eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐💐💐💐💐💐 بنام خدا و با سلام به مخاطبان عزیز ✳️✳️ جدید ارسال پست‌هاي روزانه کانالِ 1️⃣ بعد از اذان صبح /پیام صبحگاهی 2️⃣ساعت 8 : نکات زیبا و آموزنده قرآنی 3️⃣ ساعت ۱۱: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ساعت13: یک صفحه از قران کریم به همراه و توضیح 5️⃣ساعت 20: در آيات و موضوعات قرآني ✅شناسه كانال قرآن‌پويان در پیام رسان هاي ، ، و : @quranpuyan 💐💐حضور کلیه عزیزان علاقه مند به مباحث قرآنی را ارج مینهیم. 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات فراز آیات ۱۴-۷ سوره ذاریات ۱- آیه 3 سوره نبا مشابه ایات ابتدایی سوره ذاریات است. در انجا هم یوم الفصل و جزای اخروی،باخبری عظیم که مردم در ان نظری متفاوت از حق دارند،معرفی شد. عم یتسائلون عن النبا العظیم الذی هم فیه مختلفون ۲- در سوره بروج کسانی که مومنین را بخاطر انصراف از ایمانشان به خدا به شکنجه و دردسر میاندازند،با عنوان الذین فتنوالمومنین والمومنات توصیف شدند. در سوره ذاریات بیان میشود که در روز قیامت،همه انهایی که قیامت را تکذیب میکردند در آتش عذاب جهنم مفتون میشوند. ۳- سوگند به آسمان دارایِ یک مشخصه در سه سوره بیان شده است:سوره طارق : والسماء ذات الرجع،سوره بروج: والسماء ذات البروج،سوره ذاریات: والسماء ذات الحبک ۴- خراص از ریشه خرص: اصل الواحد در اين ماده، تحت تأثير واقع شدن و اختلاف براساس گمان است، بدون اينكه بر اساسي محكم و اصلي استوار مستند باشد و اين معنا بعد از به وجود آمدن گماني كه به آن اعتماد شود، پديد ميآيد. مانند: خَرصُ النَّخلِ و الثَّمَرِ: يعني چيدن خرما و ميوه پيش از رسيدن آنها و تفسير اين ماده به كذب، درست نيست التحقیق فی کلمات القران 🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ روز بزرگداشت نام گذاري شده است.به اين بهانه ،مطالبي پيرامون ايشان و روش تفسيري ايشان ارايه ميشود:👇👇 1⃣-مختصري از زندگي نامه شيخ مفيد "حمّد بن مُحمّد بن نَعمان ملقب به شیخ مُفید و معروف به ابن المعلّم، فقیه و متکلم و از علمای برجسته شیعه سده ۴ هجری قمری بود. 🔹شیخ مفید در ذیقعده سال ۳۳۶ (قمری) در نزدیکی بغداد متولد شد. او استاد شیخ طوسی و سید مرتضی علمالهدی بود. او فقیه و کلامی شیعی بود که بسیار در علم کلام تبحر داشت و مکتب کلامی شیعه در عصر او به اوج کمال رسید. او در مناظرات دینی مهارت خاصی داشت و مناظراتش با قاضی عبدالجبار رئیس فرقه معتزله بغداد و قاضی ابوبکر باقلانی رئیس اشاعره معروف بود. 👌او مورد تحسین و احترام بزرگان اهل تسنن از قبیل، ابن حجر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و دیگران بود. 🔹شیخ طوسی دربارهٔ او در الفهرست مینویسد: «محمد بن محمد بن نعمان، معروف به ابن المعلم (ابوالعلی معری این لقب را به وی داده)، از متکلمان امامیه است. درعصر خویش ریاست و مرجعیت شیعه به او منتهی گردید. در فقه و کلام بر هر کس دیگر مقدم بود. حافظه خوب و ذهن دقیق داشت و در پاسخ به سؤالات حاضرجواب بود. او بیش از ۲۰۰ جلد کتاب کوچک و بزرگ دارد.» 🔶 شیخ مفید در شب جمعه ۳ رمضان ۴۱۳ در بغداد، در سن ۷۵ سالگی درگذشت. هشتاد هزار تن از شیعیان او را تشییع کردند و سید مرتضی علمالهدی بر او نمازگزارد و در پایین پای محمد بن علی التقی (پیشوای نهم شیعیان) و استادش ابن قولویه مدفون گردید. 👈ابويعلي جعفري كه داماد بوده است، گفته: (مفيد شبها مختصري مي خوابيد، باقي را به نماز يامطالعه يا تدريس يا تلاوت قرآن مجيد مي گذرانيد). @quranpuyan
2⃣-روش تفسیری شیخ مفید ،کتاب تفسیری مستقل تالیف ننموده ولی استفاده زیاد ایشان از آیات در مباحث کلامی، تاریخی و فقهی و مطرح کردن بعضی مسائل تفسیری و قرآنی، نمایانگر توجه ایشان به اینگونه مباحث است. 🔶شیخ را میتوان مبدع سبک تفسیری کلامی دانست، که اصول و روشهای خاص خود را دارد، بکار بردن روش استدلال قرآنی برای بیان مطالب و رد اشکالات و شبهات یا توضیح معتقدات از خصوصیات این سبک است. 3⃣- -برخي از نظرات راجع به و اعجاز قرآن 🔹 شیخ مفید منکر نزول دفعی و جمعی حقایق و معانی وحیانی قرآن است.شیخ مفید شواهدی از آیات قرآن ذکر می‌کند که دلالت بر حدوث آیات وحی و نزول تدریجی آن دارد. 👌-الهی بودن معارف وحیانی شیخ مفید از دو طریق تبیین می‌کند که آن‌چه در کتب وحیانی از جمله قرآن خوانده می‌شود دقیقاً کلام خدا است. یکی از طریق تمایز قائل شدن بین حکایت کردن (حکایه) و آن‌چه حکایت شده (محکی) و این‌که مستمع کلام خدا را بدین معنی می‌شنود که خدا آن را ساخته و حادث کرده و عرف این را در مورد آن‌چه از طریق حکایت می‌آید تطبیق می‌کند، 🔶طریقه‌ی دیگر با تکیه بر است، ایشان معجزه را دلیلی بر اعتماد پیامبر بر الهی بودن معارف وحیانی می‌داند و معتقد است: پیامبر از طریق معجزه می‌فهمد که کلام، سخن خداست و از جانب شیطان نیست. در مورد قرآن چون معجزه است و نظیر آن را دیگری نمی‌تواند بیآورد پیامبر از این طریق می‌فهمد که قرآن از جانب خدا نازل شده و کلام اوست، چنان‌که حضرت موسی علیه السلام به‌وسیله‌ی معجزه «ید بیضاء» و «تبدیل عصا به اژدها» یقین پیدا کرد که تکلم از جانب خدا بوده است. قرآن عالی‌ترین معجزه‌ی پیغمبر(ص) است. دلیل معجزه بودن آن این است که با وجود چالش و مبارزطلبی حضرت محمد(ص)، اعراب نتوانستند چیزی بیاورند که در فصاحت و بلاغت با قرآن برابری کند. 🔶-ایشان درباره‌ی وحی قرآنی تأکید می‌کند: «بدون شک آنچه میان دو پاره اول و آخر جلد قرآن (بین الدفتین) قرا گرفته، کلام و وحی خدا است، و هیچ جزئی از آن کلام آدمیزاد نیست».ایشان معتقد است عین همین الفاظ که در متون آسمانی کتابت شده کلام خداوند است، یا به تعبیر شیخ مفید سازنده این سخنان خداوند است و به این معنا خداوند متکلم به این متون وحیانی است. http://quranpuyan.com/yaf_postst515findunread_nZrt-qrny-w-shkhSh-hy-tfsyry-shykh-mfyd.aspx#post2199 @quranpuyan
"از نیایش های حضرت فاطمه سلام الله علیها" خدایا ⭐️ عاقبتم را به خوشبختی ختم کن و زندگی ام را قرین سلامت بدار؛ ای صاحب فضل و کمال و عزّت و عظمت، هیچ دشمن و حسودی را بر من شاد مکن و هیچ سلطان حقّ ستیز و هیچ شیطان شریری را بر من مسلط منما، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمِین فلاح السائل ص ۲۲۸ 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ ✴️ رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُم بَعْدَ إِیمَانِكُمْ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ(۱۰۶) وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِى رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ(۱۰۷- آل عمران) روز قیامت چهره ‏هایى نورانى و چهره ‏هایى تاریك خواهد بود. به آنان كه چهره ‏هایشان تاریك است گفته مى ‏شود: چرا بعد از اینکه ایمان آوردید كافر شدید؟! پس اكنون به خاطر آن که ورزیدید طعم را بچشید و به آنان هم كه چهره ‏هایشان نورانى است در الهى مقیم می شوند و براى همیشه در آن مى‏ مانند. این یک اصل قرآنی است که حالت و نوع زندگى انسان و نیز و كیفرهاى او در جهان دیگر در حقیقت تجسمى از اعمال و روحیات و افكار او در این جهان است. به عبارت دیگر: هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار وسیع و گسترده‏اى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای اکثر مردم امری ناممكن است؛ ولى در که روز ظهور حق و حقیقت و آشکار شدن باطن افراد است آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست رونمایی شده و پدیدار می گردد. روسفیدى و روسیاهى در قیامت هم که این آیات به آن اشاره می کنند در حقیقت تجسّم همان حالات و روحیّات انسان در دنیاست. كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بوده ‏اند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور مى ‏برد و در آن روز با چهره ه‏اى نورانى حاضر مى ‏شوند؛ ولى آنان كه به ولایت  گردن نهاده ‏اند، طاغوت‏ها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه و شرك و جهل سوق مى ‏دهند و در قیامت با چهره هایی سیاه و تاریك محشور مى ‏شوند. https://bit.ly/39xZhkS کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره ❓منظور از والسماء ذات الحبك چيست؟ و چه ارتباطي با آيه بعد- لفی قول مختلف دارد؟ 👈پاسخ ۱: معنى و ترجمه لغت حبك حبک مفهومی مركب از إحكام و امتداد است. مانند جاده های منظم و راههای مستقيم محكم و بستن و محكم كردن آنچه ادامه مييابد و محكم كردن بافتنی در جهتي كه ادامه مييابد و مانند آنها. بعيد نيست كه لفظ حُبُك، براي اشاره به مسير ستارگان و مدارهاي منظم سيارات باشد، به گونه اي كه اختلال و انحرافي به آنها وارد نميشود. ممكن است منظور، مطلق مسالك و راهها و ادامه يافتن آنها در جهت مسير ستارگان و مسير نورهاي آنها و جريان جاذبه، دافعه و غير آنها باشد.وَ السَّماءِ ذاتِ الحُبُكِ (سورۀ مباركۀ ذاريات آيه 7) التحقیق في كلمات القران حبك: (بر وزن عنق) وَ السَّمٰاءِ ذٰاتِ الْحُبُكِ ذاريات: ۷ مجمع البيان آنرا جمع حباك و حبيكه گفته و طرائق (راهها) معني كرده است يعني قسم بآسمان كه در آن راههاست. و اصل آن بمعني بستن و محكم كردن است چنانكه در قاموس آنرا قبل از هر معني آورده است. بمعني خوبي و زينت نيز آمده است. قول مجمع البيان در مورد آيه از همه بهتر بنظر ميرسد زيرا در آيات ما قبل صحبت از بادها و ابرهاست كه در آسمان روانند و راههاي مخصوصي دارند پس بجاست كه بعد از ذاريات و جاريات و مقسّمات و حاملات كه همه در جوّ آسمان اند گفته شود: سوگند بآسمان كه داراي راههاست و شايد يكي از مؤيّدات آن آيۀ ما بعد باشد كه فرموده «إِنَّكُمْ لَفِي قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ» زيرا اختلاف يك نوع راه راه بودن است. احتمال اخير، قول الميزان است. مؤيد ديگر، اين آيه است كه در بارۀ آسمان فرموده وَ لَقَدْ خَلَقْنٰا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرٰائِقَ مؤمنون: ۱۷ شايد راههاي عروج و نزول ملائكه و ورود اشعۀ كيهاني و انوار و غيره نيز مراد باشد. [قاموس قران - حبك: ؛ ج ۲، ص: ۹۹ - صفحه۴۲۳] https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❓منظور از چيست؟ ارتباط آن با اجر رسالت چيست؟ ايا با اياتي كه ميگويد مزدي نميخواهم،تناقض ندارد؟ 🛑قسمت اول: ✳️ در سوره شوري خداوند به پيامبر امر كرده كه بگو من مزدي براي رسالت نمي خواهم جز مودت با خويشان. 🔸ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ 🔸قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى 🔸وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ ﴿۲۳﴾ 🔹فولادوند: اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند [بدان] مژده داده است 🔹بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان 🔹و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهيم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است. ❓منظور از چيست؟چرا بعنوان پيامبر مطرح شده است؟ 🔶علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین گفته است: 🔸"آن چـيـزى كه درخواست اجر مزد در مقابل آن نفى شده، تبليغ رسالت و دعوت دينى است. مـى فـرمايد: بگو در برابر اينها مزدى درخواست نمى كنم. و خداى تعالى اين معنا را از عده اى از انبياء از قبيل نوح و هود و صالح و لوط و شعيب (عليهماالسلام ) حكايت كرده كه در ضـمـن سـخـنـانـى كـه بـه امت خود مى گفتند، اين را نيز خاطرنشان كرده اند كه (و ما اسـئلكـم عـليه من اجر ان اجرى الا على رب العالمين ) 🔹و نـيز فرموده : (قل ما اسئلكم عليه من اجر الا من شاء ان يتخذ الى ربه سبيلا) و معناى آن به بيانى كه در تفسيرش گذشت اين است كه : من اين است كه يكى از شما بخواهد راهى به سوى پروردگارش اتخاذ كند، يعنى دعوت مرا به اختيار خود بپذيرد، همين مزد من است، و خلاصه چيزى بجز دعوت در كار نيست، نه اجرى و نه مزدى. 🔶خـداى تـعـالى در آيه مورد بحث - بر خلاف آياتى كه به عنوان شاهد ذكر گرديد - اجرى براى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ) معين كرده، و آن عبارت است از مودت نـسبت به اقرباى آن جناب، و اين را به يقين از مضامين ساير آيات اين باب مى دانيم كه ايـن مـودت امـرى اسـت كـه بـاز بـه اسـتـجـابـت دعـوت بـرگـشـت مـى كـنـد، حـال يـا اسـتـجـابـت هـمـه دعـوت، و يـا بـعـضـى از آن كـه اهـمـيـت بـيشترى دارد. و به هر حـال، ظـاهـر ايـن اسـتـثـنـاء اين است كه استثناء متصل است، نه منقطع، چيزى كه هست بايد بـطـور ادعـاء را از مصاديق اجر دانست، 💫ادامه موضوع را می تواند در لینک زیر مطالعه بفرمایید . http://quranpuyan.com/yaf_postst2674_mnZwr-z-mwdt-fy-lqrby-chyst--rtbT-n-b-jr-rslt-chyst.aspx @quranpuyan
ما و صبح از یک گریبان سر برون آورده ایم تازه رو دارد جهان را،چهره خندان ما.. سلام صبحتون پرخیر و برکت @quranpuyan
📖 ؟ ✴️حرکت ، سرعت ، سبقت فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (۱۴۸- بقره) توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس .  👈حرکت ، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادت‌های مستحب و واجب را در بر می‌گیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل می‌شود. 👈سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود.  امام باقر علیه‌السلام مرتب سفارش می‌کردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمی‌دانی بعد چه می‌شود. 👈سبقت که به معنای پیشی گرفتن است به دو صورت واقع می‌شود یکی در اصل انجام است که فرد از دیگرانی که آن‌ها نیز داوطلب آن کار خیر هستند پیشی گرفته و مثلاً زودتر از آن‌ها دست به جیب شده و مشکل نیازمندی را به میزان توان خودش برطرف می‌سازد. دیگری سبقت در کمیت آن کار خیر است؛  به این شکل که فرد از دیگرانی که آن‌ها هم عامل به کار خیر یا دارای فضیلت اخلاقی‌اند گوی سبقت را ربوده و از آن‌ها متواضع‌تر، صبورتر و مانند آن است.  قرآن کریم چنین مؤمنانی را به مقام الهی بشارت می‌دهد و می‌فرماید: «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُونَ» https://bit.ly/39tJjsg کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره ❓منظور از والسماء ذات الحبك چيست؟ و چه ارتباطي با آيه بعد- لفی قول مختلف دارد؟ 🔹پاسخ ۲ : 👈چه ربطی دارد «سماء ذات الحبک» با اختلاف در اقوال؟ در این آیات، اختلاف عقاید را امری طبیعی دانسته و آنرا انعکاسی از محیط زیست قلمداد نموده اما ضمناً همه چیز را «نسبی» قلمداد نمی کند بلکه این نکته را القاء می کند که بعضی از این عقاید، باطل، و برخی حق هستند و ملاک حق و باطل را نیز به دست می دهد. 👈«سماء ذات الحبک» یعنی چه؟ نوعا مفسران و مترجمان معادل فارسی «حبک» را : 1 - «راه ها» ، 2 – «شبکه ها» ذکر کرده اند، که البته دومی با درس و درب بهتر همخوانی دارد. 👈اما ربطش چیست؟ در سوره رحمان دیده اید که خداوند فرموده «وضع المیزان» و بعدش فورا فرموده «الاتطغوا فی المیزان»، یعنی اینکه خداوند در این جهان یکنوع سیستم سنجشی قرار داده که نسبت به تعادل حساس است و میخواهد همه چیز سر جای صحیح خویش باشد و به انسانها هم فرموده حالا که شما قدرت انتخاب دارید و میتوانید بین خوب و بد، و بین بد و بدتر، انتخاب کنید، اگر خواستید میتوانید انتخاب نامعقول هم کنید، اما بهتر است این کار را نکنید تا هم زندگی صحیحی در این دنیا داشته باشید و هم در آخرت سعادتمند باشید. این پاراگراف هم چیزی شبیه همان را میگوید: میگوید آسمان (که کنایه از جهان با عظمت باشد) شبکه مند و نظام مند و انسجام مند است و لذا شایسته نیست فکر شما دارای عناصر بی ارتباط و بی نظام و بی انسجام باشد و اینکه اگر قیامت را تکذیب کنید، این عنصر فکری (یعنی تکذیب قیامت) در سیستم فکری شما یک وصله ناجور ایجاد میکند و منظومه فکری شما را مجموعه ای پرت و پلا و بی نظام و بی انسجام میکند. 🖌از تفسير استاد گنجه ای https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا