📖 #قرآنچهمیگوید
آیات و جملات #قصار
✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم
5⃣ کریمانه (بزرگوارانه و در خور احترام) سخن گفتن
خداوند در آیه ی ۲۳ سوره مبارکه ی #اسرا ، بعد از دستور به پرستش خود احترام به پدر و مادر و نحوه ی سخن گفتن با آنها را بیان کرده است.
💠 وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَافلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
خرمشاهی : و پروردگارت امر کرده است که جز او را مپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید، و اگر یکی از آنها، یا هر دو آنها در نزد تو به سن پیری برسند،به آنان حتی اف مگو، و آنان را مران و با ایشان به نرمی [و احترام] سخن بگو
https://goo.gl/9Zt6Ax
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قلم
🔹نکات فراز آیات 50-34 (بخش دوم)
3⃣ اصبر لحکم ربک تنها در سه سوره بکار رفته است:طور قلم و انسان
در سوره طور هم بعد از بیان جملات استفهام انکاری مکرر مشابه سوره قلم،با رد ادعای مکذبین خداوند به پیامبر فرمود آنها را رها کن تا روزی که به هنگام مرگشان، عذاب را مشاهده کنند. سپس دستور اصبر لحکم ربک صادر شد.جالب انکه عبارت ام تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ عینا فقط در همین دو سوره بکار رفته است.
در سوره قلم هم بعد از جملات استفهامی مکرر،خداوند به پیامبر دستور داد که انها را به من واگذار تا با استدراج و امهال بر عذاب آنها بیفزایم.سپس دستور فاصبر لحکم ربک را صادر نمود و در ادامه آن هم از سرنوشت مشابه یونس ،ایشان را انذار داد.
این بیان ها نشانگر آن است که در این ایام (مرحله چهارم) پیامبر دوران سختی را در مواجهه با مکذبین و مخالفین تحمل میکرده و همواره منتظر نزول عذاب موعود خدا بوده است اما خداوند هنوز زمان آنرا مناسب نمیدانسته و پیامبر را به صبر و عدم تعجیل در عذاب دستور میداده است.این امر در سوره های مراحل بعدی و افزایش تهمتها و فشارهای مخالفین نیز مشاهده میشود.
🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ
https://bit.ly/2PgHog7
🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوهفتم
تمرین #سی_ششم
✅موضوع: #تقويت_روحيه #شكر_گزاري
◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند:
🔶ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ وَ كانَ اللَّهُ شاكِراً عَلِيماً «147»
🔸اگر #شكر گزاريد و ايمان آوريد، خداوند مىخواهد با عذاب شما چه كند؟ در حالى كه خداوند همواره حقّ شناس داناست.
🔸👌پیام ها
1- شناخت نعمتهاى او و #شكر آنها، زمينهى قبول دعوت و ايمان است. «شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ»
2- ايمان به خداوند، بارزترين جلوهى #شكرگزارى است. «إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ»
4- #شكر، هم مايهى نجات از قهر، هم سبب دريافت لطف بيشتر است. «ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ، كانَ اللَّهُ شاكِراً»
4- اگر شما #شكر كنيد، خداوند هم نسبت به شما #شاكر است. «كانَ اللَّهُ شاكِراً»
🔹🔸5- خداوند، با آنكه بى نياز است، ولى از بندهى كوچكش #تشكّر مىكند. چرا ما #شكر او را به جا نياوريم؟! «إِنْ شَكَرْتُمْ، كانَ اللَّهُ شاكِراً»
💫💫تفسیر نور محسن قرائتی
📚جلد 2 - صفحه 197
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❇ #رجعت چیست؟
❇ آيا در آيات قران به #رجعت اشاره شده است؟
❇شیعه برای #رجعت چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟
⭕️قسمت سوم:
✅وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ:
✅(به خاطر آور) روزى را که ما از هر امّتى گروهى را از کسانى که آیات ما را تکذیب مىکردند، محشور مىکنیم و آنها را نگه مىداریم تا به یکدیگر ملحق شوند﴾ (النّمل/ 83).
✴️این آیه مشهورترین آیة #رجعت است که به تنهایی بر #رجعت دلالت دارد، چراکه ظاهر آیه بخوبی بیانگر این مطلب است که این حشر گروهی از هر امّتی غیر از حشر در روز قیامت است؛ زیرا حشر در آیة فوق حشر همگانی نیست، در حالیکه حشر در روز قیامت شامل همة انسانها میگردد، چنانکه در آیهای در وصف حشر روز قیامت چنین میفرماید:
✴️﴿... وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا: ... و همه آنان [= انسانها] را برمى انگیزیم و اَحَدى از ایشان را فروگذار نخواهیم کرد!﴾ (الکهف/ 47).
🔶🔹🔶آلوسی، یکی از مفسّران اهل سنّت، اشکالی به استدلال آیه فوق بر #رجعت نموده است و میگوید:
♦️ «منظور از حشر، حشر برای عذاب است که بعد از آن حشر کلّی اتّفاق میافتد؛ یعنی حشر بعد از حشر، یک حشر کلّی برای همة خلایق و یک حشر نیز تنها برای کسانی که مورد خشم و عذاب الهی قرار میگیرند» ( روح المعاني ج 20: 23).
پس آیه دلالتی بر #رجعت ندارد و منظور آیه، حشر در روز قیامت است.
✅علاّمه طباطبائی(ره) در پاسخ به او چنین مینویسد:
♦️«چنانچه منظور، حشر برای عذاب بود، لازم بود که این غایت ذکر شود؛ یعنی گفته شود
«نحشر إلی العذاب» تا ابهام برطرف شود، کما اینکه در آیة دیگر که در مورد حشر برای عذاب است، غایت مذکور بیان شده است:
﴿وَیَوْمَ یُحْشَرُ أَعْدَاء اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ یُوزَعُونَ﴾ (الفصّلت/ 19).
🖌مضاف اینکه بعد از حشر، سخن از عتاب و سرزنش است نه عذاب» (الميزان ج 15: 397).
✅از سوی دیگر، دو شاهد در خود آیات قبل و بعد وجود دارد و مؤیّد این است که حشر برای عذاب نیست و این واقعه قبل از قیامت است. یکی در صدر آیه که میفرماید: ﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ﴾ که مورد اتّفاق همة مفسّران است که وقوع قول از علائم قیامت است و روشن است که علامت یک شیء غیر از آن شیء است و دیگر آنکه پس از سه آیه میفرماید: ﴿وَیَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ...﴾ و قضایای قیامت را از آنجا آغاز میکند.
✅به هر حال، از این آیه به خوبی فهمیده میشود که پیش از قیامت گروهی از هر امّتی محشور میشوند و مورد مؤاخذه قرار میگیرند و این حشر نیز به معنای برگشتن به دنیا پس از مرگ است.
علاوه بر دلالت روشن خود آیه بر رجعت، احادیث فراوانی در ذیل این آیة کریمه از اهل بیت(ع) وارد شده است و ایشان آیة مذکور را بر رجعت منطبق دانستهاند .
اقاي دكتر موذن
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇
https://b2n.ir/991869
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#جملات زیبا از قرآن کریم
تکلیف از ما.📝 نتیجه از خدا. 🏆
قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَىٰنَاۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ
سوره مبارکه توبه، آیه ۵۱
بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسید. او مولاى ماست و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند.
برگرفته از کانال حفظ قرآن
https://goo.gl/2swVd4
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قلم
مروری بر عصاره فرازها:
◀️ عصاره فراز آیات 7-1 : تایید و حمایت از پیامبر (ای پیامبر قطعا تو مجنون نیستی بلکه صاحب خلقی عظیم و در مسیر هدایتی. اتهام زنندگان گمراه نیز بزودی خواهند دید)
◀️ عصاره فراز آیات 16-8 : ای پیامبر در برابر مکذبین و سران انها که الوده به رذایل اخلاقی و متکی و مغرور به اموال و اولاد خود هستند،نرمی و سازش نشان نده.
◀️ عصاره فراز آیات 33-17 : بیان نمونه ای از عذاب دنیوی و شکست نقشه های دنیاطلبان منکر اعمال اراده خدا بر امور که مقهور اراده خدا شده و با تحمل خسارت زیاد،پشیمان شدند.
◀️ عصاره فراز آیات 50-33 : قطعا سرنوشت اخروی مجرمین متفاوت از متقین و تحت اراده خداست. اینها هیچ قدرت و حجتی بر خلاف این امر ندارند.ملاک ثواب و عقاب خدا نیز تقوی و تسلیم است.
پس ای پیامبر عذاب دنیوی و اخروی انها را به خدا واگذار . اراده خدا بر استدراج و دادن مهلت و نعمت بیشتر به این مخالفان جهت سقوط بیشتراست.بر این امر تو هم صبر کن و مانند یونس،عجله نکن .
👈عصاره فراز : قرآن مایه ذکر و بیداری مردم است اما کافران با شنیدن ان خشمگین و به اتهام زنی علیه تو می پردازند.
✅ درس سوره قلم : تایید و تقویت چند جانبه پیامبر:مکذبان و مخالفان دنیا طلب که ترا مجنون میخوانند،گمراه و الوده به رذایل اخلاقی هستند و حجتی بر باورهای نادرست خود ندارند.با انها نرمی نکن. عذاب اخروی انها نیز قطعی است. خدا قادر به شکست نقشه ها و عذاب دنیوی انها میباشد اما اراده خدا بر استدراج و دادن مهلت بیشتر به انهاست .پس در عذاب انها عجله نکن و به خدا واگذارشان کن.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
https://bit.ly/2PgHog7
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
❇️❇️ #تدریس کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در درس تفسیر موضوعی دانشگاه بوشهر
✅✅در درس تفسیر موضوعی قرآن ( متون اسلامی) که زیر مجموعه گرایش آشنایی با منابع اسلامی از دروس عمومی معارف در دانشگاه به صورت دو واحد تئوری ارائه می شود، به تدریس گزینشی بخش هایی از #کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پرداختیم.
🔰سرکار خانم انصاری استاد این دوره با اشاره به اینکه در این دوره که حدود دوازده جلسه دو ساعته در دانشگاه علوم پزشکی #بوشهر برگزار شد ، حدود ۸۰ نفر از #دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی حضور داشتند،افزود:
روش تدریس بیشتر به صورت کارگاهی و عملی بود که پس از بیان روش کار به استخراج درب و درس آیات و سوره ها پرداختیم. در این میان همچنین گریزی زدیم به تفاوت میان سوره های مکی و مدنی و تفسیر تنزیلی ارائه شده در کتاب.
سوره های مبارکه حمد ،ناس، فلق، کافرون، توحید، عصر، ضحی، شمس، کوثر، فجر نمونه هایی از سوره های مطرح شده در کلاس بود.
اغلب دانشجویان رضایت خود را از این نوع روش و ایجاد انس و ارتباط بیشتر با آیات قرآن بیان داشتند."
🔶🔷قرآن پویان ضمن تشکر از این ابتکار سرکار خانم انصاری و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای ایشان و دانشجویان عزیز، آمادگی خود برای همکاری ،ارسال کتاب و اموزش این روش را در سایر مراکز اموزشی اعلام می نماید.
@fahmequran
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوهفتم
تمرین #سی_ششم
✅موضوع: #تقويت_روحيه #شكر_گزاري
👌🔶 #شكر در لغت « تصور نعمت و آشكار كردن آن است» و در اصطلاح علم اخلاق آمده است، #شكر عبارت است از: #شناختن_نعمت از #منعم و شاد شدن به آن و صرف كردن آن در راهي كه منعم به آن راضي باشد.
👈وقتي كه انسان به #منعم حقيقي معرفت پيدا كرد و دانست كه #نعمت وابسته به اوست، ثمرهاش اين است كه از اين #نعمت، در دل شادي و سروري همراه با خضوع و تواضع ايجاد ميشود، و به اين جهت نعمت را هديهاي از سوي خدا و توجّهي از جانب او به خود ميداند. و امّا سومّين عنصر، عمل ميباشد و آن اقدام به چيزي است كه مقصود و محبوب منعم است، اين عمل ممكن است با قلب، زبان يا اعضاي ديگر انجام شود.
🌹امام صادق(ع) فرمودند: خدا هر #نعمتی که به بنده ای دهد کوچک یا بزرگ و او بگوید #الحمدللّه #شکرش رابجا آورده و باز فرمود: خدا هر نعمتی به بنده اش دهد که آن را از دل بفهمد #شکرش را ادا کرده
💫💫ادامه موضوع 👇👇
http://quranpuyan.com/yaf_postst1619_gr-shkr-knyd-dhb-nmy-shwyd--mfhwm-shkr-chyst.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❇ #رجعت چیست؟
آيا در آيات قران به #رجعت اشاره شده است؟
❇شیعه برای #رجعت چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟
⭕قسمت چهارم
✳علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر المیزان در ذیل ایه 210 سوره بقره،راجع به #رجعت این گونه نظر داده است:
✅هر چند هر يک از روايتها(ی رجعت) روايت واحد است ، و ليکن روايات ائمه اهل بيت (عليهمالسلام) نسبت به اصل رجعت متواتر است ، به حدي که مخالفين مساله رجعت از همان صدر اول اين مساله را از مسلمات و مختصات شيعه دانسته اند ، و تواتر با مناقشه و خدشه در تک تک احاديث باطل نميشود .
❇علاوه بر اينکه تعدادي از آيات قرآني و روايات که در باب رجعت وارد شده دلالتش تام و قابل اعتماد است ، مانند آيه : و يوم نحشر من کل امة فوجا ممن يکذب باياتنا و آيات ديگر .
❇علاوه بر اينکه آيات ديگري از قرآن دلالت اجمالي بر وقوع رجعت دارد مانند آيه : ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لما ياتکم مثل الذين خلوا من قبلکم که ميفهماند آنچه در امتهاي گذشته رخ داده ، در اين امت نيز رخ خواهد داد ، و يکي از آن وقايع مساله رجعت و زنده شدن مردگاني است که در زمان ابراهيم و موسي و عيسي و عزير و ارميا و غير ايشان اتفاق افتاده ، بايد در اين امت نيز اتفاق بيفتد .
🔶 رواياتي که رجعت را اثبات ميکند هر چند آحاد آن با يکديگر اختلاف دارند ، الا اينکه با همه کثرتش ( که در سابق گفتيم متجاوز از پانصد حديث است ) در يک جهت اتحاد دارند ، و آن يک جهت اين است که 👈👈 سير نظام دنيوي متوجه به سوي روزي است که در آن روز آيات خدا به تمام معناي ظهور ظاهر ميشود ، روزي که در آن روز ديگر خداي سبحان نافرماني نميشود
بلکه به خلوص عبادت ميشود ، عبادتي که مشوب و آميخته با هواي نفس نيست ، عبادتي که شيطان و اغوايش هيچ سهمي در آن ندارد ، روزي که بعضي از اموات که در خوبي و يا بدي برجسته بودند ، يا ولي خدا بودند ، و يا دشمن خدا ، دوباره به دنيا بر ميگردند تا ميان حق و باطل حکم شود .
🔹🔸🔹و اين معنا به ما ميفهماند روز #رجعت خود يکي از مراتب روز قيامت است ، هر چند که از نظر ظهور به روز قيامت نميرسد ، چون در روز #رجعت باز شر و فساد تا اندازه اي امکان دارد ، به خلاف روز قيامت که ديگر اثري از شر و فساد نميماند و باز به همين جهت روز ظهور مهدي (عليه السلام) هم معلق به روز رجعت شده است چون در آن روز هم حق به تمام معنا ظاهر ميشود ، هر چند که باز ظهور حق در آن روز کمتر از ظهور در روز رجعت است .
♦♦ از ائمه اهل بيت (عليهمالسلام) نيز روايت شده که فرموده اند ايام خدا سه روز است ، روز ظهور مهدي (عليهالسلام) و روز برگشت ، و روز قيامت ، و در بعضي از روايات آمده : ايام خدا سه روز است ، روز مرگ و روز برگشت و روز قيامت" .♦♦
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
👇👇
https://b2n.ir/991869
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ مَا لا نَعْلَمُ
خدایا ببخش بر ما آنچه را تو میدانى و آنچه را ما نمی دانيم
https://eitaa.com/quranpuyan