eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗 به بعثت (ص) ✳️تابش نور محمدی در "حری" 🛑قسمت چهارم: 👈ادامه بشارت هفدهم : باب سوم کتاب حیقوق نبی آیه ۶ تا ۹ 🔹آيه ۶ نظر نافذ و عمیق وی را که با یک لحظه، اعماق قلوب و نیات جهانیان را بنگرد، به تمامی امم شامل دانسته، و بر اثر سنجش آنان با معیار تخلف ناپذیر و روح پاک خویش، و موافقت و مخالفت ایشان با قوانین آسمانی وی، آنان را به دو دسته صالح و طالح منقسم کرده و از یکدیگر پراکنده نموده است. و ذیل همین آیه، خاطرنشان ساخته که: گردنکشان و نیرومندان بشر، که هم چون کوههای قدیمی در اعماق جامعه نفوذ کرده، و مستبدانه و بیدادگرانه بر همه شئون اجتماع حکومت می کردند، و مانند تل های خاک سربار جامعه و مانع از پیشرفت بوده اند، در برابر آن یگانه دادگر رعیت پرور، از جای خود جسته و به پیشگاه وی به زانو آمدند. 🔸و در آخر آيه فوق که فرمود: هلخوت عولام لو (راههای او عالمی است) در تأیید نبوت آن حضرت که در آیه ۳ و ٤ گذشت: آیین و قوانین وی را نیز جهانی و جاودانی خوانده، و عمر آن را با عمر عالم برابر دانسته است. " به نشان قیامت برساند. " این جمله که سومین فراز از گذشته کودک است، ناظر به بدیهی ترین ضروریات و روشن ترین اصول آیین مقدس اسلام، یعنی خاتمیت این دین حنیف میباشد که احکام و قوانینش آن چنان محکم است که: «به نشان قیامت برساند». یعنی: تا هنگام ظهور انقلاب جهان و رستاخیز عالم، که کبری است، باقی و پابرجا است. 👈.. آیات فوق، بشارت از دو است و یا یک ظهور ؟ بیان این مطلب متوقف بر اندکی تحقیق در پیرامون تیمان و فاران است. تیمان که در آيه 3 محل ورود خدا معرفی شده، بر حسب مستفاد از توريه و تصريح قاموس مقدس، صحرای جنوبی است. و از لحاظ آن که محل نزول وحی بر حیقوق نبی، بوده است مورد بشارت وی نیز کسی خواهد بود که از صحرای جنوبی بیت المقدس ظهور می نماید. کوه فاران (حری) نیز که محل قدوس خوانده شده، در صحرای جنوبی بیت المقدس واقع است. می توان گفت این جمله نیز مانند جمله ۲ یعنی «و قدوس از فاران می آید» هر دو بشارت از یک ظهورند، که همان ظهور محمدی می باشد. نهایت آن که جمله دوم در حکم تفسير اولى، و جمله نخست مقدمه برای ذکر دومی است. با این معنی که حیقوق، نخست بشارت از آمدن خدا از صحرای جنوبی بیت المقدس داده و سپس مقصود از آمدن خدا را ظهور قدوس «حضرت ص » و منظور از صحرای جنوبی را، کوه فاران (حری) معرفی نموده است. 💫برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx @quranpuyan
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: الزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا قَصْرُ اَلْأَمَلِ وَ شُكْرُ كُلِّ نِعْمَةٍ وَ اَلْوَرَعُ عَنْ كُلِّ مَا حَرَّمَ اَللَّهُ زهد به دنيا ، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند ، حرام كرده است. تحف العقول ج۱ ص۵۸ 🌸 سالروز میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر شما مبارک و فرخنده باد 🌸 🆔 @quranpuyan
عید آمد ره جویان رقصان و غزل گویان کان قیصر مه رویان زان قصر مشید آمد صد معدن دانایی مجنون شد و سودایی کان خوبی و زیبایی بی‌مثل و ندید آمد مولانا سلام صبحتان بخیر 🌸عیدتان مبارک🌸 @quranpuyan
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 امام صادق ع از جد بزرگوارش نقل میکند که (ص) فرمودند : آنکس که پس از من بر امتم فرمانروایی یابد را به یاد خدا سفارش میکنم که حتما 🔹بر جماعت مسلمین مهربانی کند ، 🔹بزرگ سالشان را گرامی شمارد ؛ 🔹بر ناتوانانشان رحمت آورد ؛ 🔹دانشمندانشان را بزرگ دارد ؛ 🔹و با سیاستهایی که موجب ضرر مردم گردد آنها را خوار نکند ؛ 🔹و فقر را در جامعه شیوع ندهد که مردم را کافر میکند . 📚 اصول کافی ج ۱ ص ۴۰۶ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 @quranpuyan
✳️ ميلاد پيامبر و رهايى از جاهليت و عقب ماندگى 🔻🔻 ✅ ولادت پيامبر تولد جديدي براي همه ماست؛ زيرا ما نيز مى خواهيم از جاهليت شرق و غرب و عقب ماندگى آزاد گرديم. از واماندگى و ناهنجارى هايى كه بدان ها گرفتاريم و نيز عقب ماندگى گذشته و انحرافاتى كه اكنون به آنها دچار هستيم و ما را صدمه پذير ساخته است، رها شويم. ما بايد در برابر همه جهان اعلام كنيم: ما با اسلام هر روز تولد تازه اى داريم و با آن زيست مى كنيم و تازه مي شويم زيرا اسلام از همه انسانها مى خواهد كه در فكر، نيرو، فعاليت و امكانات خويش نوانديشي كنند... ✅ بر هر فرد لازم است كه ايمان و اسلام خود را به درستى بشناسد و با ياد ميلاد مبارك پيامبر، بينديشد كه اكنون تهاجم بر ضد اسلام، بيشتر از تهاجم بر ضد شخص حضرت محمد(ص) در صدر اسلام است. بايد بدانيم تلاش هايى كه، با سازش كارى و بى اعتنايى به روح دين صورت مى گيرد براى اين است كه مسلمانان، اسلام و كفر را در هم آميزند. آنچه را كه ما بر اساس شناخت موقعيت و مسئوليت دور انديشانه جديد لازم داريم، بسيار حياتى است؛ به گونه اى كه بايد افكار و احساسات و اعمال ما نيز، همان افكار و اهداف و كردار رسول خدا باشد. ما نيز بايد با پيروى از او كسى را دوست بداريم كه او دوست مى داشت و با كسى دشمنى كنيم كه او دشمن مى داشت. 📚 سيره اهل بيت(ع)، ص١٥٩ علامه سید محمد حسین فضل الله کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅ اطلاعيه ثبت نام "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن " پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سوره‌هاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد اعلام ميگردد: 💢زمان ثبت نام: از 11 آبان تا 20 آبان بمدت ده روز 🔷 شروع دوره از شنبه 24 آبان ماه بمدت 2 ماه بطور مجازی ✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ ✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در يا ) و حل تمرين با حضور مدرس دوره و انتخاب يك سوره براي تدبر عملي در طي دوره و رفع اشكال ✅دريافت فايلهاي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقای سيدكاظم فرهنگ) ✅دريافت يك جلد "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره ✅هزينه دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین، 110هزار تومان است که صرف فعالیتهای قرآنی میشود. ♻ ثبت نام تا پايان سالروز ميلاد مسعود پيامبر اسلام (13 ابان) با 10 درصد مي باشد. ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر ، سرفصلهاي دوره، مشاهده كليپهايي از دوره و 👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://v.ht/amuzesh @tadabbor_quranpuyan در تلگرام و ایتا https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
📗 به بعثت (ص) ✳️تابش نور محمدی در "حری" 🛑قسمت پنجم: 🔹بشارت هجدهم 🔸 از آیه ۱۰ در پاسخ کاهن که از نام آن حضرت سؤال کرده فرماید: نام مسيا عجیب است، زیرا که خدا وقتی روان او را آفرید و در نور آسمانی او را گذاشت او را نامید (۱۹) خدا فرمود: صبر کن ای محمد! زیرا که برای تو می خواهم خلق کنم بهشت و جهان و بسیاری از خلایق را که میبخشم آنها را به تو حتی این که هر که تو را مبارک میشمارد مبارک میشود و هر که تو را لعنت کند ملعون میشود. 🔹و در آیه ۱۸ فرماید: همانا نام مبارک او محمد است. آن وقت جمیع مردم صداهای خود را بلند نموده گفتند: ای خدا بفرست برای ما پیمبر خود را. ای محمد! بیا زود برای خلاص جهان. 🔹و در فراز ششم از حرف میم (وحی گذشته كودك) نیز به کلیت آن حضرت اشاره کرده فرموده است: او است جمله و كل. (آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری.) و چنان که از این جمله مستفاد می گردد، پیمبر اسلام به شخصه، ظهور عموم پیمبران بوده و مظهریت تامه همگی برگزیدگان خدای را دارا است. 🔸قرآن مجید نیز در مورد خاتمیت آن حضرت، گاه از منطق افضلیت وارد شده می فرماید : فكيف إذا جئنا من كل أمه بشهيد وجئنا بك على هؤلاء شهيدا . (نساء، 441 ) پس چگونه است حالشان آن هنگامه ای که از هر امتی گواهی آوریم، و تو را بر همه آن امت ها و گواهانشان گواه آوریم؟ 🔹نبوت انبیاء به تصدیق خاتم انبیاء شناخته میشود و هنگامی آن بزرگوار را مصدق انبياء خوانده، تصریح می کند که پروردگار از ازل با عموم پیمبران پیمان گرفته که به آن حضرت ایمان آورده و یاری اش کنند، چنان که می فرماید : وإذ أخذ الله ميثاق النبيین (۱) لما اتيتکم من کتاب وحکمة (۲) ثم جاءکم رسول (۳) مصدق لما معکم (۴) لتومننّ به (۵) ولتنصرنّه (۶) قال ءأقررم وأخذتم على ذلكم إصرى قالوا أقررنا قال(۸) فاشهدوا وأنا معكم من الشاهدين ( آل عمران، ۸۱ ) و چون خدا از تمامی پیامبران برجسته (صاحب كتاب) پیمان گرفت، که هرگاه به شما کتاب و حکمتی دادم، سپس شما را فرستاده ای آمد در حالی که آنچه را با شماست تصدیق کننده است، بی گمان به او ایمان بیاورید، و به راستی و درستی یاری اش کنید. (آن گاه) فرمود: «آیا اقرار کردید و بر این پیمان بار گرانم را بر عهده گرفتید؟» گفتند: «آری، اقرار (پایدار) کردیم.» فرمود: «پس گواه باشید و من با شما از گواهانم.» 💫برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 خلق و خوی پیامبر(ص) در کلام‌ شهید مطهری 🔹 با عمل خویش به گفته‏‌های خود نیرو و جان می‌داد 🔹 با مردم خرده‌پا رفاقت و دوستی می‌کرد 🔹 رفتارش ضد تبعیض و ضد اشرافی بود 🔹 از تکبر نفرت داشت، لهذا دستور داد قباهای بلند را کوتاه کنند 🔹بر الاغ برهنه سوار می‌شد و بر خاک می‌نشست 🔹 با اصحاب کار می‌کرد و قهراً ارباب قریشی و غلام حبشی با هم کار می‌کردند، مثلًا در ساختمان مسجد مدینه 🔹رفتارش ساده، دلش پرمحبت، روحش زیبا و عظیم، و صدایش طنین و جاذبه مخصوص، و نگاهش برق و نفوذ مخصوص داشت که دلها را می‏‌گرفت 🔹 مردم در عین حال به او به چشم یک دوست می‏‌نگریستند، نه تنها یک فرمانده و رهبر نظامی و حتی یک پیغمبر 🔹به اصحابش آزادی می‌داد 📗 یادداشت‏های استاد مطهری، ج۹، ص۳۱ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 t.me/motahari_ir
ايام ميلاد پيامبر و مبارك باد🌷🌷 ✅ در قرآن 🌸۱- نبی ، پیام آور (اعراف ۲ و ۱۵۷ ) ۲- امی، درس ناخوانده (اعراف ۱۵۷ و ۱۵۸ ) 🌸۳- نذیر مبین هشدار دهنده آشكار(حجر ۸۹) ۴- ناصح امین ،خیرخواه امین( اعراف ۶۸ ) ۵- خاتم النبین ،آخرین پیامبر (احزاب ۵ ) ۶- اول المسلمین ،اولین اسلام آورنده (اعراف۶ و ۱۶۳) 🌸۷- رحمه للعالمین ، رحمت برای تمام جهانیان (انبیاء ۷ و ۱۰۷) ۸- عزیز علیه ما عنتم ،رنج بردن مومنان بر او گران است (توبه ۸ و ۱۲۸) ۹- حریص علیكم،بر هدایت شما حریص است (توبه ۹ و ۱۲۸ ) 🌸۱۰- رئوف ،اهل رافت است (توبه ۱۰ و ۱۲۸ ) ۱۱- رحیم ،مهربان است (توبه ۱۱ و ۱۲۸) ۱۲- خلق عظیم (قلم ۴ ) 🌸۱۳- اسوه حسنه ،پیامبر الگوی خوبی است(احزاب ۲۱) http://www.quranpuyan.com/yaf_postst157_Sft-pymbr-dr-qrn.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن @quranpuyan
سلام ، صبح یعنی یاد خدا و صراحت یک لبخند به کسانی که دوستشان داریم امروز همه را دوست بدار و ببخش و در همه لحظه هایت خدا را صدا بزن امروز روز توست به شرط خندیدنت روزتون سرشار از لبخند خدا... 💫 @quranpuyan 💫
📖‍ ؟ "وَارزُق اَهلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ" (اهلش را از آن ثمرات روزی بده!) اهل کجا؟! کدام ثمرات؟! چه میوه ای و برای چه کسی؟! و امام صادق(ع) در مجمع البیان پاسخ می دهند: "هِیَ ثَمَراتُ القُلُوبِ": "آن ثمرات دل است". پس اهلش نیز معلوم شد؛ "اهل دل"! به سرزمین دلت وارد شو، به کعبه ی عشق در آی، میوه های جاودانه اش را دریاب و به قول پیامبر(ص) "اِستَفتَ قَلبَکَ" از قلبت فتوا بخواه. "بدان که خداوند بین آدمی و قلبش حائل است" (وَاعلَمُوا اَنَّ اللهَ یَحُولُ بَینَ المَرءِ وَ قَلبِهِ). و این حائل بودن یعنی؛ پیش از ورود به قلب پُر از ثمرات خویش، باید تسلیم حضرت حق باشی. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۰-۳۳ كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ بِالنُّذُرِ {33} قوم لوط نیز هشدارها را تكذيب كردند {33} إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِبًا إِلَّا آلَ لُوطٍ نَّجَّيْنَاهُم بِسَحَرٍ {34} ما بر [سر] آنان سنگبارانى [انفجارى] فروفرستاديم [و] فقط خانواده لوط بودند كه سحرگاهشان رهانيديم {34} نِعْمَةً مِّنْ عِندِنَا كَذَلِكَ نَجْزِي مَن شَكَرَ {35} [و اين] رحمتى از جانب ما بود هر كه سپاس دارد بدينسان [او را] پاداش مى دهيم {35} وَلَقَدْ أَنذَرَهُم بَطْشَتَنَا فَتَمَارَوْا بِالنُّذُرِ {36} و [لوط] آنها را از عذاب ما سخت بيم داده بود و[لى] با هشدارها[ى ما] به جدال و منازعه برخاستند {36} وَلَقَدْ رَاوَدُوهُ عَن ضَيْفِهِ فَطَمَسْنَا أَعْيُنَهُمْ فَذُوقُوا عَذَابِي وَنُذُرِ {37} و از مهمان[هاى] او كام دل خواستند پس فروغ ديدگانشان را سترديم و [گفتيم] [مزه] عذاب و هشدارهاى مرا بچشيد {37} وَلَقَدْ صَبَّحَهُم بُكْرَةً عَذَابٌ مُّسْتَقِرٌّ {38} و به راستى كه سپيده دم عذابى استقرار یابنده به سر وقت آنان آمد {38} فَذُوقُوا عَذَابِي وَنُذُرِ {39} پس عذاب و هشدارهاى مرا بچشيد {39} وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {40} و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده اى هست {40} ♻️عصاره فراز آیات 33-40 : قوم لوط نیز که هشدارهای رسول الهی را تکذیب و با او منازعه کردند،با عذاب سنگباران هلاک شده و لوط و همراهانش نجات یافتند.ایا از این ماجرا که در قران بیان شدهپند نمی گیرید؟ https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗 به بعثت (ص) ✳️تابش نور محمدی در "حری" 🛑قسمت ششم : 🔹 خاتم النبیین 🔸در آیه ۳۰ سوره احزاب، (موافق آیه ۷۵ آل عمران) که آن حضرت را خاتم رسولان خوانده بود، اضافه بر این مقام، آن حضرت را خاتم پیمبران معرفی کرده، می فرماید : ما كان محمد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول ألله و خاتم النبیین ....(احزاب، 40) محمد (هرگز) پدر هیچ یک از مردان شما نبوده، ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران بوده است. و خدا همواره بر هر چیزی بسی دانا بوده است . 🔸در کتب لغت عربی میان معنی خاتَم و خاتِم فرقی ننهاده و هر دو را به معنی آخرین ذکر کرده اند. چنان که در مجمع البحرین گوید: خاتم النبیین، یعنی آخرهم ليس بعده نبي. خاتم النبيين یعنی آخرین پیمبران و پس از وی پیمبری نیست. 🔹صراح اللغة گوید: خاتَم و خاتِم و خیتام و خاتام، همگی دارای یک معنی و آن آخرین است. گرچه در صراح اللغة نیز گوید : یکی از معانی خاتم انگشتریست که با آن مهر زنند، ولی در این صورت دلالت آیه فوق بر خاتمیت حضرت محمد روشن تر و صریح تر خواهد بود. زیرا معنى خاتم النبيين چنین می شود که: حضرت محمد در میان پیمبران همچون انگشتریست که با آن مهر می زنند. روی این اصل همان گونه که مهر آخر نامه شاهد صدق و صحت مندرجات نامه است، و چنانچه در زیر مهر چیزی به مطالب نامه افزوده شود از درجه اعتبار ساقط و کذب و جعل شناخته می شود ، رسالت پیمبران نیز تنها با تصدیق و گواهی پیمبر بزرگوار اسلام شناخته شده، و هر که پس از آن حضرت دعوی نبوت و رسالت کند، دعوی اش کذب و از درجه اعتبار ساقط، و در حکم عباراتی مجعول است که در زیر مهر و امضاء نوشته شود. 💫برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx @quranpuyan
💫پروردگارا نور علم و ایمان را برای ما تمام گردان و ما را بیامرز که تو بر هر چیز قادر و توانایی. 🆔 @quranpuyan