مشک ریزان میجهد، باد صبا از کوی دوست
شاخهای گویی ربودست، از خم گیسوی دوست
دوست میدارم نسیم صبح، را کو در هوا
تا نفس میآیدش، جان میدهد بر بوی دوست
سلمان ساوجی
سلام
صبحتون بخیر
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ اصل دیپلماسی: راز خود را به این افراد نگویید
در سوره توبه نیز بیان شده که مسلمانان؛غیر از خدا ورسول و مومنان ،افراد دیگری را محرم اسرار خود نکنند.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۶﴾
فولادوند: آيا پنداشته ايد كه به خود واگذار مى شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته اند معلوم نمى دارد و خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است
مکارم: آيا گمان كرديد كه (به حال خود) رها ميشويد در حالي كه هنوز آنها كه از شما جهاد كردند و غير از خدا و رسولش را محرم اسرار خويش انتخاب ننمودند (از ديگران) مشخص نشده اند (بايد آزمون شويد و صفوف از هم جدا شود) و خداوند به آنچه عمل ميكنيد آگاه است.
#راز
https://goo.gl/Qvtriu
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣تدبر در سوره #مریم از تفسیر آقای بازرگان
🔹نکات آیه ۵ سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان
و [اینک که در آستانه مرگم؛ برای] پس از خود نگرانِ نزدیکان خویشم 4 [که بدون شایستگی لازم قصد دارند پیشوایی دینی را عهدهدار شوند] و همسرم [نیز] نازاست، پس [در این بلاتکلیفی و بیم از آینده رسالت] از سوی خودت به من سرپرستی [=جانشینی از صُلب خودم] ببخش.5
__
4- برحسب آنچه نقل کردهاند، زکریا نگران برادرزادههای نااهل خود بود که نقشه کشیده بودند پس از فوت او زعامت دینی شهر را به عهده بگیرند. موالی با مولی و ولایت هم ریشه است که معنای نزدیکی و دوستی سرپرستيآور ميدهد، زکریا نگران نزدیکان [اقربین] خویش به طور عام نبوده بلکه منظورش کسانی از اقربین بودند که قصد ولایت و سلطهگری داشتند.
5- «وهبنا» از ریشة «وَهَبَ»، بخششی است بلاعوض. گاهی آدمی به کسی که کاری برای او انجام داده، یا انتظار کار و خدمتی از او داشته باشد، هدیهای ميدهد. اما هبّه، هدیهای یکطرفه و بدون چشمداشت است. خدا از این جهت وهّاب [بسیار عطاکننده] است و به این دلیل نعمت او را «موهبت» مينامند که یکطرفه و ناشی از لطف و رحمت او است، نه طلبکاری بنده. هر چند بندگی خالص او موهبتافزا ميباشد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
❓ايا در زمينه مسايل #سياسي مثل انتخابات هم بايد از #علماي_ديني و فقها #تقليد كرد؟ ايا شركت در انتخابات، #تكليف_شرعي است؟
👈 دیدگاههای فقهی طرح شده در این باره را در سه دسته ميتوان جای داد:
1⃣-نخست دیدگاهی که شرکت در انتخابات و رأی دادن را به مثابه تکلیفی شرعی مینگرد و حق شهروندان را تنها به انتخاب افراد آن هم با شرایط خاص محدود میکند.
2⃣-دوم دیدگاهی که رأی دادن را از حقوق شهروندان میداند، ولی شرکت در انتخابات را تکلیفی اجتماعی و شرعی نیز میداند.
3⃣-در نهایت، دیدگاهی که رأی دادن را حق هر شهروند میداند و تشخیص لزوم یا عدم لزوم شرکت در انتخابات را به وی واگذار می-کند.
🛑قسمت دوم:
2⃣_ رأی دادن در میانه #حق و #تکلیف
🔶این دیدگاه از سوی طرفداران «نظریة انتخاب» طرح شده است که مشروعیت نظام اسلامی را با در نظر گرفتن شرایطی بر #رای_مردم استوار میدانند. آیتالله منتظری از برجستهترین فقیهانی است که با نقد و رد دلایل نظریه «نصب» و با نگاهی قراردادگرایانه به مقوله ولایت، نظریه «نَخب» را طرح میکند و رأی دادن را در اصل، حقی میداند که همه شهروندان از آن برخوردارند.
👈از نظر ایشان ولایت سیاسی عقد و قراردادی از سنخ وکالتِ لازم است که بین حاکم و اتباع بسته میشود، ازاینرو خواست و رضایت مردم در آن دخالت دارد. از نظر وی «اساس و زیربنای اداره و سیاست کشور #آرای مردم است که در نمایندگان آنان متبلور میشود، و در این حق، همه افراد کشور مساوی میباشند»
(https://b2n.ir/r68794). او نظارت استصوابی را نیز به این دلیل نادرست میداند که «در تشخیص صلاحیت کاندیداها که حق مردم است دخالت میکند» (https://b2n.ir/u40920)
👈 با وجود این آیتالله منتظری شرکت در انتخابات را وظیفه و تکلیف و حتی از این فراتر در مواردی اجبار بر آن را نیز جایز میداند.
او با طرح این پرسش که «اگر اکثریت مردم از شرکت در انتخابات خودداری کنند تکلیف چیست؟» مینویسد:
«ممکن است جواب داده شود: بعد از اینکه معلوم شد تشکیل حکومت ضروری و از مهمترین وظایف است، اگر حاکم منصوصی در بین نبود، بر هرکس که خود را واجد شرایط میداند واجب است خود را نامزد کند، و بر دیگر مسلمانان نیز واجب است فردی را از میان آنان انتخاب کنند و بنابراین، شانه خالی کردن از این تکلیف گناهی بزرگ است و رهبر منتخب پیشین میتواند آنان را بر شرکت در انتخابات مجبور کند. چنانکه در زمان ما در بعضی از کشورها متعارف است» (منتظری، 1396، 248).
👈هرچند تجربه جمهوری اسلامی تعدیل دیدگاه وی در این زمینه را در پی داشت و وجوه مردمسالارانه اندیشه او را تقویت کرد. در بیانیههای اخیر ایشان تأکید بیشتری بر اینکه رأی دادن حق شهروندی است صورت گرفته است، ولی همچنان بر مسئولیت شهروندان نسبت به شرکت در انتخابات نیز تأکید شده است.
✅ ايشان در خصوص تقليدي نبودن انتخابات نيز براين نظر بود كه:"شركت كردن يا نكردن در انتخابات، #تقليدي نيست و هر كسي با مشورت با اهل خبره و بررسي همه جوانب، وظيفه خود را تشخيص ميدهد."
🔶بنابراین در مجموع میتوان دیدگاه ایشان را به نظریه تکلیف مدنی بودن شرکت در انتخابات نزدیکتر دانست.
💫ادامه دارد
http://yun.ir/1ys4ib
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌸 وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّياطِينِ «۹۷»
وَ أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ «۹۸»المومنون
💫و بگو: پروردگارا! من از وسوسههاى شيطانها به تو پناه مىبرم.
و پناه مىبرم به تو اى پروردگار! از اين كه آنان نزد من حاضر شوند.
کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🆔@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
🌟🌟خدا مساجد و صومعه ها را بوسیله خود مردم از نابودی دشمنان حفظ میکند
💠🔆 الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُـولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَـوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ 40/حج
🌱 همانهائی که به ناحق از دیارشان اخراج [=آواره] شدهاند، تنها به این [گناه] که ميگويند: صاحب اختیار ما خداست [نه بُتها و متولیان بتکده]. و اگر خدا [در نظام طبیعی و تشریعی خود] برخی مردم [ستمگر] را توسط برخی [مدافعان حقوق مردم] دفع نميکرد، بی تردید صومعهها و دِیرها و کنیسهها و مساجد، که نام خدا در آنها فراوان یاد ميشود، ویران ميگرديد، و خدا [در این نبرد تاریخی حق و باطل] مسلماً کسانی را که او را [در دفاع از حقایق ایمانی و حقوق بندگان] یاری ميکنند، یاری خواهد کرد، مسلماً خدا بسیار نیرومند شکستناپذیر است.
👈 منظور همان مهاجرانی است که به جرم ترک بُتپرستی و ایمان به خدای یکتا، از مکه اخراج شده و در پناه انصار در مدینه اسکان یافته بودند.
✨🌸 دست قدرت خدا از آستین آزادگان ملتها بیرون ميآيد. این خود مردم هستند که باید غیرت به خرج دهند و با اتحاد و همبستگی ملی، ستمگران را از مواضع قدرت برانند.
✨🌸نسبت دادن امر دفاع به خدا [دَفْعُ اللهِ] در حالی که او دخالت مستقیم نميکند، دلالت بر ویژگیهائی در روح و روان ملتها ميکند که اگر در معرض ظلم و ستم قرار گیرند، همچون گیاهان و حیوانات، به تدریج، سیستم دفاعی مغزی آنان، غیرتها و قدرتهای ذاتی خاموش شدهای را برميانگيزد و به فعالیت و تحرک وا ميدارد.
🌸👌این همان یاری خدا به کسانی است که [بندگان] او را یاری ميکنند. وقتی ملتی بیدار شد و به حرکت درآمد، نظاماتی که خدا در جوامع انسانی مقدّر کرده، به یاری او ميآيند.
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣ تدبر در سوره #مریم از تفسیر آقای بازرگان
🔹نکات آیه ۶ و ۷ سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان
◀️ تا وارث [امانت نبوّت] من و خاندان یعقوب باشد، و پروردگارا، او را پسندیده [=مورد رضایت خودت] بگردان.
__
واضح است که زکریا نگران میراث مادّی نبوده است، میراث خاندان یعقوب کولهبار امانتی بوده که از ابراهیم به اسحق و یعقوب رسیده بود، همان امانت توحید و دوری از شرک.
◀️ [با اجابت این دعا، فرشتگان ندایش دادند] ای زکریا، ما تو را به پسری که نامش یحیی است، بشارت ميدهيم که پیش از او همتایی با چنین ویژگی هایی قرار ندادهایم.
__
منظور از اسم یحیی، لفظ نیست، بلکه صفت و ویژگی اوست، همچنانکه «اسماء الحسنی» نمایانگر صفات و رفتارهای نیکوی خدائی هستند. یحیی از ریشه «حی»، دلالت بر احیاءگری آن پیامبر و نقش حیاتبخش معنوی او برای مردم ميکند. برخی گفتهاند بيهمتا بودنش در تولد از پدر و مادری سالخورده و فاقد استعداد فرزنددار شدن دلیل این نام ميباشد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
❓ايا در زمينه مسايل #سياسي مثل انتخابات هم بايد از #علماي_ديني و فقها #تقليد كرد؟ ايا شركت در انتخابات، #تكليف_شرعي است؟
👈 دیدگاههای فقهی طرح شده در این باره را در سه دسته ميتوان جای داد:
1⃣-نخست دیدگاهی که شرکت در انتخابات و رأی دادن را به مثابه تکلیفی شرعی مینگرد و حق شهروندان را تنها به انتخاب افراد آن هم با شرایط خاص محدود میکند.
2⃣-دوم دیدگاهی که رأی دادن را از حقوق شهروندان میداند، ولی شرکت در انتخابات را تکلیفی اجتماعی و شرعی نیز میداند.
3⃣-در نهایت، دیدگاهی که رأی دادن را حق هر شهروند میداند و تشخیص لزوم یا عدم لزوم شرکت در انتخابات را به وی واگذار می-کند.
🛑قسمت سوم :
3⃣-. #رأی_دادن به مثابه حق شهروندی
👈این دیدگاه بر پایه برداشتی مدنی از حکومت و دولت طرح شده و با نگاهی حقمدارانه به شرکت در انتخابات و رأی دادن مینگرد. ایدة دولت مدنی، که ریشه در سنت فقهی مشروطهخواهی دارد و در تمایز با دولت اسلامی طرح شده است، حکومت را امری عقلایی و قلمداد کرده و ساختار آن را براساس تجربه و دریافتهای عقلایی از حکمرانی و شرایط دگرگونیپذیر اجتماعی و سیاسی در حال تحول میبیند.
💫آیتالله سیستانی در بیانیهاش درباره #انتخابات پارلمانی عراق در سال 2018 بر اساس این دیدگاه اظهار نظر کرده است:
🔶«شرکت در انتخابات حق هر شهروند عراقی است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمیکند مگر اینکه شخصاً متقاعد شود که منافع عالی ملت و کشورش ایجاب میکند که در #انتخابات شرکت داشته باشد. بلی شایسته است که متوجه باشد که چشمپوشی او از حق انتخابش فرصتی بیشتر در اختیار دیگران قرار میدهد تا افراد مورد نظرشان، که از آرمانهای این شخص برای مردم و کشورش فاصله دارند، به کرسیهای پارلمان دست یابند؛ ولی در نهایت تصمیم مشارکت یا عدم مشارکت در خصوص انتخابات تنها بر عهده اوست و شخصاً مسئول هرگونه ارزیابی در این خصوص است. بنابراین شایسته است بر اساس آگاهی و اشتیاق به تحقق منافع کشور و آینده فرزندان آن تصمیم بگیرد».
💮💢در این بیانیه به روشنی از حق شهروندی سخن گفته شده است و تصمیم به مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات برعهده خود فرد نهاده شده است.
آیتالله سیستانی در بیانیهای دیگر در پاسخ به پرسشی درباره فهرستهای معرفی شده برای انتخابات مجلس، با توجه به شرایط خطیری که عراق با آن روبهروست از اهمیت و نقش انتخابات در بهبود وضعیت و تشکیل مجلس و دولتی شایستهتر سخن گفته است. در این بیانیه «مشارکت همه شهروندانی که به آیندة کشور حساسیت دارند و در پی بنای آن بر پایه عدالت و برابری حقوق و تکالیف بین همه اتباع آن هستند» ضروری دانسته شده، سپس بر این تأکید شده است که «خودداری از شرکت در انتخابات، به هر دلیلی که باشد، فرصتی برای دیگران فراهم میکند تا برنامههای غیرقانونی خود را پیش ببرند و در این صورت، پشیمانی سودی ندارد» (https://b2n.ir/f96285). در اینجا با اشاره به نتایج و پیامدهای شرکت و عدم شرکت و برپایه نوعی مصلحت عقلایی، ضرورت شرکت در انتخابات طرح شده است، ازاینرو با بیانیه قبلی ناسازگار به نظر نمیرسد.
💫ادامه دارد
http://yun.ir/1ys4ib
@quranpuyan
خدایا
این تویی که جسم و جان مرا نگه میداری
به من سلامتی همراه با آگاهی
انرژی همراه با آگاهی
و اراده ای همراه با آگاهی عطا کن
دورم کن از ترسها
نگرانی ها
خشم ها
کینه ها
خواسته های زیاد
و حسادت
هدایتم کن از جهل به خرد
از بی قراری به صلح
از خواسته های زیاد به آرامش درون
#خداوندا آنچه را که طاقت آن نداریم
بر دوش ما مگذار .
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ #عذاب_جهنم در قبال #آزردن_مؤمن
در آیه ی ١٠ سوره ی #بروج تهدیدی جدی به کسانی که مؤمنان را آزردند ، داده شده است
«إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ»
مجتبوی : همانا كسانى كه مردان و زنان مؤمن را آزار و شكنجه كردند- ياران اخدود و مشركان مكه-، سپس توبه نكردند، آنان راست عذاب دوزخ- مانند زقّوم و گرزهاى آهنين- و آنان راست عذاب سوزان.
فولادوند : كسانى كه مردان و زنان مؤمن را آزار كرده و بعد توبه نكردهاند، ايشان راست عذاب جهنم، و ايشان راست عذاب سوزان
تفسیر المیزان:این آیه ﺷﺎﻣﻞ ﺍﺻﺤﺎﺏ #ﺍﺧﺪﻭﺩ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﻴﻦ ﻗﺮﻳﺶ ﻛﻪ ﮔﺮﻭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺭﺍ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻭ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻨﮕﻨﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺗﺎ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩﻧﺪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻰ ﺑﭙﺮﺳﺪ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻴﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﺟﻬﻨﻢ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺣﺮﻳﻖ ﺟﺪﺍﻳﻰ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﺟﻬﻨﻢ، ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﺣﺮﻳﻖ، ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻳﻜﻰ ﺍﺳﺖ؟ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﺍﻳﻦ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺣﺮﻳﻖ ﻭ ﺁﺗﺶ ﮔﺮﻓﺘﻦ، ﻋﺬﺍﺑﻬﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺯﻗﻮم ﻭ ﻏﺴﻠﻴﻦ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﻊ ﺩﺍﺭﻧﺪ
https://bit.ly/3pRQvVj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣تدبر در سوره #مریم
🔹فراز آيات ۳۴-۱۶
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا {16}
و در اين كتاب از مريم ياد كن آنگاه كه از خانواده خود به كنارى شتافت در مكانى شرقى (نورانی){16}
فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا {17}
و در برابر آنان پردهاى بر خود گرفت پس روح خود را به سوى او فرستاديم تا به [شكل] بشرى خوشاندام بر او نمايان شد {17}
قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَن مِنكَ إِن كُنتَ تَقِيًّا {18}
[مريم] گفت من از تو به خداى رحمان پناه مىبرم اگر پرهيزگارهستى {18}
قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا {19}
گفت من فقط فرستاده پروردگار توام براى اينكه به تو پسرى پاكيزه ببخشم {19}
قَالَتْ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا {20}
گفت چگونه مرا پسرى باشد با آنكه دست بشرى به من نرسيده و بدكار نبودهام {20}
قَالَ كَذَلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِّنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَّقْضِيًّا {21}
گفت [فرمان] چنين است پروردگار تو گفته كه آن بر من آسان (ناچیز و حقیر)است و تا او را نشانهاى براى مردم و رحمتى از جانب خويش قرار دهيم و [اين] دستورى قطعى بود {21}
فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا {22}
پس [مريم] به او [=عيسى] آبستن شد و با او به مكان دورى پناه جست {22}
فَأَجَاءهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا {23}
تا درد زايمان او را به سوى تنه درختخرمايى كشانيد گفت اى كاش پيش از اين مرده بودم و يكسر فراموششده بودم {23}
فَنَادَاهَا مِن تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا {24}
پس از زير او [نوزادش] وى را ندا داد كه غم مدار پروردگارت زير [پاى] تو چشمه آبى پديد آورده است {24}
وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا {25}
و تنه درختخرما را به طرف خود [بگير و] بتكان بر تو خرماى تازه مىريزد {25}
فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا {26}
و بخور و بنوش و ديده روشن دار پس اگر كسى از آدميان را ديدى بگوى من براى [خداى] رحمان روزه نذر كردهام و امروز مطلقا با انسانى سخن نخواهم گفت {26}
فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا {27}
پس [مريم] در حالى كه او (نوزاد)را در آغوش گرفته بود به نزد قومش آورد گفتند اى مريم به راستى كار بسيار ناپسندى مرتكب شدهاى {27}
يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا {28}
اى خواهر هارون پدرت مرد بدى نبود و مادرت [نيز] بدكاره نبود {28}
فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَن كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا {29}
[مريم] به سوى [عيسى] اشاره كرد گفتند چگونه با كسى كه در گهواره [و] كودك استسخن بگوييم {29}
قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا {30}
[كودك] گفت منم بنده خدا به من كتاب داده و مرا پيامبر قرار داده است {30}
وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا {31}
و هر جا كه باشم مرا با بركتساخته و تا زندهام به نماز و زكات سفارش كرده است {31}
وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا {32}
و مرا نسبت به مادرم نيكوكار كرده و زورگو و نافرمانم نگردانيده است {32}
وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا {33}
و درود بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مىميرم و روزى كه زنده برانگيخته مىشوم {33}
ذَلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ {34}
[آرى] اين است (حقیقتِ)عيسى بن مريم، اين سخن راست و درستى است كه آنان در آن شك و شبهه دارند{34}
♻️عصاره فراز ایات ۳۴-۱۶ : اعطای عیسی به مریم در حالیکه ازدواج نکرده بود و سخن گفتن عیسی بلافاصله پس از تولد و خبر دادن از نبوت و صاحب کتاب بودن او،
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://bit.ly/2ShODZn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛