eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣ تدبر در سوره ❓پرسش : منظور از مرج البحرين يلتقيان چيست؟ دو دريايي كه بهم رسيدن و بين آنها حجاب است،چيست؟ پاسخ ۴ : رحمن : ۱۹ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ دو دريا را در پيوستن به يكديگر در هم آميخت.21 __ 21- «بحر» به آب وسيع گفته مي‌شود. رود نيل را هم قرآن بحر ناميده است. مفسرين براي پيدا كردن اين دو دريا، به دنبال تلاقي برخي درياها در نقاط مختلف جهان رفته‌‌اند كه با هم تفاوت رنگ و املاح دارند ولي در هم مخلوط نمي‌شوند. علم اقيانوس شناسي نيز برخي از جريانات دريايي را مشخص كرده و عكس‌هاي هوايي خط فاصل ميان اين جريان‌ها منتشر شده است. اما همه اين كشفيات مربوط به زمان ماست و بعيد به نظر مي‌رسد اعراب 14 قرن قبل از چنين جرياناتي آگاه بوده باشند. اما اگر به معناي كلمه «بحر»، كه «آب كثير» است، توجه كنيم، بدون آنكه خواسته باشيم عظمت آيات و شگفتي جريانات دريايي را انكار كنيم، با توجه به چهار موردي كه در قرآن از اين پديده سخن گفته شده [فرقان 53 (25:53) ، فاطر 12 (35:12) ، نمل 61 (27:61) ، و رحمن 19 (55:19) ] آن دو بحر [آب كثيري] را كه مردم در هر دو كشتي‌راني و ماهيگيري و صيد درّ و مرجان مي‌كنند، مي‌توان دو سيستم آب شيرين رودخانه‌ها و آب شور درياها شمرد كه ميلياردها سال است در هم ادغام مي‌شوند [رودخانه‌ها به دريا‌ها مي‌ريزند و درياها نيز در اثر تبخير و تشكيل ابر و باران، آب رودخانه‌ها را تشكيل مي‌دهند]. اگر قرار بود باراني كه از ذرات رطوبت اقيانوس‌ها تشكيل مي‌شود مزه تلخ و شور آنها را [با همه املاحش] با خود حمل مي‌كرد، حيات گياهي از نمك و املاح دريا نابود مي‌شد و هيچ حيوان و انساني روي زمين پديد نمي‌آمد! 🖌تفسير آقای عبدالعلی بازرگان https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓مراد از «مسلم»در قرآن چیست؟ مسلمان كيست؟ 🛑قسمت هفتم: 💫💫شهيد مطهري در جلد نهم کتاب آشنایی_باقرآن در تفسیر آيه 14 سوره جن اين طور گفته است: "✅معنی مسلم 💮🔶مكرر گفته ایم مسلم در قرآن به معنای كسی نیست كه فقط اسلام ظاهری داشته باشد، صرف اینكه شهادتین را بگوید و اقرار به شهادتین بكند؛ یك معنای بالاتری دارد؛ یعنی اقرار شهادتین علامت و اظهار ورود در اسلام است. 💢مثل شناسنامه گرفتن. وقتی انسان شهادتین را می گوید معنایش این است كه من از این ساعت جزء شما مسلمین هستم، شناسنامه ی اسلامی گرفتم. ولی گفتن شهادتین كه خودِ اسلام نیست. خود اسلام حقیقتش چیست؟❓ 💮🌹امیرالمؤمنین تعریف كرد و این آیه مطابق آن تعریف است: 🔶الاسلام هو التسلیم . اسلام یعنی اطاعت امر حق، امر خدا بودن. به هر درجه كه انسان مطیع امر خدا باشد است و به هر درجه نباشد كافر است. 💮👈پس اسلام به قول فلاسفه تشكیك بردار است یعنی درجه بندی می شود. ما افرادی داریم كه صددرصد مسلمند یعنی صددرصد تسلیم امر پروردگارند و در هر موضوعی آنچه را كه خدا بخواهد همان را می خواهند. 🌸👌👌این را می گوییم مسلمان صددرصد. 💮🔸ممكن است یك مسلمانی باشد نود درصد است ده درصد دیگر عاصی است، نود درصد مطیع و تسلیم است ده درصد دیگر متمرد. این یك نود درصد است. ممكن است یكی هشتاد درصد یا پنجاه درصد مسلم باشد؛ یكی هم ممكن است دو درصد مسلم باشد. 💮👈پس این جور نیست كه هركس اسمش «مسلمان» بود و شهادتین گفت، دیگر همه در یك درجه هستیم. 💫موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید http://quranpuyan.com/yaf_postst1592_mrd-z-slmdr-qrn-chyst-hmn-shryt-mHmdy-st-y-mTlq-tslym-shdn.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از صدای پای صبح میفهمیم اتفاق تازه‌ای در راه است . . خدا ڪند این صبح زیبا همـه غرق در باران اجابت شویم؛ فقط خدا باشد و ما و یڪ چتر آرامش . . . صبح بخیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @quranpuyan
📖 ؟ سوره نساء آيه ۳۲ : وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا آرزو و توقع بي جا در فضيلت ومزيتي که خدا به آن ، بعضي را بر بعضي برتري داده مکنيد. چو بينيد در ديگری برتری چرا رشک ورزيد از اين سروری And do not wish the bounty which Allah by bestowing it, has raised some of you above others. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۵-۱۴ سوره رحمن از تفسیر نور ۱- سرچشمه ی به وجود آمدن انسان،مادّه ای ناچیز و بی ارزش است. «صَلْصالٍ» (نکره آمدن می تواند نشانه ناچیز بودن باشد.) ۲- جنّ و انس،هر دو موجودی زمینی اند و از عناصر مادّی آفریده شده اند. خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ ... خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ ۳- تکذیبِ نعمت،سبب سرزنش است،از هر که باشد. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» ۴- هستی کلاس توحید است؛آسمان و زمین و دریایش. وَ السَّماءَ رَفَعَها ... وَ الْأَرْضَ وَضَعَها ... مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ ... ۵- آثار قدرت خدا و برتری اراده او بر همه چیز هویداست.آب دریای شور با آب دریای شیرین تلاقی و برخورد می کند،از کنار هم می گذرند و در یکدیگر داخل نمی شوند. «بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ» ۶- آب و خاک،بستر و منبع تأمین نیازهای بشر است. فِیها فاکِهَهٌ وَ النَّخْلُ ... وَ الْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ ... یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ ۷- نقش دریا در حمل و نقل مسافر و بار،به عنوان معبری رایگان و آماده و وسیع و گسترده،از دیرباز مورد توجّه بشر بوده است و خداوند در این آیات،انسان را به آن توجّه می دهد. «الْجَوارِ الْمُنْشَآتُ فِی الْبَحْرِ کَالْأَعْلامِ» ۸- نعمت دریا و آفریده های آن،از نعمت های بزرگی است که خداوند،تکذیب کننده آن را سرزنش می کند.جمله «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» سه بار در این آیات تکرار شده است. https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹 همزمان با نمايشگاه مجازي كتاب و ايام سالگرد ميلاد پر بركت حضرت فاطمه س بمدت 10 روز تا 15 بهمن ماه عرضه كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن" با 20درصد به مبلغ 20000تومان پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 ✅ جهت توضيحات بيشتر در خصوص كتاب به لينك هاي زير مراجعه نماييد: https://t.me/fahmequran http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm8370_chp-wl-ktb--mbny-w-rwsh-mTlh-w-fhm-sdh-qrn--dr-nkhstyn-rwz-nmyshgh-qrn-ryh-shd.aspx#8370
💮❓مراد از «مسلم و اسلام»در قرآن چیست؟ 🛑قسمت هشتم: 💮👈در خصوص ا و در قران با توجه به موارد مختلف كاربرد آنها، نكات زير قابل توجه است: 1⃣-در برخي آيات پس از فعل اسلم، مفعلول ان با حرف ل مشخص و واضح است كه همه آنها در برابر خداوند است. ازقبيل 🔸إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۱۳۱﴾بقره،يا بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ 112 بقره 💮🔸اما در ساير ايات بايد از قراين متن به مراد آن پي برد ازجمله" فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ ﴿۱۰۳﴾صافات، 🔸كه منظور پذيراشدن اين حكم و تن در دادن به ان حكم خاص است نه مطلق تسليم يا اسلام اوردن 🔶قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَى قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ 16 فتح كه منظور تسليم شدن در جنگ است 2⃣- در سوره نمل ، در ماجراي بلقيس و سليمان ،هر دو نوع (نظامي و تسليم در برابر خدامطرح شده است: ابتدا تسليم بلقيس به سليمان كه در ايات 38 و 42 مطرح شده است: 🔸قَالَ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَنْ يَأْتُونِي مُسْلِمِينَ ﴿۳۸﴾ [سپس] گفت اى سران [كشور] كدام يك از شما تخت او را پيش از آنكه مطيعانه نزد من آيند براى من مى ‏آورد (۳۸) 🔸فَلَمَّا جَاءَتْ قِيلَ أَهَكَذَا عَرْشُكِ قَالَتْ كَأَنَّهُ هُوَ وَأُوتِينَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهَا وَكُنَّا مُسْلِمِينَ ﴿۴۲﴾ 👈پس وقتى [ملكه] آمد [بدو] گفته شد آيا تخت تو همين گونه است گفت گويا اين همان است و پيش از اين ما آگاه شده و از در اطاعت درآمده بوديم (۴۲) سپس تسليم بلقيس به شريعت و حكم الهي قَالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۴۴﴾ 3⃣-در آيه 14 سوره حجرات كه آيه مشهور در موضوع اختلاف اسلام و ايمان است،خود آيه به تنهايي تاب پذيرش معناي تسليم نظامي را دارد(همانند داستان بلقيس) اما ايات بعدي ،مانع از پذيرش اين معنا ميشود و كاملا مراد از اسلموا را به حوزه دين مرتبط ميكند نه تسليم جنگي . 4⃣-در اياتي كه لفظ ايمان و مسلم با هم به كاررفته غالبا ايمان مقدم بر تسليم است. 💮🔸يعني ابتدا بايد فرد به موضوعي يا فردي مومن شود وسپس در رفتار و گفتار و باورها او شود 🔸.به عنوان نمونه آيات 69 زخرف،53روم،46عنكبوت ،بقره136 84يونس و..." 💮👈لذا در قران به معناي اصطلاحي بكار نرفته است. 🖌سیدکاظم فرهنگ 💫ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید: http://quranpuyan.com/yaf_postst1592_mrd-z-slmdr-qrn-chyst-hmn-shryt-mHmdy-st-y-mTlq-tslym-shdn.aspx @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه 💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر 💫پروردگارا در هر کار به تو توکل می‌کنیم و از تو استعانت می‌جوییم که بازگشت همه ما به سوی توست. @quranpuyan
آیات و جملات ✅يك سنت الهي: اگر شما برگرديد،ما هم بر ميگرديم. به نام خدا در ابتداي سوره اسراء،خداوند وعده ۲ بار و را به بني اسراييل و قوم يهود ميدهد. ميفرمايد پس از مغلوب شدن نخست،شما را غلبه ميدهيم سپس مغلوب ميشويد.اگر خوش رفتار باشيد خدا شما را مورد خود قرار ميدهد.اما اگر دوباره به گناه وظلم برگرديد،خدا هم نظر لطف خود را بر ميگرداند. سپس شما را بر آنها چيره مي‏كنيم و اموال و فرزندانتان را افزون خواهيم كرد و نفرات شما را بيشتر (از دشمن) قرار مي‏دهيم. آيه ۶ 👌اگر نيكي كنيد بخودتان نيكي مي‏كنيد، و اگر بدي كنيد باز هم به خود مي‏كنيد، و هنگامي كه وعده دوم فرا رسد (آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورت هايتان ظاهر مي‏شود و داخل مسجد (اقصي) مي‏شوند، همانگونه كه در دفعه اول وارد شدند، و آنچه را زير سلطه خود مي‏گيرند درهم مي‏كوبند! آيه ۷ عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا ﴿۸﴾ فولادوند: اميد است كه پروردگارتان شما را رحمت كند و[لى] اگر [به گناه] بازگرديد [ما نيز به كيفر شما] بازمى ‏گرديم و دوزخ را براى كافران زندان قرار داديم https://goo.gl/LxY4ES کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣تدبر در سوره كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ {26}هر چه بر [زمين] است فانىشونده است {26} وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ {27}و توجه باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند {27} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {28}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {28} يَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ {29}هر كه در آسمانها و زمين است از او درخواست مىكند .هر زمان او در كارى است {29} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {30}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {30} سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَا الثَّقَلَانِ {31}اى جن و انس زودا كه با فراغت از شئون دنیا تنها به شما بپردازيم {31} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {32}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {32} يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ {33} اى گروه جنيان و انسيان اگر مىتوانيد از كرانه هاى آسمانها و زمين به بيرون رخنه ( و فرار)كنيد پس رخنه كنيد [ولى] جز با [به دست آوردن] تسلط رخنه نمىكنيد ( که ان را هم نمیتوانید){33} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {34}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {34} يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ {35}بر سر شما شرارههايى از [نوع] تفته آهن و مس فرو فرستاده خواهد شد و [از كسى] يارى نتوانيد طلبيد {35} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {36}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {36} فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ {37}پس آنگاه كه آسمان از هم شكافد و چون چرم گلگون گردد {37} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {38}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {38} فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُسْأَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَانٌّ {39}در آن روز هيچ انس و جنى از گناهش پرسيده نشود (بلکه از چهره مجرمان مشخص است){39} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {40}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {40} ♻️ عصاره فراز آیات 26-40 : همه فانی هستید. از حکومت خدا فرار هم نمیتوانید کنید.بزودی در قیامت به حساب شما رسیده خواهد شد https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓مراد از «مسلم و اسلام»در قرآن چیست؟ 🛑قسمت نهم : 💮🔶اسلام و مسلم در قران 💮💢 شناسنامه ای کسی را به بهشت نمیبرد! 💢دانستیم که شرط ضروری نجات اخروی ایمان به خداوند، ایمان به‌آخرت و عمل صالح است، چه فرد باشد چه نامسلمان، یعنی اسلام طریق اقوم به نجات است نه این‌که موضوعیت داشته باشد. اسلام شناسنامه‌ای کسی را به بهشت نمی‌برد و از دوزخ نمی رهاند. 💮🔸بهر بلکه هر موحد و هر صالحی امکان نجات دارد. اصل نجات اخروی هیچ شرط دیگری ندارد. 🔹مسلمانان اهل سنت به دلیل مذهبشان از بهشت محروم نشده و به جهنم نمی‌روند، هم‌چنان‌که شعیان اهل بیت تنها به دلیل ایمان مذهبی شناسنامه‌ای بهشت برایشان تضمین نشده است. 💮🔸 ولایت اهل بیت (ع) چیزی جز طریق اقوم به ایمان به‌خدا و آخرت و عمل صالح نیست. هرکه معصیت کند با هر مذهبی اگر توبه نکند عقاب می‌شود، شیعه باشد یا سنی. هر که مؤمنانه عمل صالح انجام دهد پاداشش نزد خدا محفوظ است سنی باشد یا شیعه. اگر ولایت اهل بیت (ع) مانع از ارتکاب معاصی نشود، ما را در آخرت نجات نخواهد داد. 💮👈 ملاک محکم برائت از نار ورع و تقوی است نه چیز دیگر. امام حسین (ع) دستگاه متفاوتی در مقابل موازین الهی و نبوی و قرآنی برپا نکرده است. 💫از سخنرانی دکتر محسن کدیور دربنیاد اسلامی فرهنگی ایرانیان هیوستون، تگزاس 🎤شب عاشورا، جمعه ۹ محرم ۱۴۳۷، http://quranpuyan.com/yaf_postst488_slm-Zhry-slm-bTny-tryf-mslmn-dr-qrn.aspx @quranpuyan