..#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_14
#ایه.89
♦️خود #مبلغ بوده، خود #کافر شدند!
💮🔶وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ
🔹و هنگامى که از طرف خداوند، کتابى براى آنها آمد که هماهنگ با نشانه هایى بود که با خود داشتند، و پیش از این، به خود نوید (آمدن این کتاب و) پیروزى بر کافران را مى دادند، با این همه، هنگامى که این (کتاب، و پیامبرى) را که شناخته بودند نزد آنها آمد، به او کافر شدند. پس لعنت خدا برکافران باد!
(بقره/89)
🔸باز در این آیات، سخن از یهود و ماجراهاى زندگى آنها است، آنها ـ همان گونه که در شأن نزول آمده است ـ با عشق و علاقه مخصوصى براى ایمان به رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در سرزمین مدینه سکنى گزیده بودند، و نشانه هاى پیامبر(صلى الله علیه وآله)را در کتاب آسمانى خود تورات مى خواندند، و با بى صبرى در انتظار ظهورش بودند ولى هنگامى که از طرف خداوند کتابى (قرآن) براى آنها آمد، که موافق نشانه هائى بود که با خود داشتند و پیش از این به خود نوید پیروزى بر کافران را مى دادند، با این همه، هنگامى که این (کتاب و پیامبرى) را که (از قبل) شناخته بودند، نزدشان آمد، نسبت به او کافر شدند (وَ لَمّا جاءَهُمْ کِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذینَ کَفَرُوا فَلَمّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ).
لعنت خداوند بر کافران باد ! (فَلَعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْکافِرینَ).
👈آرى، گاه انسان عاشقانه، به دنبال حقیقتى مى دود، ولى هنگامى که به آن رسید و آن را مخالف منافع شخصى خود دید، بر اثر هوا پرستى به آن پشت پا مى زند و آن را وداع مى گوید، بلکه گاه به مخالفتش بر مى خیزد.
📚تفسیر نمونه
🆔@quranpuyan
..#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_14
#ایه.90
.🔶 بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلى غَضَبٍ وَ لِلْكافِرِينَ عَذابٌ مُهِينٌ«بقره:90»
- [يهوديان متعصّب و متكبّر] خود را به بد بهايي [از غرور و حسادت] فروختند 190 كه به آنچه خداوند [بر پيامبر اسلام] نازل كرده منكر ميشوند. [آنها انتظار دارند نبوّت در انحصار نژاد خودشان باشد و] برتريطلبي باطل ميكنند 191 از اين كه خداوند [آيات و حقايقي] از فضل خويش را بر هر كه از بندگانش كه بخواهد [=شايسته بداند] نازل ميكند [نه الزاماً بنياسرائيل]. پس [به خاطر چنين خصلتي] به خشمي فراز خشمي [فزاينده] گرفتار شدند 192 و براي كافران [=انكار كنندگان حق از هر ملت و آييني] عذابي خواركننده است.193
__
🔹190- سرماية هر كسي در بازار زندگي عمر محدودي است كه تجديد و تكرار نميگردد، به تعبير امام علي(ع)، بهاي عمر بهشت و رضوان الهي است، به كمتر از آن نفروشيد. تا خريدار چه كالاهايي باشيم؟ كساني خريدار آنچه رنگ خدا داشته و به كار خدمت به خلق و رشد و كمال خود آيد هستند و تعداد بيشتري با تنگنظري و تعصّب خريدار كالاي كفر در انواع حرص و حسد، دشمني و فتنهجويي، جنگ افروزي و جبّاريتاند.
🔸191- «بَغْيًا» طلب کردن چيزي با تجاوز به حقوق ديگران است. فرعون قوم بنياسرائيل را پس از فرار شبانة آنها با لشكريانش تعقيب كرد تا تنبيه و شكنجه كند. قرآن اين عمل را «بغي» ناميده است [يونس 90 (10:90)- ...فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا...]. فعل بَغْيًا [به صورت نكره] 6 بار در قرآن آمده كه 5 بار آن دربارة بنياسرائيل است. اختلافات دروني 12 تيرة آنها نيز از همين خوي برتريطلبي متجاوزانه و رقابت بر سر قدرت و ثروت بوده است. در قرآن 4 بار تكرار شده كه اختلافات آنها نه از سر ناآگاهي، بلكه پس از آگاهي و به دليل خوي تجاوز و دشمني بوده است [آلعمران 19 (3:19) و 213 (3:213) ، بقره 213 (2:213) ، شوري 14 (42:14) ].
🔹192- به سخن شيرين حافظ: درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد نهال دشمني بركن كه رنج بيشمار آرد.
تاريخ و تجربيات حدود چهار هزار سالة بنياسرائيل، با اختلافات و جنگهاي ريشهدار دروني ميان 12 تيرة اصلي و درگيري و دشمني با همسايگان، سرنوشت اين قوم را به آوارگي و درماندگي رقم زده است، مگر در مقاطعي كه يا استعمارگران از مظلوميت آنان پلي براي رسيدن به اهداف خود ساخته و اسكان و اقتدارشان بخشيدهاند، يا خود، به رغم اقليتشان، با هوشمندي و حميّت كنترل منابع قدرت، ثروت و اطلاعات و تبليغات را در چنگ گرفته و ديگران را به جان هم انداختهاند و [به شهادت تاريخ] هر دم به خشمي ناشي يا افزون بر خشمي گرفتار شدهاند. صرف نظر از اقليتي خداجوي و خدمتگزار، اكثريت دنياپرست اين قوم، به تعبير قرآن، هركجا كمين كردهاند به ذلّت گرفتار شدهاند، مگر با [چنگ زدن] به ريسمان خدا يا ريسمان مردم [ملتهاي ديگر] و... آلعمران 112 (3:112) .
🔸193- اين قاعدهاي كلي است كه هر ملتي حقايق و نظامات جهان را ناديده بگيرد و غافل گردد، به خواري و زبوني و زير دستي ملتهاي مجاور گرفتار ميشود.
💫تفسیر بازرگان
🆔@quranpuyan
..#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_14
#ایه.91
.
🔴- #تعصبهای_نژادی_یهود
.
💮🔶وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَيْنا وَ يَكْفُرُونَ بِما وَراءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِياءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ«91بقره»
🔹و هنگامى كه به آنها گفته شود به آنچه خداوند نازل كرده ايمان آوريد، گويند: ما تنها به چيزى ايمان مىآوريم كه بر (پيامبر) خودمان نازل شده باشد و به غير آن كافر مىشوند، در حالى كه آن (قرآن) حقّ است و آنچه را (از تورات) با ايشان است، تصديق مىكند. بگو: اگر (به آياتى كه بر خودتان نازل شده) مؤمن بوديد پس چرا پيامبران خدا را پيش از اين به قتل مىرسانديد؟!
(آیه 91)- #تعصبهای نژادی یهود! در تفسیر آیات گذشته خواندیم که یهود به خاطر این که این پیامبر از بنی اسرائیل نیست، و منافع شخصی آنها را به خطر میاندازد از اطاعت و ایمان به او سر باز زدند.
♦️🔻در تعقیب آن در این آیه به جنبه تعصّبات نژادی یهود که در تمام دنیا به آن معروفند اشاره کرده، چنین میگوید: «هنگامی که به آنها گفته شود به آنچه خداوند نازل فرموده ایمان بیاورید، میگویند: ما به چیزی ایمان میآوریم که بر خود ما نازل شده باشد (نه بر اقوام دیگر) و به غیر آن کافر میشوند» (وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَیْنا وَ یَکْفُرُونَ بِما وَراءَهُ).
👈آنها نه به انجیل ایمان آوردند و نه به قرآن، بلکه تنها جنبههای نژادی و منافع خویش را در نظر میگرفتند «در حالی که این قرآن حق است و منطبق بر نشانههای و علامتهایی است که در کتاب خویش خوانده بودند» (وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما مَعَهُمْ).
↩️پس از آن پرده از روی دروغ آنان برداشته و میگوید: اگر بهانه عدم ایمان شما این است که محمد صلّی اللّه علیه و اله از شما نیست پس چرا به پیامبران خودتان در گذشته ایمان نیاوردید؟ «بگو: پس چرا آنها را کشتید اگر راست میگویید و ایمان دارید»؟! (قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِیاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ).
📚تفسیر نمونه
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣1⃣ تدبر در سوره #کوثر
🔹نکات سوره کوثر از تفسیر عبدالعلی بازرگان
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
به راستي كه ما(۲) به تو كوثر(۳ ) [=سرچشمة جوشان / خير بسيار و فزاينده] دادهايم.
__
۱ - (پیشگفتار این سوره)
۲ - ضمير متكلم جمعي «نا» [در: إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ، به جاي اِنّي اَعطَيتُكَ] دلالت بر نقش عوامل متعددي [از جمله فرشتة وحي و گيرندة آن] در اعطاي كوثر به مشيّت الهي ميكند، يك طرف «فاعليت» مطلق است و طرف ديگر «قابليت» كه در ظرفيت گسترش يافتة خود به مدد واسطههاي غيبي، كوثر را جاري ميسازد.
۳ - اگر سورة «تكاثر» كه پيش از سورة كوثر در اوايل سال اول بعثت [چهارمين گروه تنزيل پس از سورههاي علق، مدثر و عصر] نازل شده، كثرتگرايي مادّي را، كه در باب تفاعل [تكاثر] دلالت بر رقابت با ديگران ميكند، مذمّت كرده، در اين سوره از «كوثر، كه ذاتي و زيادشدني و خودجوش و خدا داد است ياد ميكند.
كوثر صفت مبالغه است كه مصاديق بيشمار دارد و مفسرين تا ۲۶ مورد را ذكر كردهاند. مثل: نهري در بهشت، كثرت اولاد رسول، كثرت پيروان، فضايل بيشمار قرآن، ترفيع ياد و مقام پيامبر و... گرچه همة اين موارد ميتوانند زيرمجموعهاي از كوثر باشند، اما به نظر ميرسد معرفه ذكر شدن «الكوثر» نشانة معيّن و مشخص بودن آن براي پيامبر بوده است.
درست است كه آن كوثر [خير فزاينده و بيانتها] مصداقي همانند قرآن و شريعت اسلام ندارد، ولي چه كسي ميتواند انكار نمايد كه پس از رحلت پيامبر، بخصوص در دوران بنياميه، بنيمروان و بنيعباس كه دشمنان ديروز يا دنياطلبان رياكاري به نام اسلام و به ادّعاي جانشيني [خليفه] رسولالله به قدرت رسيده بودند، اين امانت عمدتاً بر دوش اهلبيت پيامبر به نسلهاي بعد منتقل گرديد.
نكتة بسيار مهم اين كه برخلاف رسومات و فرهنگ قبيلهاي اعراب كه بقاي نام و ثروت شخص را در نسل مذكر او ميپنداشتند، نسل پيامبر اسلام(ص) از دختر او فاطمه زهرا[س] تداوم يافته است. آخرين آية اين سوره و سياق آن به طور طبيعي به مَحمِل و مَركَب انتقال اين پيام، و بريده و بياثر ماندن دشمنان پيامبر اشاره دارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️مروری بر مسئولیت مردم و #علما در برابر #حکومت_ظالم در
#خطبه_امامحسین ( ع) در منا
🔖🖊شرح #فراز_پایانی: بخش آخر
✅ اهداف #امام_حسین(ع)
اباعبدالله(ع) بعد از اینکه مسائل مختلف جامعهی اسلامی را با نگاه عمیق خود مورد بررسی قرار دادند، کلام خود را با یک خطاب نسبت به حقتعالی بهپایان رساندند .حضرت در جنبهی سلبی فرمودند که من قدرتطلب و ریاستطلب و به دنبال ثروت و مال دنیا نیستم اما از جنبهی ایجابی، چرا حضرت در صحنهی سیاست و مقابلهی با دستگاه حکومت وارد شدند؟ حضرت به دنبال قدرت نیستند اما عمل حضرت، چه اهدافی را دنبال میکرد؟ حضرت چهار نکته را بیان فرمودند.
✅ • بازگشت به سرچشمههای اصیل اسلامی؛
🔶«لَکِنْ لِنُرِیَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ» علائم و نشانههای دین در جامعه باید دیده شود. من میخواهم امور جامعه تغییر پیدا کند تا اینکه در جامعه، دین به حاکمیت برسد. از زمانیکه پیغمبر اکرم(ص) از دنیا رفتند تا زمان ایراد این خطبه امام حسین(ع) ، حدود نیمقرن گذشته است و مسیر جامعهی اسلامی از ریلی که این قطار در آن حرکت کرده و از آن اهداف دینی که پیغمبر اکرم(ص) در عصر خودش برای مردم توضیح داد، فاصله گرفته است. این جملهی حضرت، اشارهی به این است که خدایا! ما میخواهیم مسیر جامعه را به آن اسلام واقعی و حقیقی برگردانیم. اینکه برخی از بزرگان ما (مثل علامه مجلسی(ره)) این جملات را اشاره به بدعتها میدانند، مطلب درستی است. اگر ما توجه داشته باشیم که بعد از پیغمبر(ص) تغییر گستردهای در احکام بهوجود آمد که امیرالمؤمنین علی(ع) تعبیرات عجیبی در مورد آن دارند و میفرمایند: اگر دین را بهمثابهی ظرف در نظر بگیرید، این ظرف را وارونه کردند و همهی محتوای آن بیرون ریخت و مانند پوستین وارونه آن را پوشیدند (قبلا هم اشاره شد که علامه شرفالدین(ره) در “النص و الاجتهاد” صد مورد از این تغییراتی که در دین اتفاق افتاد را شماره کرده است).
✅ • #اصلاح_آشکار
👈جملهی دوم: «وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ» خدایا! من میخواهم اصلاح را در شهرهایت آشکار کنم. در همان زمانی هم که فساد حاکم است، ممکن است در گوشه و کنار جامعه، علائمی از صلاح دیده شود و انسانهای صالح و شایستهای وجود داشته باشند و در هر شرایطی هم شایسته عمل کنند ولی آنچه را که امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) میفرمایند این است که «نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ» هدف این است که اصلاح در میان مردم و در شهرها آشکار باشد. یعنی کسیکه وارد این جامعه میشود، بدون اینکه نیاز به توجیه و توضیح باشد، صلاح را در این جامعه ببیند و صلاح بهعنوان یک واقعیت در معرض ظهور برای همه باشد، نه اینکه جامعه را بزک کرده باشند. معلوم میشود این جامعه، جامعهای بوده که #فساد در آن آشکار بوده و اباعبدالله الحسین(ع) میفرمایند من میخواهم #صلاح را آشکار کنم.
🎙استاد سروش محلاتی
ادامه دارد👇👇
@quranpuyan
💫👈.ادامه شرح فراز آخر #خطبه_امام_حسین در منا
✅ امنیت مظلومان
«یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ» بندگان مظلوم خدا، امنیت و آسایش پیدا کنند. البته همهی حکومتها بهنوعی درصدد تأمین امنیت هستند ولی تفاوت این است که امیرالمؤمنین علی(ع) که مسألهی امنیت را مطرح میکنند و امام حسین(ع) هم همین جمله را تکرار میکنند، امنیت معطوف به تودههای مظلوم را مطرح میکنند ولی دیگران که امنیت را مطرح میکنند، امنیت معطوف به طبقات حاکم و ظالم را مطرح میکنند و منظور آنها امنیت خودشان و وابستگان به خودشان هستند که البته لازمهی تأمین آن امنیت این است که گلوی مردم گرفته شود چون معتقد هستند اگر مردم از آزادی برخوردار باشند و بتوانند حرف بزنند، امنیت خودشان لطمه میبیند
• احکام شرعی مبنای اداره جامعه✅
«وَ یُعْمَلَ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکَامِکَ» قانونی که در این جامعه حاکم میشود، احکام مقدس شرعی باشد. یا بهتعبیر امیرالمؤمنین(ع): «تُقَامَ الْمُعَطَّلَهُ مِنْ حُدُودِکَ». مقصود از این حدود، حدود اصطلاحی (مجازات مقرر شرعی مثل حد سرقت و…) نیست بلکه همان حدودی است که در قرآن مجید آمده است مثل «وَمَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ…»(سوره بقره، آیه۲۲۹ و سوره طلاق، آیه۱) یعنی همان مرزهایی را که خدا قرار داده است و احکامی که خداوند مقرر فرموده است.
✅ حساسیت نسبت به حقوق #مظلومان
در این بیانات نورانی، حساسیتِ نسبت به حقوق مظلومین را خیلی صریح و واضح میبینید. در احکام دین از طهارت و نماز تا ارث و حدود و دیات، احکام و دستوراتی وجود دارد ولی آنچه را که امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) در بین همهی این احکام، به آن تصریح میکنند که دغدغهی ایشان بیشتر معطوف به آن است و در صدر مطالبات خویش قرار میدهند، مسألهی حقوق مظلومان.
در خطبهی ۱۳۴ نهجالبلاغه، حضرت بحث حکومت خود را مطرح میکنند؛ حضرت آماری بدهند که چهار سال و نیم حکومت کردم، چند مسجد ساختم و… حضرت از این کارهای بهتعبیر ما «فرهنگی» آمار بدهند. اما حضرت آماری که دادند این است که من در حکومت خودم کاری که انجام دادم، این است که دیگر گرسنهای وجود ندارد که احتیاج به نان شب داشته باشد. آب تمیز و گوارا هم برای انسانها در اختیار قرار گرفته و یک سرپناهی هم همه دارند. «مَا أَصْبَحَ بِالْکُوفَهِ أَحَدٌ إِلَّا نَاعِماً إِنَّ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَهً لَیَأْکُلُ الْبُرَّ وَ یَجْلِسُ فِی الظِّلِّ وَ یَشْرَبُ مِنْ مَاءِ الْفُرَات»(مناقب آل ابی طالب، ج۲، ص۹۹) در این خطبه هم حضرت علی(ع) فرمودند: «وَ ایْمُ اللَّهِ لَأُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ» قسم به خدا! من دادِ مظلوم را از ظالم و ستمگرش میگیرم. حکومت این است! من پناه و پشتیبان انسانهای ستمدیده هستم. حضرت با تأکید فرمودند، هم قسم خوردند: به خدا قسم، حتماً و جزماً، من داد مظلوم را میگیرم.
این خط قرمز امیرالمؤمنین(ع) است. وقتیکه حضرت با برخی از بدعتها مبارزه کردند و مثلا فرمودند نماز تراویح بدعت است و جلوی آن را بگیرید (و برخی مسائل دیگر که شرح آن را مرحوم کلینی در روضه کافی آورده است)، افرادی مقاومت کردند و نپذیرفتند، حضرت عقبنشینی کردند. آنجایی که حضرت عقبنشینی نمیکنند، مربوط به فلسفهی حکومت است که اگر بنا شود اینجا هم عقبنشینی شود و بنای بر توجیه و تحمل ظلم و ستم باشد، چه فرقی بین این حکومت و حکومت معاویه است؟
«وَ لَأَقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ» حضرت تعبیر تندی به کار بردند که من، افسار این آدمهای گردنکش را میکشم. اینجا، جای زبان خوش نیست. جایی که امیرالمؤمنین(ع) اکراه و اجبار و اعمال قدرت را لازم میداند، در مقابل این عناصر فاسد است که از بیتالمال سوء استفاده میکنند و حقوق مردم را تضییع میکنند.
🔸💫پایان این خطبه
👈در پایان حضرت فرمودند: «فَإِن لم تَنْصُرُونَا وَ تُنْصِفُونَا قَوِیَ الظَّلَمَهُ عَلَیْکُمْ وَ عَمِلُوا فِی إِطْفَاءِ نُورِ نَبِیِّکُمْ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْنَا وَ إِلَیْهِ أَنَبْنَا وَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ» اگر شما که علماء و نخبگان هستید، به ما کمک و یاری نکنید، ظالمان و ستمگران بر شما قوت پیدا میکنند و چیره میشوند و آنوقت نور میراث پیغمبر اکرم(ص) خاموش خواهد شد. پس بیایید بایستید، ما را کمک کنید تا در برابر ظالم مقاومت کنیم و الا اینها نه فقط حق شما را، بلکه عدالت، احکام الهی و همه چیز را نابودخواهند کرد.
💫پایان
🎙 استاد سروش محلاتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی بهشت است،
برای آنهایی که عاشقانه عشق می ورزند!
بی پروا محبت می کنند
و کمتر از دیگران انتظار دارند
🌸 سلام
لحظه لحظههای زندگیتون
سرشار از عشق و مهربانی و امید باد
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 94 تا 101
📄#صفحـہ_15
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_15
#ایه96
💢💢 #حریص_ترین_مردم_بر_زندگی
💠🔆 وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ "96/بقره"
🌱 و آنها را حریصترین مردم -حتی حریصتر از مشركان- بر زندگی (این دنیا، و اندوختن ثروت) خواهی یافت؛ (تا آنجا) كه هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بیناست.(۹۶)
💢✨ این آیه از حرص شدید آنها به مادّیات چنین سخن میگوید: «و آنها را حریصترین مردم ـ حتّی حریصتر از مشركان ـ بر زندگی (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهی یافت» (وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیَوة وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا).
💢✨آن چنان علاقه به دنیا دارند كه «هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود» (یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَة).
برای جمع ثروت بیشتر یا به خاطر ترس از مجازات. «در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت» (وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ). و اگر گمان كنند كه خداوند از اعمالشان آگاه نیست، اشتباه میكنند «و خداوند به اعمال آنها بیناست» (وَاللّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ).
نكتهها💬
1⃣ مقصود از هزار سال، عدد هزار نیست
بلكه كنایه از عمر طولانی است. بعضی از مفسّران میگویند: عدد هزار بزرگترین عدد نزد عرب بوده و اعداد بزرگتر از آن نام مخصوصی نداشته، از این رو رساترین تعبیر برای فزونی محسوب میشده است.
2⃣ جمله «علی حیوة»، به صورت نكره، برای تحقیر است.
👈یعنی آن قدر به زندگی دنیا دل بستهاند كه حتّی پستترین زندگی این جهان را كه در نهایت بدبختی باشد، بر سرای آخرت ترجیح میدهند.
3⃣ :جنایات نژادپرستان :بی شك سرچشمه بسیاری از جنگها و خونریزیها در طول تاریخ بشر، برتری جویی نژادی بوده است.
💢✨اگر نژادپرستان جهان را رده بندی كنیم، یهود در ردههای بالا قرار خواهند گرفت. آنان حتّی آیین موسی را در نژاد خود محصور ساختهاند. به همین دلیل، از آیین خود، در میان اقوام دیگر تبلیغ نمیكنند.
💢✨نژادپرستی شعبهای از شرك است. به همین دلیل، اسلام به شدّت با آن مبارزه كرده و همه انسانها را از یك پدر و مادر میداند كه امتیازشان تنها به تقوا و پرهیزگاری است.
4⃣ ریشههای ترس از مرگ :بیشتر مردم از مرگ وحشت دارند. ریشه این ترس یكی از دو چیز است:
🔹 بسیاری مرگ را به معنی فنا و نابودی تفسیر میكنند. بدیهی است كه انسان از فنا و نیستی وحشت دارد.
🔹 افرادی كه مرگ را مقدّمه زندگی در سرای دیگر میبینند، به خاطر اعمال و خلاف كاریهای خود از مرگ وحشت دارند زیرا مرگ را رسیدن به نتایج شوم اعمال خود میدانند. بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و كیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر، مرگ را به عقب بیندازند ـ آیه بالا اشاره به دسته دوم میكند.
💢✨پیغمبران خدا از یك سو ایمان به زندگی پس از مرگ را در دلها زنده كردند و چهره واقعی مرگ را كه دریچهای به زندگی عالیتر است، به مردم نشان دادند. از سوی دیگر، دعوت به پاكی عمل كردند تا وحشت از مرگ به خاطر كیفر اعمال نیز زایل گردد.
👈👈بنابراین مردم با ایمان هرگز از مرگ وحشت ندارند.
📚تفسیر نمونه
@quranpuyan
.#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_15
#ایه97
.💮🔶 قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنِينَ(بقره:97)
بگو: هر كس دشمن جبرئيل است، 201 پس [بداند] او آن [قرآن] را بر قلب تو به اذن خدا نازل كرده است، در حالي كه تصديقكننده [كتابهاي آسماني] پيشین است و هدايتي و بشارتي براي مؤمنين.
______
🔸201- جبرئيل نامي عبري است كه يهوديان با آن آشنا بودند. اما دشمني با #جبرئيل چه دليلي ميتواند داشته باشد؟ در مدرسه نيز شاگرداني گريزپا، به اصطلاح، كاسة كوزة كاستيها و كمآوردنهاي خود را سر معلم ميشكنند و او را مقصّر در ناكامي خود ميشمرند، حال آن كه معلم مطابق مقرّرات مدرسه و فرمان مدير عمل ميكند و با كسي دشمني يا دوستي ويژه ندارد.
💢يهوديان باشخص محمد(ص) پيش از اسلام آشنايي و ارتباطي نداشتند، پيامبر نيز جز عقد پيمان همزيستي مسالمتآميز با يهود، هنگام هجرت به مدينه، هيچ سابقة سويي با آنها نداشته است، مگر برخوردهاي بعدي كه ناشي از عهدشكنيهاي خود يهوديان بود:
.
💢👈 پس دشمني ناخودآگاه آنها با نبوّت او، و فرشتة منتقل كنندة وحي [جبرئيل] بايد بوده باشد كه چرا به جاي قوم سوگلي بنياسرائيل سراغ قوم و نژادي ديگر رفته است! پاسخ سادة آيه مشتمل بر چهار جزء است: 1- جبرئيل قرآن را بر قلب پيامبر نازل كرده است [پس نبوّت امري قلبي و ايماني است]، 2- اين عمل به «اذن خدا» نه ارادة جبرئيل انجام شده [در هر اذني، آمادگي و پذيرش طرف مقابل نيز مطرح است]، 3- نبوّت جديد تصديق كنندة نبوّتهاي پيشين [نه ابطالگر آنها] است. 4- نبوّت جديد هدايت و بشارت براي مؤمنين است [اگر به راستي مؤمنيد، چرا با آن معارضه ميكنيد؟].
💫تفسیر بازرگان
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #کوثر
🔹نکات سوره کوثر از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کوثر : ۲
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ
پس [به پاس اين نعمت] براي خداوندت نماز گزار،4 [به او روي آور] و قرباني كن.5
۴ - از تقابلي كه قرآن ميان تصديق و تكذيب و صلّي و تولّي در سورة قيامه 31 (75:31) و 32 «فَلا صَدَّقَ وَلا صَلَّىٰ وَلَٰكِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ» قرار داده است، ميتوان دريافت كه معناي صلّي روي آوردن و اقبال، و تولّي پشت كردن و دور شدن است. در صلوات نيز، كه همريشه صلات است، معناي توجّه، روي آوردن و تأييد غلبه دارد.
با اين تعريف صلوات خدا و فرشتگان بر پيامبر و بر همة مؤمنين [احزاب آيات 43 (33:43) و 56]، رويكرد توأم با رحمت و هدايت بر آنها، و صلوات مؤمنين بر پيامبر، رويكرد توأم با توجه و تعليم از سنّت او به عنوان «اسوه حسنه» ميباشد. شكر هر نعمتي استفادة بهينه از آن در سپاس از خداوند نعمتبخش و خدمت به خلق اوست. پيامبري كه نعمت كوثر را دريافت داشته، لازمهاش رويكرد نزديكتر به او و جاري ساختن اين نعمت براي پيروان است. از آنجايي كه اين سوره در اوايل سال اول بعثت نازل شده و هنوز شكل و زمان و اركان نماز تشريع نشده بود، بايد منظور از صلوه همان برقراري ارتباط معنوي با خدا باشد.
۵ - گويا به قرباني كردن شتر «نحر» و به قرباني كردن گوسفند و غيره «ذبح» گفته ميشود. در قرآن آمده است قرباني كردن شتر چاق از شعائر الهي است [حج 36 (22:36) - وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللهِ...]. همانطور كه همة مناسك حج جنبة سمبليك و نمادين دارد، قرباني كردن شتر نيز نماد حداكثر تقرّب به خداست كه فرمود: «هرگز به نيكي نميرسيد مگر از آنچه دوست داريد انفاق كنيد» [آلعمران 92 (3:92) ]. قرباني كردن شتر فربه متناسب با كوثر فزاينده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
.━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ نگاهی گذرا به زندگی و اندیشه های علامه محمدرضا #حکیمی
💫او به راستی شخصیتی اهل فکر و اندیشه و مصداق اولواالباب بود که در تقوی و زهد کم نظیر بود.
ایشان اندیشه و افکاری مستقل داشت که شجاعانه و صریح و بدون پرده پوشی مطرح می کرد و هرگز نان به نرخ روز نخورد.
در دوران ج.ا.ا با همه ارتباطات فراوانی که داشت هیچ گاه راه تملق را پیش نگرفت.
زندگی زاهدانه اش نمود همان افکار عدالتخواهانه و آرمان گرایانه اش بود، او نیاز زمانه را در عدالت و قسط علوی می دید و همواره از آن دفاع می کرد و انتظار داشت ج.ا.ا به این مهم بیش تر بپردازد. او در عدالت خواهی و زندگی اقتصادی چون ابوذر بود و در پارسایی و معرفت چون سلمان، با لباسی ساده و زندگی اندک روزگار می گذراند و به آن افتخار می کرد.
🖌✉️شاید علت نامه او به فیدل کاسترو، عشق او به عدالت بود چون اسلام را دو محور می دانست توحید و عدالت و آن هم شان اجتماعی آن، بنابراین فیدل را در عدالت همان طوری که مورد نظرش بود، نزدیک می دید، او را به اسلام نزدیک می دید چون در دنیا حکومت عادلانه ای که او می خواست وجود نداشت و حکومت فیدل را تنها حکومتی می دانست که به عداات آرمانیش نزدیک بود،برای همین تایید می کرد و تا حدی از ج.ا.ا ناامید شده بود
👌👌او در عبادت و امور مالی به شدت احتیاط می نمود و از او شنیدم که خود می گفت هر مکانی نماز نمی خوانم و هر جایی غذا نمی خورم، مکان های مشکوک به عدم پرداخت خمس، نماز نمی خواند و به تاخیر می انداخت و از غذایی که مال شبهه در آن بود نمی خورد و یا خمس آن را می پرداخت.
علی رغم وصیت شریعتی در اصلاح آثارش، معتقد بود باید آثار شریعتی همان طور حفظ شود و کلیت آن را درست می دانست و می فرمود ضرورتی به پاسخ مخالفانش نیست.
با شخصیت های زیادی از جمله شفیعی کدکنی و اخوان ثالث و علامه جعفری دوستی دیرینه داشت. نقل شده آقای شفیعی به اتفاق اخوان ثالث به منزل مرحوم حکیمی می روند که در زیر زمینی و اجاره ای بود و برای نوشتن کتاب از تعدادی آجر که روی هم چیده بود استفاده می کرد، اخوان پس از خروج از منزل ایشان به سختی گریه می کند و آقای شفیعی می گوید بدون شک حکیمی از اولیاءالله محسوب می شود.
👈تسلط او به زبان و ادبیات عربی و فارسی زبانزد همگان بود. نثری و شعری فاخر و ادبیاتی نو داشت در 18 سالگی قصیده ای به زبان عربی در رثای استادش آیت الله شیخ هاشم قزوینی سرود.
درست است که مکتب تفکیکی که از آن سخن می گفت نزدیکی به نوعی اخباریگری داشت ولی چیزی از ارزش او نمی کاهد.
از منظری می توان گفت او معتقد بود واژگان کلیدی آموزه های اسلامی در قرآن و روایات باید مفهومش از نظر خود این منابع دریافت شود نه با نگاه فلسفی و عرفانی و ... و شاید برداشت افراطی برخی فیلسوفان و عارفان زمینه چنین دیدگاهی شده باشد
او به متون دینی به ویژه روایات اهل بیت بهای بسیار می داد.
دائره المعارف الحیاه او هم گرایش عدالتخواهانه اش را نشان می دهد و هم تکیه بر کلام اهل بیت را.
غیر از گرایش عمیق شخصی اش به رفع فقر و شکاف طبقاتی، او در فضایی که گرایش جوانان به سوسیالیسم وجود داشت از گرایش عدالتخواهانه علوی دفاع می نمود و زندگی زاهدانه اش نمود آن بود.
🔶او با الهام از سیره امامان آموخته بود آن چه نیاز جامعه است باید پررنگ نماید و وجود شکاف طبقاتی و فقر محرومان زمینه این رویکرد ایشان بود.
اگر چه ایشان قرائت های گوناگون از اسلام را نادرست می دانست ولی خود به قرائت خاصش که همان تفکیک علم و فلسفه و عرفان از دین بود، پایبند بود.
🔶مکتب تفکیک رویکردی در شناخت دین می دانست که بین روش اهل بیت و روش فلاسفه و روش عرفا و روش علوم تجربی در شناخت متون دینی به تفکیک و جدایی آن معتقد بود، اگر چه تدوین این مکتب در اوایل قرن 14 هجری و در مشهد بوده است و به مکتب خراسان مشهور است ولی بنیاد و پایه گذاری آن را از ادعای ملاقات عالم بزرگ میرزا مهدی اصفهانی با امام زمان در مسجد سهله بوده است که امام زمان به ایشان فرموده باشد «طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لانکارنا» هر کس معارف اسلام را از راهی به جز طریق ما اهل بیت جستجو کند به انکار ما خواهد انجامید.
👈در جلسه ای من از ایشان شنیدم که فرمود من مخالف فلسفه نیستم ولی نباید دین را فلسفی و با قوانین فلسفی بررسی کنیم
دین را از درون دین و مفاهیم دینی ولی با عقل می توانیم بفهمیم.
تجربه نشان داده همه جریان های فکری درون خود به تند رو و میانه رو تقسیم می شوند. علامه حکیمی از زمره معتدلین در نقد فلسفه محسوب می شود.
🤲🍃خدایش او را در جوار رحمت های بی کرانه اش ماوای دهد
✒ حجت الاسلام دكتر حمید فغفور مغربی
@quranpuyan
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
🌹🌹 با سلام به مخاطبان گرامي
پيرو اعلام قبلي و در صورت عدم تغيير در برنامه ها
امشب(دوشنبه) ساعت 22 از شبكه قران #سيما
گفتگويي در خصوص #كتاب"باورها و رفتارهاي قرآني،280 درس از 30
جزء قرآن"
با مولف كتاب: آقاي سيدكاظم فرهنگ
پخش ميشود.
https://eitaa.com/raftarequrani