eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑قسمت هفتم : ☸ وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ يعني چه؟ 🌸👈این جمله معروف که زیاد در وصف اخلاق پيامبر اكرم شنیده اید ،در سوره قلم آیه ۴ قرار دارد. 🔶در تفسیر المیزان چنین امده است: 👈" كـلمـه ( ) بـه مـعـنـاى اسـت، كـه افـعـال بـدنـى مـطـابـق اقـتـضـاى آن مـلكـه بـه آسـانـى از آدمـى سـر مـى زنـد، حـال چـه ايـنـكـه آن مـلكـه از فـضـائل بـاشـد، مـانـنـد عـفـت و شـجـاعـت و امثال آن، و چه از رذائل مانند حرص و جبن و امثال آن، ولى اگر مطلق ذكر شود، فضيلت و خلق نيكو از آن فهميده مى شود. 🔹راغب مى گويد: كلمه (خلق ) چه با فتحه (خاء) خوانده شود، و چه با ضمه آن، در اصـل بـه يـك مـعـنـا بـوده، مـانـنـد كـلمـه (شـرب ) و (صـرم ) كـه چـه بـا فـتـحه اول خـوانـده شـونـد و چـه بـا ضـمـه يـك مـعـنـا را مـى دهـنـد، و ليـكـن در اثـر اسـتـعـمـال بـيـشـتـر فـعـلا چـنـيـن شـده كـه اگـر بـه فـتـحـه خـاء استعمال شود معناى صورت ظاهر و قيافه و هيئت را كه با بصر ديده مى شود مى رساند، و اگـر بـه ضـمـه خـاء اسـتـعـمـال شـود معناى قوا و سجاياى اخلاقى را كه با بصيرت احـساس مى شود افاده مى كند، 👌پس اينكه قرآن كريم فرموده : (انك لعلى خلق عظيم )، معنايش اين است كه تو - اى پيامبر - دارى. 🌸و ايـن آيـه شـريـفـه هـر چـنـد فـى نـفـسـهـا و بـه خـودى خـود حـسـن خـلق رسـول خـدا (صـلى اللّه عليه و آله و سلم) را مى ستايد، و آن را بزرگ مى شمارد، ليكن بـا در نـظـر گـرفـتـن خـصـوص سـياق، به خصوص اخلاق پسنديده اجتماعيش نظر دارد، اخـلاقـى كـه مـربـوط بـه مـعـاشـرت اسـت، از قـبـيـل اسـتـوارى بـر حـق ، صـبـر در مـقـابـل آزار مـردم و خطاكاريهاى اراذل و عفو و اغماض از آنان، سخاوت، مدارا، تواضع و امثال اينها، و ما قبلا در آخر جلد ششم اين كتاب احاديثى را كه محاسن اخلاقى آن جناب را مى شمارد نقل كرديم." 💫ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst309_khlq-Zym-pymbr--wa-i-naWkha-laal-khuluqin-aZymin.aspx @quranpuyan
به نام خدای سمیع و بصیر خطا پوش بخشنده بی نظیر به نام خدای علیم و حکیم رحیم و بسیط و شریف و نعیم به نام خداوند وجد و سرور پدید آور عشق و احساس وشور سلام صبحتون بخیر @quranpuyan
📖 ؟ راه یافتگان بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ کسانى که ایمان آورده و ایمان خود را به شرک نیالوده‌اند، آنان راست ایمنى و ایشان راه‌یافتگانند. سوره انعام ، آیه ۸۲ و واقعى، در سایه‌ى ایمان و پرهیز از شرک است، و هرکس پرهیزگاری پیشه کند و راه حق راه پیش بگیرد قطعا در امنیت خواهد بود و بالعکس هر آنکس که آلوده شد و مسیر گناه را طی کرد هرگز نجاتی براو نخواهد بود مگر توبه کند، ولی اگر توبه نکرد و به گناه و آلودگی ادامه داد قطعا باید منتظر عذاب و مصیبت های دنیوی و اخروی باشد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۳۲-۱۸ كَذَّبَتْ عَادٌ فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ {18} عاديان به تكذيب پرداختند پس چگونه بود عذاب من و هشدارها[ى من] {18} إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ {19} ما بر [سر] آنان در روز شومى که شومی اش استمرار داشت تندبادى توفنده فرستاديم {19} تَنزِعُ النَّاسَ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ مُّنقَعِرٍ {20} [كه] مردم را از جا مى كند گويى تنه هاى نخلى بودند كه ريشه كن شده بودند {20} فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ {21} پس چگونه بود عذاب من و هشدارها[ى من] {21} وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {22} و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرده ايم پس آيا پندگيرندهاى هست {22} ♻️ فراز آیات ۲۲-۱۸ : قوم عاد نیز که هشدارها را تکذیب کردند،با عذاب توسط طوفانی عظیم هلاک شدند.ایا از این ماجرا که در قران بیان شده،پند نمی گیرید؟ كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِالنُّذُرِ {23} قوم ثمود نیز هشدارها را تكذيب كردند {23} فَقَالُوا أَبَشَرًا مِّنَّا وَاحِدًا نَّتَّبِعُهُ إِنَّا إِذًا لَّفِي ضَلَالٍ وَسُعُرٍ {24} و گفتند آيا تنها بشرى از خودمان را پيروى كنيم در اين صورت ما واقعا در گمراهى و جنون خواهيم بود {24} أَؤُلْقِيَ الذِّكْرُ عَلَيْهِ مِن بَيْنِنَا بَلْ هُوَ كَذَّابٌ أَشِرٌ {25} آيا از ميان ما [وحى] بر او القا شده است [نه] بلكه او دروغگويى طاغی است {25} سَيَعْلَمُونَ غَدًا مَّنِ الْكَذَّابُ الْأَشِرُ {26} به زودى فردا بدانند دروغگوى طاغی كيست {26} إِنَّا مُرْسِلُو النَّاقَةِ فِتْنَةً لَّهُمْ فَارْتَقِبْهُمْ وَاصْطَبِرْ {27} ما براى آزمايش آنان [آن] مادهشتر را فرستاديم و [به صالح گفتيم]مراقب آنان باش و شكيبايى كن {27} وَنَبِّئْهُمْ أَنَّ الْمَاء قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُّحْتَضَرٌ {28} و به آنان خبر ده كه آب ميانشان بخش شدهاست هر كدام را آب به نوبتخواهد بود {28} فَنَادَوْا صَاحِبَهُمْ فَتَعَاطَى فَعَقَرَ {29} پس رفيقشان را صدا كردند و [او] عطايشان را پذيرفت و [شتر را] پى كرد(پاهايش را با شمشير زد) {29} فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ {30} پس چگونه بود عذاب من و هشدارها[ى من] {30} إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً وَاحِدَةً فَكَانُوا كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ {31} ما بر [سر]شان يك فرياد [مرگبار] فرستاديم و چون گياه خشكيده [كومه ها] ريز ريز شدند {31} وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {32} و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرندهاى هست {32} ♻️ فراز آیات ۳۲-۱۸ : قوم ثمود نیز که رسول خدا را کذاب خواندند و از روی تکبر حاضر به تبعیت از او نشده و ناقه معجزه را کشتند،با عذاب توسط صیحه ای عظیم هلاک شدند. آیا از این ماجرا که در قرآن بیان شده پند نمی گیرید؟ 👈نکات در آیه ۳ به تکذیب و تبعیت معاصران پیامبر از هوای نفس خود اشاره شده بود. در این فراز در آیه ۲۴ به همین نکته اشاره می کند که قوم ثمود نیز از روی تکبر و ملاکهای ذهنی خودشان ،حاضر به پذیرش رسالت صالح و تبعیت از او بعنوان پیامبر الهی نبودند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑قسمت هشتم: ☸ وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ يعني چه؟ 🌸👈این جمله معروف که زیاد در وصف شنیده اید ،در سوره قلم آیه ۴ قرار دارد. 🔸👈در تفسیر نمونه نیز این چنین امده است: 🌸"درباره حسن خلق پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و عفو و گذشت و عطوفت و مهربانى و ایثار و فداکارى و تقواى آن حضرت (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) داستانهاى زیادى در کتب تفسیر و تواریخ آمده است ولى همینقدر باید بگوئیم : 🔸که در حدیثى از حسین بن على (علیه السلام ) آمده است که مى گوید: از پدرم امیر مؤ منان على (علیه السلام ) درباره ویژگیهاى زندگى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و اخلاق او سؤ ال کردم ، و پدرم مشروحا به من پاسخ فرمود، در بخشى از این حدیث آمده است : 🔶رفتار پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با همنشینانش چنین بود که دائما خوشرو و خندان و سهل الخلق و ملایم بود، 🌸🔹هرگز خشن و سنگدل و پرخاشگر و بدزبان و عیبجو و مدیحه گر نبود، هیچکس از او ماءیوس نمى شد، و هر کس به در خانه او مى آمد نومید بازنمى گشت 🔸سه چیز را از خود رها کرده بود: 💫مجادله در سخن 💫پرگوئى ، 💫و دخالت در کارى که به او مربوط نبود، 🔹و سه چیز را در مورد مردم رها کرده بود: 💫کسى را مذمت نمى کرد، 💫و سرزنش نمى فرمود، 💫و از لغزشها و عیوب پنهانى مردم جستجو نمى کرد. 👌هرگز سخن نمى گفت مگر در مورد امورى که ثواب الهى را امید داشت ، در موقع سخن گفتن به قدرى نافذ الکلمه بود که همه سکوت اختیار مى کردند و تکان نمى خوردند، و به هنگامى که ساکت مى شد آنها به سخن درمى آمدند، اما نزد او هرگز نزاع و مجادله نمى کردند... 🔹هرگاه فرد غریب و ناآگاهى با خشونت سخن مى گفت و درخواستى مى کرد تحمل مى نمود، و به یارانش مى فرمود: هرگاه کسى را دیدید که حاجتى دارد به او عطا کنید، و هرگز کلام کسى را قطع نمى کرد تا سخنش پایان گیرد. 🔸در ایام میلاد ایشان نیز حدیثی از امام سجاد شنیدم که وقتی منظور این ایه را از ایشان پرسیدند 🌸💕گفتند که و پیامبر مورد تاکید بوده است. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst309_khlq-Zym-pymbr--wa-i-naWkha-laal-khuluqin-aZymin.aspx @quranpuyan
💫یا رب از ابر هدایت برسان بارانی 💫پیشتر زان که چوگردی زمیان برخیزم سلام عزیزان صبح آدینه تان سرشار از رحمت الاهی @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شب رحلت پیامبراسلام(ص) ۱۳۹۹ ♦️موضوع : رابطه #نبوت و #سیاست 🔹انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف استاد سروش محلاتی ✅آیا پیامبران، فقط مامور به هدایت به امور اخروی و اخلاقی بودند یا رسالت اجتماعی و اصلاح امور دنیوی را هم برعهده داشتند؟ ✅آیا اگر کسی اسلام را پذیرفت، باید او را به زیست مسلمانی و اجرای همه احکام، مجبور کرد؟ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَللَّهُمَّ لا تُحْوِجْنا وَ لا تُفْقِرْنا اِلي اَحَدٍ سِواكَ پروردگارا! ما را نيازمند و محتاج كسى جز خودت قرار نده کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 8⃣4⃣ : 🌹سوره انفال آیه ۳۷🌹 تا خداوند ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک ها را روی هم گذارد و همه را انباشته کند و یکجا در دوزخ افکند. هم اینان زیانکارانند. 🌹فصل ۱۳ آیه ۲۴🌹 عیسی مثل دیگری نیز برای آنان آورده گفت : پادشاهی آسمان مانند این است که شخصی در مزرعه خود بذر خوب کاشت اما وقتی همه در خواب بودند دشمن او آمده در میان گندم تلخه پاشیدو رفت. هنگامیکه دانه ها سبز شدند و شروع به رشد کردند، تلخه ها نیز در میان آنها پیدا شد.دهقانان پیش ارباب خود آمده گفتند : ای آقامگر بذری که تو در مزرعه خود کاشتی خوب نبود؟ پس این تلخه ها از کجا آمدند؟ او در جواب گفت :این کار، کار دشمن است.دهقانان به او گفتند: پس اجازه میدهی ما برویم و تلخه ها را جمع کنیم؟ او گفت :خیر، چون ممکن است در موقع جمع کردن آنها گندمها را نیز از ریشه بکنید. بگذارید تا موسم درو، هر دو آنها با هم رشد کنند، در آنوقت به درو گران خواهم گفت که تلخه ها را جمع کنند و آنها را برای سوخت ببندند و گندم را نیز جمع کرده و در انبار من ذخیره کنند. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره لَقَدْ يَسرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ ● مقصود از قرآن براى ذكر چیست؟ كلمه ((يسرنا)) متكلم مع الغير از ماضى است ، و مصدر آن تيسير است كه به معناى آسان كردن است ، 👈 و ((آسان كردن قرآن براى ذكر)) اين است كه آن را طورى به شنونده القاء كند، و به عباراتى در آورد كه فهم مقاصدش براى عامه و خاصه براى فهم هاى ساده و عميق آسان باشد، هر يك به قدر فهم خود چيزى از آن بفهمد. ممكن هم هست مراد از آن اين باشد كه حقايق عاليه و مقاصد بلندش را که بلندتر از افق فهم هاى عادى است در مرحله القاء در قالب عباراتى عربى آورديم تا فهم عامه مردم آن را درك كند، همچنان كه اين معنا از آيه ((انا جعلناه قرانا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم )) استفاده مى شود. و مراد از ((ذكر))، ذكر خداى تعالى است به اسماء و صفات و افعالش . . و معناى آيه اين است كه : سوگند مى خورم كه ما قرآن را آسان كرديم تا وسيله آن متذكر شوند، و خداى تعالى و شئون او را ياد آورند، آيا متذكرى هست كه با قرآن متذكر گشته به خدا ايمان آورد، و به دين حقى كه به آن دعوت مى كند متدين شود؟! پس آيه شريفه دعوتى است عمومى به تذكر به قرآن بعد از مسجل كردن صدق انذار و شدت عذابى كه از آن انذار كرده. تفسیر المیزان https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا