eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما می‌دهد مغرور و دلشاد نگردید ، و خدا دوستدار هیچ متکبر خودستایی نیست. 🔸️سوره حديد ، آیه ۲۳ کـانال قـرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 66 تا 74 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از 👌ای کاش ما هم با مجاهدان بودیم و سهم بزرگی عاید ما میشد»(آرزوی منافقان) 💠وَ لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً «73»نساء 🌱واگر فضل وغنيمتى از سوى خداوند به شما برسد، آن‌چنان كه گويا ميان شما و او هرگز دوستى نبوده (تا نفع شما را نفع خود داند) خواهد گفت: اى كاش (در جهاد) با آنان بودم تا به رستگارى بزرگ (پيروزى و غنائم) مى‌رسيدم. 🔹پيروزى در جنگ و غنائم آن، از فضل خداست. «أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ» 🔹به خاطر منافع دنيوى، منافقان عاطفه را از دست مى‌دهند. «كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ» 🔹آرزوهاى منافق، صادقانه نيست. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ‌ ... يا لَيْتَنِي‌ 🔹منافق، نان به نرخ روز مى‌خورد. هنگام ناگواريها مى‌گويد: خدا لطف كرد كه ما نبوديم. «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ» و هنگام فتح و غنيمت مى‌گويد: مى‌بوديم. «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ» 🔹آنكه در غم مؤمنان شريك نيست، ولى مى‌خواهد در بهره‌ها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ‌ ... يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ‌ 🔹در نظر منافقان، رستگارى، رسيدن به دنياست. «فَوْزاً عَظِيماً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعاً 🌱ای مسلمانان، سلاحتان را برگیرید (و با تمام توان آماده‌ی جهاد باشید) و گروه‌گروه یا جمعی (برای جهاد) بیرون روید. نساء - ۷۱ 🔷✨مانعی ندارد كه به هنگام ضرورت، در موقع نماز در ميدان جنگ سلاح خود را به زمين بگذاريد، ولی حذر يعنی مراقبت و آماده باش را از دست ندهيد!" اين آيه دستور جامع و همه جانبه‌ای به تمام مسلمانان، در همه قرون و اعصار، می‌دهد كه برای حفظ امنيت خود و دفاع از مرزهای خويش، دائما مراقب باشند، و يك نوع آماده باش مادی و معنوی به طور دائم بر اجتماع آنها حكومت كند. 🔷✨‏جالب اينكه معنی" حذر" بقدری وسيع است كه هر گونه وسيله مادی و معنوی را در بر می‌گيرد، از جمله اينكه مسلمانان بايد در هر زمان از موقعيت دشمن، و نوع سلاح، و روشهای جنگی، و ميزان آمادگی، و تعداد اسلحه و كارايی آنها با خبر باشند، زيرا تمام اين موضوعات در پيش گيری از خطر دشمن و حاصل شدن مفهوم" حذر" مؤثر است. ‏و از طرف ديگر برای دفاع از خويشتن نيز هر گونه آمادگی از نظر روانی و معنوی، و از نظر بسيج منابع فرهنگی، اقتصادی و انسانی، و همچنين استفاده از كاملترين نوع سلاح زمان و طرز بكار گرفتن آن را فراهم سازند. 👌‏مسلما اگر مسلمانان همين يك آيه را در زندگی خود پياده كرده بودند در طول تاريخ پر ماجرای خويش هرگز گرفتار شكست و ناكامی نمی‌شدند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آخر سوره شعرا ۱- در قرآن ۴ بار كلمه شاعر استفاده شده است كه همه مرتبط با پيامبر اسلام هستند. حال انكه ساير تهمت هاي ساحر و مجنون و .. براي انبياي قبل هم بكار رفته است.كه نشانگر اهمیت زياد شاعران و شعر سرايي در باورهاي اعراب معاصر پيامبر میباشد. در سوره طور از قول مشركان بيان شده است:ام يقولون شاعر و سپس در سوره حاقه اين اتهام رد شده است: وما هو بقول شاعر در سوره صافات مجددا از قول مخالفان اين اتهام تكرار ميشود اما صفت مجنون نيز به شاعر اضافه شده است:و يقولون ائنا لتاركوا الهتنا لشاعر مجنون كه ميتواند دلالت بر نوعي از شاعران باشد كه به باور مردم ان زمان با جنيان ارتباط داشته و از آنها القائاتي دريافت مي كردند.در سوره انبيا هم چند اتهام مشركان به پيامبر مطرح شده است:بل قالوا اضغاث احلام بل افتراه بل هو شاعر فلياتنا بايه كما ارسال الاولون به نظر ميرسد آيات انتهاي سوره شعرا پاسخ اتهام مشركان در سوره صافات (شاعر مجنون) باشد ابتدا در آيات ۲۱۲-۲۱۰ اين مطلب كه اصولا شياطين و جنيان قادر يا مجاز به شنيدن اخبار آسمانی و آوردن آيات وحی باشند،نفی شده است. سپس در آيات ۲۲۱ به بعد بر اينكه پيامبر از سنخ افرادی نيست كه شياطين بر او القا كنند تمركز دارد. با بيان اين سئوال كه به شما خبر دهم شياطين برچه كسي نازل ميشوند و بيان پاسخ "افاك اثيم"،پيامبر را از دايره افراد دريافت كننده القائات شياطين خارج ساخته است.سپس اتهام شاعر بودن را از پيامبر نفي ميكند.چرا كه پيروان شعرا بویژه شعرای مرتبط با جنیان ،افرادي هستند كه گمراه اند. آنها در كارها و باورهاي خود سرگردانند و انچه ميگويند عمل نمي كنند و حال آنكه پيامبر اين گونه نيست. لذا قرآن قطعا وحی خدا بر پيامبر است نه القائات شياطين و خيالات شاعرانه. تبصره : در آیه ۲۲۴ برخي مترجمین،یلقون السمع را به القای مسموعات خود ترجمه کرده اند اما با توجه به کاربرد دیگر القای سمع در سوره قاف به معناي گوش دادن، و نیز توجه به معنای القا که در مقابل قراردادن است،در اینجا هم معنای گوش دادن درست است. ۲- اولین کاربرد لفظ توکل بر خدا ۳- ترکیب افاک اثیم در دوجای قران بکار رفته است:اولی در سوره شعرا،دیگری در سوره جاثیه ویل لکل افاک اثیم ۴- ارتباط آیه معروف و انذر عشیزتک الاقربین با آیات قبل و بعدش(نفی نزول قران توسط شاطین) چیست؟ دو احتمال میتوان مطرح نمود : 👈🏻اول اینکه این مجموعه از ایات بطور جداگانه نازل شده است. بنا به نقل مشهور تاریخی این ایات مرتبط با واقعه یوم الدار و دعوت پیامبر از خویشان نزدیک خود برای انذار و دعوت انها به اسلام در سال سوم بعثت نازل شده است. 👈🏻دوم اینکه این آیات در ادامه آیات قبل و پیوسته با انها باشد. در این صورت میتوان این فرض را نمود که اتهام های شاعر بودن پیامبر و القائات جنیان بودن قرآن، توسط فرد یا افرادی از نزدیکان پیامبر اغاز شده یا مرتبا تکرار میشده و خداوند با نفی این اتهامات به پیامبر دستور میدهد که همان ها را انذار کن و نگران نباش و بر خدا توکل کن. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐♦️مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت پنجم : 👈مجموعه آیات قرآن در مورد زندان را مى‏ توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد: 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛ 2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛ 3⃣. زندان اخروى. 🌐2⃣_ ، : 💢👈آیا قرآن کریم، زندان را به عنوان یکى از مجازاتهاى شرعى به رسمیت شناخته است؟ تفحص در آیات قرآن و تفاسیر و همچنین کتب فقهى نشان‏ مى‏دهد که از جانب برخى مفسران و فقیهان حداکثر چهار آیه مجازات شرعى زندان استظهار شده است. حال باید دید که قول این دسته از عالمان در مقایسه با قول مشهور محلى اعتبار دارد و آیا مى‏توان با حدس این دسته از عالمان موافق بود؟❓ ↩️آیه اول: جزاى محارب: إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَاداً أَن یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِنْ خِلاَفٍ أَوْ یُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ... (مائده: 33) محارب کسى است که مسلحانه در جامعه ارعاب مى‏کند و مخل امنیت عمومى و مفسد فى‏الارض است. چهار مجازات براى تعیین شده است. درباره مجازات چهارم (ینفوا من الارض) دو قول است؛ یکى تبعید به شهر دیگر به مدت حداکثر یک سال و دیگر کردن تا هنگام توبه یا مرگ. قول مشهور و روایات متعدده و ظاهر آیه بر قول اول دلالت مى‏کند ولى در مقابل دو روایت به قول دوم اشاره مى‏کند و برخى از فقهاى شیعه نیز به نظر دوم گراییده‏اند. ↩️آیه دوم، مجازات : وَاللَّاتِی یَأْتِینَ الْفَاحِشَةَ مِن نِسَائِکُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنکُمْ فَإِن شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّى‏ یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً (نساء: 15). در خصوص این آیه مباحث مختلفى مطرح شده است. اجمالاً مى‏توان گفت که اکثر قریب به اتفاق علماى امامیه معتقدند که اولاً مراد از فاحشه در آیه مورد بحث زنا است، ثانیاً در زمان نزول آیه، مجازات امساک در بیوت از حدود امضایى (و نه تأسیسى) شرع محسوب مى‏شده است و ثالثاً مجازات تازیانه براى زانى و زانیه (نور: 2) همان سبیل معهود در ذیل آیه فوق است و رابعاً با نزول دومین آیه سوره، ایه فوق نسخ شده است. ↩️آیه سوم، حبس شهود تا وقت نماز عصر: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَیْنِکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ الْوَصِیَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِنکُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَیْرِکُمْ... تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلاَةِ فَیُقْسِمَانِ باللَّهِ...(مائده: 106). چنان که واضح است حبس در آیه به منعاى زندان افکندن نیست، بلکه به معناى نگاه داشتن براى قسم یاد کردن است. ↩️آیه چهارم، مجازات : فَإِذَا انسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ (توبه: 5). 🔻👈آیه مربوط به احکام جهاد است و «خذوهم» دال بر لزوم اسارت است و کلمه اسارت در عرف حقوقى و شرعى، با حکم زندان تفاوت دارد. «احصروهم» هم هیچ دلالتى بر به زندان افکندن نمى‏کند و دال بر محاصره در جهاد ابتدایى است. 💫ادامه دارد 🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7 🖋محسن کدیور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. امام علی علیه السلام: 🤲اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَیْکَ بِلِسَانِی، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِی خدایا بر من ببخش آنچه را که با زبانم به تو نزدیک شدم و دلم با آن مخالفت نمود از خطبه ۷۸ نهج البلاغه 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 75 تا 79 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً 🌱چه شده که در راه خدا و (برای نجات) مردان و زنان و کودکان (مسلمان) که به سبب ضعف و فقرشان (از طرف کافران) تحت فشار قرار دارند، نمی‌جنگید؟؛ همانان که می‌گویند: «پروردگارا، ما را از این شهر که مردمش ستم‌کارند، خارج کن و از نزد خود برایمان سرپرستی قرار ده و از نزد خود برایمان یاوری قرار ده.» نساء - ۷۵ 💬نڪات🔻 🔷✨جهاد اسلامی همانطور كه قبلا هم اشاره شد برای بدست آوردن مال و مقام و يا منابع طبيعی و مواد خام كشورهای ديگر نيست، برای تحصيل بازار مصرف، و يا تحميل عقيده و سياست نمی‌باشد، بلكه تنها برای نشر اصول فضيلت و ايمان و دفاع از ستم ديدگان و زنان و مردان بال و پرشكسته و كودكان محروم و ستم ديده است و به اين ترتيب جهاد دو هدف جامع دارد كه در آيه فوق به آن اشاره شده يكی" هدف الهی" و ديگری" هدف انسانی" و اين دو در حقيقت از يكديگر جدا نيستند و به يك واقعيت باز می‌گردند. ‏ 🔷✨ از نظر اسلام محيطی قابل زيست است كه بتوان در آن آزادانه به‌ عقيده صحيح خود عمل نمود، اما محيطی كه خفقان آن را فرا گرفته و حتی انسان آزاد نيست بگويد مسلمانم، قابل زيست نمی‌باشد، و افراد با ايمان آرزو می‌كنند كه از چنين محيطی خارج شوند، زيرا چنين محيطی مركز فعاليت ستمگران است. ‏قابل توجه اينكه" مكه" هم شهر بسيار مقدس و هم وطن اصلی مهاجران بود در عين حال وضع خفقان بار آن سبب شد كه از خدای خود بخواهند از آنجا بيرون روند. ‏ 🔷✨در ذيل آيه فوق چنين می‌خوانيم مسلمانانی كه در چنگال دشمن گرفتار بوده‌اند برای نجات خويش نخست تقاضای ولی از جانب خداوند كرده‌اند و سپس نصير برای نجات از چنگال ظالمان قبل از هر چيز وجود" رهبر" و سرپرست لايق و دلسوز لازم است و سپس يار و ياور و نفرات كافی، بنا بر اين وجود يار و ياور هر چند فراوان باشد بدون استفاده از يك رهبری صحيح بی‌نتيجه است. ‏ 🔷✨افراد با ايمان همه چيز را از خدا می‌خواهند و دست نياز به سوی غير او دراز نمی‌كنند و حتی اگر تقاضای ولی و ياور می‌نمايند از او می‌خواهند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan