💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 65 تا 70
📄#صفحـہ_119
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_119
❇️#آیه65مائده
💠وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (۶۵/مائده)
🌱و اگر اهل كتاب (يهوديان و مسيحيان) ايمان آورده و تقوا پيشه میكردند قطعاً ما گناهانشان را میبخشيديم و آنان را به باغهای پر نعمت بهشت، وارد میكرديم.
💬پيامها🔻
🔹 اهل كتاب در عصر پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله مردمی بیايمان و بیتقوا بودند. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»
🔹 ايمان و تقوا، پوشاننده انحرافهاست و مسائل قبلی را محو میكند. «لَكَفَّرْنا» (در حديث آمده است: «الاسلام يَجُبّ ما قبله»)
🔹 برای دريافت الطاف الهی، بايد ابتدا از گناهان پاك شد. «كفرنا، أدخلنا»
🔹 خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «كفرنا، ادخلنا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_119
❇️انتخاب #جانشين نقطه پايان #رسالت
💠يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ
🌱ای پیامبر، آنچه را که از سوی پروردگارت (دربارهی ولایت علی) بر تو نازل شده، (به مردم) برسان، و اگر (این کار را) نکنی، پیام او را (اصلاً) نرساندهای. خدا، تو را از (گزند) مردم حفظ خواهد کرد. خداوند، مردم کافر را هدایت نمیکند.
مائده - ۶۷
🔷✨اين آيه لحن خاصی بخود گرفته كه آن را از آيات قبل و بعد، مشخص میسازد، در اين آيه روی سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان میكند، با خطاب ای پيامبر (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) شروع شده و با صراحت و تاكيد دستور میدهد، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند. (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ). سپس برای تاكيد بيشتر به او اخطار میكند كه اگر از اين كار خودداری كنی (كه هرگز خودداری نمیكرد) رسالت خدا را تبليغ نكردهای! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ).
🔷✨سپس به پيامبر ص كه گويا از واقعه خاصی اضطراب و نگرانی داشته، دلداری و تامين میدهد و به او میگويد:" از مردم در ادای اين رسالت وحشتی نداشته باش، زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت" (وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ).
👈و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايی كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روی لجاجت كفر بورزند، میگويد:
" خداوند كافران لجوج را هدايت نمیكند" (إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ).
جملهبندیهای آيه و لحن خاص و تاكيدهای پی در پی آن و همچنين شروع شدن با خطاب يا أَيُّهَا الرَّسُولُ كه تنها در دو مورد از قرآن مجيد آمده و تهديد پيامبر ص به عدم تبليغ رسالت در صورت كوتاهی كردن كه منحصرا در اين آيه از قرآن آمده است، نشان میدهد كه سخن از حادثه مهمی در ميان بوده است كه عدم تبليغ آن مساوی بوده است با عدم تبليغ رسالت.
بعلاوه اين موضوع مخالفان سرسختی داشته كه پيامبر ص از مخالفت آنها كه ممكن بوده است مشكلاتی برای اسلام و مسلمين داشته باشد، نگران بوده و به همين جهت خداوند به او تامين ميدهد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣1⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹پیام های آیات ۱۸-۱۴ سوره اسرا از تفسیر نور
۱- قیامت،تنها دادگاهی است که مجرم علیه خودش حکم می کند. «کَفی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً»
۲- انسان در انتخاب راه،آزاد است. مَنِ اهْتَدی ... مَنْ ضَلَّ
۳- هر کس،گرفتار عمل خویش است. «لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری»
۴- سنّت خدا بر آن است که کسی یا امّتی را بدون بیان و اتمام حجّت،عذاب نکند. «ما کُنّا مُعَذِّبِینَ حَتّی نَبْعَثَ رَسُولاً» و انبیا برای هدایت بشر،از ابتدای خلقت بوده اند.
۵- لازمه ی آخرت،آمدن انبیاست،چون برای بازخواست شدن انسان،قبلاً باید شرح وظایفش را از طریق پیامبران دریافت کند. وَ ما کُنّا مُعَذِّبِینَ ...
۶- یکی از شیوه های قهر و کیفر الهی،رفاه زدگی و فرورفتن در نعمت هاست.
أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَهً ...
۷- وجود مترفین در جامعه،زمینه ساز قهر الهی است. فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ ...
۸- مرفّهان بی درد،پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا می ایستند،چون رفاه، معمولاً سرچشمه ی فساد است. «أَمَرْنا مُتْرَفِیها فَفَسَقُوا»
۹- تهدیدهای الهی را جدّی بگیریم و خود را اصلاح کنیم،چون عامل اجرای تهدیدهای الهی عملکرد خودماست. «فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ»
۱۰- بدون اتمام حجّت،عذاب الهی نازل نمی شود. «أَمَرْنا فَفَسَقُوا فَحَقَّ فدمرنا»
۱۱- همه چیز و همه کار با قدرت الهی انجام می شود. «أَرَدْنا ، نُهْلِکَ ، أَمَرْنا ،فدمرنا»
۱۲- قهر الهی مخصوص قیامت نیست،در دنیا هم هلاک می کند. «کَمْ أَهْلَکْنا»
۱۳- انسان گنهکار،بنده ی خداست. «بِذُنُوبِ عِبادِهِ» نفرمود:«بذنوب الناس»
۱۴- دنیا زودگذر است. «الْعاجِلَهَ»
۱۵- انسان،با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است،ولی اراده ی الهی اصل است.
یُرِیدُ ... لِمَنْ نُرِیدُ
۱۶- آنچه زشت است،خصلت دنیاگرایی است،نه اصل دنیا. «کانَ یُرِیدُ الْعاجِلَهَ»
۱۷- دنیاطلبان دو دسته اند:برخی دنیا و آخرت را می بازند، «خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَهَ» بعضی به بخشی از خواسته های دنیایی شان می رسند. «عَجَّلْنا لَهُ فِیها ما نَشاءُ»
۱۸- پایان دنیاطلبی،پشیمانی و دوزخ است. «جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ»
۱۹- دنیاطلبان،هم در آتش می سوزند(عذاب جسمی)،هم تحقیر می شوند (عذاب روحی). «یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛