eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠‏سَتَجِدُونَ آخَرِينَ يُرِيدُونَ أَنْ يَأْمَنُوكُمْ وَ يَأْمَنُوا قَوْمَهُمْ كُلَّما رُدُّوا إِلَی الْفِتْنَةِ أُرْكِسُوا فِيها فَإِنْ لَمْ يَعْتَزِلُوكُمْ وَ يُلْقُوا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ وَ يَكُفُّوا أَيْدِيَهُمْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أُولئِكُمْ جَعَلْنا لَكُمْ عَلَيْهِمْ سُلْطاناً مُبِيناً ۹۱/نساء 🌱‏بزودی گروهی ديگر را خواهيد يافت كه می‌خواهند از شما (با اظهار اسلام) در امان باشند و از قوم خود نيز (با اظهار كفر) ايمن باشند. آنان هر بار به سوی فتنه (و بت‌پرستی) برگردند، در آن فرو می‌افتند. پس اگر از درگيری با شما كناره نگرفتند و به شما پيشنهاد صلح ندادند و دست از شما برنداشتند، آنان را هر جا يافتيد، بگيريد و بكشيد كه آنانند كسانی كه ما برای شما بر ايشان قدرت و تسلّطی آشكار قرار داده‌ايم. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏گروهی از مكّيان، برای حفظ جان خود، نزد پيامبر آمده و منافقانه اظهار اسلام می‌كردند و هنگامی كه به مكّه برمی‌گشتند، سراغ بت‌پرستی می‌رفتند تا دچار شكنجه‌ی كافران نشوند و با اين روش، از منافع هر دو گروه بهره‌مند می‌شدند و از خطرات هر دو جناح، در امان بودند و البتّه گرايش آنان به كفر بيشتر بود. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹خداوند مسلمانان را از افكار وحركات آينده دشمن آگاه می‌كند. «سَتَجِدُونَ» ‏🔹مسلمانان بايد انواع دشمنان خود را شناخته، با هر يك برخوردی متناسب داشته باشند. سَتَجِدُونَ آخَرِينَ‌ ... ‏🔹به اظهارات هر كس اطمينان نكنيد. «يُرِيدُونَ أَنْ يَأْمَنُوكُمْ» ‏🔹هدف منافقان، رفاه وزندگی آسوده است. «يُرِيدُونَ أَنْ يَأْمَنُوكُمْ وَ يَأْمَنُوا قَوْمَهُمْ» ‏🔹محيطها و زمينه‌های مناسب، خصلت‌های درونی افراد را بروز می‌دهد. «كُلَّما رُدُّوا إِلَی الْفِتْنَةِ أُرْكِسُوا فِيها» ‏🔹عقربه‌ی روح منافقان به سوی كفر است و با مساعد ديدن زمينه، در آن فرو می‌روند. «كُلَّما رُدُّوا إِلَی الْفِتْنَةِ أُرْكِسُوا فِيها» ‏🔹برخورد شديد و سركوبگرانه، با منافقانی است كه حركت‌های براندازی عليه نظام اسلامی می‌دارند. لَمْ يَعْتَزِلُوكُمْ‌ ... يَكُفُّوا أَيْدِيَهُمْ‌ 🔹شناخت منافقان نياز به آگاهی و تحقيق و اطلاعات دقيق دارد. «ثَقِفْتُمُوهُمْ» از «ثقافه» به معنای فرهنگ و علم است. ‏🔹مسلمانان بايد از هر جهت بر كفّار سلطه يابند. «سُلْطاناً مُبِيناً» ‏🔹حكومت اسلامی در سركوب منافقان توطئه‌گر و تصفيه جامعه، دستش باز است و ولايت دارد. «جَعَلْنا لَكُمْ عَلَيْهِمْ سُلْطاناً مُبِيناً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۲۱۹ وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ و [نيز] حرکاتت را در ميان سجده‌کنندگان. ۱۰۷ ۱۰۷- معنای تقلّب در ميان ساجدين، در ظاهر همان سر بر زمين سجده گذاشتن و برداشتن‌های حين نمازهای دسته جمعی است، که همبستگی و اتحادی را در خاکساری برای خدا و تسليم به او نشان مي‌دهد. اما همچون واژة قيام، تقلب و سجود نيز معنائی بس عام‌تر از حالت نشست و برخاست نماز دارد. در واقع فرم نماز ظرفی است برای محتوائی عظيم‌تر از درياها که هر کس به قدر ظرفيتش از آن پيمانه برمي‌گيرد. در قرآن بارها تکرار شده که همه آسمان‌ها و زمين، کوهها و درختان و... ‌خدا را سجده مي‌کنند، سجده آنها تکوينی است و از طبيعت آنان در تسليم به نظام هستی و انجام مطلق آنچه از آفرينش آنها اراده شده، ناشی مي‌شود. تنها انسان است که بنا به موهبت اختيار، مي‌تواند به سلسله سجده‌کنندگان هستی بپيوندد و آمد و شد و همه تحرکاتش در تسليم به حق باشد [و تقلبک فی الساجدين] يا از سجده سر باز زند و عصيان نمايد. منکران حق دائماً در تقلب ميان شهرها، در تلاش و تحرک برای ازدياد ثروت و قدرت هستند. قرآن به پيامبر دستور داده است مبادا چنين تحرکاتی تو را بفريبد دستاورد اينان ناچيز و فانی و عاقبت‌سوز است [آل‌عمران 196 (3:196) و غافر 4 (40:4) ]. شعراء : ۲۲۳ يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ ـ [همان‌ها که به ظاهر و برای خبرگيری] گوش فرا مي‌دارند و بيشترشان دروغ پردازند. ۱۱۱ ۱۱۱- گوش دادن به سخن حق مي‌تواند به قصد درک و فهم و عمل به آن باشد، يا سر درآوردن و خبرگيری از آن به قصد تجسّس و تباني. «القای سمع» با استماع کمی فرق دارد؛ معنای القاء، افکندن است، گوئی شخص گوش تيز مي‌کند و به اصطلاح، گيرنده خود را مقابل گوينده مي‌افکند و با دقت تمام مي‌خواهد از سخنان او سر درآورد. چنين استماعی دو حالت دارد؛ حالت منفی آن همان است که در اين آيه آمده، حالت مثبت را در آيه 37 سوره ق (50:37) مي‌بينيم: إِنَّ فِی ذَلِكَ لَذِكْرَى لِـمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐♦️مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت هشتم : 💢💮سابقه «حبس»در. 1⃣ 🔻 شیخ طوسی (ره): شایسته است متهم به قتل، شش روز زندانی شود. پس اگر مدعی در طی این شش روز بینه ای آورد یا در مورد او صادر شد، در زندان می‌‌ماند تا حکم او اجرا شود، وگرنه آزاد می‌‌شود. 🔻 علامه حلی(ره) : اگر کسی به قتل متهم شود و موردی از موارد لوث باشد، هر گاه ولی دم در خواست کند ، متهم به قتل تا اقامه بینه زندانی شود ، با خواسته او موافقت می‌‌شود. دلیل این مطلب، روایت سکونی از امام صادق (ع) است . 🔻 شیخ محمد حسن نجفی (ره): به هر حال عمل به خبر سکونی ، خالی از قوت نیست زیرا این قول به سیرة عملی علما و نقل اجماع و در عمل به اخبار این راوی تکیه دارد. ( همان، ص 37) 🔻 آیت الله خوئی (ره) : اگر مردی متهم به قتل شود، شش روز می‌‌شود، پس اگر طی این شش روز اولیای مقتول دلیلی که قتل با آن ثابت می‌‌شود‌، اقامه کردند طبق همان دلیل حکم می‌‌شود، در غیر این صورت شخص متهم آزاد می‌‌شود. (موسوی خوئی ، سید ابوالقاسم، مبانی تکلمة المنهاج ، ج2، ص 180) 🔻 امام خمینی (ره) : اگر مردی متهم به شود و ولی مقتول از حاکم تقاضای او را کند تا وی شاهدان خود را حاضر کند، علی الظاهر برای حاکم جایز است اجابت کند، مگر در صورتی که متهم مرد مورد وثوق باشد و احتمال فرار درباره اش نرود که در این صورت جایز نیست و در فرضی هم که متهم را حبس کرد اگر مدعی تا شش روز بینه خود را نیاورد، حاکم متهم را رها می‌‌کند. 💫ادامه دارد. 📖بررسی مبانی فقهی مجازات زندان در اسلام 🖊نویسنده محمد علی کریمی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحیم هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِی قُلُوب اوست که قلب ها را آرام می‌کند 🌸 سوره فتح ، آیه ۴ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 92 تا 94 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً 🌱و هر‌ کس مؤمنی را به‌عمد بکشد، سزایش جهنم است که همیشه در آن خواهد ماند، و خدا بر او خشم گرفته و لعنتش کرده و برایش عذابی بزرگ آماده کرده است. نساء - ۹۳ 🔷✨از آنجا كه آدم‌كشی يكی از بزرگترين جنايات و گناهان خطرناك است و اگر با آن مبارزه نشود، امنيت كه يكی از مهمترين شرائط يك اجتماع سالم است به كلی از بين می‌رود، قرآن در آيات مختلف آن را با اهميت فوق العاده‌ای ذكر كرده است، تا آنجا كه قتل بی‌دليل يك انسان را همانند كشتن تمام مردم روی زمين معرفی می‌كند. ‏(مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً)" آن كس كه انسانی را بدون اينكه قاتل باشد و يا در زمين فساد كند بكشد، گويا همه مردم را كشته است" 👈 ‏به همين دليل در آيه مورد بحث نيز برای كسانی كه فرد با ايمانی را عمدا به قتل برسانند چهار مجازات و كيفر شديد اخروی (علاوه بر مسئله قصاص كه مجازات دنيوی است) ذكر شده است: ‏1⃣ خلود يعنی جاودانه در آتش دوزخ ماندن. ‏(وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها). ‏2⃣ خشم و غضب الهی (وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ‌). ‏ 3⃣ دوری از رحمت خدا (و لعنه). ‏4⃣ مهيا ساختن عذاب عظيمی برای او (و أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً). و به اين ترتيب از نظر مجازات اخروی حد اكثر تشديد در مورد قتل عمدی شده است، به طوری كه در هيچ مورد از قرآن اينچنين مجازات شديدی بيان نگرديده و اما كيفر دنيوی قتل عمد همان قصاص است كه شرح آن در ذيل آيه ۱۷۹ سوره بقره در جلد اول صفحه ۴۴۲ گذشت). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب در ايه نزل به الروح الامين على قلبك و مراد از قلب در كلام خداى تعالى هر جا كه به كار رفته آن حقيقتى است از انسان كه ادراك و شعور را به آن نسبت مى دهند، نه قلب صنوبرى شكل ، كه در سمت چپ سينه قرار گرفته است ، و يكى از اعضاى رئيسه بدن آدمى است ، به شهادت آياتى از قرآن كريم كه ذيلا خاطرنشان مى شود. در سوره احزاب قلب را عبارت دانسته از آن چيزى كه در هنگام مرگ به گلوگاه مى رسد و مى فرمايد: ((و بلغت القلوب الحناجر)) كه معلوم است مراد از آن ، جان آدمى است . و در سوره بقره آن را عبارت دانسته از چيزى كه متصف به گناه و ثواب مى شود. و فرموده : ((فانه آثم قلبه )) و معلوم است كه عضو صنوبرى شكل گناه نمى كند، پس مراد از آن همان جان و نفس آدمى است . و شايد وجه اينكه در جمله ((نزل به الروح الامين على قلبك )) پاى قلب را به ميان آورد و نفرمود: ((روح الامين آن را بر تو نازل كرد)) اشاره به اين باشد كه : رسول خدا چگونه وحى و قرآن نازل را تلقى مى كرده ؟ و از آن جناب آن چيزى كه وحى را از روح مى گرفته نفس او بوده ، نه مثلا دست او، يا ساير حواس ظاهرى اش ، كه در امور جزئى به كار بسته مى شود. پس رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) در حينى كه به وى وحى مى شد، هم مى ديد و هم مى شنيد، اما بدون اينكه دو حس بينايى و شنوايى اش ‍ به كار بيفتد، همچنان كه در روايت آمده ، كه حالتى شبيه به بيهوشى به آن جناب دست مى داد، كه آن را به ((رحاء الوحى )) نام نهاده بودند. پس آن جناب همانطور كه ما شخصى را مى بينيم و صدايش را مى شنويم ، فرشته وحى را مى ديد و صدايش را مى شنيد، اما بدون اينكه دو حاسه بينايى و شنوايى مادى خود را چون ما به كار بگيرد. و اگر رؤيت او و شنيدنش در حال وحى عين ديدن و شنيدن ما مى بود، بايستى آنچه مى ديده و مى شنيده ميان او و ساير مردم مشترك باشد و خلاصه اصحابش هم فرشته وحى را ببينند و صدايش را بشنوند و حال آنكه نقل قطعى اين معنا را تكذيب كرده و حالت وحى بسيارى از آن جناب سراغ داده كه در بين جمعيت به وى دست داده و جمعيتى كه پيرامونش بوده اند هيچ چيزى احساس نمى كرده اند، نه صداى پايى ، نه شخصى و نه صداى سخنى كه به وى القاء مى شده است . اين را هم نمى توانيم بگوييم كه ممكن است خداى تعالى در آن حال در حاسه جمعيت تصرف مى كرده و نمى گذاشته كه آنچه را او مى ديده ايشان ببينند و آنچه را او مى شنيده بشنوند و خلاصه امور غيبى همه از اين جهت غيبند كه خدا در حواس ما تصرف كرده ، كه نمى توانيم آنها را درك كنيم . ترجمه تفسير الميزان جلد 15 صفحه :450 https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐♦️مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت نهم : 💢💮سابقه «حبس»در 2⃣ : 🔻 در بیان مطالب مربوط به در شرع مقدس اسلام و خصوصاً در مذهب شیعه با این سئوال مواجه می‌‌شویم که مجازات زندان، است یا ؟❓ 👈 در جواب این سؤال باید بیان نمود که به جز موارد محدودی که از نظر فقهای شیعه مجازات زندان حد محسوب می‌‌شود بقیه موارد جزء مجازات تعزیری به حساب می‌‌آید. 💢👈 از مسائلی که امامیه بر ان اتفاق نظر دارند است است که دزدی، پس از این که در مرتبه اول دستش و در مرتبه دوم پایش قطع شد، اگر بار سوم دزدی کرد، زندانی می‌‌شود. ↩️دومین مورد از مجازات زندان که عنوان دارد زندان کردن است 💢👈مطالب ذکر شده مؤید این مطلب است که در دامنه حبس فوق العاده محدود است ، در موجب حد حبس وجرائم موجب تبعید و که فقها ی بزرگوار حکم به حبس در ان سه مورد فرمودند، قصد بر این است که جامعه از شرّ و مفسده این مجرمین در امان باشد که این مورد از حبس به خوبی روشن است که جنبه تأمینی دارد، چرا که وقتی شخص دو مرتبه اقدام به سرقت کرده و هنوز مفسده‌ ای از جانب او هست و یا زن مرتد که امکان وجود مفسده وی برای جامعه هست درنهایت شرع مقدس حکم به آن‌ها نموده است. 3⃣ : به عنوان 💢👈در بقیه موارد که حکومت اسلامی اقدام به زندان کردن افراد می‌‌کند در گوناگون ، این حبس‌ها تحت عنوان است که جزئیات آن بسته به نظر حاکم شرع است 💫ادامه دارد. 📖بررسی مبانی فقهی مجازات زندان در اسلام 🖊نویسنده محمد علی کریمی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. . ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ یَا رَبِّ اِنَّ لَنَا فِیکَ اَمَلاً طَوِیلاً کَثِیراً خدایا ما روی تو خیلی حساب کردیم 🌹دعای ابو حمزه ثمالی کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 95 تا 101 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan