#پرسشوپاسخقرآني:
❓❓ آيا #پدر بدليل قتل فرزند #قصاص نميشود؟ بررسي مستندات و دلايل استثناي پدر از حكم قصاص
🛑قسمت سوم:
💠 بر اساس مقررات فقه اسلامي و قانون مجازات اسلامي در برخي از مواقع، علي رغم اينكه قتل ارتكابي عمدي است، مجازات قصاص ثابت نميگردد و بر حكم كلي قصاص در قتل عمدي استثنائاتي وارد ميشود. يكي از استثنائات موجود در راه ثبوت قصاص «رابطه#ابوت» بين قاتل و مقتول است. يعني اگر پدري #فرزند خود را بكشد به رغم احراز عمدي بودن جنايت، #پدر_قصاص نخواهد شد، بلكه در اينجا مجازات وي مشتمل بر پرداخت ديه و تعزير است.
👈: مفهوم شرط انتفاي ابوت
قانون مجازات اسلامي به تبعيت از آراي فقهاي اماميه براي ثبوت #حق_قصاص، صراحتاً انتفاي ابوت را لازم دانسته است. منطوق اين جمله خبري اين است كه براي اينكه حق قصاص براي اولياي دم پديد آيد، قاتل نبايد پدر مقتول باشد. بنابراين وجود رابطه ي #پدرـفرزندي مانع قصاص ميشود.
البته نكته حايز اهميت آن است كه بر اساس روايات اسلامي، رابطهي ابوت كه مانع قصاص ميشود، شامل پدربزرگ پدري و هرچه كه بالاتر رود نيز ميشود. بنابراين اگر پدربزرگ پدري يا پدر پدربزرگ پدري، نوه يا نتيجهي خود را بكشد، #قصاص نخواهد شد.
👈: مبناي پيدايش اين حكم، مجموعه رواياتي است كه از معصومين «عليهم السلام» نقل شده است و عموم آيات قرآن در مورد #قصاص را تخصيص زده است. گفته شده است مجموعه احاديثي كه در اين زمينه با سند معتبر موجود است، دوازده روايت است كه به ذكر چند نمونه از روايات مزبور اكتفا ميكنيم:
1 .صحيحه ي حمران: حمران از امام محمد باقر يا امام صادق «عليهما السلام» نقل ميكند كه فرمودند: «والد به قتل فرزندش #قصاص نميشود و در صورتيكه فرزند، والدش را عمداً به قتل برساند كشته ميشود» (عاملي، 1412هـ. ق، ج19 ،ص56 .)
2 .حلبي از امام صادق «عليه السلام» در مورد #پدري كه پسرش را كشته است سؤال ميكند كه آيا به خاطر قتل #فرزندش كشته ميشود؟ آن حضرت فرمود: «خير» (همان).
3 .فضيل بن يسار از امام صادق «عليه السلام» نقل ميكند كه آن حضرت فرمود: «مرد به فرزندش اگر او را بكشد، كشته نميشود و فرزند به والدش اگر او را بكشد، كشته ميشود»
(همان).
4 .رسول خدا «صلي االله وعليه وآله وسلم» فرمود: «پدر در برابر فرزند قصاص نميشود» (همان).
5 .صحيحه ظريف: علي «عليه السلام» فرمود: «اگر والدي عيبي همانند قطع عضو و غير آن بر فرزندش واردكند، براي #فرزند_ديه ميباشد و #پدر قصاص نميشود» (همان، ص57 .)
💫👈نقل ازپژوهشنامه فقه و حقوق اسلامي، سال چهارم، شماره هفتم، بهار و تابستان 1390
مقاله مجازات پدر در قتل فرزند ، امين يوسفي
💫ادامه دارد:
https://v.ht/pedar
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
آیات و جملات #قصار
✅ #عمل_صالح راه رسیدن به #لقاء_الله
سوره کهف/۱۱۰
فَمَنْ کانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً
کسی که دیدار پروردگارش را تمنا می کند ، عمل صالح بجای بیاورد و در عبادت پروردگارش هیچ کس را شریک قرار ندهد .
https://bit.ly/2ZM6nf9
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صافات
🔹فراز آیات ۲۶-۱۹
فَإِنَّمَا هِيَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ فَإِذَا هُمْ يَنظُرُونَ {19}
و آن تنها يك فرياد است و بس و بناگاه آنان به تماشا خيزند
وَقَالُوا يَا وَيْلَنَا هَذَا يَوْمُ الدِّينِ {20}
و مىگويند اى واى بر ما اين است روز جزا
هَذَا يَوْمُ الْفَصْلِ الَّذِي كُنتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ {21}
اين است همان روز داورى كه آن را تكذيب مى كرديد
احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَأَزْوَاجَهُمْ وَمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ {22}
كسانى را كه ستم كرده اند با همرديفانشان و آنچه غير از خدا مى پرستيده اند
مِن دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِيمِ {23}
گرد آوريد و به سوى راه جهنم رهبرى شان كنيد
وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ {24}
و بازداشتشان نماييد كه آنها مسؤولند
مَا لَكُمْ لَا تَنَاصَرُونَ {25}
شما را چه شده است كه همديگر را يارى نمى كنيد
بَلْ هُمُ الْيَوْمَ مُسْتَسْلِمُونَ {26}
[نه] بلكه امروز آنان از در تسليم درآمدگانند
💠 عصاره فراز آیات (26-19) بيان سرنوشت اخروي كافران: منكرين توحيد و همفكران شان با معبودهايشان در روز داوري كه انرا تكذيب ميكردند،در جهنم تسليم حكم خدا خواهند بود.
https://v.ht/saffat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️#پرسشوپاسخقرآني:
❓❓ آيا #پدر بدليل قتل فرزند #قصاص نميشود؟ بررسي مستندات و دلايل استثناي پدر از حكم قصاص
🛑قسمت چهارم:
يكي از استثنائات موجود در راه ثبوت قصاص در قتل، «رابطه #ابوت» بين قاتل و مقتول است. يعني اگر پدري فرزند خود را بكشد به رغم احراز عمدي بودن جنايت، پدر #قصاص نخواهد شد، بلكه در اينجا مجازات وي مشتمل بر پرداخت ديه و تعزير است.
:💠 بررسي ديدگاه موافقين و مخالفين شرط انتفاي ابوت
🔸در بين فقهاي اماميه مخالفي در مسأله وجود ندارد تا آنجا كه صاحب جواهر بر لزوم احراز شرط #انتفاي_ابوت در #قصاص ادعاي اجماع نموده است (نجفي، 1394هـ. ق، ج41 ،ص159 .)
👈حتي بسياري از فقيهان اهل سنت نيز ثبوت قصاص را منوط به انتفاي رابطه ی ابوت دانسته اند
🔸 در بين فقهاي اهل تسنن، مالك يكي از فقهاي سني مذهب قائل به #قصاص_پدر با قتل فرزند ميباشد، البته در صورتيكه #قتل_فرزند در راستاي نصايح خيرخواهانه نبوده باشد (مصري، 1929م، ج2 ،ص515):
✅يكي از فقهاي معاصر (آيت اله صانعي) ديدگاه متفاوتي را در خصوص شرط #انتفاي_ابوت در قصاص مطرح كرده است. وي ديدگاه اول را كه تمام قتلهاي از سوي پدران را معاف از مجازات قصاص دانسته اند، ديدگاه تفريطي ميداند و از سوي ديگر، ديدگاه دوم را كه براساس آن پدر همواره در صورت قتل فرزند، #قصاص ميشود را نيز يك ديدگاه افراطي ميپندارد.
👈 ايشان بيان ميدارد: «استثنا از اصل كلي قصاص در #قتل_ولد توسط #والد كه در روايات صحيحه و معتبره آمده، به نظر اينجانب اختصاص به جايي دارد كه :
👈قتل از راه عواطف و تخلف فرزند از نصايح خيرخواهانه ي پدر باشد، نه ساير موارد كه #قتل با انگيزه هاي ديگر باشد كه در آن صورت اصل كلي #قصاص ثابت است و به عبارت ديگر عدم قصاص والد، اختصاص دارد به جايي كه جان پدر با همه ي عواطف و نصايح و خيرخواهي براي فرزندش و تخلف فرزند، به لبش رسيده و تقريباً اگر نگوييم تحقيقاً، پدر كأنه به خاطر همان نصايح بدون اختيار دست به چنين عملي زده، نه در جاهايي كه پدر با انگيزههايي كه در ساير قتلها موجود است #قتل را انجام دهد، يعني قتل به خاطر اغراض شخصي و دشمني و طمع در مال و پست و رياست و فاش نشدن خيانتها و امثال آنها بوده باشد. »
💫نقل ازپژوهشنامه فقه و حقوق اسلامي، سال چهارم، شماره هفتم، بهار و تابستان 1390
مقاله مجازات پدر در قتل فرزند ، امين يوسفي
💫ادامه دارد:
https://v.ht/pedar
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#اجتناب_از_عیب_جویی
به #عیوب و نقایص خودمان فکر کنیم و در صدد رفع آنها باشیم
یا أَيُّهَا النَّاسُ طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ وَ طُوبَى لِمَنْ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ أَكَلَ قُوتَهُ وَ اشْتَغَلَ بِطَاعَةِ رَبِّهِ وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ فَكَانَ مِنْ نَفْسِهِ فِي شُغُلٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ
امام علی علیه السلام: اى مردم خوشا به حال كسى كه #عيب شناسى نفس، او را از #عيب جويى ديگران باز دارد، و خوشا به حال كسى كه به خانه و خانواده خود پردازد، و غذاى حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهاى خويش بگريد، و همواره به خويشتن خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند.
نهج البلاغه-بخشی از خطبه ۱۷۶
https://goo.gl/3EE1Ac
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صافات
پیام های آیات ۲۴-۲۰ از تفسیر نور
۱- انکار معاد سبب حسرت کفّار خواهد بود. «یا وَیْلَنا»
۲- قیامت،روز حسرت و اقرار منکران است. یا وَیْلَنا ...ولی این حسرت ها سودی ندارد و فرمان هدایت به دوزخ صادر خواهد شد. «فَاهْدُوهُمْ»
۳- در قیامت علاوه بر دوزخ،تحقیر و انتقاد و شکنجه ی روحی نیز هست. «هذا یَوْمُ الْفَصْلِ الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ» (در همین قسمت نیز می خوانیم: «فَاهْدُوهُمْ إِلی صِراطِ الْجَحِیمِ» با اینکه واژه هدایت برای راهنمایی به کار خیر است ولی به عنوان مسخره و تحقیر برای دوزخ بکار می رود).
۴- بدتر از تکذیب حقّ،تداوم تکذیب است. «کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ»
۵- تکذیب معاد،ظلم به خویشتن است. تُکَذِّبُونَ ... اَلَّذِینَ ظَلَمُوا ...همان گونه که شرک ظلم بزرگ است.(آری،بزرگ ترین مشخّصه دوزخیان ظلم است)
۶- فرشتگان،دست اندرکار جمع آوری و روانه کردن مشرکان به دوزخند.به فرشتگان خطاب می شود: «احْشُرُوا الَّذِینَ ظَلَمُوا»
۷- هر کس با همفکر و محبوب خویش محشور و همراه می شود. «ظَلَمُوا وَأَزْواجَهُمْ وَ ما کانُوا یَعْبُدُونَ»
۸- معبودهای باطل نه تنها گره گشا نیستند بلکه خود نیز گرفتارند. «وَ ما کانُوا یَعْبُدُونَ»
وَ ما کانُوا یَعْبُدُونَ
۹- کسی که هدایت الهی را در دنیا نپذیرد،در قیامت به دوزخ هدایت می شود.
«فَاهْدُوهُمْ»
۱۰- پایان شرک و کفر دوزخ است. «فَاهْدُوهُمْ إِلی صِراطِ الْجَحِیمِ»
۱۱- با این که پایان راه و سرنوشت منکران معاد،دوزخ است. «فَاهْدُوهُمْ إِلی صِراطِ الْجَحِیمِ» لیکن از نعمت ها و تکالیف نیز بازپرسی می شوند. «مَسْؤُلُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐👌شما هم در #قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
🌹🌹🌹 بنا به پيشنهاد برخي مخاطبان و با هدف جامعيت بخشيدن به پستهاي كانال، از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص،
هر روز فایل صوتی قرائت #ترتيل قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی و ترجمه آن صفحه ،در كانال ارسال نموده ایم.
که از سال جدید ،فایل صوتی ترجمه نیز ارسال میشود.
♻♻ بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز، تاکنون سوره های :
حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس و هود ،به اتمام رسید که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.👇
#سوره_مبارکه_حمد
#سوره_مبارکه_بقره
#سوره_مبارکه_آل_عمران
#سوره_مبارکه_نساء
#سوره_مبارکه_مائده
#سوره_مبارکه_انعام
#سوره_مبارکه_اعراف
#سوره_مبارکه_انفال
#سوره_مبارکه_توبه
#سوره_مبارکه_یونس
#سوره_مبارکه_هود
✅ و به لطف پروردگار از امروز ،
#سوره_مبارکه_یوسف ، را شروع خواهیم
نمود.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسشوپاسخقرآني:
✅ آيا #پدر بدليل قتل فرزند #قصاص نميشود؟ بررسي مستندات و دلايل استثناي پدر از حكم قصاص
قسمت پنجم:
آیا حدیث نبوی: «أنت و مالک لأبیک: تو و دارایی ات ازآن پدرت هسـتید» دلالت بر مالکیت مطلق و نفی قصاص دارد؟
✳ نقدی بر شبهه #مالکیت پدر بر فرزند/ محمدجواد فاضل لنکرانی
"هیچ فقیهی نه از قدما و نه از متأخرین فتوا نداده که پدر مالک فرزندش است، در هیچ متن فقهی شما چنین مطلبی را پیدا نمیکنید که یک فقیهی بگوید پدر مالک فرزندش هست و میتواند با این فرزند مثل سایر اموال خود معامله و برخورد کند.
فریقین روایتی را از رسول اکرم(ص) نقل کردهاند که پیامبر در یک قضیهای به کسی فرمودند: «أنت و مالک لأبیک» تو و مالت برای پدرت هستی. این روایت را فقها در موردی ذکر کردهاند که پدر نیاز به مال دارد و از آن استفاده کردهاند که پدر بدون اجازه فرزند، میتواند مقداری از مال او را که نیاز دارد بردارد. حتی در بعضی از روایات فرمودهاند: «من غیر سَرفٍ»، این برداشت هم باید بدون اسراف و زیاده باشد.
قضیه آن هم چنین است که شخصی مادرش مُرده بود، خدمت پیامبر خدا(ص) عرض کرد پدرم ارثی که من از مادرم میبرم را به من نداده و میگوید: من همه آن را صرف نفقه خودم کردم. مورد این روایت که پیامبر(ص) فرمود «أنت و مالک لأبیک» همین است و هیچ فقیهی هم نگفته این روایت دلالت دارد بر اینکه پدر، مالک فرزند و اموال او است، به این نحو که هر کاری میتواند با اموال خودش بکند، با مال فرزندش هم رفتار کند، آن را ببخشد، وقف کند یا…! خیر، چنین فتوایی نداریم!
به عبارت فنیتر؛ پیامبر(ص) یا ائمه(ع) که این کلام رسول خدا را مورد استدلال قرار دادهاند، فقط شامل موردی است که پدر نیاز دارد؛ در این صورت، لازم نیست از فرزندش اجازه بگیرد، میتواند از مال فرزند به اندازه نیاز و بدون اینکه اسراف کند بردارد.
اگر پسری میخواهد با دختری که مطابق میل و سلیقه و فکر و روش خودش است ازدواج کند، پدر میگوید من راضی نیستم با این دختر ازدواج کنی، اینجا فقها رضایت پدر را شرط نمیدانند.
بله در مورد ازدواج دختر، این بحث وجود دارد که آیا اذن پدر در ازدواج دخالت دارد یا نه؟ اما نسبت به ازدواج پسر، هیچ فقیهی نگفته اجازه پدر شرط است، یا مخالفت پدر مانعیت دارد.
حال اگر «أنت و مالک لأبیک» را مطلق معنا کنیم، باید بگوییم اگر پسر بخواهد با دختری ازدواج کند، پدر میتواند جلویش را بگیرد! صدها فرع فقهی وجود دارد که با ظاهر «انت و مالک لأبیک» سازگاری ندارد،
پس معلوم میشود در بیان «أنت و مالک لأبیک» پیامبر اکرم(ص) یا در مقام تشریع نبوده و نخواستند یک حکم فقهی را بیان کنند یا اگر هم بوده، محدود به همان موارد خاص است که پدر نیاز به مال فرزند دارد.
در اینجا اسلام میگوید تو پدرش هستی، برای احترام به مقام پدر بودن لازم نیست که از پسرت اجازه بگیری، از مال او به مقدار نیازت بردار. فقط در همین مورد و شاید یکی دو مورد دیگر که ملحق به این است، اما به صورت یک ضابطه بیان نشده که فقیه بخواهد در هر مورد پدر را صاحب اختیار جان و مال فرزند کند تا بگوئیم بر اساس «أنت و مالک لأبیک» بعضی از فقها گفتهاند پدر مالکیت دارد و میتواند فرزندش را بکشد"
ادامه دارد:
https://v.ht/pedar
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای
بخشی از دعای روز جمعه
@quranpuyan