eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ ⚜خدايا! او را يارى كن، و به وسيله او براى دينت پيروزى آور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 امام حسن مجتبی (ع): تنها چيزى‌ كه‌ در اين‌ دنياى‌ فانى‌ ، باقى‌ مى‌ماند است‌ ، پس‌ قرآن‌ را پيشوا و امام‌ خود قرار دهيد ، تا به‌ راه‌ راست‌ و مستقيم‌ هدايت‌ شويد. همانا محق‌ ترين‌ مردم‌ به‌ قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ بدان‌ عمل‌ كنند اگر چه‌ آن‌ را حفظ نكرده‌ باشند ، و دورترين‌ افراد از قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ به‌ دستورات‌ آن‌ عمل‌ نكنند گرچه‌ قارى‌ و خواننده‌ آن‌ باشند.👌 (ارشاد القلوب‌ ، ص‌ ۱۰۲) 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سخنرانی در مراسم ارتحال ایه الله صانعی ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ قم @mohammadsorooshmahallati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅⚫️⚫️⚫️بخش هایی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در مراسم هفتمین روز ارتحال آیت الله صانعی : طبق ایات سوره احزاب ،پیامبر اکرم(ص) وظیفه پیدا کرد با همسر زید ازدواج کند، امری که در سنت جاهلی غیرقابل قبول بود لذا انجام این کار در آن فضا و محیط کار سنگینی بود. او با بیان اینکه پیامبر باید این سنت جاهلی را نه با گفتار بلکه با عمل خود از بین می برد، گفت: اگر کسی می خواهد پیشگام تبلیغ رسالت الهی باشد اول باید خودش به میدان بیاید، طعنه های مردم را تحمل کند و به جان بخرد و راه را باز کند، صرف نشستن و گفتن نیست. استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: زمانی از آیت الله هاشمی رفسنجانی سئوال کردم که کدام نکته در بحث و درس امام برای شما ماندگار بود؟ ایشان گفتند: حدیثی که امام فرمودند و ما تابحال نشنیده بودیم: «ان الله یحب ان یوخذ برخصه». خداوند دوست دارد مردم از رخصت ها استفاده کنند همانطورکه دوست دارد به اوامرش اخذ شود. او تصریح کرد: عالم دین باید بتواند این توازن را در همه احکام الهی نشان دهد تا حرج برداشته و مردم آزاد شوند. سروش محلاتی در بخش دیگری از سخنان خود به فقاهت آیت الله صانعی اشاره کرد و گفت: مساله مهم این است که تفاوت در فقاهت و تفکر فقهی که بعدها در آراء و فتاوای ایشان خود را نشان داد از کجا شکل گرفت؟ مبدا ان کجا بود؟ برخی فکر می کنند این مربوط به سال های اخیر است و یا مربوط به فضاهای بیرونی است. اما مساله ریشه دارتر است. او با اشاره به مسئولیت آیت الله صانعی در دادستانی کل کشور در زمان رهبری امام خمینی گفت: یکی از مسائل مهم برای ایشان، مساله قاعده لاحرج بود. آیت الله صانعی در دادستانی، چندین استفتاء از امام خمینی دارند. یکی از استفتائات حق حضانت است: آیت الله صانعی سئوال کردند: «اگر عمل به حق الحضانه مستلزم عسر و حرج نسبت به دیگری است مانند اینکه فرزند بعد از دوسال از مادر گرفته و به پدر رد شود و همین باعث رنج و مشقت غیرقابل تحمل بر مادر باشد، آیا بازهم این حق ثابت است یا ساقط می شود؟ امام خمینی فرمودند: در صورت مشقت غیرقابل تحمل برای مادر، پدر نباید فرزند را از مادر جدا کند.» او تاکید کرد: اگر قاعده لاحرج در عصر و شرایط ما مورد توجه قرار نگیرد، مشکلات و بن بستهایی در جامعه ایجاد خواهد کرد. او عنوان کرد: آیت الله حکیم مساله طهارت اهل کتاب را در عراق نوشت و برای آن هزینه داد. شهید مطهری هم مساله حجاب را نوشت و هزینه داد. اما در جمهوری اسلامی، امام خمینی و آیت الله صانعی ازجمله کسانی هستند که بابت فتوا و اظهارنظرعلمی هزینه دادند. استاد حوزه علمیه گفت: امام خمینی در سه ـ چهارسال آخر عمر خود وقتی با علمای حوزه مواجه می شوند، می فرمودند که باب اجتهاد را باز بگذارید. عده ای از مدرسین قم به امام خمینی نامه نوشته و گلایه کردند. . امام خمینی در جواب فرمودند: «شما دوستان! اگر خیال کنید همه در مسائل اعتقادی باید آنچه را شما قبول دارید، قبول داشته باشند والا منحرف هستند بدانید، راه درستی نمی روید. بحمدلله یکی از مسائل حل شده در حوزه های علمیه که سابقه تاریخی بیش از هزارساله دارد، اختلاف آراء در زمینه های مختلف است». استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر حوزه و نظام بخواهد بماند، این مبانی است که می تواند آینده حوزه و نظام ما را تامین کند والا اگر فضا را بسته و ظرفیت های علمی را از دست دهیم، ضرر و آسیب آن به خود ما برخواهد گشت. نقل از سایت شفقنا @quranpuyan
✅ بندی اجتماعی در شروط عهدنامۀ امام حسن(علیه السلام)؛ 🔸🔹مطالبه به حقوق اجتماعی فرزندان بی‌سرپرست شده در جنگ جمل و صفین، زیرا با روی کار آمدن معاویه معلوم نبود چه بر سر آنها می‌آید: 🔹«● بر معاویه لازم است که مبلغ میلیون درهم از خراج دارابگرد (قلعۀ دارابگرد ساسانی) را بین جنگ جمل و صفین توزیع کند.» - جواب مکتوب معاویه همراه با قَسَم‌های شدید و غلیظ بود: 🔸«.. و عهد میکنم که هر ساله مبلغ میلیون درهم از المال را به شما بپردازم و شما اختیار دارید که افرادی از طرف خودتان را به «فسا» و «دارابگرد» بفرستید تا خراج آنجا را تحویل بگیرند و در هر راهی که صلاح میدانید مصرف کنید..» 🍂🔻 بعد از پایان بیعت گرفتن از مردم کوفه و اطمینان از مسند با پرده‌دری تمام تصریح کرد: 🔹«.. با شما جنگیدم تنها و تنها برای اینکه بر شما حکومت کنم! و همانا خدا آن را به من داد در حالی که شما از حکمرانی من بدتان می‌آید و بیزارید! ..» 🔶و در پایان با بلندترین صدایش فریاد زد و تهدید کرد: «.. بدانید که پناهِ الهی از هرکه نیاید و بیعت نکند مبراست(خونش هدر است)! آگاه باشید که سه روز مهلت‌تان دادیم! پس هرکه بیعت نکند پناهی ندارد و پیش ما ایمن نیست!» 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٥ : ٤٦٤ - ٤٦٥ و ٤٧٠ - ٤٧١. از: - علل الشرائع ١: ٢٤٩، ب١٥٩، از: "كتاب الفروق بين الأباطيل والفروق" تأليف الشيباني، - مقاتل الطالبيين: ٤٥ و ٤٧، - تاريخ اليعقوبي ٢ : ٢١٦ - ٢١٧، - الإرشاد ٢ : ١٤، - أنساب الأشراف ٣ / ح ٥٤ و ٥٥. 💫از کانال آیت الله یوسفی غروی @quranpuyan
صبح ابتدای عشق انتهای غفلت و معبد پرستش پاکی است در خانه ی صبح هم خدا هست، هم آفریـنش و هم زلال مهربانی سلام دوستـــان صبحتون خدایی....💚 @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 5⃣4⃣ هفتاد مرد برای : 🌹سوره اعراف آیه ۱۵۵🌹 و موسی از میان قوم خود، هفتاد مرد را برای وعده گاه ما برگزید و چون زلزله آنها را گرفت، گفت: پروردگارا، اگر میخواستی آنها و مرا پیش از این هلاک میکردی. آیا ما را بخاطر آنچه سفیهان ما کرده اند هلاک میکنی؟ این جز امتحان تو نیست هر که را خواهی بدان گمراه و هرکه را خواهی به آن هدایت میکنی. تو یاور و مولای مایی، ما را بیامرز و بر ما رحمت آور و تو بهترین آمرزندگانی. 🌹خروج، فصل ۲۴🌹 خداوند به موسی فرمود: تو و هارون، ناداب و ابیهو و هفتاد نفر از رهبران اسرائیل بر بالای کوه به نزد من بیایید و از فاصله ی دور مرا سجده کنید. تو تنها نزدیک من بیا و دیگران نزدیک نشوند. قوم حتّی روی کوه هم نیایند. 🌹تثنیه، فصل ۹ آیه ۷🌹 بخاطر داشته باشید و فراموش نکنید که چطور آتش خشم خداوند، خدایتان را در بیابان برافروختید. از همان روزی که شما از سرزمین مصر خارج شدید و به این سرزمین آمدید، بارها در مقابل خداوند سرکشی کرده اید. حتّی در کوه سینا هم او را به حدّی خشمگین ساختید که می خواست شما را از بین ببرد. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣ تدبر در سوره ✅ پیام های آیات ۹-۱ سوره بروج از تفسیر نور ۱- از قیامت غافل نباشید که میعادگاه همه است. «الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ» ۲- شما وکارهایتان،همه زیر نظر است،آن هم زیر نظر خدا. «وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ» ۳- اعلام برائت و اظهار تنفّر از ستمگر لازم است. «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ» ۴-در نقل تاریخ،عبرت ها مهم است نه جزئیات.(از مکان اخدود،زمان حادثه، نام و تعداد ستمگران و تعداد شهدا و...سخنی به میان نیامده است،چون اثری در گرفتن عبرت ندارد.) «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ» ۵- تفکّر ظلم ستیزی و ظالم کوبی ارزش است،گرچه ظالم وجود نداشته باشد. (اصحاب اخدود امروز حضور ندارند،چنانکه ابولهب امروز نیست،روحیه تنفّر از آنان باید همچنان زنده باشد. «تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَبَّ» ) «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ» ۶- سوزاندن،سخت ترین نوع عذاب است و در میان انواع کشتن ها،خداوند نام در آتش انداختن مؤمنان را نام برده است. «النّارِ ذاتِ الْوَقُودِ» ۷- ارتکاب گناه یک مسئله است،ولی سنگدلی و نظاره گری و رضایت بر آن، مسئله دیگر. «وَ هُمْ عَلی ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ» ۸- ستمگرانی که شاهد بر شکنجه مؤمنانند،بدانند که خدا شاهد بر آنان و کار آنهاست. «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ - هُمْ عَلی ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ» ۹- پایداری بر ایمان،تاوان دارد. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاّ أَنْ یُؤْمِنُوا» (جمله «یُؤْمِنُوا» به جای«آمنوا»رمز آن است که کفّار از پایداری مؤمنان ناراحت بودند و اگر دست بر می داشتند شکنجه ای در کار نبود.) ۱۰- منطق کافر،تهدید و انتقام است. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ» ۱۱- در نزد کفّار،ایمان بزرگ ترین جرم است و جز با دست برداشتن از ایمان به چیز دیگری راضی نمی شوند. وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاّ أَنْ یُؤْمِنُوا ... ۱۲- کافران بدانند که حامی مؤمنین خدای عزیز است که قدرت انتقام دارد. «یُؤْمِنُوا بِاللّهِ الْعَزِیزِ» ۱۳- جاذبه اتّصال به خدای قادر،اشکالات وارده بر شهادت و از جان گذشتگی در راه خدا را حل می کند. «یُؤْمِنُوا بِاللّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ» ۱۴- حکومت واقعی از آنِ خداوند است. «لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ۱۵- حکومت الهی همراه با علم و حضور اوست. «وَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. به یک دستور قرآنی : تمرین : 🔸توصيه به براي حفظ و تقويت زندگي زناشویی 1⃣🌹🌸حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي فرمايند: 🔸«فدارها علي كل حال واحسن الصحبة لها فيصفو عيشك 🔹 ; هميشه با همسرت مدارا كن، و با او به نيكي همنشيني كن تا زندگيت باصفا شود .» 📚) مکارم الاخلاق، ص 218 🌸💕🌸 2⃣🌸🌹پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله درباره حق شوهر بر زن مي فرمايند: 💕«عليها ان تطيب باطيب طيبها وتلبس احسن ثيابها وتزين باحسن زينتها 🌸 بر زن است كه [براي شوهرش ] خوشبوترين عطرهايش را بزند و قشنگترين لباس هايش را بپوشد، و از زيباترين زينت هايش استفاده كند .» 📚 الکافی، ج 5، ص 508 🍃🍀🍃🍀🍃 @quranpuyan
هزار دشمنم ار می کنند قصد هلاک گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک سلام رورتان ختم به زیباترین خیرها @quranpuyan
📖 ؟ بسم الله الرحمن الرحیم قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَهٌ خَیْرٌ مِنْ صَدَقَهٍ یَتْبَعُهَا أَذًى ۗ وَاللَّهُ غَنِیٌّ حَلِیمٌ گفتارى پسندیده [در برابر نیازمندان‌] و گذشت [از اصرار و تندىِ آنان‌] بهتر از صدقه‌اى است که آزارى به دنبال آن باشد، و خداوند بى‌نیاز بردبار است. سوره بقره ، آیه ۲۶۳ آیات قرآن کریم همواره سرشار از نکات فراوان و راهنما هستند و این آیه هم نکات فراوانی دارد: ١. آبرو و شخصیّت فقیر، با ارزش‌تر از حفظ شکم فقیر است. ٢.فقیر را با محبّت و دلسوزى به کار مفیدى که زندگى او را تأمین کند، راهنمایى کنید. ٣.انفاق باید همراه با اخلاق باشد.چرا که ما بیشتر از آن شخص فقیر به انفاق نیاز داریم و فراموش نکنیم مالی را که انفاق میکنیم از آن خداست نه ما ۴.گفتگوى خوش با فقیر، موجب تسکین او و عامل رشد انسان است، در حالى که صدقه با منّت، هیچکدام را بهمراه ندارد. ۵.اگر فقیرى بخاطر فشار وتنگدستى، ناروایى گفت او را ببخشید. ۶.خداوند آزار رسانى به فقیر را پاسخ مى‌دهد، ولى نه با عجله چرا که او رحمان و رحیم است و فرصت توبه را از بندگانش نمی‌گیرد. 🆔 @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۱-۱۰ سوره بروج إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ {10} كسانى كه مردان و زنان مؤمن را آزار كرده و بعد توبه نكردهاند ايشان راست عذاب جهنم و ايشان راست عذاب سوزان {10} إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ {11} كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند براى آنان باغهايى است كه از زير [درختان] آن جويها روان است اين است [همان] رستگارى بزرگ {11} ♻️ عصاره فراز آیات ۱۱-۱۰ :عاقبت شکنجه گران مومنان،عذاب جهنم است اما عاقبت مومنان،بهشت و رستگاری بزرگ است. https://v.ht/boroj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. به یک دستور قرآنی : ✳️ تمرین : 🔶حقوق و وظايف . ، اخرين راه حل است. در صورت عدم توافق،از طلاق نترسيد 👈ايه 130 سوره نسا پس از انكه در ايه 128 صلح و سازش را بهترين كار معرفي نمود،در صورت عدم كارايي اقدامات حكمين و امكان توافق، جدايي و طلاق را به عنوان اخرين راه حل بيان كرده است. 🔶وَ إِنْ یَتَفَرَّقٰا یُغْنِ اللّٰهُ کُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ وَ کٰانَ اللّٰهُ وٰاسِعاً حَکِیماً«۱۳۰» 🔸و اگر آن دو از یکدیگر جدا شدند، خداوند هر یک را از کرم و وسعت خویش بی نیاز می‌کند. و خداوند همواره گشایش دهنده ی حکیم است. 🔶تفسير الميزان در توضيح "وإِن يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللّهُ كُلاًّ مِّن سَعَتِهِ" چنين گفته است: 🔶"يعنى اگر زنان و مردان مورد بحث كارشان به جدائى و كشيد، خداى تعالى به خود، هم آن مرد را بى نياز مى كند و هم آن زن را و منظور از بى نياز كردن به قرينه مقام ، اين است كه هر دو را در همه امور مربوط به ازدواج بى نياز مى كند، به آن مرد زنى هم سازگار و شوهر دوست و... مى دهد و به آن زن نيز شوهرى ديگر مى دهد كه بهتر از اول به وى نفقه بدهد و با او انس و همخوابگى و ساير لوازم زناشوئى را داشته باشد، 🔶👈زيرا چنان نيست كه خداى تعالى فلان زن را براى فلان مرد و آن مرد را براى آن زن خلق كرده باشد، بطورى كه اگر يكى از ديگرى شد آن ديگر جفت ديگرى نداشته باشد بلكه سنت يعنى زن گرفتن مردان و به شوهر رفتن زنان سنتى است فطرى و اينكه مى بينيم مردان زن مى گيرند و زنان شوهر مى روند، اين رفتار ناشى از دعوتى است كه در فطرت آنان است ، اين زن نشد، زن ديگر واين شوهر نشد، شوهر ديگر." 💫 موضوع را در لینک زیر می تواند مطالعه کنید http://quranpuyan.com/yaf_postst2742_twSyh-hy-qrn-bry-HfZ-w-bhbwd-zndgy-znshwyy-zwjyn.aspx @quranpuyan