eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
8.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸🌸ویژگیهای پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم ) @quranpuyan
اَللَّهُمَّ لا تُحْوِجْنا وَ لا تُفْقِرْنا اِلي اَحَدٍ سِواكَ پروردگارا! ما را نيازمند و محتاج كسى جز خودت قرار نده کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 8⃣4⃣ : 🌹سوره انفال آیه ۳۷🌹 تا خداوند ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک ها را روی هم گذارد و همه را انباشته کند و یکجا در دوزخ افکند. هم اینان زیانکارانند. 🌹فصل ۱۳ آیه ۲۴🌹 عیسی مثل دیگری نیز برای آنان آورده گفت : پادشاهی آسمان مانند این است که شخصی در مزرعه خود بذر خوب کاشت اما وقتی همه در خواب بودند دشمن او آمده در میان گندم تلخه پاشیدو رفت. هنگامیکه دانه ها سبز شدند و شروع به رشد کردند، تلخه ها نیز در میان آنها پیدا شد.دهقانان پیش ارباب خود آمده گفتند : ای آقامگر بذری که تو در مزرعه خود کاشتی خوب نبود؟ پس این تلخه ها از کجا آمدند؟ او در جواب گفت :این کار، کار دشمن است.دهقانان به او گفتند: پس اجازه میدهی ما برویم و تلخه ها را جمع کنیم؟ او گفت :خیر، چون ممکن است در موقع جمع کردن آنها گندمها را نیز از ریشه بکنید. بگذارید تا موسم درو، هر دو آنها با هم رشد کنند، در آنوقت به درو گران خواهم گفت که تلخه ها را جمع کنند و آنها را برای سوخت ببندند و گندم را نیز جمع کرده و در انبار من ذخیره کنند. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره لَقَدْ يَسرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ ● مقصود از قرآن براى ذكر چیست؟ كلمه ((يسرنا)) متكلم مع الغير از ماضى است ، و مصدر آن تيسير است كه به معناى آسان كردن است ، 👈 و ((آسان كردن قرآن براى ذكر)) اين است كه آن را طورى به شنونده القاء كند، و به عباراتى در آورد كه فهم مقاصدش براى عامه و خاصه براى فهم هاى ساده و عميق آسان باشد، هر يك به قدر فهم خود چيزى از آن بفهمد. ممكن هم هست مراد از آن اين باشد كه حقايق عاليه و مقاصد بلندش را که بلندتر از افق فهم هاى عادى است در مرحله القاء در قالب عباراتى عربى آورديم تا فهم عامه مردم آن را درك كند، همچنان كه اين معنا از آيه ((انا جعلناه قرانا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم )) استفاده مى شود. و مراد از ((ذكر))، ذكر خداى تعالى است به اسماء و صفات و افعالش . . و معناى آيه اين است كه : سوگند مى خورم كه ما قرآن را آسان كرديم تا وسيله آن متذكر شوند، و خداى تعالى و شئون او را ياد آورند، آيا متذكرى هست كه با قرآن متذكر گشته به خدا ايمان آورد، و به دين حقى كه به آن دعوت مى كند متدين شود؟! پس آيه شريفه دعوتى است عمومى به تذكر به قرآن بعد از مسجل كردن صدق انذار و شدت عذابى كه از آن انذار كرده. تفسیر المیزان https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ : از منظر قرآن و عترت 💢💢متاسفانه در ماههاي اخير با موج فزاينده و افزايش فشار مادي و رواني به قشر متوسط و ضعيف جامعه، و عدم عملكرد مناسب و موثر مقامات مسول كشور در حل مشكلات اقتصادي 😔 كه نگراني و دغدغه زيادي را در بين هموطنان ايجاد كرده است،ما را بر ان داشت تا بخشی از دستورات و توصيه های قران و معصومين كه مخاطب آن، مسئولين و مقامات هستند را ارسال می كنيم. شايد كه متذكر شوند. شماره 1 : تامين مناسب مردم 🌸🔶«ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَيْهِمُ الاَْرْزَاقَ.» نهج البلاغه ، عهد نامۀ مالک اشتر ( نامۀ ۵۳ ) آن‌گاه روزى‌ها را بر آنان فراخ‌دار و به طور كامل تأمينشان كن. 🔸"از منظر امام على(ع) تأمين شدن مادّى مردم از همه نظر، از حقوق نخستين آنان است، و فرارفتن از خط فقر، دستيابى به اين نقطه از تأمين است، چنان‌كه در آموزه‌هاى پيشوايان دين، از اين نقطه به «غنا» يعنى بى‌نياز شدن مردم از نظر مادّى تعبير شده، و معيارهاى آن نيز مشخص گرديده است؛ معيارهايى كه بر اساس آن زندگى مردمان به فراخى از نظر اقتصادى تأمين شود، كه اميرمؤمنان على(ع) براى آن تعبير «سَبْغ» را مطرح كرده است : 🔹«سَبْغ» در اصل به معناى زره و پيراهن گشاد و بلند است كه همه تن را دربرگيرد، يا چيزى كه تمام چيز ديگرى را به فراخى بپوشاند؛ و به معناى كامل، تمام، فراخ و گشاده آمده است؛ و «اِسْبَاغ ارزاق» تأمين مادّى فراخ و همه جانبه است؛ و اين چيزى است كه امام على(ع) مطلوب مى‌داند و فراتر از خط فقر زيستن را در چنين حدّى مى‌شناسد. 🔸👈در نگاه امام على(ع) روابط و مناسبات بايد به گونه‌اى باشد كه هر انسان شاغل و تلاشگرى بتواند در رفاه اقتصادى به سر برد، و هر انسان از كار مانده و ناتوانى از تأمين كامل برخوردار باشد." 💫دكتر مصطفی دلشادتهرانی @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
شهادت مظلومانه يازدهمين پيشواي شيعيان جهان حضرت امام حسن عسكری (ع) را به پيشگاه فرزند غائبشان ؛امام عصر؛حضرت مهدي صاحب الزمان عجل الله و شيعيان آن امام همام تسلیت عرض مي كنيم. @quranpuyan
خداوندا !! ببخش مارا برای گناهانی که لذتش رفته اما مسئولیتش مانده😔 کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✅ تفسیر آیت‌الله مجتبی تهرانی از یک روایت امام حسن عسکری(ع) 🔹- مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی در یکی از درس های اخلاق خود به تفسیر روایتی از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در مورد زاهدترین، با ورع‌ترین، عابدترین و با کوشش‌ترین مردم پرداخته بودند. ◾️به‌مناسبت روز شهادت امام یازدهم شیعیان و گرامیداشت یاد آیت الله مجتبی تهرانی، این روایت و تفسیر آن، تقدیم می‌شود: 🔶روی عن حسن بن علی العسکری علیه السلام قال: اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ اَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ، اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ، اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ. 🔹روایت از امام حسن عسگری صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: با ورع ترین مردم کسی است که وقتی به یک عمل وکاری رسید که نمی داند حرام است یا حلال، آن کار را انجام ندهد. "اورع الناس من وقف عند الشبهة"؛ وقتی به یک عملی می رسی که شبهه ناک است، یعنی نمی دانی این کار باطل است یا صحیح، حرام است یا حلال، اینجا توقف کن! آن کار را انجام نده! با ورع ترین مردم این شخص است. 🔹"اعبد الناس من اقام علی الفرائض"؛ عابدترین مردم کسی است که واجباتش را انجام بدهد. واجباتش را اقامه کند. این عابدترین مردم است. خوب توجه کنید! اصلاً در آن نه مستحباتی دارد و نه چیز دیگری غیر از واجبات. هیچ چیز نیست. کسی که فقط واجباتش را انجام دهد، از عابدترین مردم است. حالا بعضی خیال می کنند عابدترین مردم کسی است که شب تا به صبح بایستد و نماز بخواند. یا روزه مستحبی بگیرد. نخیر . کسی که مقید باشد واجباتش را انجام دهد، این عابدترین مردم است. 🔶"ازهد الناس من ترک الحرام"؛ زاهدترین مردم کسی است که مرتکب حرام نشود. به این معنا که حرام را ترک کند. در باب زهد چون غالباً جنبه های مالی پیش می آید، فقط همین امور به ذهن آدم می آید. یعنی معمولاً ما از زهد این را می‏فهمیم که انسان مقید باشد، مال حرام را ترک کند. ما این فرد را زاهدترین مردم می‏دانیم. اما حضرت می‏فرماید: زاهدترین مردم از حرام خودداری می‏کند، چه مال باشد و چه غیر مال. یعنی مرتکب حرام نمی‏شود. 🔶حضرت نفرمود که زاهدترین مردم آن کسی است که مثلاً نان خشک بخورد! اصلاً و ابداً. یا مثلاً کسی است که زیرش فرش نیاندازد و روی مقوا بخوابد! زیر سرش بالش و متکا نگذارد و مثلاً آجر بگذارد! مرحوم پدرم می‏فرمود: هیچ وقت از این ادا و اطوارها در نیاورید! این عین تعبیر پدرم بود که گفتم. ایشان میه فرمود: از این ادا اطوارها در نیاور! اینها کار شیطانی است. اینها کار الهی نیست. در این کارها خدا نیست. این حرف ایشان است. "ازهد الناس من ترک الحرام"؛ کسی که کار حرام انجام ندهد، زاهدترین مردم است. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan