eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ شعار بزرگ اسلام‌ 🔷✨چه شعاری از اين رساتر كه با نام خدای بزرگ آغاز می‌گردد و به وحدانيت و يگانگی آفريدگار جهان و گواهی به رسالت پيامبر او اوج ميگيرد و با دعوت به رستگاری و فلاح و عمل نيك و نماز و ياد خدا پايان می‌پذيرد، از نام خدا" اللَّه" شروع می‌شود و با نام خدا" اللَّه" پايان می‌پذيرد، جمله‌ها موزون، عبارات كوتاه، محتويات روشن، مضمون سازنده و آگاه كننده است. و لذا در روايات اسلامی روی مساله اذان گفتن تاكيد زيادی شده است در حديث معروفی از پيامبر ص نقل شده كه اذان‌گويان در روز رستاخيز از ديگران به اندازه يك سر و گردن بلندترند! اين بلندی در حقيقت همان بلندی مقام رهبری و دعوت كردن ديگران به سوی خدا و به سوی عبادتی همچون نماز است. 🔷✨‏صدای اذان كه به هنگام نماز در مواقع مختلف از ماذنه شهرهای اسلامی طنين‌افكن می‌شود، مانند ندای آزادی و نسيم حيات بخش استقلال و عظمت گوشهای مسلمانان راستين را نوازش می‌دهد و بر جان بدخواهان رعشه و اضطراب می‌افكند، و يكی از رموز بقای اسلام است، شاهد اين گفتار اعتراف صريح يكی از رجال معروف انگلستان است كه در برابر جمعی از مسيحيان چنين اظهار می‌داشت:" تا هنگامی كه نام محمد در ماذنه‌ها بلند است و كعبه پابرجا است و قرآن رهنما و پيشوای مسلمانان است امكان ندارد پايه‌های سياست ما در سرزمينهای اسلامی استوار و برقرار گردد"!  اما بيچاره و بينوا بعضی از مسلمانان كه گفته می‌شود اخيرا اين شعار بزرگ اسلامی را كه سندی است بر ايستادگی آئين و فرهنگ آنان در برابر گذشت قرون و اعصار، از دستگاههای فرستنده خود برداشته و بجای آن برنامه‌های مبتذلی گذاشته‌اند، خداوند آنها را هدايت كند و به صفوف مسلمانان باز گرداند. ‏بديهی است همانطور كه باطن اذان و محتويات آن زيبا است، بايد كاری كرد كه به صورتی زيبا و صدای خوب ادا شود، نه اينكه حسن باطن به خاطر نامطلوبی ظاهر آن پايمال گردد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِذا جاؤُكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ قَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ وَ هُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما كانُوا يَكْتُمُونَ (۶۱/مائده) 🌱‏و هرگاه (منافقان يا بعضی از اهل كتاب) نزد شما آيند، می‌گويند: ايمان آورديم، در حالی كه آنان با كفر بر شما وارد می‌شوند و با همان كفر بيرون روند و خداوند به آنچه كتمان می‌كردند آگاه‌تر است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹اظهار ايمان افراد، شما را فريب ندهد. قالُوا آمَنَّا ... وَ اللَّهُ أَعْلَمُ‌ اظهار ايمان با زبان، نشانه‌ی رسوخ ايمان در قلب نيست. ‏🔹خداوند، از خود انسان‌ها هم به ضميرشان آگاه‌تر است. «اللَّهُ أَعْلَمُ» ‏🔹كسانی كه منافقانه اظهار ايمان می‌كنند، بدانند كه خداوند از درون آنان آگاه است. قالُوا آمَنَّا وَ قَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ ... وَ اللَّهُ أَعْلَمُ‌ ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۳-۱۱ سوره اسرا از تفسیر نور ۱- عجله و شتاب،از آفات فکر و عمل بشر است. وَ یَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ ... عَجُولاً ۲- انسان،فطرتاً خیرگِراست. «یَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَیْرِ» تشبیه شرّخواهی انسان به خیرخواهی او،نشانه ی آن است که انسان در اصل،خیرگِرا می باشد. ۳- روز برای کار و شب برای استراحت است. «آیَهَ النَّهارِ مُبْصِرَهً لِتَبْتَغُوا» ۴- با آنکه فضل و رحمت از خداوند است،ولی ما نیز باید تلاش کنیم. «لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّکُمْ» ۵- روزی،از سوی خداست،به زرنگی خود مغرور نشویم. «فَضْلاً مِنْ رَبِّکُمْ» ۶- در نظام هستی،همه چیز منظّم،قانون مند و تفکیک شده است تا اصطکاک و تداخل و فروپاشی پیش نیاید. «وَ کُلَّ شَیْءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصِیلاً» ۷- همه ی انسان ها با کارت شناساییِ اعمال،در محشر حضور پیدا می کنند. «کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ» ۸- عمل انسان،ملازم انسان است. أَلْزَمْناهُ ... فِی عُنُقِهِ ۹- سعادت و شقاوت انسان بستگی به اعمال خود او دارد،نه عوامل اتفاقی مانند شانس و اقبال. أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ ... ۱۰- برای خدا همه ی عمل ها روشن است،به گردن آویختن نامه ی اعمال،برای فهمیدن خود انسان است. «نُخْرِجُ لَهُ» ۱۱- همه ی اعمال و حرکات انسان ثبت می شود.گرچه ثبت اعمال در دنیا برای انسان محسوس نیست،ولی در قیامت،کارنامه ی عمل او گشوده و افشا خواهد شد. «کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُوراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت سیزدهم: 🌐👈پرسش 12: ❓آیا این سخن شما به زن اجازه می‌دهد که خانه همسرش را در صورتی که زندگی به دلیل عوامل خارجی، یا فشار و تحمل ناپذیر شود، ترک کند. با آن که می‌دانیم را در دست ندارد؟ پاسخ: شرایط داخل خانه هر چند دشوار باشد، ندارد از خانه شوهر فرار کند و از حقوق او سرباز زند، زیرا زن به مقتضای عقد ازدواج به این حقوق پایبند شده که به صورت قراردادی بین زن و مرد درآمده است، اما اگر خود شوهر به زن بی‌توجهی و بر او ستم کند، در این صورت زن حق دارد نزد کسی شکایت ببرد که بتواند مرد را زیر فشار قرار دهد، تا در زندگی تعادل برقرار شود، 💢👈 اما اگر زندگی با آن شوهر به بن بست رسیده باشد، زن می‌تواند به حاکم شرع کند و حاکم شرع می‌تواند راهی برای رهایی، و نجات او از آن زندگی بیابد؟ 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى‏‌اش تكليف نمى ‌كند. آنچه (از خوبى‏) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى‏) به دست آورده به زيان اوست‏. پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير، پروردگارا، هيچ بار گرانى بر (دوش‏) ما مگذار؛ همچنانكه بر (دوش‏) كسانى كه پيش از ما بودند نهادى‏. پروردگارا، آنچه را تاب و توان آن نداريم بر ما تحميل مكن‏؛ و از ما درگذر؛ و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور؛ سرور ما تويى‏؛ پس ما را بر گروه كافران پيروز كن‏. 🌹 سوره بقره ، آیه ۲۸۶ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 65 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (۶۵/مائده) 🌱‏و اگر اهل كتاب (يهوديان و مسيحيان) ايمان آورده و تقوا پيشه می‌كردند قطعاً ما گناهانشان را می‌بخشيديم و آنان را به باغهای پر نعمت بهشت، وارد می‌كرديم. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 اهل كتاب در عصر پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله مردمی بی‌ايمان و بی‌تقوا بودند. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» ‏🔹 ايمان و تقوا، پوشاننده انحراف‌هاست و مسائل قبلی را محو می‌كند. «لَكَفَّرْنا» (در حديث آمده است: «الاسلام يَجُبّ ما قبله») ‏🔹 برای دريافت الطاف الهی، بايد ابتدا از گناهان پاك شد. «كفرنا، أدخلنا» ‏🔹 خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «كفرنا، ادخلنا» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انتخاب نقطه پايان 💠يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ 🌱ای پیامبر، آنچه را که از سوی پروردگارت (درباره‌ی ولایت علی) بر تو نازل شده، (به مردم) برسان، و اگر (این کار را) نکنی، پیام او را (اصلاً) نرسانده‌ای. خدا، تو را از (گزند) مردم حفظ خواهد کرد. خداوند، مردم کافر را هدایت نمی‌کند. مائده - ۶۷ 🔷✨اين آيه لحن خاصی بخود گرفته كه آن را از آيات قبل و بعد، مشخص می‌سازد، در اين آيه روی سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان می‌كند، با خطاب ای پيامبر (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌) شروع شده و با صراحت و تاكيد دستور می‌دهد، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند. (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ‌). سپس برای تاكيد بيشتر به او اخطار می‌كند كه اگر از اين كار خودداری كنی (كه هرگز خودداری نمی‌كرد) رسالت خدا را تبليغ نكرده‌ای! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ‌). 🔷✨‏سپس به پيامبر ص كه گويا از واقعه خاصی اضطراب و نگرانی داشته، دلداری و تامين می‌دهد و به او می‌گويد:" از مردم در ادای اين رسالت وحشتی نداشته باش، زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت" (وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ‌). 👈‏و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايی كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روی لجاجت كفر بورزند، می‌گويد: ‏" خداوند كافران لجوج را هدايت نمی‌كند" (إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ‌). ‏جمله‌بندی‌های آيه و لحن خاص و تاكيدهای پی در پی آن و همچنين شروع شدن با خطاب‌ يا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌ كه تنها در دو مورد از قرآن مجيد آمده و تهديد پيامبر ص به عدم تبليغ رسالت در صورت كوتاهی كردن كه منحصرا در اين آيه از قرآن آمده است، نشان می‌دهد كه سخن از حادثه مهمی در ميان بوده است كه عدم تبليغ آن مساوی بوده است با عدم تبليغ رسالت. ‏بعلاوه اين موضوع مخالفان سرسختی داشته كه پيامبر ص از مخالفت آنها كه ممكن بوده است مشكلاتی برای اسلام و مسلمين داشته باشد، نگران بوده و به همين جهت خداوند به او تامين ميدهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۸-۱۴ سوره اسرا از تفسیر نور ۱- قیامت،تنها دادگاهی است که مجرم علیه خودش حکم می کند. «کَفی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً» ۲- انسان در انتخاب راه،آزاد است. مَنِ اهْتَدی ... مَنْ ضَلَّ ۳- هر کس،گرفتار عمل خویش است. «لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری» ۴- سنّت خدا بر آن است که کسی یا امّتی را بدون بیان و اتمام حجّت،عذاب نکند. «ما کُنّا مُعَذِّبِینَ حَتّی نَبْعَثَ رَسُولاً» و انبیا برای هدایت بشر،از ابتدای خلقت بوده اند. ۵- لازمه ی آخرت،آمدن انبیاست،چون برای بازخواست شدن انسان،قبلاً باید شرح وظایفش را از طریق پیامبران دریافت کند. وَ ما کُنّا مُعَذِّبِینَ ... ۶- یکی از شیوه های قهر و کیفر الهی،رفاه زدگی و فرورفتن در نعمت هاست. أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَهً ... ۷- وجود مترفین در جامعه،زمینه ساز قهر الهی است. فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ ... ۸- مرفّهان بی درد،پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا می ایستند،چون رفاه، معمولاً سرچشمه ی فساد است. «أَمَرْنا مُتْرَفِیها فَفَسَقُوا» ۹- تهدیدهای الهی را جدّی بگیریم و خود را اصلاح کنیم،چون عامل اجرای تهدیدهای الهی عملکرد خودماست. «فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ» ۱۰- بدون اتمام حجّت،عذاب الهی نازل نمی شود. «أَمَرْنا فَفَسَقُوا فَحَقَّ فدمرنا» ۱۱- همه چیز و همه کار با قدرت الهی انجام می شود. «أَرَدْنا ، نُهْلِکَ ، أَمَرْنا ،فدمرنا» ۱۲- قهر الهی مخصوص قیامت نیست،در دنیا هم هلاک می کند. «کَمْ أَهْلَکْنا» ۱۳- انسان گنهکار،بنده ی خداست. «بِذُنُوبِ عِبادِهِ» نفرمود:«بذنوب الناس» ۱۴- دنیا زودگذر است. «الْعاجِلَهَ» ۱۵- انسان،با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است،ولی اراده ی الهی اصل است. یُرِیدُ ... لِمَنْ نُرِیدُ ۱۶- آنچه زشت است،خصلت دنیاگرایی است،نه اصل دنیا. «کانَ یُرِیدُ الْعاجِلَهَ» ۱۷- دنیاطلبان دو دسته اند:برخی دنیا و آخرت را می بازند، «خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَهَ» بعضی به بخشی از خواسته های دنیایی شان می رسند. «عَجَّلْنا لَهُ فِیها ما نَشاءُ» ۱۸- پایان دنیاطلبی،پشیمانی و دوزخ است. «جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ» ۱۹- دنیاطلبان،هم در آتش می سوزند(عذاب جسمی)،هم تحقیر می شوند (عذاب روحی). «یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت چهاردهم: 💠پرسش 13: ❓اسلام به مرد اجازه می‌دهد که هم زمان، داشته باشد. چرا عدد چهار؟ وانگهی، آیا تعدد ، پایین آوردن زن از مرتبه‌ی انسانی و تجاوز به محیط امن و آرام خانه نخواهد بود؟ 💠👈پاسخ: تعدد زوجات چیزی است که طبیعت مصالح انسان، زن و مرد به طور یکسان، آن را اقتضا می‌کند و ابعاد مثبت موجود در آن بیشتر از جنبه‌های منفی آن است، به این دلیل در قانون شریعت در نظر گرفته می‌شود. 🌐🔻دلیل بر این مطلب این است که تعدد زوجات در روابط زن و مرد، نظامی است که از گذشته تا امروز عملی می‌شده است، چه به صورت علنی و آشکار و چه به صورت پنهان و مخفیانه؛ مثلاً در جامعه متمدن امروز، شمار مردانی که به عنوان ازدواج یا هر عنوان دیگری به یک زن قناعت کنند به ده درصد نمی‌رسد. افزون بر این، تاریخ پر است از روابط غیرمشروع مردان با زنان در کنار روابط مشروع. تمام این‌ها این واقعیت را می‌رساند که نیاز به چند همسری، نیاز اساسی و جدی است. منشأ این نیاز یا در درون انسان و نیازهای جنسی او قرار دارد، و یا از بیرون و شرایط خاصی که و مرد در آن زندگی می‌کنند؛ مانند و بیماری، اساسی بودن این نیاز نشان می‌دهد که فقط با تجویز یک زن (و نه بیشتر) راه برای انحراف باز می‌شود و مشکلاتی پدید خواهد آمد که نسبت به جنبه‌های منفی چند همسری بسیار بیشتر است. 💢👈به همین دلایل، تجویز ، با توجه به مصالحی که برای زن و مرد به یک نسبت نیاز دارد، پست شمردن مرتبه‌ی انسانی زن نخواهد بود و نیز و بر هم زدن امنیت او با شریکش را در پی نخواهد داشت، به شرط این که عدالت اسلامی در آن رعایت شود، مگر این که به روابط زناشویی مانند روابط مالکیت و مملوکیت نگریسته شود. در این صورت براساس قاعده‌ی مشارکت سهامی، وجود شریک دیگر برای زن، سبب کم شدن سهم او خواهد بود 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا