eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💮🔶اشتباهات ما در ❗ 🛑قسمت پنجم: وضع بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند .... 🔻طرح یک سوال در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که آیا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیم‌تر و فربه‌تر معرفی شود و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم: 🔻6⃣ . ↩️ برخی قابلیت برای "قانون شدن " دارند مثلا احکام تعدی به اموال دیگران و باب ضمان و مسئولیت مدنی چنین است ولی برخی از انها فاقد چنین ظرفیتی است مثل احکام عبادات . البته "تجاهر به فسق" میتواند به شکل قانون در امده و دولت بر طبق ان با متجاهران برخورد کند . 🧕👈ولی حجاب و پوشش زنان از موضوعاتی است که قابلیت قانون شدن ندارد و این هم یکی از خطاهای ماست زیرا شرع مقدس با تفاوت قائل شدن بین کنیزان و دیگران و با معاف کردن کنیزان از حجاب ، خود "راه تجاهر" به مکشوف بودن را باز کرده است این در حالی است که در مثل شرب خمر راه تجاهر را به روی همه شهروندان بسته وحتی اهل ذمه را اجازه شرب علنی نداده است و بهمین دلیل قانون "منع تجاهر" به شرب خمر معقول است . ولی در حجاب استثناءات علنی ، جلوی قانون شدن را میگیرد . 💢👈درست است که امروزه موضوعی به نام وجود ندارد ولی اگاهی از حکم ان در شرع ، در فهم درست از حکم حجاب موُثر است . این استثنا و استثناءات دیگر مثل زنان غیر مسلمان نشان میدهد که اسلام حجاب را به عنوان یک قاعده عمومی و همگانی برای زنان قرار نداده ، و وقتی حکمی عمومی نباشد قهرا نمیتوان ان را در قالب قانون در آورد زیرا قانون ضرورتاُ باید عام و فراگیر باشد . ولی ما برای انکه حجاب را از "حکم شرعی" به "قانون حکومتی" ارتقاء بخشیم ، بناچار استثاءات ان را حذف کرده و حقیقت ان را دست کاری کرده ایم ! 💢👈لازم به توضیح نیست که در همان حدی که برای "همه زنان" لازم است و شرعا استثناء ناپذیر است ، میتواند --با توجه به مصالح اجتماعی-- جنبه قانونی پیدا کرده و اجرای ان بر عهده دولت قرار گیرد بخصوص که در این محدوده مستقیما به موضوع فساد مرتبط است . ولی در محدوه بیشتر از ان یک حکم شرعی است که ظرفیت قانون شدن ندارد . 🎙استاد سروش محلاتی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌿🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿 🌿 💠 مناجات 💠 ☆ الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بی‌عدد، ای اول بی‌هدایت و ای آخر بی‌نهایت ای ظاهر بی‌صورت و ای باطن بی‌سیرت، ای حی بی‌ذلت ای مُعطی بی‌فطرت و ای بخشنده‌ی بی‌منت، ای داننده‌ی رازها، ای شنونده‌ی آوازها، ای بیننده‌ی نمازها، ای شناسنده‌ی نامها، ای رساننده‌ی گام‌ها، ای مبرا از عوایق، ای مطلع بر حقایق، ای مهربان بر خلایق عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیب‌های ما مگیر که تو قوی و ما حقیر، از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت. 📙 مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری @quranpuyan 🌿 🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿🌿
📖 ؟ قرآن و 🍃🍃🍃زندگی اصیل : باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت دوم ✅ آیه دیگر درباره اهل جهنم است که وقتی مورد خطاب قرار می ‏گیرند یا خودشان مخاطبه می‏ کنند و بر سر این موضوع بحث می‏ کنند که چه چیزی ما را به اینجا کشانید، همه می‏ گویند: 🌱«اِنَّا أطَعْنَا سَادَتَنَا وَ کُبَرائِنَا فَأضَلُونَا السَّبِیلاً» [احزاب: ۶۷]، یعنی ما از اکابر خودمان حرف‏شنوی داشتیم و آنها ما را به این راه ها کشانیدند.🌱 👈این یعنی زندگی عاریتی و حرف‏شنوی از کسی، با اینکه از درون ما چیز دیگری برمی‏ خیزد. 🔹قرآن در مواردی، وقتی می‏ خواهد از طرف مقابل حرف‏شنوی داشته باشد می‏ گوید: از شما حرف‏شنوی می‏ توانیم داشته باشیم، ولی را بیاورید: 🍃«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إنْ کُنْتُمْ صَادِقینَ » [بقره: ۱۱۱].🍃 در مورد پیامبر ما و برخی پیامبران دیگر آمده است که وقتی مردم را دعوت می ‏کردند، مردم می ‏گفتند: ما حرف شمای پیامبر را قبول نمی‏ کنیم. چون روش پدران ما به گونه‌دیگری بوده است و ما هم همان روش را در پیش می ‏گیریم: 🍃«إنَّا وَجَدنَا آباءَنَا عَلَی اُمَّه و إِنَّا عَلَی آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ» [زخرف: ۲۲].🍃 «اثر» یعنی ردّپا، یعنی ما پایمان را همان جایی که ردّپای پدرانمان است می ‏گذاریم و درست همان راه را می ‏رویم. 👌 قرآن می‏ فرماید: حتی اگر پدرانشان هم ‏شعور و فهم نداشتند، اینها باید تبعیت کنند؟ 🌱«أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لایعْقِلُونَ شَیئاً» [بقره: ۱۷۰].🌱 🔹نمونه دیگری که باز هم در مورد پیامبر(ص) ما و انبیای سلف مشترک است، این است که معمولاً آنها در مقابل افکار عمومی جامعه خودشان می‏ ایستادند. 👈در قصص انبیا دائماً این هست که پیامبران چیزهایی می‏ گفتندکه مردم قبول نداشتند، ولی آنان ایستادگی می‏ کردند و نمی ‏گفتند که خوب ما هم مثل افکار عمومی بگوییم. من در جایی در مورد این آیه بحث می‏ کردم، کسی گفت: خوب، بله شما پیامبر بشوید، بعد هم در مقابل، افکار عمومی بایستد. 👈به او گفتم: پیامبری پیامبر را دیگران قبول داشتند یا فقط خودش قبول داشت؟ طبعاً دیگران که قبول نداشتند اما برای خودش مطلب واضحی بود. حالا اگر مطلبی مانند آفتاب برای بنده وضوح داشت، چه شما موافق بنده باشید و چه نه، من از شما تبعیت نمی‏ کنم. شکار سایه نمی ‏کنم، خودم را رها نمی‏ کنم تا به دنبال شما بروم. 👌پیامبری پیامبر هم برای او وضوح داشت، لذا می ‏گفت: اگر در دست راستم خورشید و در دست چپم ماه را بگذارید من از عقیده خود برنمی ‏گردم. ادامه دارد ... ✳️ استاد ، زندگی اصیل و مطالبه دلیل کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣تدبر در سوره 🔹نكات تفسيری آيات ۷۱ و ۷۲ ❓منظور از ورود در جمله وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها چیست؟ بعضى از مفسران معتقدند : 👈🏻ورود در اینجا به معنى نزدیک شدن و اشراف پیدا کردن است، یعنى همه مردم، خوبان و بدان، بدون استثنا براى حسابرسى یا براى مشاهده سرنوشت نهائى بدکاران، به کنار جهنم مى آیند، سپس خداوند پرهیزگاران را رهائى مى بخشد و ستمگران را در آن رها مى کند. آنها براى این تفسیر به آیه ۲۳ سوره قصص استدلال مى کنند: وَ لَمّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ...: هنگامى که موسى کنار آب مدین رسید... که در اینجا نیز ورود به همان معنى است. 👈🏻تفسیر دومى که اکثر مفسران آن را انتخاب کرده اند این است که: ورود در اینجا به معنى دخول است و به این ترتیب، همه انسان ها بدون استثناء، نیک و بد، وارد جهنم مى شوند، منتها دوزخ بر نیکان سرد و سالم خواهد بود همان گونه که آتش نمرود بر ابراهیم(علیه السلام) (یا نارُ کُونِى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِیْمَ);چرا که آتش با آنها سنخیت ندارد، گوئى از آنان دور مى شود و فرار مى کند، و هر جا آنها قرار مى گیرند خاموش مى گردد، ولى دوزخیان که تناسب با آتش دوزخ دارند همچون ماده قابل اشتعالى که به آتش برسد، فوراً شعله ور مى شوند. 👈🏻نظر سوم: اساس سوال را یک مطلب تشکیل می‏دهد و آن این که: تصور شده که ضمیر در جمله «وَاِنْ مِنْکم اِلاّ واردُها» خطاب به تمام انسان‏ها است، اعم از موءمن و مشرک، نیکوکار و بدکار، در این صورت سوءال یاد شده مطرح می‏شود که چگونه وارد دوزخ می‏شوند یا از کنار آن عبور می‏کنند امّا صدای آن را نمی‏شنوند :ولی با توجه به سیاق آیات باید گفت مرجع ضمیر لفظ «منکم» خصوص بدکاران و گنهکاران است. و گروهی که قرآن از آنها با جمله «انّ‏الّذین سبقت لهم منّا الحسنی» یاد می‏کند در این گروه داخل نمی‏باشند و این حقیقت با توجه به آیات ماقبل کاملاً روشن می‏گردد چنان که می‏فرماید: «انسان می‏گوید: آیا پس از مردن، در آینده زنده از قبر بیرون خواهم آمد». (مریم/66) «آیا انسان به خاطر نمی‏آورد که ما او را از پیش آفریدیم، در حالی که چیزی نبود». (مریم/67) «سوگند به پروردگارت همه آنها را همراه شیاطین محشور می‏کنیم و همه را گرداگرد جهنم در حالی که به زانو درافتاده‏اند حاضر می‏سازیم».(مریم/68) «سپس از هر گروه و جمعیتی، کسانی را که از همه در برابر خداوند رحمان سرکش بوده‏اند، جدا می‏کنم».(مریم/69) «بعد از آن به خوبی از کسانی برای سوختن در آتش اولویت دارند، آگاهم».(مریم/70) با توجه به این آیات که درباره منکران معاد، و گنهکاران اعم از مشرک و غیر مشرک سخن می‏گوید، باید گفت: مرجع ضمیر «واِنْ منکم اِلاّواردها» همه گروه‏های بدکار و زشت‏کارند، همه این گروه وارد دوزخ می‏شوند ولی در عین حال افراد گنهکار، به حکم آیه بعدی به دو قسمت تقسیم می‏شوند. گروه نخست: نجات یافتگان پس از سوختن در دوزخ به اندازه محدود«ثُمَّ نُنَجّی الّذین اتَّقُوا» . «از میان آنها، متقیان را نجات می‏دهیم». گروه دوم : رد شدگان در آتش برای ابد «ظالمان را در حالی که زانو درافتاده ‏اند رها می‏سازیم». با توجه به این پاسخ، سوال دیگری مطرح می‏شود و آن این‏که: هرگاه آیه ورود به دوزخ، به حکم آیات ما قبل، مربوط به گنهکاران است، پس جمله نخست «نُنَجّی الّذین اتَّقُوا» چه معنی دارد؟ و اصولاً تقوا چه تناسبی با گنهکاران دارد؟ پاسخ آن این است که مراد از تقوا در آیه، تقوای نسبی است، یعنی کسانی از پرستش بت پرهیز نموده‏ اند، یعنی موحدان از این گروه را پس از ورود به دوزخ و دیدن کیفر، از آتش نجات پیدا می‏کند، و مشرکان به ‏طور جاودانه در آنجا می‏مانند. بنابراین همه گنهکاران وارد آتش می‏شوند ولی از میان آنان متقیان (موحدان) پس از اندی نجات پیدا می‏کند. و در قرآن، تقوا در مورد تقوای نسبی نیز به کار رفته مثلاً درباره مشرکان می‏فرماید: «به موسی گفتیم سراغ ظالمان قوم فرعون برو، وبگو چرا تقوا را پیشه خود نمی‏سازند یعنی چرا از بت ‏پرستی دست برنمی‏دارند»(طه/113) از این مثال روشن می‏گردد که مراد ز ظالمان در آیه «ونذر الظالمین فیها جثیاً» همان مشرکان است که برای ابد در آتش باقی خواهند ماند، و ظلم در قرآن در مورد مشرک به کار می‏رود چنان که می‏فرماید:«اِنّ الشرک لظلم عَظیم» (لقمان/...). ازاین بیان نتیجه می‏گیریم: میان دو نوع آیات کوچکترین مخالفت نیست. 1.ضمیر «منکم» مربوط به گنهکاران است نه همه انسان‏ها. 2. در میان گنهکاران ، متقیان ، یعنی موحدان گنهکار، نجات پیدا می‏کنند. 3. ظالمان که همان مشرکانند در دوزخ می‏مانند. 4. نیکوکاران که قبلاً به آنان وعده‏ی نیک داده شده است، از مورد آیه خارج می‏باشند. از كانال نكات تفسيری آيات https://b2n.ir/g52506 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ وقايع روز سال ۶۱ ♦️↩️عمر بن سعد يك روز بعد از ورود امام به كربلا يعني روز سوم محرم با ‏چهار هزار سپاه از اهالي كوفه وارد كربلا شد.‏ برخي نوشته‌اند كه قوم بنوزهره نزد عمر بن سعد آمده و گفتند: تو را به ‏خدا سوگند می‌دهیم كه از اين كار (مقابله با امام حسين (ع)) درگذر و تو داوطلب جنگ ‏با حسين مشو، زيرا اين باعث دشمني ميان ما و بني‌هاشم مي‌شود. عمر بن سعد نزد ‏عبيدالله رفت و استعفا كرد ولي عبيدالله استعفاي او را نپذيرفت و او تسليم شد. 📖برخي از ‏تاريخ نويسان نوشته‌اند عمر بن سعد دو پسر داشت يكي به نام حفص كه پدر را تشويق و ‏ترغيب به رفتن مي‌كرد تا با امام (ع) مقاتله كند ولي فرزند ديگرش او را به‌شدت از اقدام ‏به چنين كاري بر حذر مي‌داشت و سرانجام حفص نيز با پدرش راهي كربلا شد.‏ 💔🕌از وقايعي كه در روز سوم محرم‌الحرام ذکرشده اين است كه (ع) قسمتي از زمين ‏كربلا را كه قبرش در آن واقع است از اهل نينوا و غاضريه به شصت هزار درهم خريداري ‏كرد و با آن‌ها شرط كرد كه مردم را براي زيارت قبرش راهنمايي نموده و زوار او را تا سه روز ‏ميهماني كنند.‏ ↩️سان بن فائد مي‌گويد من نزد عبيدالله بودم كه نامه عمر بن سعد را آوردند و در آن نامه ‏چنين آمده بود چون من با سپاهيانم در برابر حسين و يارانش پياده شدم قاصدي نزد او ‏فرستاده و از علت آمدنش جويا شوم او در جواب گفت: اهالي اين شهر براي من نامه ‏نوشته و نمايندگان خود را نزد من فرستاده و از من دعوت كرده‌اند. عبيدالله چون نامه ‏عمر بن سعد را خواند، گفت: اکنون‌که در چنگ ما گرفتارشده اميد نجات دارد! ولي حالا ‏وقت فرار نيست.‏ 🗞عبيدالله به عمر بن سعد نوشت نامه تو رسيد و از مضمون آن اطلاع يافتم از حسين بن ‏علي بخواه تا او و تمام يارانش با يزيد كنند، اگر چنين نكرد ما نظر خود را خواهيم ‏نوشت! چون اين نامه به دست عمر بن سعد رسيد گفت: مي‌پندارم كه عبيدالله بن زياد ‏خواهان عافيت و صلح نيست عمر بن سعد، نامه عبيدالله بن زياد را به اطلاع امام حسين ‏نرساند زيرا مي‌دانست كه آن حضرت با يزيد هرگز بيعت نخواهد كرد.‏ 💢عبيدالله بن زياد پس از اعزام عمر بن سعد به كربلا، انديشه اعزام سپاهي انبوه را در سر ‏مي‌پروراند و بعضي نوشته‌اند كه مردم كوفه جنگ كردن با امام حسين (ع) را ناخوش ‏مي‌داشتند و هر كس را به جنگ آن حضرت روانه مي‌كردند بازمي‌گشت عبيدالله بن زياد ‏شخصي را به نام سويدبن عبدالرحمان فرمان داد تا در اين مسئله (فرار از جنگ) تحقيق كند ‏و متخلفان را نزد او برد و او يك نفر شامي را كه براي انجام امر مهمي از لشکرگاه به ‏كوفه آمده بود، گرفته و نزد عبيدالله برد و او دستور داد سر آن مرد شامي را از تنش جدا ‏نمايند تا كسي جرئت سرپيچي از دستورات او را نكند! نوشته‌اند كه آن مرد شامي براي ‏طلب ميراث به كوفه آمده بود. 👈عبيدالله شخصاً از كوفه به‌طرف نخيله حركت كرد و كسي را نزد حصين بن تميم كه به ‏قادسيه رفته بود، فرستاد او به همراه چهار هزار نفر كه با او بودند به نخيله آمد، سپس كثر ‏بن شهاب حارثي، محمد بن اشعث، قعقاع بن سويد و اسماء بن خارجه را طلب كرد و ‏گفت: در شهر كوفه گردش كنيد و مردم را به طاعت و فرمان برداي از يزيد و من فرمان ‏دهيد و آنان را از نافرماني و برپا كردن فتنه بر حذر داريد و آنان را به لشکرگاه فراخوانید ‏پس آن چهار نفر طبق دستور عمل كردند و سه نفر از آن‌ها به نخليه نزد عبيدالله بازگشتند ‏و كثير بن شهاب در كوفه ماند و در ميان كوچه‌ها و گذرگاه‌ها مي‌گشت و مردم را به ‏پيوستن به لشكر عبيدالله تشويق مي‌كرد و آنان را از ياري امام حسين (ع) بر حذر ‏مي‌داشت.‏ 👈عبيدالله گروهي سواره را بين خود و عمر بن سعد قرار داد كه هنگام نياز از وجود آن‌ها ‏استفاده شود و هنگامی‌که او در لشکرگاه نخيله بود شخصي به نام عمار بن ابي سلمه ‏تصميم گرفت كه او را ترور كند ولي موفق نشد و به‌طرف كربلا حركت كرد و به امام ‏ملحق و شهيد شد.‏ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃 𖤛࿐࿙࿚࿙࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙ ✨﷽‌ 🔰🔰كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آيته و ليتذكر اولوا الالباب». ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند. 🍃بخوان آیات بس زیبای قرآن کلام نغز و روح افزای قرآن سحر گاهان تلاوت کن به اخلاص سپس اندیشه در معنای قرآن🍃 💐💐با توجه به ختم یک دور قران مجید در برنامه تلاوت روزانه یک صفحه و استقبال مخاطبان عزیز از تداوم آن، دوره جدید را 👈ازشنبہ 23 مرداد مصادف با پنجم از ابتداے قرآن () هر روز یک صفحه از قران کریم به همراه ❇️ترجمه و توضيح ساده آیات صفحه بصورت صوتي ❇️ فایل صوتی تفسیر آقای قرائتی ❇️و چند نكته تفسيري از صفحه آغاز میڪنیم و انشالله بہ ترتیب ادامہ خواهد یافت. شما هم میتوانید از شنبه با ما شروع کنید 🌹 🙏لطفا براے سایر علاقہ مندان هم نمایید. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن،تفقه در دین با عمومي سازي فهم و عمل به قرآن https://t.me/quranpuyan http://eitta.com/quranpuyan ༻🍃‌🌸🍃༺
💮🔶اشتباهات ما در ❗ 🛑قسمت ششم وضع بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند .... 🔻طرح یک سوال در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که آیا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیم‌تر و فربه‌تر معرفی شود و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم: 🔻7⃣. حکمی مربوط به مناسبات زنان و مردان است و این حکم برای زنان با حکم دیگری برای مردان پیوند خورده است. از بانوان "پوشش" و از آقایان "عدم آزار" خواسته شده است. البته این دو دستور، دو حکم موازی و مستقل نیستند بلکه هر دو ناظر به یک غایتند و مقصود آن است که زنان از امنیت و آرامش برخوردار باشند: "یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوُذین"(احزاب/۵۹) در واقع، اسلام برای حفظ حریم زنان، فقط به منع مردان از آزار و اذیت نسبت به آنان بسنده نکرده است بلکه علاوه بر آن، زنان را هم موظف کرده تا با رعایت پوشش، زمینه تهییج و اذیت مردان را کاهش دهند. ولی اشتباه ما این است که این تکلیف دوسویه را یک سویه کرده و تکلیف را به طرف زنان سوق داده ایم و مردان مزاحم را رها کرده ایم، به عکس آنچه در دنیای جدید اتفاق افتاده که تکلیف را بسوی مردان سوق داده و در حالیکه با مزاحمتهای آنان بشدت برخورد میکنند، زنان را در پوشش آزاد میگذارند. ما در این مسئولیت دوگانه در حالی فشار تکلیف را بر زنان قرار داده و از مردان برداشته ایم که قرآن در آموزه های خود، بار مردان را سنگین‌تر قرار داده و گناه مزاحمت مردان را بسیار بزرگتر از بی حجابی زنان قلمداد کرده است. در همان سوره احزاب که پیامبر(ص) مأمور ابلاغ این وظیفه به زنان میشود، آیه حجاب با "ان الله کان غفورا رحیما » پایان میپذیرد و به زنان متخلف امید رحمت و غفران الهی میدهد ولی در آیه بعد که مربوط به مردان متخلف است، لحن آیه کاملا عوض شده و خداوند با شدت و تهدید با آنان سخن میگوید: که اگر این مزاحمان، دست از اذیت برندارند، 💮💢پیامبر را علیه آنان مأموریت داده و زندگی را بر آنان تنگ خواهیم کرد تا نتوانند در شهر بمانند: "لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلاَّ قَلِيلاً ". 👈در اینجا " الذین فی قلوبهم مرض" اشاره به همان مزاحمان خیابانی دارد که بدنبال زنان می افتند و در کنار --المرجفون فی المدینه -- یعنی عوامل نفوذی دشمن از آنان یاد شده است(مجمع البیان). 🧕💢بکار بردن تعبییر "فی قلوبهم مرض" هم فقط برای مردان مزاحم بکار رفته، نه زنان بدحجاب! چه اینکه از زنان خواسته با ناز و ادا سخن نگویند تا مردان "بیماردل" به ایشان طمع نورزند " فلاتخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض"(احزاب/۳۲) در اینجا هم هر چند از زن خواسته شده تا متانت در گفتار را در برابر مردان حفظ کند ولی تعبیر ملامت آمیزی درباره او بکار نرفته ولی متقابلا از مردانی که تحت تاثیر لحن لطیف او قرار گرفته و قصد سوء میکنند با "فی قلوبهم مرض"یاد شده است. بعلاوه این در حالی است که آن تهدیدهای سنگین دنیوی و اخروی هم فقط برای مردان مزاحم بیان شده و نه زنان لاابالی از نظر پوشش! 👈ولی ما در اثر دوری از فرهنگ اصیل اسلامی، همه این آموزه ها را معکوس فهمیده ایم و با این فهم وارونه --که متاسفانه به دین هم نسبت میدهیم -- توقع داریم دنیایمان اصلاح شود!! ♦️حساسیت یک طرفه ما نسبت به زنان و بی اعتنایی‌مان نسبت به مزاحمت های مردان، ادامه همان فرهنگ جاهلی است که علامه طباطبایی بدان اشاره کرده که "مسلمانان زنا را برای زن عار و ننگ میدانند حتی اگر توبه کند، ولی برای مرد ننگ نمیدانند حتی اگر اصرار بورزد در حالی که زانی و زانیه درمعصیت برابرند."(المیزان ج۲/ص۲۷۱) 👈شاید اگر زنان مسلمان ما در فضای اجتهادی فعال بودند، میتوانستند جلوی اینگونه یک سو نگری های دینی را بگیرند. 🎙استاد سروش محلاتی 💫پایان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸💞 بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نازِحٍ مَا نَزَحَ عَنَّا، بِنَفْسِي أَنْتَ أُمْنِيَّةُ شائِقٍ يَتَمَنَّىٰ مِنْ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ ذَكَرا فَحَنَّا، بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ عَقِيدِ عِزٍّ لَايُسامىٰ؛ ❣جانم فدایت، تو پنهان شده‌ای هستی که از میان ما بیرون نیستی، جانم فدایت، تو دوری هستی که از ما دور نیست، جانم فدایت، تو آرزوی هر مشتاقی که آرزو کند، از مردان و زنان مؤمن که تو را یاد کرده، از فراقت ناله کنند، جانم فدایت، تو هم‌پیمان نیرو و توانی که کسی بر او برتری نگیرد؛ 💫💫فرازی از دعای ندبه 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5829947551998018872.mp3
10.08M
🎙استادسروش محلاتی:امام حسین برای اصلاح چه چیزی قیام کرد؟فساد عمده درچه بود؟ 🔸خطبه حضرت با ایه ۶۳سوره مایده شروع میشود.مشکل، دینی فاسدبودند با دوگناه بزرگ: حرام خواری و ، @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐💐💐💐💐💐 بنام خدا و با سلام به مخاطبان عزیز ✳✳ جديد ارسال پست‌هاي روزانه کانالِ از شنبه 23 مرداد ماه بشرح زير خواهد بود: 1⃣ساعت5 صبح / پیام 2⃣ساعت6 : قرائت یک صفحه از قران کریم شامل ترجمه و توضيح ساده آیات بصورت صوتي و نكاتی از تفسیر آیات همان صفحه 3⃣ ساعت 11: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره از قران به ترتيب نزول) 4⃣ساعت 18: (گفتار بزرگان/ پرسش و پاسخ قراني،پستهای مناسبتی و ..) ✅شناسه كانال قران‌پويان در پیام رسان ، ، و : @quranpuyan 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com 💐💐لطفا براي ساير دوستان و علاقه مندان فوروارد نماييد.
✅ وقایع روز سال ۶۱ هجری 💮💔👈هنوز آفتاب روز چهارم محرم از منتهي‌اليه افق برنخاسته بود كه كنانه بن ‏عتيق به كاروان (ع) ملحق شد. كنانه بن عتيق پيرمردي از شهداي كربلاست كه در حمله نخست به ‏شهادت رسيد و از عابدان و قاريان آن شهر بود و در ايامي كه سيدالشهدا (ع) به كربلا ‏رسيد، خود را به آن حضرت رساند. كنانه يكي از اصحاب امام علي (ع) بود كه در ركاب آن ‏حضرت يك پاي خود را ازدست‌داده بود.‏ ❌⭕️همچنين در اين روز عبيدالله ‏بن زياد مردم را در مسجد كوفه گردآورد و خود به منبر رفت و گفت:اي مردم! شما آل ابي ‏سفيان را آزموديد و آن‌ها را چنان‌که مي‌خواستيد يافتيد، يزيد را مي‌شناسيد كه دارای سيره ‏و طريقه‌اي نيكو است و به زيردستان احسان مي‌كند و عطاياي او بجاست. پدرش نيز ‏چنين بود و اينك يزيد دستور داده است كه بهره شما را از عطايا بيشتر كنم و پولي نزد ‏من فرستاده است كه در ميان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسين ‏بفرستم! اين سخن را به گوش جان بشنويد و اطاعت كنيد.‏ سپس از منبر به زير آمد و براي مردم شام نيز عطايايي مقرر كرد و دستور داد تا در تمام ‏شهر ندا كنند كه مردم براي حركت آماده باشند و خود و همراهانش به‌سوی نخيله ‏حركت كرد و حصين بن نمير، حجار بن ابجر، شبث بن ربعي و شمر بن ذي‌الجوشن را به كربلا ‏گسيل كرد که عمر بن سعد را در جنگ با حسين كمك كنند. 🔺👈پس از اعزام عمر بن سعد به ‏كربلا، شمر بن ذي‌الجوشن اولين فردي بود كه با چهار هزار نفر سپاهي آزموده براي جنگ ‏با امام حسين (ع) اعلام آمادگي كرد و بعد يزيد بن ركاب كلبي با دو هزار نفر، حصين بن ‏نصير با چهار هزار نفر، مضايربن وهينه با سه هزار نفر و نصر بن حرثه با دو هزار نفر ‏كه جمعاً بیست هزار نفر مي‌شدند به‌سوی كربلا رفتند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران پویان
✅✅24 مرداد ، سومین سالگرد در کتابخانه ملی با موضوع و بررسی "کتاب مبانی و روش ساده فهم قران" می باشد. 🌺🌺مروری کوتاه بر مطالب ارائه شده در آن جلسه: عصرانه قرآنی به مناسبت رونمایی و بررسی کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران و گروه آموزشی تحقیقاتی قرآن‌پویان در تاریخ 24 مرداد1397 برگزار شد، 1⃣در ابتدای نشست، ابتدا سیدکاظم فرهنگ مولف کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» پس از بیان دلایل تالیف و انتشار این کتاب، به تبیین محورهای اصلی مندرج در کتاب پرداخت. وی با بیان اینکه این کتاب، نتیجه برگزاری چند دوره آموزشی و بازخوردهای رضایت بخش است، اظهار داشت: «در طول چندین سال ارتباط با مخاطبان قرآنی و نیز در طی دوره‌های آموزشی یکی از سوالات قرآن آموزان این بود که آیا ما حق رجوع و فهم قرآن را داریم؟ آیا برداشت‌های ما از قرآن، مصداق تفسیر به رای نیست؟ لذا فصل دوم کتاب را با عنوان «آیا ما مجاز و قادر به تدبّر در قرآن هستیم؟» به تبیین این موضوع و ارایه آیات قرآنی و نظر برخی مفسرین و قرآن پژوهان اختصاص دادیم تا با ایجاد تفاوت بین تفسیر به رای و تفسیر به عقل، این مانع و قفل ذهنی علاقه‌مندان به قران را برای رجوع و فهم و تدبر در قرآن بگشاییم. 2⃣سخنران بعدی این برنامه حجت الاسلام بهجت‌پور بود. وی در خصوص فواید و دلایل فهم تنزیلی قرآن اظهار داشت: هیچ دلیل قطعی نداریم که ترتیب سوره‌ها در قرآن فعلی توقیفی و براساس نظرپیامبر انجام شده باشد. البته ترتیب آیات و چینش آنها در سوره‌ها در زمان پیامبر انجام شده است. بعداز جمع آوری و تدوین قرآن درچارچوب یک مصحف در زمان خلیفه سوم، دیگرکسی دراین مصحف دست نمی‌برد. علیرغم اینکه برخی موارد اشتباهات رسم الخطی وجود دارد. اما آیا قرائت قرآن و تفسیر قرآن هم باید لزوما براساس همین ترتیب باشد؟ خیرهیچ مانعی نداریم. همانطورکه حفظ و تفسیر موضوعی وجود دارد یا قرآن‌های کوچک شامل چند سوره یا جزء 30 منتشر می‌شود، در فهم قرآن هم می‌توان به ترتیب نزول عمل کرد که واقعا فهم قرآن را ساده‌تر می‌کند. روایتی از پیامبر اکرم نقل شده است که «لو أنّ النّاس قَرَأوا الْقُرآنَ کَما أَنْزَلَ اللهُ ما اختلف اثنان» اگر قرآن همانطور که نازل شده قرائت می‌شد، دو نفر هم در آن اختلاف نمی‌کردند. که قرائت به ترتیب نزول هم می‌تواند یکی از جنبه‌های این حدیث باشد. اگربخواهیم قرآن را هماهنگ ساده و منسجم بفهمیم، بهترین روش مطالعه تنزیلی (همگام بانزول) است. 3⃣سخنران آخر عصرانه قرآنی نیز دکتر ابوالفضل حری بود که در موضوع انسجام در قرآن مطالب خود را ارایه کرد. حری بیان داشت: کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن بسیار کاربردی است و کار را ساده کرده و اصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است. از جمله اصطلاحات درس و درب و پاراگراف (فراز) را استفاده کرده است. ما علاوه بر اینکه همانند روش این کتاب، سوره را به منزله‌ی یه کل به هم پیوسته در نظر می‌گیریم که بین آیاتش ارتباط برقرار است بین سوره‌ها نیز انسجام و ارتباط را قائلیم (روابط بین آیه‌ای و بینا سوره‌ای) یعنی قرآن را یک کل به هم پیوسته می‌دانیم. کتاب مبانی و روش‌های مطالعه و فهم ساده‌ی قرآن دستورالعمل کافی و خوبی برای درک بهتر قرآن است. کتاب علیرغم آنکه مباحث را به طور ساده مطرح کرده است اما مبتنی بر اصول علمی است. البته می‌توان در گام تکمیلی فهم بهتر را از توجه به سایر اجزای قرآن و برقراری ارتباط بین سوره‌ها و برقراری ارتباط با آموزه‌های اصلی دین اسلام و نیز سنت پیامبر نتیجه گرفت. در کنار این مورد خوانش تنزیلی و به ترتیب نزول هم به ما کمک می‌کند. 💐علاقه‌مندان می‌توانند فایلهای سخنرانی این برنامه را در کانال کتاب مشاهده کنند. https://t.me/fahmequran ✅خريد چاپ سوم كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران با https://idpay.ir/quranpuyan/shop
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن "را منتشر کردیم؟بخشی از سخنان مولف کتاب در مراسم رونمایی و بررسی کتاب در کتابخانه ملی
خدایا امروزرانیزبانام توآغاز میکنم امروزقلبم مالامال ازشکرگزاری برای موهبت زندگی است کمک کن تاداستان زندگی‌ام را به همان زیبایی بیافرینم کہ توجهان راآفریدی سلام روزتون بخیر 💫 @quranpuyan 💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖✨ 💠🌸أَللهُمَّ بِالحَقِّ أَنْزَلْتَهُ وَ بِالحَقِّ نَزَلَ، أَللهُمَّ عَظِّمْ رَغْبَتی فیهِ وَاجْعَلْهُ نُوراً لِبَصَری وَ شِفاءً لِصَدْری و ذَهاباً لِهَمِّی وَ غَمّی وَ حُزْنی اللهمَّ زَیِّنْ بِهِ لِسانی وَ جَمِّلْ بِه وَجْهی وَ قَوِّ بِهِ جَسَدی وَ ثَقِّلْ بِهِ میزانی وَارْزُقْنی تِلاوَتَهُ عَلی طاعَتِکَ آناءَ اللّیلِ وَ أَطْرافَ النَّهارِ، وَاحْشُرْنی مَعَ النَّبِیِّ محمّدٍ وَ آلِهِ الأَخْیارِ. 🌱 بارخدایا! قرآن را به حق نازل کردی و به درستی هم نازل شده، بارالها! میل و رغبت مرا به قرآن، بزرگ گردان و آن را روشنایی دیده و شفای دل و بَرَنده غم، غصّه و اندوهم قرار ده. خداوندا! زبانم را به خواندن قرآن زینت ده و چهره ام را به سبب آن نیکوئی بخش و پیکرم را به پیروی آن نیرومند فرما و میزان عملم را به تبعیّت آن سنگین گردان و خواندن قرآن را شب و روز با توفیق فرمانبرداری روزی ام فرما و مرا با پیغمبرت، حضرت محمدصلی الله علیه وآله وسلم و آل برگزیده اش محشور گردان.  📚علامه مجلسی، بحار الانوار، ج۸۹، ص۲۰۷.    ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan  
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 7 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan