eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ با غرور و تکبر در میان مردم ظاهر نشو 🔸منع از و نخوت در قرآن : اجتناب از تكبر و خودپسندي جزو وصاياي لقمان حكيم به فرزندش نيز بوده است كه خداوند در سوره لقمان بيان كرده است: وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿۱۸﴾ انصاریان: متکبرانه روی از مردم برمگردان، و در زمین با ناز و غرور راه مرو، همانا خدا هیچ خودپسند فخرفروش را دوست ندارد. مکارم شیرازی: (پسرم!) با بي اعتنائي از مردم روي مگردان، و مغرورانه بر زمين راه مرو كه خداوند هيچ متكبر مغروري را دوست ندارد. https://goo.gl/TcYnbk 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول ✅ بررسی مشخصات کلی سوره های مرحله نزول 🔹محورهای مهم تکرار شده در سوره های مرحله چهارم: 1⃣ ظهور قیامت با حوادث عظيم آن و عرضه اعمال و جزادهی وعذاب سخت منکرین و پاداش مطلوب اهل ایمان ، قطعی و حتمی وحی و قول فرستاده خدا بر پیامبراست( نه قول شیاطین و مجانین و کاهنان)(تکویر طور حاقه نجم قاف) 2⃣ مکذبان معاد و مخالفان،حجت و دلیلی بر رفتار و گفتارخود ندارند و گناهکار و گمراهند.(طور قلم علق)ای پیامبر با توکل برخدا و تسبیح و ذکر خدا بر گفته های انها و حکم خدا صبر کن. در عذاب انها عجله نکن و انها را به خدا واگذار و به رسالت خود ادامه بدهو از انها اطاعت نکن و نرمی نکن(طور مزمل قلم علق انسان) 3⃣ توحید : تنها الله (که واجد صفات والاو قدرت در دنیا و اخرت است) شایسته و بایسته محوریت در زندگی ماست.( آغاز امور با نام او ،بندگی و پرستش و ستایش او ،استعانت از او) و توحید قابل سازگاری با شرک و پرستش چند خدایی نیست.(نجم کافرون حمد قریش انسان) 4⃣ خطاب به مخاطبان قرآن : با تفکر و متذکرشدن از ایات الهی،و تصديقِ قران و پيامبر (پذیرش هدایت الهی) و ترک باورهای نادرست و زيستِ مبتني بر معادباوري،راهی سوی خدا برگزینید (مزمل حاقه تکویر علق انسان) https://cutt.ly/7tazf21 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅✅موضوع : 🌹🌹رسول الله (ص) می فرمایند : 🔶لِيُبالِغ اَحَدُكُم فِى المَضمَضَةِ وَ ا لستِنشاقِ، فَاِنَّهُ غُفرانٌ لَكُم وَ مَنفَرَةٌ لِلشَّيطانِ؛ ♦️🔸سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش شما و است. 📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 19 🍃🌸 🌸 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓آيا شيوع بيماريهاي واگيردار و تلفات جاني و مالي آنها و نيز ترس همگاني ناشي از آنها خداست؟ يا است؟ يا هيچ كدام؟ 🔴قسمت هفتم : ❎دو شرط در امان ماندن از الهی: مَّا يَفْعَلُ اللّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَكَانَ اللّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا ﴿۱۴۷﴾ نساء 🔹مکارم: خدا چه نيازي به مجازات شما دارد اگر شكرگزاري كنيد (و نعمتها را بجا مصرف نمائيد) و ايمان آوريد، خدا شكرگزار و آگاه است(اعمال و نيات آنها را مي‏داند و به آنچه نيك است پاداش نيك مي‏دهد). 🔵آیه فوق دو شرط لازم برای مشمول نشدن را بیان می کند: 🔶🔹🔶 و گزاری ‼️اما اگر به هر دلیلی مشمول شدیم،چگونه خود را برهانیم و از عذاب در امان بمانیم؟ ❇️خدای متعال در آیه 33 سوره انفال ،دو راهکار برون رفت از عذاب را هم نشان میدهد: وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِيهِمْ وَ مَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ‏ 33 🔹ترجمه : و(لى) تا تو در میان مردمى، خداوند بر آن نیست كه آنان را عذاب كند، و تا آنان استغفار مى‏ كنند، خداوند عذاب كننده ‏ى آنان نیست. 🔴نافرمانى و انجام بعضى گناهان، از اسباب نزول بلا است، و راه جبران آن و است. «و ما كان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون» چنانكه در دعاى كمیل مى ‏خوانیم: ♦️«اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تنزل البلاء»♦️ ادامه دارد : 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/023347 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
یا رب این بوی که امروز به ما می‌آید ز سراپرده اسرار خدا می‌آید 🍃 بوستان را کرمش خلعت نو می‌پوشد خستگان را ز دواخانه دوا می‌آید #مولانا سلام صبحتون زیبا و پرنشاط @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ "قصه ی آدم" قرآن کریم، قصه ی آدم را در هفت سوره مختلف، هفت بار تکرار کرده است. درون مایه ی قصه ها یکی است اما تفاوت های قابل توجه ای در نحوه ی پرداخت حکایات به چشم می خورد. مثلا در سوره بقره، در ابتدای خلقت آدم، فقط از او سخن می گوید؛ " میخواهم در زمین جانشینی بگمارم". در سوره ی اعراف، ابتدا سخن از خلقت جمعی به میان می آورد سپس از آدم می گوید؛ "شما را خلق کردیم و صورتگری کردیم سپس به فرشتگان گفتیم بر آدم سجده کنید"! و یا در سوره حِجر می فرماید: " من بشری را از گل تیره و بدبو خواهم آفرید". در سوره ص می فرماید؛ "من بشری را از گِل خواهم آفرید". و گِل قبل از سفال و لجن بد بوست. و یا در سوره بقره پس از خوردن میوه ی ممنوعه، به جمعی می فرماید؛ "اِهبِطُوا" (از بهشت بیرون روید)، اما در سوره طه، فقط به دو نفر می فرماید؛ "اِهبطا" (شما دو نفر از بهشت بیرون روید). و نکاتی دیگر که در بیان ساختاری این هفت حکایت قابل تعمق اند... حال سؤال این است؛ آیا ممکن است بر خلاف تصور متعارف که فقط قائل به وجود یک آدم است، دوره به دوره هر بار آدمی خلق شده باشد؟! و این هفت حکایتِ قرآن مربوط به هفت دوره مختلف از حیات باشد؟! آیا این جهان وسیع در دوره های قبض و بسط اش، آدمهای دیگری نداشته است؟! آدم هایی که هر کدام به نوعی از نسخه ی اصلی، نسخه برداری شده اند؟! آیا سخن از خلقت بشر، انسان، آدم، انس، ناس، اناس، اَنام و ... همه اشاره به یک نوع موجود خاص است؟! 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول ✅ بررسی مشخصات کلی سوره های مرحله نزول 🔹کلمات و عبارات کلیدی مهم مرحله چهارم 👈سبحه در قرآن تنها در سه سوره بکار رفته که هر سه همراه با کلمه ليل بوده و در مرحله چهارم هستند.قاف طور انسان(و من الليل فسبحه،و سبحه ليلا)در هر سه ايه ابتدا توصيه به صبر شده و سپس تسبيح 👈 اصبر لحکم ربک تنها در سه سوره بکار رفته است:طور قلم و انسان -اصبر علی مایقولون(قاف مزمل صاد طه) 👈اولین تحدی به قرآن( فلیاتوا بحدیث مثله)طور 👈اولین نسبت دادن مجنون کاهن و شاعر به پیامبر و افترا که پیامبر اینها را به خدا نسبت داده(تکویر طور قلم حاقه ) 👈اولین اشاره به بتها(لات عزي مناه)، اولین ذکر عبد و اعبدوالله،توضیح سیستم وحی سوره نجم 👈لايومن بالله:اولین کاربرد ایمان به الله در قران حاقه 👈اولین ابراز تعجب از منذرانسانی :قاف،مناع للخیر(قاف قلم) 👈اولین خطاب رسول برای پیامبر و اعلان ان به مردم،مزمل انا ارسلنا الیکم رسولا 👈 آغاز استعمال کلمه حمد با سوره طورآغازشد(سبح بحمد ربک حین تقوم)سپس در سوره قاف (سبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و قبل الغروب)و در سوره حمد نیز همه انواع حمد ها را در انحصار الله دانست(الحمد لله رب العالمین) 👈ام تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ: قلم و طور 👈لاتطع(انسان قلم علق) 👈طرح پیشنهادهای سازش توسط کفار به پیامبر:کافرون قلم 👈اولین اشاره به نهی و ممانعت مخالفان از ابلاغ وحی و انجام فرایض پیامبر:علق https://cutt.ly/7tazf21 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅✅موضوع : 🌹🌹علی علیه السلام می فرمایند : 🔶غَسْلُ الثِّیَابِ یَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ الْحُزْنِ وَ هُوَ طَهُورٌ لِلصَّلَاةِ. 🔹🔸 لباسها غم و غصّه را از بین می برد همچنین است برای نماز.» 📚( بحار الأنوار ، ج ۱۰ ،ص۹۱ ) 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓آيا شيوع بيماريهاي واگيردار و تلفات جاني و مالي آنها و نيز همگاني ناشي از آنها خداست؟ يا است؟ يا مصیبتی انسان ساخته؟ 🔴قسمت هشتم: ✅در پست دیروز به موضوع در امان ماندن از الهی اشاره شد. ❓سؤال:مگر الهی فراگیر و ناگهانی مانند عذابهای اقوام قبل که در قران،امده نیست؟ ❓ آیا و بیماریهای واگیردار مشابه،میتوانند مصداق عذاب باشند؟ ❎پاسخ: 🔹1-بلحاظ لغوی، عذاب هر نوع و نتیجه مقتضای حال فرد را شامل میشود:" از ریشه عذب: اصل الواحد در ماده، چيزي است كه با طبع، سازگار است و حال، آن را اقتضا ميكند. مانند: آب عَذب (گوارا) و عذاب (شكنجه) نيز از همين باب است و الف بر امتداد دلالت ميكند و درباره ناخوشايندي و عقوبتي به كار ميرود كه حال انسان گناهكار، آن را اقتضا ميكند و با حالت دروني كدر(تيره) او سازگار است. ❎ماده عذاب در قرآن كريم - در معناي عقوبت - نزديك به 370 بار ذكر شده و به عدل و لطف پروردگار كريم اشاره ميكند؛ زيرا او بدكاران را تنها به قدر استحقاقشان و به مقتضاي باطنشان عقوبت ميكند. "التحقیق فی کلمات القران" 🔹2- با معنای فوق () در قران،نیز اشکال مصادیق گسترده و متعددی دارد. 💠همه عذابهای دنیوی با هدف هلاکت و نابودی انسانها نیست بلکه بسیاری از انها ،فرصتی برای به خدا ست. آیه 21 سوره سجده نیز چنین می گوید: ✳ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿۲۱﴾ فولادوند: و قطعا غير از آن عذاب بزرگتر ،از عذاب اين دنيا [نيز] به آنان مى‏ چشانيم 👈 اميد كه آنها [به خدا] بازگردند ✳برخی از اشکال مختلف عذاب در قران عبارتند از: ♦- هلاکت عمومی اقوام پیشین مثل قوم نوح و لوط و عاد و ثمود که بطور مکرر در قران اشاره شده است ♦-تفرقه و اختلاف و در گیری میان مردم (انعام 65) و عداوت و دشمنی بین انها(مائده 14) ♦- حاکم شدن ظالمین و ستمکاران(انعام 129) ♦-گرفتاریهای اموال و اولاد (توبه 85 و 55) ♦-هلاکت در جنگ (انفال 13 و14) ♦-مسخ (اعراف 166) ♦-سنگدلی و قساوت قلب (مائده 13) ♦-انواع و سختی های درونی و بیرونی (انعام42) ♦️_ظهور (نحل 47) ... (ایات فوق را به همراه ترجمه و توضیح در لینک زیر می توانید مطالعه نمایید:https://v.ht/pYCZ) 👌 پس بیماری فردی و مسری و ترس فراگیر ناشی از آن، می‌تواند مصداقی از و عذاب الهی با هدف تضرع و باز گشت و استغفار بسوی خدا باشد. ✅✅ پس چون که رفع این بلا و ریشه کن شدن این بیماری جهانی را فقط با خواست و قدرت خدا ممکن میداند( و البته اقدامات پزشکی و بهداشتی هم از وسایل تحقق خواست اوست) او را بخوانیم.🙏 ادامه دارد : 📚برای مطالعه بیشتر در مورد دلایل و انواع عذابها به لینک زیر مراجعه کنید: https://v.ht/azaab 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌸اللَّهُمَّ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي 🍀خدایا! دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودى گمراه مكن. https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا