eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠حجت الاسلام مهدوی راد در پنجمین شب مراسم عاشورا و امروز ما: ◾️شب عاشورا، شبی بی نظير در تاريخ بشريت است، به تعبير مرحوم شريعتی، خداوند عاشورا را رقم زد كه به اعتراض ملائكه در آفرينش انسان پاسخ دهد. ◾️عاشورا زيباترين و بالاترين صحنه های انسانی است، اگر بخواهيم درباره تجلی قرآن در عاشورا صحبت كنيم، شايد آيات لقد خلقنا الانسان فی احسن تقويم، ثم رددناه اسفل سافلين، بهترين آيات باشد. ◾️ياران امام حسين، بهترين نماد احسن تقويم هستند، بالاترين درجات عرفان، آزادگی، ايثارگری، كرامت و بخشندگی ها در اصحاب امام حسين ظهور می يابد و پست ترين درجات بشر و اسفل السافلين در لشگر كوفه بروز می يابد، سفاكی، پليدی، درنده خويی، دنياطلبی، بيرحمی و خشونت در آنها ديده می شود. ◾️وقتي كاروان بازماندگان كربلا به مدينه بر می گردد، هيچ يك از مردان مدينه غير از دو نفر به استقبال و تسليت آنها نيامدند و آنها نيز ابراز تاسف كوچكي كردند. ◾️وقتي اين مردم مدينه بعد عاشورا، ظلم والی يزيد را ديدند و برای اعتراض پيش خليفه رفتند، ديدند يزيد از نماينده اش فاسد و متجاهرتر است، عليه حاكم مدينه شورش كردند و يزيد نيز در واقعه حره آنها را قتل عام كرد. ◾️اما در مقابل می بينيد فردی مانند ابوالفضل العباس در تاريخ جز پنج مورد از او سخن گفتن سراغ نداريم همانگونه كه امام حسين در زمان حيات امام حسن، سخنی نمی گفت. ◾️لشگر يزيد را مي توان گروه مسخ شدگان به تعبير امام حسين ناميد، شمر صراحتا به امام حسين گفت تو و پدر و مادرت را می شناسم، پاك ترين انسانها هستيد، سنان به ابن زياد گفت گامهاي مرا طلا بگير چون سر بهترين انسانها را برايت آوردم، اينها مسخ شده هستند اكثر سپاه كوفه از روي ترس و طمع به كربلا آمده بودند، نه از روي اعتقاد. ◾️همين جريان ارهاب و سرچشمه داعش نيز از امويان سرچشمه می گيرد و برای همين بر پول و ايجاد ترس تكيه دارند. ◾️امويان اخيرا كتابهایی نوشته اند كه چه كسانی حسين را كشتند و آنجا نوشته اند شيعيان علی خودشان حسين را دعوت كردند و خودشان او را كشتند در حاليكه اسناد تاريخي نشان می دهد اكثر سران و فرماندهان لشگر كوفه كسانی بودند كه عثمانی و اموی بودند و در دوران معاويه به كوفه آورده شدند. ◾️حسينيان ٢٧ نفرشان از بنی هاشم و ١٧ نفر از اصحاب اميرالمومنين و تعدادی موالی( بندگان آزاد شده) و برخی از اهالی يمن هستند. ◾️قدرت، ايمان ، باور ايستادگی چنان موج ميزد كه به تنهايی مقابل سپاه می ايستادند. ◾️به تعبير عرفا، اردوی حسينی اقبال الي الله دارد كه بالاترين درجه اوج انسانی است و مخصوص انبياست. ◾️كدام بزرگی بالاتر از اينكه يك زن مانند رباب، در جلسه يزيد بيايد جلو، سر حسين را از تشت بردارد و سر را غبارروبی كند و بگويد حسين تو را فراموش نمی كنيم. ◾️همسر عمير يكی از ياران سیدالشهدا كنار پيكر شوهرش آمد و به شهادت او افتخار می كرد، که توسط غلام شمر به شهادت رسيد و اولین زن شهید در کربلاست. ◾️عابس وقتي كه با هجوم ناجوانمردانه دشمن مواجه شد بجای عقب نشينی، زره و كلاه خودش را درآورد كه ما از مرگ نمی هراسيم. ◾️در شب عاشورا با وجود اينكه امام حسين به اصحاب اذن رفتن داد، هيچ يك حسين را تنها نگذاشتند. ◾️عباس بعد از سخن امام حسين گفت زندگی بعد از تو چه زشت است. ◾️امام به برادران مسلم بن عقيل گفت شما داغديده ايد، برويد آنها قسم خوردند كه بزرگمان را تنها نمی گذاريم. نفر آخر می گويد ما تو را تنها نمی گذاريم چون آگاه شديم. ◾️سعيدبن عبدالله زمان نماز امام هر تيری كه به سوي امام مي انداختند بدنش را سپر می كرد، با سلام امام به زمين افتاد و امام سر او را به دامن گرفت او از حسين پرسيد آيا به عهدم وفا كردم زهير گفت اين كه يك جان است هفتاد جان هم داشتم فداي تو می كردم. ◾️جون، غلام اباذر بوده است ، پيرمردی است كه ابوذر او را به اهل بيت بخشيده است، آمد نزد امام ، حسين او را آزاد كرد و از او خواست كه برود و جانش را نجات دهد. ◾️جون ناراحت شد و گفت كه من سياه و بدبويم ، آيا می خواهيد خونم با شما مخلوط نشود، امام او را در آغوش گرفت و زمان خداحافظي از امام خواست كه دعا كند چهره اش سفيد و بدنش خوشبو شود، امام دعا كرد و زمانی كه سر جون را بدامن گرفت، مانند علی اكبر صورت به صورتش گذاشت. 📡@andisheqalam
✅ گزارش ساعت به ساعت از روز با ترکیب اوقات شرعی کربلا با متن . طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی می شود ۲۱ مهر سال ۵۹ شمسی. تاریخ شمسی هم که مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و می شود با در آوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند. ما اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر ۳-+ دقیق اختلاف می تواند داشته باشد) را استخراج کرده ایم و روایات مقتل نگراها را با این ساعتها تنظیم کرده ایم. 🔸۵:۴۷ اذان صبح امام (ع) بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد. و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری» آن طرف نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند. 🔸حدود ۶ امام حسین(ع) دستور داد تا اطراف خیمه ها خندق بکنند و آن را با خاربوته ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند. 🔸۷:۰۶ طلوع آفتاب کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبه ای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشته اند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرار داد و از حجّار بن ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکرده اند؟ آنها انکار کردند. امام نامه هایشان را به طرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام (ع) پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمی پذیرد و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمی رهاند؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه ... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما دور است.» سخنرانی امام (ع) حدوداً نیم ساعت طول کشده است. 🔸حدود ۸ بعد از سخنرانی امام (ع) چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآن خوانهای) کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب به کوفیان سخنان مشابهی گفتند. بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چند نفری دچار تردید شدند؛ از جمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که در گذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند. 🔸حدود ۹ روز به وقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این قدر تعلل می کند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چاره ای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیر باران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمی دانیم . تعداد کشتگان تیر اندازی. با تعداد کشتگان حمله اول ۵۰ نفر ذکر شده.) 🔸حدود ۱۰ بعد از تیراندازی ،«یسار»، غلام«زیاد بن ابیه» و «سالم» غلام عبیدالله ابن زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن به تن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین(ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشنده ای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد. بعد از این نبرد تن به تن، حمله سراسری سپاه کوفه شروع شد. ابتدا حجار به جناح راست سپاه امام حسین (ع) حمله کرد؛ اما حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزه‌ها حمله را دفع کردند. همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام‌(ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقب نشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیر انداز فرستاد که دوباره سپاه امام(ع) را تیر باران و آن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام(ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را ۵۰ نفر و این شهر آشوب ۳۸ نفر ذکر کرده اولین شهید، ابوالشعثا بود و ۸ تیر انداخت که ۵ نفر از دشمن را کشت. امام(ع) او را دعا کرد. گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام(ع)حمله کنند زهیر و ۱۰ نفر به آنها حمله کردند. ادامه دارد.... @quranpuyan
🔸حدود ۱۱ بعد از این حملات، امام‌(ع) دستور تک تک به میدان رفتن را به یاران داد. اصحاب با هم قرار گذاشتند تا زنده‌اند نگذارند کسی از بنی‌هاشم به میدان برود. انگار برای شهادت با هم مسابقه داشتند. ‌بعضی «در مقابل نگاه امام‌(ع)» شهید شدند. یکی از اولین کسانی که کشته شد، پیرمرد زاهد، جناب بریر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش می‌توانستم وصیت‌های تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین(ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است». یک بار هفت نفر از اصحاب امام‌(ع) در محاصره واقع شدند، حضرت عباس(ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد. 🔸۱۲:۵۰ اذان ظهر حبیب بن مظاهر موقع اذان ظهر شهید شد. چون که نوشته‌اند امام(ع) خطاب به اصحاب گفت یکی برود با عمر سعد مذاکره بکند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمی‌شود.» حبیب به او گفت: «ای حمار! فکر می‌کنی نماز شما قبول می‌شود و نماز پسر پیامبر(ص) قبول نمی‌شود؟» به جنگ او رفت اما از سپاه کوفی به کمکش آمدند و حبیب کشته شد. امام(ع) از شهادت حبیب متاثر شد و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو می‌گذارم.» امام‌(ع) نماز را شکسته و به قاعده «نماز خوف» خواند. گروهی از اصحاب به امام‌(ع) اقتدا کردند و بقیه به جنگ پرداختند. زهیر و سعید بن عبدالله حنفی خودشان را سپر امام کردند. نوشته اند سعید بن عبدالله ۱۳ تیر و نیزه خورد و به شهادت رسید. در آخرین نفس از امام پرسید: «آیا وفا کردم؟» 🔸حدود ساعت ۱۳ ۳۰ نفر از اصحاب امام(ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعد از این ساعت شهید شدند. بعد از کشته شدن اصحاب، نوبت به بنی هاشم رسید. اولین نفر، حضرت علی اکبر پسر امام حسین(ع) بود. البته الفتوح عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنی هاشم خوانده است. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانه‌ای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی هاشم گران آمد. دسته جمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آنها را آرام کرد و فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ صبر کنید. به خدا پس از این هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.» 🔸حدود ساعت ۱۴ عاقبت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) تنها ماندند. عباس(ع) اجازه میدان خواست اما امام او را مامور رساندن آب به خیمه ها کرد. دشمن بین دو برادر فاصله انداخت. عباس(ع) دلاور در حالیکه با شجاعت تمام سعی در آوردن مشک آب برای زنان و کودکان داشت در محاصره دشمن دو دستش قطع شده و با عمودی آهنین بر سرش زدند که از اسب بر زمین افتاد. اباعبدلله سراسیمه خود را بر پیکر قطعه قطعه برادر رساند. دشمن کمی به عقب رفت. امام(ع) برای دومین بار بعد از مرگ برادر عزیزش گریه کرد و فرمود «اکنون دیگر پشتم شکست.» 🔸حدود ساعت ۱۵ امام(ع) به طرف خیمه‌ها برگشت تا خداحافظی بکند. همچنین پیراهنش را پاره پاره کرد و پوشید تا بعدا در وقت غارت کردن توسط دشمن برهنه‌اش نکنند. وقت وداع با اهل بیت، کودک شیرخواره اش علی اصغر را به میدان برد تا او را سیراب کند که به تیر حرمله کشته شد. امام(ع) به میدان رفت اما کمتر کسی حاضر به مقابله با ایشان می‌شد. بعضی تیر می‌انداختند و بعضی از دور نیزه پرتاب می‌کردند. شمر و ده نفر به مقابله امام(ع) آمدند. بعد از شهادت امام(ع)، بر پیکر مبارکش جای ۳۳ زخم نیزه و ۳۴زخم شمشیر شمرده شد. در مقاتل نوشته اند زمانی که امام(ع) در آستانه شهادت بود اما کسی جرات نمی‌کرد به سمت ایشان برود اهل حرم از صدای اسب ایشان ذوالجناح متوجه شده و بیرون دویدند. کودکی به نام عبدالله بن حسن (ع) دوید و به طرف مقتل امام آمد. او را در بغل عمویش کشتند. امام ناراحت شدند و کوفیان را نفرین کردند: «خدایا باران آسمان و روییدنی زمین را از ایشان بگیر!» 🔸۱۶:۰۶ اذان عصر وقت شهادت امام(ع) را وقت نماز عصر گفته‌اند. روایت تاریخ طبری به نقل از وقایع‌نگار لشکر عمر سعد چنین است: «حمید بن مسلم گوید: پیش از آن که حسین کشته شود شنیدم که می‌گفت «به خدا پس از من کس را نخواهید کشت که خدای از کشتن او بیش از کشتن من بر شما خشم آرد.» گوید: آن‌گاه شمر میان کسان بانگ زد که «وای شما منتظر چیستید؟ مادرهایتان به عزایتان بنشینند، بکشیدش!» گوید در این حال سنان بن انس حمله برد و نیزه در قلب امام(ع) فرو برد ...» ادامه دارد.... @quranpuyan
ادامه وقایع نگاری روز عاشورا 🔸حدود ساعت ۱۷ بعد از شهادت امام(ع)، عده‌ای لباس‌های آن حضرت را غارت کردند که نوشته اند تمام این افراد بعدها به مرض‌های لاعلاج دچار شدند. غارت عمومی اموال امام حسین(ع) و همراهانش آغاز شد. عمر سعد ساعتی بعد دستور توقف غارت را داد و حتی نگهبانی برای خیمه‌ها گذاشت. یکی از شیعیان بصره به اسم سوید بن‌مطاع بعد از شهادت امام به کربلا رسید و برای دفاع از حرم امام جنگید تا شهید شد. نزدیک غروب آفتاب است . سر امام را جدا می‌کنند و به خولی می‌دهند تا همان شبانه برای ابن زیاد ببرد. بعد به دستور عمر سعد بر بدن مطهر امام و یارانش اسب می‌دوانند تا استخوان‌هایشان هم خرد شود.  🔸۱۸:۴۹ اذان مغرب    داستان روز غم انگیز عاشورا این‌طور تمام می‌شود که درحالی که عمر سعد دستور نماز جماعت مغرب را می‌داده، سنان بن انس بین مردم می‌تاخته و رجز می‌خوانده که «افسار و رکاب اسب مرا باید از طلا بکنید؛ چرا که من بهترین مردمان را کشته‌ام!» 🚩ولَعنَتُ اللهُ عَلَى القُومِ الظالمين... 🚩 @quranpuyan
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش دوم 4-20e3; روح و عنصر عدالتخواهی و ظلم ستیزی ، کربلا را تا همیشه زمان قبله گاه آزادیخواهان نموده است زیرا زندگی و سعادت با ظالمان دردآورد و سخت است و آنها ننگ ذلت ماندن و همراهی با ظالمان را نپذیرفته اند و منطق آنها این کلام بود « انی لا أری الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا بر ما » ( ۳ ) من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمین را جز ملامت و ذلت نمی بینم . حسین ( ع ) و یارانش می توانستند با قبول ذلت راه نجات و سلامت دنیا را بگیرند ولی شخصیت و عظمت آنها فراتر از آن است که ذلت را بپذیرند و شعار « هیهات منا الذله » ( ۴ ) جز از انسالهای آزاد انتظار نیست . 5-20e3; و اصلاح امت احیای دین از انسانهای زنده و حیات مند امکان پذیر است احیای فکر و اندیشه احیای اخلاق و رفتار و گفتار که به معنای احیای نظری و عملی است ، جز در سایه دعوت به نیکی ها و بازدارنده از زشتی ها امکان ندارد . منطق عاشورا همان دعوت به نیکی و بازداشتن از بدی است « انی لم اخرج اشرا و لا بطرا ً و لا مفسدا ً و لا ظالما ً انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر » ( ۵ ) و عاشورا آمده تا جنبه های عملی که به فراموشی سپرده شده و بلکه با بدعت ها و منحرف شده است و بار دیگر زنده نماید . هدف قیام امام اصلاح امت می باشد این اصلاح هم اصلاح مفاهیم دینی در نگاه مسلمان است و هم اصلاح در ساختار اجتماعی که پیامبر بنا نموده بود . 6-20e3; مسلمانان این حماسه ای است که وجدان های مسلمانان را به تسخیر خود درآورد ، آن هم در اوضاع زمانی – مکانی که اداره کنندگان و مدیران نظام نوپای اسلامی به نام دین و پیامبر و قرآن با انحراف خود از مسیر اسلام خارج گشته بودند ، جامعه مسلمین نیازمند یک شوک و ضربه روانی شگرف آن نگرش و بینش نسل سوم مسلمانان را تغییر داد و وجدان های آرام و خفته را بیدار نمود و یاد آن حماسه و بزرگداشت آن همچنان چشمه معرفت و معنویت را از درون انسان ها می جوشاند . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅براي بومي و ديني در فضاي مجازي، لازم است. "عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف، با تأکید بر ضرورت جریان سازی در فضای مجازی گفت: متاسفانه آن چه امروز در فضای مجازی عرضه می‌شود، تولید خودمان نیست. دکتر رسول جلیلی مسئولیت تولید محتوای پاک و مطمئن را متوجه تک تک افرادی دانست که در این حوزه دغدغه دارند و افزود: اگر قرار است کاری در این عرصه انجام دهیم، باید همین امروز به فکر آن باشیم و پیشنهاد می‌کنم برای تولید محتوا در فضای مجازی، داشته باشیم. 👈اهمیت برای فضای مجازی به اندازه‌ای است که رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند: «مستحبات نمازتان آن قدر مهم نیست که تولید در فضای مجازی مهم است». 👌 وی اظهار کرد: رویکردی که امروز در تولید محتوا وجود دارد، رویکرد جمع سپاری است. در این رویکرد زیرساخت را می‌گذارند و می‌گویند خود مردم برای مردم تولید کنند، این امر برای جامعه ارزش محور و دینی و خانواده محور سم مهلک است. 🔻وی تصریح کرد: تک تک ما مسئول تولید محتوا هستیم تا بتوانیم این نیاز بزرگ برای جذب محتوا را پاسخ دهیم، من را برای تولید محتوا در عرصه فضای مجازی آینده کشور پیشنهاد می‌کنم. " ♻️💢نذورات فرهنگي و قراني خود براي مشاركت در را ميتوانيد از لینک زیر به واريز نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan1
🔵چرا سوره را سوره امام حسین ( ع ) نامیده اند ؟ 🔴معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که مصداق بارز ‌ای است که در آخرین آیات سوره آمده است. امام صادق ( ع ) به اصحاب خود فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است ». (۱) در توجیه و تحلیل تطبیق سوره مذکور بر امام(ع) گفته شده است: «ائمه معصومین(علیهم السلام) از این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که 👈قیام و شهادت آن حضرت درتاریکی طغیان مانند ، منشا حیات و حرکت گردید. خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکی‌ها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار خشم و نفرین کند .»(۲) البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» است که باز به آن حضرت مرتبط است. حضرت صادق فرمود: «الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع امیرالمؤمنین و فاطمه ( ع ) و الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛ مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(ع) و «» امامان از امام حسن مجتبی(ع) تا امام عسکری(ع)‌اند و امیرمؤمنان و حضرت فاطمه(ع) می‌باشد و مراد از خداوند یکتا است».(۳) حميد فغفور مغربي —------------------------------------------------------------------------------- پی‌نوشت‌ها: ۱. بحارالانوار، ج۲۴، ص ۹۳. ۲. پرتوی از قرآن،‌سید محمود طالقانی، ج۴، ص ۶۷، با تلخیص. ۳. البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی،‌ج۴، ص ۴۶ http://quranpuyan.com/yaf_postmessage.aspx?t=2803&f=20 https://telegram.me/quranpuyan
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش دوم 4⃣ روح و عنصر عدالتخواهی و ظلم ستیزی ، کربلا را تا همیشه زمان قبله گاه آزادیخواهان نموده است زیرا زندگی و سعادت با ظالمان دردآورد و سخت است و آنها ننگ ذلت ماندن و همراهی با ظالمان را نپذیرفته اند و منطق آنها این کلام بود « انی لا أری الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا بر ما » ( ۳ ) من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمین را جز ملامت و ذلت نمی بینم . حسین ( ع ) و یارانش می توانستند با قبول ذلت راه نجات و سلامت دنیا را بگیرند ولی شخصیت و عظمت آنها فراتر از آن است که ذلت را بپذیرند و شعار « هیهات منا الذله » ( ۴ ) جز از انسالهای آزاد انتظار نیست . 5⃣ و اصلاح امت احیای دین از انسانهای زنده و حیات مند امکان پذیر است احیای فکر و اندیشه احیای اخلاق و رفتار و گفتار که به معنای احیای نظری و عملی است ، جز در سایه دعوت به نیکی ها و بازدارنده از زشتی ها امکان ندارد . منطق عاشورا همان دعوت به نیکی و بازداشتن از بدی است « انی لم اخرج اشرا و لا بطرا ً و لا مفسدا ً و لا ظالما ً انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر » ( ۵ ) و عاشورا آمده تا جنبه های عملی که به فراموشی سپرده شده و بلکه با بدعت ها و منحرف شده است و بار دیگر زنده نماید . هدف قیام امام اصلاح امت می باشد این اصلاح هم اصلاح مفاهیم دینی در نگاه مسلمان است و هم اصلاح در ساختار اجتماعی که پیامبر بنا نموده بود . 6⃣ مسلمانان این حماسه ای است که وجدان های مسلمانان را به تسخیر خود درآورد ، آن هم در اوضاع زمانی – مکانی که اداره کنندگان و مدیران نظام نوپای اسلامی به نام دین و پیامبر و قرآن با انحراف خود از مسیر اسلام خارج گشته بودند ، جامعه مسلمین نیازمند یک شوک و ضربه روانی شگرف آن نگرش و بینش نسل سوم مسلمانان را تغییر داد و وجدان های آرام و خفته را بیدار نمود و یاد آن حماسه و بزرگداشت آن همچنان چشمه معرفت و معنویت را از درون انسان ها می جوشاند . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅براي بومي و ديني در فضاي مجازي، لازم است. "عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف، با تأکید بر ضرورت جریان سازی در فضای مجازی گفت: متاسفانه آن چه امروز در فضای مجازی عرضه می‌شود، تولید خودمان نیست. دکتر رسول جلیلی مسئولیت تولید محتوای پاک و مطمئن را متوجه تک تک افرادی دانست که در این حوزه دغدغه دارند و افزود: اگر قرار است کاری در این عرصه انجام دهیم، باید همین امروز به فکر آن باشیم و پیشنهاد می‌کنم برای تولید محتوا در فضای مجازی، داشته باشیم. 👈اهمیت برای فضای مجازی به اندازه‌ای است که رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند: «مستحبات نمازتان آن قدر مهم نیست که تولید در فضای مجازی مهم است». 👌 وی اظهار کرد: رویکردی که امروز در تولید محتوا وجود دارد، رویکرد جمع سپاری است. در این رویکرد زیرساخت را می‌گذارند و می‌گویند خود مردم برای مردم تولید کنند، این امر برای جامعه ارزش محور و دینی و خانواده محور سم مهلک است. 🔻وی تصریح کرد: تک تک ما مسئول تولید محتوا هستیم تا بتوانیم این نیاز بزرگ برای جذب محتوا را پاسخ دهیم، من را برای تولید محتوا در عرصه فضای مجازی آینده کشور پیشنهاد می‌کنم. " ♻️💢نذورات فرهنگي و قراني خود براي مشاركت در را ميتوانيد از لینک زیر به واريز نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan1 https://t.me/quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامی امروز،آخرین مهلت استفاده از جهت ثبت نام در دوره مجازی روش فهم بهتر قران است
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری قسمت در واقعه تاریخی قسمت بیست و نه تحریفات معنوی از کتاب ✅هم خواص و هم عوام به قول معروف خط سیاه و سفید خواندن نمی خواهد، عربی دانستن نمی خواهد، فارسی دانستن هم نمی خواهد، صرف و نحو نمی خواهد، فقه و اصول نمی خواهد، و فلسفه نمی خواهد. فطرت سلیم می خواهد و سلیم را هم همه دارند، فطرتشان درك می كند. در آن گونه مسائل شما چه می گویید؟ پیغمبر اكرم جمله ای دارد كه از پخته ترین جمله هاست، چون از ترین جمله هاست. فرمود: «اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّیّاتِ وَ اِنَّما لِكُلِّ امْرِئٍ ما نَوی » عمل بستگی به قصد و نیت دارد. اگر شما كاری را انجام دهید، چه خوب و چه بد، اما قصد نداشته اید و بدون قصد آن كار از شما صادر شده است، اگر بد است نیستید، اگر خوب است پاداش ندارید. این یك مطلب خیلی واضحی است و هر كسی می فهمد. حال اگر كسی آمد و مثلاً خوابی را نقل كرد، داستانی را نقل كرد، گفت فلان كس در یك جریان اضطراری، در یك عالم بی خبری، در یك كاری كه كوچكترین قصدی نداشته است بلكه قصد خلاف داشته است، در عین حال همین كار بدون قصد، او را به اعلی علّیّین بالا برد، تمام گناهانش را محو كرد، آیا ما باید قبول كنیم؟ باید كتاب خوانده باشیم، عربی دانسته باشیم، سیاه و سفید خوانده باشیم كه [بدانیم ] گناهان انسان را فقط یك توبه و یك بازگشت به حق پاك می كند،  «إِنَّ اَلْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ اَلسَّیِّئاتِ» كار نیك است كه اثر كار بد را می برد، اما كار بدون اختیار نه؟ . ولی ما از همین فطرت خدادادی خودمان هرگز استفاده نمی كنیم. یكی می آید می گوید یك دزدی بود (در كتابها هم نوشته اند) راه را بر مردم می بست، چقدر مال مردم را چاپیده بود، چقدر آدمها را كشته بود، چقدر زنها را بیوه كرده بود، چقدر بچه ها را یتیم كرده بود! یك بار اطلاع پیدا كرد كه قافله ای از زوار می خواهند بروند كربلا. آمد سر گردنه ای كمین كرد كه آنها كی از آنجا عبور می كنند، برای اینكه راه را بر زوّار امام حسین ببندد، مالشان را بگیرد، عند اللزوم آنها را بكشد، جنایت كند. منتظر بود. تا قافله برسد، دو سه ساعت وقت بود. كنار راه خوابش برد. قافله آمد و رد شد، او بیدار نشد. ولی در همین حال صحنه ی قیامت را خواب دید؛ دید او را كشان كشان به جهنم می برند. چرا به جهنم می برند؟ حسابش روشن است. كوچكترین عمل صالح در نامه ی عمل او نیست، هرچه هست گناه و جنایت است. بردند و بردند تا لبه ی پرتگاه جهنم، ولی جهنم او را نپذیرفت؛ گفت نه، این را من نمی پذیرم. نپذیرفت و برگشت. آخر، قضیه اینطور كشف شد كه این مرد چون در كنار راهی خوابیده است كه در آنجا قافله ی زوار می رفتند و گرد زوار بر لباس او نشسته است، بدون اینكه خودش قصدی داشته باشد، بلكه قصد كشتن این زوار را داشته است و قصد بردن مال اینها را داشته است، و علی رغم گفته ی پیغمبر كه «اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّیّاتِ» و «لِكُلِّ امْرِئٍ ما نَوی » ، این عمل بدون اختیار تمام گناهانش را محو كرد. فَاِنَّ النّارَ لَیْسَ تَمُسُّ جِسْماً عَلَیْهِ غُبارُ زُوّارِ الْحُسَیْنِ از جنبه ی شعری خیلی خوب است، اما از جنبه مكتب امام حسین متأسفانه نه. حالا این دیگر درس خواندن می خواهد كه مردم عوام بگویند ما كه خط سیاه و سفید نخوانده ایم كه بفهمیم، ما چه می فهمیم. ما این حرفها را قبول می كنیم. می گوییم: اینها از بدیهیات عقل است، از فطریات بشر است. پس خیال نكنید كه اگر شما پذیرفتید، مسئول نیستید. https://telegram.me/quranpuyan
97/6/25 🎙تأملات عاشورایی شهید مطهری درمقایسه با دیگر متفکران 🔹خانه موزه استاد مطهری ◼️شب هفتم محرم @mohammadsorooshmahallati
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
" صبح "به ما مےآموزد... که باورداشته باشیم .... روشنایےباتاریکی معنامےیابد.... وخوشبختے ... با عبور ازسختےها زیباست سلام ""روزتان پرامید و نشاط"" @quranpuyan
امام سجاد(ع) همه خوبى‌ها را در بُريدن طمع از آنچه در دست مردم است، دیدم. 📚بحار الأنوار ، ج۷۳ ، ص۱۷۱ 🏴 شهادت حضرت سیّد السّاجدین امام زین العابدین (سلام اللّه علیه) تسلیت و تعزیت باد. @quranpuyan
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش سوم 7⃣ این انقلاب و حماسه نه تنها زمینه ساز روح انقلابی در انسانها می باشد بلکه خود یک انقلاب روحی عظیم است که دل های نه فقط مسلمانان بلکه انسانهای آزادیخواه را به تپش آورده و حتی شیفته خود ساخته و معنای بزرگواری ، مقاومت ، فداکاری در برابر نادرستی ها را تفسیر نموده است و بیهودگی و روزمرگی ، زندگی بدون آرانها و ارزشها را به چالش کشیده است و هشداری بیدار کننده در همه زمانها می باشد . 8⃣ و مقاومت در برابر آنها یک انقلاب بزرگ را از دشمنان آن نیز می توان شناخت ، زیرا این مقایسه از عمق عظمت حماسه پردازان آن حکایت می کند . در کمتر انقلابی در تاریخ بشر چهره زشت دشمن تا این حد آشکار شده است ، آنها نه تنها آب را بستند در حالیکه فریاد العطش کودکان بلند بود ، بلکه پس از پایان پیروزی خود ، جنازه ها را لگوکوب اسبان نمودند ، سرها را از بدن ها جدا کردند و به علامت فتح بزرگ بر بالای نیزه ها برافراشتند و همه این کارها را در مقابل چشمان زنان و کودکان انجام دادند ، خیمه ها را به آتش کشیدند و اموال را به غارت بردند و امام حین که پیش بینی چنین رفتارهای ضدانسانی را کرده بود از قبل به زنان سفارش کرده در زیر لباسهایشان لباس محکم بپوشند و زیور آلات خود را در گوشه ای جمع کنند تا در هنگام غارت به دنیازدگان واگذارند این رفتارها نشان از عقده های عمیق جنگهای بدر ، خندق و صفین می داد . 9⃣ و پیام انقلاب هر انقلابی دو مرحله دارد مرحله اول که انقلابیون با فداکاری از همه چیز و از جان عزیز خود می گذرند و مرحله ی دوم رساندن پیام انقلاب به همه زمان ها و مکان ها . گویی رسالت انقلاب حسینی دو بخش دارد بخشی رسالت حسین و یارانش و بخشی رسالت امام سجاد ( ع ) و زینب ( س ) و ام کلثوم ( س ) بود ، مرحله اول فداکاری در راه اهداف و آرمان ها و مرحله دوم رساندن اهداف و نشر آن است و همین مرحله دوم زمینه ماندگاری انقلاب حسینی را فراهم نمود . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ در کلام امام خمینی (ره) 👈اگر قرآن نبود ، باب معرفت الله بسته بود إلي الابَد. مشكل بزرگ مسلمين اين است كه قرآن كريم را كنار گذاشته اند 😔، و تحت لواي ديگران درآمده اند. هر مقداري كه شما عمل كرديد به قرآن ، زير پرچمش رفتيد .پرچم قرآن اين نيست كه پرچم هاي ديگران هستند ، پرچم قرآن به قرآن است. اين قرآن است كه مي كند ما را به مقاصد عاليه اي كه در باطن ذاتمان توجه به او هست ، و خودمان نمي دانيم. صحبفه امام جلد17ص433 https://t.me/quranpuyan
كم‌نظير:آياشماهم مايليدروش بهتر سوره های قران را در8 هفته بطور مجازي فرا بگيريد؟اطلاعات بيشتر در لينك زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan لطفا براي سايرعلاقه مندان .
🌷🌷مژده به علاقه مندان فهم بهتر قرآن "مسئله در قرآن بمقتضاي آيات كثيره يك است" مرحوم علامه طباطبایی اطلاعيه شماره ثبت نام "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن " زمان ثبت نام: از يكشنبه 18 شهريور تا 4 شنبه 4 مهر 👈شروع دوره:از يكشنبه8مهرماه ✅مخاطبان این دوره: 1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم قرانی جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند. 2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند. ✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 میزان شهریه چقدر است؟ ✅گزينه يك: دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین 75 هزار تومان ✅ گزينه دو :دوره مجازي بدون آزمون و بدون تمرین 50هزار تومان 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ مشترك براي متقاضيان هر دو گزينه ✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در يا ) ✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري ✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري ✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط مخصوص افراد متقاضي گزينه يك ✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره 🔴پرداخت از لينكهاي زير ميسر مي باشد: ♻️دوستان متقاضي گزينه يك: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 ♻️دوستان متقاضي گزينه دو: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33893 پس از پرداخت،يا نياز به توضيحات بيشتر به نام کاربری زیر پيام دهيد: @Gitiba97 👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و 👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد https://t.me/tadabbor_quranpuyan 💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط نماييد.
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ تدبر و پرسش و پاسخ در سوره : يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ {6} اى انسان قطعا تو هم به سوى پروردگار خود به سختی و مشقت، سیر می کنی و او را ملاقات خواهى كرد {6} ❓سئوال 1: آيا آيه 6 سوره انشقاق ،يك جمله مستقل است و معناي دائمي دارد؟ آيا همه انسانها بسوي خدا سير مي كنند و اورا ملاقات خواهند كرد؟ 👈پاسخ يك: ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺩﻭ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺴﺖ. ◀️ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﺍﻧﺘﻬﺎﺀ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻭ ﺳﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ، ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺛﻮﺍﺏ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺣﻜﻢ ﺧﺪﺍ ﺣﻜﻤﻰ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺘﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﺃَﻥﱠﺍﻟْﻘُﻮﱠﺓَ ﻟِﻠﱠﻪِ ﺟَﻤِﻴﻌﺎً ﻟِﻤَﻦِ ﺍﻟْﻤُﻠْﻚُ ﺍﻟْﻴَﻮْﻡَ ﻟِﻠﱠﻪِ ﺍﻟْﻮﺍﺣِﺪِ ﺍﻟْﻘَﻬﱠﺎﺭِ. ◀️ﺩﻭﻡ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺳﻤﺎﺀ ﻭ ﺍﺭﺽ ﻣﻘﻬﻮﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﻘﻬﻮﺭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﺸﻴﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺟﻮﺍﺏ «ﺍﺫﺍ»‌ﻫﺎ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻳﻌﻨﻰ: ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﭘﻴﻮﺳﺖ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﺪﺍﻯ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻳﺎ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ، ﻧﻈﻴﺮ ﻋَﻠِﻤَﺖْ ﻧَﻔْﺲٌ ﻣﺎ ﻗَﺪﱠﻣَﺖْ ﻭَ ﺃَﺧﺮَﺕْ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻧﻔﻄﺎﺭ ﮔﺬﺷﺖ. نقل از تفسیر احسن الحدیث 👈پاسخ دو: آیه ۶ را می‌توان آیه محوری فراز اول دانست، زیرا از سویی جانشین جواب شرط‌های مطرح شده در آیه ۱ تا ۵ است و از سوی دیگر، سرفصل مباحث آیه ۷ تا ۱۵ است. افزون بر اینکه سرّ تقسیم انسان‌ها به دو گروه نیز با این آیه در ارتباط است، بدین معنی که عاقبت خوب گروه اول و عاقبت بد گروه دوم، در باور و عدم باور نسبت به این بازگشت و ملاقات با پروردگار ریشه دارد. آیه ۶ در بیان خود مطلق است. یعنی همه انسان‌ها را مخاطب قرار می‌دهد؛‌ اما چنانکه اشاره شد، هدف اصلی آیات، متوجه غافلان از حرکت و ملاقات بوده و این فراز، درصدد بیدارسازی ایشان از خواب غفلت نسبت به حرکت است؛ حرکتی عظیم به سوی پروردگار برای ملاقات با او. ❓سئوال 2: در ايه 6 سوره انشقاق «ملاقاتش خواهی کرد» یعنی چه؟ 👈پاسخ:این آیه جواب تعجب انسان است که در آیه 3 سوره زلزال دیده بودیم که از روی تعجب نسبت به حوادثی که در زمین اتفاق می افتد می گوید «چه اش شده؟» «او را ملاقات خواهی کرد» به این معنی نیست که فی المثل حسن تقی را ملاقـات می کند، زیرا ملاقات به این معنی با خداوند محال است، زیرا نامحدود در محدود نمی گنجد و ملاقات خداوند در اینجا، یعنی «دیدن بعضی آیات خداوند» این آیه همعرض آخرین آیه سوره انفطار است که می گوید «و فرماندهـــی در آن روز مخصوص خداوند است» البته فرماندهی همیشه مخصوص خداوند است، اما در آن روز این مطلب آشکار ومرئی میشود. از تفسير اقاي گنجه اي http://yon.ir/Qp3959 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری قسمت در واقعه تاریخی قسمت سی تحریفات معنوی از کتاب ✅خطر تحریف مطلب دومی كه قبل از بیان این رسالت و وظیفه می خواهم عرض بكنم، است كه در این وجود دارد. می خواهم یك شرح مختصری راجع به خطر تحریف بحث كرده باشم.👉 بسیار خوب، تحریف در دنیا واقع می شود. انواع تحریفها ما در واقعه ی تاریخی عاشورا به دست آوردیم. عوامل تحریف را هم شناختیم. حالا كسی بگوید تحریف بشود، مگر چه عیبی دارد، چه ضرری دارد، چه خطری دارد؟🤔 خطر تحریف فوق العاده زیاد است. تحریف ضربت غیر مستقیم است كه از ضربت مستقیم كاری تر است.😑 اگر كتابی تحریف بشود، چه تحریف لفظی و چه تحریف معنوی، اگر كتاب هدایت باشد تبدیل به كتاب ضلالت می شود، اگر كتاب سعادت باشد تبدیل به كتاب شقاوت می شود. اگر كتابی باشد كه انسان را رو به بالا می برد، در اثر تحریف رو به پایین می آورد. اساساً بكلی آن حقیقت را عوض می كند؛ نه تنها بدون خاصیت می كند، بلكه اثر معكوس می بخشد. هر چیزی آفتی متناسب با خودش دارد. این كه هر چیزی آفتی دارد، تعبیر من نیست، تعبیر پیغمبر اكرم است. می فرماید: «آفَةُ الدّینِ ثَلاثَةٌ: فَقیهٌ فاجِرٌ، اِمامٌ جائِرٌ، مُجْتَهِدٌ جاهِلٌ» سه چیز آفت دین است: 1⃣اول دانشمند بد عمل، فاسق و فاجر. 2⃣دوم زعیم و پیشوای ستمكار. 3⃣سوم مقدس نادان. اینها را پیغمبر اكرم به عنوان آفتهای دین می شمارد👆. همین طوری كه شما می گویید جمادات مثلاً آهن آفتی دارد، نباتات، آفات دارند، كرم خاردار آفت فلان گیاه است، سن و ملخ آفت است برای نباتات، حیوانات آفتهای مخصوص به خود دارند، بدن انسانها آفتهای مخصوص به خود دارد؛ دین، آیین، مسلك، آفت مخصوص به خود دارد. «تحریف» كه به وسیله ی دو صنف از آن سه صنفی كه پیغمبر اكرم فرمود ایجاد می شود، یكی فقیه فاجر، عالم بدعمل فاسق، و دیگری مقدس نادان. تحریف آفت دین است، دین را می خورد. دین را كه كرم خاردار نمی تواند از میان ببرد، دین را كه سن و ملخ از میان نمی برد. دین را تحریف از میان می برد، چون موضوع را عوض می كند، مردم به نام آن را می پذیرند اما نتیجه ی معكوس می گیرند. شما ببینید علی علیه السلام، شخصیتی به این عظمت، در نظر بعضی از ما مردم یك شخصیت تحریف شده ی عجیبی است. بعضی از مردم علی را فقط و فقط به پهلوانی می شناسند و بس. و گاهی من نمی دانم به وسیله ی چه اشخاصی- حتماً به وسیله ی اشخاص بسیار مغرضی- یك عكسهایی از علی علیه السلام منتشر می شود، یك شمشیری كه مثل زبان مار دو تا زبانه دارد، بازوهایی، قیافه ای كه انسان نمی فهمد آخر اینها از كجا [گرفته شده است؟ اولاً عكس و مجسمه ی علی علیه السلام و پیغمبر صلی الله علیه و آله قطعاً در دنیا نبوده است. می آیند می گویند در فلان موزه ای كه در پاریس است پیدا شد😶. اولاً چون اسلام جلو اینها را گرفته بود برای اینكه مبارزه با انسان پرستی كرده باشد، خود مسلمانها چنین كاری نكردند. این دنیای اروپایی كه شما امروز می بینید این طور در تمدن ترقی كرده اند، آن زمانها از وحشی ترین ملتهای دنیا بودند. عكس علی كجا بود كه كسی بردارد، نقاشی علی كجا بود كه كسی بردارد؟🙄 یك قیافه های عجیب، كه انسان هیچ باور نمی كند این همان علی عابد است، این همان علی است كه شبها از خوف خدا می گریسته است. چون سیمای یك عابد، سیمای یك متهجد، سیمای یك كسی كه شبها استغفار می كرده است، سیمای یك حكیم، سیمای یك قاضی، سیمای یك ادیب یك جور دیگر است. هر یك از بزرگان دین را كه ما در نظر بگیریم سیما و چهره ای كه برای آنها ترسیم می كنند غیر از آن چیزی است كه بوده است. https://telegram.me/quranpuyan
امام سجّاد علیه السلام: خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟ و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟ @quranpuyan
پیامبر اکرم(ص) هر که در طلب دانش بیرون رود ، تا زمانی که بر می گردد ، در راه خدا گام بر می دارد. کنزالعمال 🔔 اولین صبح مهر ماه و فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت بر شما مبارک @quranpuyan
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش چهارم 0⃣1⃣ پاشیدن بذر در مراکز جهان اسلام نهضت حسینی در مسیر چندین هزار کیلومتری خود بذر انقلاب را در مراکز جهان اسلام آن روز ، پاشید که هم موجب تحول درونی و اخلاقی انسانها شد و هم عامل پیدایش انقلابهای فراوان در مراکز جهان اسلام شد . از آغاز حرکت امام تا بازگشت کاروان اسیران به مدینه نزدیک یک سال طول کشید که نیمی از این حرکت از مدینه ت امکه و از مکه تا کربلا ( عراق ) به طول انجامید و نیمی دیگر از کربلا تا شام و از شام تا مدینه یعنی مسیر حرکت اسیران بود . جهان اسلام در آن روز سه مرکز مهم داشت حجاز که شامل مکه و مدینه بود ، عراق که شامل کوفه و بصره و تا حدی ایران بود و شام سوریه ، اردن ، لبنان و فلسطین اشغالی بود و مرکز آن دمشق بود و تا حدی مصر را در بر می گرفت . 1⃣1⃣ –معنوی جامعه نهضت حسینی در جبهه فرهنگی توانست فرهنگ فداکاری و روحیه دفاع از دین و مبارزه به ظالم را به کالبد خشکیده جامعه تزریق نماید و به بیان دیگر در جبهه فرهنگی نهضت عاشورا کانون دگرگونی عاطفی و معنوی و انقلاب درونی انسانها شد . مظلومیت امام حسین و یارانش یک گرایش همیشه عاطفی را به صورت یک فرهنگ عمومی در دلها به وجود آورد که هیچ گاه سرد نمی شود « ان لقتل الحسین ( ع ) حراره فی قلوب المومنین لن تبرد ابدا ً » 2⃣1⃣ در جهان اسلام عاشورا و محرم یک پدیده استراتژیک برای جهان اسلامبه ویژه تشیع محسوب می شود زیرا پایگاه اجتماعی بزرگی در تجمع ملتها در حسینیه ها ، مسجدها داشته و آرمان آن تغییر حکومتهای ظالمانه و برپایی حکومت دینی است و در واقع انعکاسی از حرکت پیامبر در آغاز ورود به مدینه که سه نماد مهم یکی ساختن مسجد دیگری نماز جمعه و جماعت و سومی تشکیل حکومت دینی بود که به دلیل تغییر ساختار دوران پیامبر این نهادها دیگر کارآمدی خود را از دست داده بود و جایگاه بلندگوی تبلیغاتی حاکمان غاصب اموی و عباسی بود و با نهضت حسینی دو نماد جدید جایگزین شد و آن ساختن حسینیه ها و دیگری برپائی عزای حسینی بود و به دلیل مؤلفه های عدالتخواهی و ظلم ستیزی و فداکاری درون این نهضت توانست نماد سوم که حکومت دینی است را حفظ نماید و همواره حکومت های غیر دینی را مشروع نداند کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅♻️دوره در گوگل: 7 نتيجه صفحه اول متعلق به دوره هاي اموزشي قران پويان است. افراديكه "دوره مجازي فهم قران" را در جستجو ميكنند،در صفحه اول نتايج جستجو با 10 عنوان مواجه ميشوند كه 7 مورد از انها مربوط به دوره مجازي روش فهم بهتر قران است كه توسط قران پويان برگزار ميشود. 👈همچنين يكي از ويدئوهاي نشان داده شده در نتايج ،مربوط به صفحه آپارات خبرگزاري جمهوري اسلامي است كه به مصاحبه آقاي سيدكاظم فرهنگ با اين خبرگزاري در خصوص عمومي سازي قران فهمي و دوره هاي فوق الذكر است. لينك نتايج جستجوي مرتبط با دوره هاي قران پويان در صفحه اول گوگل عبارتند از: 1- http://www.quranpuyan.com/yaf_topics54_dwrh-hy-mwzshy-HDwry-w-mjzy-tdbr-w-fhm-qrn.aspx 2- http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6603_khbr--dwrh-hy--mwzshy-HDwry-w-mjzy--rwsh-mTlh-w-tdbr-dr-qrn.aspx 3- http://iqna.ir/fa/news/3747495 خبرگزاري ايكنا 4- https://hawzah.net/fa/News/View/103826 پايگاه اطلاع رساني حوزه 5- http://etedaldaily.ir/Newspaper/PagePDF/29452 روزنامه قراني اعتدال 6- https://news.akhbarrasmi.com/news/13961020275658167 سايت اخبار رسمي 7- http://www.ghatreh.com/news/nn44337423 سايت خبري قطره 👈👈لينك مشاهده كليپ خبرگزاري جمهوري اسلامي با مدير قران پوپان https://www.aparat.com/v/FB4rT