eitaa logo
قران پویان
483 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش دوم 4-20e3; روح و عنصر عدالتخواهی و ظلم ستیزی ، کربلا را تا همیشه زمان قبله گاه آزادیخواهان نموده است زیرا زندگی و سعادت با ظالمان دردآورد و سخت است و آنها ننگ ذلت ماندن و همراهی با ظالمان را نپذیرفته اند و منطق آنها این کلام بود « انی لا أری الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا بر ما » ( ۳ ) من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمین را جز ملامت و ذلت نمی بینم . حسین ( ع ) و یارانش می توانستند با قبول ذلت راه نجات و سلامت دنیا را بگیرند ولی شخصیت و عظمت آنها فراتر از آن است که ذلت را بپذیرند و شعار « هیهات منا الذله » ( ۴ ) جز از انسالهای آزاد انتظار نیست . 5-20e3; و اصلاح امت احیای دین از انسانهای زنده و حیات مند امکان پذیر است احیای فکر و اندیشه احیای اخلاق و رفتار و گفتار که به معنای احیای نظری و عملی است ، جز در سایه دعوت به نیکی ها و بازدارنده از زشتی ها امکان ندارد . منطق عاشورا همان دعوت به نیکی و بازداشتن از بدی است « انی لم اخرج اشرا و لا بطرا ً و لا مفسدا ً و لا ظالما ً انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر » ( ۵ ) و عاشورا آمده تا جنبه های عملی که به فراموشی سپرده شده و بلکه با بدعت ها و منحرف شده است و بار دیگر زنده نماید . هدف قیام امام اصلاح امت می باشد این اصلاح هم اصلاح مفاهیم دینی در نگاه مسلمان است و هم اصلاح در ساختار اجتماعی که پیامبر بنا نموده بود . 6-20e3; مسلمانان این حماسه ای است که وجدان های مسلمانان را به تسخیر خود درآورد ، آن هم در اوضاع زمانی – مکانی که اداره کنندگان و مدیران نظام نوپای اسلامی به نام دین و پیامبر و قرآن با انحراف خود از مسیر اسلام خارج گشته بودند ، جامعه مسلمین نیازمند یک شوک و ضربه روانی شگرف آن نگرش و بینش نسل سوم مسلمانان را تغییر داد و وجدان های آرام و خفته را بیدار نمود و یاد آن حماسه و بزرگداشت آن همچنان چشمه معرفت و معنویت را از درون انسان ها می جوشاند . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅براي بومي و ديني در فضاي مجازي، لازم است. "عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف، با تأکید بر ضرورت جریان سازی در فضای مجازی گفت: متاسفانه آن چه امروز در فضای مجازی عرضه می‌شود، تولید خودمان نیست. دکتر رسول جلیلی مسئولیت تولید محتوای پاک و مطمئن را متوجه تک تک افرادی دانست که در این حوزه دغدغه دارند و افزود: اگر قرار است کاری در این عرصه انجام دهیم، باید همین امروز به فکر آن باشیم و پیشنهاد می‌کنم برای تولید محتوا در فضای مجازی، داشته باشیم. 👈اهمیت برای فضای مجازی به اندازه‌ای است که رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند: «مستحبات نمازتان آن قدر مهم نیست که تولید در فضای مجازی مهم است». 👌 وی اظهار کرد: رویکردی که امروز در تولید محتوا وجود دارد، رویکرد جمع سپاری است. در این رویکرد زیرساخت را می‌گذارند و می‌گویند خود مردم برای مردم تولید کنند، این امر برای جامعه ارزش محور و دینی و خانواده محور سم مهلک است. 🔻وی تصریح کرد: تک تک ما مسئول تولید محتوا هستیم تا بتوانیم این نیاز بزرگ برای جذب محتوا را پاسخ دهیم، من را برای تولید محتوا در عرصه فضای مجازی آینده کشور پیشنهاد می‌کنم. " ♻️💢نذورات فرهنگي و قراني خود براي مشاركت در را ميتوانيد از لینک زیر به واريز نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan1
🔵چرا سوره را سوره امام حسین ( ع ) نامیده اند ؟ 🔴معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که مصداق بارز ‌ای است که در آخرین آیات سوره آمده است. امام صادق ( ع ) به اصحاب خود فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است ». (۱) در توجیه و تحلیل تطبیق سوره مذکور بر امام(ع) گفته شده است: «ائمه معصومین(علیهم السلام) از این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که 👈قیام و شهادت آن حضرت درتاریکی طغیان مانند ، منشا حیات و حرکت گردید. خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکی‌ها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار خشم و نفرین کند .»(۲) البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» است که باز به آن حضرت مرتبط است. حضرت صادق فرمود: «الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع امیرالمؤمنین و فاطمه ( ع ) و الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛ مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(ع) و «» امامان از امام حسن مجتبی(ع) تا امام عسکری(ع)‌اند و امیرمؤمنان و حضرت فاطمه(ع) می‌باشد و مراد از خداوند یکتا است».(۳) حميد فغفور مغربي —------------------------------------------------------------------------------- پی‌نوشت‌ها: ۱. بحارالانوار، ج۲۴، ص ۹۳. ۲. پرتوی از قرآن،‌سید محمود طالقانی، ج۴، ص ۶۷، با تلخیص. ۳. البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی،‌ج۴، ص ۴۶ http://quranpuyan.com/yaf_postmessage.aspx?t=2803&f=20 https://telegram.me/quranpuyan
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش دوم 4⃣ روح و عنصر عدالتخواهی و ظلم ستیزی ، کربلا را تا همیشه زمان قبله گاه آزادیخواهان نموده است زیرا زندگی و سعادت با ظالمان دردآورد و سخت است و آنها ننگ ذلت ماندن و همراهی با ظالمان را نپذیرفته اند و منطق آنها این کلام بود « انی لا أری الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا بر ما » ( ۳ ) من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمین را جز ملامت و ذلت نمی بینم . حسین ( ع ) و یارانش می توانستند با قبول ذلت راه نجات و سلامت دنیا را بگیرند ولی شخصیت و عظمت آنها فراتر از آن است که ذلت را بپذیرند و شعار « هیهات منا الذله » ( ۴ ) جز از انسالهای آزاد انتظار نیست . 5⃣ و اصلاح امت احیای دین از انسانهای زنده و حیات مند امکان پذیر است احیای فکر و اندیشه احیای اخلاق و رفتار و گفتار که به معنای احیای نظری و عملی است ، جز در سایه دعوت به نیکی ها و بازدارنده از زشتی ها امکان ندارد . منطق عاشورا همان دعوت به نیکی و بازداشتن از بدی است « انی لم اخرج اشرا و لا بطرا ً و لا مفسدا ً و لا ظالما ً انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر » ( ۵ ) و عاشورا آمده تا جنبه های عملی که به فراموشی سپرده شده و بلکه با بدعت ها و منحرف شده است و بار دیگر زنده نماید . هدف قیام امام اصلاح امت می باشد این اصلاح هم اصلاح مفاهیم دینی در نگاه مسلمان است و هم اصلاح در ساختار اجتماعی که پیامبر بنا نموده بود . 6⃣ مسلمانان این حماسه ای است که وجدان های مسلمانان را به تسخیر خود درآورد ، آن هم در اوضاع زمانی – مکانی که اداره کنندگان و مدیران نظام نوپای اسلامی به نام دین و پیامبر و قرآن با انحراف خود از مسیر اسلام خارج گشته بودند ، جامعه مسلمین نیازمند یک شوک و ضربه روانی شگرف آن نگرش و بینش نسل سوم مسلمانان را تغییر داد و وجدان های آرام و خفته را بیدار نمود و یاد آن حماسه و بزرگداشت آن همچنان چشمه معرفت و معنویت را از درون انسان ها می جوشاند . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅براي بومي و ديني در فضاي مجازي، لازم است. "عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف، با تأکید بر ضرورت جریان سازی در فضای مجازی گفت: متاسفانه آن چه امروز در فضای مجازی عرضه می‌شود، تولید خودمان نیست. دکتر رسول جلیلی مسئولیت تولید محتوای پاک و مطمئن را متوجه تک تک افرادی دانست که در این حوزه دغدغه دارند و افزود: اگر قرار است کاری در این عرصه انجام دهیم، باید همین امروز به فکر آن باشیم و پیشنهاد می‌کنم برای تولید محتوا در فضای مجازی، داشته باشیم. 👈اهمیت برای فضای مجازی به اندازه‌ای است که رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند: «مستحبات نمازتان آن قدر مهم نیست که تولید در فضای مجازی مهم است». 👌 وی اظهار کرد: رویکردی که امروز در تولید محتوا وجود دارد، رویکرد جمع سپاری است. در این رویکرد زیرساخت را می‌گذارند و می‌گویند خود مردم برای مردم تولید کنند، این امر برای جامعه ارزش محور و دینی و خانواده محور سم مهلک است. 🔻وی تصریح کرد: تک تک ما مسئول تولید محتوا هستیم تا بتوانیم این نیاز بزرگ برای جذب محتوا را پاسخ دهیم، من را برای تولید محتوا در عرصه فضای مجازی آینده کشور پیشنهاد می‌کنم. " ♻️💢نذورات فرهنگي و قراني خود براي مشاركت در را ميتوانيد از لینک زیر به واريز نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan1 https://t.me/quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامی امروز،آخرین مهلت استفاده از جهت ثبت نام در دوره مجازی روش فهم بهتر قران است
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری قسمت در واقعه تاریخی قسمت بیست و نه تحریفات معنوی از کتاب ✅هم خواص و هم عوام به قول معروف خط سیاه و سفید خواندن نمی خواهد، عربی دانستن نمی خواهد، فارسی دانستن هم نمی خواهد، صرف و نحو نمی خواهد، فقه و اصول نمی خواهد، و فلسفه نمی خواهد. فطرت سلیم می خواهد و سلیم را هم همه دارند، فطرتشان درك می كند. در آن گونه مسائل شما چه می گویید؟ پیغمبر اكرم جمله ای دارد كه از پخته ترین جمله هاست، چون از ترین جمله هاست. فرمود: «اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّیّاتِ وَ اِنَّما لِكُلِّ امْرِئٍ ما نَوی » عمل بستگی به قصد و نیت دارد. اگر شما كاری را انجام دهید، چه خوب و چه بد، اما قصد نداشته اید و بدون قصد آن كار از شما صادر شده است، اگر بد است نیستید، اگر خوب است پاداش ندارید. این یك مطلب خیلی واضحی است و هر كسی می فهمد. حال اگر كسی آمد و مثلاً خوابی را نقل كرد، داستانی را نقل كرد، گفت فلان كس در یك جریان اضطراری، در یك عالم بی خبری، در یك كاری كه كوچكترین قصدی نداشته است بلكه قصد خلاف داشته است، در عین حال همین كار بدون قصد، او را به اعلی علّیّین بالا برد، تمام گناهانش را محو كرد، آیا ما باید قبول كنیم؟ باید كتاب خوانده باشیم، عربی دانسته باشیم، سیاه و سفید خوانده باشیم كه [بدانیم ] گناهان انسان را فقط یك توبه و یك بازگشت به حق پاك می كند،  «إِنَّ اَلْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ اَلسَّیِّئاتِ» كار نیك است كه اثر كار بد را می برد، اما كار بدون اختیار نه؟ . ولی ما از همین فطرت خدادادی خودمان هرگز استفاده نمی كنیم. یكی می آید می گوید یك دزدی بود (در كتابها هم نوشته اند) راه را بر مردم می بست، چقدر مال مردم را چاپیده بود، چقدر آدمها را كشته بود، چقدر زنها را بیوه كرده بود، چقدر بچه ها را یتیم كرده بود! یك بار اطلاع پیدا كرد كه قافله ای از زوار می خواهند بروند كربلا. آمد سر گردنه ای كمین كرد كه آنها كی از آنجا عبور می كنند، برای اینكه راه را بر زوّار امام حسین ببندد، مالشان را بگیرد، عند اللزوم آنها را بكشد، جنایت كند. منتظر بود. تا قافله برسد، دو سه ساعت وقت بود. كنار راه خوابش برد. قافله آمد و رد شد، او بیدار نشد. ولی در همین حال صحنه ی قیامت را خواب دید؛ دید او را كشان كشان به جهنم می برند. چرا به جهنم می برند؟ حسابش روشن است. كوچكترین عمل صالح در نامه ی عمل او نیست، هرچه هست گناه و جنایت است. بردند و بردند تا لبه ی پرتگاه جهنم، ولی جهنم او را نپذیرفت؛ گفت نه، این را من نمی پذیرم. نپذیرفت و برگشت. آخر، قضیه اینطور كشف شد كه این مرد چون در كنار راهی خوابیده است كه در آنجا قافله ی زوار می رفتند و گرد زوار بر لباس او نشسته است، بدون اینكه خودش قصدی داشته باشد، بلكه قصد كشتن این زوار را داشته است و قصد بردن مال اینها را داشته است، و علی رغم گفته ی پیغمبر كه «اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّیّاتِ» و «لِكُلِّ امْرِئٍ ما نَوی » ، این عمل بدون اختیار تمام گناهانش را محو كرد. فَاِنَّ النّارَ لَیْسَ تَمُسُّ جِسْماً عَلَیْهِ غُبارُ زُوّارِ الْحُسَیْنِ از جنبه ی شعری خیلی خوب است، اما از جنبه مكتب امام حسین متأسفانه نه. حالا این دیگر درس خواندن می خواهد كه مردم عوام بگویند ما كه خط سیاه و سفید نخوانده ایم كه بفهمیم، ما چه می فهمیم. ما این حرفها را قبول می كنیم. می گوییم: اینها از بدیهیات عقل است، از فطریات بشر است. پس خیال نكنید كه اگر شما پذیرفتید، مسئول نیستید. https://telegram.me/quranpuyan
97/6/25 🎙تأملات عاشورایی شهید مطهری درمقایسه با دیگر متفکران 🔹خانه موزه استاد مطهری ◼️شب هفتم محرم @mohammadsorooshmahallati
" صبح "به ما مےآموزد... که باورداشته باشیم .... روشنایےباتاریکی معنامےیابد.... وخوشبختے ... با عبور ازسختےها زیباست سلام ""روزتان پرامید و نشاط"" @quranpuyan
امام سجاد(ع) همه خوبى‌ها را در بُريدن طمع از آنچه در دست مردم است، دیدم. 📚بحار الأنوار ، ج۷۳ ، ص۱۷۱ 🏴 شهادت حضرت سیّد السّاجدین امام زین العابدین (سلام اللّه علیه) تسلیت و تعزیت باد. @quranpuyan
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش سوم 7⃣ این انقلاب و حماسه نه تنها زمینه ساز روح انقلابی در انسانها می باشد بلکه خود یک انقلاب روحی عظیم است که دل های نه فقط مسلمانان بلکه انسانهای آزادیخواه را به تپش آورده و حتی شیفته خود ساخته و معنای بزرگواری ، مقاومت ، فداکاری در برابر نادرستی ها را تفسیر نموده است و بیهودگی و روزمرگی ، زندگی بدون آرانها و ارزشها را به چالش کشیده است و هشداری بیدار کننده در همه زمانها می باشد . 8⃣ و مقاومت در برابر آنها یک انقلاب بزرگ را از دشمنان آن نیز می توان شناخت ، زیرا این مقایسه از عمق عظمت حماسه پردازان آن حکایت می کند . در کمتر انقلابی در تاریخ بشر چهره زشت دشمن تا این حد آشکار شده است ، آنها نه تنها آب را بستند در حالیکه فریاد العطش کودکان بلند بود ، بلکه پس از پایان پیروزی خود ، جنازه ها را لگوکوب اسبان نمودند ، سرها را از بدن ها جدا کردند و به علامت فتح بزرگ بر بالای نیزه ها برافراشتند و همه این کارها را در مقابل چشمان زنان و کودکان انجام دادند ، خیمه ها را به آتش کشیدند و اموال را به غارت بردند و امام حین که پیش بینی چنین رفتارهای ضدانسانی را کرده بود از قبل به زنان سفارش کرده در زیر لباسهایشان لباس محکم بپوشند و زیور آلات خود را در گوشه ای جمع کنند تا در هنگام غارت به دنیازدگان واگذارند این رفتارها نشان از عقده های عمیق جنگهای بدر ، خندق و صفین می داد . 9⃣ و پیام انقلاب هر انقلابی دو مرحله دارد مرحله اول که انقلابیون با فداکاری از همه چیز و از جان عزیز خود می گذرند و مرحله ی دوم رساندن پیام انقلاب به همه زمان ها و مکان ها . گویی رسالت انقلاب حسینی دو بخش دارد بخشی رسالت حسین و یارانش و بخشی رسالت امام سجاد ( ع ) و زینب ( س ) و ام کلثوم ( س ) بود ، مرحله اول فداکاری در راه اهداف و آرمان ها و مرحله دوم رساندن اهداف و نشر آن است و همین مرحله دوم زمینه ماندگاری انقلاب حسینی را فراهم نمود . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛