eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت دوم: پرسش 2:❓ در ضمن همین نگاه مثبت به ، تعبیراتی در قرآن هست که با شخصیت زن به عنوان انسان است؛ 👈 مانند «وطی»، «تحت». این تعبیرات را در روابط و چگونه تفسیر می‌کنید؟ 💢پاسخ: درباره تعبیر «وطی» ناگزیر باید به طبیعت زبان به عنوان یک موجود زنده اشاره کنیم. واژگان در زبان، تولد و مرگ دارند؛ بسته به وضعی اجتماعی؛ واژه‌ی‌ در زبان عربی به معنای زیر پا لگدمال کردن است، این واژه در جامعه جاهلی ساخته شد که روابط میان زن و مرد را این گونه می‌دید، ولی پس از آن تحول معنایی یافت و از آن معنای اصلی به معنای دیگر دگرگون شد؛ یعنی به حالتی که زن و مرد در عمل جنسی دارند. با این تحول، جنبه توهین‌آمیز معنای این واژه به کلی از بین رفت. 🔻 زیرا پا نهادن دیگر در این واژه نیست، بلکه در این معنای جدید به کار می‌رود. بنابراین استفاده قرآن از این واژه هیچ نخواهد داشت و اشاره‌ای به پایین بودن رتبه زن ندارد. 💢👈درباره تعبیر « » نیز همین گونه است. قرآن می‌گوید: (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ كَفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَامْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ). (2) 🔻زیر بودن در این جا به معنای پست‌تر بودن نیست، بلکه تعبیری است از حالت متعارف در هنگام عمل جنسی. این واژه از معنای خاص به معنای عام تحول یافته است. در نتیجه به کارگیری این تعبیر در قرآن دلالت بر پستی جایگاه ندارد. 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤ وَاسْتَغْفِرِی لِذَنْبِكِ* و برای گناهت استغفار کن** سوره یوسف ، آیه ۲۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 6 تا 9 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 🌱ای مسلمانان، هنگامی ‌که به (قصد) نماز بر می‌خیزید، صورت و دست‌هایتان را تا آرنج بشویید و بخشی از سر و پاهایتان را تا برآمدگی دو پا مسح کنید، و اگر جُنُب بودید، خود را (با غسل) پاک کنید، و اگر بیمار یا در حال سفر بودید، یا یکی از شما قضای حاجت کرد، یا با زنان (خود) نزدیکی کردید و آب نیافتید، با سطحی پاک از زمین تیمّم کنید؛ بدین صورت که بخشی از صورت‌ها و (روی) دست‌هایتان را مسح کنید. خدا نمی‌خواهد هیچ ناراحتی و تنگنایی برای شما ایجاد کند؛ بلکه می‌خواهد شما را (از آلودگی‌های ظاهری و باطنی) پاک کند و نعمتش را بر شما تمام کند. باشد که سپاسگزاری کنید. مائده - ۶ 🔷✨‏در آيات سابق، بحثهای گوناگونی در باره" طيبات جسمی و مواهب مادی" مطرح شد، در اين آيه به" طيبات روح" و آنچه باعث پاكيزگی جان انسان می‌گردد، اشاره شده است و قسمت قابل ملاحظه‌ای از احكام وضو و غسل و تيمم كه موجب صفای روح است، تشريح گرديده، نخست خطاب به افراد با ايمان كرده، احكام وضو را به اين ترتيب بيان ميكند: ‏" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد هنگامی كه برای نماز بپاخاستيد صورت و دستهای خود را تا آرنج بشوئيد و قسمتی از سر و همچنين پا را تا مفصل (يا برآمدگی پشت پا) مسح كنيد". 🔷✨كلمه" الی" در آيه فوق تنها برای بيان حد شستن است نه كيفيت شستن، كه بعضی توهم كرده‌اند و چنين پنداشته‌اند كه آيه می‌گويد: بايد دستها را از سر انگشتان به طرف آرنج بشوئيد (آن چنان كه در ميان جمعی از اهل تسنن رائج است). 👈 ‏توضيح اينكه اين درست به آن می‌ماند كه انسان به كارگری سفارش می‌كند ديوار اطاق را از كف تا يك متر، رنگ كند، بديهی است منظور اين نيست كه ديوار از پائين به بالا رنگ شود، بلكه منظور اين است كه اين مقدار بايد رنگ شود نه بيشتر و نه كمتر. 👌‏بنا بر اين فقط مقداری از دست كه بايد شسته شود در آيه ذكر شده، و اما كيفيت آن در سنت پيامبر ص كه بوسيله اهل بيت به ما رسيده است آمده است و آن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان. ‏بايد توجه داشت كه" مرفق" هم بايد در وضو شسته شود، زيرا در اينگونه‌ موارد به اصطلاح" غايت داخل در مغيا است" يعنی" حد" نيز داخل در حكم" محدود" است‌. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی‌ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (۸/مائده) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! همواره برای خدا با تمام وجود قيام كنيد و به انصاف و عدالت گواهی دهيد و هرگز دشمنی با قومی، شما را به بی‌عدالتی وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد كه به تقوا نزديكتر است و از خداوند پروا كنيد كه همانا خدا به آنچه انجام می‌دهيد آگاه است. 💬‏نكته‌ها🔻 ‏مشابه اين آيه با اندكی تفاوت، در آيه ۱۳۵ سوره نساء آمده است، «قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلی‌ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ» قيام به عدالت كنيد و گواهان برای خدا باشيد. ‏هر چند به زيان خود يا والدين و بستگان شما باشد. تفاوت ميان اين دو آيه، آن است كه اين آيه سفارش می‌كند: كينه‌ها و دشمنی‌ها شما را منحرف نكند؛ ولی آيه سوره‌ی نساء می‌فرمايد: علاقه‌ها و وابستگی‌ها شما را از مرز عدالت خارج نكند. آری، عوامل انحراف از عدالت يا بغض و كينه است، يا حبّ و دوستی كه هر آيه به يكی از آنها اشاره دارد. ‏از آنجا كه ناديده گرفتن كينه‌های درونی درباره مردم دشوار است، لذا در اين آيه چند فرمان و چند تشويق به كار رفته است. لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... اعْدِلُوا ... هُوَ أَقْرَبُ‌ ... اتَّقُوا اللَّهَ‌ ... 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 اگر انگيزه‌ی انسان، كينه‌های او شد، اخلاصی در كار نيست؛ ولی اگر قيام برای خدا باشد، كينه‌ها در اجرای عدالت بی‌اثر می‌شود. قَوَّامِينَ لِلَّهِ‌ ... لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ‏🔹 عدالت مستمر به صورت ملكه و عادت، ارزش كاملی است، گرچه عدالت لحظه‌ای مطلوب است. كُونُوا ... شُهَداءَ بِالْقِسْطِ ... ‏🔹 مؤمنان، هم رابطه با خدا دارند. «قَوَّامِينَ لِلَّهِ» و هم در رابطه با مردم گواهی به‌ عدل می‌دهند. «شُهَداءَ بِالْقِسْطِ» ‏🔹 اگر باور كنيم كه خدا عملكرد ما را می‌داند، به عدل رفتار خواهيم كرد. شُهَداءَ بِالْقِسْطِ ... إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ‌ ‏🔹 انسان‌های كينه‌توز و عقده‌ای، نمی‌توانند عادل باشند. (برای رسيدن به عدالت بايد كينه‌ها را كنترل كرد) «لا يَجْرِمَنَّكُمْ» ‏🔹 احساسات بايد تحت الشعاع عدالت باشد. لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... اعْدِلُوا ‏🔹 كينه‌جويی، از عوامل انحراف از عدالت است. «شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی‌ أَلَّا تَعْدِلُوا» ‏🔹 در سياستگذاری‌ها و روابط داخلی و خارجی؛ حتّی نسبت به دشمنان هم عادل باشيم. «شَنَآنُ قَوْمٍ» ‏🔹 انسان‌های عادل و منصف، به تقوا نزديكترند. «اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی‌» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸-۲ سوره اسرا : وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِي وَكِيلاً {2} و كتاب آسمانى را به موسى داديم و آن را براى فرزندان اسرائيل رهنمودى گردانيديم كه زنهار غير از من كارسازى مگيريد {2} ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا {3} [اى] فرزندان كسانى كه [آنان را در كشتى] با نوح برداشتيم راستى كه او بنده‏اى سپاسگزار بود {3} وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا {4} و در كتاب آسمانى[شان] به فرزندان اسرائيل خبر داديم كه قطعا دو بار در زمين فساد خواهيد كرد و قطعا به سركشى بسيار بزرگى برخواهيد خاست {4} فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولاً {5} پس آنگاه كه وعده [تحقق] نخستين آن دو فرا رسد بندگانى از خود را كه سخت نيرومندند بر شما مى‏گماريم تا ميان خانه‏ها[يتان براى قتل و غارت شما] به جستجو درآيند و اين تهديد تحقق‏يافتنى است {5} ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا {6} پس [از چندى] دوباره شما را بر آنان چيره مى‏كنيم و شما را با اموال و پسران يارى مى‏دهيم و [تعداد] نفرات شما را بيشتر مى‏گردانيم {6} إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِيَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيرًا {7} اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده‏ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده‏ايد] و چون تهديد آخر فرا رسد [بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد[تان] چنانكه بار اول داخل شدند [به زور] درآيند و بر هر چه دست‏يافتند يكسره [آن را] نابود كنند {7} عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا {8} اميد است كه پروردگارتان شما را رحمت كند و[لى] اگر [به گناه] بازگرديد [ما نيز به كيفر شما] بازمى‏گرديم و دوزخ را براى كافران زندان قرار داديم {8} ♻️عصاره فراز آیات ۸-۲ : به موسی هم کتابی هدایتگر با پیام محوری توحید و انذار از سنت الهی عذاب انسانها در صورت فساد و برتری طلبی دادیم که بدلیل سرکشی، عذاب برانها محقق شد و مغلوب اقوام دیگر شدند. https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت سوم : پرسش 3: ❓آیا تعبیر (برتری داد) در (سوره‌ی‌ نساء، آیه 34) جبهه‌گیری قرآن به سود مرد علیه زن نیست؛ یعنی همان فکر برتری مرد بر زن که تفکر غالب تاریخ بود؟ آیا این دلیل برابر نبودن زدن و مرد در قرآن نیست؟ 💠💢پاسخ: واژه تفضیل اجمال دارد و بر معانی چندی دلالت می‌کند؛ معنای مقصود متن را باید از قرینه موجود در سیاق به دست آورد. قرآن کریم درباره برتری مردم بر یکدیگر با همین تعبیر سخن گفته است؛ آن جا که می‌گوید: (وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ فِی الرِّزْقِ)؛ (3) خداوند برخی از شما را بر برخی دیگر در رزق برتری بخشیده است. 💢👈این نوع در نعمت است، نه در ارزش. در جایی دیگر باز با همین تعبیر «فضّل» می‌فرماید: 🔸 (فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ)؛ (4) این خطاب نیز که متوجه یهود است، مربوط به تفضیل در نعمت است، این برتری به دلیل قرینه موجود در آیه مربوط به ارزش نیست؛ (وَآتاكُم مَا لَمْ یُؤْتِ أَحَدَاً) (5) به شما چیزهایی داده شده که به دیگران داده نشده است. از این جا می‌فهمیم که منظور از تفضیل در آیه: (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى‏ النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ) (6)؛ مردان سرپرست زنانند، به دلیل آن که خدا برخی از ایشان را بر برخی برتری داده، ♦️👈 به معنای در یک زمینه است و آن زمینه زندگی خانوادگی است، به دلیل قرینه اتفاق، زیرا تفضیل واژه‌ای است مجمل و دارای معانی گوناگون نعمت، نقش و وظیفه، اما بر همه این معانی با هم دلالت نمی‌کند، بلکه در هر کاربرد بر یک معنا دلالت می‌کند که در این آیه نیز قرینه قرآنی موجود است . (4. اعراف، آیه 140. 5. مائده، آیه 20. 6. نساء، آیه 34.) 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اگر خورشید بر یک حال بودی شعاع او به یک منوال بودی جهان جمله فروغ نور حق دان حق اندر وی ز پیدایی است پنهان خرد را نیست تاب نور آن روی برو از بهر او چشمی دگر جوی ( شیخ محمود شبستری، گلشن راز) سلام صبح آدینه پرخیر و برکت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅انطباق قانون با در 🔻 عملکرد چقدر با نگاه شهید و قانون اساسی تطابق دارد؟ چه مرجعی به تخلفات و نقض قانون های شورای نگهبان رسیدگی می کند؟ ✅خدا رحمت کند شهید بهشتی را که در آن زمان، چیزهایی را دید که بعدها دیدیم و نگران بود از اینکه سرنوشت کشور منتظر تصمیم چند بماند! 😔 تیرماه ۱۴۰۰، جلسه دوم 🔹درس گفتار در دوره آموزشی مبانی فقهی حقوقی قانون اساسی بمناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله بهشتی استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ (س) بانويي از جنس 🍂🌹🍂🥀🍂🌹 🌐🔸 با وجود تمام دلایل و براهینی که بر عصمت، تقدس و برتری های حضرت زهرا (س) وجود دارد، با این همه او از جنس بشر بود و مانند هر زن دیگری از احساسات و عواطف و غرایز زنانه برخوردار بود... همانگونه که رسول خدا نیز بشری همانند دیگران و برخوردار از صفات مردان بود. "بگو من تنها بشری همانند شما هستم که به من وحی می شود." کهف /١١٠ 👈چرا که اگر رسول خدا و سایر پیامبران و امامان و حضرت زهرا (س) از جنس بشر نبودند در این صورت دیگر بر سایر مردم برتری نمی یافتند و پیروی از آنان هیچ معنایی نداشت. پس ارزش و عظمت آنان در طبيعت بشري آنها و تمايزشان از فرشتگان نهفته است؛ با اين حال آنان به خواست و اراده خويش و با توجه به پاكي و قداست روح و روانشان، نزد خداوند از فرشتگان نيز برتر و گرامي تر گشته اند...بنابراین هنگام پرداختن به شخصیت (س) و دیگر خاندان پاک پیامبر نباید آنان را موجودات غیبی و فرشته وار معرفی کنیم. عقیده به جهان غیب اگرچه از بنیان های اعتقادی ما بشمار می رود؛ اما اراده خداوند در مورد هدایت بشر بر این قرار گرفته است که و هادیان الهیِ جامعه بشری را از جنس خودشان برگزیند. 🍂🌹🍂🥀🍂🌹 📚فاطمه زهرا(س)، ص١٥١ ---------- 💠علامه فضل الله کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا