمومي است.»
✅برگرفته از كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
مجازي اذر98.jpg
603.1K
👈 جهت اطلاعات بيشتر در خصوص محتوا و جزييات دورهها و #ثبتنام دوره جديد به كانال زير در تلگرام یا ایتا مراجعه نماييد.
@tadabbor_quranpuyan
لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوپنجم
تمرین #سی_پنجم
✅موضوع: #گواهی_حق دادن و #عدم_کتمان_حق
◀️خداونددر سوره بقره می فرمایند :
🔶...وَلاَ يَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ ...
🔸🔸و شاهدان چون به شهادت دعوت شوند، نباید که از شهادت خودداری کنند ..(282)سوره بقره
🌹🌹امام صادق عليه السلام ـ
👈في قولِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ : « و لا يَأْبَ الشُّهداءُ إذا ما دُعُوا » . حديث ـ : قَبلَ الشهادَةِ ، و قولِهِ : « و مَنْ يَكْتُمْها فإنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ » قالَ: بعدَ الشهادَةِ .
🔶درباره آيه: «و شاهدان چون به #شهادت دادن فرا خوانده شوند نبايد خوددارى كنند» ـ فرمود : منظور پيش از #شهادت است .حديث و درباره آيه «و هركه #شهادت_را_كتمان كند دلش گنهكار است» فرمود : [منظور] بعد از #شهادت است .
📚( البقرة : ۲۸۲ - البقرة : ۲۸۳ - وسائل الشيعة
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan