⚫️⚫️⚫️ با گرامیداشت یاد و نام مرحوم استاد فیرحی
👈👈چکیده سخنرانی دکتر #فیرحی با موضوع " قران و حکومت"
در نشست دوفصلی قران پویان ،مورخ 4 خرداد 96
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن و حکومت
- قرآن تصویر روشن و کاملی از یک نظام سیاسی ارائه نداده است؛
- قران ،آیاتی دارد که ناظر به مسئلۀ حکمرانی و البته مبانی مشروعیت است.
- همچنین برخی اصول و ارزش های کلی که فراتر از حکومت اند و البته برحکومت نیز اثر دارند؛ مثل نظم، عدالت، وفای به عهد و ... .
- تصویر حکومت بیشتر از احادیث ، اخبار، عقل متشرعه /استدلال از ماهیت و فلسفه احکام شرعی به ضرورت حکومت شرعی، و بویژه نظام استدلال کلامی- فقهی مذاهب زاده و تولید شده است.
مفسران و فقها تاکنون دو رویکرد اصلی (اقتدارگرایانه و مردم سالار) به حکومت داشته اند که هر کدام به دو آیه قران استناد کرده اند.
1-دو آیه مهم در رویکرد نخست ؛
آیه اطاعت؛ سوره نساء
- إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعاً بَصيراً (58) آیه امانت
- يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (59) آیه اولی الامر
2- دو ایه مهم در رویکرد دوم
آیه شوری؛
- وَ الَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (38/شوری)؛ نظریه عمومی شورا
- فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ
فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ (159/آل عمران)؛
ادرس کانال استاد فیرحی در تلگرام:
@Davood_Feirahi
https://t.me/quranpuyan
- ناشناس.mp3
55.42M
فایل سخنرانی دکتر فیرحی در نشست قرآنپویان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
#زندگی_قرآنی.#عمل به یک دستور قرآنی .
✳️ تمرین: #چهل_ونهم .
🔻 از #مجرمان پشتيباني نكنيد. با #ظالمان همكاري نكنيد -
🛑قسمت ششم:
1⃣ قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:
🔶« اذا کان یوم القیمة نادی مناد این الظلمة واعوانهم ، من لاق لهم دواة، او ربط لهم کیسا، او مد لهم مدة قلم، فاحشروهم معهم »
🔹چون قیامت شود ، منادی حقّ ندا می دهد ، کجایند ستمکاران و کمک به کارگران آنها ،
و آنها که برای آنها دواتی لیقه انداخته اند
یا سرکیسه ای را بسته بندی
یا قلمی را برای آنها ساخته اند ،
همه آنها را با ظالمان یکجا محشور کنید.
📚 بحارالانوار- جلد 75- ص 372 و عقاب الاعمال- ص 593.
2⃣ قال علی علیه السلام:
🔶« الْعامِلُ بِالظُّلْمِ والرّاضِی بِهِ وَالْمُعینُ عَلَیهِ شُرَکاءُ ثَلاثَةٌ »
🔹ظالم ، همکار او و همچنین راضی به عمل او هر سه در ظلم شریکند.
📚 بحار الانوار- جلد 75- ص 312
🌸🍂🌺
💫تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
@quranpuyan
برخيزكه شب گذشت وخورشيد دميد
سر زد ز افق تلاءلوء عشق و اميد
عطر گل و شرم لاله و چَه چَه مرغ
فرياد كند كه پيك اميد رسيد
سلام و درود
صبحتان سرشار از عشق و امید
@quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
1⃣5⃣ #وعده_خداوند به #مجاهدان:
#قرآن
🌹سوره توبه آیه ۱۱۱🌹
همانا خدا از مومنان جان و مالشان را به بهای بهشت خرید، آنان در راه خدا می جنگند و می کشند و کشته می شوند. این، در تورات و انجیل و قرآن، وعده ی حقّی بر عهده ی خداست و چه کسی از خدا به عهد خویش وفادارتر است؟ پس به این معامله ای که با خدا کرده اید شاد و خرّم باشید و این همان پیروزی و کامیابی بزرگ است.
#تورات
🌹لاویان،فصل ۲۶ آیه ۳ و ۷🌹
اگر مطابق اوامر و احکام من رفتار کنید و آنها را بجا آورید،بر دشمنان غالب می شوید و با شمشیر شما هلاک می گردند. پنج نفر از شما می توانند صد نفر را مغلوب سازند و صد نفر از شما، هزار نفر را شکست می دهند. به شما برکت میدهم و فرزندان زیاد عطا میکنم و به قولی که داده ام وفا میکنم.
#انجیل_لوقا
🌹فصل ۱۸ آیه ۲۹🌹
عیسی فرمود: یقین بدانید که هر کس بخاطر پادشاهی خدا، خانه یا زن، برادران، والدین یا فرزندان خود را ترک نماید، در این دنیا چندین برابر عوض خواهد گرفت و در آخرت، حیات جاودان نصیب او خواهد شد.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
۲۴ آبان 📚
روز كتاب و كتابخواني را ... 📗
با خواندن كتاب، 📖
با انديشيدن و گفتگو در مفاهيم آن 👥
مبارك سازيم. 🌸🌼🌺
#قرآن
مقدس ترین کتاب مسلمانان را چند بار با ترجمه و تامل خوانده ایم؟
🤔😔😔
از همين امروز شروع كنيم
https://t.me/quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
💐 #مژده به علاقه مندان #فهم بهتر قران:
✳✳ در #خانه بمانيم ، #كتاب بخوانيم، قرآن را بهتر بفهميم.
👈👈#✅ تخفیف_ویژه بمناسبت هفته كتاب
بمدت یک هفته از 24 تا 30 ابان ماه
1- عرضه كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن" با 20درصد #تخفيف به مبلغ 20000تومان
#سفارش پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
2-عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران با #تخفيف 33 درصدي
🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري (که با حضور آقایان گنجه ای و فرهنگ برگزارشد) نيز به همراه كتاب دوره و با تخفيف ويژه33 درصدي، به قيمت 30 هزارتومان عرضه مي شود.
جهت #سفارش_پستی و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
3-نسخه ديجيتال كتاب نيز بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 8500 تومان قابل دانلود ميباشد.
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
✅ جهت توضيحات بيشتر در خصوص كتاب به لينك زير مراجعه نماييد:
https://t.me/fahmequran
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
sima98.pdf
4.06M
فايل سيماي كتاب مباني و روش فهم ساده قران به همراه مقدمه دكتر سيدمحسن ميرباقري، فهرست مطالب و برخي نمودارها
@qurnpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر #المیزان علامه طباطبایی ، قران را از مهجوریت خارج کرد. او احیاگر قرآن بود. علیرغم آنکه در ردشبهات وهابی ها نوشته شد، مورد استقبال اهل سنت و الازهر قرار گرفت.
آیت اله مصباح یزدی
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🔰🔰آشنایی با برخي دیدگاههای علامه طباطبایی
✅✅افسوس علامه طباطبایی از پذیرش هر انچه که نام #حدیث دارد
علاوه بر مقدمه ،در داخل تفسير #الميزان و در حين تفسير آيات مختلف نيز،علامه از برخي روايات و نقل آنها در كتب تفسير شيعه و سني انتقاد كرده است:از جمله در سوره یوسف در تفسیر لولا آن رءا برهان ربه
"چرا عده اى سبك مغز اين حرفها را از خود درست مى كنند، و دست به دست مى گردانند؟
جهت عمده آنها دو چيز است:
✅افراط در پذيرش و تسليم در برابر هر چه #حديث نام دارد،😔😔 يكى از دو علت وقوع دراين افترائات مى باشد
يكى از افراطشان در پذيرفتن و تسليم در برابر هر حرفى كه اسم حديث و روايت داشته باشد، ولو هر چه باشد.
👈👈اينها آنچنان نسبت به حديث ركون و خضوع دارند كه حتى اگر برخلاف صريح عقل و صريح قرآن هم باشد قبولش نموده احترامش مى گذارند، 😔
و #يهوديان هم وقتى اينها را ديدند، مشتى كفريات مخالف عقل و دين را به صورت روايات در دست و دهان آنان انداخته
و به كلى حق و حقيقت را از يادشان بردند اذهانشان را از معارف حقيقى منصرف نمودند."
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst510_nqd-lmh-TbTbyy-br-rwsh-tfsyr-mHdthyn.aspx
https://t.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
پروردگارا، ما به تو #ایمان آوردیم ما را #ببخش و #بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین بخشندگانی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"وَ هُم لا یُبصِرُونَ"
(و آنها نمی بینند!)
"دیدن واقعی، دیدنی است بی واسطه"
☆ بی تعبیر و بی توصیف و بی تفسیر دیدن، دیدن مستقیم است. اگر هنگام دیدن، ذهنت در حال توصیف و تعریف آنچه که می بینی باشد، تو در حال دیدن نیستی و امر واقع را نمی بینی. "فقط دیدن"، دقت کن، "فقط دیدن"، دیدن واقعی است. تنها این دیدن است که در دنیای سالکان عین عمل است. اقتدار دارد. در "فقط دیدن" نیرویی اسرارآمیز و غیر قابل وصف وارد عمل می شود که از جنس نیروی ذهنی نیست. ذهن، دیدن مستقیم را درک نمی کند. حتی با آن آشنا نیست. چه ذهن همواره نیاز به واسطه دارد، نیاز به قیاس دارد، نیاز به قضاوت دارد، و در یک کلام نیاز به توصیف دارد. و اینها همه فیلتر های دیدنِ مستقیم اند. حال آنکه دیدن واقعی، دیدن مستقیم و بی واسطه است. و چنین دیدنی است که چونان شلیک انرژی عمل می کند. و از آن پس نامش نگاه روح است نه نگاه ذهن. اگر نکته را بگیری، معنای آن آیاتی را که فرموده آنها "نمی بینند" و "نمی شنوند"، به نیکی دریافته ای.
🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #قمر
❓پرسش: در آيه آخر سوره قمر "في مقعد صدق عند مليك مقتدر" منظور از مقعد صدق چیست؟
👈پاسخ
﴿في مَقْعَدِ صِدْقٍ﴾، مستحضريد که بين قعود و جلوس فرق گذاشتند. يک فرق ظاهري است، ميگويند آنکه خوابيده بود طرف راست يا طرف چپ يا به پشت خوابيده بود وقتي برميخيزد مينشيند ميگويند: «جَلَسَ». کسي که ايستاده است و مينشيند، ميگويند: «قَعَدَ». اين يک تفاوت لفظي است که قعود و جلوس مرادف نيستند.
اما يک فرقهايي که جناب فخر رازي هم آن را تعقيب کرد اين است که از چند جهت بين قعود و جلوس فرق است: در جلوس، مسئله دوام و ثبات نيست. در قعود دوام و ثبات هست. در سوره مبارکه «مجادله» که وقتي اسلام پيشرفت کرد براي شنيدن سخنان نوراني حضرت وارد مجلس ميشدند جا نبود: آنجا دارد که ﴿تَفَسَّحُوا فِي الْمَجالِسِ﴾،[30] چهارزانو ننشينيد، مربّع ننشينيد، مسلماني که تازه وارد شد، به او جا بدهيد؛ يعني تنگتر بنشينيد تا اين مهمان تازهوارد جا بشود. ﴿إِذا قيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا﴾؛ يعني وسعت بدهيد، تنگتر بنشينيد تا مجلس فسيح و وسيع بشود، ديگر چهارزانو ننشينيد، پاهايتان را دراز نکنيد، ﴿إِذا قيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا﴾. معلوم ميشود اين جلوس حرکتپذير است، اين يک؛ از اين دقيقتر: ﴿وَ إِذا قيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا﴾؛ اگر به شما گفتند شما تا الآن که سخنان حضرت را شنيديد حالا شما برخيزيد برويد، اينها که آمدند چيزي نشنيدند، اينها بشنوند. اين دو تا کار را در سوره مبارکه «مجادله» دستور دادند که در مجلس حضرت اوّلاً پا دراز نکنيد، چهارزانو ننشينيد که زياد جا بگيرد، تنگتر بنشينيد
اما قعود نه حرکتپذير است نه زوالپذير است؛ لذا ثبات را نشان ميدهد، ميشود قعود صدق. قعودي صادق است که ثابت باشد، مثل قدمي صادق است که ثابت باشد. آنجايي که دگرگوني نيست آنجايي که ثبات است، ميشود قعود صادقانه.
اين قعود که با ثبات همراه است در سوره مبارکه «ق» به يک صورت ديگري بيان شده. در سوره مبارکه «ق» به اين صورت آمده است: ﴿إِذْ يَتَلَقَّي الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعيدٌ ٭ ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ﴾،[31] جناب فخر رازي ميگويد که برخيها که فقط به دنبال تفسير لفظي هستند، در برابر اين سؤال که چرا قعيد فرمود و جليس نفرمود؟ گفتند چون آيه بعد «عتيد» دارد، آيه بعد «تحيد» دارد، آيه بعد «وعيد» دارد، آيه 23 «عتيد» دارد، اينها به وزن «فعيل» هستند و آخرشان «دال» هست، اگر ميفرمود: «جليس»، با اينها هماهنگ نبود، رعايت سجع را کرده است. ايشان دارند که البته رعايت سجع جزء نکات ادبي خوبي است؛ اما چرا آن اصل را رعايت نميکنيد؟ فرشتهها که دو نفر هستند، يکي طرف راست است يکي طرف چپ، ﴿إِذْ يَتَلَقَّي الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمينِ وَ عَنِ الشِّمالِ﴾، اينها قعيد هستند، هر کدام از اينها ﴿رَقيبٌ عَتيدٌ﴾. نه يکي رقيب است و ديگري عتيد. اين ﴿ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ﴾؛ يعني اينکه طرف راست است موظّف است به تنظيم برنامههاي صحيح، اين ﴿رَقيبٌ عَتيدٌ﴾؛ يعني مراقب مستعدّ
از تفسير آيت اله جوادی آملی
https://v.ht/ghamar
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛