eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ❓آيا با متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟ 🛑قسمت هفتم: 🌐♦️جمع بین روایات وقرآن 👈در روایات تفاوت به غرض و مسولیت نیست بلکه فرق به چگونگی ارتباط پیامبران الهی با عالم ربوبی بر می گردد. یک عده در خواب فرشته را می دیدند و در بیداری نمی دیدند که روایات به آنها اطلاق می کند و آنهایی که ملک وحی را فقط در عالم خواب می دیدند آن می شود . مثل پیامبر اسلام و حضرت ابراهیم. ♦️برای رسیدن به جواب هم از آیات و هم روایات استفاده می کنیم.آیات که از آن استفاده می شود لا فرق به لحاظ ماموریت و مسولیت، غایت و غرض است و روایات با آن کاری ندارد.روایات که می گوید فرق وجود دارد نحوه ارتباط را بیان می کند و آیات هم نسبت به این قضیه کاری ندارد فقط کلی گفته و مصداق مشخص نکرده. روایات آمده و گفته به آنهایی که نحوه ارتباطشان این است که «یری فی المنام و یسمع الصوت و لایعاین فی الملک» در بیداری نمی بیند پس آن نبی است و آن که هم یری فی المنام و هم یسمع الصوت و یعاین الملک آن رسول است. حالا این گونه فرق گذاشتن چه فایده ای دارد؟ نکته ای هم دارد؟ سوری است یا تفاوت لفظی است؟ یا اینکه واقعا نکته ای در آن است؟ ♦️👈از این روایات استفاده می شود که این نحوه تفاوت در ارتباط بر می گردد به درجه و مقامات انبیاء که تفاضل است در بین انبیاء. یعنی اگر ما همان کتاب کافی باب سوم که در مورد فرق بین محدث و و بود را بر گردیم به باب قبلی آن یعنی باب طبقات انبیاء ورسل است که چهار دسته کرده و همه شراح کافی این گونه فهمیدند که به نظر من هم این درست است (مرحوم فیض، مرحوم ملاصدرا، مرحوم ملاصالح، مرحوم مجلسی )همه وقتی به احادیث طبقات انبیاء رسیدند و این را شرح کردند مرحوم آقای شعرانی درحواشی شرح ملاصالح، همه استنباطشان این است که این درجات را بیان می کند تا می رسد به کسی که هم یری فی المنام وهم یسمع الصوت و هم یعاین الملک که آن می شود رسول که می گویند این برترین است. 👈پس بنابراین این نحوه تفاوت در نحوه ارتباط بی وجه هم نیست و این علامت رمز و نشانه است از اینکه انبیاء در تفاوت وجودیشان تفاوتهایی با هم دارند. قرآن کریم این مطلب را کلی بیان کرده و روایات هم این را تبیین کرده است. 🖋درس کلام جدید - وحی پژوهی و حقیقت نبوت استاد ربانی جلسه 29. http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨امام جواد (ع)✨ مَنِ استَحسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكا فيهِ. هرکه کار زشتی را نیک بشمارد در آن کار شریک است. بحارالانوار ج ۷۵ ص ۸۲ ◾️شهادت حضرت جواد الائمه امام محمدتقی(ع) تسليت باد @quranpuyan
بخشی از دعای امام جواد(ع) "برای رفع ظلم و ستم از جهان" ☆ خداوندا! براستی که ظلم بندگانت در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که عدالت را از بین برده است و راه های هدایت را قطع نموده، و حق را از میان برداشته و صدق و راستی را نابود کرده و خیر و نیکی را مخفی نموده و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده و هدایت را از بین برده و خیر و برکت کنار گذاشته شده و کجی و خروج از حق را تثبیت کرده و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، تجاوز کرده است. 🤲خداوندا! پروردگارا! چیزی جز سلطنت و قدرت تو آنها را بر طرف نمی کند و هیچ کس قادر به نجات مردم از دست آنان نیست مگر لطف و بخشش تو. مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 13 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثى‏ وَ ما تَغِيضُ الْأَرْحامُ وَ ما تَزْدادُ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ 🌱خدا از آنچه که هر (موجودِ) ماده حمل می‌کند و آنچه (از نطفه یا جنین) که رحِم‌ها نگه می‌دارند و آنچه اضافه می‌کنند (و بیش از یک جنین در آن رشد می‌کند)، آگاه است، و هر چیزی نزد او اندازه‌ای دارد. رعد - ۸ 🔷✨در این بخش سخن از علم وسیع پروردگار (علم به نظام آفرینش و علم به اعمال بندگان) و آگاهى او بر همه چیز است. نخست مى‏گوید «خداوند از جنینهایى که هر زن- یا هر حیوان ماده- حمل مى‏کند آگاه است» (اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کُلُّ أُنْثى‏). نه تنها از جنسیت آن، بلکه از تمام مشخصات، استعدادها، ذوقها، و نیروهایى که بالقوه در آن نهفته شده آگاه است. «و (همچنین) آنچه را که رحمها کم مى‏کنند و قبل از موعد مقرر بیرون مى‏ریزند» مى‏داند (وَ ما تَغِیضُ الْأَرْحامُ). «و (همچنین) از آنچه از موعد مقرر افزون نگاه مى‏دارند» نیز باخبر است (وَ ما تَزْدادُ). 👌سپس قرآن اضافه مى‏کند: «و هر چیز در نزد خدا به مقدار و میزان ثابت و معین است» (وَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ). تا تصور نشود که این کم و زیادها بى‏حساب و بى‏دلیل است، همان گونه که اجزاى جنین و خون رحم، همه داراى حساب و کتاب است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ (۱۱/رعد) 🌱‏برای انسان فرشتگانی است كه پی‌درپی او را از پيش‌رو و از پشت سر از فرمان خداوند حفاظت می‌كنند. همانا خداوند حال قومی را تغيير نمی‌دهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند برای قومی آسيبی بخواهد پس هيچ برگشتی برای آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كننده‌ای برای آنان نيست. ‏🔹خداوند انسان را رها نمی‌گذارد. «لَهُ مُعَقِّباتٌ» 🔹گروهی از فرشتگان الهی، محافظ انسان‌ها هستند. «لَهُ مُعَقِّباتٌ» ‏🔹خداوند انسان را از حوادث غير مترقّبه حفظ می‌كند، «لَهُ مُعَقِّباتٌ‌ ... يَحْفَظُونَهُ» نه از حوادثی كه با علم وعمد برای خود بوجود می‌آورند. «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ» ‏🔹خطرات وحوادث گوناگون، انسان را احاطه كرده است. «مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ» ‏🔹خداوند نعمتی را كه عطا فرمايد پس نمی‌گيرد، مگر آنكه مردم، آن نعمت را ناسپاسی كنند. «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ» 🔹به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نرويد، سرنوشت شما به دست خودتان است. «حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ‏🔹حفاظت خداوند تا زمانی است كه انسان، كفران نعمت نكند وگرنه از لطف الهی محروم و به حال خود رها خواهد شد. «إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً» ‏🔹برخورداری از نعمت‌های ظاهری و بيرونی، وابسته به كمالات نفسانی و حالات درونی است. «حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» در جای ديگر می‌فرمايد: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ‌ ... ‏🔹اراده‌ی خداوند بالاتر از همه‌ی اراده‌هاست. «إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان فرقان : ۱ تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَـمِينَ نَذِيرًا [چقدر] بركت‌‌آفرين است ۱- آنکه فرقان را بر بنده خويش نازل کرد ۲- تا هشدار دهنده‌ای برای جهانيان باشد ۱- برکت، هر خير و فايده‌ای است که دوام و افزايش داشته باشد و تبارک [در باب افتعال- ارتباط خالق با خلق] که ۹ بار در قرآن تکرار شده، برکت بخشيدن خدا به جهان هستی و بندگان را وصف مي‌کند. علاوه بر اين سوره، سوره مُلک نيز با کلمة تبارک آغاز شده است [تَبَارَكَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ]، با اين تفاوت که در سورة ملک، برکت بخشيدن خدا را در ملک هستي، آفرينش آدمی و آفرينش طبقات حفاظتی جوّ زمين نشان مي‌دهد و در اين سوره، برکت او را در نزول فرقان بر پيامبر(ص) برای بيم دادن بندگان از عواقب شرک و گمراهي. ۲- «فرقان» مصدر «فرق» [جدائی]، محک و معياری است که با آن فرق ميان حق و باطل را مي‌توان تشخيص داد. به معنای شناخت و قوة تميز و تشخيص نيز آمده است؛ قرآن به مومنین وعده داده است اگر پروای الهی داشته باشند خدا «فرقانی» [بصيرت و شناختی] برای آنها قرار مي‌دهد تا نيک و بد را بشناسند [انفال ۲۹ (۸:۲۹) ]. همچنين جنگ بدر را نيز که ميان مؤمنين و مشرکين [حق و باطل] خط کشی قاطعی شد، «يوم‌الفرقان» [روز جدا شدن] ناميده است [ انفال ۴۱ (۸:۴۱) ]. فرقان صفتی است برای کتابی که خدا بر پيامبر اسلام نازل کرده، به اعتبار نقش محک و معيار تشخيص بودن آن، در کنار نقش هدايتی عام و خاصی که دارد: هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ [بقره ۱۸۵ (۲:۱۸۵) ] علاوه بر آن، تورات نيز برای اهل کتاب فرقان محسوب شده است [بقره ۵۳ (۲:۵۳) ، آل‌عمران ۴ (۳:۴) و انبياء ۴۸ (۲۱:۴۸) ]. فرقان : ۸ أَوْ يُلْقَى إِلَيْهِ كَنزٌ أَوْ تَكُونُ لَهُ جَنَّةٌ يَأْكُلُ مِنْهَا وَقَالَ الظَّالِـمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَّسْحُورًا يا چرا گنجی بر او افکنده نشده؟ یا چرا باغی ندارد که از [ميوه] آن بخورد؟ و [اين] ستمگران [به آنهائی که گرايش پيدا کرده بودند] گفتند: شما جز از مردی جادو زده پیروی نمي‌کنيد. ۶ ۶- به اين ترتيب منکران پيامبر ده بهانه مطرح کردند: ۱- قرآن دروغ است ۲- به یاری بيگانگان تهيه شده ۳- رونویسی از افسانه‌های کهن است ۴- بر او مرتبا ديکته مي‌شود ۵- چرا غذا مي‌خورد ۶- چرا خرید مي‌کند ۷- چرا فرشته ای به حمايتش نيامده ۸- چرا گنجی ندارد ۹- چرا باغی ندارد ۱۰- اصلا آدم جادو شده است! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️♦️ (علیه السلام) ↩️یکی از اقدامات امام جواد(علیه السلام) در راستای ازظلم دستگاه خلافت عباسیان و باطل نمودن سیاست آنها در نزدیک نشان دادن امام به دستگاه خلافت و با توجه به تظاهر عباسیان به محبت علی بن ابیطالب(علیه السلام)، این بود که با نقل احادیثی از جدشان امیرالمؤمنین (علیه السلام) روح را در متن جامعه تقویت می‌نمود و مسلمانان را بر ضرورت دوری از ستمگران و مستکبران و همدلی نداشتن با آنها و رویگردانی از آنان فرا می‌خواند. 👈از جملۀ آن احادیث اینکه: «ستمگر، و یاورش، و آنکه به ستمگری او خشنود باشد، در گناه شریکند.» «الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعينُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَكاءٌ.»[ 1 ] ↩️و در حدیث دیگر به نقل از جدشان فرمود: 👈«هرکه کار رانیکو و پسندیده بخواند در آن زشتی شریک خواهد بود.»«مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ.»[2] ↩️و در تعالیم و (علیهم السلام)، شدت قباحت و دغل‌بازی و خیانت به مردم و پایمال کردن حقشان کاملاً روشن و بدیهی است. همچنین حضرت، سخن 🌹امیرالمؤمنین(علیه السلام) به ابو ذرّ(رضي الله عنه) را بازگو می‌کند که می‌فرماید: «ای ابو ذرّ! تو برای خدا خشمگین شدی؛ پس امید داشته باش به آنکه خشمت برای او بود. این قوم بخاطر دنیایشان از تو بیمناک شدند و تو از آنان بر دینت ترسیدی،... و اگر آسمانها و زمین (این دنیا با تمام وسعتش) بر بنده‌ای تنگ آید اما او ترس از خدا (صداقت) در پیش گیرد، خدای متعال از آسمان و زمین راهی برای او می‌گشاید. [به گونه‌ای باش که] چیزی جز حق با تو اُنس و خو نگیرد و چیزی جز باطل از تو گریزان و بیمناک نباشد».[3] ↩️از دیگر رهنمودهای امام جواد(علیه السلام) این بود که حقیقت و را بیان فرمود که: 👈«هرکه به سخنان گوینده‌ای گوش فرا دهد به یقین او را بندگی کرده است؛ پس اگر گوینده از سوی خدا باشد خدا را بندگی کرده و اگر از زبان ابلیس سخن بگوید، سر به راه بندگی شیطان نهاده است.»[4] 🌐با این روایت، امام جواد(علیه السلام) روشن نمود که حقیقتِ زهد و عبادت و دینداری همان اصل نهم و دهم فروع دین، یعنی وتبرّی در راه که انسان برای خدا (و نه برای کسب شهرت یا سایر منافع شخصی) با کسانی که بر خلق خدا ستم می‌کنند دشمنی کند و را یاری رساند حتی اگر به شخص او ظلمی نکرده باشند، و با بندگان خدا و حق پرستان دوستی ورزد حتی اگر آنها با او ارتباط و آشنایی شخصی نداشته باشند. 🎙آيت الله يوسفي غروي، مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٨١٩- ٨٢١. ــــــــــــــــــــ 1⃣ كشف الغمة ٣: ١٤٠. 2⃣ كشف الغمة ٣: ١٤١. 3⃣ نهج البلاغة (صالح): ١٨٨/ خ١٣٠. 4⃣ الكافي ٦: ٤٣٤/ ح٢٤. 5⃣ تحف العقول: ٤٥٥. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌹عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلَا تُرىٰ، وَلَا أَسْمَعَ‌ُ لَكَ حَسِيساً وَلَا نَجْوىٰ, 💞🍂بر من سخت است که مردم را می‌بینم، ولی تو دیده نمی‌شوی و از تو نمی‌شنوم صدای محسوسی و نه رازونیازی، 💫فرازی از دعای ندبه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5805698724990551752.mp3
13.87M
🎙شهید بهشتی و معضل رخنه در نهضت "از اصول مسلمانی این است که هیچ کس را مصون از خطا و خرابی ندانی. چرا با انسانهای غير معصوم، فراتر از معصوم برخورد می کنیم. انتقاد شهید بهشتی از رویه دست بوسی" ✅چهارم تیرماه ۹۸ 💢خانه فرهنگ شهید مظلوم بهشتی/اصفهان استاد سروش محلاتی
السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَئِمَّةَ الْهُدىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ التَّقْوىٰ ، تصوير ارسالي از يكي از اعضاي كانال كه به مراسم امسال مشرف شدند. 🙏 با ارزوي قبولي اعمال حاجيان امسال و ارزوي تشرف ساير علاقمندان