eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیه ۶۵-۶۳ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- انسان در پذیرش راه خدا یا پیروی از شیطان،آزاد است. «فَمَنْ تَبِعَکَ» ۲- کیفر الهی کامل است،گنهکاران هم کیفر گناهان خودرا می چشند،هم کیفرگمراه کردن دیگران را به طور کامل دریافت می کنند. «مَوْفُوراً» ۳- قدرت ابلیس محدود است. «مَنِ اسْتَطَعْتَ» ۴- تبلیغات فاسد،در انحراف مردم نقش دارد. «بِصَوْتِکَ» ۵- تهاجم تبلیغاتی و فرهنگی دشمن،مقدّم بر تهاجم نظامی است.«صوت»قبل از «خیل» آمده است. «بِصَوْتِکَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ» شیطان ابتدا با تبلیغات،انگیزه ی توحیدی انسان را می گیرد،سپس با تسلیحات و لشکریانش بر او هجوم می آورد. ۶- شیوه ی شیطان،در کمین نشستن و جلب و ربودن است. «أَجْلِبْ» ۷- شرکت ابلیس در مال و فرزند انسان،از آغاز آن شروع می شود و تا لقمه ی حرام و مشتبه و زنا ادامه می یابد. «شارِکْهُمْ» ۸- هر آزادی و اختیاری نشان لطف الهی نیست،گاهی قدرت مانور،نوعی قهر الهی است. «اسْتَفْزِزْ أَجْلِبْ شارِکْهُمْ وَ عِدْهُمْ» ۹- بستر نفوذ شیطان،آرزوهای انسان است که با وعده های خیالی شیطان تقویت می شود. «عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاّ غُرُوراً» ۱۰- شیطان،علاوه بر فریب،گناه را توجیه می کند،وعده ی دروغ شفاعت می دهد و توبه را به تأخیر می اندازد. «وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاّ غُرُوراً» ۱۱- بندگان واقعی خداوند،کم هستند. «إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ» در آیه 62 خواندیم که ابلیس گفت: «لَأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلاّ قَلِیلاً» من همه ی مردم را گمراه می کنم مگر عدّه ی اندکی را. ۱۲- بندگی خدا،انسان را در برابر تبلیغات و لشکرکشی های ابلیسی بیمه می کند. «إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ» آری کسی که به قدرت بی نهایت متّصل شد، نفوذناپذیر می شود. ۱۳- کسی که عبد خدا شد،خداوند هم وکیل،حافظ و عهده دار او می شود. عِبادِی ... کَفی بِرَبِّکَ وَکِیلاً ۱۴-؛پیامبر تحت حفاظت خاصّ الهی است واز نفوذ شیطان درامان است. إِنَّ عِبادِی ... کَفی بِرَبِّکَ وَکِیلاً کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 درباره : 🛑قسمت بیستم : 💠 قرآن كریم مهر را به صورتی كه در مرحله ی پنجم گفتیم ابداع و اختراع نكرد، زیرا به این صورت ابداع خلقت است. كاری كه قرآن كرد این بود مهر را به حالت فطری آن برگردانید. 💠قرآن كریم با لطایف و ظرافت بی نظیری می گوید: «وَ آتُوا اَلنِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً» [1] یعنی كابین زنان را كه به خود آنها تعلق دارد (نه به پدران یا برادران آنها) و عطیه و پیشكشی است از جانب شما به آنها، به خودشان بدهید. 🌐قرآن كریم در این جمله ی كوتاه به ⏪سه نكته ی اساسی اشاره كرده است: 1اولاً با نام «صدُقه» (به ضم دال) یاد كرده است نه با نام «مهر» . صدقه از ماده ی صدق است و بدان جهت به مهر صداق یا صدقه گفته می شود كه نشانه ی راستین بودن علاقه ی مرد است. بعضی مفسرین مانند صاحب كشّاف به این نكته تصریح كرده اند؛ همچنانكه بنا به گفته ی راغب اصفهانی در مفردات غریب القرآن علت اینكه صدَقه (بفتح دال) را صدقه گفته اند این است كه نشانه ی است. دیگر اینكه با ملحق كردن ضمیر (هُنَّ) به این كلمه می خواهد بفرماید كه مهریه به خود زن تعلق دارد نه پدر و مادر؛ مهر مزد بزرگ كردن و شیردادن و نان دادن به او نیست. ↩سوم اینكه با كلمه ی «نحله» كاملاً تصریح می كند كه مهر هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و پیشكشی و عطیه و هدیه ندارد. [1] . نساء/4. مهر یكی از نمونه هایی است كه می رساند زن و مرد با استعدادهای نامتشابهی آفریده شده اند و قانون خلقت از لحاظ حقوق فطری و طبیعی سندهای نامتشابهی به دست آنها داده است. مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 202 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قُلْ يَا عِبَادِیَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بگو: « ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید از رحمت خداوند ناامید نشوید که خدا همه گناهان را می‌ آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. 🌻 سوره زمر ، آیه ۵۳ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 144 تا 149 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً وَ إِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلِينَ 🌱بی‌شک کسانی را که در روی زمین تکبّر می‌ورزند، در حالی‌ که هیچ حقی (بر این کار) ندارند، از آیات و نشانه‌هایم روی‌گردان خواهم کرد، و (در نتیجه،) هر نشانه‌ای را که ببینید، به آن ایمان نمی‌آورند، و اگر راه رشد و هدایت را ببینند، آن را راهی (برای پیمودن) انتخاب نمی‌کنند، و اگر راه گمراهی را ببینند، آن را راهی (برای خود) بر می‌گزینند. این (بازداشتن از سوی خدا)، بدان سبب است که آنان آیات و نشانه‌های ما را دروغ شمردند و همواره از آن غافل بودند. أعراف - ۱۴۶ 👈لذا نخست می‌فرمايد:" بزودی كسانی را كه در زمين، به غير حق تكبر ورزيدند از آيات خود، منصرف می‌سازيم" (سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِ‌). 🔷✨‏و از اينجا روشن می‌شود كه آيه فوق، هيچگونه منافاتی با دلائل عقلی ندارد كه برای توجيه آن، همانند بسياری از مفسران، مرتكب خلاف ظاهر شويم، اين يك سنت الهی است كه نسبت به آنها كه لجاجت و سركشی را به آخرين حد می‌رسانند، توفيق هر گونه هدايت و راهيابی را سلب می‌كند، و به تعبير ديگر: اين خاصيت اعمال زشت خود آنها است كه با توجه به انتساب همه اسباب به خدا كه مسبب الاسباب نهايی است به او نسبت داده شده است. 👌‏اين موضوع نه موجب جبر است و نه محذور ديگر، تا بخواهيم دست به توجيه آيه بزنيم. ‏ضمنا بايد توجه داشت كه ذكر" بِغَيْرِ الْحَقِ‌" بعد از" تكبر" به عنوان تاكيد است، زيرا هميشه تكبر و خود برتربينی و تحقير بندگان خدا، بدون حق است اين تعبير همانند آيه ۶۱ از سوره بقره می‌باشد آنجا كه می‌گويد: وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِ‌ (آنها كه پيامبران را بناحق می‌كشند). ‏بخصوص اينكه با كلمه" فِي الْأَرْضِ‌" همراه است، كه به معنی سركشی و طغيان در روی زمين می‌آيد، و مسلما چنين عملی، هميشه به غير حق است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan