#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_46
❇️آیا #انفاق به غیر مذهبی ها اشکال دارد؟ ایا از فشار اقتصادی برای اصلاح افراد می توان استفاده کرد؟
💠لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ "بقره/272"
🌱هدايت آنان برعهدة تو نيست، بلكه خداست كه هر كسي را بخواهد [=شايسته بداند] هدايت ميكند.[انفاق كردن مشروط به ايمانِ گيرنده نيست] و هر خيري [از بهترين آنچه داريد] انفاق كنيد، به سود خودتان است
🔷✨ گويا برخي مسلمانان در حمايت مالي از نيازمنداني از خويشاوندانشان [در مكه]، كه هنوز خود را از عقايد شركآميز دور نساخته و هجرت نكرده بودند، و يا انفاق به دگرانديشاني محتاج در شك و ترديد بودند كه آيا خدا كمك به غير همدينان را ميپذيرد يا خير؟
🔷✨ اين آيه ميرساند مشروط كردن انفاق به هدايت نادرست است. همين كه خدا منكران خود را از رزق و روزي محروم نساخته، بندگان مؤمن او بايد چنين باشند.
🔷✨ در این آیه سخن از جواز انفاق به غیر مسلمانان است، به این معنى که نباید انفاق بر بینوایان غیر مسلمان را ترک کنند، به منظور این که تحت فشار قرار گیرند و اسلام را اختیار کنند و هدایت شوند.
🔷✨آیه فوق مى گوید: همان طور که بخشش هاى الهى و نعمت هاى او در این جهان، شامل حال همه انسان ها (صرف نظر از عقیده و آئین آنها) مى شود، مؤمنان هم باید به هنگام انفاق هاى مستحبى و رفع نیازمندى هاى بینوایان در مواقع لزوم، رعایت حال غیر مسلمانان را نیز بکنند.
🔷✨البته این در صورتى است که انفاق بر غیر مسلمانان، به خاطر یک کمک انسانى باشد و موجب تقویت کفر و پیشبرد نقشه هاى شوم دشمنان نگردد، بلکه آنها را به روح انسان دوستى اسلام آگاه سازد.
🔹 از ايجاد فشار اقتصادى و ترك انفاق، براى ايمان آوردن كفّار استفاده نكنيد.
رسيدگى به محرومان، يك وظيفه انسانى است. پس بر غير مسلمانان نيز انفاق كنيد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ»
🔹 اسلام، مكتب انسان دوستى است و فقر و محروميّت را حتّى براى غير مسلمانان نيز نمىپسندد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ»
📚تفاسیر بازرگان ، نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_46
❇️اقسام #هدایت: کدام یک ازهدایتها وظیفه پیامبر است و کدام ،نیست؟
💠 لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ "272/ بقره"
🌱هدايت يافتن آنان بر عهده تو نيست، بلكه خداوند هر كه را بخواهد (و شايسته باشد) هدايت مىكند
💫هدایت انواعى دارد:🔻
🔷✨ الف ـ هدایت تکوینى
منظور از هدایت تکوینى، این است که: خداوند یک سلسله عوامل پیشرفت و تکامل در موجودات مختلف جهان ـ اعم از انسان و سایر جانداران، حتى موجودات بى جان ـ آفریده، که آنها را به سوى تکامل مى برد.
🔹رشد و تکامل جنین، در شکم مادر، نمو و پیشرفت دانه هاى گیاهان در دل زمین، و حرکت کرات مختلف منظومه شمسى در مدار خود، و مانند آن، نمونه هاى مختلفى از هدایت تکوینى هستند، این نوع هدایت مخصوص خدا است و وسیله آن، عوامل و اسباب طبیعى و ماوراء طبیعى است.
👈قرآن مجید مى گوید:
💠رَبُّنَا الَّذی أَعْطى کُلَّ شَیْء خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى: خدائى که آفرینشِ ویژه هر موجودى را به او بخشید، و سپس او را هدایت و رهبرى کرد .
🔷✨ب ـ هدایت تشریعى
منظور از این هدایت راهنمائى افراد از طریق تعلیم و تربیت، و قوانین مفید و حکومت عادلانه و پند و اندرز و موعظه است.
این نوع هدایت به وسیله پیامبران، امامان، افراد صالح و مربیان دلسوز انجام مى شود و در قرآن به آن کراراً اشاره شده است.
👈قرآن مجید مى گوید:
💠ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ: این کتاب بزرگ تردیدى در آن نیست و وسیله هدایت پرهیزکاران است .
🔷✨ج -هدایت به معنى فراهم ساختن وسیله
این نوع هدایت که گاهى از آن به عنوان توفیق یاد مى شود، عبارت از این است که: وسائل لازم را در اختیار افراد بگذارند تا با میل و اراده خود از آن براى پیشرفت استفاده کنند، مثلاً ساختن مدرسه، مسجد، کانون هاى تربیتى، تهیه برنامه ها و کتاب هاى لازم و تربیت مبلغان و معلمان شایسته، همه، داخل در این قسم از هدایت هستند و در حقیقت این قسم از هدایت، برزخى است بین هدایت تکوینى و تشریعى.
👈 قرآن مى گوید:
وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا: و کسانى که در راه ما مجاهده کنند آنها را به راه هاى خود هدایت مى کنیم .
🔷✨د -هدایت به سوى نعمت ها و پاداش ها
منظور از این هدایت، بهره مند ساختن افراد شایسته از نتیجه اعمال نیکشان در سراى دیگر است، این نوع هدایت، مخصوص افراد با ایمان و درستکار است، قرآن مجید مى گوید: سَیَهْدیهِمْ وَ یُصْلِحُ بالَهُمْ .
این جمله که بعد از ذکر فداکارى شهیدان راه خدا آمده است
👈مى گوید:
خداوند آنها را هدایت مى کند و حال آنها را بهبودى مى بخشد .
بدیهى است این نوع هدایت تنها مربوط به برخوردارى آنان از نتایج سودمند عملشان در جهان دیگر است.
✅اما در واقع این چهار نوع هدایت، مراحل مختلفى از یک حقیقت هستند که هر کدام بعد از دیگرى قرار گرفته است; زیرا نخست، هدایت تکوینى خداوند به سراغ انسان مى آید و عقل و فکر و قواى دیگر را در اختیار او مى گذارد (هدایت تکوینى).
✅پس از آن هدایت و راهنمائى انبیاء شروع مى شود و آنها مردم را به راه حق دعوت مى کنند (هدایت به معنى ارشاد و تبلیغ).
✅و بعد از آن با ورود در مرحله عمل، توفیق پروردگار شامل حال آنها مى شود و راه ها براى آنها هموار مى گردد و مرحله سوم هدایت را به این طریق مى پیمایند (هدایت به معنى توفیق).
✅و در پایان در جهان دیگر از نتایج اعمال خود بهره مند مى گردند (هدایت به سوى پاداش ها).
👈 از این چهار نوع هدایت یک قسم آن (ارشاد و تبلیغ) از وظائف حتمى پیامبران و امامان است و قسم دیگرى از آن که هموار ساختن راه باشد به مقدار وسیعى جزء برنامه هاى حکومت الهى پیامبران و امامان است ولى بقیه مخصوص ذات خدا است.
👈بنابراین، هر جا در قرآن نفى هدایت از پیغمبر شده همانند آیه فوق، منظور این دو قسم (هدایت ارشاد و تبلیغ و هدایت هموار ساختن زمینه ها) نیست.
گر چه در جمله وَ لکِنَّ اللّهَ یَهْدِى مَنْ یَشاءُ: خدا هر کس را بخواهد هدایت مى کند این امر منوط به اراده خداوند شده اما این هدایت هاى پروردگار مسلماً بدون حساب و حکمت نمى باشد، یعنى بى جهت یکى را هدایت و دیگرى را محروم نمى کند، بلکه افراد باید قبلاً شایستگى خود را براى هدایت احراز کنند تا از آن بهره مند گردند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠 #نظام_فاسد اثر مستقیم رفتار و سلوک آدمی است
🍀🔸پیامبر برای برپایی جهان واحد و اجتماع برتر همۀ قیدها را در یک وسعت بی سابقه و بی همتا درهم شکست.
او نخست اعلام کرد: نظام فاسد اثر مستقیم رفتار و سلوک آدمی است. اگر انسان نظام برتری بخواهد، چنین چیزی به دست خواهد آمد.
گفت: «إنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حتّی یُغَیِّروا ما بِأنفُسِهِم.» همچنین، گفت: «ظَهَر الفَسادُ فِی البَرِّ و البَحرِ بِما کَسَبَت أیدِی النّاسِ لِیُذیقَهُم بَعضَ الَّذی عَمِلوا لَعَلَّهُم یَرجِعونَ.»
💫مقاله #امام_موسی_صدر با عنوان محمد پیامبر بت شکن
📚کتاب: «ادیان در خدمت انسان»
@quranpuyan
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_٥.mp3
19.74M
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_۵
- علت بیماری پیامبر اکرم(ص) چه بود؟ آیا ایشان با سم به قتل رسیدند؟
- واقعه نوشتن وصیت
- واقعه طلب حلالیت برای حق الناس
- آخرین زیارت قبرستان بقیع
- آخرین نماز پیامبر اکرم(ص) در مسجدالنبی و کنار زدن پیشنمازی ابوبکر
(٢۹ صفر ١٤٤٢، ٢٦ مهر ۱۳۹۹)
@Yusufi_Gharawi
💮🌸 نکاتی ناب از #سيره_پیامبر_اسلام (ص)
💫👈سعی کنیم تا حدامکان به سیره ایشانعمل کنیم.
🥀دائماً متفکر بود
🌸 اکثر اوقات ساکت بود
🥀خلقش نرم بود
🌸کسي را تحقير نميکرد
🥀دنيا و ناملايمات هرگز او را به خشم نميآورد
🌸حقي پايمال ميشد از شدت خشم کسي او را نميشناخت تا اينکه حق را ياري کند
🥀بيشتر خندههاي آن حضرت تبسم بود
🌸با مردم انس ميگرفت و آنان را از خود دور نميکرد
🥀در همه امور اعتدال داشته و افراط و تفريط نميکرد
🌸زبان خويش را از بيان سخنان غيرضروري کنترل ميکرد
🥀در انجام وظيفه به هيچ وجه کوتاهي نميکرد
🌸بافضيلتترين فرد نزد پيامبر خيرخواهترين آنان براي مردم بود
🥀در مجالس جايگاه خاص براي خود برنميگزيد
🌸هر کس براي رفع نياز رجوع ميکرد نيازش را برآورده ميکرد يا با کلام دلنشين آن حضرت قانع ميشد.
🥀رفتار پيامبر آنقدر نرم بود که مردم او را همچون پدري دلسوز و مهربان ميدانستند و حق همه مردم نزد آن بزرگوار يکسان بود
🌸عيبجو نبود و از کسي هم تعريف زياد نميکرد
🥀هرگز کسي را سرزنش نميکرد
🌸در پي لغزشهاي مردم نبود
🥀سخن نميگفت مگر در جايي که اميد ثواب در آن وجود داشت
🌸سخن کسي را قطع نميکرد مگر اين که از حد متعارف تجاوز ميکرد
🥀پيامبر در تمام حالات و در برابر همه مشکلات شکيبا بود
🥀هر روز هفتاد بار استغفار ميکرد
🌸ديرتر از همه مردم به خشم ميآمد و زودتر از همه راضي ميگشت
🥀با ثروتمندان و تهيدستان يکسان دست ميداد و مصافحه ميکرد
🌸با مردم شوخي ميکرد تا مردم را خوشحال سازد
🥀ا مام صادق(ع)فرمودند:
اني لاکره للرجل ان يموت و قد بقي خلة من خلال رسول الله صلي الله عليه و آله لم يأت بها.
من خوش ندارم کسي بميرد در حالي که هنوز برخي از آداب پيامبر (ص) را به جا نياورده است.
📚منبع: کتاب سنن النبی، علامه طباطبایی
التماس دعا🤲
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 سُبْحانَ الدَّائِمِ غَيْرِ الْغافِلِ، سُبْحانَ الْعالِمِ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، سُبْحانَ خالِقِ مَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ، سُبْحانَ الَّذِى يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ، وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
🌸منزّه است آن پایندهی بیغفلت، منزّه است آن دانای ناآموخته، منزّه است آن آفریننده دیدنیها و نادیدنیها، منزّه است آنکه دیدهها را دریابد و دیدهها او را درنیابند و اوست دقیقنگرِ آگاه
💫دعای عشرات.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 275 تا 281
📄#صفحـہ_47
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_47
❇️ #آرامش در پرتو #ايمان و #عمل_صالح، #پيوند با خدا و مردم
💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ بقره "277/بقره"
🌱 همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام دادهاند و نماز برپا داشته و زكات پرداختهاند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين مىشوند.
🔷✨اين آيه، برابر رباخواران كه «كفّار اثيم» هستند، سيماى مؤمنان را ترسيم مىكند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مىدارند و زكات پرداخت مىكنند. تا اشاره به اين باشد كه زمينهى برچيده شدن ربا در جامعه، توجّه به ايمان وعمل صالح واحياى نماز وزكات است.
🔷✨اگر #رباخواران از خدا و مردم بريدهاند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ايمان و عمل صالح بوده و از طريق نماز، با خداوند مرتبط مىباشند و با پرداخت زكات با مردم پيوند دارند.
1⃣ اسلام در كنار مسائل عبادى وفردى، به مسائل اقتصادى ومردمى نيز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ»
2⃣ ذكر نماز وزكات بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در ميان كارهاى شايسته حساب اين دو جداست. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ»
3⃣ پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح و نماز وزكاتند، نظر ويژهاى دارد.
4⃣ امنيّت وآرامش واقعى، در سايهى ايمان وعمل صالح وپيوند با خدا ومردم است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»
👈مردم چهار گروهند:🔻
1. گروهى ايمان آورده و عمل صالح انجام مىدهند كه اينان «مؤمنانند».
2. گروهى، نه ايمان آورده ونه كار شايسته انجام مىدهند كه اينان «كافرانند».
3. گروهى ايمان دارند، ولى عمل صالح ندارند كه اينان «فاسقانند».
4. گروهى ايمان ندارند، ولى اظهار ايمان مىكنند و در ظاهر كار نيك انجام مىدهند كه اينان «منافقانند».
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_47
❇️از #خدا_بترسید و از همین امروز از باقی مانده پول #ربایی صرف نظر کنید
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
«278 بقره»
🌱اى كسانى كه ايمان آوردهايد! تقواى الهى پيشه كنيد و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها كنيد، اگر ايمان داريد.
🔷✨در آيات قبل به مفاسد ربا اشاره شد كه ربا فرد وجامعه را از تعادل خارج و آشفته مىكند؛ «يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ» وروشن شد كه ربا در حقيقت كم شدن است، نه زياد شدن؛ «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» اكنون نهى از ربا را صريحاً بيان مىكند. «ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا»
🔷✨در تفاسيرِ مجمع البيان، الميزان و مراغى نقل شده است كه وقتى آيه تحريم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن وليد، عباس وعثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبكارى خود، از پيامبر صلى الله عليه و آله كسب تكليف كردند و آيه فوق نازل شد.
💞پيامبر صلى الله عليه و آله بعد از نزول اين آيه فرمود: عباس، عموى من نيز حقّ مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، بايد خويشان من دست از ربا بردارند.
1⃣ رباخوار، مالك بهره نمىشود واسلام سود رَبَوى را به رسميّت نمىشناسد.«ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا»
2⃣ لازمهى ايمان وتقوا، صرف نظر كردن از مال حرام است. «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
👈 جالب این که: آیه فوق هم با ایمان به خدا شروع شده و هم با ایمان ختم شده است. و در واقع تأکیدى است بر این معنى که #رباخوارى با روح ایمان سازگار نیست، بنابراین، هنگامى ایمان براى آنها حاصل مى شود که #تقوا را پیشه کنند و باقى مانده ربا یعنى مطالباتى که در این زمینه دارند را رها سازند.
📚تفاسیر نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹فراز آیات ۸۷-۸۳
باعرض پوزش این فراز جا مانده بود
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ {83}
پروردگارا به من دانش عطا كن و مرا به صالحان ملحق فرماى {83}
وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ {84}
و براى من در [ميان] آيندگان آوازه نيكو گذار {84}
وَاجْعَلْنِي مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ {85}
و مرا از وارثان بهشت پر نعمت گردان {85}
وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ {86}
و بر پدرم ببخشاى كه او از گمراهان بود {86}
وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ {87}
و روزى كه [مردم] برانگيخته مىشوند رسوايم مكن {87}
♻️دسته آیات ۸۷-۸۳ : دعاها و درخواستهای ابراهیم از خداوند
سیدکاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ #معجزه كمتر شناخته شده #پيامبر_رحمت : #قراردادها
#دین را نمیشود با زور به کسی تحمیل کرد
💮 در آیات قرآن و روایات، پیامبر رحمت را بهعنوان خلق عظیم و بهعنوان پیامبر #صلح معرفی کردهاند. پیامبر دو معجزه بزرگ دارد؛ یکی قرآن و دیگری که برای ما کمتر شناخته شده است، نظام گفتگو، قرارداد و صلح است. او از ذرهذره فرصتها برای برقراری صلح استفاده میکرد.
💢💮 در قرآن و روایات ما، بیش از بحث از جنگ و دفاع، بحث از صلح است.
💢 کسی که تفنگ در دست دارد، ذهن دموکراتیک و حوصلهای برای گفتگو ندارد. این در علم سیاست تجربه شده است که هر کجا نظامیان در قدرت یا در نفوذ بودهاند، ما شاهد شکلگیری اقتدارگرایی و تخاصم بودهایم.
💮 شیعیان گشودگی به جهان را از دست دادند و نتوانستند جهانی فکر کنند و چون نتوانستند جهانی فکر کنند، چند تکه شدند. هر فرقهای دیگری را تکفیر و علیه آن شمشیر کشید.
💢 چنین شد که ما پیامبر اسلام را که پیامبر رحمت بود، پیامبر جنگ معرفی کردیم و آنقدر تکرار کردیم که خودمان هم باورمان شد که اسلام دین جنگ است😔 و پیامبر، رسول شمشیر. نتیجه این شد که بسیار سخت است که عادت به گفتگو با مخالفان پیدا کرده و آنها را تحمل کنیم.
💢 پیامبر؛ آزادی مذهبی غیرمسلمانان را به رسمیت می شناخت و بالای 130 پیمان و قرارداد دارد که سه تای آن بسیار مشهور است، یکی از آنها #قراردادتأسیس_دولت_مدینه است.
💮 قراردادی 48 مادهای که اساس دولت مدینه را بهصورت دموکراتیک شکل میدهد.
اولین نکته این بود که این قراردادی است بین مهاجرین مسلمان قریش و مردم یثرب و کسانی که همپیمان مردم یثرباند.
💮 در بند دوم آمده، چه مسلمان و غیرمسلمان که قرارداد بستهاند امت واحد هستند. پیامبر نهتنها اصرار نمیکرد که آنها مسلمان شوند، بلکه آزادی مذهبی آنها را به رسمیت میشناخت.
🌸💢 در بند ۲۵ این قرارداد میگوید:
یهود امتی هستند به همراه مؤمنان؛ یعنی آنها شهروندان مدینه هستند و تفاوت مذهب آنها هیچ ربطی به حقوق شهروندی آنها ندارد. آزادند که عرف و دین خودشان را داشته باشند. پیامبر میگوید هیچکس حق ندارد به دین دیگری تعرض کند. هیچکس حق ندارد اختلاف خود را با شمشیر حل کند و باید از طریق داوری حل کند.
👈 اگر مسیحیان چنین قراردادی از عیسی مسیح داشتند، ذوق میکردند. ولی ما هرگز به این قرارداد عمل نکردیم.
💢 دومین #قرارداد مهم پیامبر قرارداد حدیبیه است. ما هیچ گاه به این قرارداد به عنوان معیار زندگی خودمان و روابطمان با جهانیان توجه نکردیم. دستگاههای فقه و سیاست خارجی ما هم از آن استفاده نکرده است.
💮 پیامبر همواره از هر شرایطی برای ایجاد گفتگو و برقراری شرایط صلح استفاده می کرد،
👈 اکنون وظیفه ما است که دوباره پیامبر را از نو بخوانیم. پیامبری که بهعنوان اسوه حسنه است. مسلمانها بهرغم سیره و سنت پیامبر، مسیر متفاوتی را طی کردند.
💢 هرکس #دین را تحمیل کرده، سرانجام خودش آسیب دیده است. هیچ قومی نیست که نیروی مسلح احتیاج نداشته باشد، اما داشتن نیروی مسلح با جهادی کردن اسلام تفاوت دارد. داشتن نیروی دفاعی با اینکه جهان را انسان خصم خودش بداند متفاوت است.
💮 پیامبر به هیچکس در 132 قراردادی که بسته به هیچکدام اصرار نکرده مسلمان شوند. میتوانست اصرار کند، اما مخیر کرد و گفت اگر مسلمانی، مکلفی و وظایفی داری و اگر مسلمان نیستی باید بر اساس قرارداد عمل کنی.
💢 فرق #اسلام جهادی با اسلام قراردادی این است که قرارداد در دلها جاری میشود اما در اسلام جهادی، کسانی که مغلوب میشوند، دچار نفاق میشوند. دلشان با اسلام نیست. به ضرب شمشیر مسلمان شدهاند و هر روز این شمشیر نباشد، اعتراضها شروع خواهد شد. این منطق تاریخ است: دین را نمیشود با زور به کسی تحمیل کرد و هر کسی هم تحمیل کرده، سرانجام خودش آسیب دیده است.
✍ مرحوم استاد داوود فیرحی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فقير و خسته به درگاهت آمدم رحمی
كه جز ولای توأم نيست هيچ دستاويز
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🏴شهادت امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع) تسلیت باد
@quranpuyan